18. maj 2017

Venstreorienteret fik sat ansigt på dissens: “Jeg var totalt paf og anede ikke, hvad jeg skulle svare…”

Venstrefløjen har altid haft det lidt for nemt. De har sat sig på definitionerne, og kan kæmpe for ‘gratis godhed’, hvad alt andet lige er nemmere end højrefløjen, der skal forsvare det man kunne kalde ‘odiøs ondskab’.

Alle med ambitioner positionerer sig derfor umærkeligt til venstre, så ideologiske holdninger ikke risikerer at få negativ indflydelse på liv og karriere. Forståeligt, men meget vil ændre sig på sigt, hvis den helt almindelige tavse højrefløjser siger fra i det åbne rum, når de skinhellige kører rutinen. Jeg har praktiseret det siden studietiden, og har kun gode erfaringer. Fortalere for masseindvandring taber debatten i samme sekund, den går fra monolog til dialog.

Interessant kommentar i Dagbladet Information af specialkonsulent Jørgen Hvid, der fortjener ros for at sætte ord på fænomenet – ’Jeg har sat mig for at skrue ned for min empati’.

“Der er ikke noget så hyggeligt som en weekend i sommerhus med vennerne. Om aftenen samles vi omkring pejsen og diskuterer politik. Et fast tilbagevendende tema er populismens skræmmende fremvækst, selv i dette verdens lykkeligste land. …

Som aftenen skrider frem, vokser empatien for de udstødte og foragten for vores chauvinistiske landsmænd, i takt med at flaskerne tømmes. Jeg elsker virkelig disse aftener i sommerhuset. Bagefter føler jeg mig som et endnu bedre menneske. Det er som om, mit liv får et lille ekstra skud mening. …

Sidste uge var vi så en flok kolleger i byen efter arbejde. Jeg faldt i snak med en, som jeg kun kender perifert. Efter en øl eller to var jeg kry nok til at bevæge mig ind på mit yndlingsemne: populismen. Jeg fortalte ham om, hvordan jeg skammer mig over at være dansker, når jeg møder udlændinge. Jeg luftede min bekymring over debattonen, der er i frit fald, og om hvor skræmmende det er at se på, hvordan vores nuværende efter-krisetid ligner Tyskland efter første verdenskrig. …

Jeg havde været så optaget af min enetale, at jeg slet ikke havde bemærket, hvordan kollegaens ansigt fortrak sig. Havde jeg bemærket det tidligere, var samtalen måske ikke blevet så animeret. Talen ved baren forstummede, da min ellers så skikkelige kollega kørte sig selv op i en spiral af vrede og frustration.

Jeg skulle bare vide, hvor træt han var af altid at blive set ned på af denne ‘elite’ med sit på det tørre. Han var da lige så berørt af al den nød og elendighed, han fik kastet i hovedet, når han åbnede fjernsynet, som nogen anden.

Men var det hans og hans families skyld, at syrerne slår hinanden ihjel på stadig mere bestialske måder, eller at korrupte generaler i Afrika stjæler brødet ud af munden på de fattige? Efterhånden er hverdagen blevet et helvede i kvarteret, hvor han bor med sin familie, omgivet af kriminelle bander og radikale islamister.

Og hvem har nogensinde spurgt ham og hans familie, om de syntes, det var ok, at de skulle blive et mindretal i deres eget kvarter.

Jeg var totalt paf og anede ikke, hvad jeg skulle svare, men fik mumlet et eller andet afrundende, drak ud og forlod selskabet.

[…]

Jeg er erklæret venstreorienteret, og jeg har ivrigt støttet kampen for solidaritet med de nødlidende i eller på vej til Danmark. Mit engagement har ganske vist ikke manifesteret sig mange andre steder end i mit sommerhus sammen med vennerne, men jeg har virkelig været optaget af sagen. Det er uden tvivl den sag, der har optaget mig allermest de sidste 20 år.

… Den engang så visionære og selvtilfredse venstrefløj er reduceret til en våd hund, der med blikket slået ned tørrer poterne af på måtten, inden den lusker ind og lægger sig i sin kurv.

Jeg har sat mig for at skrue ned for min empati med den ene eller den anden gruppe af nødlidende og gentænke min og mit lands plads i den brogede verden. Jeg er nået til den erkendelse, at Danmark, så vel som alle andre nationer, har som første og vigtigste – men langt fra eneste – opgave at passe på os selv.”

Oploadet Kl. 10:05 af Kim Møller — Direkte link17 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/83295/trackback

17 Comments »

  1. Lidt OT men alligevel:

    Den såkaldte “korrespondent” i USA for TV2, læderbøssen Jesper Steinmetz, fik i går tidlig sædafgang i g-strengen, da han glædestrålende kunne meddele den uvidende pøbel, at nu ville Trump 100 % sikkert blive fældet på grund af den nye “skandale”.
    Ja, homoen var endda fuldstændig skråsikker på, at der var tale om en ny “Watergate-skandale”.

    Er der overhovedet ingen nedre grænse for, hvor lavt en statsejet TV-station vil bevæge sig?
    At den debile homo sikker og gokker af ved læsning af diverse venstreorienterede amerikanske medier må han jo selv om, men hvorfor fanden i helvede skal de sagesløse seere også belemres med det?

    Kommentar by Knights Templar — 18. maj 2017 @ 10:37

  2. Den værdipolitiske venstrefløj vil uddø hvis ikke de har deres meningsbobler. Så endelig, gå ud og spræng dem, hvis I kan.

    Kommentar by Lukket fest, tag hjem — 18. maj 2017 @ 10:56

  3. Venstrefløjen har allerede lidt et prestigetab, og man ser ikke folk tale for multikultur på samme måde som i 90’erne. Så noget har ændret sig.. Og mere vil ændre sig. Vi er igang med et langsomt men uundgåeligt paradigmeskifte.

    Kommentar by Morten — 18. maj 2017 @ 10:58

  4. Venstrefløjen i dansk politik har igennem mange år haft det nemt med det ene budskab:”vi er imod”….

    Kommentar by jp — 18. maj 2017 @ 11:45

  5. Det er sjovt (læs tragisk), at venstrefløjens hovedsag er egen “empati” og anklager om andres mangel på samme(det fremgår også af læserkommentarerne på Information), hvilket er noget helt andet, ja det stik modsatte af fornuftig problemløsning til alles fordel. Modparter burde måske fremhæve manglende empati som et adelsmærke i stedet for at deltage i det kontraproduktive kapløb om at have mest af den. https://www.amazon.com/Against-Empathy-Case-Rational-Compassion/dp/0062339338/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1495104781&sr=8-1&keywords=against+empathy

    Kommentar by Peter Neerup Buhl — 18. maj 2017 @ 11:59

  6. Betinget ros til skribent Jørgen Hvis. Efterhånden vil flere følge trop, men tempoet? Vil det kunne matche masseindvandringen numerisk? Eller vil det ende med, at alle danskere er blevet klogere og udgør 30 % af en befolkning i et muslimsk land.

    Kommentar by Tommy Jørgart — 18. maj 2017 @ 12:08

  7. Det ville gå hurtigere, hvis alle de røde organisationer, som har sugerøret nede i statskassen blev lukket. DR, Institut for Menneskerettigheder, Dansk Flygtningehjælp, Kvinfo etc.etc.

    Kommentar by Sigwar — 18. maj 2017 @ 12:23

  8. Den lav-empatiske venstrefløjs problem beskrives fint af Jørgen Hvid:

    “Det er som om, vi ikke kan finde ud af at holde med mere end én part ad gangen. Dem eller os. Hvad der på sin vis er endnu værre: Med al min empati for de flygtninge, der søger beskyttelse hos os, har jeg i praksis lukket øjnene for det enorme flertal af nødlidende, som end ikke har råd til at drømme om at flygte nogen steder hen, men som helt er henvist til den hjælp og støtte, der måtte komme til dem.”

    -Og de lukker også øjnene for indvandringens ofre i vesten – hvor fx den ondskabsfulde Marianne Jelved mener, at danske voldtægtsofre er racistiske, når de har en øget tendens til at anmelde udenlandske voldtægtsforbrydere:

    “Man kan altså spørge sig selv, hvorfor der rejses flere sigtelser for voldtægt begået af personer med ‘ikke-vestlig’ baggrund end af personer med dansk baggrund. Skyldes dette udelukkende, at førstnævnte gruppe begår flere voldtægter – eller kunne man forestille sig, at disse anmeldes i højere grad?”

    Kommentar by Jørgen Nielsen — 18. maj 2017 @ 12:42

  9. Venstrefløjen og Islam

    Det den gode debattør beviser er at venstrefløjen kun kan forholde sig til højre venstre debatten. Det er altid vigtigere at forholde sig til DF og dets politik end til Islams funktion i dagligdagen. Igen, igen, debatten om debatten. De rigtige holdninger er vigtigere end emprien , af det multikulturelle samfund. Danmark har massive problemer med islam, og mellemøstlige kultur, og venstrefløjen foreholder sig ikke til det. Information er ved at vågne op, ganske svagt. Men der er langt igen.
    Selvfølgelig bør man hjælp flygtninge, men kun i nærområdet. Den voldsomme overbefolkning som er udbredt i den muslimske verden, er deres problem. De har skabt det, de må løse det. Hvis de tror at de kan eksportere deres befolknings overskud og deres middelalderlige religion, tager de fejl. De Europæiske lande er ikke interesseret i disse land, eller deres befolkninger. Venstrefløjens idé om at fordele og integrerer sig ud af problemerne er naive. Som alle andre utopier vil denne også død. Hvad vil venstrefløjen så tage sig til for at undergrave de vestlige demokratiske samfund vil kun tiden vise, men den vil altid forsætte, det er selve venstrefløjens natur.
    Mvh.
    Historyman

    Kommentar by Historyman — 18. maj 2017 @ 13:25

  10. @Kommentar by Knights Templar — 18. maj 2017 @ 10:37

    Verdensklasse humor:

    “Reports of White House been in lockdown after someone tried to climb over the fence. Doesn’t say in which direction”

    :-)

    http://www.bt.dk/udland/tidligere-svensk-statsministers-diskrete-trump-sviner-gaar-verden-rundt-skrev-han

    Kommentar by Per Henrik Rasmussen — 18. maj 2017 @ 14:17

  11. Særdeles interessant erkendelse.

    Der løftes også en flig af det interessante fænomen, at højrefløjen, den populistiske, langsomt men sikkert er ved at tage monopol på alle de områder, venstrefløjen før havde monopol på: Den lille mands og velfærdssamfundets forsvarer. Det er forunderligt netop i denne tid at iagttage, hvordan eliten og bunden er begyndt at skifte plads på højre- venstrefløjsskalaen. Det elitære er idag venstreorienteret, og det bliver mere og mere tydeligt.

    Kommentar by Arne Torp — 18. maj 2017 @ 16:46

  12. Der er mere glæde i himlen over een omvendt synder end 10 rettroende

    Kommentar by redneck — 18. maj 2017 @ 17:19

  13. Hvis vi ser tilbage på frihedskampen under 2. Verdenskrig, så var venstrefløjen noget lunken i begyndelsen, men kom siden hen ind i kampen. Kan man håbe på noget lignende med hensyn til islamiseringen?

    Kommentar by Menig 442 — 18. maj 2017 @ 17:32

  14. Kommentar by Morten — 18. maj 2017 @ 10:58

    Venstrefløjen har allerede lidt et prestigetab, og man ser ikke folk tale for multikultur på samme måde som i 90’erne. Så noget har ændret sig.. Og mere vil ændre sig. Vi er igang med et langsomt men uundgåeligt paradigmeskifte.

    Nul putte…kommer ikke til at ske – man tør ikke og man vil ikke!

    Man vil leve (drømmer om) et ubekymret liv, med det ene tilbud om underholdning og fest og lidt gys og påtaget medfølelse, når det går galt for nogen eller naboen…!!!

    Derfor stemmes der fortfarende på samme set og vis – bare se ved kommunalvalget til efteråret…Intet Nyt Fra Vestfronten…!

    Kommentar by Black Watch — 18. maj 2017 @ 19:03

  15. http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=s%C3%A6t

    Faste udtryk
    på sæt og vis

    i en vis udstrækning; set fra et vist synspunkt
    Synonymer på en måde sådan set

    DDR var et velreguleret og på sæt og vis velfungerende samfund, men lugtede af brunkul og kedsomhed Inf1992

    Kommentar by Peter Buch — 18. maj 2017 @ 21:52

  16. Visionær venstrefløj?
    Hvor får han det udtryk fra?
    De har ikke været særligt visionære,hvilket det forstenede christiania der lever af hashhandel og social parasitisme er et bevis på.

    Kommentar by jønne — 19. maj 2017 @ 01:02

  17. “hvis den helt almindelige tavse højrefløjser siger fra i det åbne rum”

    Kim, det var modigt, at du ‘kom ud af skabet'(eller aldrig gik derind?), men jeg tror stadig, at det for mange vil have store omkostninger at “sige fra i det åbne rum”.

    Så jeg tror jeg bliver derinde lidt endnu – aht mig selv og min familie :-)

    Kommentar by A-mad — 19. maj 2017 @ 08:33

RSS feed for comments on this post.