1. maj 2017

Presselogens panel: Fænomenet er relevant – “… skal ikke nødvendigvis dokumentere at det er sket”

Historien startede i sidste uge, da den 22-årige socialdemokrat Sonja Marie Jensen skrev om egne erfaringer med sexchikane på Netavisen Pio. Senere blev hun interviewet til flere medier, hvor hun blandt andet påpegede at hun var blevet klappet i røven af mandlige politikere fra begge fløje. Hun ville ikke sætte navn på de pågældende, og undlod på alle måder at blive konkret.

Sagen blev diskuteret i seneste udgave af Presselogen på TV2 News, hvor (den yndige) studievært Astrid Berg bad panelet redegøre for deres journalistiske betragtninger desangående. Et mandligt byrådsmedlem fra Venstre kritiserede Sonja Marie Jensens ukonkrete beskyldninger, og her tog debatten form.

Når du læser citaterne herunder, så prøv at anlægge et ‘fake news’-perspektiv. De tre siger næsten i kor: Fænomenet er vigtigt, ikke dokumentationen.

Jacob Kwon: Det er jo ikke interessant for at os at vide konkret, hvem det er. Det, der er interessant for os, det er jo fænomenet. Det er jo, at du som ung kvindelig politiker tilsyneladende skal finde dig i nogle ting, som mandlige, ældre politikere ikke skal.

Astrid Berg, Presselogen: – Og det er ikke relevant at vide, hvem det er, der har udsat hende for det, eller hvor meget, i hvilket omfang?

Anne-Marie Dohm, DR: Nej, det er det faktisk ikke. Den information, hun bringer frem her, den er ualmindelig relevant. Det er en rigtig relevant diskussion. Og hun stikker jo fingeren direkte ind i noget, som tilsyneladende er relativt omfangsrigt. … Hun skal have lov at komme frem med den her information uden at hun skal udpege, eller nødvendigvis dokumentere at det er sket. … Det er utroligt svært at dokumentere, og derfor er det nødvendigt at nogle står frem og fortæller om det.

(Sonja Marie Jensen, 2013: Foto: Youtube)

Rune Lykkeberg: Det her er jo en kulturkritik, hun kommer med. Kan du komme med en kritik af en politisk kultur, som holder en kvinde på 22 tilbage fra at kunne være med til at udøve indflydelse i det fællesskab, hvor hun er? Kan du komme med en kritik af det uden at skulle pege på konkrete, og uden at det skal blive til en eller anden form for straffesag? Ja, selvfølgelig kan du det! Og jeg synes, det er utroligt, at man sidder som mand i den kultur og får den besked, og det første man siger er: ‘Det kan man fandme ikke tillade sig at sige, og det er i hvert fald ikke mig’.

I stedet for at drage ansvar for at sige: ‘Hvad Søren kan vi gøre for at gøre op med den kultur?’. Du kan faktisk sige, at svaret dér fordobler relevansen af hendes kritik. Hvis det er noget, man kan fremdrage, og så det bliver benægtet bagefter, så bliver det en dobbelt relevant historie. Og netop fordi det her handler om nogle lidt blødere ting, så skal man kunne fortælle om sine erfaringer uden at pege på konkrete gerningsmænd.

Oploadet Kl. 10:09 af Kim Møller — Direkte link27 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/82997/trackback

27 Comments »

  1. Det er sådan en af de der endimensionelle problemstillinger, venstrefløjen er mestre i. Enten er man 100% enig med hende eller også er man et sexistisk røvhul.

    Kommentar by Dansk - Skatteyder - Frustreret — 1. maj 2017 @ 10:37

  2. De sigtede er skyldige, indtil det modsatte bliver bevist, og det kan ikke bevises.

    I dommens præmisser hedder det: De er mænd, og de er ældre end 22 år. Dette er stærke indicier for deres skyld. Af hensyn til samfundet og den fortsatte frie debat må de dømmes og straffes, inappellabelt. Statsmedierne publicerer dommen og broderer frit videre på den. Retten er hævet.

    Kommentar by Crass Børsting — 1. maj 2017 @ 10:37

  3. Lad os endelig få en retsopfattelse der automatisk dømmer “den fede hvide mand” der jo som bekendt er skyld i alverdens ulykker.

    Kommentar by Santor — 1. maj 2017 @ 11:05

  4. Da DF i sin tid indrykkede en annonce med navnene på de nye statsborgere sammen med informationen om, at én af dem var til fare for rigets sikkerhed, endte de med at blive dømt for injurier. Dommen blev stadfæstet i landsretten. I den sag blev der fremført oplysninger, som allerede var kendt i offentligheden.

    Kommentar by Peter Faber — 1. maj 2017 @ 11:16

  5. Kære Sonja
    Glæd dig over din unge krop og livlige fantasi. Om 20 år er du sikkert uformelig, har konefrisure og uglebriller og ingen gider klappe dig i røven, ikke engang din mand hvis du da ikke allerede er blevet skilt.

    Om det er fantasi eller virkelighed, hvem bekymrer sig om det? Bare du FØLER at nogen kunne tænke sig at klappe dig i røven skal det naturligvis på landsdækkende medier. Men måske du skulle prøve nogle andre medier hvis du har en livlig fantasi? Scor.dk f eks?

    Kommentar by redneck — 1. maj 2017 @ 11:22

  6. Tag det dog som et frynsegode, der følger med jobbet. I øvrigt er der mange måder, at profilere sig selv på!

    Kommentar by der Adler — 1. maj 2017 @ 12:27

  7. Hvad vil en kønsløs robot mene om et klap bagi, hvis en sådan robot kunne tale? Og vil robotten reagere forskelligt, afhængig af om klappets ejer er en mand eller en kvinde? Hvis ja til det sidste, så strider det mod ligestillingen.
    Jeg erkender at det er helt utopiske spørgsmål, men ligeså “fornuftige” som Presselogens tilsvarende utopiske udokumenterede spørgsmål, og ledsagende svar.

    Da det hele nu er noget fiktion, så kan man også tillade sig at spørge lidt anderledes: hvad mener en omskåret kønsløs muslimsk kvinde, om at få et klap i rø…? Hun kan da ikke opfatte det sexistisk, for hun har jo fået fjernet sin seksualitet?
    Özlem Cekic råber altid op, og som kønsløs muslim må hun da om nogen kunne uddybe, og eventuelt svare på spørgsmålet.
    Den altid sandhedssøgende Presseloge i TV2, vil selvfølgelig følge disse spørgsmål op.

    Kommentar by Birger Jensen — 1. maj 2017 @ 13:09

  8. -> 7. Rettelse.
    Jeg skrev ‘hun’ om Özlem Cekic, men som kønsløs er hun jo en ‘hen’.
    Jeg undskylder fornærmelsen.

    Kommentar by Birger Jensen — 1. maj 2017 @ 13:13

  9. Jeg ville ikke røre hende med en ildtang.

    Kommentar by Johnson — 1. maj 2017 @ 13:13

  10. Når medierne synes det er helt i orden at sætte 17 mandlige medlemmer af kommunalbestyrelsen i Nyborg i mediernes gabestok uden dokumentation, så må det også være tilladt at komme med formodninger om den 22-årige pige.

    Hendes glimt i øjet og udsagn om at den påståede sexchikane med klask i røven og frække bemærkninger nogle gange bare var et accepteret led i omgangsformen og jargonen tyder på hun selvvalgt har ladet sig forføre af en kollega. Når manden så har pralet med erobringen har flere kollegaer vel forsøgt sig, og hvis hun ikke havde lyst til at kneppe med en eller flere af disse, så har de slukørede mænd beskyldt hende for at knalde sig til tops.

    Kommentar by perhag — 1. maj 2017 @ 13:35

  11. Jeg var i mange år i en kvindedomineret arbejdssituation…Kvinder er mindst lige så gode til den form for chikane mod mænd…de forsøgte også at chikanere og latterligøre mig/os, som vi gjorde det, vel vidende at vi var de “normale” som umiddelbart var de “eneste” som kunne finde på sexchikane.

    Sådan er det bare på en arbejdsplads…Æd lort hver dag…det er vilkårene…

    Kommentar by Black Watch — 1. maj 2017 @ 13:54

  12. @11 – enig, jeg kneppede den kvindelige personalechef igennem ½ år for lang tid siden. Hun lå i skilsmisse og det gav både super fræk sex og lønforhøjelse.

    Jeg har dog aldrig klaget nogen steder, heller ikke over hun ville have den bagi under en hyttetur med ledergruppen

    Kommentar by redneck — 1. maj 2017 @ 14:18

  13. “Og hun stikker jo fingeren direkte ind i noget, som tilsyneladende er relativt omfangsrigt.”

    http://comicwiki.dk/wiki/R._Crumb_stiger_ombord_p%C3%A5_den_store_r%C3%B8v

    Kommentar by Hr. Naturli' — 1. maj 2017 @ 15:39

  14. Eller med andre ord: Jeg har temmelig svært ved at tage “sagen” alvorlig. Det minder mig om det hysteriske amerikanske fænomen Campus Rape Culture. For de frelste handler det primært om dæmonisering af hvide heteroseksuelle mænd.

    Kommentar by Hr. Naturli' — 1. maj 2017 @ 15:41

  15. Dårlig omtale er bedre end ingen omtale.

    Kommentar by Bastardo — 1. maj 2017 @ 16:33

  16. “Alle lyver om sex” siges det!

    Kommentar by Sigwar — 1. maj 2017 @ 16:44

  17. Det havde været interessant hvis en fra byrådet trådte frem og spurgte om ikke SMJ kan bekræfte at vedkommende her og nu kunne fjernes som forbrydermistænkt.

    Kommentar by River — 1. maj 2017 @ 17:33

  18. Observerede det også. Presselogen bliver i det hele taget mere og mere ligegyldig, og ikke mindst forudsigelig. Men er det “fake news”? Tjo, hvis det var omvendt (dvs. et “alternativt medie”) ville hele parnasset jo nok være enige om det. Men “fake news” er imho den bevidste, forcerede usandhed eller spidsvinkling, aka “mod bedre vidende”. Her begår MSM “blot” den brøde, ikke at overholde de selvsamme strenge journalistiske kritierer som de mere eller mindre ud af det blå anklager “alternative medier” for ikke at besidde: Dvs. kildekritik og faktatjek. Helt idiotisk var dog Dohms “han har jo selv valgt at være offer” ift venstre-politikeren. Hey, det kan vi jo så bare sige næste gang muslimer føler sig sat i bås, efter et muslimsk inspireret terrorangreb …

    Kommentar by DavidK — 1. maj 2017 @ 19:46

  19. Jeg var lige ved at være med til at stemme i med koret, da jeg for en sikkerheds skyld lige læste det første indlæg som Sonja Marie Jensen havde skrevet om sit problem. Og derefter fik jeg igen på lystavlen hvad jeg i årevis har hørt fra en dame jeg kender, som ikke lider af berøringsangst og fisefornemhed. Denne dame deltog i årevis i embeds medfør blandt andet i mange møder i fagforeningsregi, derunder fester osv.

    Det jeg hører om mange af disse fagbossers opførsel ligner meget det som Sonja Marie Jensen beskriver, bare meget værre, fordi de i disse situationer er fulde. Deres opførsel er meget klamt, jeg er ikke afholdsmand eller sexforskrækket, men det jeg har fået fortalt er på et meget lavt plan, og der er tilsyneladende mange af dem der deltager i disse løjer.

    Og desværre er noget af det en slags fast bestanddel af dansk kultur, ligesom mange forældre har én eller anden ide om at deres børn, inklusiv deres døtre skal “løbe hornene af sig”, og blive lige så dumme og fulde som vi (de) selv var da vi var unge. Jeg har endda hørt forældre udtrykke bekymring over at deres 15 årige datter stadigvæk var jomfru.

    Kommentar by Balder — 1. maj 2017 @ 20:04

  20. @Balder — 1. maj 2017 @ 20:04

    Derfor skal medierne jo stadig fakta-tjekke og være kildekritiske. At noget er “common sense” eller “det sagde min mormor også” er ikke godt nok. Ellers ville journalistuddannelsen jo være ligegyldig.

    Kommentar by DavidK — 1. maj 2017 @ 20:25

  21. @DavidK Det taler faktisk til Sonja Marie Jensens fordel at hun ikke vil køre “sager” på hvad der trods alt er bagateller, ulige mange andre, som den amerikanske studievært Sean Hannity måtte sande for nyligt. Der kan godt være ting man er utilfreds med uden at man vil hænge navngivne personer ud. Det er ikke usandsynligt at hun med sit bedårende ydre får mere end sin del af uønsket opmærksomhed.

    Kommentar by Balder — 1. maj 2017 @ 20:56

  22. @DavidK

    Ifølge din tankegang ville man heller ikke kunne sige noget om Muslimer og al deres uvæsen uden hele tiden at sætte navn på.

    Kommentar by Balder — 1. maj 2017 @ 20:59

  23. Her definerer Politiken deres journalistiske kriterier. De er rørende enige i, at man ikke behøver at dokumentere: man kan nøjes med ’sandsynliggørelse’. Det sjoveste er, at de skriver det i en artikel med opråbstitlen “Det er på tide at vælge side” – mellem fake news og… dem.
    http://politiken.dk/kultur/medier/art5928642/Velkommen-til-et-fornyet-Politiken
    De “tre journalistløfter” ifølge avisens chefredaktør Christian Jensen:
    “1.Den institutionelle integritet: Politiken er uafhængig, og læserne kan derfor stole på, at vi aldrig servicerer særinteresser, hvad enten det er på politikkens, økonomiens eller kulturens område.
    2. Den journalistiske metode: Oplysninger godtgøres eller verificeres med dokumentationens eller sandsynliggørelsens metode.
    3. Kildekritik: Præmisser lægges åbent frem, så læserne selv kan drage konklusioner. For os på Politiken udgør disse publicistiske grundværdier det bedste værn mod en global tendens, hvor en præsident kan blive valgt på alternative fakta spredt via en twitterkonto. Og hvor udokumenterede oplysninger på sociale medier kan tvinge Frankrigs måske kommende præsident Emmanuel Macron til at benægte, at han lever et homoseksuelt dobbeltliv.”

    Tja. To kommentarer:
    – Ordet ‘verificere’ betyder at efterprøve (videnskabeligt). Man har altså ikke efterprøvet noget ved at ’sandsynliggøre’ det. Ret problematisk, at chefredaktøren har fået så centralt et ord galt i halsen, og tilsyneladende ikke kan se forskel på at faktatjekke og argumentere for en sag (“sandsynliggørelsens metode”). Det sidste hører slet ikke hjemme i en nyhedsformidling, kun i et essay.
    – Afslutningen af punkt 3 modsiger udsagnet i punkt 1. Hvis man ikke kan nære sig for at politisere i selve sin principdefinition, så er der nok ikke mange steder, hvor man kan…
    Et spørgsmål: Hvad er lige “alternative fakta”? Alternativt til hvad?

    Kommentar by Bageren — 1. maj 2017 @ 21:48

  24. …Målet helliger midlet.

    Kommentar by Limewoody — 2. maj 2017 @ 06:08

  25. Da jeg læste om “den 22-årige socialdemokrat Sonja Marie Jensen skrev om egne erfaringer med sexchikane”, tænkte jeg først at det nok var en PR stunt. Og den virkede jo. Hun blev omtalt i alle landsdækkende medier, hvilket hun sikkert ikke kunne være blevet uden den PR stunt?
    Dernæst tænkte jeg på omstillingsdamen i en privat virksomhed, jeg arbejdede i, der jævnligt klagede over “at der var for lidt sexchikane” (vi mænd nøjedes med rutinemæssigt indimellem at flirte med hende, for at give hende den ønskede feedback)

    Sexchikane skal nok tages med et gran salt. Der er mere mellem himmel og jord og immellem de to køn, som vi heldigvis ikke helt har styr på. Engang mente man, at folk unden humor skulle være berettiget til invalidepension. Nu er det ikke et krav længere?
    Shu-bi-dua
    https://www.youtube.com/watch?v=OxzpwtdQ3l0

    Kommentar by A-mad — 2. maj 2017 @ 07:47

  26. Jeg er sikker på at der er massere af kønsomskåret muslimaer der syntes det er synd for Sonja Marie Jensen. Moskè skal vi spørge den 11 årige svenske pige der blev kørt til mos hvad hun mener om de vanvittige seksuelle overgreb Sonja Marie Jensen har været udsat for.

    Kommentar by Santor — 2. maj 2017 @ 18:05

  27. Der er sgu da tale om ren ønsketænkning fra den spejlblanke bimbos side….

    Kommentar by Knights Templar — 2. maj 2017 @ 18:11

RSS feed for comments on this post.