10. februar 2018

Libak: “For tiden er der konkurrence om at misforstå forbuddet mod maskering i det offentlige rum.”

“Hvad med solbriller, makeup, julemandsskæg mv.”, spørger biskop Marianne Christiansen i Fyens Stiftstidende, og fortæller at hun har købt en niqab, der med den nye lov kan gøre hende ‘til kriminel’. Anna Libak skærer problematikken ud i pap for ideologisk hæmmede på EB.dk – Borgere går ikke i burka.

“For tiden er der konkurrence om at misforstå forbuddet mod maskering i det offentlige rum.

Der går ikke en dag uden nye fantasifulde forslag til, hvem der vil blive ramt. Godmodige julemænd. Prinsesser og pirater på otte år til Halloween. Motorcyklister. Fattige gadeartister.

Forleden var det fru Justitia, Birthe Rønn Hornbech, der i Politiken meddelte, at hun nok bliver stoppet af politiet, fordi hun har købt et stort, varmt tørklæde mod forkølelse. Hun bedyrede også, at præster ikke længere vil kunne bevæge sig fra præstegården og til kirken iført ornat.

Jaså. I så fald skal politiet godt nok være dummere, end det selv tillader. For det første fordi forbuddet går ud på, at man ikke må tildække ansigtet i det offentlige rum. Siden hvornår er præster begyndt at tildække ansigtet?

Desuden præciseres det på justitsministeriets hjemmeside, at tildækning af ansigtet, som har et anerkendelsesværdigt formål, generelt er undtaget fra forbuddet. …

Forbuddet gælder således kun dem, som skjuler deres identitet for det øvrige samfund for at vise, at de ikke er en del af det. Og dermed i praksis skaber et parallelsamfund med egne normer og regler.

Gør kvinder i burka det? I dén grad. Gør autonome i elefanthuer også det? Absolut. Hvad med rockere iført masker, der står uden for retsbygninger, hvor sager mod deres kolleger bliver pådømt? Yes! Hvad med røgdykkere så? Nej. Var det virkelig så svært at gætte?

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/90708/trackback

40 Comments »

  1. Anna Libak er en af mine helte. Dejligt med sund fornuft. Forståeligt derfor at hun blev fyret fra Berlingske, ak.

    Kommentar by ino — 10. februar 2018 @ 11:04

  2. Argumentationen imod burka-forbuddet har udviklet sig til en absurd konkurrence i stupiditet og idioti !

    Kommentar by For_Mangfoldighed — 10. februar 2018 @ 11:08

  3. Ha-ha, godt skrevet af Anna Libak.

    Hun underspiller endda ved at kalde det ideologisk hæmmede,jeg tillader mig at kalde det intelligensmæssigt udfordrede.

    Hvad Sørensen, er hun fyret fra Perkerlingske? Nå, foretagende går jo nok snart nedenom og hjem sammen med JP/Politikens Hus. Det bliver vanskeligt at undvære disse fysiske aviser ;)

    Dog, ti mod én på, at et forbud, om det skulle blive vedtaget, hvilket ikke meget tyder på, vil håndhævelsen fra politiets side nok nærme sig ca. nulpunktet.

    Kommentar by anon — 10. februar 2018 @ 11:22

  4. Jeg er meget enig i ovenstående, men kan dog se et problem med de åndedrætsværn, som mange asiater benytter, også asiatiske turister på besøg her i landet. De dækker jo mund og næse. Hvad hvis de autonome eller biskopperne opdager dette smuthul og begynder at gå rundt med dem for at provokere. De og deres smarte advokater vil jo sige, at de blot beskytter deres luftveje.

    Kommentar by Gunnar Biering — 10. februar 2018 @ 11:50

  5. Klog kvinde, denne Annapige i stærk modsætning til idioterne med deres helt igennem tåbelige “whatsabout”

    Kommentar by Knud — 10. februar 2018 @ 11:52

  6. Og biskoppen kalder sig oven i købet for kristen. Er det ikke falsk varebetegnelse?

    Kommentar by Menig 442 — 10. februar 2018 @ 11:53

  7. Cirkusset med knivloven skræmmer tydeligvis, hvor politi og retsvæsen gjorde hvad de kunne for at obstruere lovens intentioner. Danske pensionister, der hele deres liv havde gået med lommekniv, som man nu gjorde i den generation, blev arresteret..

    Kommentar by traveler — 10. februar 2018 @ 11:54

  8. Frygt ikke Røn Hornbech, m.m.fl. – Det er stadigvæk tilladt at gå rundt med hovedet under armen!

    Kommentar by T. Flodur — 10. februar 2018 @ 12:01

  9. Politikere er for dumme til at forbyde islam. Derfor deres evindelige lovstrikkeri = lappeløsninger.

    Kommentar by dencensurerede — 10. februar 2018 @ 12:42

  10. Tilbage til nul, igen.

    I den danske debat om burka/niqap/maskering, er der fra mange sider en bevist reduktion og bevist fejltolkning af lovens mål, midler og ramme. Og at Politikken og Danmarks Radio er per exelanse de største “fake-news” spredere.
    Det drejer sig hele tiden om udklædnings skæg (julemandsskæg), fastelavn´s kostymer(ork-masker, m.m.), det er aldrig en debat af den som muslimske kvinder fremføre, nemlig at beklædningen er religiøst forskrevet, at der IKKE er tale om undertrykkelse, men et villet ønske om at overholde Islams religiøse forskrifter. At der er en specifik religiøs fordring om, at kvindelig differentiering i det offentlige rum. Kvinden har en “anden” stilling end manden i islam, i dets jura(sharia) og i dagligdagen.
    DETTE DISKUTERES IKKE I POLITIKKEN, For dette er en tabersag, det er et argument, hvor de politisk korrekte journalister IKKE kan manuducere overfor befolkningen, og de politisk beviste læsere af Politikken. Her bliver det for let at gennemskue islams undertrykkende struktur og menneskeødelæggende natur.

    Birthe Rønn Hornbech, er ligesom Uffe Ellemand Jensen sørgelige mentale skibsvrag, der som tomme spøgels-skibe piskes rundt på et hav, de ikke kender. Ude af trit med dagens debat og de politiske strømninger og de aktuelle samfunds problemer. Man kan kun ryste på hoved og sige ”engang var de store, engang var de fornuftige, engang stod de for noget, værd at kæmpe for.” Nu er det kun fortidens vinde der hyler fra dem. Tragisk.
    Men de trækkes altid af stalden af Politikken, der i deres evenlige ”tilbage til nul – debat”, dvs. at vi hele tiden skal starte forfra i islam/indvandre/flygtninge – debatten. Vi lære ikke noget, det er som om at der ingen progression i tidsudviklingen. Klokken er hele tiden 1983, og Gammeltoft Hansens flygtninge lov skal debateres igen, igen. Det ender altid med konventioner og ”Danmarks internationale forpligtelser”, hvis det ikke allerede er blevet rejst som argument, så vil der kommer indvendingen; ”at burka- forbuddet er en overtrædelse af menneskerettigheds konventionerne”
    Det er dette der må stoppes, de evenlige enablers, dvs. aviser, Danmarks radio, m.f. der hele tiden retarderer og forvrænger debatten. Der kan ikke længere postulerer, at være i god tro, ”at ville belyse debatten”. Det Politikken og Danmarks radio gør, er altid det samme, bankers os tilbage til NUL.
    Vi skal altid starte forfra., fordi så kan de i bedste skolemester stil belære os om de rigtige meninger og de rigtige synspunkter.
    Jeg håber inderligt, at Mette Fredriksens og Socialdemokratiets paradigmeskifte, giver disse organer et mentalt los i røven, således at vi kan diskutere essensen af burka – forbuddet(islam) og ikke julemandsskæg. Det her er IKKE for børn, så derfor skal vi heller ikke behandles således af Politikken og Danmarks Radio.

    Mvh.
    Historyman

    Kommentar by Historyman — 10. februar 2018 @ 12:46

  11. Er der nogensinde nogen, der er blevet dømt efter straffelovens §134b (den om maskeringsforbud i forb. med demonstrationer og lign.)?

    Kommentar by Ole Madsen — 10. februar 2018 @ 12:52

  12. At 8, T.Flodur:
    Lol.

    Kommentar by Bastardo — 10. februar 2018 @ 12:59

  13. Enig med mange, der er inde på, at det er ren signalpolitik.
    Er jeg ved at blive paranoid?

    Kommentar by Bastardo — 10. februar 2018 @ 13:02

  14. Det er sådan nogen som Mariannepigen, der er årsag til at medlemstallet i Folkekirken rasler ned.
    Når man hører hende, tænker man på, om Paulus alligevel ikke var inde på noget rigtigt?

    Kommentar by Bastardo — 10. februar 2018 @ 13:11

  15. @ Gunnar Biering (http://www.uriasposten.net/archives/90708#comment-4970435)

    Dog kan det i forhold til asiaterne klares med en henstilling. Jeg ser det i øvrigt sjældent. Men bevares – Venstrefløjen vil da forsøge at skabe nogle “situationer”, der resulterer i vejledende prøvesager. Det kan ikke undgås.

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 10. februar 2018 @ 13:13

  16. Til andre:

    Vi er inde i en ny tid nu. Det er muligt nogle “autonome” underretsdommere vil dømme destruktivt i starten. Men hvis hele dommerstanden samlet revolterer mod Folketinget og lovens åbenlyse intention – så vil der komme en passende reaktion fra lovgivningsmagten. Dommerne bestemmer ikke noget. De fortolker noget, så at dem, der bestemmer noget, får deres beslutninger ført ud i virkeligheden på bedste måde. Og det stykke arbejde skal de udføre ordentligt.

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 10. februar 2018 @ 13:18

  17. Intet nyt under solen. Velmenerne har altid opereret i et reductio ad absurdum floskelunivers. Sådan har det været i 40 år, og sådan vil det formentlig være en rum tid endnu.

    Meget enig med #10, Historyman, fraset sniksnakken om “undertrykkelse” osv. Jeg er sgu revnende ligeglad med om muslimske kvinder er undertrykt eller render rundt i burka helt frivilligt. Det skal bare ikke foregå i Danmark. Punktum. Slut.

    Kommentar by DavidK — 10. februar 2018 @ 13:51

  18. #10 Historyman, tak for et fantastisk rammende indlæg.
    Man kan kun drømme om at besidde så skarp en pen.

    Kommentar by Lider af danskhed — 10. februar 2018 @ 14:58

  19. Kommentar by Historyman — 10. februar 2018 @ 12:46

    Jeg er rigtig meget enig i dit, som sædvanligt, begavede indlæg.

    Der ud over, er det fantastisk at se, at ethvert tiltag til at komme de muhamedanske kvinder, der ønsker at smide disse hæslige klædedragter og diverse slør, i møde, straks skydes ned af feministerne. Er disse bindegale feminister bange for konkurrence fra disse formummede hættemåger og omvandrende skraldesække, hvis de får mulighed for smide deres undertrykkende stofstykker?
    Det er sgu en underlig tid og verden vi lever i!

    Kommentar by Knud — 10. februar 2018 @ 15:10

  20. Hende “biskop” Marianne Islamistluder er også simonit. Føj.

    Kommentar by Hul igennem? — 10. februar 2018 @ 15:23

  21. >Morten 15 og 16
    Ja, jeg er også fortrøstningsfuld. Der er jo ingen præcedens for at gå maskeret i Danmark, og politiet vil få et stærkt våben i begrebet “anerkendelsesværdigt formål”. Turisterne vil forstå, og de autonome vil blive belært. Måske selv biskopperne vil forstå.
    Jeg tror, ligesom andre, at pendulet er svinget en del tilbage mod fornuften.

    Kommentar by Gunnar Biering — 10. februar 2018 @ 15:25

  22. Svunget

    Kommentar by Hul igennem? — 10. februar 2018 @ 15:45

  23. Lidt OT
    Jeg tror også jeg vil gå med hovedbeklædning:
    Nemlig den hat min Mor har, der er udformet som et lystigt grisehoved ;-)

    Kommentar by M.S. Carstens — 10. februar 2018 @ 16:20

  24. >22. Hul igennem:

    Fra Ordbog over det danske sprog:

    “svinge verbum

    BØJNING betydning 1 (undtagen i konstruktionen svinge med noget): -r, -de eller svang, -t eller svunget”

    Altså kan man bruge begge bøjninger.

    Kommentar by Gunnar Biering — 10. februar 2018 @ 17:18

  25. #11 Ole Madsen

    “Er der nogensinde nogen, der er blevet dømt efter straffelovens §134b (den om maskeringsforbud i forb. med demonstrationer og lign.)?”

    Pointen var ikke så meget at dømme folk for at bære maske. Pointen var at om muligt forhindre, og lette efterforskningen af al den hidtil ustraffede vold fra især venstre-ekstremister, og hooligans, ved at fratage dem anonymiteten. Jeg vil formode der også har været en præventiv effekt (demotiverende såvel som mulighed for at anholde *før* volden sker). Jeg skal ikke sige om loven er årsag, delvis årsag eller blot korreleret – men volden fra de kilder faldt så vidt jeg husker brat efter den indførtes.

    Kuriosum: som på så mange andre punkter fra Fremskridtspartiet visionære og bad allerede i 1989 om, at et maskeringsforbud skulle indføres. Først i 2000 skete det endelig – nærmest identisk med Fremskridtspartiet forslag 11 år tidligere.

    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=105734
    http://webarkiv.ft.dk/?/Samling/19991/lovforslag_som_fremsat/L196.htm

    Kommentar by Quark — 10. februar 2018 @ 17:34

  26. OT:

    Indslag i TV Avisen her kl. 18:30 med overskriften:

    “Demi i Italien efter drab på migranter”

    Mig bekendt dræbte ham italieren ikke nogle, selv om han forsøgte. Men hvad, det er vel blot en lille detalje ifølge DR.

    Kommentar by Michael — 10. februar 2018 @ 19:00

  27. @26 Der skulle selvfølgelig stå “demo”.

    Kommentar by Michael — 10. februar 2018 @ 19:01

  28. Nu skal man ikke gå så højt op i, hvad en tilfældig præst kan finde på at brække af sig-
    Det tyder på at de alle til hobe, har misforstådet hvad de har brugt år på at studere

    Kommentar by Kunta — 10. februar 2018 @ 19:07

  29. @4 Det “asiatiske åndedrætsværn” er lidt en myte.

    Man ser i tætbefolkede områder i Japan især, at folk der er forkølede eller har lignende sygdom, vælger at tage på arbejde alligevel, eller bare færdes i offentligheden, og i den forbindelse tager en maske på for at tage hensyn til omgivelserne.

    Jeg er sikker på at de gerne tager den af på anmodning, den er der ikke for deres egen skyld.

    Kommentar by Jesper Fræer NIelsen — 10. februar 2018 @ 20:13

  30. lige et par videoer der fortæller at skruen bliver strammet.
    mappet fra hodia

    Watch Paul Golding’s epic rant about the terrible state of our country!
    https://youtu.be/ByPghPxxI5Y

    Help Britain First take our country back!
    https://youtu.be/og99pSkc-GE

    Britain First launches campaign against London’s biggest Sharia Court!
    https://youtu.be/p0EETPj1mJc

    Britain First launches campaign against London’s biggest Sharia Court!
    https://youtu.be/7tw_Bv2xRSg

    Britain First activists protest outside grooming hotspot Kebab shop!
    https://youtu.be/tfWOieAvPqI

    Se dem inden tuben lukker.

    Kommentar by Sindsro — 10. februar 2018 @ 21:24

  31. lige et par videoer der fortæller at skruen bliver strammet.
    mappet fra hodia

    Watch Paul Golding’s epic rant about the terrible state of our country!
    https://youtu.be/ByPghPxxI5Y

    der kommer 3 mere

    Kommentar by Sindsro — 10. februar 2018 @ 21:25

  32. Help Britain First take our country back!
    https://youtu.be/og99pSkc-GE

    der kommer to mere

    Kommentar by Sindsro — 10. februar 2018 @ 21:26

  33. Britain First launches campaign against London’s biggest Sharia Court!
    https://youtu.be/p0EETPj1mJc

    der kommer 1 mere

    Kommentar by Sindsro — 10. februar 2018 @ 21:28

  34. Det sidste:

    Britain First launches campaign against London’s biggest Sharia Court!
    https://youtu.be/7tw_Bv2xRSg

    Britain First activists protest outside grooming hotspot Kebab shop!
    https://youtu.be/tfWOieAvPqI

    Se dem inden tuben lukker.

    Jeg mener det var vigtig at informere.

    Kommentar by Sindsro — 10. februar 2018 @ 21:29

  35. Mange tak, for de venlige ord.

    “Lider af danskhed — 10.februar 2018@14:58”
    og
    “Knud — 10.februar 2018@15:10”

    Mvh.
    Historyman

    Kommentar by Historyman — 10. februar 2018 @ 23:25

  36. >29. Fra gbtimes:

    “Forurening er dog den største årsag til at bære masker. Tidligere på året oplevede [node=137.899]Beijing[/node] et boom af 100.000 nye masker solgt i januar på grund af en måned med specielt meget smog. Ud af de ti mest forurenede byer i verden, findes syv af dem i Kina. At være iført en maske er ofte et krav, hvis man vil leve et sundt byliv i kinesiske byer.”

    Jeg nævner det som et eksempel på, hvad vi kan blive udsat for af påfund.

    Kommentar by Gunnar Biering — 10. februar 2018 @ 23:29

  37. #3 anon
    Jeg er sikkert meget enig med dig i dine holdninger, men jeg er nu ikke så imponeret over dit oplysningsniveau.
    Anne Libak blev “gået” som chefredaktør for 9 mdr. siden og i øvrigt erstattet af en med baggrund fra Politiken og TV2-NEWS.
    Din forventning om at JP/Politiken Hus går nedenom og hjem går desværre næppe i opfyldelse. For en uge siden blev det meddelt at huset i 2017 havde en overskud på et 3 cifret millionbeløb, det største overskud i 7 år. Politiken alene bidrog med 90 millioner til overskuddet.

    Kommentar by bjarne Binee — 11. februar 2018 @ 01:54

  38. > bjarne Binee

    Nej, mit liv er for kort til at følge med i, nøjagtig hvilke redaktører der flytter til hvad og hvornår, så jeg beklager, hvis det har forstyrret din nattesøvn.

    Med hensyn til papirpressen får jeg helt sikkert ret: Den uddør sammen med det segment, der stadig køber og betaler for tåbelige tryksager. Der af uransagelige årsager får mediestøtte samt momsfritagelse.

    Kommentar by anon — 11. februar 2018 @ 05:34

  39. Biskoppen gør virkelig ondt værre og medvirker nok til Folkekirkens fald; hun tror at hun kan tale politik, så nogen må skride ind.

    Kommentar by Sandberg — 11. februar 2018 @ 11:40

  40. Hvornår viser nogle af de selvfrelste kvinder solidaritet og medfølelse med de kvinder der vil af med dette undertrykkende monsterklæde. Alle de kvinder der er blevet dræbt for at søge friheden? Havde jeg haft magt til det, var pågældende Biskop blevet fyret for at reklamere for dette antikristelige påklædningsstykke. God weekend. mvh Michael Unna

    Kommentar by Michael Unna — 16. februar 2018 @ 12:29

RSS feed for comments on this post.