19. april 2017

Sahar Asif: Syrienfrivillige radikaliseres af kategorisering som ‘hellige krigere og landsforrædere’

Tilbage i 2013 beklagede statskundskabsstuderende Sahar Asif sig i Politiken, over at hun som ‘praktiserende muslim’ havde svært ved at blive accepteret som dansker på grund af den omsigsgribende ‘islamofobi’ i det danske samfund. En sang der ofte synges af stramme tørklæder.

I et interview i Djøfbladet præsenterer hun hendes speciale, der – meget sigende – er slet skjult apologi for militant islamisme. På baggrund af samtaler med Nasim, Mohammed og Akram, fortæller hun, at det er Danmark som har radikaliseret dem ved ikke at give plads nok til Islam. Bemærk eufemismen ‘en anden livsanskuelse’.

Problemet er politikerne og medierne, der skaber en fortælling om ‘hellige krigere og landsforrædere’, blot fordi de har været i Syrien, måske som ‘nødhjælpsarbejdere’. To af tre hun har interviewet til afhandlingen har intet forhold til Danmark, og den ene ser ligefrem danskerne som ‘vantro’. Klart. Det er danskernes skyld.

Set udenfor det mentale slør, så kan Danmark kun undgå islamisk radikalisering ved smilende at lade sig islamisere. Set i den optik, er det nok bedre at blive skyldt for ‘islamofobi’ af ‘praktiserende muslimer’. Også selvom de titulerer sig cand. scient. pol. Fra Djøfbladets aprilnummer – Politikere tænder unge mænds had.

“Sahar Asif måtte aktivere hele sit netværk og få andre til at stå inde for, at hun ikke var hemmelig PET-agent, inden hun efter ti måneder fandt frem til tre unge mænd, der havde lyst til at blive interviewet af hende til specialet. To af dem havde været i Syrien – den ene i Islamisk Stat. Den tredje havde fået inddraget sit pas på grund af mistanke om, at han ville tage af sted.

Hun talte med dem om, hvordan de reagerer på politikernes tale og politik. Hun læste også omkring 3.000 nyhedsartikler fra medierne for at finde ud af, hvilke fortællinger politikerne skaber om potentielle syrienskrigere.

Hvad fandt du frem til i artiklerne? ‘At politikere fra alle partier skaber fortællinger om hellige krigere og landsforrædere, som Danmark skal beskyttes mod. Desuden bliver der ikke taget hensyn til, hvad folk reelt laver i Syrien – om de fx er nødhjælpsarbejdere.’

Hvad brugte du den viden til? ‘Det nye, som mit speciale bidrager med, er, hvordan de her unge mænd reagerer på deres egen kategorisering som potentielle syrienskrigere, der ifølge politikerne er en sikkerhedstrussel. De mente ikke selv, at de var sikkerhedstrusler, bare fordi de havde noget med Syrien eller Islamisk Stat at gøre. Derudover var de tre meget forskellige.’

‘… Men det ændrer jo ikke på, at de fx fortæller mig, at politikernes fortællinger kan radikalisere dem yderligere, fordi de føler sig skubbet ud af samfundet.’

Hvad kan politikerne gøre anderledes?

‘I stedet for at kategorisere potentielle syrienskrigere som én homogen gruppe kræver det, at man kommer ind og taler med individet, da italesættelsen, som den er nu, kan være med til at radikalisere yderligere. Kort fortalt skaber politikerne en modreaktion hos de potentielle syrienskrigere, som kan gå hen og blive til en ond cirkel.'”

(Djøfbladet, april 2017, s. 29)

Oploadet Kl. 10:29 af Kim Møller — Direkte link18 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/82650/trackback

18 Comments »

  1. “Bare fordi de havde noget med Islamisk Stat at gøre”?!

    IS har intet bud på samfund, kun krig, terror, myrderier, mishandling, tyverier, endda vandalisme af egen kulturarv. Alle der “har noget med IS at gøre” burde miste statsborgerskab, opholdstilladelse og bures inde langt væk fra Danmark. Det inkluderer hende selv.

    Djøf bladets redaktør burde sagsøges for at bagatellisere terror.

    Kommentar by zatopek — 19. april 2017 @ 10:40

  2. Jeg tror, vi danskere bare vil have lov at tale, som vi altid har gjort. Så må andre om, om de vil definere sig som vore fjender derudfra.

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 19. april 2017 @ 10:41

  3. Altså bare fordi man render rundt med hagekors og heiler er det jo ikke fordi man er nazist. Denne nazifobi og nedværdigelse af folk der gør det, er med til at sende dem i armene på nazisterne.

    Sig mig er dette Djøfblad blevet fuldstændigt vanvittigt?
    Nuvel. Jeg kan forstå det står i Politiken. Jamen så er det da forståeligt at sådanne artikler offentliggøres. Politisk korrekts psykose fra politiken er meget normalt i den kreds af subjekter (Skuldertræ pr erfaring).

    Kommentar by Michael Unna — 19. april 2017 @ 10:47

  4. Variation over temaet “resistance is futile”.

    Kommentar by Ruby Tuesday — 19. april 2017 @ 10:56

  5. Deres had til det vantro vesten var nok tændt i forvejen, når de drager i hellig krig..
    Den jihadapologetiske tørklædeprinsesse har iøvrigt tidligere arbejdet hos vores tvangslicensbetale statstvkanal. No surprise..

    Kommentar by Lukket fest, tag hjem — 19. april 2017 @ 10:58

  6. Jeg tror jeg er blevet radikaliseret islamofob af at være kategoriseret som vantro. Så er det sagt.

    Kommentar by ino — 19. april 2017 @ 11:34

  7. Statskundskab? Min bare.

    Kommentar by Tommy Jørgart — 19. april 2017 @ 12:14

  8. Alle kulturer er stærkt etnocentriske og dermed er vi som mennesker ikke objektive i mødet med andre kulturer. Det er hos man kulturer altid “de andres skyld” hvis ens kultur ikke er perfekt. Den vestlige kultur er også etnocentrisk. Den tror, at under overfladen er resten af verden som os. Forskellene er et overfladisk fænomen, der skyldes en reaktionær imam, en reform af en tro, mangel på oplysning. Hvis ting går galt og folk ikke bliver som os, så kan det hos den vestlige etnocentrist kun være vores skyld fordi vores værdier er universelle og det er vores al magt også. Jeg er vestlig partikularist og jeg tror ikke, at der i muslimen, afrikaneren og asiaten er en “ny-dansker”, der kæmper for “friheden” til, at blive som os.

    Kommentar by Thorsted — 19. april 2017 @ 12:29

  9. Grunden til hun ikke føler sig accepteret som dansker er vel, at alt hun foretager sig er med afsæt i islam. Religionen dikterer hendes tøjvalg, madvalg, hendes kærlighedsliv og så videre. Selv hendes uddannelse og karriere kredser om islam.

    Det svarer jo til at jeg sætter mig ned og begynder at spille pik i S-toget og så bliver helt vildt forarget, hvis de andre passagerer ikke giver mig et stående bifald med på vejen. Der findes vel ingen, bare nogenlunde sekulære mennesker, der ikke anser onani som noget af det mest naturlige i verden. Men de fleste vil vel også mene, at man skal holde det inden for hjemmets fire vægge og lade være med at pådutte sin omverden alle mulige tåbelige hensyn, som krav om “onanirum” og regler for hvem man vil give hånd til. Der vil nok også blive set en smule skævt til en, hvis man fokuserer sin akademiske karriere på onanister og skriver forsmåede kronikker om hvordan folk der spiller pik i S-toget har svært ved at føle sig som en ligeværdig og værdsat del af det danske samfund. Og det endda på trods af onani er en helt naturlig del af menneskets biologi. Mens islam ikke er andet end en social konstruktion :-)

    Kommentar by Dansk - Skatteyder - Frustreret — 19. april 2017 @ 13:09

  10. Citat: I stedet for at kategorisere potentielle syrienskrigere som én homogen gruppe kræver det, at man kommer ind og taler med individet, da italesættelsen, som den er nu, kan være med til at radikalisere yderligere, mener statskundskabsstuderende Sahar Asif i djøffer-byldens blad.

    Italesættelse, selvfølgelig – mere italesættelse, – og lidt mere kramning – også efter terrorangreb, og selvfølgelig fulgt op af demonstrationer og blomster, og ledsaget af politiske floskler som forfærdelse og sorg – det er naturligvis løsningen.
    Tonen, husk nu tonen, tonen er det allervigtigste!
    Det er kvalmende at “eliten” bliver ved med at køre i dette lave spor.

    Men jeg har alligevel lidt svært ved at blive forarget. For det er straksopbremseren Lars Løkke Rasmusen og hans regering, også kaldet “den omvendte Robin Hood og han kjække følgesvende”, som fortsat røver fra danskere for at favorisere muslimer, og som dermed giver Sahar Asif mulighed for, gratis, at uddannes sig til at blive en fjende af samfundet.
    Måske kan Lars Løkke Rasmussen og hans “kjække følgesvendes” indsats også betegnes “nødhjælpsarbejde”?

    Kommentar by Birger Jensen — 19. april 2017 @ 13:22

  11. Så lad dem blive radikaliserede. Det er faktisk helt fint, af pædagogiske grunde. Desto flere radikaliserede, desto sværere bliver det at tale problemet med islam og muslimer væk.

    Kommentar by Davidk — 19. april 2017 @ 13:41

  12. Akademisk pølsesnak.
    Hvorfor rejser hun ikke hjem sammen med jihadisterne.
    Hun hører ikke hjemme i Danmark, og vil ikke integrere sig ligegyldig hvad.
    Hendes tørklæde er det samme som en kkk-klanhætte. Et religiøst symbol.
    Men man ville næppe få lov til, at bærer den på universitetet. Selvom man påstod, man havde taget den på frivilligt og den var et symbol på fred.

    Kommentar by XXXXX — 19. april 2017 @ 13:44

  13. Læsende overskriften i møgsækkens vrøvl, kan jeg forsikre om at politikere, tænder flere end “unge mænds” vrede.Vi er sure på politikerne, fordi de vedbliver at importere skadedyr som Saher Asif. De burde straffes for det.

    Kommentar by Nielsen — 19. april 2017 @ 14:38

  14. Hvor er det dog kvalmende, at vi spilder penge på sådan en satans hættemåge.

    Kommentar by Holger Madsen — 19. april 2017 @ 15:32

  15. Hvor er jeg dog glad for, at jeg fik meldt mig ud af Djøf efter alt for mange års tøven.

    Kommentar by Morten Andersen — 19. april 2017 @ 17:35

  16. Naar nu det er saa slemt her, gratis udddannelse, kontanthjaelp ,psykologisk assistance ,talefrihed, sadan endnu da.Hvorfor ikke tage hjem til jeres forskellig lande ,og hjaelp jeres” broedere og soestre”, til at nyde de samme goder i haer laert om og studeret her, og faa ryddet op i jeres eget skidt,saa vi kan blive fri for jeres vroevl, det er for svaert ikke ?.Islam har ikke rigtigt noget at byde paa ved eksempel for tiden, eller foerhen for den sags skyld.

    Kommentar by Dunk — 20. april 2017 @ 01:07

  17. Spørgsmålet er hvorfor en specialevejleder accepterede emnet og problemformuleringen?

    Mit gæt er at hvis Kim kan finde navnet på vejlederen har han stof til et nyt blogindlæg!

    Kommentar by Sigwar — 20. april 2017 @ 06:54

  18. I virkeligheden er der tale om en slet skjult trussel: “Hvis I kritiserer mit radikale muslimske engagement, går jeg helt grassat og opfører mig endnu værre.”
    Og en projektion af skylden for egne ugerninger: “Se, hvad du fik mig til at gøre!”
    Igen igen opfører muslimerne som børn uden selvkontrol.
    Læs Nicolai Sennels “Blandt kriminelle muslimer”. Den er god at få forstand af.

    Kommentar by Jern Henrik — 20. april 2017 @ 18:08

RSS feed for comments on this post.