11. april 2017

Spurvehøg, Gammel Korup, 11. april 2017

Det er svært at koncentrere sig om at blogge, når en sulten Spurvehøg sidder otte-ti meter fra mig på hegnet, og overvåger fodreophænget. Sædvanen tro hentede jeg kameraet, og minsanten – denne gang fløj den ikke. To billeder af rovfuglen taget gennem ruden.

Oploadet Kl. 10:01 af Kim Møller — Direkte link17 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/82393/trackback

17 Comments »

  1. Hej kim,jeg har i haven en rødhals som følger mig overalt når jeg er i haven,den hopper rundt om mig ,ikke mere end at jeg ville kunne røre den med hånden,er det normalt.
    Men ellers er det et pragt exemplar du har fået i linsen,jeg er selv meget i naturen og jeg syntes der er kommet flere og flere af forskellige rovfugle er det også det du oplever.

    Kommentar by notty — 11. april 2017 @ 10:23

  2. Desværre har jeg ikke nogen som helst forstand på at fotografere,ellers kunne jeg fotografere nogle fantastiske ting fordi jeg bor langt ude på landet,ligesom med den brilleand jeg skrev om,men med kun et kamera i mobiltlf,så bliver det ikke til noget.

    Kommentar by notty — 11. april 2017 @ 10:29

  3. notty

    Det er ikke normalt at kunne røre fritlevende fugle. Da slet ikke Rødhals.

    Billederne af Spurvehøgen blev okay, men skulle nok have forsøgt at åbne terrassedøren og få et skarpere foto. Tog 89 billeder fra tre vinkler. Meget bedre bliver det ikke gennem ruden.

    Kommentar by Kim Møller — 11. april 2017 @ 10:32

  4. Fantastisk billede og oplevelse! Jeg har aldrig set en han spurvehøg tage det så roligt.

    Rødhalse og andre insektspisere f.eks. gærdesmutten kan finde på at hoppe omkring en formentlig fordi man kan risikere at hvirvle insekter frem, lige som måger omkring en traktor der pløjer. De er sikkert vant til at bruge dette kneb også når rådyr og andet vildt bevæger sig gennem landskabet.

    Kommentar by Balder — 11. april 2017 @ 10:34

  5. Hej kim,jeg kan heller ikke røre den,kun næsten og det er kun når jeg laver noget i haven,hvis jeg bare sider i min havestol og drikker et glas øl så ser jeg den, men slet ikke så tæt på,så det må jo have noget at gøre med hvad man laver i haven.

    Kommentar by notty — 11. april 2017 @ 10:39

  6. Her i feb var jeg ved at grave min have op(med håndkraft) for at så nyt græs nu her i maj/juni og den der rødhals blev ved med at hoppe omkring mig,somme tider så tæt at jeg var bange for at ramme den med min spade.

    Kommentar by notty — 11. april 2017 @ 10:44

  7. Skønne billeder.

    Kommentar by Henrik True — 11. april 2017 @ 11:13

  8. Notty – sådan har mine rødhalse det også når jeg f.eks. roder med stauderne i blomsterbedet – en meter fra mig hopper de rundt og kikker efter om jeg får afdækket eller hvirvlet noget spiseligt op.
    Jernspurven er også ankommet og har travlt med at æde nedfalden frø fra mit fuglefoderhus. Den er dog meget sky og lusker lidt mere med sin tilstedeværelse.

    Men det er nu flere dage siden jeg har set min ene rødhals, så jeg er bange for den er blevet fanget af spurvehøgen, som også dagligt sidder på tjørnehækken ved fuglefoderhuset. Rødhalsen flygter ikke altid når noget er truende – det gør alle de andre fugle omgående, men rødhalsen kan godt sidde og kikke lidt betuttet omkring og så lede videre efter føde – spurvehøgen er en meget dygtig jæger og flyver – men tjørnehækken kan den ikke lide – det ved byttefuglene…så vips ind i hækken ved den mindste trussel eller skygge i luften.

    For 14 dage siden kikkede jeg en dag op i den dybblå himmel over min bopæl og ca. 500-600 meter oppe kredsede 2 voksne havørne rundt – flot i solskinnet og med deres kridhvide halefjer lysende flot.

    Kommentar by Black Watch — 11. april 2017 @ 11:20

  9. Endnu et pletskud fra hr. Møller!

    Kommentar by Revisoren — 11. april 2017 @ 11:44

  10. Tak for din historie black watch,jeg trode ikke jeg var den eneste,men syntes aligevel at det var lidt usædvanligt

    Kommentar by notty — 11. april 2017 @ 12:05

  11. Kan man opdrætte sådan en til at angribe hættemåger?

    Kommentar by ph — 11. april 2017 @ 12:21

  12. Kommentar by ph — 11. april 2017 @ 12:21

    Ho ho – du er vist en filur mig ikke om du tænker på teltudgaven med hætte??

    Kommentar by Black Watch — 11. april 2017 @ 12:25

  13. Godt billede af en voksen spurvehøge han, han er jo sandsynligvis ude og skaffe dagens måltid til den rugende hun.

    #host host#, I al stilfærdighed, her kan jeg så glæde mig over at havørnene dagligt er ude i samme ærinde ;-)

    Der ligger heldigvis et større stykke privatskov hvor de så holder til/har rede.
    Og som en lille sidebemærkning så vil jeg fortælle om en oplevelse jeg havde her for en uges tid siden – Et rådyr var blevet trafikdræbt og var/havde blevet slæbt langt ind på markerne hvor den nu lå død.
    Der var allerede flere ravne og krager på ådslet da jeg kørte forbi tidlig formiddag og det ville jo ha været et kærkomment måltid at deltage i for de lokale havørne som dagligt patruljere området.

    Ved middag havde kommunen været der og fjernet “affaldet” !

    Hvad er det for et naturforskrækket samfund vi er ved at havne i?

    Ligesom det åbenbart anses som et problem med ulve og vildsvin i DK ?

    Kommentar by PBrad — 11. april 2017 @ 16:41

  14. Adult han-flot Kim

    Kommentar by Martin — 11. april 2017 @ 18:15

  15. De sidder på hegnet og lurer, indtil lejlighed byder sig.

    Kommentar by Bastardo — 11. april 2017 @ 20:07

  16. #15- spurvehøge er opotonister men lurejagt er ikke deres speciale, de er derimod dygtige fritflyvende jagere.

    Kommentar by PBrad — 11. april 2017 @ 21:28

  17. Beroligende med smukke fuglebilleder, i disse ellers så afskyelige tider for verden.

    Kommentar by LarsB — 12. april 2017 @ 00:49

RSS feed for comments on this post.