Uriasposten » Jubiiiiiii! » Blog Archive » Værdikriger Søren ‘assimilation’ Pind undsiger burkaforbud: “Jeg forholder mig til det principielle.”



16. august 2017

Værdikriger Søren ‘assimilation’ Pind undsiger burkaforbud: “Jeg forholder mig til det principielle.”

De er uenighed i regeringspartiet Venstre om holdningen til burkaforbud, der er vedtaget i flere europæiske lande. Blandt modstanderne er den liberale fløj, der blandt andet inkluderer uddannelsesminister Søren Pind. Værdikrigeren der i 2011 skabte ugelang debat, fordi han i modsætning til det meste af venstrefløjen krævede (kulturel) assimilation af indvandrere.

Kravet om assimilation lader fint forene med et burkaforbud, og hverken internationale traktater eller Grundloven står i vejen. Grundlovens § 67 giver alle borgere religionsfrihed, men påpeger samtidig, at intet må foretaget der ’strider mod sædeligheden eller den offentlige orden’. Sædelighed kommer af ordet ‘moralitet’ (latin: moralis), der defineres som ’skik og sæder’ (heraf ordet sædvane). Sæt igang!

Fra Jyllands-Posten – Søren Pind: Et burkaforbud er hykleri og bringer os i fare (kræver login).

“… er der en person i Venstre, der ikke mener, at debatten eller for den sags skyld de liberale principper har flyttet sig eller bør flytte sig i sagen , er det den nuværende uddannelsesminister, Søren Pind (V). …

Hvorfor vil du være skeptisk? Hvad er dine argumenter imod et forbud?

‘Det er jo en kulturkamp, som vi skal vinde. Vi går ind for ytringsfrihed, men med et forbud forhindrer vi muslimer i at sige noget. … Sådan kan du ikke vinde en kulturkamp. En ting er at vinde hjernerne, men vi skal også vinde hjerterne. Så er man altså nødt til at stå ved sine principper.

Bare fordi at jeg ikke kan lide, at nogle går klædt på en bestemt måde, og det kan jeg bestemt ikke, så synes jeg ikke, at et forbud rækker til at vinde den kamp.«

‘… jeg er bange for, at det øger et grundlag for rekruttering, hvis man netop kan påpege hykleriet. Så vil man kunne sige om os: ‘I går ind for frihed, men det gør I jo ikke for os’.’

[…]

Men det lyder det jo til, at man kan, når man ser ud i Europa eller ser de seneste domme fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol om et forbud med burkaer i Belgien? Hvis blot det ikke specifikt retter sig med religiøs beklædning?

‘Der er en stor forskel på grundloven og menneskerettighedskonventionerne. …’

Jeg forholder mig til det principielle. Og jeg er stærkt skeptisk og har altid været imod. Det er kontraproduktivt, i forhold til at hadprædikanterne kan sige: ‘Vesten bygger på hykleri. Deres regler gælder ikke os.'”

(‘Celebrate diversity’ på islamisk; Foto: Daily Telegraph)

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/86346/trackback

37 Comments »

  1. Venstre ved man, hvor man har. Det principielle er åbenbart undtagelsen, der bekræfter reglen.

    Kommentar by Menig 442 — 16. august 2017 @ 14:59

  2. Det imponere mig ikke så meget når folk er “principielle”, på en gratis baggrund.

    Kommentar by Frafaldenmoderat — 16. august 2017 @ 15:01

  3. Søren Pind har fuldstændig tabt sutten. Han er erklæret George Soros-tilhænger, bliver rost af David Trads, Zenia Stampe og Özlem Cekic og mener stort set det diametralt modsatte af, hvad han stod for for bare få år siden. Den tidligere Venstre-borgmester, Flemming Jansen, har ligefrem kaldt ham radikal. Det her burde interessere såkaldt borgerlige medier, blogskribenter etc. i høj grad. Er det ministerposterne, pengene, prestigen etc, eller ligger der endnu mere bag, såsom påvirkningen fra magtfulde personer ved Bilderberg-møder etc? Under alle omstændigheder har jeg mistet al respekt for manden.

    Se endelig ogsá disse to artikler om Søren Pind: http://www.kortlink.dk/pt4v og http://www.kortlink.dk/n2ec

    Kommentar by Jan Christensen — 16. august 2017 @ 15:30

  4. Hvornår følger Pinden sin tidligere bonkammerat Jens Rohde-hoved, og konverterer over til Radikale Venstre?

    Kommentar by 4760 — 16. august 2017 @ 15:38

  5. Når vore kvinder rejser i Mellemøsten, så forlanger flere stater derude , at vore hun køn følger landets skik og sædvane. Så må vi jo have lov til at gøre noget i retning af det samme. Især når vi nu er vidende om , at forbuddet nu gælder i flere andre EU lande.

    Kommentar by hartvig jensen — 16. august 2017 @ 15:39

  6. Kim
    Din definition af sædelighed er ikke helt gangbar. Hvis man taler om “usædelig” omgang med børn, så tror jeg de færreste forstår det som “usædvanlig” omgang med børn. Det ville være en eufemisme.

    Kommentar by Peter Faber — 16. august 2017 @ 15:45

  7. Jens Rohde har vist vejen. Over til de radikale, Pind. De er – ligesom Pind – glatte som håndsæbe, og man ved aldrig hvor man har dem.

    Pind vil passe rigtig godt ind!

    Kommentar by Henrik Petersen — 16. august 2017 @ 15:53

  8. @Peter Faber
    Ordet “sædelighed” er efterhånden begrænset til det seksuelle område, men 1800-tallets mennesker, herunder grundlovens fædre, benyttede formentlig ordet som synonym for hvad vi i dag vil kalde “ordentlig opførsel” på alle områder.
    Det interessante er hvordan Højesterets dommere vil forstå ordet – skulle man forsøge at lukke moskeerne med loven i hånd.

    Kommentar by ino — 16. august 2017 @ 16:03

  9. Ja-ja, der findes drillepinde, bærepinde, ispinde, strikkepinde og sikkert mange andre pinde, men den nyeste er den farligste – burkaPind!
    Han er helt sikkert Radikal! Ja, der er ikke mange af de nuværende folketingsmedlemmer, der er en stemme værdig. Hvor er vor nationale Viktor Orban? Så kom dog frem, – du er savnet!

    Kommentar by NotaBene — 16. august 2017 @ 16:06

  10. @ 8 NotaBene

    Man kunne også spørge, hvornår kommer nutidens svar på Skipper Klement?

    Kommentar by der Adler — 16. august 2017 @ 16:37

  11. Skoler indfører uden videre total rygeforbud for lærere og elever, også uden for skolens grund.

    Staten er derimod ekstrem ømskindet når det gælder forbud mod Islams indflydelse, der er lige så dødelig som rygning

    Kommentar by k.m. — 16. august 2017 @ 16:38

  12. -> Peter Faber

    Jeg er godt klar over, at usædelighed normalt forbindes med noget kønsligt.

    Kommentar by Kim Møller — 16. august 2017 @ 16:40

  13. Søren Pind kan være helt rolig, han skal nok få lov til at gå til maskebal med hans fine venner.

    Og nom ikke gå børnene roligt kan gå ud til fastelavn.

    men der skal handles nu, For det er forsendt om ganske få år. Hvorfor ikke handle nu mens problemet er til at overskue.

    Men hvem nom siger undskyld til den hjemmeplejer der sagde: Hele familen skal sendes hjem når, en i familien begår alvorlig kriminalitet. Havde nogen bare lyttet, så havde vi sparet milliarder af kroner og haft rigeligt med Politi.

    Kommentar by Anders Nielsen — 16. august 2017 @ 16:43

  14. Vi kan hurtigt blive enige om, at alle de forskellige tørklædevarianter (burka, chador, niqab, hijab) fungerer som undertrykkelsesmekanismer – også selvom selverklærede “frigjorte mellemøstlige kvinder” himler op om, at det er deres eget selvstændige valg.

    Men der er nogle problemer ved et forbud.

    A) Hvis man eksempelvis skulle lade burka og niqab indgå under den eksisterende og generelle lovgivning mod maskering, hvordan er man som borger så juridisk stillet om vinteren, hvis man ifører sig hue, solbriller og et halstørklæde op omkring næsen?

    B) Hvis man indfører et forbud mod at bære religiøs påklædning/religiøse symboler, så vil forbuddet ramme en lang række andre personer og gribe ind i den personlige frihed. Vil vi gerne leve i et samfund, hvor staten bekæmper religiøse symboler?

    C) Et forbud vil formentlig være vand på islamisternes mølle, da de vil kunne anvende forbuddet til at pege på, at Vesten er dobbeltmoralske, da friheden til at gå klædt som man vil ikke gælder muslimer. Hvad skete der med frisindet?

    Et burka-forbud kan umiddelbart lyde besnærende, men der er god grund til at tænke sig om en ekstra gang.

    Et oplagt sted at bekæmpe undertrykkende religiøse symboler er, at vi som samfund forbyder beklædning der skjuler ansigtet, hvis vi i vores arbejde har kontakt til andre mennesker. Vi skal kæmpe for at fastholde et samfund med høj grad af tillid til hinanden, og der er det rimeligt at kræve, at vi kan se hinandens ansigter, når vi indgår i et møde med andre mennesker. Dvs. ingen burkaer i Netto, hverken når du sidder ved kassen eller handler.

    Kommentar by Mr. Write — 16. august 2017 @ 17:03

  15. Fremtiden år 2080:

    De tilbageværende muslimer har lov til at praktisere deres religion i et indhegnet enklave område i Rub-al-Khali ørkenen. Alle andre steder på jorden er Islam totalforbudt.

    Kommentar by Sigwar — 16. august 2017 @ 17:16

  16. Hvis man fx sidder ved kassen skal man med hjemmel i lovgivningen kunne nægte at betjene folk, hvis man ikke kan se deres ansigt. Men de fleste virksomheder vil nok fyre ansatte, hvis de skaber konflikt ved ikke at ville betjene et betalende sharia-telt.

    Kommentar by Mr. Write — 16. august 2017 @ 17:20

  17. @sigwar (15)

    Når tingene ser sort ud opstår typisk et behov for utopier og science fiction.

    Mon ikke et mere dystopisk scennarie desværre er mere realistisk?

    http://www.litteratursiden.dk/anmeldelser/underkastelse-af-michel-houellebecq

    Kommentar by Mr. Write — 16. august 2017 @ 17:26

  18. scenarie

    Kommentar by Mr. Write — 16. august 2017 @ 17:27

  19. Når Pinden er så begejstret for burka, så tag da selv en burka på. Så kan Pinden se hvordan han ville kunne passe sit arbejde. Jeg foragter politikere der flirter med den ekstremt kvindeundertrykkende og anonymiserende formumning af kvinder. Pinden trækker Venstre ned i møget og mørket.
    Vi skal have burkaforbud, fordi vi skal kunne se hinandens ansigt, når vi kommunikerer med hinanden, og børn skal kunne se sin mors ansigt, fordi det skaber nærhed og mimisk forståelse og genkendelse.

    Kommentar by Liva — 16. august 2017 @ 17:37

  20. Søren Pind skal ikke rette sig efter hadprædikanter. Han skal værne om et frit Danmark og lytte til frisindede og demokratiske danskere. Han er faktisk danskeres tjener. Ikke hadprædikanters tjener. Det har Søren Pind bare glemt.

    Kommentar by Liva — 16. august 2017 @ 17:44

  21. Pind er mig bekendt ikke blevet udenrigsminister – endnu -, Kim 😀

    ( se ca. 10 linjer nede )

    Kommentar by Bjovulf — 16. august 2017 @ 18:09

  22. Ih guder hvor er det dog forstemmende, at et parti, som man har stolet på i >60 år i den grad er gået hen og blevet lige så utilregneligt og råddent som de radigale, de låddenbenede.
    Gad vide, hvad salig Erik Eriksen ville have sagt til denne skiderik og rodehoved? Han roterer i sin grav.

    Kommentar by Knud — 16. august 2017 @ 20:22

  23. Søren “vatpind” eller var det “vatpik” han blev kaldt som justitsminister?

    Nye tider – også i Norge hvor et gymnasium nu må indføre adgangskontrol “på grund af nogle uheldige episoder med vold og trusler”
    http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE9793533/gymnasium-i-norge-indfoerer-adgangskortsystem-vi-har-haft-for-mange-uheldige-episoder-med-vold-og-trusler/

    Elevrådsformanden m/k med det norske navn “Fatoumata Kanyi” synes ikke det er en god ide men kan godt se det er nødvendigt.

    Skal vi gætte på at Fatoumata ikke har nissehue på når der danses om majstangen?

    Kommentar by redneck — 16. august 2017 @ 20:55

  24. Søren Pind gør faktisk danskerne en tjeneste. Hvis man ønsker det skal gå Danmark godt i fremtiden, skal man ikke stemme på Venstre. Det har jeg desværre gjort i mange år – men aldrig mere!

    Kommentar by Henning — 16. august 2017 @ 22:27

  25. #21 Korrektion: Linje 3 skulle det have været –
    jeg læste den på en smartphone ;-)

    Kommentar by Bjovulf — 16. august 2017 @ 22:33

  26. Pind tonede rent flag med det samme han fik sin ministerpost.
    “Assimilation” og “danskerne blev jo aldrig spurgt om de ville tage imod så mange” røg ud med løjtnant uniformen nu var der kun en vej og det var op, om han så ryger til eu eller ud i det private er evigt ligegyldigt. Bare han ikke sidder på borgen så er jeg tilfreds.
    “Der er en ny sherif i byen” sessionslogning…….taberpolitiker!

    Kommentar by Frank Hagmann — 16. august 2017 @ 22:46

  27. Hvormeget bliver han betalt for at vaere saa taabelig,og hvorfor?

    Kommentar by dunk — 16. august 2017 @ 23:34

  28. #27 Dunk
    Søren Pind bliver næppe betalt i penge, han bliver i stedet betalt med ministerposter.
    Den tid hvor Søren Pind var ungdomsoprører i Venstre er for længst forbi. I dag drejer det sig om at have den holdning der behager Lars Løkke og Kristian Jensen. Hvis/når Kristian Jensen overtager formandsposten i Venstre, så har Søren Pind holdningsmæssigt placeret sig yderst gunstigt karrieremæssigt set.
    Vi andre kan så enten mene at Søren Pind er holdningsløs eller mene at Vatpinden tvært imod har mange holdninger, som han så kan vælge imellem i bestræbelserne på at være stueren og dermed fremme sin karriere.

    Kommentar by bjarne Binee — 17. august 2017 @ 00:54

  29. Jeg overvejede også at skrive at Søren Pind er et ynkeligt pjok, men da han er medlem af Venstre, så er det jo i forvejen selvindlysende.
    Undskyld til Inger Støjberg og Marcus Knuth.

    Kommentar by bjarne Binee — 17. august 2017 @ 01:00

  30. 6. Peter Faber.

    Usædelig:= Utugtig, Uterlig, Uanstændig, jf. Vellystig.
    Herunder indgår Pædofili, Nekrofili, Voldtægt, Blotning for børn og voksne.
    Ja kortsagt: Alt det uhumske.

    Grundlovens § 67,
    hvori der står: “Borgerne har ret til at forene sig i samfund for at dyrke Gud på
    den måde, der stemmer med deres overbevisning, * dog at intet læres eller foretages,
    som strider mod sædeligheden eller den offentlige orden.”

    * er betingelserne.!

    Enhver, der har gjort sig den ulejlighed at gennemlæse koranen kan overbevise sig
    om at, der i denne såkaldt hellige skrift indgår mangt og meget som strider mod
    “sædeligheden”. Og hvis justitsministeren skulle have glemt det, kan vi oplyse
    ham/hende om at, der ved “sædeligheden” forstås at man lever i overensstemmelse med
    god seksualmoral og almindelig anstændighed.

    Det er lige som nemmere at deffinere Usædelighed end Sædelighed.

    Se øverst.!

    Kommentar by Sindsro — 17. august 2017 @ 01:08

  31. Med tænders gnidsel, holder jeg tand for tunge!

    Kommentar by Ib Andersen — 17. august 2017 @ 01:59

  32. >27 dunk & 28 bjarne Binee
    Han bliver betalt mere end en kommunal gadefejer eller en Netto-medarbejder. Det gør alle hans kolleger på Christiansborg også. Pengene stjæler de fra danske skatteydere. Gadefejeren bliver ganske vist også betalt med eksproprierede penge. Men han gør da noget for Danmark, til forskel fra Søren Pind og de andre politikere.

    Kommentar by Nielsen — 17. august 2017 @ 02:46

  33. Den skabagtige radigale søren Plim må altså se at komme ind i kampen, han ved da, at kodeordet er dialog, derfor må vi imødekomme diverse imamer og koran opfordringer, og så placere de andenrangsvæsner kvinderne i muhammedanertroen, på deres rette plads, under muhammedmandslingens ejendomsret, ligesom når vi registrerer hunde, hvem er ejeren.
    Derved får i opfyldt vores og muhammedanernes ønske, om registreringen af
    andenrangsvæsner og deres ejere.
    Hermed vil vi kunne henvise til dyreværnsloven, som helt sikkert ville anlægge sag, hvis hundeejere iførte deres hunde burka foranordninger, som værende forbudt dyremishandling.
    Alle vil blive glade, ingen tildækkede dyr, selvom deres “ejer” nok vil finde det krænkende, at de ikke mere kan proppe deres “ejendele” i sorte affaldssække.
    Dyremishandling er det nye ord for muhammed kvinde mishandling…øh, kvindeundertrykkelse.
    Tænk! at søren Plim sådan beskytter dyr mere end muhammed kvinderne.
    Mine hunde er mere beskyttet imod at havne i sorte affaldsække end muhammedkvinderne.
    Men, positivt så er jeg da glad for, at i Danmark, så beskytter vi vores hunde mere end muhammed racens kvinder!

    Kommentar by li (islamonausea træt amatør DIGTER) — 17. august 2017 @ 03:43

  34. For et stykke tid siden læste jeg en artikel i Kristeligt Dagblad, skrevet af en kvinde. Jeg husker desværre ikke hendes navn, men hendes forsvar for at forbyde burka og niqab var så vidt jeg husker bl.a. at hvis en person er formummet i burka/niqab, ved vi ikke om det er en kvinde eller en mand, vi møder. Vi ved ikke om det er et truende ansigt, et bedende ansigt eller et desperat ansigt, vi møder.

    Ansigtet viser menneskelighed. Dækker man sit ansigt til, så har man noget at skjule. Man skaber mistillid og frygt. Kriminelle dækker ansigtet til. Ku Klux Klan dækker ansigtet til. At skjule ansigtet skaber uligeværdighed. Mødet mellem mennesker bliver ulige. Der er magtmisforhold. Den skjulte kan se dig, men ikke omvendt. Den skjulte symboliserer ved sin anonymitet en trussel og foragt for din menneskelige sårbarhed.

    Kommentar by Liva — 17. august 2017 @ 11:00

  35. @ 34 Godt skrevet, Liva! Der er også mange eksempler på, at mandlige terrorister har skjult sig i niqab og burka og har foretaget enten voldtægter eller terrorhandlinger, fx som mordbombere. Se denne halvt menneske/halvt dæmon: http://metro.co.uk/2017/07/25/fleeing-isis-jihadi-dresses-up-as-woman-but-forgets-one-tiny-detail-6804744/

    Kommentar by Kuffar — 17. august 2017 @ 12:56

  36. Interessant! Militærtræning for civile: http://albertjack.com/2017/08/16/european-citizens-turn-counter-terror-training/

    Jeg håber, at mange danske mænd følger trop her. ….

    Kommentar by Kuffar — 17. august 2017 @ 13:01

  37. Bare en helt lommefilosofisk tanke, nu, vor jeg lukker øjnene og lader de små grå uden opsyn:

    Er Pinden ramt af en kvindelig overvægt i sin familie/sine omgivelser, siden han er så´ opsat på, at få kvinderne under iSlamisk kontrol?

    Kommentar by M.S. Carstens — 17. august 2017 @ 21:57

RSS feed for comments on this post.