19. april 2017

Gud til Jesus i DR3-satire: “Jødernes konge? Og sidste uge var det Løvernes Konge du var vild med.”

Jeg er ikke religiøs, og deler ikke helt forargelsen, men når man dagligt kindkysser en politisk religion som Islam, så er det topmålet af hykleri at angribe en på alle måder handlingslammet Kristendom. Fra Kirke & Medier.

“DR3’s satiriske påskevideo rammer helt ved siden af, mener KLF, Kirke & Medier. ‘Hvorfor skal medier rettet mod unge konsekvent gøre grin med kristendommen,’ spørger generalsekretær Mikael Arendt Laursen.

‘Hvorfor f* kalder du på mig, når du ikke vil hentes?’

Det spørger ‘Gud’ Jesus, mens denne hænger på korset og vrider sig i smerte. Han når også i den to minutter lange satirevideo på DR3’s Facebook-side at kalde det pinligt, at sønnen hænger på korset og ’skaber’ sig. Jesus får generelt en hånlig og nedladende behandling, idet ‘Gud’ konsekvent taler ned til ham som et lille barn.”

Oploadet Kl. 10:48 af Kim Møller — Direkte link29 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/82673/trackback

29 Comments »

  1. Det blive spændene at se hvad DR Satire lave når der om lidt er Ramadan, om der der komme en serie om alle de skønne handlinger som Muhamed udførte mod små piger?
    Nok ikke for det ville være imod Den Fredelige Religions tro følger og ingen tør gøre dem vrede.

    Kommentar by Anders Nielsen — 19. april 2017 @ 11:07

  2. Ha ha ha hvor er vi sjove inde på DR. Ligesom perkerklovnene Adam og Noah og deres “Hva så dansker?”…

    Tænk hvis man lavede en serie med Jens og Søren der lavede tykt grin med muslimsk livsstil og klædedragt? “Hva så perkere?” kunne jo være indgangsreplikken

    Kommentar by redneck — 19. april 2017 @ 11:11

  3. Det er svært at føje mere ydmygelse til korsfæstelsen. Jesus hang nøgen på korset og fik stukket en toiletbørste op i ansigtet (når man tørrede sig bagi brugte man en svamp dyppet i eddike). Det, der gør hele forskellen, er opstandelsen.

    “… er Kristus ikke opstået, er jeres tro forgæves, så er I stadig i jeres synder, og så er også de, som er sovet hen i Kristus, gået fortabt. Har vi alene i dette liv sat vort håb til Kristus, er vi de ynkværdigste af alle mennesker. Men nu er Kristus opstået fra de døde …” (1 Kor 15,17-20)

    Kommentar by Peter Faber — 19. april 2017 @ 11:15

  4. Jamen, det er ok, for kristendommen er det hvide flertals religion, vi kan godt tåle satire og kritik. Man skal have respekt for det brune mindretals religion, det er at sparke nedad, for de er fattige og svage, vi kan derfor ikke forvente at de kan forstå satire og tåle kritik ligesom os stærke, hvide mennesker-
    Sådan cirka lød halalhippiernes “argumenter” i forbindelse med Muhammed-krisen og Charlie Hebdo.

    Kommentar by Lukket fest, tag hjem — 19. april 2017 @ 11:26

  5. Hvorfor bliver TV3 ikke anmeldt for blasfemi?
    Nåe nej, det er kun hvis man fornærmer “fredens religion”
    Så kommer alle hyklerne på banen!

    Kommentar by Finn A. Skov — 19. april 2017 @ 11:46

  6. Kristendommen er ateistisk (betyder ikke ´uden guddom´ men ´på afstand til´ på den grammatiske betydning) og navnet er givet af romerne under juridiske anklage og dom.

    Kommentar by de Hemmer — 19. april 2017 @ 11:48

  7. #5 Det står jo enhver frit for at anmelde dem, så du kan bare gøre det.

    Kommentar by Odo — 19. april 2017 @ 11:50

  8. #3 Det, der oversættes med “eddike”, var en drik de romerske legionærer selv drak, så lige det element var en venlighed.

    https://www.youtube.com/watch?v=6Ot8Vnf2J-8

    Kommentar by Odo — 19. april 2017 @ 11:52

  9. Hvis der er nogen der kan gør mig i dårligt humør så er det DR.

    Kommentar by michael K — 19. april 2017 @ 12:06

  10. “Topmålet af hykleri at angribe en på alle måder handlingslammet Kristendom”, skriver Kim. Det er sagens kerne. De er så ynkelige. Det vil føles ufatteligt flovt at tabe til dem. De må aldrig kunne vinde over os.

    Kommentar by Tommy Jørgart — 19. april 2017 @ 12:09

  11. Videoen er hylende morsom. Hvilket velsagtens kan kategoriseres som et decideret påskemirakel, Statsradiofoniens øvrige satireproduktion taget i betragtning.
    Men bortset fra det er jeg helt enig i, at den udstiller et enormt hykleri. Hvis DR og andre kulturradikale institutioner vitterligt ønsker at normalisere/inddrage islam og muslimer på lige fod med etniske danskere og deres kultur, burde det være selvindlysende, at islam også blev genstand for satirisk behandling. Og her bevæger jeg mig, endda i ramme alvor, meget længere ind på multikulturalisternes område end jeg normalt har det godt med. For det er jo helt åbenlyst, at integrationens største forhindring er berøringsangsten i forhold til islam.

    Hvor er Abdel Aziz Mahmouds, Omar Marzouks, Zenia Stampes eller andre multikulturalisters islam-satire som naturlig opfølgning til DR’s kristendoms-satire? Det behøver jo ikke være et epokegørende stykke komik (så Marzouk kan også være med). Bare en kort video, hvor Muhammed maler påskeæg eller sådan noget. Et eller andet der viser, at islam og muslimerne ikke står hævet over dansk kultur og danske værdier. Noget der, en gang for alle, beviser, at islam ikke grundlæggende er et imperialistisk projekt, med muslimerne som dets invasionsstyrke.

    Kommentar by Dansk - Skatteyder - Frustreret — 19. april 2017 @ 12:37

  12. De folkekirkebiskopper, der *ikke* anmelder DR’s makværk for blasfemi, burde afskediges.

    Kommentar by AN — 19. april 2017 @ 13:01

  13. @ 12, AN

    Det ville være oplagt at hive fat i Anders Gadegaard, domprovsten der ændrede holdning til blasfemiparagraffen ifm. den sagen om koranafbrændingen fra Nordjylland.
    Det er mit naive håb, at Radio24syv godt kan se en god historie i at udstille hans (formodede) hykleri. Men hvis ikke, synes jeg da Kim Møller skulle sende ham en mail. Det ville være en ret fed og objektivt nyhedsværdig historie, at få på Uriasposten.

    Kommentar by Dansk - Skatteyder - Frustreret — 19. april 2017 @ 13:26

  14. Den er da morsom. God fortolkning af det absurde kristne budskab, men hykleriet er så tykt at det er til at tage og føle på, hvor er humoren når vi taler om islam?

    Dr er sgu ikke for viderekommende.

    Kommentar by Santor — 19. april 2017 @ 13:32

  15. @ 8, Odo
    Så det, du siger, er, at du gerne vil drikke en god årgangsvin, hvis den blev serveret fra en toiletbørste?

    Kommentar by Peter Faber — 19. april 2017 @ 14:36

  16. Mon ikke der kommer en bidende satirisk video, hvor Mohameds omgang med småpiger bliver vist. Det kan der da komme noget diskussionsskabende ud af. Man kunne jo så fint krydre videoen med lidt voldtægt og hovedafskæringer. Så ville forpligtelsen til public service samtidig blive opfyldt.

    Kommentar by Holger Madsen — 19. april 2017 @ 15:11

  17. Sidder danske komikere fast i 80’erne?
    Det lader til at være de samme “tabuer” de går efter hver gang man ser eller hører noget der kaldes satire eller standup.
    Er der overhovedet nogen med lidt kant derude?

    Kommentar by Frank Hagmann — 19. april 2017 @ 15:45

  18. Straffelovens Paragraf 140:
    Den, der offentlig driver spot med eller forhåner noget her i landet lovligt bestående religionssamfunds troslærdomme eller gudsdyrkelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.

    Det må så være Maria Rønn, der på grund af forbrydelsens grovhed må vandre 4 måneder i fængsel.

    Eller noget.

    Kommentar by Bastardo — 19. april 2017 @ 16:40

  19. Hvad med denne mentale reklamevideo fra en kendt mælkeproducent, som blev skabt under tegneseriekrisen for cirka 10 års tid siden? Dengang Mælkeprodukcenten leflede for det Saudi Arabiske marked, som boykottede alt dansk.

    Reklamefilm: En ko står på en mark en solskindsdag og tygger drøv. Pludselig kigger den op imod solen og brøler- Muuuuhammed-. Bagefter lyder der et mandskor talene- ARLA ACKBAR-! :-) :-) :-)

    Kommentar by Michael Unna — 19. april 2017 @ 17:43

  20. Jeg opfatter heller ikke mig selv som religiøs, men det generer mig alligevel at licensbetalte DR udsætter kristendommen for hån, spot og latterliggørelse, samtidig med at DR ikke vil vise Jyllands-Postens muhammedtegninger – af hensyn til muslimske religiøse følelser. DR der har haft koranpanel og en hijab uniformere TV-vært.

    Det er TV2 der har lavet islam-kritiske udsendelser – f.eks. “Moskeerne bag sløret”. Det har DR ikke. Det er betændt. Det er fake news. Det er fake news at en ideologi får særbehandling. Det er fake news at en religiøs ideologi islam pakkes ind i vat. DR giver islam særbehandling. DR ville aldrig lave samme slags satire om islams profet muhammed eller islams gud allah. DR islamiserer på den måde for danskeres licenspenge samtidig med at DR latterliggør kristendom. Danmarks kulturarv. DR er en tøsedreng – tøsepige. DR er en islam røvslikker. DR lader truende islamister bestemme, hvad DR producerer til danskere. Det er som om DR laver TV direkte til Mellemøsten. Latterliggør systematisk danskere og dansk kultur. Det selvom der nemt kunne laves satire over den såkaldte profet muhammeds flerkoneri, og at han var gift med pige på 6 år og at han var krigsherre. Kom på banen, DR.

    Kommentar by Liva — 19. april 2017 @ 17:55

  21. Danske biskopper bringer islam ind i folkekirken (imamer inviteres til at prædike islam i folkekirken) samtidig med at biskopperne IKKE kritiserer at DR latterliggør kristendommen. Hvorfra kommer dette selvhad i den danske folkekirke?

    Kommentar by Liva — 19. april 2017 @ 18:00

  22. Antikristne udsendelser til kristne højtider er en DDR specialitet:

    DRs Anti-kristne udsendelser i Julen – Version 2009: Auschwitz overlevende Primo Levi

    DR holder fast i traditionen med anti-kristne udsendelser omkring Julen – Bent Melchior og Jesus (Jesus var Fariseer – en stor rabbiner)

    Kommentar by Balder — 19. april 2017 @ 21:50

  23. Hvor mange Muslimer kan der være i en WV bobbel.
    Der kan nemt være ti.

    4 incl chaufføren, og resten i askebægeret.

    Kommentar by Sindsro — 19. april 2017 @ 23:10

  24. Ved DR ikke at jesus er en profet i islam? Tænk at de tør…

    Kommentar by Lasse — 19. april 2017 @ 23:27

  25. 1 Anders Nielsen ja det kunne vaere spaendende,men kommer nok til at lade vente paa sig.

    Kommentar by Dunk — 20. april 2017 @ 00:51

  26. Videoen er ikke engang morsom, den er plat og dilettantisk under skolekomedieniveau. Hvis man mener noget med kristendomssatire, så er der mange eksempler der ligger lysår over det her makværk. Monty Python leverede nogle perler, ikke mindst Life of Brian. Husker også Dave Allen. Han var ret god inden for sin genre https://youtu.be/mYXenjpefNU

    Kommentar by monse — 20. april 2017 @ 04:30

  27. Det irriterede mig også, da DR selvfølgelig skulle sende “Life of Brian” i juledagene. Samtidig med, at de har nedprioriteret antallet af dokumentarudsendelser og film om Jesus fødsel. Personligt elsker jeg den film, har set den til bevidstløshed. Al menneskelig dumhed og dårskab har de fået pakket ind i de omgivelser, stakkels Brian er født ind i.

    Men hvorfor skulle det naragtige “Public Service” fortagende lige præcis sende den i de dage, der sammen med påsken, betyder allermest for de kristne? Vi andre havde ikke et livsnødvendigt behov for at se Life of Brian lige præcis i juledagene. Det var infantilt fra DRs side. Lidt som at synes, man er vildt provokerende og cool, hvis man under en gudstjeneste kan råbe “Pik og Kusse”. Tillykke. Men hvad ville du med det?

    Kommentar by margrethe — 20. april 2017 @ 10:52

  28. Jeg er religiøs, men det eneste, jeg bliver forarget over, er at DR vælger at gøre grin med korsfæstelsens lidelser netop på et tidspunkt, hvor den (en af oldtidens mest smertefulde henrettelsesformer) er blevet genindført af islam.
    Nu gennemføres den med jævne mellemrum i en række mellemøstlige og afrikanske lande. Ikke kun af IS.
    Der findes billeder og reportager på nettet, men DR viser naturligvis aldrig den virkelighed. De synes jo åbenbart, det er “skaberi”. I realiteten griner hele den vestlige verden op i ansigtet opå de asiatiske og afrikanske kristne, som i skrivende stund bogstaveligt sømmes fast til kors af muslimer. Ingen hjælper dem. DR i særdeleshed kunne aldrig drømme om at føre en kampagne for deres skyld.
    Hvor er DR et afskyeligt foretagende.
    Selv børn er blevet korsfæstet i Irak og Syrien. Børn!!!

    Kommentar by Bageren — 20. april 2017 @ 12:33

  29. >27 margrethe, jeg er meget enig. For mig kan man godt tage pis på religionen, bare man gør det med et minimum af kunstnerisk begavelse. Det her er dog hyklerisk af rang, eftersom DR aldrig kunne drømme om at gøre grin med Islam på tilsvarende måde.

    Kommentar by monse — 20. april 2017 @ 20:05

RSS feed for comments on this post.