12. januar 2018

H&M opgiver sort ‘coolest monkey’-model: ‘folk flipper, og det er helt berettiget’, sagde kultursociolog

2018 blev året hvor politisk korrekte H&M fik en tur i krænkelsesmøllen. Havde tøjkæden ikke brugt mørke modeller i deres kataloger, så havde samme segment klaget over det. En historie fra Fyens.dk – Kultursociolog om abetrøje: Torskedumt af H&M

“Reklamen afbilleder en sort dreng og model, der i et salgskatalog optræder i en hættetrøje med ordene ‘coolest monkey in the Jungle’ – den sejeste abe i junglen.

– Reklamen er blevet misforstået i en gammel kontekst. For 100 og 150 år siden blev farvede mennesker sammenlignet med aber. Så er det jo klart, at folk flipper, og det er helt berettiget, siger hun.

… Tøjgiganten viderefører annoncen med hvide børn. …

Emilia van Hauen mener, at det svenske selskab har ageret “torskedumt”. Det er derfor det helt rigtige at trække annoncen tilbage, mener hun.”

(H&M-reklame, 2018: ‘Coolest monkey in the jungle’; Foto: NY Daily News)

“Man laver ikke pr-stunts på racespørgsmål…” (Emilia van Hauen, kultursociolog)

Oploadet Kl. 10:31 af Kim Møller — Direkte link36 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/90292/trackback

36 Comments »

  1. Humlen er, at man har indført et billedforbud for sorte mennesker. Formålet med dét er ikke så svært at gætte. Det virkede glimrende for Muhammed, der bremsede folks evne til rationel tankegang i 1400 år på den måde.

    Kommentar by Det kan man sige — 12. januar 2018 @ 10:59

  2. Umiddelbart finder jeg det også upassende. Panikken over”Er det en abe-seancen” var latterlig, men her kunne man have brugt en myndig person, der kunne svare for sig selv, med en vis selvironi, hvorimod ovenstående klart er på kanten. Men ok, dårlig PR er bedre end ingen.

    Kommentar by Wazzla — 12. januar 2018 @ 11:17

  3. Torskedumt, ja. At fjerne reklamen, blot fordi nogle svagt begavede kollektivister og humanister får sure opstød. Den gennemsnitlige forbruger kan sagtens gennemskue multikulturalisternes hjernespind. Lige så dårligt for H&M, som denkorteavis-sagen var for Nordea.

    Kommentar by dencensurerede — 12. januar 2018 @ 11:21

  4. Er det mon i virkeligheden på grund af sociologer, at Nordens gennemsnits-IQ er faldet?

    Kommentar by Michael — 12. januar 2018 @ 11:45

  5. Hvor mange af klagerne er i grunden negre?

    Kommentar by Menig 442 — 12. januar 2018 @ 11:50

  6. Next level marketing. H&M troller kommunisterne for opmaerksomhed.

    Kommentar by Erling — 12. januar 2018 @ 11:57

  7. Er det Line Baun der har designet trøjen ?

    Kommentar by Kurt — 12. januar 2018 @ 12:23

  8. Mener de at negre ligner aber, så derfor må de ikke reklamere for abetrøjer.
    Jeg havde ikke tænkt den tanke, så hvem er racisterne her?!

    Må hvide så heller ikke gå med kartoffeltryk?

    Kommentar by Morbus Behcet — 12. januar 2018 @ 12:25

  9. Selv moderen til barnet kan ikke forstå det hype de politiske korrekte råber op om.

    http://www.friatider.se/hm-pojkens-mamma-vad-r-problemet-sl-pp-det

    Kommentar by Maas — 12. januar 2018 @ 12:29

  10. “Må hvide så heller ikke gå med kartoffeltryk?” – Tak for grinet :-)

    Kommentar by hestetyv — 12. januar 2018 @ 12:43

  11. LOL, det er utroligt hvad folk kan blive fornærmet over. Under alle omstændigheder fulgte Dan Park den helt til dørs på twitter.

    Go look! :)

    Kommentar by santor — 12. januar 2018 @ 12:57

  12. Line Baun kan se det, vi andre kan se det, reklamefolkene kan se det, hvorfor så fjerne den fine reklame, der bare beskriver realiteten?

    Kommentar by Knud — 12. januar 2018 @ 13:36

  13. Hvad nu, hvis drengen havde været hvid? Så var der vist ikke kommet en eneste reaktion.

    Kommentar by Jan Mølgaard — 12. januar 2018 @ 13:44

  14. Psykologisk forskning i folks brug af fordomme viser, at grunden til, at folk bruger dem er fordi de har en høj validitet. Det er nok her forargelsen ligger begravet.

    Kommentar by Thorsted — 12. januar 2018 @ 14:16

  15. En gang var det at blive krænket noget der skete mod offerets vilje. I dag er der så mange der så brændende ønsker at være ofre, at det at krænkes er blevet noget folk opsøger.

    Snart vil reelle ofre ikke længere kunne få ørenlyd for alle fupofrene.

    Kommentar by Mackety — 12. januar 2018 @ 14:19

  16. Pippi Langstroempe Lille Sorte Sambo hvad i alverden er det for noget pis vi er havnet i

    Kommentar by dunk — 12. januar 2018 @ 14:19

  17. I en nøddeskal viser det at associationen neger=abe ligger dybt i bevidstheden på alle de politisk korrekte. Alle vi andre er sgu ligeglade.

    Det uskrevne kodex for reklamer er
    1) altid at have mindst 3 etniciter i IKEA reklamer
    2) altid vise kvinden i reklamerne foran mændene og placere hende i en ledende positur
    3) hvis der er tale om en familie skal der være far, mor,en pige og en dreng. Og pigen SKAL være ældst
    4) Reklamer for boligforedringer skal vise en kvinde i afslappet tøj med en apple computer og en caffe latte… uanset hvad der reklameres for

    Kommentar by redneck — 12. januar 2018 @ 14:34

  18. Obama har mange sønner.

    Kommentar by XXXXX — 12. januar 2018 @ 14:50

  19. Mig bekendt bliver Tarzan i de originale bøger beskrevet som “The great white ape”. Det må så være helt vildt racistisk at den priviligerede hvide mand er overhoved for en abeflok, eller…???…Jeg er forvirret!

    Kommentar by Frafalden Moderat — 12. januar 2018 @ 15:02

  20. @ 8 + @17
    “neger=abe” “Jeg havde ikke tænkt den tanke, så hvem er racisterne her?!”

    Det er præcist det. Rigtig mange tænker ikke den tanke.

    Det kan kun være nogle hyper-krænk-parate multikulturelle racister. Ligesom FDB’s kaffereklame med den afrikanske cirkelpige, som også nogle krænk-parate, multikulturelle racister pludselig blev ond i sulet over.

    Men en anden ting er, at hændelsen selvfølgelig måtte ske. Fordi tøjbranchen i dag bruger en overflod af afrikanske mænd som modeller. Og kan man samtidig godt lide sjove og frække påskrifter på tøjet, så måtte det gå galt en dag for idioterne.

    Men generelt er det absurd, at tøjmarkedet – og i reklamemarkedet i det hele taget – i Danmark og Europa har en så høj andel af afrikanske modeller, da tøjet jo skal sælges til hvide europæere. Min bedre halvdel siger, at tøjbranchen har gang i en slags opdragelse, for at de sagesløse europæiske befolkninger skal vende sig til overfloden af afrikanere. Det er jo europæiske kvinder, der ser på tøjreklamer, også for deres mænd, så hmmm, hvad har PK-segmentet nu gang i af ulækker, undergravende virksomhed…

    Kommentar by traveler — 12. januar 2018 @ 15:38

  21. Hvis kvinderne ved genmodifikation kunne sikre at barnet ikke blev sort, så ville de også i langt større grad end i dag få børn med de negermænd, som de så gerne vil gennembolles af.

    Kommentar by Træt — 12. januar 2018 @ 15:44

  22. @21 Forestillingen om “de negermænd, som de så gerne vil gennembolles af” har da vist ingen forankring i virkeligheden. Det kan højst være nogle forskruede venstreradikale kvinder, men de er vel heller ikke værd at samle på.

    Kommentar by traveler — 12. januar 2018 @ 15:59

  23. Og er “Planets of the Apes” en metafor for “Hvid mands Skyld” ?

    Kommentar by Frafalden Moderat — 12. januar 2018 @ 16:11

  24. Nu ved jeg det!!! Peter Pedal er racistisk, fordi aben er barnlig og ustyrlig og Manden i den gule hat, er symbol på hvid mands overherredømme og nedgørende opdragelse overfor aber= sorte mennesker…eller???

    Kommentar by Frafalden Moderat — 12. januar 2018 @ 16:14

  25. Hvis der skal være retfærdighed til betragter jeg det som racistisk når negroide mennesker hygger sig med fordommene om at deres mænd har store dillere, at de danser bedre, ældes mere yndefuldt og deres kultur anses som “eksotisk”…

    Kommentar by Frafalden Moderat — 12. januar 2018 @ 16:22

  26. Tænker på showet bibelen hvor Rune klan taler om Kain og Abel. Det var Kain, der slog aben ihjel.
    Hvad med blodtyper. 15% af verdens befolkning er rhsus negative. Altså har ikke abe gener i blodet. Så må resten jo have abe genet positive. Uha…

    Kommentar by P — 12. januar 2018 @ 16:34

  27. Hvis man vil se hvide kaukasiske tøj modeller skal man tage til Asien af alle steder. Alle billboards i Filippinerne har hvide modeller

    Kommentar by redneck — 12. januar 2018 @ 17:24

  28. redneck

    Det gælder alle steder i Asien. Mange reklamer i Afrika har også hvide modeller fordi det ses som “fint” at være hvid.

    Det går langt tilbage og kan også findes i mytologien de fleste steder i verden. Sjovt nok også hos visse indianere i Amerika, der betragtede de første hvide mænd de så som guder fra deres mytologi.

    Kommentar by Sigwar — 12. januar 2018 @ 19:09

  29. Hvem kan tage reklame branchen alvorlig?
    Hele branchen er befolket af en flok hjernedøde tåber, forladt af al sund fornuft.
    Hylen og skrigen i den ene fladpandede reklame efter den anden, døgnet rundt. Vaskemaskiner, lotto, teleselskaber, vaskepulver, tandbørster, hurtiglån med ågerrenter og helsemidler der lover evigt liv.
    Branchen har ikke ændret sig en tøddel siden tidernes morgen, de tror stadig de taler ned til infantile voksne.
    Heldigvis er de fleste nogenlunde fornuftige grundigt vaccinerede mod
    idiotien.

    Kommentar by Finn A. Skov — 12. januar 2018 @ 20:53

  30. >4 Michael
    De er uden tvivl medvirkende til fordummelsen.

    Kommentar by dencensurerede — 13. januar 2018 @ 01:29

  31. Porch Monkey for Life!

    https://www.youtube.com/watch?v=dWdVwt2deY4

    Kommentar by Michael Jensen — 13. januar 2018 @ 02:38

  32. Jeg troede jo “Svenskerne” var de “gode”, der aldrig kunne gøre noget forkert:

    https://www.dr.dk/nyheder/udland/hm-lukker-butikker-i-sydafrika-efter-vandaliseringer

    Kommentar by Sigwar — 13. januar 2018 @ 16:02

  33. -Og IKEA sælger køkkenknive til mordere

    Kommentar by Hul igennem? — 13. januar 2018 @ 18:34

  34. H&M clothing stores in South Africa have been trashed today in response to the ‘monkey in the jungle’ hoodie controversy.

    http://metro.co.uk/2018/01/13/hm-stores-trashed-in-south-africa-over-coolest-monkey-hoodie-7226553/

    “You can take a chimp out of the jungle, but you can’t take the jungle out of the chimp”

    Kommentar by Balder — 13. januar 2018 @ 19:56

  35. Niggertøj

    Kommentar by Mjød fra Valhal — 14. januar 2018 @ 21:36

  36. Ha ha, Dan Parks udgave af reklamen, via Balletmanifique:
    http://balletmagnifique.blogspot.dk/2018/01/facebook-syv-dages-karantne-for-at.html :-)

    Kommentar by Islambert — 18. januar 2018 @ 23:33

RSS feed for comments on this post.