29. november 2017

Utryghed i Bording: “De kommer i flokke, støjer, fylder temmelig meget og kender ikke til køkultur.”

Jyllands-Posten har været en tur i Bording, og hørt lokale om hvordan det påvirker deres liv, at være nabo til Udrejsecenter Kærshovedgårds 200 udlændinge. En fortælling om overfald, butiksrøverier og generel utryghed. Fra detaljemættet artikel set på JP.dk – Ny virkelighed i Bording: Overfaldsalarmer, tyverier og drama på perronen (kræver login).

“Det gælder bl.a. i Fakta. Her har medarbejderne nu som følge af overfaldet i oktober fået installeret en overfaldsalarm, så de hurtigt med ét tryk kan alarmere politiet. Desuden er der sat ekstra overvågningskameraer op…, fortæller Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop.

Butikken har ifølge Jens Juul Nielsen været ’særligt hårdt ramt af butikstyverier, navnlig af kød og nydelsesmidler’. Han understreger, at han ikke har belæg for at sige, at det i hvert enkelt tilfælde er beboere fra Kærshovedgård, der står bag. Men stigningen er tidsmæssigt sammenfaldende med etableringen af centret, konstaterer han.

Ofte er de ikke samarbejdsvillige, og situationen spidser til, når kontrollørerne kommer og vil udskrive en kontrolafgift, fortæller Trine Gundorph, kommunikationsmedarbejder i Arriva. …

Det første sted, de møder, er netop tankstationen, hvor grupper af beboere fra udrejsecentret ifølge Michael Nielsen har brugt butikken som varmestue… Det har ifølge ejeren gjort det utrygt for både de øvrige kunder og personalet. Og da omfanget af butikstyverier samtidig er steget, har Michael Nielsen set sig nødsaget til at slukke for det trådløse internet til kunderne…

De kommer i flokke, støjer, fylder temmelig meget og kender ikke til køkultur. Kort sagt gebærder de sig ikke, som europæere ville gøre. Jeg skal ikke skære alle over én kam, for nogle er også superhøflige og flinke, men de fleste fylder bare meget, og det er et problem i en lille butik som vores, hvor vi også har medicinudlevering. De gamle damer stivner helt, når de møder sådan en gruppe. De er bange for dem,’ siger Michael Nielsen…

Jeg har ingen problemer med at få dem til at lytte, men det er sværere, hvis min kone eller pigerne er alene. Der er ingen tvivl om, at de har et andet kvindesyn, end vi andre,’ siger Michael Nielsen, der tilføjer, at han flere gange har anmeldt nogle af udlændingene for butikstyveri…

Ud over oplevelserne på tanken kan han også mærke, at udlændinge fra Kærshovedgård fylder andre steder i byen. Hans 17-årige datter beder f.eks. om at blive hentet ved toget, hvis hun kommer hjem, når det er mørkt.

‘Hun synes, at det er utrygt, hvis der er nogle fra Kærshovedgård med toget eller på perronen. Det er ikke rimeligt, at det skal være sådan i en lille by som Bording,’ siger Michael Nielsen.

(Sultestrejkende afviste/udviste asylansøgere på Kærshovedgård, 2017)

“Når først mørket har sænket sig, går jeg ingen steder.” (Heidi Kirkegaard)

Oploadet Kl. 00:04 af Kim Møller — Direkte link30 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/89716/trackback

30 Comments »

  1. Luk stedet og send dem hjem! Pengene kan bruges bedre andetsteds.

    Kommentar by de Hemmer — 29. november 2017 @ 00:22

  2. Disse hændelser der fører til øget kriminalitet og utryghed findes alle steder i Danmark hvor politikerne har samlet horderne af indavlede retarderede kriminelle korandyrkere fra Mellem Østen og Afrika, feks. så bliver Somaliere skudt for mindre forseelser i deres hjemland end de forbrydelser de har begået i Danmark så man godt forstå at føler sig forfulgte der hvor de kommer fra, alle utilpassede skal bures inde hvis de nægter at forlade landet, forbyd islam i Danmark.

    Kommentar by emmagad — 29. november 2017 @ 00:24

  3. “Hvor længe skal vi vente?”. Jamen, det er da også træls, at den danske stat smøler sådan med at give dem humanitær opholdstilladelse, når de nu har tilkendegivet, at de rejser altså ikke hjem! Så der er ingen vej uden om … Hvorfor så ikke først som sidst? Måske de så lover at opføre sig ordentligt. Man kan jo håbe.

    Jeg ved ikke om Bording har fortjent dette her. Hvad stemmer folk i Bording? Har Bording ydet sin støtte til andre dele af den danske befolkning, der blev udsat for dette her? Eller mener de bevidstløst, at “der skal være plads til os alle sammen!” ? Ligesom alle de andre. Svar mig på det, og jeg skal sige dig, om Bording har fortjent sin skæbne, eller ej.

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 29. november 2017 @ 01:28

  4. #1 Desvære kan man jo ikke “sende dem hjem”, når hjemlandet ikke vil modtage dem. Den realistiske løsning er at spærre dem inde under så hårde vilkår, at de opgiver og selv rejser hjem. Alternativt sejle dem derned og sætte dem i gummibåde lige uden for grænsen til hjemlandet territorialfarvand med kurs mod land (men det vil medføre massiv international fordømmelse, så det kræver rygrad).

    Kommentar by Odo — 29. november 2017 @ 01:32

  5. DR er gået amok i programmer om hvor synd det er for de afviste kriminelle. “Rodløs”, “drømmen om danmark”, “indefra med anders agger – udrejsecenter” er titlerne på de 3 første der dukker op på forsiden på dr.dk, plus en hel serie med programmer under temaet “børn alene på flugt”, og sikkert flere endnu. Jeg har ikke set nogen af dem, men noget siger mig at indholdet af denne artikel ikke nåede med.

    Kommentar by Per — 29. november 2017 @ 01:35

  6. #3 Du kan jo bare selv Google det istedet for at stille dumme spørgsmål, men Bording ligger i klassisk Venstre-land, hvor DF brød i gennem ved sidste valg med en fremgang på 11.7%. Det er ikke ligefrem en højborg for rød blok. 25.2% stemte DF og 35.2% Venstre. Kun 1.9% radikalt og 1.5% Alternativet.
    https://www.kmdvalg.dk/fv/2015/F907756013.htm

    Kommentar by Odo — 29. november 2017 @ 01:56

  7. Da jeg var barn i midtfirserne, var Bording en normal dansk by, vi kørte igennem på vej fra Vestjylland til Østjylland og omvendt. Der skete absolut intet i Bording. Det gør der nu. Nu sker der noget. Jeg ved tilfældigvis, at der bor et par venligboere i Bording, og jeg håber, at det er deres børn og børnebørn, det her kommer til at gå ud over – frem for uskyldige. Men igen, så har flertallet af danskere stemt for, at det her skal være normalen. Så jeg gør nok bare bedst i at beskytte mig selv og mine egne.

    Kommentar by Kraka — 29. november 2017 @ 02:03

  8. #7 Med den opgivende holdning kommer vi jo aldrig nogen vegne. Vi er sgu nødt til at gøre modstand. Børn og børnebørn af venligboere er uskyldige i miseren, medmindre du tror på arvesynden, men det holder ikke rigtig.

    Kommentar by Odo — 29. november 2017 @ 02:13

  9. Og alligevel ser man stadigt de store partier dominere valg herhjemme, hvilket er ufatteligt. borgerne lader sig fortsat forføre af levebrødspolitikere, som lader fadæsen fortsætte.

    Kommentar by Revser — 29. november 2017 @ 02:32

  10. Politikerne kan roligt fucke med Bording, befolkningen kan stort set ikke finde ud af at flytte et kryds på en stemmeseddel.

    Kommentar by BB — 29. november 2017 @ 05:12

  11. Vedhæftede video viser et slæng Venligboere som, under munter sang, er i gang med at sjofle vores fædreland – En modbydelig femtekolonne demonstration, som tilsyneladende kan foregå helt ustraffet.

    https://www.aoib.dk/galleri/video-krlighedsdemonstration-ved-krshovedgrd

    Kommentar by T. Flodur — 29. november 2017 @ 06:03

  12. “Under indtryk af erfaringerne fra Besættelsen vedtoges i Danmark “Femtekolonneloven af 1952″; den var en skærpelse af Straffelovens kap. 12 og 13, der beskæftiger sig med handlinger, som angriber eller truer statens ydre og indre sikkerhed”

    Hvis jeg forstår “Femtekolonneloven af 1952” ret, så er den virksomhed Venligboerne udøver omfattet af loven – Disse mennesker skal meldes til politiet, retsforfølges og dømmes for landsskadelig virksomhed.

    Kommentar by T. Flodur — 29. november 2017 @ 06:21

  13. Når man ikke kan finde ud af at indspærre kriminelle asylansøgere, og folk på tålt ophold, inde så opstår selvfølgelig den slags fænomener. Brug dog et skib, og sørg for forment landgang, indtil de er rejst ud. Desuden er det selvfølgelig den del af danskernes, som stemmer på Radikale, Venstrefløjen, Alternativ, Sosserne, men desværre også V og K- egen skyld. Hvis man ikke vil stemme DF, Ny borgerlige, Stram kurs, Fremskridstpartiet, Dansk Samling (muligvis jeg har glemt nogle blandt græsrødderne, jamen så undskyld). Jamen så har befolkningen kun sig selv at takke. God jul og godt nytår. mvh Michael Unna

    Kommentar by Michael Unna — 29. november 2017 @ 07:44

  14. Vi har så mange øer. Er der da ingen, der kan bruges til Opbevaring?!
    Nogle med gamle forter, gårde eller til at slå telte og barakker op på.

    Kommentar by P — 29. november 2017 @ 08:00

  15. #6 Odo

    Hvis du synes mit spørgsmål er dumt, kan du jo undlade at besvare det. Men godt en fjerdedel af vælgerne i Bording stemmer altså på partier, der ønsker Asylstop. Knap 75 % gør ikke.

    Se, det anede mig jo nok. – Jeg kan fornemme, at du synes at 25 % er “meget”. Men bemærk mit andet spørgsmål, der gik på, hvor borgerne stod, før de selv fik “gæster”. Var de da solidariske med det øvrige Danmark?

    Endnu mindre end i dag, ikke? Og det var lige dét, jeg gerne ville have opklaret, inden jeg tog stilling til, om jeg synes, Bording selv er ude om det. Eller til hvilken grad. Nu kan jeg bedre nå til en konklusion.

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 29. november 2017 @ 08:33

  16. ->4 Odo:
    Man kan starte med at frihedsberøve dem. En udrejselejr, der er spærret helt af fra vort samfund. Resten er teknikaliteter.

    ->6 Odo:
    Venstre er et indvandrerparti – det burde være klart for alle læsere her. Løkkes Venstre er det muligvis endnu mere end Frederiksens Socialdemokrati. Tragedien er, at DF ikke bruger deres magt til enten at få markante ændringer igennem – eller at udstille V og S som et fedt. DF er på kanten af at være ubrugelige.

    ->12 Flodur:
    Vi skal formentlig have udskiftet dommerstanden, før vi kommer nogen vegne med jura. Det kommer ikke til at ske før den politiske løsning.

    Kommentar by Kim Poulsen — 29. november 2017 @ 12:04

  17. Kunne vi ikke bruge nogle af de 2.148.000.000 kroner vi “sparer” til at sende ovennævnte elementer ud af landet? Eller bygge et nyt fængsel til dem hvis de absolut skal bo i DK?

    “Der er kommet færre asylansøgere til Danmark, end regeringen havde budgetteret med. De 2,148 milliarder kroner, det frigør, skal gå til forskellige udviklingslande – især omkring Syrien.!

    http://jyllands-posten.dk/politik/ECE10067513/faerre-flygtninge-udloeser-21-milliarder-til-naeromraader/

    Kommentar by redneck — 29. november 2017 @ 12:14

  18. 16 Kim Poulsen

    Enig! – Fik du set den video jeg vedhæftede under pkt. 11 – Bemærk venligst det, sygt hysteriske kvindemenneske, som introducerer sangteksten; helt igennem en modbydelig farce; men fjolset fik sine 15 minutter, sic! – Farligt, ja dumme mennesker er altid farlige.

    Kommentar by T. Flodur — 29. november 2017 @ 12:25

  19. Det rammer naturligvis væmliboerne hårdest hvis de oplever at deres egne børn og børnebørn rammes af konsekvenserne af deres holdninger og gerninger.
    Det er min standardhilsen til væmliboerne at jeg håber at deres børn og børnebørn må blive kulturberiget.

    Kommentar by Træt — 29. november 2017 @ 12:31

  20. Vi kan jo også betale nogle af østlandende for at opbevare dem til billige penge (Ihverttilfælde de kriminelle). Det ville da være en løsning. God onsdag. mvh Michael Unna

    Kommentar by Michael Unna — 29. november 2017 @ 15:29

  21. 11 videoen.
    Disse enfoldige mennesker kunne i fred og ro, uden kanonslag og korporlig overlast hvile i deres naivitet. Ingen moddemonstration.
    Havde det været en modsat demonstration for at få krapylet ud af landet, så skulle I se løjer til moddemonstration og politiopbud.
    Det er forskellen på højre og venstre. Venstre kan mobilisere i det gode menneskesyns navn, sandsynligvis er individerne ikke i arbejde og derfor hurtig afsted.
    Det ligger lidt tungt for højrefløjen at samles om noget. Her mangler den lidenskab, som Søren Kierkegaard savner hos danskerne.

    Kommentar by Menig 442 — 29. november 2017 @ 17:26

  22. Ved KV17 så vi, at 99% af dumskerne ønsker mere af den politik, der har ført til de nuværende katastrofale forhold.
    Som man reder, så ligger man og jeg græder nu tørre tårer når børn af landsforræddere kulturberiges!

    Kommentar by Knud — 29. november 2017 @ 21:28

  23. @ Kim Poulsen

    “Man kan starte med at frihedsberøve dem. En udrejselejr, der er spærret helt af fra vort samfund.”

    Ja, den udrejselejr kunne jo fx etableres på Grønland.

    Kommentar by kenneth — 29. november 2017 @ 22:31

  24. Præster i området reagerer

    Også hos en række kirkelige organisationer er der frustration omkring situationen med Udrejsecenter Kærshovedgård. Folkekirken har siden starten af 2016 været engageret i forholdene for de afviste asylansøgere på Kærshovedgaard, og den anspændte situation har fået en flok præster til arrangere en stor høring i det nye år.

    – Kan vi bare som samfund sætte mennesker tidsubestemt i et ingenmandsland? Det er det, vi gerne vil sætte fokus på. Vi må som samfund kunne gøre det bedre end bare at putte dem væk og tro, at problemet forsvunder af sig selv, siger Lindvig Osmundsen, sognepræst i Bording.

    Høringen vil finde sted 19. februar i Ikast-området og vil have et panel bestående af juridiske, teologiske og menneskelige stemmer, som det hedder i invitationen. Desuden vil Midt- og Vestjyllands Politi inden jul holde møder med både borgere og ehvervsdrivende om situationen.

    https://www.tvmidtvest.dk/artikel/kaershovedgaard-skaber-utryghed-i-lokalomraadet

    Kommentar by hodja — 29. november 2017 @ 22:54

  25. Hvor lang skal vi venter

    Kommentar by Winged Hussar — 29. november 2017 @ 23:22

  26. Jeg græmmes, når folk klager over invasionens OG iSlammets rakkerpak i deres baghave, mens de ikke gad at gå på barrikaderne, for NYE politiske kræfter, såvel i Kommunen, Regionen og næst efter i Folketinget !
    Jeg har ingen medlidenhed med folk, som siger et og stemmer noget andet :-(((
    Hvor blev deres stemmer af, i Ikast Brande Kommune?
    De gik i alt fald ikke til nye håb om STOP for slige overgreb mod menige borgere:
    Var det Venstre der scorede i kommunen? Med lille lars og han straks opbremsning, fra før september 2015?

    Kommentar by M.S. Carstens — 29. november 2017 @ 23:51

  27. Og folk stemmer stadig på de partier som nægter at anerkende at disse problemer med muslimerne overhovedet eksisterer…
    Vi er ved at give afkald på vores land, vores kultur og vores fremtid. Vore forfædre må forbande os fra det hinsides for hvad der foregår og hvor det leder hen.
    Måske vil Sveriges sammenbrud indenfor de næste 20 år åbne danskernes øjne, hvis da ikke de er for blinde til at se.

    Kommentar by Søn af Dannebrog — 30. november 2017 @ 04:19

  28. Jamen, hvis de er kriminelle, så spær dog området inde, eller brug nedlagte krydstogskibe, uden mulighed for landgang til de kriminelle. Støt SIAD. God torsdag. mvh Michael Unna

    Kommentar by Michael Unna — 30. november 2017 @ 08:10

  29. Venstre er ikke egentlig “et indvandrerparti”. Problemet er ikke, at Venstre ønsker multikulti med klankulturerne.

    Problemet er, at Venstre er føderalistisk. Venstres konstruktivistiske fantasi er regnbuerepublikken, Det Nye Europa. Og EU ønsker multikulti.

    Multikulti – så ubehageligt som det er – er derfor den pris, Venstre er villig til at betale. Som gode krejlere prøver de at få den ned. Men de agter at betale den, fordi Danmark ikke er Venstres første prioritet.

    Siden sluthalvfjerdserne har partiet med hård hånd udrenset alle kandidater, der ikke kunne sige: “Der er intet alternativ til EU!”

    Se, sådan kan man forstå Venstres hhv.
    – “50 stramninger”
    – Og 0 løsninger

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 1. december 2017 @ 20:21

  30. Enig i at Venstre ikke ønsker indvandring for dens egen skyld. Det er kræmmermentaliteten der er kernen.

    Jeg tror nogle kræfter i Venstre har føderalisme på hjernen (så kan vi konkurrere med USA og Kina), men andre har nok Singapoor som model – som LA og NB har det: den der globalkapitalistiske bystat, hvor Fanden tager de sidste.

    Et er sikkert: det handler om penge..

    Og ja, det mest oprørende er, at man frækt undlader at debattere projektet med os vælgere. Det gør på en eller anden måde den førte politik ugyldig.

    Kommentar by Kim Poulsen — 4. december 2017 @ 21:37

RSS feed for comments on this post.