5. november 2017

Dybbøl Mølle, 4. november 2017: “Slægter dø, men Sproget binder. Fremtid gror af dyre Minder.”

Siden april har den sammenbragte børneflok bestået af hele fem teenagere, men det er slut nu. Den førstefødte fylder 20 i dag, og det skal fejres, og jeg vil derfor være offline det meste af dagen. I går stod den på foredrag For Dansk Kultur i Sønderborg, og jeg nåede lige at komme forbi Dybbøl Mølle før lyset forsvandt.

Herunder en række mobil-fotos.

“Tvende Gange skudt i Grus
Atter rejst som Møllehus
Vogter for et Mindebo
Selv en Bavta, dansk og tro.

Spejd så langt dit Øje når
Grav ved Grav i Marken står.
Danske Mænd gav Livet hen
Troskab holder Skansen end.

Tåredugget Ærekrans
Slaar om Dybbøls Navn sin Glans.
Slægter dø, men Sproget binder.
Fremtid gror af dyre Minder.”

(Grænseforeningen)

(Kong Christian d. 9. af Danmark)

“… Til ære for dem der stred for vort fædreland.”

“Men end er der sang i skoven, højt bølger det røde flag. End er der en gud foroven, der råder for Danmarks sag.” (1864.dk)

Oploadet Kl. 10:39 af Kim Møller — Direkte link12 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/89551/trackback

12 Comments »

  1. “Slægter dø, men Sproget binder. Fremtid gror af dyre Minder.”

    Ja, men så begår vi da bare attentat på sproget, og afskaffer historieundervisningen og sangen i skolen.

    Ikke kun vi sander nemlig ordene. Multikulti og føderalisterne sander dem også. Og handler på deres indsigt.

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 5. november 2017 @ 12:29

  2. Der sker ikke den store integration i hverken sang eller dansk.

    http://folketidende.dk/Lokal-nyt/Rekordmange-deltagere-med-paa-Spil-Dansk-Dag/artikel/444165

    http://folketidende.dk/modules/folketid/gallery/?articleId=444165

    Kommentar by tavsen — 5. november 2017 @ 13:33

  3. Lidt OT, og så alligevel ikke:

    Ifølge flere medier, så foreslår Venstre og Socialdemokratiet på Frederiksberg, at opkalde en plads på Frederiksberg efter den stærkt alkoholiserede afdøde Grandprix-sanger Tommy Seebach…

    Kommentar by 4760 — 5. november 2017 @ 14:35

  4. Gad vide om de gamle stred, kæmpede og faldt forgæves?
    Eller formår vores slappe generation at rette skuden op, før det er alt for sent?

    Kommentar by Knud — 5. november 2017 @ 14:55

  5. Preussien Østrig imod lille Danmark.
    Men man tror at det var imod Tyskland. Lidt mærkelig historie. Lav et nyt Dannevirke. En kieler kanal fra Flensborg fjord over til Ribe å.

    Kommentar by Jyden — 5. november 2017 @ 16:30

  6. Ja, Tyskland får skyld for alt. Det var dog lidt svært at gå i krig med et land der ikke fandtes på den tid.

    Kommentar by Erik — 5. november 2017 @ 18:09

  7. https://www.youtube.com/watch?v=82jhIdM0ykM
    Den sidder squ lige i øret stadigvæk…

    Kommentar by peerpede — 5. november 2017 @ 18:17

  8. Enhver ved sine fulde fem ved, at sandsynligheden for at Danmark kunne holde Dannevirke i 1864 var lig 0. Hvis vores konseilspræsident D.G. Monrad havde været rigtig klog, var vi gået ind på tyskernes kompromisforslag og havde indvilget i at dele Slesvig, og vi havde fået en grænse, der går nogenlunde der, hvor den går i dag. Men nej, Monrad var for dum, og tyskerne genoptog krigen og tog hele Slesvig helt op til Kongeåen.

    Og ja, de danskere, der blev slagtet på Dannevirke, døde forgæves. Alle som én.

    Efter at krige var tabt og efter at være blevet afskediget af kongen udtalte Monrad:

    “Ingen kan vente af mig, at jeg skal stå skulder ved skulder med et så råddent folk!” Han ævlede også noget om, at vi skulle have kæmpet til sidste mand.

    Kommentar by Søren Andersen — 5. november 2017 @ 18:57

  9. Smukke billeder og god tekst.

    Mit hjerte knuges af den tekst, og af at tænke på de mange brave, danske mænd, der har kæmpet for det land, som jeg kan kalde mit. Det er vores forfædre, der i fattigdom og hårdt slid har givet os den arv, vort land med dets rigdom og orden, men jeg er bange for, at vores nutidige slappedaskere af nogen politikere, har sat det hele over styr for 30 år siden.

    Et sandt kristent land ville aldrig havde ladet blot 10 muhammedanere bosætte sig i landet. Der boede jo ikke én eneste muhammedaner i Dannevang for 100 år siden, og vores forfædres visdom var derfor større end vores. Til dem, der fejlagtigt tror, at det er kristne, der gerne vil lukke portene op for den muhammedanske pøbel, vil jeg sige: Nej! Det er dem, som er antikristne og ikke har fattet en bjælde af, hvad kristentro og værn af grænser er for noget! De to ting er ét og samme fedt, for Gud har givet os Danmark, og det har aldrig været Hans mening, at vi skulle forære det til djævelens lakajer!

    Kommentar by Kuffar — 6. november 2017 @ 00:10

  10. Luther er meget relevant, selv i dag, også i hans kampskrift mod tyrken. http://www.martinluther.dk/tyrk3.html

    En hærprædiken imod tyrkerne. År 1529.

    “Selv om jeg i min lille bog om tyrkerkrigen næsten har givet tilstrækkelig underretning om, med hvilken samvittighed og på hvilken måde man skulle foretage krigen mod tyrkerne (hvis det kom så vidt), så har jeg hos mine kære tyskere opnået den nåde, at de hverken tror mig eller gider høre på mig, førend de har ventet for længe og fået syn for sagn; men så er der hverken hjælp eller råd at hente. ..

    Og hvis jeg kender mine kære tyskere, disse fulderikker, ret, så skal de såmænd nok, som de plejer, sætte sig ned igen og velfornøjet svire videre i al sikkerhed og vellevned og slet ikke udnytte den store nåde, der blev udvist mod dem, men glemme den i deres utaknemlighed og tænke: Ha! tyrkerne er borte igen, flygtet fra os, hvad skal vi bekymre os for og bruge penge på det til ingen nytte? De kommer måske aldrig igen. Og så skal vi såmænd nok få vores velfortjente straf af Gud for det. ..
    For djævelen søger gennem sit redskab, tyrkerne, ganske vist ikke alene at opnå det verdslige herredømme, men også at støde Kristi rige og hans hellige lemmer fra troen, som Daniel siger i 7,8. Derfor vil jeg dele denne prædiken i to dele; først undervise samvittighederne, derefter formane næven. ” osv.

    Det er faktisk fantastisk at læse Luther, og jeg kan anbefale det! Det er også ret morsomt indimellem.

    Kommentar by Kuffar — 6. november 2017 @ 00:27

  11. Denne skal også lige med, og jeg må give Luther helt ret, og det er en fornøjelse at læse et så bramfrit sprog… :-) Dagens gejstlige dummernikser står og jamrer ævl om, at ‘islam er blevet voldtaget’ og ‘fredens religion’ og blablabla! Luther siger sandheden, for han havde visdom.

    “For Daniel siger, at lige efter tyrken følger dommen og helvede, Dan 7,10. Og man ser det også ret klart af den kendsgerning, at tyrken dræber, spidder og ihjelhakker menneskene, barn, kvinde, ung og gammel, mennesker, der dog ikke har gjort ham noget, og derfor handler, som var han den livagtige vredesdjævel selv. For aldrig har noget kongerige raset sådan med mord og vildskab som han gør. Velan, vi vil høre det fra profeten Daniel.”

    Kommentar by Kuffar — 6. november 2017 @ 00:33

  12. Smukke billeder, og Dybbøl incl. 1864-museet med kanoner, skanser osv. er et sted, alle danske børn og unge burde lære grundigt at kende.

    “De, som ikke kender historien, er dømt til at gentage den.” (George Santayana)

    Kommentar by Crass Børsting — 6. november 2017 @ 11:47

RSS feed for comments on this post.