26. maj 2017

Philip Kweku Amankwa Sampson: Jeg ‘ved med mig selv’, at jeg blev udsat for dansk ‘racial profiling’

Journalist Philip Sampson har en fortid på Politiken, DR og Ritzau, og har efter eget udsagn ‘gennem årene’ samarbejdet med (venstreradikale) organisationer såsom svenske Expo og engelske Searchlight. Det forklarer desværre en hel del.

Selverklærede ‘antiracister’ har en evne til at se krænkelser alle vegne, men der er intet odiøst i ‘racial profiling’. En katolsk nonne udgør i terrormæssig henseende en mindre risiko end en kjortelklædt muslim med fuldskæg, og en mørklødet mand der fotograferer politibevogtningen foran synagogen i Krystalgade, skal politiet naturligvis have styr på. Der er ting her i livet, der er vigtigere end overdrevets idealer.

Kommentar af Philip Kweku Amankwa Sampson set hos POV International – Racial profiling i Krystalgade.

“… Jeg havde været inde på Københavns Hovedbibliotek i Krystalgade og låne en bog om guldaldermaleren Wilhelm Marstrand. … Da jeg kom ud af biblioteket besluttede jeg mig for at tage et foto af politibilen, der holdt parkeret dér foran synagogen i Krystalgade. …

Jeg tog billedet, og fortsatte så ned ad Peder Hvitfeldts Stræde. Da jeg var kommet næsten ned til Kultorvet, blev jeg indhentet af to mænd, der viste sig at være civile politibetjente. Den ene – en kraftig mand med fuldskæg iført skovmandsskjorte – viste sit politiskilt. ‘Du har lige taget billeder i Krystalgade’, konstaterede han. Han var noget eksalteret. ‘Hvad tog du billeder af’, spurgte han.

Jeg er overbevist om, at de to civilbetjente ikke var kommet halsende efter mig, hvis jeg ikke havde været mørklødet, som jeg nu er. De havde ikke fundet mig mistænkelig, hvis jeg havde været hvid.

‘Rolig nu’, sagde jeg, og trak min tegnebog op af lommen. ‘Jeg tog et billede af en politibil foran synagogen’, fortsatte jeg lettere irriteret. Jeg var især opbragt over hans anklagende tonefald. Sidst jeg tjekkede var det ikke forbudt for almindelige mennesker at tage billeder på offentlig gade og vej. Og slet ikke i denne smartphone-æra, hvor Gud og hvermand tager billeder og selfies af hvad som helst.

Jeg er da godt klar over, at synagogen er under politiets særlige bevågenhed på grund af terrorfaren. … Men at antaste folk på den måde, jeg blev, og udsætte dem for spørgsmål i et tonefald, der signalerer en højst forudindtaget holdning, er på ingen måde i orden.

… her er det, vi kommer til racial profiling. Jeg er overbevist om, at de to civilbetjente ikke var kommet halsende efter mig, hvis jeg ikke havde været mørklødet, som jeg nu er. De havde ikke fundet mig mistænkelig, hvis jeg havde været hvid. Og de havde så afgjort ikke været eksalterede og anklagende i deres tonefald. Det skal jeg garantere for.

… ‘Fortsat god dag’, var den obligatoriske afskedshilsen. Hvorefter han – og hans helt neutrale og passive kollega – satte kursen tilbage mod synagogen.

Men jeg er gammel i gårde. Og jeg ved med mig selv, at det jeg blev udsat for til aften i Peter Hvitfeldts Stræde var ægte danske racial profiling.

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/83565/trackback

26 Comments »

  1. Offerkortet igen!
    Er hr. Philip Kweku Amankwa Sampson slet ikke klar over, at de fleste terrorister indtil nu, har været personer med en mørklødet kulør?
    Ikke mange danske har behov for, eller føler trang til, at fotografere en politibil foran synagogen, så naturligvis skal politiet reagere når der observeres en anderledes hændelse.
    Hvad mon hr. Philip Kweku Amankwa Sampsons formål med fotograferingen var?
    Meget positivt at politiet er begyndt er være agtpågivende. Thumbs up!

    Kommentar by Birger Jensen — 26. maj 2017 @ 19:44

  2. Ironisk. Hvis ikke jøder og jødisk ejendom blev “racialt profileret” af vore muslimske modborgere, så ville der slet ikke have været en politibil at fotografere til at starte med, og ingen civilklædte betjente der ville stå og overvåge mistænkelig adfærd.

    Kommentar by Davidk — 26. maj 2017 @ 19:45

  3. Han er nougatbrun, kortklippet/skaldet, har fuldskæg og udøver mistænkelig adfærd foran synagogen
    – hvad f…. havde han forestillet sig ville ske?

    Kommentar by marius — 26. maj 2017 @ 20:12

  4. Racial og anden (beklædningsmæssig, tatoveringsmæssig, attitudemæssig osv.) profilering er en selvfølgelig og helt nødvendig del af politiets arbejde.

    Kommentar by Crass Børsting — 26. maj 2017 @ 20:29

  5. Tak til politiet for, at det en sjælden gang lykkes at gøre et stykke forebyggende arbejde.

    Ham Philip har ret i, at man må fotografere på offentlig plads, men hvad skulle han så liiige med de fotos af de politivogne, der rutinemæssigt holder ved synagogen og har gjort det i årevis?

    Ikke at det hjalp Dan Uzon. Der var vel en citronmåne, der skulle spises…

    Skal jeg skrive noget pænt om Philip er det, at han lånte en god bog.

    Kommentar by Henrik Petersen — 26. maj 2017 @ 20:45

  6. Der er ikke noget forkert i foretage “racial profiling”. Det er tværtimod et udtryk for, at man befinder sig på et højt bevidsthedsniveau, at man er i stand til at se forskel på folk.

    Ligesom som der forskel på forskellige individer tilhørende samme kultur og race, er der generelle forskel mellem forskellige etniske grupper. Forskelle, som man gør klogest i at handle på. Der findes etniske gruppe med en gennemsnitlig iq på 65, der tilhørende kulturer, der uendeligt fjernt fra vesteuropæisk kultur. Indvandring af mennesker fra disse etniske grupper vil der aldrig komme noget godt ud af.

    Der findes også etniske grupper, der tilnærmelsesvist tilhører samme kultur og race som os danskere, og som har en gennemsnitlig iq som den danske. At enkeltindivider tilhørende sådanne etniske grupper indvandrer til Danmark, er der ingen grund til at have betænkeligheder ved.

    Kommentar by Søren Andersen — 26. maj 2017 @ 20:45

  7. Latterligt !

    Hvorfor skulle bruno’en også lige præcis tage det billede ?
    Det kan da kun være for at provokere og bevidst virke mistænkelig 1

    Kommentar by For_Mangfoldighed — 26. maj 2017 @ 20:59

  8. …endnu en neger-offer, årh Reng mig…..rejs hjem til Negerland!
    Piotr

    Kommentar by Piotr — 26. maj 2017 @ 21:04

  9. http://pov.international/hvad-verdun-ogsa-forte-til/
    (nederst)

    Philip Sampson, født 1959 på Frederiksberg, er uddannet journalist. Han har arbejdet på Politiken, DR og Ritzau. På sidstnævnte virkede han på bureauets udlandsredaktion fra 1988 til 2011. Philip er opvokset i London som søn af en ghanesisk far og en dansk mor. Han har gennem årene beskæftiget sig indgående med racisme og højreekstremisme, bl.a. i samarbejde med antiracistiske organisationer som Expo i Stockholm og Searchlight (i dag Hope not Hate) i London. På baggrund af sin mangeårige tilknytning til den københavnske motorcykelverden, har han gennem årene kunnet levere ganske præcise analyser af konflikterne i bikermiljøerne både i ind- og udland. Philip er i dag selv medlem af Harley-Davidson Club Herlev. Journalistisk set er Philip Sampson graver af natur. Denne interesse bruger han i dag især på historisk research.

    Kommentar by Hr. Naturli' — 26. maj 2017 @ 21:08

  10. En idiot. Sikkerheden v Synagogen
    Er så høj, at ingen kan gøre, hvad han gør

    Kommentar by Snappost — 26. maj 2017 @ 21:11

  11. Man mærker hans generelle had til dansk politi og jøder skinne igennem.
    Jeg kender en venstreorienteret kvinde hvis bedstefar var sort.
    Hun fik konfiskeret noget i lufthavnen som ikke var emballeret efter reglerne.
    Det mente hun selvfølgelig skete, fordi hun er sort.

    Kommentar by Martin Olsen — 26. maj 2017 @ 21:21

  12. Jeg vil sku give Philip Kweku Amankwa Sampson delvis ret, for det dumske politi er en flok uintelligente ubehøvlede svagpissere og grødbønder der tilmed stjæler fra vores døde landsmænd. Så fyr de skide dhimmistrissere og lad danskerne ordne dem der skal ordnes.

    Kommentar by Piphans — 26. maj 2017 @ 21:27

  13. Neger uden grænser? 😀

    Kommentar by Bjovulf — 26. maj 2017 @ 22:00

  14. Mon ikke han på vejen også skulle hente kiks og the til sin bedstemor. Interessant at observere hvorledes de tilrejsende arabiske og afrikanske individer gang på gang forsøger sig med pinagtige løgnehistorier overfor den danske befolkning, for at berige sig og bedrage. Det er muligt at historierne går hjem hos venstre-radikale offentlige sagsbehandlere. Vi andre afskyr dem bare endnu mere for deres æresløse forsøg på at snyde os.

    Kommentar by Nothingman — 26. maj 2017 @ 22:34

  15. Philip bilder sig ind at kunne læse betjentens tanker, men det kan han naturligvis ikke. Betjenten passede sit arbejde samvittighedsfuldt, og da han havde vurderet Philip og konstateret han ikke udgjorde en fare, lod han ham gå.

    Den eneste der udtrykker racistiske fordomme her, er Philip selv. Havde betjenten været sort, havde Philip nok ikke følt sig krænket, men for racister som Philip er hudfarve alfa og omega. Betjenten derimod har formentligt ikke skænket Philip eller hans hudfarve yderligere tanker. Man må formode han har vigtigere ting at tage sig til, som at passe på vore jødiske medborgere.

    Kommentar by Mackety — 26. maj 2017 @ 22:50

  16. En neger som går på biblioteket, og låner en bog om guldaldermaleren Wilhelm Marstrand!

    Nej, Kweku Amankwa, den køber vi sgu ikke!

    Kommentar by Knights Templar — 27. maj 2017 @ 00:09

  17. -Vor nye statsminister? m Morten Østergård på bagsædet haha

    Kommentar by Hul igennem? — 27. maj 2017 @ 04:41

  18. “Da jeg kom ud af biblioteket besluttede jeg mig for at tage et foto af politibilen, der holdt parkeret dér foran synagogen i Krystalgade.”
    Den mand er jo bare en provokerende idiot. Den store synder her er Philip Sampson der uden tvivl har en anden dagsorden end bare at fremstille tossen som et offer for “racial profiling”.

    Kommentar by Frank Hagmann — 27. maj 2017 @ 06:26

  19. -Endnu en racist. Vi er alle mennesker, også os uden så meget pigment.
    Gad vide om han hader sin mor?
    Måske han skulle finde andre interesser end at stalke ordensmagten (tak for dem).
    Og hvorfor mon han ikke er ansat på Pøllemikken mere? Ikke god nok? Måske lidt gaga? Måske han skulle sortere lidt i sine racistiske bekendte, de giver ham intet godt og varigt.

    Kommentar by Hul igennem? — 27. maj 2017 @ 07:16

  20. Moske han i sin POV profil skulle nævne den spetakulære flugt han foretog engang i begyndelsen af/midtfirserne.

    Kommentar by Hans Und — 27. maj 2017 @ 07:16

  21. #20 Hvad gik det ud på?

    Kommentar by Odo — 27. maj 2017 @ 08:05

  22. 21 Odo,

    Jeg har det lysende klart i min hukommelse, men sagen er af en karakter så jeg ikke vil skrive det uden, at have den pågældende artikel fra EB liggende ved siden af mig. Men gå EB igennem fra cirka 1980 til 1985 via infomedia eller microfilm på dit lokale bibliotek.

    Kommentar by Hans Und — 27. maj 2017 @ 12:10

  23. Som alle normale mennesker bruger politiet duck-testen: If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.:-)

    Kommentar by A-mad — 27. maj 2017 @ 12:14

  24. 21 Odo

    Se eventuelt min egen post om denne sjovnalist.

    Jeg kan i øvrigt huske lidt forkert om tidpunktet, som kan have været 78,79 eller 80 eventuelt.

    https://undskabenshotel.wordpress.com/2015/09/22/sjovnalistisk-fritidsjob/

    Kommentar by Hans Und — 27. maj 2017 @ 12:19

  25. Hans Und – underholdende læsning, i sandhed en ægte sjovnalist.

    Kommentar by Johnson — 27. maj 2017 @ 15:58

  26. Jeg er blevet stoppet af politiet i udgangen af 2001 fordi jeg løb forbi den Amerikanske ambassade en sen nattetime. Jeg løb i håb om at nå natbussen, men de var forståeligt nok lidt jumpy.

    Jeg er kridhvid, men jeg er sikker på at det var racial profiling pga. min snert af sydøstasiatiske gener.

    Kommentar by Jan — 28. maj 2017 @ 11:27

RSS feed for comments on this post.