11. januar 2018

Danmark-hadende Lars von Trier får pris for ‘fortjenstfuldt arbejde til gavn for den europæiske kultur’

Filminstruktør Lars von Trier har i årtier opført sig som et opmærksomhedssøgende barn, og for en hvid dansker er der ingen større forbrydelse end borderline-antisemitisme. Udenlandske medier kædede hans udtalelse sammen med den danske højredrejning, og glemt var tilsyneladende mandens årelange had til Danmark og danskerne. Det hele opsummeres fint i hans barnlige protest imod Haarders Kulturkanon, hvor han demonstrativt klippede korset ud af Dannebrog. Lidt i stil med venstreradikale kunstnere, der år forinden farvede Dannebrog Moskva-rød.

Fra B.dk – Lars von Trier får Sonningprisen på trods af anklager om antisemitiske udtalelser og krænkende adfærd.

“Filminstruktør Lars von Trier er årets modtager af Sonningprisen på en million kr. … Sonningprisen tildeles for et ‘fortjenstfuldt arbejde til gavn for den europæiske kultur’.

Ud over sit kunstneriske virke har Lars von Trier vakt opsigt med provokerende udtalelser. I 2005 kaldte han den daværende amerikanske præsident, George W. Bush, for ‘et røvhul’ ved en pressekonference i Cannes. I 2011 skabte det opsigt, at han udtalte sig forstående over for nazilederen Adolf Hitler:

‘Jeg forstår Hitler, men jeg tror, at han gjorde nogle ting, som var helt forkerte. Absolut. … jeg tror, at jeg forstår manden. Han er ikke, hvad vi kalder en god dreng, men jeg forstår meget om ham og sympatiserer en lille smule med ham’. …

Rektor for Københavns Universitet Henrik C. Wegener, der er formand for Sonning Komiteen, siger om disse sager:

‘Sonning Komiteens bestyrelse læner sig op ad en indstilling fra Akademirådet, og den indstilling forholder sig til Triers kunstneriske værk og bidrag til europæisk kultur og forholder sig ikke som sådan til personen og hans udtalelser. Vi har drøftet det samlede billede…’

‘I den helhedsvurdering, vi lavede, var Triers indsats til fulde nok til at give ham prisen. Vi forholdt os også til kunstneren, og vi fandt ham værdig. …'”

(Lars von Trier skænder Dannebrog, 2006; Collage: Uriasposten)

“… det danske svastika. Det burde samles ind og afbrændes.” (Lars von Trier om Dannebrog; TV2 Zulu, 24. marts 2001)

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/90277/trackback

24 Comments »

  1. “Ordener hænger man på idioter” (P.A.Heiberg 1790)

    Kommentar by Laboremus pro Patria — 11. januar 2018 @ 10:49

  2. En psykisk syg nar, som man burde glemme alt om. Jeg ser aldrig hans perverse makværk.

    Kommentar by Knud — 11. januar 2018 @ 11:34

  3. Flaget er ikke brugbar da det ikke holder standardmålene, da korset er klippet væk.
    Der er ingen grænser for Lars von Trier´s dumhed. Jammen han er jo ikke strafegnet.

    Kommentar by Sindsro — 11. januar 2018 @ 11:35

  4. +Knud — 11. januar 2018 @ 11:34

    Nice!
    Han er en nar, ja. Men det er næppe pga. hans psykiske sygdom.

    Kommentar by Morbus Behcet — 11. januar 2018 @ 12:58

  5. Nu da demokraternes verdenspresse er kollapset i USA og fusion GPS er beviseligt russiske agenter, så er der dømt 1½ års injurier til den samlede verdenspresse.- Danmarks kommunistiske presse skal være glade, hvis de overlever de retssager der tilkommer dem.

    Kommentar by fdfdfd — 11. januar 2018 @ 13:39

  6. I Anders Fogh Rasmussens regeringstid indrykkede han annoncer med følgende budskab: “Dit regeringsgrundlag er svinsk”. Det var Dansk Folkeparti, den store, intellektuelt enestående filmskaber tænkte på.

    Kommentar by Jan Mølgaard — 11. januar 2018 @ 14:53

  7. Sonning var en danskboende jøde og ejendomsspekulant. Kulturradikal fernis på rå kapitalisme.

    Kommentar by tilfældig — 11. januar 2018 @ 14:56

  8. “I understand Hitler”-Lars er en nar, og havde det ikke været for et slæng af røvslikkende, tilskudsuddelende hængerøve og kulturradikale røvhuller, havde verden aldrig set til hans side.

    Kommentar by Bror Lerbror — 11. januar 2018 @ 15:43

  9. Det siger lige så meget om panelet i Sonning-pris kommitéen.

    Kommentar by k.m. — 11. januar 2018 @ 15:50

  10. I understand Lars Von Trier, han er ikke nogen god dreng, men jeg sympatiserer lidt med ham.

    Kommentar by Balder — 11. januar 2018 @ 16:08

  11. Hans ekskone er også gak. Hold øje med børnene.
    Hans eksproducer er også gak. Hold øje med hans pikfingre.
    Hans støtter er også gakkere, hold øje med dem.
    Hans hemmelige halvbror hedder Abdul Wahid Pedersen- også pikgak.
    Forhudsterrorister og klitorisklippere-gak alle sammen.

    Kommentar by Hul igennem? — 11. januar 2018 @ 16:35

  12. Når en Afghanisk fodbold spiller kan blive årets dansker kan intet overraske

    Kommentar by redneck — 11. januar 2018 @ 16:46

  13. Jeg kan ikke udholde at skulle forholde mig til Lars von Trier – Tilgiv mig dybt kære læser; men jeg bliver, i givet fald, nødt til at søge hjælp hos surrealisterne. Alt naturligvis med henblik på, at komme mentalt helskindet gennem at skulle beskrive mandens perverse personlighed.

    Derfor beder jeg om, at I giver mig frie hænder til at gå på jagt i historiens menneskemateriale; udelukkende selvfølgelig, med den hensigt at finde frem til det kaotiske mix af (delvist) fordærvede gener som har skabt denne bisarre mand.

    Fidusen er følgende. Vælg et antal afdøde eller nulevende personer M/K – Snup en bid/en procentdel, gerne ulige fordelt, af dem alle sammen og sammensæt så personen.

    Min opskrift (med forbehold for ændringer): General Franco 42%, Bertel Haarder 1%, Marty Feldman 4%, Pancho Villa 12%, Arveprins Knud 38%, General Salazar 2%, ukendt (kvindelig) Aboriginer 22%, Edvard Persson 4%, Villy Søvndal 2%, Erhardt Jacobsen 1%, Hartvig Frisch 12% – Så! Nu er den der sgu! (Hvis de, kære læser, studser over at procentfordelingen overstiger 100, så er det bare sådan, når man arbejder med en person som er så fuld af humbug, som i von Trier´s tilfælde)

    Kommentar by T. Flodur — 11. januar 2018 @ 18:44

  14. “Chefredaktør” Poul Madsen ” Ekstrabladet” = Lirekassemand med 2 brækkede arme ??? Hvornår ?– Det lyder dæl`me venligt!

    Kommentar by dansker — 11. januar 2018 @ 18:50

  15. På vej hjem med bussen – sammen med en arabisk tørklæde indhyllet mor og fire unger, heraf en spæd og to ligeledes tørklædeindhyllede piger. Velnærede til fede og i tøj pænt over hvad man ville forvente af flygtninge. Hold kæft hvor er jeg vred. Tillykke Danmark, og tillykke Udkantsdanmark hvortil disse bedrageriske betlere formentligt er på vej hen så de kan gøre nytte i den slunkne kommunekasse.STOP VANVIDDET, STOP DET NU.

    Kommentar by Stopdetnu — 11. januar 2018 @ 19:04

  16. Det er lige meget hvad man mener om Lars Trier, hans film og mange selviscenesættende stunts, det centrale må være hvad han har bedrevet af “fortjenstfuld arbejde til gavn for den europæiske kultur“. Det er dælen dulme ikke rigtig til at få øje på.

    Ja, det er faktisk aldrig nogen sinde faldet mig ind, at Trier på nogen som helst måde havde europæisk kultur som omdrejningspunkt for sine produktioner. Tværtimod.

    Kommentar by DavidK — 11. januar 2018 @ 21:00

  17. @15 Hvor? de stakkels overvægtige fødemaskiner må straks indruleres i et kommunalt betalt “spis-dig-sund-og-glad” projekt, gerne med et strejf af mindfullness og måske med en overbygning omkring selvrealisering.

    Hvor nogen ser spild af skatteydernes penge ser andre potentiale for nye projekter….

    Kommentar by redneck — 11. januar 2018 @ 22:20

  18. Prisen er for øjeblikket på 1 mio. kr. og uddeles så vidt muligt på C. J. Sonnings fødselsdag den 19. april ved en festlighed i Festsalen på Københavns Universitet.

    Kunne man forestille sig at GI eller andre laver aktion?

    Kommentar by Hodja — 11. januar 2018 @ 23:21

  19. @17 Østjylland/Djursland – præcis, man tror det er løgn – men måske er det det, der i sidste ende vender bøtten; at endnu flere indser hvad det er de kommer med, disse snævertsynede, hjernevaskede, xenofobe mennesker fra mena ….. det gør alligevel noget ved de fleste, når sønnike får én på munden og stjålet mobilen eller datteren bliver kaldt “luder” på vej til bussen!

    Kommentar by Stopdetnu — 11. januar 2018 @ 23:47

  20. Mon nogen her husker kommunisten Otto Gelsted ?

    https://jyllands-posten.dk/debat/ECE5075854/Stryg-det-grimme-kors/

    Og her en lille bemærkning:

    INTET NYT UNDER SOLEN

    “Det, der kommer, er det der var, det, der sker, der skete; der er slet intet nyt under solen. Kommer der noget om hvilket man siger, “Se, her er da noget nyt!” det har dog for længst været til i tiderne forud for os.” Præd. 1:9,10.

    Med venlig hilsen og godt nytår til Kim Møller
    -altid interessant at læse dine artikler.

    Frost-Hansen

    Kommentar by Frost-Hansen — 12. januar 2018 @ 04:21

  21. Alle tilhængere af militante, menneskefjendske ideologier (nazisme, kommunisme, islam, feminisme) hader korset så intenst, at de ikke tåler synet af det. Tankevækkende.

    Kommentar by Det kan man sige — 12. januar 2018 @ 10:45

  22. Han skulle bruge den hvide del til sin voksenble.

    Kommentar by Zatopek — 12. januar 2018 @ 15:24

  23. von Trier ligner, som så mange andre (halv)gamle jøder, Harvey Weinstein.

    Kommentar by Træt — 12. januar 2018 @ 18:04

  24. Lars Von Trier?? Var det ikke ham der lavede “Riget”…ovenpå “Idioterne” kan jeg godt forstå han har vundet prisen for at samle Europæisk kultur….Den film betegner meget godt den Europæiske elitære selvforståelse :-) :-) :-). mvh Michael Unna

    Kommentar by Michael Unna — 14. januar 2018 @ 18:01

RSS feed for comments on this post.