Uriasposten » Jubiiiiiii! » Blog Archive » Ærøskøbing: Herboende afrikaner anmelder Café Aroma for racisme: Logo med negedreng støder…



19. juli 2017

Ærøskøbing: Herboende afrikaner anmelder Café Aroma for racisme: Logo med negedreng støder…

Logoet er lavet af en gratisk tegner for 14 år siden på forlæg af en kaffedåse fra Tønder Kafferisteri, der i lighed med konkurrenter såsom Cirkel Kaffe, Amia Kaffe, Fritz Hansens Kaffe etc. tematiserede det fysiske ophav for kaffebønnen. Lidt på samme måde som te-importører fremhævede det asiatiske, eksempel med brug af Buddha.

Det kan godt være Opawel Kore har læst filosofi på universitetet, men helt ærligt – er der ikke en voksen tilstede. Fra Fyens.dk – Racistisk eller sjovt?: Caféplakat med sort dreng anmeldt for at være racistisk.

“En sort dreng med store røde læber kun iført trusser, halskæde, ørering og et spyd ved hånden bærer på hovedet en bakke med kaffebønner. Under ham står der Café Aroma, og logoet sidder på menukortet i montren på Café Aromas terrasse. …

Drengen ser glad ud, mens han kigger skråt op på isen. Men det er Opawel Kore ikke. Han er fra Elfenbenskysten og uddannet cand.mag. i filosofi og føler sig som sort krænket over plakaten og logoet, som han mener er racistiske, fordi de efter hans mening fremstiller sorte på en måde, som giver mindelser om slaveri og kolonitid.

Opawel Kore… har i første omgang henvendt sig til caféejer Claus Hattesen for at forsøge at få ham til at forstå, at han oplever plakat og logo som krænkende. Han følte sig ikke mødt, og derfor har han anmeldt Claus Hattesen til politiet for racisme.”

(Café Aroma, Ærøskøbing)

(Kaffedåser, inkl. dåse fra Tønder Kafferisteri; Foto: Gamledaaser.dk)

Oploadet Kl. 17:11 af Kim Møller — Direkte link40 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/85361/trackback

40 Comments »

  1. Det vrimler med krænkede for tiden, alle ude på at score en pose penge.
    Jeg føler mig krænket over at idioten skal spilde politiets i forvejen sparsomme tid med den slags idioti.
    Håber politiet giver ham et los i røven ud af vagten, men nu er han jo neger, så det er en dybt alvorlig sag.
    Vor herre bevare os.

    Kommentar by Finn A. Skov — 19. juli 2017 @ 17:46

  2. Sikke en idiot. Jeg føler mig krænket over, at folk kommer fra Afrika og vil belære os om, hvad vi må og ikke må. Luk arret klovn! Stort set alt menneskeskabt i dit liv, som du nyder godt af hver dag, er opfundet eller forbedret af hvide mennesker. Og vi hader dig ikke for at være neger. Vi konstaterer bare, at det er du.

    http://balletmagnifique.blogspot.dk/2015/08/hellerup-is-s-negerlogo.html

    Kommentar by Hr. Naturli' — 19. juli 2017 @ 18:01

  3. Jeg syntes at Opavel skulle finde sig et negerland hvor han ikke træder så kraftigt ud fra mængden, som er hans store problem på Ærø,
    f.eks. det store negerland syd for Middelhavet, jeg donerer gerne et tilskud!
    Opavel, du er i Danmark, væn dig til eller skrid!
    P.

    Kommentar by Piotr — 19. juli 2017 @ 18:20

  4. Hvorfor rejser afrikaneren ikke hjem ???
    Hvis han ikke kan li at være her.
    I Afrika er der ingen racisme. Alle er sorte.
    Og hvis muslimerne og afrikanerne ikke var i Danmark, var der heller ingen racisme i Danmark. Ergo de sorte og brune er årsagen til racisme i Danmark.
    Det må være en sag for de radikale og Enhedslisten. Send ham hjem.

    Kommentar by XXXXX — 19. juli 2017 @ 18:41

  5. Er det ikke sådan, at kaffe dyrkes i de varme lande, der hvor negrene bor?
    Hvor er så racismen?

    Og så betaler vi for at han læser filosofi, ‘kærlighed til viden’.

    Kommentar by Bastardo — 19. juli 2017 @ 18:53

  6. Hvad nu hvis negeren i afrika har en god forretning med at sælge kaffebønner til europa og er glad for sit arbejde, er det så også racisme at tegne et billede af ham? De der professionelt-forargede idioter burde snart fatte at ingen udover desperate journalister gider at høre på dem, uanset hvilken hudfarve de har.

    Og så burde man iøvrigt ikke kunne få SU til at læse filosofi da det maks kan betegnes som en obskur interesse, men det er noget helt andet.

    Kommentar by per — 19. juli 2017 @ 18:57

  7. Bare rolig. Han får sin vilje mht. racismeanklagen.
    Alt andet ville være racisme, og det kan vi naturligvis ikke have.

    Kommentar by AK JA. — 19. juli 2017 @ 19:09

  8. Spark det niggersvin tilbage til Afrika, eller hvor helvede han kom fra.

    Kommentar by Nielsen — 19. juli 2017 @ 19:20

  9. Opawel Kore er givetvis et utiltalende røvhul, men

    1) Han har ikke givet sig selv opholdstilladelse og/eller statsborgerskab.
    2) Han bestemmer ikke landets love, inkl. at der skal findes en §266b.

    Kommentar by Vagn Henning — 19. juli 2017 @ 19:26

  10. Uanset hvor meget Opawel Kore, og den i en tidligere tråd nævnte kommende fabriksejer i Uganda: Mary Consolata Namagambe, føler sig krænkede, så ændrer det ikke på det de selv ser i spejlet hver morgen de står op.

    Kommentar by Birger Jensen — 19. juli 2017 @ 19:28

  11. Er der noget forkert i dette? Det er intet eller ingen der nævner ordet neger. Måske burde manden tage hjem og dyrke sin egen have eller mark.

    Kommentar by de Hemmer — 19. juli 2017 @ 19:31

  12. Negere er “Kaffetrampere”

    Den hvide mand har til alle tider blevet udsat for racisme, Da der er hvide negere “Albinoer”

    Kommentar by Sindsro — 19. juli 2017 @ 19:56

  13. Så går man lige og hygger sig lidt på SU i 5-6 år, “gratis” læge, tag overhovedet osv osv, men selvfølgelig er det ikke godt nok, det er aldrig godt nok. Utaknemmelige stodder.

    Kommentar by Johnson — 19. juli 2017 @ 21:25

  14. Han er for lys i huden til og være afrikaner. Måske syd Amerikaner.
    Så kaffe derfra.

    Kommentar by P — 19. juli 2017 @ 21:38

  15. per — 19. juli 2017 @ 18:57 :
    Jeg er helt enig og har dertil aldrig rigtig kunne finde ud af, hvad disse skattebetalte filosofistuderende efterfølgende lever af.
    Er de nogen der Bud på spørgsmålet?

    Kommentar by M.S. Carstens — 19. juli 2017 @ 21:50

  16. Rettelse:
    Er der nogen der bud på spørgsmålet?

    Kommentar by M.S. Carstens — 19. juli 2017 @ 21:51

  17. >13+14
    Har et bud på eller byder på

    Kommentar by Nielsen — 19. juli 2017 @ 21:57

  18. Med masseindvandringen har vi nu desværre langt om længe fået de professionelle afrikanske “ofre”, som vi kender dem fra USA.

    Kommentar by Based Stickman — 19. juli 2017 @ 22:28

  19. -> P

    Han er fra Elfenbenskysten.

    Kommentar by Kim Møller — 19. juli 2017 @ 22:31

  20. Det er noget total negervrøvl, minder mig om Durban konferencerne.

    Der er jo tale om en lille babykriger med spyd i hånden. Han kan end ikke have nået at fange andre afrikanere til slaveeksport.

    Kommentar by Rasmus — 19. juli 2017 @ 22:48

  21. Omdøb cafeen til Cafe ARIER og lav et logo med en blond viking der drikker et glas mjød af et oksehorn.

    Kommentar by redneck — 19. juli 2017 @ 23:40

  22. Enig med redneck!

    Kommentar by Johnson — 20. juli 2017 @ 00:26

  23. -> 21. redneck.
    Tja… Det har lige været diskuteret at vor forfædre måske også var indvandrere. Og det sidste glas mjød jeg drak var temmelig gul i farven, nærmest kineserfarvet.

    Og Arier? Den store Danske fortæller at det “oprindelig er en sprogvidenskabelig betegnelse for indogermanske/indoeuropæiske folk, der i det 2. årtusind f.Kr. brød op fra Afghanistan og slog sig ned i Iran og Nordindien.”
    Og i nutiden har ordet arier en snert af tyske unævnelige n-ord fra 1940’erne, som det slet ikke er god tone at bruge.
    http://denstoredanske.dk/Geografi_og_historie/Folkeslag/Asiatiske,_mellem%C3%B8stlige_og_kaukasiske_folkeslag/ariere

    Der er ingen vej udenom, det sikreste og det nemmeste for Aroma Café i Ærøskøbing vil være at lukke butikken igen, og at ejeren gør som alle andre: søger overførselsindkomst af en eller anden slags. Og frem for alt i verden, undgår at “køre ned med flaget”, så et besøg af øens “sygeplejerske” kan blive aktuel.

    Kommentar by Birger Jensen — 20. juli 2017 @ 00:31

  24. Man længes tilbage til den tid hvor negre var noget man så på billeder i Familie Journalen!

    Kommentar by Rodina — 20. juli 2017 @ 07:39

  25. Hvad er der nu galt i at stå med en kurv med kaffebønner? Drengen ser oven i købet glad ud. Det er ekstremt at anmelde en dansk caféejer for racisme på grund af det logo. Jeg synes tværtimod at det er racisme hvis negere skal behandles som rådne æg – som smålige, nærtagende mennesker uden humor. Hvorfor kritiserer den sorte mand fra Ærø ikke de sorte rappere, der kalder sorte for niggere?

    Kommentar by Liva — 20. juli 2017 @ 09:59

  26. #15 egentlig ikke, men en klovn af rang er han ihvertfald

    Kommentar by dunk — 20. juli 2017 @ 10:04

  27. Jeg synes at det er synd for ham. Han kan ikke have mange interesser, når han hidser sig op over en plakat, eller et skilt foran en kafe`,
    med en lille negerbasse på. Men som een skriver, kan der også være udsigt til lidt erstatning. Kan også være at det er de 5 minutters berømmelse han jagter!

    Kommentar by Skovbamsen — 20. juli 2017 @ 10:32

  28. Sindsro (#12). Jeg har været efter dig før, men du falder tilbage i hullet med dine “negere”. Det hedder negre i flertal (http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=neger). Negre negre negre, gentag indtil du kan det.
    Når jeg ikke påtaler andre stavefejl, som er lidt vel rigelige hos visse deltagere, hænger det sammen med vigtigheden af at forstå følgende: Første regel i den fundamentale kodeks for alverdens magthavere: “Hvis man vil gøre mennesker tavse, skal man fjerne deres sprog”. Vi må ikke sige negre, muhamedanere og sigøjnere, for man vil ikke høre vore argumenter og vor mening.
    Det mindste, vi dissidenter kan gøre – delvis i trods – er at fastholde vort sprog og stave det rigtigt. Hvem skal ellers tro på vor integritet og vilje, hvis vi sjusker og end ikke gider gøre os umage med de mest vitale gloser i vort sprog, pt negre, muhamedanere og sigøjnere.

    Kommentar by Anonym — 20. juli 2017 @ 11:10

  29. Sindsro (#12). Jeg har været efter dig før, men du falder tilbage i hullet med dine “negere”. Det hedder negre i flertal (http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=neger). Negre negre negre, gentag indtil du kan det.
    Når jeg ikke påtaler andre stavefejl, som er lidt vel rigelige hos visse deltagere, hænger det sammen med vigtigheden af at forstå følgende: Første regel i den fundamentale kodeks for alverdens magthavere: “Hvis man vil gøre mennesker tavse, skal man fjerne deres sprog”. Vi må ikke sige negre, muhamedanere og sigøjnere, for man vil ikke høre vore argumenter og vor mening.
    Det mindste, vi dissidenter kan gøre – delvis i trods – er at fastholde vort sprog og stave det rigtigt. Hvem skal ellers tro på vor integritet og vilje, hvis vi sjusker og end ikke gider gøre os umage med de mest vitale gloser i vort sprog, pt negre, muhamedanere og sigøjnere.

    Kommentar by Tommy Jørgart — 20. juli 2017 @ 11:11

  30. @ Kommentar by Tommy Jørgart — 20. juli 2017 @ 11:11

    Meget enig!
    Men nu bliver nogle så også banned på FB for at skrive om negre og sigøjnere! :-(

    Kommentar by Knud — 20. juli 2017 @ 13:03

  31. Opawel Kore fjerner sig fra fællesskabet i Danmark.

    Kommentar by Liva — 20. juli 2017 @ 19:13

  32. @Tommy Jørgart — 11:11

    Jeg mener at det tidligere også var gangbart at bruge negere i stedet for negre. Hvis det er tilfældet, er der ikke nogen grund til at bandlyse dette ord. Og lad være med at betragte ordbøger og sprogvedtagelser som definitive autoriteter der skal adlydes. Jeg har i tidens løb set mange diskutable ordforklaringer mm. Jeg nægter også at bruge “grammatisk kommatering”, jeg klarer mig uden matematik og militærdisciplin. Jeg vil også opfordre alle til at bruge politisk ukorrekte kønsbestemte betegnelser hvor muligt: lærerinde, forstanderinde, sygeplejer / sygeplejerske, skuespillerinde, sangerinde (er dette ord også allerede på forbudslisten?). Det vil ikke sige at jeg godtager alle former for “fejl”. Mange burde f.eks. tage sig et “sin og hendes” kursus.

    Kommentar by Balder — 20. juli 2017 @ 21:14

  33. I øvrigt har en ny import neger fra Somalia som magthaverne i USA idiotisk nok havde udstyret med politiuniform og pistol, lige skudt en hvid kvinde – kvinden havde selv tilkaldet politiet fordi hun havde hørt noget mistænkeligt. Der var allerede flere verserende klager over negeren.

    Negeren har vist tidliger vanen tro været udstillet som rollemodel osv.
    Det her kommer nok ikke i Politiken – ofret var jo kun en hvid kvinde.

    http://www.smh.com.au/world/police-officer-who-shot-justine-damond-had-less-than-two-years-experience-20170717-gxd69m.html

    Cop was already under investigation for “assault and battery” of another woman; as chilling audio captures Australian victim’s last moments.

    http://www.dailymail.co.uk/news/article-4705434/Minnesota-cop-shot-dead-Sydney-woman-investigation.html

    Kommentar by Balder — 20. juli 2017 @ 21:30

  34. Glemmer altid, hvilke racer er det nu som eksisterer, hvad hedder de andre racer, udover negrene?

    Kommentar by Alexander — 21. juli 2017 @ 00:42

  35. Helt ærligt, hvordan skulle vi kunne tage sådan en gang pis alvorligt? Imens kristne udryddes med FNs godkendelse?
    https://youtu.be/7IKf4ajkNfs

    Kommentar by Alexander — 21. juli 2017 @ 01:20

  36. Balder! Vi skal ikke kaste god gammel lærdom væk, bare fordi den tager autoritativ form. Det er vore modstanderes varemærke. Denne indstilling skal ikke forhindre os i at trodse de ”lærde”, når de ikke længere gør sig umage, det er desværre mere reglen end undtagelsen i dag. De gamle sprogrøgtere formidlede i mine drengeår for 60-70 år siden, deres viden videre til dygtige skolelærere, der med fagkyndig undervisning, lektier, eftersidning og jævnlige standpunktsprøver bankede grammatik og stavning ind i bolden på danske børn. Er det ikke noget sådant, vi vil have tilbage?
    I skolen lærte vi om den svage og stærke bøjning. Træn med følgende, Balder:
    En luder, flere ludere, alle luderne, svag bøjning
    En neger, flere negre, alle negrene, stærk bøjning
    Negre i flertal har aldrig heddet negere undtagen som fejl, og disse fejl er også at finde på www. Det bliver det ikke mere rigtigt af. Slapheden, som du burde tage entydig afstand fra, er indført for at servicere uduelige fremmede herunder negre, der kan hjælpe EU med at afvikle nationalstaterne og internt oparbejde behov for tonsvis af servicering og undervisningsarbejde til høj løn på ethvert niveau uden udsigt til andet end forøget skatteplyndring af det arbejdende folk og tab af velfærd for vore egne stakler og tabere.
    Slapheden befordres af sætninger af typen: ”jeg klarer mig uden matematik og militærdisciplin”. Sætningen, som i realiteten betyder: ”Jeg sætter ingen ting i velovervejet sammenhæng” forklarer også, hvorfor dine indlæg spænder over flere oktaver i kvalitet: fra gudsbenådet klarsyn til det rene vrøvl. Stram op Balder.

    Kommentar by Tommy Jørgart — 21. juli 2017 @ 23:00

  37. Jeg prøver med denne kommentar at forklare, hvorfor mange negre ikke vil hedde negre mere, og vi ikke må kalde dem negre. En helt parallel problematik er, hvorfor lokum ikke er stuerent og ikke må hedde lokum mere. Ved at kigge i et større antal ordbøger på www og genkalde fjerde mellems latin, rekonstrueres med en del besvær en interessant og lærerig historie:
    Ordet lokum kommer fra latin locus, som betyder sted. (Ordet er sat i akkusativ (bøjet), formentlig fordi vendingen ’på lokum’ er hyppigste kontekst, og forholdsordet ’på’ styrer akkusativ, en kasus, vi sjældent bruger på dansk undtagen, når vi fx siger ”perkeren gloede på hende”, hvor ’hende’ er ’hun’ bøjet i akkusativ).
    Ordet ’lokum’ afløste det gode gamle ’skidehus’ midt i 1700-tallet, da fine fornemmelser tog form. Men det fine latinske ord var ikke langtidsholdbart og er i dag nærmest vulgært og er aflæst af wc eller toilet, i USA ’bathroom’. Forklaringen er, at den unævnelige aktivitet, der foregår på et lokum, smitter af på ordet. Sådan må det også være med ordet ’neger’. Indført neutralt og beskrivende. Udviklet til et veldefineret begreb, man kunne gøre erfaringer med. Med tiden en begrebsafklaring, som befordrede den almindelige opfattelse, at de fleste negre er åndelige undermålere og uduelige. Fortjent eller ej, noget må gøres, siger de politisk korrekte og tryller neger-ordet væk tillige med negrene. ”A new beginning”, som Bill Clinton ville have sagt. ’Afrikanere’ er et rigtigt trylleord, nu er de væk, druknet blandt arabere, berbere og ’hvide’ afrikanere. ’Sorte’ er de jo ikke, højst mørkebrune.
    Konklusionen er, at uanset, hvad vi kalder negrene, vil den pågældende betegnelse ”tage farve” af person-indholdet og efter nogen tid blive politisk ukorrekt. Negrene kan selv styre det, hvis de tager sig sammen, dropper rap-musik, lægger snylter-adfærden på hylden og træner med at erhverve sig nyttige kvalifikationer. Så kan ’neger’ meget vel ende med at blive en kvalitetsbetegnelse, ingen ønsker at ændre. Min prognose er desværre ikke gunstig. Havde de haft det nødvendige drev i kroppen, ville de være blevet hjemme i deres egne lande, hvor der er nok at rive i i form af manuelt og produktivt arbejde.

    Kommentar by Tommy Jørgart — 21. juli 2017 @ 23:15

  38. Drengen er 100% ikke slave, da ingen ville give våben til en slave. Ergo er racisme udelukket.
    Han smiler fuld af selvtillid, stolt af sit arbejde og med forventningsfulde planer om, hvad han skal bruge indtægten fra sin kaffehøst til. Spyddet går ud på, at han er villig til at beskytte sin privatejendom. Guldsmykkerne viser, at han allerede er velhavende.
    Det er normalt verden over, at folk må arbejde for føden. At Opawel Kore har et problem med det, kan man kun undre sig over.
    Shorts er den rareste måde at være klædt på i et varmt klima.
    Men for et misundeligt sind vil alting stikke i øjet… Især succes og selvtillid!

    Kommentar by Bageren — 22. juli 2017 @ 12:33

  39. https://youtu.be/SwYd5cRlROE

    Kommentar by Alexander — 24. juli 2017 @ 12:54

  40. Hatten af for Bagerens analyse. Det skal blive interessant at erfare, om politi, anklagemyndighed og dommer anlægger denne vinkel. Eller tilsidesætter den og dermed endnu engang kanoniserer, at selvhjulpne folk per definition er politisk ukorrekte.

    Kommentar by Tommy Jørgart — 24. juli 2017 @ 14:34

RSS feed for comments on this post.