22. oktober 2017

Blüdnikow om DR-serie: “Unge mennesker misinformereres. Det er politisk propaganda i år 2017.”

Det er altid godt med konkret kritik af DR-udsendelser, men det eneste der for alvor batter er nu engang fyrede journalister og arbejdsløse dramatikere. Sejrherrerne skriver historien, og SR-alliancen er altdominerende i DR Byen. Jo tættere vi kommer på nutiden, jo mere vil det blive tydeliggjort.

Bent Blüdnikow anmelder DRs danmarkshistorie: Velfærd og kold krig, 10. afsnit i serien. Fra B.dk – Usandheder og manipulation i DRs historieserie.

“I forrige afsnit af DRs danmarkshistorie var der fem klip med Politiken og ingen med Berlingske Tidende eller Nationaltidende. …

Dette sidste afsnit af danmarkshistorien er værre. Afsnittet starter i 1942 og omtaler den voksende modstand mod tyskerne. Man ser socialdemokraten Inger Merete Nordentoft blive arresteret af tyskerne og beskrevet som medlem af modstandsbevægelsen. Så toner amatørhistorikeren, forfatteren Pia Fris Laneth frem og siger:

‘Hun var en del af den kulturradikale bevægelse i 1930erne, hvor intellektuelle, socialdemokrater og kommunister så det som deres vigtigste opgave at bekæmpe fascismens menneskesyn og propaganda. De gik ind for lighed mellem kønnene og de gik ind for demokrati.’

Det er usandt. Mange kulturradikale i 1930erne var stærkt kommunistisk påvirket, og de og kommunisterne gik ikke ind for demokratiet.

Dernæst træder Politikens fhv. chefredaktør Bo Lidegaard frem og taler om Jens Otto Krag og dennes store sociale indignation. I afsnit otte var det arbejderlederen Louis Pio, der var helten. I forrige afsnit var det socialdemokratiets leder Thorvald Stauning, som blev hyldet for at skaffe lighed og retfærdighed til landet.

Og i dette afsnit er det Jens Otto Krag, der fuldkommen fylder skærmen ud i bogstaveligste forstand. Han prises i scene efter scene for sin indsats for landet, og der er ikke et ord om, at han under besættelsen var en fortaler for et nært økonomisk samarbejde med Tyskland. Bo Lidegaard får ordet gentagne gange for at prise Jens Otto Krags indsats for at fremme et velfærdssamfund. Ikke en eneste borgerlig politiker nævnes.

Frihedskampen er sporadisk beskrevet og den repræsenteres af Inger Merete Nordentoft og bl.a. de kommunistiske arbejdere på arbejdspladsen B&W, hvis indsats for at skade tyskerne omtales. I en scene, der beskriver modstandsviljen, ser man en ung mand plante det kommunistiske flag med hammer og sejl.

Der er ikke en eneste borgerlig frihedskæmper eller organisation nævnt og heller ingen borgerlige politikere. Væk er præsten Kaj Munk, den konservative leder og modstandsmand Christmas Møller og de andre borgerlige, der kæmpede mod nazismen. Ikke en eneste er nævnt. …

Pludselig er vi ude af krigen og i 1945 og fortællingen vender tilbage til Inger Merete Nordentoft. Vi får at vide, at man både i kommunistiske kredse og udenfor havde ‘begejstring’ for Sovjetunionen for de ofre, landet havde ydet i kampen mod nazismen. Men der er ingen oplysning til unge mennesker om, den tragiske virkelighed, nemlig at Stalin først havde sluttet en pagt med Nazityskland og siden havde ofret millioner af landsmænd i håbløse angreb og deporteret andre millioner til Gulag.

Alt dette er mørkelagt, og det er sikkert, fordi det kunne skæmme heltebeskrivelsen af Inger Merete Nordentoft, der meldte sig ind i kommunistpartiet efter krigen. Det var der mange, der gjorde, men Nordentoft meldte sig først ud efter Sovjetunionens invasion i Ungarn i 1956, hvilket serien omhyggeligt beskriver med Nordentoft i nærbillede. Men serien spørger ikke, hvorfor hun ikke meldte sig ud før, for også tiden kort efter krigen var en terrortid, hvor Stalin sendte millioner til Gulag og lavede skueprocesser bl.a. mod jøder. Det var der klar dokumentation for, men Nordentoft tav og det samme gør DR nu.

Serien slutter med Den kolde Krigs afslutning, og man giver selvfølgelig æren for optøning og samarbejde til kommunisten Mikhail Gorbatjov og ikke til Ronald Reagan. Det er også her den eneste korte bemærkning om de borgerlige politikere finder sted, idet det nævnes, at den borgerlige regering i 1970erne skar økonomisk ned, hvilket ramte mange familier, men dog reddede økonomien.

DR har med dette afsnit lavet en politisk ensidig og useriøs udgave af danmarkshistorien. Unge mennesker misinformereres. Det er politisk propaganda i år 2017. Borgerlige politikere med en historisk bevidsthed og kampmod burde protestere.”

(Collage: Wikipedia v/Jan Friberg, DRs danmarkshistorie: Velfærd og kold krig)

Oploadet Kl. 11:13 af Kim Møller — Direkte link37 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/89146/trackback

37 Comments »

  1. Hold. Da. Kæft. Jeg undlod bevidst at se den serie. Jeg vidste der måtte være noget råddent ved den når det er DR, men jeg havde ikke forestillet mig, at det gik så galt til.

    Kommentar by Winged Hussar — 22. oktober 2017 @ 11:29

  2. Håber at det ræverøde kommunistpak bliver skåret ned til sokkeholderne

    Kommentar by Migranter gider ikke telte — 22. oktober 2017 @ 11:39

  3. En enigt (som i 179 ud af 179) Folketing bakker op om DR gennem skiftende medieforlig. Dette er Folketingets ønske. Enstemmigt.

    Man skal have rimelig meget “kampmod” for at sætte sig op imod det.

    Kommentar by Vagn Henning — 22. oktober 2017 @ 11:48

  4. Jeg sad og så sidste afsnit i går og det er klart at hvis man anvender Bo Lidegaard (tidl. chefredaktør på Politiken), som historisk ekspert, så ved man også hvad man får

    Kommentar by kenneth — 22. oktober 2017 @ 12:05

  5. Med andre ord, han kalder fake news for fake news. Men dumskerne får præcis det som de stemmer på, så de må elske at give deres penge til fake news.

    Kommentar by Piphans — 22. oktober 2017 @ 12:08

  6. Jeg har heller ikke forstået, hvorfor DRs serie om Danmarkshistorien næsten er blevet rost til skyerne for sine geniale nytænkning. Som altid kopierer DR blot, hvad andre har lavet før dem. Det er en BBC serie med skuespilleren Tony Robinson, der guider os igennem Englands historie, hvis fortællestil, de bevidstløs har kopieret. Helt ærlig. Med en abonnementspris i milliardklassen, burde DR så ikke kunne levere reel nytænkning?

    https://www.youtube.com/watch?v=x1CX5kC4308

    Kommentar by Margrethe — 22. oktober 2017 @ 12:21

  7. Eneste lyspunkt er, at de unge slet ikke gider at se DDR…

    Kommentar by 4760 — 22. oktober 2017 @ 12:28

  8. Der er nok også inspiration fra “Die Deutschen” på ZDF, som var mere(!) politiks neutralt end DR’s røde forvanskning.

    https://www.youtube.com/watch?v=2KAmqiTpa8Y&list=PL40EFA9C282A22868

    Kommentar by BS — 22. oktober 2017 @ 13:00

  9. Der er formodentlig ingen i DR der ved , at de danske kommunister først blev modstandsfolk efter Hitlers angreb på Sovjetunionen.

    Kommentar by Laboremus pro Patria — 22. oktober 2017 @ 13:17

  10. Danmark er betonkommunistisk på tv-området, hvor de mange eksempler taler sit tydelige sprog: DR er hævet over demokratisk indflydelse og gør – som Vatikanstaten – lige som det passer dem.

    Alt tyder på at kun et borgeroprør kan ændre på det, for der er tilsyneladende ingen politisk vilje til for alvor at få sat en stopper for DRs magtmisbrug, uhyrligheder og monopol.

    Der er vist noget om at et forlig snart skal forhandles, men lur mig om ikke vi ser at politikerne igen vender det blinde øje til DR, og befolkningen åbenbart igen blot er politikernes pissoir i den kontekst også.

    Vi er jo blot licensslaver, der skal betale og finde os i at blive trukket rundt i DR-manegen som så mange gange før.

    Kommentar by Abdullah Terkelsen — 22. oktober 2017 @ 13:24

  11. Skønt at vide, hvad man går glip af. Jeg har ikke rørt DR med en ildtang i 13 år

    Kommentar by Snaphanen — 22. oktober 2017 @ 13:57

  12. @ Laboremus pro Patria — 22. oktober 2017 @ 13:17

    Det ved de udmærket godt, da de alle har set Matador, hvor Røde netop bliver drillet med at Stalin nu pludselig er blevet gode venner med Hitler.

    Kommentar by Allan — 22. oktober 2017 @ 14:06

  13. 1. Winged Hussar. Jeg undlod også næsten at se den serie. Jeg zappede dog forbi et par gange for at få mine fordomme bekræftet.
    11. Snaphanen. Jeg rør indimellem kortvarigt DR med en ildtang. Det er lidt af et dilemma for mig. Egentlig burde jeg også totalt boycotte DR, som jeg tvinges til at betale 2500 kr om året. Der er lovgrundlag for, at jeg kan få en fængselsdom, hvis jeg ikke betaler! Men da deres programmer er så vigtige at kende, hvis man vil forstå, hvordan danskerne hjernevaskes, synes jeg ikke helt, jeg kan holde nallerne fra dem. Som aflad donerer jeg så Snaphanen et fast månedligt beløb!:-)

    De altdominerende statsejede, elektroniske medier, TV2 og DR – sidstnævnte havde et 70-årigt monopol i forrige århundrede på radio og tv – har på totalitær vis dannet den danske folkesjæl. Det er efter min mening forudsætningen for både vores verdensrekord i skattetryk, den enorme offentlige sektor og vores magtesløshed overfor islamiseringen af Danmark.

    Kommentar by A-mad — 22. oktober 2017 @ 14:34

  14. Har den gamle afdankede kulturradikale tosse Ingolf Gabold haft en finger med i spillet?

    Kommentar by 4760 — 22. oktober 2017 @ 14:43

  15. Aarhusiansk skole stod i flammer
    Det er endnu uvist, hvad der var årsagen til den brand, der lørdag aften hærgrede en aarhusiansk skole.

    Mere på potten. http://jyllands-posten.dk/aarhus/ECE9968154/aarhusiansk-skole-stod-i-flammer/

    Noget siger mig at det er Muslimer der er ude med tændstikkerne. :)

    Kommentar by Sindsro — 22. oktober 2017 @ 14:53

  16. 14. Sindsro
    Jamen er det ikke bare ‘business as usual’ når det har noget at gøre med sten kast og påsat brand.

    Kommentar by Piphans — 22. oktober 2017 @ 15:34

  17. DR og hele det samlede kulturparnas synes at serien er rigeligt højreorienteret, fordi den beskriver Socialdemokratiet nogenlunde balanceret.

    MSM, og i særdeleshed DR og Politiken, føler sig bundet til kamp imod alt der ikke ligger til venstre for Socialdemokratiet. Hvis det (som her) ikke lader sig gøre at indflette kampen, da må man nøjes med at ignorere, udelukke, fortie, benægte.

    Kommentar by Bastardo — 22. oktober 2017 @ 16:12

  18. DR har nu taget til genmæle: “Vi lægger et bud frem og fortæller med de store penselstrøg. Der er ikke plads til alle nuancer, når man skal fortælle om mange års historie på kort tid.

    Det er der vist heller ingen der forlanger. Men det er spøjst som de store penselstrøg på den ene side kan udelade hele kapitler Danmarks og verdenshistorie, og samtidig være så stærk ud i den kreative detaljerigdom, at den danske konge gøres til Politiken-læser.

    Som historieinteresseret traf jeg det valg helt fra starten ikke at se serien (det var ikke et svært valg). Kender man DR kan man ikke se frem til andet end ærgrelse, og i bund og grund er det jo et umuligt projekt sådan rent “fagligt”. Det kan kun ende i nedslagspunkter set gennem et tunnelsyn, og det passer jo som hånd i handske til DR’s missionerende pædagogik, men dårligt til os der rent faktisk går op i indholdet.

    Kommentar by DavidK — 22. oktober 2017 @ 16:28

  19. Fortsæt endelig, fru Saalbach, med at sjofle historien om Danmark – Jo mere I producerer af den slags stads, jo før kan vi få folkets opbakning til at lukke DR – Som sagt fortsæt endelig, vi står klar med søm og hammer….

    Kommentar by T. Flodur — 22. oktober 2017 @ 16:58

  20. Forbyd skat ! -inkl. licens

    Kommentar by Nielsen — 22. oktober 2017 @ 17:15

  21. @A-mad. Hold nu op med det martyrium og afmeld licensen. Udsult uhyret

    Kommentar by Træt — 22. oktober 2017 @ 17:59

  22. Her på kirkegården ligger der en læge Nordentoft. Han kom hertil først i 1930erne direkte fra spældet i København , hvor han havde afsonet 3 år for ulovlig svangerskabsafbrydelse.- Han var dygtig og BILLIG. Det sidstnævnte var populært og skaffede ham en del klienter.

    Kommentar by dansker — 22. oktober 2017 @ 18:01

  23. A-mad, det er overdrevet den frygt, du har for licensen. Jeg har haft mit med livenskontiret og de har måttet frafalde alle deres ugyldige krav mod mig. De har kun spildt arbejdstid på at gøre krav gældende mod mig. Hvorfor? Fordi ingen kan tilmeldes licensen u d e n samtykke med mindre licensopkræveren ser et fjernsyn eller lignende igennem hoveddøren. Boykot dog folkeforførerne og tjen landet!

    Kommentar by BS — 22. oktober 2017 @ 19:06

  24. Hvis du ikke er bruger Danmarks Radios Gøgemøg; så afmeld licensen ufortrødent! – Hvis DR vil retsforfølge dig, så værsgo; DR har hele bevisbyrden! – Er der ikke en jurist derude som kan bekræfte denne påstand, gerne med §-henvisninger og hjælp i øvrigt!

    Kommentar by T. Flodur — 22. oktober 2017 @ 19:20

  25. #24, T. Flodur: Der skal ikke en jurist til at google Bekendtgørelse om medielicens

    Kommentar by DavidK — 22. oktober 2017 @ 19:33

  26. Fin hudfletning af DRs tendentiøse pis, men nogle bør læse korrektur på Blüdnikows tekster. Banale fejl som “hammer og sejl” (sic!) og “den borgerlige regering i 1970erne” holder sgu ikke rigtig, når man kritiserer andre for historieløshed. ;-)

    Kommentar by Odo — 22. oktober 2017 @ 19:53

  27. #26 “nogen”

    Kommentar by Odo — 22. oktober 2017 @ 19:55

  28. Jeg har netop set afsnit 10 via dr.dk og må give Blüdnikow ret i, at det er rendyrket politisk propaganda, dvs. ventreorienteret kulturradikal politisk propaganda.
    Det er skævvredet i en sådan grad, at fornemmelsen af historieforfalskning trænger sig på, selvom de emner, personer og begivenheder der præsenteres i afsnittet isoleret set er rigtige nok. Det er tilvalgene og fravalgene i emner, personer og begivenheder der gør det til politisk propaganda i en sådan grad, at det vækker fornemmelsen af historieforfalskning.
    Det er desværre helt efter bogen når den ansvarlige for makværket, DRs redaktør på serien Ane Saalbach reagerer på kritikken med at tale om noget helt andet:
    1. Vi lægger et bud frem og fortæller med støre penselstrøg
    2. Der er tale om et fortælleteknisk greb at fortælle det via en person, dvs. Krag
    3. Hvert afsnit er blevet set af ca 1 million seere og det kan museerne mærke
    Ingen af disse udsagn adresserer kritikken.
    Ingen af disse udsagn ændrer på, at det er skævheden i tilvalgene og fravalgene i emner, personer og begivenheder der gør det til politisk propaganda og vækker fornemmlesen af historieforfalskning.
    Ikke nok med at man producerer et dyrt program, der er rendyrket politisk propaganda, man står også parat med det mest hjernelamme trick i bogen til bortforklaring, dvs. at svare på stråmænd og ignorere kritikken.
    Kim har ret, der er kun een ting der vil batte, nemlig fyresedlen. Må den blive brugt flittigt!

    Kommentar by monse — 22. oktober 2017 @ 20:32

  29. PS Som Blüdnikow allerede har påpeget er der også et par lodrette løgne indbagt i propagandaen, som f. eks. den med at kommunisterne gik ind for demokrati … tsk, tsk …

    Kommentar by monse — 22. oktober 2017 @ 20:44

  30. Fandme glad for at jeg ikke betaler fuld Jizya aka licens.

    Kommentar by Piphans — 22. oktober 2017 @ 21:38

  31. Med fare for at gentage mig selv igen-igen:
    Det er yderst simpelt og ufarligt at afmelde sig medielicensen, som gælder, hvis man ejer et tv, en smartphone der kan tilgå nettet og/eller fx internetadgang via pc/tablet.

    De første år – fra ca. 2006 – fik jeg kvartalsvise breve fra DR, som røg ulæste i skraldespanden.

    Det er DR holdt op med nu, formentlig fordi portoen overstiger licensen….

    Nu bliver jeg ca. en gang om året ringet op af en studentermedhjælper, der spørger, hvorfor jeg ikke betaler tvangsmedielicens.

    Svarene er som følger (når jeg ellers gider tage telefonen, det gør jeg normalt ikke fra ukendte kilder (truecaller er min ven, som blokerer den slags), blot for at genere DR og deres studentertosser:

    Nej, jeg har intet tv. Min telefon er en retro-Nokia uden netadgang, men jeg får en sms-notify, når der er ny post i min e-boks.
    Så går jeg på biblioteket og anvender de offentlige computere med netadgang dér.
    Internetadgang, hvad skulle jeg dog med det?

    Så spørger du hændervridende, hvorfor jeg dog vil snyde? Ganske enkelt fordi tvangsmedielicens er en håbløs og fremtidsløs ordning, så DR kan få flyttet deres heste og forære deres ledelseslag ufattelige lønninger samt udsende underlødig kulturradikal og småkommunistisk propaganda.

    I øvrigt kan en ‘licensinspektør’ ikke træde ind over din dørtærskel, medmindre vedkommende har en dommerkendelse, og en sådan trækker man ikke blot i en automat, der skal bestyrket mistanke til.

    Så glem det, personligt åbner jeg aldrig, når der bliver ringet på min dørtelefon. De, jeg kender, ejer en telefon og ringer til mig i forvejen. Alle andre er bude med pizzareklamer og lignende, som jeg ikke ønsker.

    De eneste, der har visse problemer med afmelding, er de, der bor i gadeplan/parcelhus eller noget, hvor licensinspektøren ved selvsyn – dog kun fra offentlig vej, idet der ellers er tale om trespassing aka ulovlig indtrængen – kan konstatere, at et tv kører for fuldt tryk.
    Selv i disse tilfælde påhviler bevisbyrden DR. Har aldrig hørt om en ‘licensinspektør’, der tager fotos ind af vinduet fra offentlig vej, hvilket formentlig også er ulovligt.

    Kommentar by Henrik Petersen — 22. oktober 2017 @ 22:54

  32. > A-mad 14:34

    Vrøvl, der er ingen hjemmel til fængselsstraf i gældende lovgivning, hvis man snyder med tvangslicensen.

    Kommentar by Henrik Petersen — 22. oktober 2017 @ 23:10

  33. Grow a pair og afmeld licensen, uanset hvad konen siger.

    Kommentar by træt — 22. oktober 2017 @ 23:50

  34. @ 22.
    Navnet på lægen er Leunbach, jeg håber navnet er bogstaveret korrekt.
    samme læge omtales i øvrigt i et afsnit af Matador ifm. frk. Friis har været til foredrag om kvinders ret til selv at bestemme over egen krop.

    Kommentar by AK JA. — 22. oktober 2017 @ 23:53

  35. 32.Henrik Petersen. Der ER lovhjemmel til fængselsstraf, hvis man nægter at betale TV-licens, såvidt jeg ved. Jeg HAR undersøgt dit indviklede paragraffer for et par år siden.

    Kort efter hukommelsen: Hvis du nægter, at betale licens, bliver det behandlet efter reglerne om inddrivelse af skat og her kan man i yderste fald komme til at ’sidde gælden af’, hvis man nægter at afdrage.

    Indrømmet, jeg har ikke hørt om nogen licensnægtere, der er drevet i fængsel, men i yderste fald er der lovhjemmel til det. Check det selv!:-)

    Til andre licensnægtere. Jeg synes det er heltemodigt, det i gør, men jeg er også lidt bange for at det giver paranoia, hvis der holder en pejle-lignende-varevogn ude på vejen og det ringer på døren:-)

    Hørte engang om én, der spænede ned ad bagtrappen i underbukser fra 4. sal med tv-apparatet i armene, mens kæresten åbnede for manden, der ville spørge om de kunne tage mod en pakke til naboen, der ikke var hjemme. Det lo vi meget af den vinter!:-)

    Eksemplerne fra kommntarer her på uriasposten synes jeg i øvrigt er hårrejsende eksempler på krænkelser af privatlivet begået af DR’s licens-gangstere.

    Jeg blev meget glad i sin tid i Moskva, da Jeltsins militsfolk befriede det russiske DR (Ostankina) fra den kommunistiske besættelse bla. vha beskydning fra Jeltsin troppernes tanks! Drømmer om, at noget lignende bliver foretaget med DR i DK!:-)

    Kommentar by A-mad — 23. oktober 2017 @ 09:39

  36. SÅDAN!:-) After parliamentary supporters were seen to fire the first shots on Sunday, breaking through police lines and launching a bloody attack on the Ostankino television centre, which left 69 dead, Mr Yeltsin wanted to justify his use of heavy armour to crush the rebellion.

    Mr Rutskoi and Mr Khasbulatov were among the last to surrender(…)Mr Khasbulatov denied minutes before his arrest that the uprising’s leaders had ordered Sunday’s attack on Moscow’s main television centre.

    https://www.theguardian.com/world/1993/oct/05/russia.davidhearst

    Kommentar by A-mad — 23. oktober 2017 @ 16:32

  37. (Anti-Yeltsin communist rebels) Supporters of the parliament took control of the Moscow government building and attempted to storm the Ostankino broadcast center on the night of October 3 1993
    https://gdb.rferl.org/342A6DE0-9931-48CC-AEC2-702D75AD4A37_w1023_s.jpg

    Anti-Yeltsin protesters breaking windows at Moscow’s Ostakino broadcast center on the night of November 3 1993
    https://gdb.rferl.org/F5083FC2-6F72-47F1-B665-A277A4742FAF_w1023_s.jpg
    https://www.rferl.org/a/25123445.html

    Kommentar by A-mad — 23. oktober 2017 @ 16:56

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper