21. juni 2017

Personlig beretning fra Folkemødet 2017: Tre dage blandt gode mennesker. Og journalister

Selvom Folkemødet er en slags Roskilde Festival for mediebranchen, og hermed fjendeland for undertegnede, så var der masser af kampfæller på øen, og det blev tre gode sommerdage med masser af interessante oplevelser.

Jeg ankom sent onsdag aften til Ystad, og allerede i færgekøen så jeg den første ‘kendis’. Filosofiprofessor Vincent Hendricks, manden bag ‘Nethaderne’. Han blev ikke den sidste, for tvillingebyen var bogstaveligt talt spækket med politikere, journalister og mediefolk i alle afskygninger. NGO’erne repræsenterede måske nok en slags folkelighed, men man skal ikke stikke sig selv blår i øjnene: Det var på ingen måde et bredt udsnit af danskerne.

Under overfarten kampagnerede Amnesty International mod den danske udlændingepolitik. En af flere NGO’er der bekender ideologisk kulør i disse år.

Vi fandt lejren, og fik en god nattesøvn. Eller nogenlunde. Jeg sov med katten ‘Putin’, der forvekslede Kim med Krim.

Efter en solid gang morgenmad serveret på det musselmalede, blev vi budt velkommen i Allinge af en lokal gendarm.

Hvor de fleste i selskabet planlagde at deltage i forskellige arrangementer, så havde jeg på forhånd besluttet, at det overvejende handlede om at være tilstede. Ingen timelang pseudo-debat med ‘De Progressive’ eller lignende. Det inkluderer eksempelvis Uffe Elbæks åbningstale fra den store scene.

Jeg var naturligvis ofte ved Nye Borgerliges stand, men gæstede også Dansk Folkepartis, og var tilstede ved begge arrangementer i regi af Trykkefrihedsselskabet og Dansk Samling.

For god ordens skyld tjekkede jeg de øvrige politiske partiers stande, og fik eksempelvis en længere snak over en kop dialogkaffe i Enhedslistens telt. De fleste var aldrende revolutionære, men den var jo nok alligevel ikke gået på Nørrebro. Uden at lyde for naiv, så synes jeg altså det er skønt at bo i et land hvor man deler sig efter anskuelse, og fægter med åben pande.

Der skulle eftersigende være hele otte-og-tredive arrangementer på Folkemødet relateret til ‘fakenews’-fænomenet, og torsdag var der eksempelvis paneldebat live på TV2 News med Jeppe Juhl, Tom Jensen, Lea Korsgaard og Jan Birkemose. En ren walkover for Juhl.

(Lone Nørgaard fra Dansk Samling blandt publikum)

Lørdag overværede jeg lidt af Europabevægelsens paneldebat med Jacob McHangama, Jon Kyst med flere, og jeg gad vide hvad der blev diskuteret på de resterende 36. For mediebranchen er ‘fakenews’ efterhånden blevet et begreb der dækker over enhver form for undergrundsmedier. Det handler ikke om bevidste løgne eller vinklinger i gråzonen: Problemet er alternative mediers blotte eksistens.

Ved Allinge Bibliotek fik jeg materiale fra en ‘Sådan spotter du fake news’-kampagne, og da jeg senere på dagen stødte ind i en ‘Danmarks Biblioteksforening’, faldt jeg tilfældigt i snak med kampagnens bagkvinde.

Jeg nævnte henkastet, at jeg var manden bag Uriasposten, hvorefter hun fortalte, at jeg havde skrevet om hende tidligere. Det var angiveligt ikke noget flatterende, og hun havde ophavet mistænkt for at være en vred hvid mand, der ikke fik sex. Jeg påpegede smilende, at bloggens fokus da nok kan virke hårdt for udenforstående, men at jeg i øvrigt var en helt almindelig familiefar med 3+2 børn. De har så mange fordomme… tsk tsk.

Folkemødet er let-kommunikerede paroler i rå mængder, og hvor Enhedslisten bekendtgjorde at ‘Nasserne sidder i skattely, ikke i flygtningelejre’, kunne man hos De Konservative læse om ‘God, gammeldags anstændighed’. I den politiske praksis er de to sætninger rem af samme hud.

Hos Det Radikale Venstre kom jeg direkte ind i en regnebuepyntet danseleg om opholdstilladelse, og jeg var der ikke mange sekunder. Ideologisk pluralisme, jaja, men alt med måde. Kun Bedsteforældre for Asyl og diverse klima-freaks overgik partiet i floskler.

(‘Håbets træ’, Bedsteforældre for Asyl)

Tomme paroler var der i det hele taget nok af på Folkemødet, og nævnes må Grænseforeningens ‘For en åben danskhed’, Institut for Menneskerettighedernes ‘Make Human Rights Great Again’ og Mellemfolkeligt Samvirkes ‘Make solidarity great again’.

Antipatien for Trump var et gennemgående tema, men dog ikke hjemme i lejren, der på forhånd var døbt ‘Camp Trump’, og med et glimt i øjet kunne kaldes for et ‘islamofobisk safe-space’.

Her var plakater med autoritære latinamerikanske dikt… ‘frihedskæmpere’, og portrætter af alt fra Ronald Reagan til Donald Trump. Et ‘Please don’t feed the hippies’-skilt bød os velkommen.

Lørdag aften holdt værten fædrelandskærlig grisefest med gæster fra nær og fjern. Herunder Tania Groth fra For Frihed, Tatjana Festerling (Tidl. Pegida og Alternative für Deutschland) og Kasper Mejlhede (Nye Borgerlige).

Jeg talte med utallige NGO’ere under Folkemødet, og nævnes mit besøg hos Det Dansk-Egyptiske Dialoginstitut. En yngre egyptisk aktivist talte om ytringsfrihedens kår i Egypten, og jeg nævnte en passant den egyptiske blogger ‘Rantings of a Sandmonkey‘ og vilkårene for koptiske kristne. Han lød forbavsende afklaret i forhold til alt væsentligt, og da samtalen lakkede mod enden dristede jeg mig til at spørge: ‘Det er ikke vigtigt, men lad mig lige høre: Er du muslim?’. Det var tydeligvis et ubekvemt spørgsmål, og svaret lød: ‘Det er jeg ikke mere’.

Andetsteds i byen besøgte jeg en stand der var pyntet op med slogans såsom ‘Muslimer for fred’, og ‘Muslimer for loyalitet’. Det blev ikke fortalt, og jeg var formentligt den eneste der fangede, at de var Ahmediyaer, og ikke anerkendes som muslimer af andre end dem selv. Verden vil bedrages.

Rundt omkring stødte jeg på flere indvandrere, for selvom menneskemængden på Havnegade var liljehvid, så var der alligevel en del kendt fra den danske debat. Tolerancen overfor afvigende synspunkter virker til at være større hos lige netop dette segment, end hos venstrefløjen i øvrigt. Tankevækkende.

Jeg havde aftalt at få et par øl med Lystrup-ætlingen Niddal el-Jabri ved Allinge Røgeri, og mens han afsluttede sin paneldebat med Støjberg & Co., scannede jeg klipperne for fugle. At fotografere en Tornirisk med 24 mm-objektiv er virkelig en uriaspost. Niddal fortalte lidt om projektet Mino Danmark, og selvom vi vanskeligt kan mødes på midten i forhold til det multikulturelle samfund, så har han – trods alt – også blik for bagsiden. ‘Dansk siden 1984’, står der på hans t-shirt.

Det var tydeligt at Folkemødet 2017 var præget af tidens terrortrussel, og alle indfaldsveje til pladsen var blokeret af ‘Koranklodser’ eller anden form for afspærring. Overalt var der betjente, ikke mindst under Trykkefrihedsselskabets arrangement. Her var justitsminister Søren Pape i debat med Kristian Thulesen-Dahl og Pernille Vermund. Debatten kan ses på Youtube.

Jeg måtte oplyse mit navn til et par betjente, da en skummelt udseende mandsperson ikke mente jeg skulle fotografere ham. Han viste sig at være civilbetjent, og her endte tvisten.

Der var årvågne politibetjente ved Amnesty International, og standen for ‘Venligbolig Plus’-konceptet var paradoksalt nok i umiddelbar nærhed af jihadi-stoppende cementblokke. De må være gode til at abstrahere fra virkeligheden.

(Vejafspærring på Havnegade, Allinge)

Torsdag proklamerede Researchkollektivet Redox på Facebook, at undertegnede og ‘den radikale højrefløj’ var på Bornholm, og efterlyste billeder: “… tag endelig fotos og send til os”. Jeg smed et foto på Twitter. Selv tak.

Kommenteret.

(Folkemødet 2017)

(NGO-happening, overalt, hele tiden)

(Peter Skaarup og Pernille Vermund i debat hos Berlingske)

(COOP satte fokus på dyrevelfærd)

(Privat have et stenkast fra Allinge Havn)

(Fjerdebølgefeminister ved Ekstra Bladets stand)

(Blomster ved ‘Camp Trump’)

(Allinge Kirke)

(DR på licensfinansieret sommerferieophold)

(Radio24syv sendte live, eksempelvis ‘Det vi taler om’)

(Veloplagt Lars Hedegaard ved Nye Borgerliges stand)

(‘The Selsings’ hos Nye Borgerlige)

(Mikael Jalving og Kasper Støvring hos Nye Borgerlige)

(Pernille Vermund, her der og alle vegne)

(Allinge Røgeri: Svane Mørk Guld, 0,5 liter, nu kun 78 kroner)

(På den anden side var Dansk Folkepartis stand, så den er vinklet en anelse)

(God humor hos ‘Europabevægelsen’: ‘Populistisk ukorrekt’)

Selvforklarende

Oploadet Kl. 20:56 af Kim Møller — Direkte link36 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/84368/trackback

36 Comments »

  1. Ang. Pernille Vermund og udtalelser på Folkemødet,
    Pernille Vermund: DF har svigtet enormt

    https://ksdha.wordpress.com/2017/06/16/pernille-vermund-df-har-svigtet-enormt/

    Kommentar by KSD — 21. juni 2017 @ 21:45

  2. Ang Ahmediyaer så falder det mig ind at de ved deres konstante promovering af fredelig islam legitimere krigen og dermed udryddelsen af kuffars.

    Kommentar by River — 21. juni 2017 @ 22:01

  3. Hej Kim! Fine kommentarer og billeder, tak.
    Havde håbet du fandt Uffe på Cirkuspladsen!
    P.

    Kommentar by Piotr — 21. juni 2017 @ 22:12

  4. Rigtig fin reportage og billeder. MSM og alle på den politisk korrekte fløj giver den tydeligvis max gas for alle skattepengene…eller dem som skat ikke har nået at formøble inden.
    Er der engentlig noget højere formål med begivenheden? Udover en god saltvandsindsprøjtning til Bornholm, en klassisk rød bastion.

    Kommentar by Fighting Falcon — 21. juni 2017 @ 22:13

  5. Ang. billedet fra e.b. standen : Var hunden mon flov over at blive fotograferet sammen med 4. boelge feminist-madammerne ? ;-)

    Kommentar by Krassisten — 21. juni 2017 @ 22:24

  6. Det bedste skilderi er nu det, hvor der ligger en mandsperson på klippeblokkene ved stranden, og især hvis det er tilgået rødgardisterne!! :-)
    Tak for en fin reportage!

    Kommentar by Knud — 21. juni 2017 @ 22:38

  7. Hvornår går Søren Krarup amok med en uzi og falder i en regn af kugler for Danmark? Svar: Når ingen gider læse ham mere. Hold kæft, hvor jeg savner tiden med Jonni Hansen. Det er ikke andet en ævl og bævl det her

    Kommentar by Hans — 21. juni 2017 @ 23:21

  8. Det siger noget om folkeligheden at det foregik i den yderste udkant af Danmark – et sted hvor der modsat ned ved Padborg er en nærgående grænsekontrol. At “folkmemødet” er lagt et sted som det koster en mindre formue og en dagsrejse at komme til, er yderlige garanti for folkeligheden, og den store civilagent og uniform polititilstedeværelse kunne have været forspil til en terrorøvelse, men jeg tror Danmark mangler nogle gode crisis actors, så den fest kommer vi nok til at vente på til næste gang. Hvor holdes “Folkemødet” til næste år? På indlandsisen i Grønland?

    Kommentar by Balder — 22. juni 2017 @ 00:43

  9. 1. Hun er ikke en skid bedre en DF.
    De er lige rådne de politikere.
    (Peter Skaarup og Pernille Vermund i debat hos Berlingske), Ja vel ja.

    De to væsentlige §’er i Grundloven er, eller blev §67 og §69 taget op på Øen.
    Jeg tror det ikke.
    Derfor skriver jeg som det er.
    Politiske svindlere alle til hobe.

    Jeg havde håbet at Kim ville fremføre det jeg har skrevet i blogen tidligere under folkemødet.
    Jeg har ikke hørt noget endnu. Jeg venter Kim.
    Kan besvares med et ja eller Nej.

    Kommentar by Sindsro — 22. juni 2017 @ 00:44

  10. Kære Kim… Du kunne godt have beriget os med et billede af kvinden der udtalte “hun havde ophavet mistænkt for at være en vred hvid mand, der ikke fik sex”… Som regel er det vel nogle gamle “batikhekse” der drømmer om at den udvidede import af brun pølse.. skulle dryppe lidt af på dem… I Sverige tager de, hvis nok, de uledsagede “skægbørn” med i sengen.. :-)

    Kommentar by ny kommentator — 22. juni 2017 @ 01:53

  11. Alle de forvirrede indidvider, som mener de kan rende rundt med deres tågede meninger forræderiske intentioner og totale ligegyldighed overfor den verden de agerer i, ligner det de er – en stor samling klovnerøvhuller, kommunistiske svanserøve, der skulle mejes ned og efterfølhgende pumpes fuld af kugler gennem hjernen og derefter spyttes på og sparkes til i dagevis.

    Kommentar by Jørgen — 22. juni 2017 @ 04:01

  12. For pokker Kim. Tusind tak for alle de gode billeder og stemning, som jeg (desværre må nøjes med at nyde) nyder bag computeren- inden jeg skal afsted. God weekend :-). mvh Michael Unna

    Kommentar by Michael Unna — 22. juni 2017 @ 04:19

  13. Det er så deprimerende at folk ikke kan se igennem en billig taske som Pernille Vermund. Hun er i samme kategori som fjerdebølgefeministerne: Selvpromovering og ikke andet. Og med de lavest tænkelige virkemidler.

    Kommentar by Ruby Tuesday — 22. juni 2017 @ 04:39

  14. “Uden at lyde for naiv, så synes jeg altså det er skønt at bo i et land hvor man deler sig efter anskuelse, og fægter med åben pande.”

    Lidt flot al den stund, at Enhedslisten jo om nogen står for, omend de øvrige har hjulpet kraftigt til, at okestrer fysiske overfald, udskamning, privat iværksat berufsverbot osv.

    Så det hjælper jo ikke meget, at man kan finde nok så mange afdankede revolutionærere man kan drikke kaffe med, når realitet på gulvet er, at man må indregne den faktor, at der sidder mennesker i Enhedslisten og regne på om man er værd at udføre den ene eller den anden slags “attentat” på.

    Kommentar by Hans Und — 22. juni 2017 @ 05:30

  15. Flotte fotos og god beretning. Næsten som at være der selv. Tak.

    Kommentar by Birger Jensen — 22. juni 2017 @ 06:02

  16. Kim: Dit tweet til Redox var vist desværre forgæves. Så vidt jeg kan se hedder de “#redoxDK”….ikke “#Redox”

    Kommentar by kent — 22. juni 2017 @ 06:12

  17. Takker for de gode fotos

    Kommentar by Daniel — 22. juni 2017 @ 06:58

  18. Jeg kan se at Kurt Westergaards muhammedtegning lever videre på drikkekrus. Jeg kunne godt tænke mig sådan et krus. De burde laves på ølkrus også. Eller vinglas. De lilla blomster er akelejer. Tak for alle billederne fra Bornholm.

    Kommentar by Liva — 22. juni 2017 @ 06:58

  19. Tak for de fine fotos og ordene, Møller.

    Jeg hæfter mig blandt andet ved de (thailandske?) børn med DF-flag. Deres forældre ved nemlig godt, hvilken gruppe, der er troublemakers. Det er ikke østasiater, det er muslimer, der også angriber i sydThailand.

    Har i øvrigt set debatten på Youtube mellem Dahl, Pape og Vermund, og synes de alle tre gjorde det rigtig godt og havde et medlevende publikum.

    Jeg hæftede mig især ved Thulesen Dahls hovedpointe: At vi som hovedregel kan være enige om et dansk og nationalt værdisæt, og at resten – altså hvordan vi fastholder det – er et metodespørgsmål.

    Vermund gjorde det også godt, men jeg savner stadig at høre, hvad NB har at byde ind med på alle andre områder end værdipolitikken.

    Kommentar by Henrik Petersen — 22. juni 2017 @ 08:10

  20. Koranklodser hedder på tysk Merkellego. Se http://bit.ly/2sWDSNS

    Kommentar by Michael Laudahn — 22. juni 2017 @ 08:50

  21. Skide med det. Politikerne laver alligevel ikke noget, de meler nemlig kun deres egen kage og vi betaler.
    ————————————————————-
    De svin skulle skydes.
    Ramadanstyle in UK
    https://youtu.be/w-1egV_fe2o

    Kommentar by Sindsro — 22. juni 2017 @ 09:47

  22. “Camp Trump”, så har man bekendt kulør.

    Kommentar by kenneth — 22. juni 2017 @ 09:49

  23. 18 Liva: Muhammedkrusene kan købes her:
    http://www.trykkefrihed.dk/blog/2058/s%C3%A5dan-k%C3%B8ber-du-muhammed-krus.htm

    Kommentar by Islambert — 22. juni 2017 @ 09:58

  24. Møller er en fantastisk dygtig fortæller og fotograf, så det var underholdende at læse kommentarerne og se de hyggelige billeder. Fedt svar til Redox! :-)

    Kommentar by Kuffar — 22. juni 2017 @ 12:01

  25. Fin artikel om medie-politiker festivalen på den stakkels solskinsø. Jeg hæftede mig ved enhedslistens manglende opfattelsesevner: Nasserne sidder i skattely, ikke i flygtningelejre. Nej kære venstreorienterede, nasserne sidder på Christiansborg og i kommunalbestyrelserne.

    Kommentar by Nielsen — 22. juni 2017 @ 12:01

  26. @ 13 Jeg mener også, der mangler noget dér. Hun kører et one-woman-show, og det har jeg ikke tiltro til. Vi mangler Orban-typer.

    I mine øjne har der kun eksisteret 2 kvindelige regenter, som kunne sit kram, og det var Meïr og Thatcher. Man kan se, hvad de mange kvindfolk i politik – især en velnæret, tysk én af slagsen – har medført: en ren tsunami af muhammedanere fra nær og fjern! (I de go’e, gamle dage måtte man ikke have kvinder med om bord på lange, vigtige sejladser, for så sank skuden, mente man).

    Den anden dag oplyste man på CNN, at der pt. er 66 millioner flygtninge/fordrevne på verdensplan. Mon ikke Merkel snart sender dem guldrandede invitationer?

    Kommentar by Kuffar — 22. juni 2017 @ 12:15

  27. Godt med bekæmpelse af fake news – i et af panelerne derom sad Anngrethe Rasmussen
    http://www.uriasposten.net/archives/category/journalister/rasmussen-annegrethe

    Kommentar by Nordsjælland — 22. juni 2017 @ 12:35

  28. Herlige billeder fra den skønne ø.

    Der er gået en go skuespiller tabt i den hjemmeværnsmand haha :-)

    Kommentar by M.P. — 22. juni 2017 @ 15:30

  29. Tak for flot reportage og stemningsfyldte billeder. Godt du ikke skulle købe dem her.

    Køb fotos fra FM17 http://www.fmfotos.dk
    https://www.google.dk/search?q=k%C3%B8b+fotos+fra+fm17+www.fmfotos.dk&num=30&newwindow=1&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi19tvtzNHUAhUGMJoKHZgyC6UQ_AUICigB&biw=1280&bih=579#imgrc=0MEVyeZFzefvqM:&spf=1498139587139

    Kommentar by tavsen — 22. juni 2017 @ 15:34

  30. Rigtigt fin og hyggelig reportage.

    Det skal dog lige bemærkes, at Roskilde Festival vel teknisk set er mediebranchens Roskilde Festival ;-)

    Kommentar by Dansk - Skatteyder - Frustreret — 22. juni 2017 @ 15:45

  31. […] Tre mere eller mindre konservative partiledere på Bornholm: Thulesen-Dahl (DF), Søren Pape Poulsen, justitsminister (K) og Pernille Vermund (Nye Borgerlige). At dømme efter omtalen, var det ved denne lejlighed, Pernille Vermund for alvor brød igennem: ANALYSE: Jeg har aldrig set Thulesen Dahl i defensiven på den måde før. Folkemødet: Da det blev ukontroversielt at kalde sig nationalkonservativ. Se også Kim Møllers fotoreportage Personlig beretning fra Folkemødet 2017: Tre dage blandt gode mennesker. Og journalister. […]

    Pingback by Mikael Jalving, Asger Aamund og Morten Uhrskov « Snaphanen.dk — 22. juni 2017 @ 16:05

  32. @11 – hvis det er folket er jeg ikke en folkets mand. Men jeg kunne heller ikke få fri fra arbejde til den slags gøgl…. skattefar har brug for hver en krone

    Kommentar by Anonym — 22. juni 2017 @ 16:37

  33. -> Kent

    Jeg opdagede godt, at hashtagget ikke var det helt rigtige, men gad ikke rode med detaljer på klipperne.

    Kommentar by Kim Møller — 22. juni 2017 @ 18:43

  34. Flotte billeder, men ansigts masken minder mere om AFA-psykopaten Rasmus Preston end Donald Trump.

    Kommentar by grove city, ohio — 22. juni 2017 @ 22:51

  35. Krim, lagde du mærke til, at Lone Nørgaard, Lars Hedegaard og Putin har nogle fælles træk?

    Kommentar by Nielsen — 24. juni 2017 @ 08:04

  36. Hvem gider at forklare undertegnede, en midaldrende gammel liderlig gris, hvad fanden fjerdebølgefeminister er?

    Har det noget med størrelsen på deres røve at gøre?

    Hende der Twerkqueens røv er vistnok fire gange så stor som Nikita Klæstrups røv…

    Kommentar by Korsfarer — 24. juni 2017 @ 13:34

RSS feed for comments on this post.