18. december 2017

DDF Forlag: Torben Hansen om ‘Reconquista – Spaniens befrielseskamp mod islam 711-1614’ (2017)

Jeg havde fornøjelsen, at møde forfatteren til en lille julefrokost torsdag i sidste uge, og fik her genfortalt flere af bogens centrale pointer. Bogen kan købes hos Den Danske Forening.

Ordet reconquista betyder ‘generobring’ og henviser til Spaniens middelalder, da de kristne i den nordlige del af halvøen organiserede befrielseskrig – de første ca. 400 år en overlevelseskamp – mod islamisk besættelse. I år 711 havde berbere og arabere invaderet og besat næsten hele landet. Betegnelsen ‘reconquista’ nævnes ikke i datidens kristne kilder, der i stedet omtaler ‘tabet af Spanien’, men ordet blev lanceret i 1800-tallet og var et omstridt emne blandt historikere. Et synspunkt var, at islam i Spanien havde udfoldet en specielt blomstrende kultur, og at kristne og muslimer praktiserede convivencia – ‘levede sammen’. Dette søgtes begrundeyt med, at de kortvarigt kunne slutte fred og knytte praktiske forbindelser (økonomiske og politiske). Her er et blandt flere holdepunkter, som også nutidige skribenter og filminstruktører benytter til et uholdbart skønmaleri af islam.” (s. 7)

(Torben Hansen, Reconquista, Spaniens befrielseskamp mod islam 711-1614, Den Danske Forening, 2017)

“Bogen koster 60 kr. excl. porto og ekspedition.
Den tilsendes frit ved indsættelse af 92 kr. på DDFs konto, Reg.nr. 4317 Konto 4547551.
Ved samtidig bestilling af to eksemplarer er prisen 150 kr.
Køb før portoen stiger den 1. januar!

Bogen kan evt. også bestilles ved henvendelse til foreningens sekretariat, e-mail: danskeren@danskeren.dk
eller tlf. 23 42 77 33.”

Oploadet Kl. 17:37 af Kim Møller — Direkte link24 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/89936/trackback

24 Comments »

  1. DANSK MEDIECENSUR.–De danske medier oversvømmes med støttekommentarer og billeder af en demonstration i Wien mod Østrigs nye regering.– Men tavsheden er total vedrørende en særdeles aktiv moddemonstration mod et muslimsk hyldestoptog i Athen til ære for profeten Muhammeds fødselsdag. De unge grækere lykkedes med at splitte optoget totalt.- Herlige billeder. Den græske regering står på mosebund.

    Kommentar by dansker — 18. december 2017 @ 18:09

  2. Vedr. den omtalte demonstration i Athen.
    Efter sigende var det fodboldtilhængere på vej til en kamp, som tilfældigvis støttede ind i de pakistanske galninge. Instinktivt vidste grækerne hvad der skulle gøres, og startede et berserk angreb på muslimerne, som måtte flygte i vild panik og nogle fik de tæsk de fortjente.

    https://www.youtube.com/watch?v=d8eLaoiY_Ug

    https://www.youtube.com/watch?v=S6Yev7pApFU

    Kommentar by Men dog ! — 18. december 2017 @ 18:48

  3. Mærkværdigt man ikke kan låne den på bibliotek.dk; tror hellere ikke den kommer senere!

    Kommentar by de Hemmer — 18. december 2017 @ 20:17

  4. ‘Profeten Muhammed’, må jeg være fri. Hvis den omtalte analfabetiske gedehyrde og landevejsrøver overhovedet har levet, har han næppe haft den fjerneste anelse om datoen for sin fødsel.

    Og hvad fanden laver alle disse muslimske maniacs i Athen? Muslimer og negre kendes altid på deres fuldstændigt vanvittige adfærd.

    Kommentar by Henrik Petersen — 18. december 2017 @ 20:50

  5. Traditionen med at hænge røgede svineskinker op i loftet i barer i Spanien stammer også fra Reconquista…. det var en nem måde at teste om gæsterne var muslimer eller ej.

    Kommentar by redneck — 18. december 2017 @ 21:40

  6. @2 – fine videoer men hvorfor jagter politiet fodboldfans’ene? De burde jo gå efter muhamedanerne!

    Kommentar by redneck — 18. december 2017 @ 21:45

  7. Hvad er der blevet af pakistaneren Imran Firasat.?? Sidst jeg hørte noget om ham var da han sad i et spansk fængsel, fordi spanien ikke kunne sende han til Pakistan, pga. en dødsdom. Dødsdommen fremkom ved at Imran Firasat konverterede fra Islam til Kristendommen.

    https://youtu.be/8yxarodnwtg
    Imran Firasat – A Song Against The Islamic Violent Ideology

    Videoen bør høres og ses.

    Kommentar by Sindsro — 18. december 2017 @ 23:02

  8. Her er et par stykker at dele ud af.

    EUROPE MIGRANT CRISIS Wake up Germany (Aufwachen Deutschland!)
    https://youtu.be/5QAMhdqmSb0

    EUROPE MIGRANT CRISIS: Wake up France!
    https://youtu.be/w3XWL57p17U

    https://youtu.be/y5R1T2BxtSc
    The Future of Europe!! | ‘Migrant Crisis’ | ‘WW3’ | ‘Donald Trump’

    Issenkrammet skal frem fra gemmerne.

    Kommentar by Sindsro — 18. december 2017 @ 23:11

  9. Vil meget gerne have fat i den bog….Det lykkedes også Indierne at bekæmpe denne modbydelige fordummende usekulære diktatorreligion væk fra det sydlige indien- i dag er det kun Pakistan og Bangladesh, som har overlevet hinduernes bekæmpelse af den.

    Kommentar by Michael Unna — 19. december 2017 @ 07:51

  10. God jul og godt nytår :-). mvh Michael Unna

    Kommentar by Michael Unna — 19. december 2017 @ 07:54

  11. Det bliver spændende at se om Torben Snarup Hansen har fået alle detaljerne med i sin nye bog.
    Hjertelig tillykke med udgivelsen.

    Citater fra: Jewish Collaboration with Muslims During the Invasion of Spain

    Forfatteren skriver:

    It’s notable that many of the American websites that used to link to me often have stopped doing so since I first raised this topic for discussion. For some in the Counterjihad movement, there are clearly higher priorities than resisting Islam. Even intimidated Europeans prefer to avert their eyes. When a people is unwilling to assert and defend its own interests, it is already conquered. The actual occupation of their land by aliens, which will occur later, is simply the physical realisation of the condition that already exists in their minds.

    As the excerpts below make clear, Jews also actively and eagerly collaborated with Muslims during the invasion itself. There are many accounts of fortified Spanish cities being mysteriously captured without a fight, as if an enemy within had opened the gates, otherwise facilitated entry or undermined the possibility of resistance.

    og

    The Muslim conquest of Spain in 711 was generally welcomed by the Jews. According to Moslem and Christian sources, Jews provided valuable aid to the Muslim invaders. Once captured, the defence of Cordoba was left in the hands of Jews, and Granada, Malaga, Seville, and Toledo were left to a mixed army of Jews and Moors.

    Pro jødisk side: Jews in Muslim Spain

    The conquest triggered a wave of Jewish immigration to Spain after a century of persecution under the Christian Visigoths. Wealth and opportunities offered by Spain was a magnet for many peoples of the Mediterranean region. To Jews throughout the Christian and Moslem worlds, Iberia was seen as a land of relative tolerance and opportunity. Following initial Arab victories, and especially with the establishment of Umayyad rule by Abd-ar-Rahman I in 755, the native Jewish community was joined by Jews from the rest of Europe, as well as from Arab territories, from Morocco to Babylon. Thus the Sephardim found themselves enriched culturally, intellectually, and religiously by the commingling of diverse Jewish traditions

    .

    In the newspaper Politiken of March 17 2008 Chief Rabbi Bent Melchior was quoted for:

    A quick look at any European society today should be enough to convince all enlightened Jewish and muslim communities and individuals that cooperation is in their own interest. Muslim groups have many members, but little influence, while the Jewish community does not have many members, but is well organized and is prepared to share its experience and knowledge. [With the Muslim invaders. Balder]

    He then goes on to praise the ‘great civilization’ during the Muslim rule of Spain, and says: The Jews were the first who brought the islamic civilization to the West. (Denmark: Jewish-Muslim network criticizes Swiss minaret ban)

    Ikke kun Bent Melchior – Amerikanske Jøder prioriterer samarbejde med Muslimer
    blog.balder.org/?p=635

    Bent Melchior og Bashy Quraishy bygger bro mellem jøder og muslimer
    blog.balder.org/?p=394

    Et Godt Hvidt Vintersolhverv og et Godt Hvidt Arisk Nytår med en Hvid Fremtid for vores Hvide Ariske børn, husk at sætte hvid risengrød til nissen. Balder

    Kommentar by Balder — 19. december 2017 @ 10:22

  12. Tankevækkende kommentar af Balder (10:22). Tillad mig at anbefale et nærmere studium af referencen angivet af Balder, idet jeg henleder opmærksomheden på, at den forfatter, Balder citerer ikke er Torben Snarup Hansen, men en person ved navn Cheradenine Zakalwe. Der er stor forklaringskraft i hans anbringender. Jeg bidrager med endnu et citat. Europeans themselves have been morally intimidated into a state where they are unwilling to assert, defend or even articulate their own interests. The intimidation is done by levelling accusations of wickedness cast in various forms, such as racism, islamophobia, antisemitism, bigotry, etc. Any non-European people would simply laugh at these accusations. Unfortunately, Europeans have the most highly developed ethical standards of any set of peoples in history and thus these accusations have proved diabolically effective in setting off what is, in effect, a moral civil war among them.
    Zakalwe giver også udtryk for at det ikke er alle jøder, der hjælper muhamedanerne til magten, som en del konkrete historiske eksempler godtgør. Det er nogen jøder, ligesom det er nogen danskere. Det er disse “nogen”, vi nationalt sinde danskere og jøder bekæmper, en pointe, som Balder ofte fortrænger. Læs Zakalwes blog, I vil ikke fortryde det.

    Kommentar by Tommy Jørgart — 19. december 2017 @ 12:49

  13. I think I’ve lived a little too long on the outskirts of town
    I think I’m going insane from talking to myself for so long
    Oh, but I’ve never been accused
    When they step on your face, then wear that good-look grin
    I gotta break out one weekend before I do somebody in
    But every single time I feel a little stronger
    They tell me it’s a crime, well, how much longer?

    Blame it on Cain,
    Oh-oh, oh, please don’t blame it on me
    It’s nobody’s fault
    But it just seems to be his turn

    Kommentar by A-mad — 19. december 2017 @ 13:19

  14. 13.
    Oversat:
    Jeg tror, jeg har levet lidt for længe i udkanten af byen
    Jeg tror, jeg går sindssyg fra at tale med mig selv i så lang tid
    Åh, men jeg er aldrig blevet anklaget
    Når de træder på dit ansigt, så bære det godt udseende grin
    Jeg skal bryde ud en weekend, før jeg gør nogen i
    Men hver gang føler jeg mig lidt stærkere
    De fortæller mig, det er en forbrydelse, hvor meget længere?

    Skyld det på Cain,
    Åh åh, åh, vær så venlig at klandre det på mig
    Det er ingen skyld
    Men det synes bare at være hans tur.
    —————————————————–
    For mig: ret meningsløs.

    Kommentar by Sindsro — 19. december 2017 @ 16:07

  15. Balder har fat i noget.
    Efter hvad jeg har læst, så skyldes inkvisitionen, hvor det gik ud over jøder, at de var ansat som administratorer i kalifatet. De brandbeskattede spanioler må have været meget vrede på jøderne.

    Kommentar by Menig 442 — 19. december 2017 @ 17:25

  16. Er “alle detaljerne” kommet med i bogen om “reconquista” ? – Nej, det er de selvfølgelig ikke. Som titlen siger, handler den om en modstandskamp, der til sidst blev vundet af de kristne spaniere. Bøger med mange flere detaljer om det islamiske herredømme over Spanien har jeg i dag kort omtalt på den korte avis. Det drejer sig især om to navne: Serafín Fanjul og Darío Fernández Morera. Den sidste har skrevet på engelsk.

    Kommentar by Torben Snarup Hansen — 19. december 2017 @ 17:59

  17. @Menig442 Kan du eventuelt huske, hvor du har læst dét henne? Det er ikke noget jeg nogensinde er stødt på (hverken at inkvisitionen gik ud over jøder eller at de var administratorer for kalifatet) – men er det sandt, så kan det måske forklare noget.

    Ærligt talt så tvivler jeg på, at kalifatet havde jøder ansat. Det lyder helt utænkeligt set ift. islams skrifter. Måske har det været anderledes i det den lidt afsides koloni vi kalder Spanien idag?

    Kommentar by Quark — 20. december 2017 @ 05:19

  18. 14.Sindsro. Godt bemærket. Men Google-translate skal nok have en finpudsning. Cain er den evige jøde og ham vil forstads tabere med betonkuller og andre tabere ofte vælge som prügelknabe. Fordi de ikke kan se deres egen fiasko i livet i øjnene skal de finde nogen at give skylden: Blame it on Cain/Don’t blame it on me/Oh-oh, oh, it’s nobody’s fault/But we need somebody to burn. (6 mio jøder i gaskamrene).

    Stor kunst og relevant samtids kommentar af Elvis Costello: https://www.youtube.com/watch?v=qynbbfC7J5U

    Kommentar by A-mad — 20. december 2017 @ 17:04

  19. Menig442 har ret i at den spanske inkvisition både ramte muhamedanere og jøder, hvor de dog ofte fik lov at blive i Europa ved at blive forflyttet til det nuværende Bosnien i Osmannerriget, hvis de nægtede at afsværge deres tro.

    Det tåbelige ved den spanske inkvisition var at tro man kunne få de udspurgte til at tale sandt om at de nu havde fralagt sig deres tro og ikke forsøge at bedrive djihad igen. På et senere tidspunkt (1614?) valgte Spanien så at løse problemet mere endegyldigt ved at udvise resterne af maurerne, mens jøderne vist selv rejste andre steder hen.

    Kommentar by perhag — 20. december 2017 @ 17:33

  20. Tak for bogen, Torben Snarup Hansen 16.17:59. Det er godt at få belyst den historie mere. Har bestilt din bog. Glæder mig til den. Læste senest Darío Fernández Morera grundige beretning.

    Reconquista er blevet hyper-aktuel for os nu vi igen er blevet besat af muhammedanerne. Hvad kan vi så lære af den spanske reconquista?

    Til en start ikke opmuntende at det tog 700 år at få dem ud af spanien?Som du skriver, var det “en modstandskamp,der til sidst blev vundet af de kristne spaniere”

    Men hvornår blev den vundet? Efter at have sat mig grundigt ind i det, er jeg kommet frem til at general Franco’s reconquista, var den sidste vellykkede uddrivelse af en totalitær verdensrevolution. Hvis dens erobring af Spanien var lykkedes, havde den måske havde erobret en større bid af Europa end den endte med at gøre med Jerntæppets deling efter 1945? Eller sagt med andre ord Franco’s eftermæle er nok præget af røde historikere.

    Antony Beevors fremragende redegørelse om den spanske borgerkrig er heldigvis, synes jeg, mere afbalanceret ende de røde historikeres. Derfor.

    Kommentar by A-mad — 21. december 2017 @ 08:05

  21. Der var mange der samarbejdede med muslimerne, da de erobrede Spanien, ikke kun jøder, men også kristne, der så det i deres interesse. Uanset hvad, så gik det alle kollaboratørerne skidt.

    Kommentar by hodja — 21. december 2017 @ 13:36

  22. Nu blev jøder altså også forfulgt af de kristne visigoterere, som sad på magten i Spanien. I år 500 e.kr, altså _før_ islam overhovedet fandtes. De blev tvunget til at bo i bestemte bydele og havde restriktioner ifht udøvelse af deres religion mm. Min kilde er en bog om islams erobring og reconquista, som jeg desværre ikke kan huske titlen på. For øvrigt en bog som er stærkt kritisk ifht meget af forskningen på området, som den omtalte som islam-apologetisk. Kan ikke lige huske dens titel, men jeg lægger hjernen i blød. Jeg mener desuden også at det er godtgjort meget overbevisende, at samlivet iml islam og kristendommen og jødedommen i Spanien _ikke_ var præget af en venligbo`-agtig fred og fordragelighed, som blev smadret af de onde katolikker. Islam og sharia er i praksis en totalitær statsform, som degraderer ikke-muslimer til anden eller tredierangsborgere. Ingen tvivl om dét. Meeen husk lige, i middelalderen og 1500 og 1600tallet _var_ “vi”(de kristne) faktisk ikke meget bedre end muslimerne. Men husk: vi er i det store hele blevet klogere, laangt klogere. I hvert fald i vesten. MVH
    Jacob A

    Kommentar by Jacob A — 21. december 2017 @ 14:42

  23. 17 Quark
    “March of the Titans”
    Udkom i 1999. I 2001 downloadede jeg et par kapitler. Kapitel 23 “The moors invade Europe”.
    Med lidt snilde kan man fuske sig til den på gen.lib.rus.ec

    Kommentar by Menig 442 — 21. december 2017 @ 15:47

  24. Her er den bog, jeg nævner:

    https://www.saxo.com/dk/the-myth-of-the-andalusian-paradise_daruo-fernandez-morera_hardback_9781610170956?gclid=EAIaIQobChMI9rqf09Wd2AIVbjPTCh0nZgD0EAAYASAAEgJWEPD_BwE&gclsrc=aw.ds

    Kommentar by Jacob A — 22. december 2017 @ 13:59

RSS feed for comments on this post.