5. oktober 2009

Bettina Heltberg om demokratiske islamister og indvandringen der ikke var et større problem

Tøger Seidenfaden vil sikkert mene hun er ‘gifted’, men for en højreorienteret blogger er hun en gave. Birgitte Heltberg diskuterede socialdemokratisme med Ole Hyltoft i gårsdagens Deadline.

  • 4/10-09 Deadline 2. Sektion, DR2 – Lille socialdemokrat, hva’ nu (30 min.).
  • Bettina Heltberg, journalist: Oles tankegang virker på mig en lille smule nostalgisk. Du taler om Jeppe Aakjær, du taler om Bomholt, du taler om Grundtvig… Det er jo egentligt ikke det der spiller en stor rolle i dag. I dag spiller det en rolle, om et menneskesyn, som er det socialdemokratiske menneskesyn om, at vi alle sammen kan være med og vil være med, tør være med. At vi alle sammen er kommet ud af almuesindet, og blevet ligesom selvstyret, selvstændige mennesker… somme tider er Helle Thorning fantastisk, andre tider snakke hun om burkaer, og så er jeg ikke så glad for hende.

    […]

    Arne Hardis, Weekendavisen: Jeg tror, at det er helt afgørende for denne her diskussion, at socialdemokratiet skifter formand fra Anker Jørgensen til Svend Auken. I det øjeblik Svend Auken sætter sig til rette i formandsskabet i efteråret 1987, så lægger man låg på den [indvandringskritiske, Kim] linie, der var på vej frem i partiet, at man måske skulle tage det her problem alvorligt, og man istedet for at udgive pjecer om, at der er grund til bekymring for om de integrerer sig, så udgiver man pjecer om, at nu skal man også bekæmpe danskernes racisme. Og hvis man skærer helt ind til benet… så må man sige, at Dansk Folkeparti havde ikke set dagens lys, hvis Socialdemokratiet havde opretholdt den linie der var under spiring under Anker Jørgensen, som jo sagde, at nu skal vi også passe på ikke at blive overrendt. Det sagde han i valgkampen i 1987…

    Bettina Heltberg: Jeg tror man skal tænke på at Danmark, dengang og også i dag, er et nationalt samfund med meget store problemer, uddannelse, sundhed, veje, trafik, broer og så videre. Efterløn, kæmpestore problemer, som den politiske ledelse jo skal løse, og jeg tror den socialdemokratiske ledelse dengang først og fremmest tænkte på at komme igang med nogle af de her problemer, og jeg tror ikke at indvandrere og indvandring som sådan stod som et meget meget stort problem. I øvrigt – vil jeg tilføje, sådan ser jeg heller ikke på det i dag. Jeg ved ikke hvad det er for en mystisk indsnævring af debatten, at man fokuserer i den grad på indvandrerproblemet. Jeg må gøre opmærksom på, at vi lige har haft valg i Tyskland, hvor det desværre gik socialdemokraterne ret dårligt. Men i løbet af den tyske valgkamp, som man selvfølgelig kaldte for kedeligt, der var der ikke et eneste ‘issue’, et eneste område der hed indvandring, og det til trods for at Tyskland som i ved, har et meget meget stort antal indvandrere. Det er ligesom Danmark, lille kære søde rare Danmark, har i den grad forelsket sig i indvandrerproblematikken. Den er jo underholdende, og den placerer visse af vore medmennesker, som tabere. Som muslimske tabere… og vi ser så nogle mennesker som er nede i forhold til mange andre værdier i det danske samfund, nogle som er lidt ressourcefattige, og det er efter min mening ubegribeligt ubehageligt, at se.

    […]

    Ole Hyltoft, forfatter: … det mest venstreorienterede standpunkt man kan tage i dag, det er ikke om der skal være en krone mere eller mindre i timebetaling til støberiarbejderne, fordi det ordnede fagforeningen. Det mest venstreorienterede synspunkt man kan have i dag politisk, det er at sørge for, at denne barbariske ideologi ikke får et indpas i Europa, så det får fodfæste i Europa, sådan så Danmark pludselig består af to grupperinger. En frisindet og en frihedssøgende gruppering, og en regelsøgende og en kadaverdisciplin og en ulige holdning. Det var derfor jeg meldte mig ind i Dansk Folkeparti.

    Bettina Heltberg: Jeg vil sige, det er altid vanskeligt, at diskutere eller være uenig med en som er ekstrem. Man kan høre på dig, at du er ekstrem. Du har meldt dig ind i Dansk Folkeparti… Jeg vil gøre dig opmærksom på, at Dansk Folkeparti er et højreparti… Det er altid meget vanskeligt at tale imod folk som taler ekstremt. Og nu du taler om den galoperende islamisme, og frygten for at vi skal blive bombarderet med antidemokratiske anskuelser, så siger jeg – hvor er det du ser det henne? Er det i Danmark, er det i lille behagelige rare venlige Danmark – Nej, det er det jo ikke. Der findes jo demokratiske islamister, der findes jo demokratiske muslimer. Der er ufatteligt mange… (afbrydes)

    Ole Hyltoft: – Demokratiske islamister?!?, jamen så læs – ved du ikke hvad der står i Koranen. Ved du ikke… (afbrydes)

    Bettina Heltberg: – jov, ved du det? (ryster på hovedet)… Der findes fantastisk mange demokratiske muslimer… vi skal tage hensyn til vores medmenneskelighed, og den fortæller os ikke, at den person er ringe, og den person kan måske gå an, og den person er bedre – nej, den taler om et fællesskab, og det fællesskab kan også omfatte muslimer, og børn af muslimer.

    (Bettina Heltberg, Deadline 2. sektion, 4/10-09)

    The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/8604/trackback

    31 Comments »

    1. Ja, fin debat!: Hvis hun havde magt som hun har agt, kunne hun få talt sosserne helt ned under spærregrænsen! Ergo: Al (A-)magt til Bettina! :)

      Kommentar by Hans Henrik Hansen — 5. oktober 2009 @ 14:49

    2. Ole Hyltoft siger: det mest venstreorienterede standpunkt man kan tage i dag, det er ikke om der skal være en krone mere eller mindre i timebetaling til støberiarbejderne, fordi det ordnede fagforeningen. Det mest venstreorienterede synspunkt man kan have i dag politisk, det er at sørge for, at denne barbariske ideologi ikke får et indpas i Europa…

      WJ: Manden har ret. Manden har helt ret. Det er næsten lige før man tilgiver tudefjæset for hans evindige offer-fetischisme. Næsten lige før…

      I dag har Hyltoft faktisk ret!

      Kommentar by WilliamJansen — 5. oktober 2009 @ 14:53

    3. Hold fest hvor er hun socialliberalt konesimpel.

      “demokratiske islamister” er et oxymoron – en selvmodsigelse i een ogsamme sætning, kvikkere er hun ikke.

      “Intet over gud, intet ved siden af gud, alt under gud.”

      – det gælder selvfølgelig også demokratiet!

      HJÆLP!

      Kommentar by Codex Voltaire — 5. oktober 2009 @ 15:03

    4. “Jeg ved ikke hvad det er for en mystisk indsnævring af debatten, at man fokuserer i den grad på indvandrerproblemet.”

      Nej det forstår deontologen selvfølgelig ikke. Det vigtigste for hende er tanken bag handlingen – skidt pyt med udfaldet.
      Sådan forstår en del af vi andre bare ikke verden. Den største udgift på danmarks budgetter er den sorte kasse bestående af indvandre/flygtninge politik som er blevet ført. Desuden er følgevirkninger heraf af ukendt karakter, det vise sig omkostninger for politi, domstole, sygehuse, samfundssegregation, manglende tillid, etc. etc. som behandlet her på siden.

      Deontologi er taberetik og det kan de lige så godt lære før eller siden.

      Kommentar by Lotte — 5. oktober 2009 @ 15:11

    5. Heltberg eksemplificerer ganske glimrende de ganske mange ikke-muslimer som ikke vil eller kan tage muslimernes egne udsagn til troende.

      For det kan jo ikke passe, at der i år 2009 eksisterer mennesker der på bedste slavevis lader sig afrette af tekster der er skrevet af en mand, som måske og måske ikke har levet, for ca. 1400 år siden.

      Og ikke blot dette, men tager hvert eneste ord og hver en sætning han er blevet tillagt helt bogstavelig !

      At der eksisterer mennesker i nutidens verden som accepterer af sløjfe egen tankevirksomhed for at begive sig ind under disse gamle tekster som er at finde i de islamiske skrifter – det er helt umuligt at forstå for bl.a. folk som Heltberg.

      Den socialdemokratiske tankegang har ikke nogen som helst indflydelse på de rettroende muslimer – og det er lige før DET er fornærmelsen mod sosserne og ikke at Ole Hyltoft, og andre, har meldt sig ud af Socialdemokratiet og ind i DF !

      Kommentar by Vivi Andersen — 5. oktober 2009 @ 15:19

    6. “Der findes jo demokratiske islamister”

      Kunne Heltberg ikke få en langt mere fremtrædende rolle i Socialdemokratiet?? Hun er jo journalist-uddannet så måske posten som Thornings-Schmidts talskvinde ville være passende. Og hvis vi så kan lidt mere puritansk forduds-tænkning fra Mette Frederiksen, så skulle det se meget godt ud for det borgerlige Danmark, og det selvom regeringen tumler rundt i alle mulige møg-sager for tiden.

      Kommentar by JensH — 5. oktober 2009 @ 15:24

    7. OFFTOPIC
      Var det ikke her på urias der var historien om det voldlige fodbold overfald på fyn for ikke så længe siden, nu er der sørme endnu en enkelt stående sportshistorie.

      http://spn.dk/fodbold/article1840030.ece

      skolen “det 10. element” er vist noget alternativt fra albertslund, så mon ikke de viser at de allerede kan klare en dommer i ungdomsrækkerne også, det behøver de ikke spille senior for

      Kommentar by Broholm (ordblind) — 5. oktober 2009 @ 15:38

    8. En kvinde der har været gift med og åbenbart fundet sven Skauken attraktiv, er efter min vurdering totalt håbløs.
      Bare denne fejl! er nok til, at jeg overhoved ikke kan tage hende seriøs.
      Hende smag, dømmekraft, fornuft og virkeligheds opfattelse må være offer for en følelses mæssig disorder!
      Hvilket rigeligt dokumenteres her, i hendes noget mærkelige ord udgydelser.

      Kommentar by li — 5. oktober 2009 @ 15:43

    9. “lidt mere puritansk forduds-tænkning fra Mette Frederiksen”

      Skulle der ikke have stået “forhuds-“? :-D

      Kommentar by Anna Lyttiger — 5. oktober 2009 @ 15:58

    10. Konen er jo tydeligvis skingrende sindsyg. Men hun er jo også ansat på Politiken…

      Kommentar by Mea Culpa — 5. oktober 2009 @ 16:32

    11. Betina Heltberg kunne ikke på nogen måde overbevise nogen som helst,
      den gamle traver om DF blev hevet af stalden,-det bliver den jo hver
      eneste dag ikke mindst i DR2 som hun var gæst hos.
      Undertegnede er bestemt ikke ekstrem ej heller fx.Ole Hyltoft,ej heller de mange mange vælgere som ser dette parti som eneste mulige
      garant mod Betina Heltberg o.a.´s planer for Danmark.
      At forøvrigt denne dame fik længere taletid end Ole Hyltoft skal da
      lige nævnes for en ordens skyld,-heller ikke her noget nyt under
      solen,alle anti DF´ere har frit valg på alle hylder når DR indbyder
      til såkaldte “samtaler”´´´´´
      bernadotte36
      05102009

      Kommentar by erik pedersen — 5. oktober 2009 @ 16:54

    12. Mit hjerte går i stå. Arne Hardis siger:” så lægger man låg på den (indvandringskritiske,Kim )linie, der var på vej frem i partiet”.
      Ikke alene fjernede Svend Auken den indvandrer kritiske linie,
      men nu blev det Socialdemokratiets linie, at være ligeglad med volden mod danskerne Danskere, som ikke mente, at det var berigende at blive overfaldet blev kaldt racister.En svinestreg.
      Hvor har Svend Auken gjort ufattelig megen skade i vores land.

      Kommentar by pk — 5. oktober 2009 @ 16:58

    13. OT. … når DR indbyder til såkaldte “samtaler”

      Den her triggede mig lige. For jeg tændte for DR2 igår, i den tro at brdr. Price skulle igang med en ny sæson. Det skulle de så ikke – det var bare en genudsendelse. Men forinden nåede jeg at opdage, at Univers havde inviteret Hitz-bu-Tahrir, øh … jeg mener Islamisk Trossamfunds talsmand i studiet. Jeg kan desværre ikke huske hans navn; kun at “Butt” indgår i det. Talsmand for en forening der opfordrer danske muslimer til at vende Julen ryggen – ikke at deltage overhovedet, fordi det er de vantros højtid. Opfordrer forældre til at sulte deres børn fra 7-års alderen i forbindelse med Ramaden. Og sidst, men ikke mindst; opfordring til kun at lade sine børn lege med krigslegetøj i forbindelse med at de skal indføres i Jihad.

      Ham skulle der da være plads til i public service TV. Hvad han egentlig sagde, er jeg bedøvende ligeglad med. Det er alligevel ikke troværdigt, taqyia taget i betragtning (hvordan staves det skod-ord iøvrigt?)

      Kommentar by Peter R — 5. oktober 2009 @ 17:08

    14. #7. Fuck det der OFFTOPIC, send en mail hvis der er noget der presser sig på, så kan “redaktionen” ta det som det kommer, det andet virker forstyrrende på tråden..

      Kommentar by PB — 5. oktober 2009 @ 17:09

    15. Deontolog?? Nå ja, men så siger vi det, det lyder slemt :-)

      Kommentar by Kimpo i kæret — 5. oktober 2009 @ 17:38

    16. Det ærgelige er, at DF har taget for mange ting med sig over fra Socialdemokratiet. Men DF har så sandelig ret i problemet med Islam og islamisk indvandring.

      Bettina Heltberg (man forstår at Svend skiftede hende ud med en yngre og strammere udgave) er en fantastisk eksponent for hvor meget socialdemokratiet har spillet fallit på det område. Det er ovenud tragisk at tænke på hvilke konsekvenser denne naive og tåbelige politik har medført og ikke mindst risikerer at medføre i fremtiden. At tåber som Bettina Heltberg fortsat holder ved suicidal-politikken er tåkrummende.

      Kommentar by Frihed — 5. oktober 2009 @ 18:16

    17. Bettina Heltberg= Massiv, overfodret Socialdemokratisk kone med tilhørende Socialdemokratisk Kone Hjelmfrisure, der åbenbart blokerer for blod/ilt tilførelsen til den store muskel- Nej jeg mener ikke maven.

      Kommentar by PB — 5. oktober 2009 @ 18:16

    18. Heltberg er – helt ligesom hendes eksmand Auken – en nyttig idiot for islam

      Kommentar by Nosferatu — 5. oktober 2009 @ 18:20

    19. @ 18.

      “Nyttig idiot”. Tag ikke fejl. De er ikke nyttige idioter. De er fandens ondsindede yngel.

      Børge.

      Kommentar by Børge — 5. oktober 2009 @ 18:44

    20. Svindleren, skvadronøren, drankeren Svend Auken er død, og hans pseudointellektuelle forhenværende hustru Bettina Heltberg vil formentlig også være forvandlet til jerngrå aske, når hendes uigennemtænkte sludder bliver dementeret af en grufuld, blodig virkelighed her i Danmark.

      Hendes smukke, velopdragne, på alle måder privilegerede børn og børnebørn må tage skraldet. Sammen med alle andre danskere, som i dag er under 30 eller endnu ikke født.

      Kommentar by Crass Børsting — 5. oktober 2009 @ 18:58

    21. -> #9 Anna Lyttiger

      “Skulle der ikke have stået “forhuds-”?”

      Naturligvis. Det var en slåfejl :-)

      Kommentar by JensH — 5. oktober 2009 @ 19:34

    22. Hr. Crass Børsting . Der er absolut ikke noget mindreværdigt i at blive kategoriseret under “dranker”, ligeså lidt som udsagnet “homoseksuel”, i vore dage burde kunne løfte et øjenbryn.
      Det er selfølgelig et spørgsmål om hvilken belastning man er for sine omgivelser men det må vel være op til den enkelte’s socialisering eller individualisme.
      Under alle omstændigheder er/var Svend, det han nu var, uanset vin og andet indtag.

      Kommentar by PB — 5. oktober 2009 @ 19:36

    23. “Demokratiske muslimer” – øh – hvor mange var det lige som meldte sig ind i Khaders forening af samme navn?

      Der blev de demokratiske muslimer vel skrevet i mandtal!!!

      Kommentar by Sigwar — 5. oktober 2009 @ 19:51

    24. […] Jeg må gøre opmærksom på, at vi lige har haft valg i Tyskland, hvor det desværre gik socialdemokraterne ret dårligt. Men i løbet af den tyske valgkamp, som man selvfølgelig kaldte for kedeligt, der var der ikke et eneste ‘issue’, et eneste område der hed indvandring, og det til trods for at Tyskland som i ved, har et meget meget stort antal indvandrere. Det er ligesom Danmark, lille kære søde rare Danmark, har i den grad forelsket sig i indvandrerproblematikken. Bettina Heltberg, Deadline 4 oktober 2009 […]

      Pingback by Blindt had mod tysk politi « Snaphanen — 5. oktober 2009 @ 20:52

    25. -> 24, Snaphanen (20:52)

      Naturligvis – De har fuldstændig ret, vi kan ikke ofte nok blive mindet om den forråelse af samfundet og det offentlige rum der er foregået over de seneste år. Jeg kan kun bifalde Dem, når De holder de alt for mange og alt for sørgelige eksempler frem, så alle kan se dem. Således ikke mindst det sidste, den ugerning som Markus S. (18) og Sebastian L. (17) nu kommer til at svare for! Godt De sørger for, at det kommer frem!

      Deres S.

      Kommentar by Scavenius — 5. oktober 2009 @ 22:31

    26. ->15 Kimpo i kæret

      Deontologi er faktisk et nøglebegreb når vi taler om kulturradikale. Denne artikel anbefales:

      Liberalism and Evil

      h t t p:// 97.74.65.51/readArticle.aspx?ARTID=34058

      Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 6. oktober 2009 @ 01:04

    27. #14 og #22. Sikke da noget vrøvl jeg fik skrevet der, sorry.

      Kommentar by PB — 6. oktober 2009 @ 05:28

    28. 2

      William

      Ja, Hyltoft har ret. Han har fornuftigt nok flyttet sig. Det har den kvindelige socialdemokrat desværre ikke.

      I stedet for at spørge ind til hvad han så mener med “denne barbariske ideologi”, så kalder hun ham for ekstrem. Også hun går efter budbringeren. Men hun illustrerer meget godt hvorfor så mange vælgere har måttet kigge sig om efter et andet parti at stemme på.

      Når smarte og strømlinede Helle Thorning-Schmidt taler, så sidder Heltberg med på hendes skulder – og det gør socialdemokraternes kamp for stormoskeer og islam-konservatisme i Danmark også.

      Kommentar by Janne — 6. oktober 2009 @ 08:33

    29. Det var en meget lærerig “samtale” Bettina Heltberg og Ole Hyltoft havde. Et skoleeksempel på, hvad vi i min ungdom kaldte “repressiv tolerance”.
      Bettina konstaterede, at det altid er svært at debattere med ekstremister og udnævnte i samme åndedrag Ole Hylholt til ekstremist.
      Så var det sat på plads.
      Herefter kom et langt indlæg om Tyskland og en forklaring på, at vores debat her til lands blev indsnævret fordi vi : i “LILLE KÆRE SØDE RARE DANMARK” synes det er underholdende.
      Ole Hyltofte forsøgte- så ganske uden held- at ymte, at Betina i sin analyse ikke kom ind til kernen, nemlig hvordan danskerne oplevede tingene i dagligdagen. Men det var naturligvis ikke nok til at få debatten i gang på et sagligt niveau.
      Betina valgte at høre ISLAMISME – som et angreb på alle muslimer, og så var Ole Hyltoft selvfølgelig stadig “the bad guy”.
      Sluttelig fik han fortalt, at han støttede et højreparti. Alle- ok næsten alle andre – har ellers fundet ud af, at det er 14 år siden Dansk folkeparti blev oprettet i direkte protest til Fremsksridtspartiet, der ganske rigtigt var et højre parti.

      Det var faktisk et skoleeksempel på, hvordan “de rigtige” den akademiske kerne, fortæller de andre med almuesindet, hvordan” det rigtige sociale menneskelige fællesskab skal fungere.
      Man kan være enig eller uenig, men at udnævne folk til ekstremister- racister har aldrig gavnet en debat, kun sat èn selv i fokus og jeg har ellers altid synes Bettina var seriøs, men i dette tilfælde er jeg blevet dybt skuffet.

      Kommentar by dorit sørensen — 6. oktober 2009 @ 13:23

    30. At kalde Ole Hyltoft for “EKSTREM”??? Ja, det er faktisk ekstremt.
      B.H. udtaler tidligt i interviewet, at vi mangler penge til uddannelse, sundhed, veje, broer, efterløn, etc.
      Har det aldrig strejfet konens snævre univers, at hendes kulturberigende muslimske venner årligt koster vort samfund 40 milliarder kr.
      I Sverige, hvor de har 1,8 millioner af slagsen, er udgiften 250 milliarder SEK.
      SYGT

      Kommentar by Ramses-2 — 6. oktober 2009 @ 14:08

    31. I virkeligheden var det vel en yderst interessant og vedkommende debat hvor 2 forfattere der begge må siges at have ordet i deres magt repræsenterede 2 modpoler i samfundet:
      Bettina Heltbergs stærkt pressede multikulturelle utopi konfronteret med Ole Hyltofts nationale og folkelige appel om at sætte en stopper for islams totalitære fremmarch.

      Og hvor han synes at have overskud til at forsøge at reflektere over fænomenet og vore mulige modtræk så virkede hun så presset at hun slog over i vulgær giftig sprogbrug som “Kære søde lille Danmark”!

      Men hvad skal de stakkels socialdemokrater gøre når f. eks. banderne alene i København siges at kunne rekruttere omkring 700 hellige eller uhellige krigere om året helt uafhængigt af hvad de samme socialdemokrater måtte mene eller forsøge at gøre.

      Så derfor modsiges hun ikke bare verbalt men også af de hårde realiteter, men hendes optræden var alligevel pinlig og minder os om at det som nogen måtte have opfattet som vor elite i virkeligheden kun er en lille, provinsiel og indskrænket klike som bestemt ikke er noget at prale af i det internationale samfund som de så gerne ser sig selv som en del af.

      Kommentar by Jens Hansen — 6. oktober 2009 @ 23:00

    RSS feed for comments on this post.

    Leave a comment

    Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

    Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

     

    

     

    Vælg selv beløb



    Blogs


    Meta
    RSS 2.0
    Comments RSS 2.0
    Valid XHTML
    WP






    MediaCreeper