27. april 2017

Professor Thomas Hoffmann om dansk islamforskning: “Man har smidt barnet ud med badevandet…”

Meget vand er løbet i åen siden mit historiespeciale røg i trykpressen, og flere forskere har mere eller mindre skrevet det samme med andre ord. Sorbonne-skolede Tina Magaard ønskede af indlysende årsager ikke at tage opgøret alene, men tiden er en anden, og professor Thomas Hoffmann bliver bare bedre og bedre.

I et interview med Kristeligt Dagblad tager han livtag på professor Anders Klostergaard Petersen, og forklarer kort og præcist stridens kerne. Hermed anbefalet – Professor: Religiøs vold kan ikke forklares uden religion (kræver login).

“Efter terrorangrebet i Sverige skrev professor i religionsvidenskab Anders Klostergaard Petersen fra Aarhus Universitet en kronik i Politiken. … Det er seneste eksempel på, at en særlig religionsopfattelse har sejret ad helvede til inden for dele af religionsstudiet, mener professor Thomas Hoffmann fra Det Teologiske Fakultet på Københavns Universitet.

‘I disse tider, hvor der sker mange forfærdelige ting i islams navn, er der en tendens til at underspille og nedprioritere det religiøse aspekt for i stedet at se på det som udtryk for alt muligt andet. …

Hvad får dig alligevel til at sige, at religion ikke udelukkende er et underprodukt af kultur og historie?

‘Religion ønsker jo ofte at være anderledes end bare kultur. … Et godt eksempel her i året for reformationsjubilæet er Martin Luther. Han ønskede jo netop at komme ud af den traditionelle, historiske katolske suppedas og gå tilbage til urbudskabet – skriften alene.’

Eller når unge muslimer i Vesten i dag gør op med deres forældres kulturbårne religionsforståelse og begynder en mere afkulturaliseret – og dermed fundamentalistisk – religionsdyrkelse. Dette kan jo heller ikke udelukkende forklares via kultur eller sociologi, men er udtryk for en typisk universalistisk ambition i religionen.’

[…]

Man har smidt barnet ud med badevandet, når man har mistet dette aspekt i sin religionsforståelse, mener professoren. Det kommer især til udtryk, når religionseksperter taler om religiøs vold uden at tale om religion som en medvirkende årsag.

‘Det er desværre blevet sådan, at vi slet ikke tør tale om teologiske faktorer, når der bliver begået vold i religionens navn. Det svarer til at sige, at vi ikke tør tale om det ideologiske indhold i nationalsocialismen som en faktor i, at der blev foretaget jødeudryddelser i Tyskland i nazitiden.

Så når religionsvidenskabsfolk og teologer frikender islam og Koranen for islamismens forbrydelser, svarer det til at frikende nationalsocialismen for nazisternes forbrydelser?

‘Jeg vil gerne understrege, at sammenligningen er rent provokativ, men på mange måder, ja. Ingen vil jo sige, at tyskerne havde bygget koncentrationslejre, hvis ikke det var for nationalsocialismens tankegods og ‘Mein Kampf’.

Disse indeholdt jo tankerne og visionerne bag forbrydelserne. Til gengæld har mange den opfattelse, at teologien ikke er en faktor i vold begået i religionens navn. De religiøse tekster bliver reduceret til sagesløse kroge og løftestænger, som mennesker hænger deres egne voldelige projekter på. Det er meningsløst, synes jeg.

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/82893/trackback

12 Comments »

  1. Sært. Dvs at muhamedanismen HAR noget med muhamedanisme at gøre.
    Rart at vide, at der åbenbart er enkelte fagfolk, der kan se idiotiet og tale det imod.

    Kommentar by Knud — 27. april 2017 @ 23:22

  2. Jeg har et meget stort problem med mange teologer og religionshistorikere, fordi de fortolke løsrevet på teologien fra den kultur den resonnere med. Reformationen med to-regimente læren siger også meget om en kulturs forhold til autoritet. Folk følte sig så meget relateret til konge og fyrsten, at han ikke skulle have et Guds mandat i hens regeringsførelse.

    Ser man på islam så resonere den med meget endogame klan og stamme baseret kulturer hvis familieværdier og retsfølelser er formaliseret i sharia -klanloven har fået Guds stempel. Islam forsøger også at regulere et “socialt fællesskab” mellem dem, der faktisk har et meget lille fællesskab.

    Den pakistanske diplomat og antropolog, Akbar Ahmed har set på konflikterne i hele den muslimske verden og han ser tribalismen som kernen,- både mellem dem og i deres forhold til vesten. I deres forhold til vesten opfatter mange muslimer vestens love, værdier og styresystemer i konflikt med deres klanbaseret familieværdier som islam resonere. Vestens forsøg på, at gøre dem moderne bliver et forsøg på, at opløse familien, klanen, stammen og islam. I vesten ser de også samfundet som illegitimt i forhold til disse klanbaseret familieværdier og retsfølelser. Kvinden har rettigheder som individ og dette kan opløse familien og klanen,-den vestlige retsstat er for vantro. Kvinden som skal giftes arrangeret mod familien og klanen skal ikke eksponeres eller komme i kontakt med fremmede, der kan gøre hende uren. “religiøse symboler” i det offentlige rum er et faldsum. Det offentlige rum er for dem det private rum i et samfund der er truende for deres familieværdier. Jeg ser kun en større radikalisering blandt muslimer i vesten. Deres religion er stærkt supremacistisk så andre har altid skylden. De vil i vesten stå økonomisk på bunden afhængig af et samfund der ikke kan finde midler til, at betale den klanbaseret rentier tilværelse på socialhjælp. De vil blive mødt med krav rådighed på et arbejdsmarked, der vil gøre familien æreløs. Dette vil ingen øge hadet mod samfundet. Problemet og ondet rod er ikke islam og muslimer men den teokratiske lovreligion som går under navet menneskerrettighederne, konventioner og FN. Uden denne tro var de aldrig kommet ind i Europa og vesten.

    Kommentar by Thorsted — 28. april 2017 @ 02:29

  3. Ja logik for burhøns fra en Professor, men godt han siger det blandt alle de andre, som åbenbart lyver sig til en anden årsagsforståelse. Tak til ham. God weekend. mvh Michael Unna

    Kommentar by Michael Unna — 28. april 2017 @ 04:39

  4. Ja, ja Thorsted, lad os alle bede og feje islam ind under det sociale gulvtæppe.

    Kommentar by Menig 442 — 28. april 2017 @ 07:29

  5. Brev fra perserkongen. Det han beskriver er naturligvis handlinger begået af en lille minoritet af ekstremister. Handlinger som intet har at gøre med fredens og kærlighedens religion, islam.
    http://www.persepolis.nu/timeline-letters.htm

    Kommentar by Lukket fest, tag hjem — 28. april 2017 @ 09:31

  6. Gad vide om de mange politikere, der hver gang der har været islamisk terror, har sagt at det intet har med islam at gøre, læser hvad Thomas Hoffmann skriver. Jeg håber det, for de fremstår så debile, når de siger at islamisk terror intet har med islam at gøre.

    Kommentar by Liva — 28. april 2017 @ 16:40

  7. Sammenligningen mellem handlinger inspireret af Mein Kampf og af Koranen er også god på den måde, at man jo heller ikke under anden verdenskrig bekæmpede tyskerne i de besatte lande ved at sende dem til afradikalisering én for én, men ved at få dem helt ud af landet. Ja, hvis man var gået efter “imamen” selv i Berlin, da han var mest populær i 1940, havde en anden og måske værre SS-mullah bare overtaget, og folket var blevet mere forbitret. Så selv om handlinger ikke kan tænkes uden ideologien/religionen, står vi ikke i en åndelig “kamp mod islam”, ligesom det snart er fortærsket, at det dengang ikke var en kamp mod nazismen, der motiverede, men en national overlevelse for vestmagterne, et forsvar mod tysk indtrængning.

    Kommentar by Peter Neerup Buhl — 28. april 2017 @ 22:54

  8. […] Uriasposten citerer professor ved Teologisk Institut i København Thomas Hoffman for nogle udtalelser om religions- og terrorforskningen, der antyder samme pointe som mit foregående skrift. Thomas Hoffman har før udtalt sig i modstrid med den politiserende 68-sociologi, der synes at ligge under næsten al anden ekspertise på området, og sammen med Tina Magaard fortjener han stor ros for at holde liv i det ideal, at det i religionsforskningen ikke bare gælder om at have god vilje, men om at have ret. […]

    Pingback by Apropos dybdepsykologiske bortforklaringer | tankesite — 29. april 2017 @ 01:15

  9. Tak for fremragende analyse 2.Thorsted.

    Apparatjik forskere er spild af skatteborgernes penge. Den frie forskning leve!:-)

    Professor Thomas Hoffmann er måske undtagelsen, der bekræfter reglen? Han har altid forekommet mig at være en ‘gammeldags’ videnskabsmand, der har bevaret nogle ‘dyderne’, der karakteriserede socialvidenskaberne før ‘revolutionen’ i 1968.
    Han lader sig ikke nøjes med ‘de marxistiske staveplader’, der desværre kom til at præge socialvidenskaberne efter 1968.

    Det store flertal af de statsansatte socialvidenskabelige forskere er ansat på en badebillet af ‘kammeraterne’.

    Marxismen døde med jertæppets og Murens fald i 1989 (ligesom nationalsocialismen døde i førerbunkeren under Rigskancelliet i Berlin den 30. april 1945).

    Hvorfor har man fået afskediget “die Alte Kameraden” fra deres forskerstillinger, hvor de – udover at udbrede deres døde ideologi i deres ‘forskning’ – har mulighed for fortsat at inficere unge studerende. Det er mig en gåde.

    Kommentar by A-mad — 29. april 2017 @ 08:34

  10. IKKE! Hvorfor har man IKKE fået afskediget “die Alte Kameraden” fra deres forskerstillinger, hvor de – udover at udbrede deres døde ideologi i deres ‘forskning’ – har mulighed for fortsat at inficere unge studerende. Det er mig en gåde.

    Kommentar by A-mad — 29. april 2017 @ 08:36

  11. 9.
    Nej, maxismen /kommunismen/socialismen døde ikke ved murens fald. Den gik i læ og ventede på vinden drev over. Kampen for Frihed, lighed og broderskab er nu i praksis kampen for “universelle menneskerettigheder”.
    Mennesket har brug for utopier. Vi besindige må så bekæmpe det, når det bliver til galskab.

    Kommentar by Britta Due Andersen — 29. april 2017 @ 09:44

  12. OK, Britta Due Andersen. Der har været mange uropier gennem tiderne og vi har nok ikke set de sidste. For såvidt enig, fordi mennesket er biologisk betinget til religion. Det er i vore gener. Derfor må “Vi besindige må så bekæmpe det, når det bliver til galskab.” Enig. Den maxistiske /kommunistiske/socialistiske galskab tog det alt for lang tid at få stoppet, efter min mening.

    det tog lang tid for mange, at erkende, at den havde medført at dens troende havde taget livet af 100 mio af deres medmennesker. De definerede dem som ‘ikke-mennesker’.

    Hvis man ser nøgternt/videnskabeligt på det, må man konstatere at maxismen/kommunismen/socialismen var forrige århundredes religion. Den mistede sin tiltrækningskraft ved de nævnte sammenbrud i 1989.

    Det tager noget tid – bla.a inden de sidste hellige dør – men jeg er overbevist om at paradigmet maxisme /kommunisme/socialisme efterhånden forsvinder, ligesom andre paradigmer er forsvundet pga ny erkendelse.

    Derfor ser jeg f.eks Holger K.Nielsen lidt som Den Sidste Mohikaner og hans to squaws, Pernille Skipper og Johanne Schmidt-Nielsen, vil sikkert om en snes år solidarisk gå i døden med ham?:-)

    Kommentar by A-mad — 29. april 2017 @ 12:00

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper