28. februar 2017

Politiken: Tre forskere undsiger East StratCom-konklusion : “… er på grænsen til desinformation.”

Forleden blev jeg kontaktet af en universitetsunderviser, der ville høre hvorvidt jeg kendte bloggeren Jesper Larsen, der blev betegnet som en russisk påvirkningsagent. Hans ‘omfattende researchmateriale’ er grunden til at Politiken i dag kan rette hård kritik af East StratCom med disclaimeren: “Alle oplysninger i artiklen er kontrolleret af Politiken, som også har foretaget egen research.” Intet er sandt før det har stået i Politiken, som man siger.

Blandt East StratComs kilder er ukrainske ‘InformNapalm’ (‘Vi brænder fjenden med informations-napalm!’), der samarbejder tæt med ‘Myrotvorets’, som sidste år offentliggjorde en liste over 4.500 ‘terroristkollaboratører’, udenlandske journalister. På anden liste figurerer mere end 100.000 pro-russiske landsforrædere og terrorister.

Fra Politiken – EU er fanget i propaganda-krigens tåger (af John Hansen og Thomas Heine).

“For en lille måned siden var der pludselig krig igen i det østlige Ukraine. Ikke blot de daglige skudvekslinger, der er fortsat trods en nu to år gammel våbenhvileaftale mellem Kijev-regeringen og de Moskva-støttede separatister. Men rigtig krig, frem for alt omkring byen Avdijivka, der ligger på den Kijev-kontrollerede side tæt på frontlinjen. …

Efter 6 dage faldt tingene omtrent lige så pludseligt til ro igen, tilbage til de rutinemæssige krænkelser af våbenhvilen fra begge sider. Imens beskyldte man vanen tro hinanden for at være skurken.

En række vestlige medier rapporterede, at det var separatisterne, der introducerede det tunge skyts mod beboede områder. Men modsat fortalte en række vestlige og ukrainske medier om måneder med ’snigende ukrainsk offensiv’ frem mod den såkaldte kontaktlinje mellem parterne – blandt dem den statsfinansierede amerikanske Radio Free Europe og den engelsksprogede ukrainske Kyiv Post.

OSCE-observatørerne dokumenterede, hvad de kunne i deres daglige rapporter. Uden at placere skylden hos én af parterne.

(Avdiivka-konklusion i Disinformation Review, 9. februar 2017; Grafik: East StratCom)

East StratCom Task Force – et EU-kontor med 11 ansatte, hvis hovedopgave er at bekæmpe russiske myter og desinformation – var imidlertid ikke i tvivl.

I sit ugentlige Disinformation Review 9. februar havde man Avdijivka som tophistorie og oplyste i en infografik: ‘Hvad pro-Kreml-medier sagde: Der er ingen russiske styrker på landjorden. Hvad der faktisk skete: Russisk-støttede militante begyndte at beskyde ukrainske positioner’.

I det følgende Disinformation Review 16. februar henviste East StratCom fire gange til det foregående ugebrev for at affærdige russiske påstande om, at Ukraine fremprovokerede volden i Avdijivka. ‘Ikke Ukraine, men Rusland og russiskstøttede militante har forværret situationen i Avdijivka’, hed det.

Tre forskere, der følger udviklingen i det østlige Ukraine tæt, afviser over for Politiken, at man med nogen rimelighed kan udpege én af parterne som ansvarlig for Avdijivka-optrapningen: Balazs Jarabik, en Ukraine-ekspert tilknyttet den amerikanske tænketank Carnegie Endowment for International Peace, Flemming Splidsboel Hansen, seniorforsker ved Dansk Institut for Internationale Studier, og Claus Mathiesen, lektor ved Forsvarsakademiet.

‘Det er så forenklet i forhold til realiteterne, at det mindst er på grænsen til desinformation’, siger Balazs Jarabik om East StratComs infografik.

‘East StratCom udelader, hvad ukrainerne foretager sig. Så enkelt er det. Det virker, som om mange af folkene bag dette Disinformation Review føler, at det er deres mission at støtte de ukrainske magthavere’, mener Jarabik, der ellers som udgangspunkt ser EU-kontoret som »et nyttigt initiativ’.”

Oploadet Kl. 10:05 af Kim Møller — Direkte link5 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/81243/trackback

5 Comments »

  1. Et EU, som har et East StratCom Task Force, og som udsender hele to nyhedsbreve hver weekend, et engelsk og et russisk, wow!, det er et EU “der vil noget”. Vi får noget for pengene, det kan ingen nægte.

    Men med en overskrift som denne i løgneren Politiken: “EU er fanget i propaganda-krigens tåger”, så er menigmand alligevel fanget på “herrens mark”, for hvad er op og ned i denne sag, og lignende sager?

    Denne vigtige, og utvivlsomt vægtige, EU-institution East StratCom Task Force bør følges tæt.
    Så EU burde yderligere nedsætte en egentlig undersøgelseskomité, som kunne følge East StratCom Task Force på nært hold, og løbende konkludere hvad der er sagens kerne i sådanne sager, samt også udsende ekstra ugentlige nyhedsbreve, gerne på alle medlemslandes sprog, som kunne supplere, og følge op, på de to andre nyhedsbreve.
    En false-news-komité bør også kraftigt overvejes, ligeledes med ledsagende nyhedsbreve.
    Ikke eet eneste blad bør forblive uvendt. Vi ved jo at EU på alles vegne søger sandheden.

    Kommentar by Birger Jensen — 28. februar 2017 @ 17:52

  2. East StratCom er hverken mere eller mindre end et propagandaorgan. Det er de EU-venlige partier overraskende vilde med. De kalder det “oplysning”. Vi betaler for vores egen fordummelse.

    Kommentar by Vagn Henning — 28. februar 2017 @ 18:10

  3. En skønne dag er overvågningsgrejet så avanceret, at dygtige hackerdrenge og piger vil kunne afsløre præcis hvor og hvornår det første skud blev affyret, og hvem der skød.

    Kommentar by Peter Buch — 28. februar 2017 @ 21:28

  4. Hvis man nedsætter et organ til afsløring af russisk propaganda, har man så ikke ligesom valgt side..?
    Hvad hvis det viser sig, at russerne har ret..? Vil man så rapporterer det..?

    Kommentar by Peter Andersen — 1. marts 2017 @ 17:40

  5. Tja, når nogen prøver at overbevise mig ved hjælp af en tegning af en smiley, fem små Tom og Jerry-eksplosioner og påstanden “what actually happened”, så ved jeg da, hvad man regner min intelligens for.
    EUs syn på den europæiske befolkning i en nøddeskal.

    Kommentar by Bageren — 2. marts 2017 @ 19:14

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper