27. juli 2017

Merete Pryds Helle: Medierne giver for meget plads til den nationalkonservative ‘ultrahøjrefløj’

Jeg kom for skade, at høre lidt af dagens P1 debat. “Har yderfløjene taget magten i den offentlige debat?”, lød overskriften. Udgangspunktet var en kommentar af en venstreorienteret forfatter, og problemet var i virkeligheden ikke fløjene, men højrefløjen som sådan. Medierne favoriserer højreradikale, måtte man forstå.

Indlægget var skrevet af Merete Pryds Helle, som enkelte måske husker fra diverse licensfinansierede programmer. Hun havde ført statistik over gæsterne i P1 debatten, og konkluderede at den yderste højrefløj (også kaldet ‘de nationalkonservative’) var overrepræsenterede. Direkte adspurgt, forklarede hun at værdi-liberalisten Rasmus Brygger tilhørte det yderste højre, hvorimod hun ikke mente det gav mening at give en yderste venstre-etikete på Henrik ‘SJW’ Marstal og David ‘Che’ Trads.

(Merete Pryds Helle, skønlitterær humanist; Foto: Youtube)

Herunder lidt fra den oprindelige skønlitterære kommentar i Politiken – Nu må vi forlade vores humanistiske komfortzone og give ultrahøjrefløjen kamp til stregen (22. juli 2017).

“I sidste uge havde Anne-Marie Vestergaard, der er cand. mag. i litteraturhistorie og filosofi og debattør på den stærkt højreorienterede netavis Folkets Avis, en kronik i Berlingske, hvor hun skriver om Janne Tellers forfatterskab, især ungdomsfortællingerne ‘Intet’ og ‘Hvis der var krig i Norden’. …

Vestergaard skriver ganske rigtigt, at Teller i sit forfatterskab tager udgangspunkt i ideer om tolerance og humanisme og går ind for en generøs flygtningepolitik. Det sidste er Vestergaard dog uenig i; men hun nøjes ikke med at være uenig. Hun skriver, at Teller ligefrem selv er ond, fordi hun manipulerer med læserne (altså får dem til at føle empati med flygtningebørn og unge), og Vestergaard mener, at hun har en god sag.

Vestergaards synspunkt er, at det er vigtigere og bedre at bekymre sig om Europas åbne grænser. Det er en argumentation, vi ofte ser i disse dage: Hvis du plæderer for humanisme og empati med verdens lidende, er du ond, landsforræder samt alskens grumme skældsord, der florerer på de sociale medier. …

Jeg har en fornemmelse af, at mange, der betragter sig selv som humanistisksindede og hælder mod venstrefløjen – mange højtuddannede akademikere, præster, filosoffer, lærere og så videre – ikke tager alvorligt, hvad denne del af højrefløjen siger og skriver.

Vi er så grundfæstede i vores humanistiske tankegang, at når nogen sætter spørgsmålstegn ved humanismen som et positivt begreb, så griner vi bare. Vi tænker: ‘Ej, det er for dumt, det behøver vi ikke at svare på!’. …

Denne ultrahøjrefløj (eller måske efterhånden bare højrefløj) kritiserer ofte venstrefløjen, akademikerne og de intellektuelle for at være nedladende over for dem, og lige dér må jeg give dem ret. Vi tager ikke deres holdninger alvorligt, men vi bliver nødt til at tage denne strømning alvorligt. Særdeles alvorligt endda.

De fylder rigtig meget i debatten, fordi alt for få bruger energi på at svare igen, fordi vi mener, at det er overflødigt, måske endda lidt latterligt, og nok går i sig selv. Det tror jeg ikke, det gør.

[…]

Jeg kan for eksempel ikke tro, at der er synderligt mange præster i folkekirken, der er enige med Marie Krarup. Men jeg hører jer ikke. … Jeg kan ikke tro, at særligt mange muslimer er enige i den ultrahøjre version af islam, der prædikes rundt omkring, men jeg hører jer ikke.

Men vi skal alle høre efter én ting: Når denne ultrahøjre-fløj råber, at de vil tages alvorligt, så skal vi lytte, og vi skal råbe tilbage: ‘Godt! Vi tager jer meget alvorligt, for det er alvor det her’.

… Vi kan ikke sidde tilbagelænet i vores humanistiske komfortzone og tro på, at det nok går over af sig selv, og at folk kommer til besindelse, for det gør de ikke. Det samfund og det frisind, vi har i dag, er en undtagelse, og vi må kæmpe for det, hvis vi vil beholde det.”

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/85652/trackback

25 Comments »

  1. “Medierne favoriserer højreradikale, måtte man forstå.”

    Allerede når man ser P 1 s gæstelist, ser man det er en løgnagtig påstand:

    P1 Debattører: Merete Pryds Helle, forfatter, Søren K. Villemoes, debatredaktør, Christian Koch, professor i retorik, Flemming Pless, sognepræst, Rasmus Brygger, politisk debattør og Sørine Gotfredsen, sognepræst.

    Kommentar by Snaphanen — 27. juli 2017 @ 21:38

  2. Er Merete Pryds i familie med Helle? Jeg er sgu ved at være bange for det. Helle Helle er en af de skribenter, jeg har den største respekt for. Synd hvis hun har sådanne globalister hæftende til sig.

    Kommentar by Nielsen — 27. juli 2017 @ 21:42

  3. Her er Niels Jespersens glimrende modsvar. Nej, deres “humanisme” har intet med humanisme at gøre.
    http://politiken.dk/debat/art6046677/Tragedien-på-Middelhavet-har-intet-at-gøre-med-humanisme

    Kommentar by Lukket fest, skrid hjem — 27. juli 2017 @ 22:35

  4. Iøvrigt tror jeg at mange af “humanisterne” sidder tilbagelænet, fordi de ikke rigtigt kan forsvare det de officielt tror på.

    Kommentar by Lukket fest, skrid hjem — 27. juli 2017 @ 22:38

  5. ultra ultra ultra

    Jeg kan næsten ikke tro at det er rigtigt, men det pinagtige sprog er faktisk fra en kendt forfatter og ikke fra en gymnasieelev.

    Og så den statistik. Altså hvor hun ikke kategoriserer en enorm gruppe og hvor der er huller i dataregistreringen.

    Er hun mon normalbegavet?
    Hvordan ellers kan nogen få sig selv til at bringe noget så pinligt. Selv folk der er enige med hende om “ultrahøjrefløjen” må da trille rundt i latteranfald over forfatterens desperate forsøg på noget så banalt som at tælle og registrere.

    Kommentar by Superman — 27. juli 2017 @ 22:54

  6. “Det samfund og det frisind, vi har i dag, er en undtagelse, og vi må kæmpe for det, hvis vi vil beholde det.” Enig. Og derfor må vi sammen stoppe islamiseringen af samfundet.

    “Jeg kan for eksempel ikke tro, at der er synderligt mange præster i folkekirken, der er enige med Marie Krarup. Men jeg hører jer ikke.” Usandt, men fordi du derved får plads (mod) til at sige følgende:

    “Jeg kan ikke tro, at særligt mange muslimer er enige i den ultrahøjre version af islam, der prædikes rundt omkring, men jeg hører jer ikke.” Nej, og det er der gode grunde til.

    Stakkels forvirrede menneske.

    Kommentar by traveler — 27. juli 2017 @ 23:21

  7. Jeg tager sgu heller ikke sådan en batikheks seriøst, så det går begge veje. Jeg håber også at deres antal er på retur udenfor politikens spalter, daglige overfald og voldtægter imod kvinder begået af muslimer MÅ sgu da have en form for tankeeffekt på et eller andet tidspunkt, ellers havde hun vel heller ikke lavet det freudian slip da hun kaldte islam for “ultrahøjre”. Inderst inde ved hun udemærket godt hvor problemet stammer fra ligesom alle andre, og det har intet med højrefløjen at gøre. Men at indrømme det vil være at indrømme hendes eget medansvar, derfor holdt tyskertøserne kæft efter krigen, og derfor giver vor tids tyskertøser højrefløjen skylden. For de ved hvad de har gjort, og de ved hvad der sker når flertallet finder ud af det.

    Kommentar by Per — 27. juli 2017 @ 23:42

  8. Hvilke bøger er det iøvrigt hun har skrevet som gør hendes ord om politik til noget vi bør lytte til? Vi taler om mennesker der lever af at fortælle løgne, hvad laver de overhovedet i debatprogrammerne? Oh, wait…

    Kommentar by Per — 27. juli 2017 @ 23:55

  9. Jeg glæder mig usigeligt til den dag venstrefløjen går ind i debatten. Virkeligheden har det desværre bare med, at skyde deres argumenter ned løbende.

    Men kom endelig. I er jo de bedrevidende, så fortæl os nu hvad det er I véd.

    Kommentar by Peter Andersen — 27. juli 2017 @ 23:55

  10. #2 Nej, men hun er søster til den afdøde BT-læge Jannie Helle og fra Charlottenlund, mens Helle Helle kommer fra en arbejderfamilie i Nakskov. Hun lever sammen med den iranske “kropsbehandler” Omid Khodabakhshi, efter at være blev skilt fra digteren Morten Søndergård (tilsyneladende også et halvt års tid før de blev skilt..). Så hun nyder velsagtens at blive kropsbehandlet af iraneren og har dermed konkret interesse i sagen. Omid K. er erklæret venstreorienteret og har tidligere gjort sig bemærket ved at protestere mod græsrodsnetværket Frit Irans samarbejde med jødiske organisationer.

    Kommentar by Odo — 28. juli 2017 @ 02:42

  11. Jamen det er da positivt hun kan komme ud af sin “humanistiske” komfort zone ,maaske vil hun saa se at denne zone meget hurtigt vil forsvinde,og blive erstattes med noget der ikke er saa humanistisk,for at hun kan forblive i sin komfort zone er der jo nogen der maa goere det grove
    “Men vi skal alle høre efter én ting: Når denne ultrahøjre-fløj råber, at de vil tages alvorligt, så skal vi lytte, og vi skal råbe tilbage: ‘Godt! Vi tager jer meget alvorligt, for det er alvor det her” Det er da utroligt soedt at damen i det hele taget vil tale til hoejrefloejen hvad det saa end er for en stoerrelse hun taler om.

    Kommentar by dunk — 28. juli 2017 @ 04:38

  12. -Jeg håber da at hun og ligesindede føler sig mere og mere alene.. Dét er de også.

    Kommentar by Hul igennem? — 28. juli 2017 @ 06:48

  13. MPH har en rigtig god fantasi. Den løber af med hende her.

    Kommentar by Liva — 28. juli 2017 @ 07:22

  14. Jeg har først fået kendskab til Folkets Avis’ eksistens nu – fordi MPH omtaler den. Jeg var så inde for at se hvad det er for en avis. Men det er en købeavis, der er låst, hvis man ikke betaler abonnement. Så jeg kunne ikke læse en disse. Hvordan kan MPH vide at det er en “stærkt højreorienteret” avis? Betaler hun abonnement?

    Kommentar by Liva — 28. juli 2017 @ 07:43

  15. ” … Jeg kan ikke tro, at særligt mange muslimer er enige i den ultrahøjre version af islam, der prædikes rundt omkring, men jeg hører jer ikke”
    De fleste nazister er gode nazister. Det siger enhver erfaring (sic).

    Kommentar by River — 28. juli 2017 @ 08:31

  16. Peter Andersen — 23:55 “Jeg glæder mig usigeligt til den dag venstrefløjen går ind i debatten. Virkeligheden har det desværre bare med, at skyde deres argumenter ned løbende.”

    Jeg glæder mig til den dag hvor vi kan diskutere med dem én ad gangen fra mand til mand i en celle i Vestre Fængsel inden deres domme bliver eksekveret. “Tyskertøser” med den rette genetik og alder kan betale af på deres gæld til samfundet ved at blive ægdonorer til fordel for barnløse danske nationalistægtepar.

    Merete Pryds Helle er nok for gammel, og bliver plastificeret og udstillet i Paleontologisk Afdeling i Zoologisk museum sammen med Brontosaurus.

    Kommentar by Balder — 28. juli 2017 @ 08:52

  17. Hvor i alverden sendes der noget- nationaltkonservativt- ud i de licensfinancierede medier? Jeg har overhovedet ikke mødt repressentanter fra Den Danske Forening, SIAD, Trykkefrihedsselskabet etc i de offentlige financierede medier. Det skulle lige være P4, som laver satire over- Danskheden- i Radio rødgrød….der spurgte de i fuld alvor – i “Danmarks” Radio i et interview- hvad gør dig mest flov over at være Dansker….de ventede sikkerts spændt på et svar som- Pia Kjærsgaard, Den racistiske eller fremmedhadende tone etc etc etc. Den fik de ikke (han svarede vores lidenhed) Danmarks Radio er ihverttilfælde yderst antinational……..Nuvel hvad hun fabler om er ihverttilfælde løgn. NationalKonservative (Højrefløjen) bliver ihverttilfælde aldrig brugt eller interviewet i Dhimmi Radio for danskere. Derimod hænger de dem for det meste i de fleste ting om hvad enhedslisten eller -Venstrefløjsintertainere siger. partier som overhovedet ikke sidder i regering, bliver fremstillet om hvad de ønsker politisk om dit og dat, i nyhedsudseendelserne.
    Alsidigheden i DR er yderst enøjet i Venstrefløjens favør.

    Kommentar by Michael Unna — 28. juli 2017 @ 09:30

  18. Ultrahøjrefløj! Ja kært barn har mange navne i den humanistiske komfortzone.

    Kommentar by Menig 442 — 28. juli 2017 @ 09:33

  19. >10 Odo
    Tak for information. Jeg var godt klar over Helle Helles rødder i det sydsjællandske, det fremgår af hendes fremragende bøger. Hun kan virkelig skrive.

    Kommentar by Nielsen — 28. juli 2017 @ 09:39

  20. I den alenlange wiki om Merete Pryds står der, at “Merete Pryds Helle har deltaget i kurser…”(sic) og ikke mindst “Et gennemgående tema i Merete Pryds Helles forfatterskab er interessen for virkeligheden” En venstreradikal med interesse for virkeligheden. Det er virkelig stort.

    Kommentar by traveler — 28. juli 2017 @ 11:05

  21. -> Michael Unna

    Du har helt ret. Der er nogle få markante debattører der får taletid, men det er lidt ligesom moderation indenfor Islam – på trods af den generelle tendens. Højrefløjsdebattører tages ind for at give et skær af balance, et alibi for licenstvang. Hvor venstrefløjens diskuterer politik internt i MSM, så er det et lukket land for højrefløjen – der qua den manglende debat i MSM, kan karikeres i det ekstreme. Konservative, højrefløjen, ultrahøjrefløjen og de nationalkonservative – er en stor grå masse af ondskab… og kan dække over 0,1 procent til 70 procent af danskerne, alt afhængig af Pryds Helles følelser i forhold til emnet.

    Kommentar by Kim Møller — 28. juli 2017 @ 11:10

  22. Så vidt vides har “Humanistisk Fakultet” (på f.eks. Københavns Universitet) intet at gøre med personbefordring over Middelhavet. Humanitas har været et forskningsparadigme i 900 år. “Humanitær” indsats er den korrekte betegnelse for denne sejlads.

    Kommentar by Torben Snarup Hansen — 28. juli 2017 @ 11:39

  23. For en tilsyneladende ret følelsesstyret kvinde som Merete Pryds Helle skal man nok søge baggrunden for deres udsagn i private forhold, og her falder det i øjnene at hun har forladt sin danske mand til fordel for iraneren Omid Khodabakhshi.

    Kommentar by perhag — 28. juli 2017 @ 14:14

  24. Set på Berlingske:

    http://andersson.blogs.berlingske.dk/2017/07/28/derfor-fylder-humanisterne-stadig-mindre-i-indvandringsdebatten/?_ga=2.185681953.980458650.1501160827-1334716819.1492372596

    Kommentarer lukket.

    Kommentar by M.S. Carstens — 28. juli 2017 @ 17:09

  25. MPH siger nogle dumme ting, men hendes bog “Folkets skønhed” bør læses for dens dybe og personlige indsigt i dansk familiehistorie og kultur. Jeg kan varmt anbefale bogen. Læs den og lær om dansk kultur og historie.

    Kommentar by Liva — 29. juli 2017 @ 18:42

RSS feed for comments on this post.