15. april 2018

Facade-kunst: Om slaveri-fortid (’16); Om flygtningekrisen (’17); Om det positive ved paraboler (’18)

I seneste udgave af AK 24syv på Radio24syv var direktør for Kunsthal Charlotteborg i studiet, for at debattere fredningen af adressen Nytorv 1, der umuliggjorde et nyt værk på facade. Direktør Michael Thouber (tidligere kulturredaktør, DR) fortalte, at det var tredje gang kunsthallen inddrog facaden i et større selvstændigt værk.

Eksemplerne er listet herunder, afsluttet med et interview med den herboende palæstinensiske kunstner Banaan Al-Nasser. Man mærker hensigten og bliver forstemt.

Ibrahim Mahama, Nyhavn’s Kpalang (2016). Tildækker facaden med ghanesiske kaffesække for at minde om Danmarks fortid som slavenation. Ideologisk arvesynd, så at sige.

Ai Weiwei, Soleil Levant (2017). Tildækker facadens vinduer med redningsveste fra at sætte fokus på den humanitære krise der opstår, når Vesten modvirker masseindvandring.

Banaan Al-Nasser, Bab al-Hara (2018). Ville have opsat 30 paraboler på facaden, for at få folk til at tænke over, at paraboler ikke betyder parallelsamfund, men berigende kulturmøder.

Banaan Al-Nasser, kunstner: Jeg vil starte med at sige, at parabolerne bliver koblet til noget negativt i forhold til ghettoer… For mig er parabolerne familieliv, det handler om vaner, om nostalgi. Bag de her paraboler er der også et hjem. Intentionen med værket er at opmuntre kulturmøder, og fremme dyb opmærksomhed om hvordan vi opfatter hinanden som menesker. … det bringer gode flashbacks… det er også positivt… Det har været meget berigende for mig at opleve (et hjem med parabol, Kim), det gav mig bare et nuanceret billede. Især når jeg kigger på Al Jazeera, som for eksempel berørte emner omkring Israel-Palæstina-konflikten. Man fik bare lidt mere information… Jeg vil få det hen over i noget med positivt at snakke om… Jeg ser ikke negativt på det…

(Kunsthal Charlotteborg med redningsveste – Ai Weiwei, Soleil Levant, 2017; Foto: CTV News)

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/91841/trackback

17 Comments »

  1. Kunst?

    Jeg vil kalde det hærværk.

    Kommentar by XXXXX — 15. april 2018 @ 11:36

  2. Forbandet afskyeligt og typisk! Det har intet med kunst at gøre og har alt med massiv manipulation at gøre.
    Vores politikere og de venstreorientede kultur-marxister er elitens femte kolonne. Apati, dekadens, ignorance og ophøjelsen af det selvcentrerede ego – er en trend der har eskaleret betydeligt igennem årtier. Effektiv hjernevaskning af borgere igennem medierne, både de etablerede og de sociale har haft en enorm indflydelse. Mikro aggression, hadttale, rascisme samt en absurd LGBTQIA.
    Intellektet er dalende og absurditeterne er stigende.
    Igennem tiden har etablissementet indoktrineret befolkningen, til at modtage en ‘varieret’ flok at individer. Først hed det midlertidige gæstearbejdere, dernæst blev det kaldt for et “multietnisk eksperiment”, så blev det modificeret til flygtninge…og nu kalder vi den stigende import af ‘ikke integrerbare individer’ svaret på et skrumpende befolkning problem.
    Det er et fokuseret attentat på de vestlige værdier, der kan og vil udvikle sig til en destabilisering af alle vestlige lande. Størstedelen af femte kolonnen lever med bind for øjnene og har ingen konkret begreb om, hvad deres handlinger i virkeligheden betyder for deres eget eksistensgrundlag. Kritisk tænkning er ikke længere tilladt og mange har, med effektiv hjælp fra medierne, sagt farvel til deres mentale evner.
    Heldigvis vågner flere og flere op efter, at have været i ‘berøring’ med islams sande ansigt…Og det kan sætte en effektiv stopper for elitens agenda.

    Kommentar by P B — 15. april 2018 @ 11:50

  3. Giv alle de satans multikulturalister en redningsvest hver, og smid dem ud midt i stillehavet. I større tal kan vestene nok erthverves for under en hund. Den langsigtede besparelse vil være enorm.

    Kommentar by Nielsen — 15. april 2018 @ 12:03

  4. Den amerikanske prof i sociologi, Robert Putnam har gennem undersøgelser set på det amerikanske civilsamfund efter 2.verdenskrig. Erosionen af det starter i 60erne og er nok drevet frem af migrationen af sorte fra sydstaterne samt TV kiggeri. Fremkomsten af TV har intet set været fremmede for samværet i nogle kulturer. Typisk fremmer det isolation. Putnam fandt i undersøgelser for 10.år siden, at etniske fragmenteret områder i USA var folk stort set ikke sammen fordi de stolede ikke på folk, der var forskellige fra demselv. Folk i de meget etnisk fragmenteret områder så stort set kun TV fordi verden udenfor eksistende ikke.

    Kommentar by Thorsted — 15. april 2018 @ 12:23

  5. Makværk uden nogen kunstnerisk værdi overhovedet. Det er kejserens nye klæder om igen.
    Tidligere profilerede man sig ved at prale med sin rigdom, nu praler man med sin uvidenhed og ”godhed”.
    Hvad er gutmenschens ærinde: fedterøveri, opmærksomhedssøgende og trangen til at pleje forfængeligheden.

    Naivitetens og løgnens brede tanketomme vej, er blevet misbrugt og betrådt i alt for mange år. Frontkæmperne for løgnen og usselheden, har været de statsfinianserede medier, såkaldte kunstnere, løgne-pressen, diverse politiske partier samt sammenrendet af gutmenschen, storbytosserne og andre svage sjæle.

    En lort er en lort. Man kan pakke den pænt ind og man kan forsøge at give den en anden duft, og man kan forsøge at skjule den, men lorten er der dog stadig.

    Kommentar by der Adler — 15. april 2018 @ 12:41

  6. Renlivet idioti!

    Hvis de vil dyrke deres lortekultur, så skal det ikke være her på¨vores regning og ikke mindst risiko.
    De kan skrubbe tilbage til deres elskede og savnede hjemlande, hvor de angiveligt har det så inderlig godt og rart.

    Kommentar by Knud — 15. april 2018 @ 12:57

  7. #2 og #5 det er vel hvad der kan siges om den ting,og ganske tydeligt endda.

    Kommentar by dunk — 15. april 2018 @ 13:42

  8. 3 by Nielsen — 15. april 2018 @ 12:03 :

    Den skal være hjemmesyet!

    Kommentar by M.S. Carstens — 15. april 2018 @ 15:33

  9. Der er ikke tale om kunst, men om et politisk statement. Det må man i sagens natur gerne, men man skal ikke kalde det kunst. Samme Ai Weiwei har jo også lavet denne “dokumentar” http://www.imdb.com/title/tt6573444/

    Kommentar by na — 15. april 2018 @ 15:41

  10. Nu hedder invasion fra mislykkede kulturer “berigende kulturmøder.”

    Man husker, at nazisternes invasion skulle ‘beskytte os mod englænderne’

    Kommentar by BB — 15. april 2018 @ 15:57

  11. Sikke en gang ligegyldigt pladder

    Endnu et argument for at fjerne kunststøtten

    Kommentar by jønne — 15. april 2018 @ 16:08

  12. Hvis Kina skulle tage et tilsvarende antal flygtninge som Danmark, skulle de gøre plads til godt 100 mio muslimer, så lad wei-wei komme tilbage med sit gutmenchen bs når de når derop omkring. Måske har han endda selv indset problemerne inden de når deres del af det uendelige befolkningsoverskud fra den del af verden hvor man åbenbart kun lærer en ting.

    Kommentar by mv jensen — 15. april 2018 @ 16:09

  13. Rundt om i i Roskilde udstilles for tiden (udendørs) en samling af plancher med portrætter af og historier om “tidligere flygtninge” til Danmark. Sådan benævnes de, og flertallet er selvfølgelig muslimer.

    “100% fremmed” hedder projektet, som giver sig ud for at være kultur. Det skal landet rundt, og undervejs forøges antallet af plancher fra 100 til 300. (Ganske som antallet af “flygtninge” til stadighed forøges, kunne man bemærke.)

    https://www.visitroskilde.dk/100-fremmed-gdk1100292

    Synet af alle disse billeder og komprimerede, skarpt vinklede livshistorier giver mindelser om DDR og andre østlande, hvor befolkningen også til stadighed skulle have møde propaganda i det offentlige rum for at få systemets falskhed og elendighed til at glide ned.

    Det virkede ikke der, og det virker heller ikke her. Men vi betaler for det og finder os åbenbart i det.

    Kommentar by Crass Børsting — 15. april 2018 @ 17:20

  14. #13 Sådan fungerer det jo. Manipulationen af de intetanende borgere er en kontinuerlig process og skal konstant holdes vedlige.
    Man burde jo i det sammenhæng også vise de godtroende borgere den anden side af mønten..Den side der fylder mest. Uviljen til integrering, indgroet had imod de vantro (Kafirs/kuffars – foretrækker Kafir, da det er deres N….. ord om os), et indædt ønske om udbredelsen af islam og Sharia.
    De kunne jo så bekvemt lave en mindre multimedia afdeling ved siden af plancherne hvor de viste film som disse. Du ved, bare for at sætte tingene i perspektiv:
    https://www.youtube.com/watch?v=96JSPV2tc4o
    https://www.youtube.com/watch?v=iJEi79Lj0Ic
    https://www.youtube.com/watch?v=q9ZSII3qADI
    Og efter disse videoer, kunne de slutte af med lidt information fra
    The Masked Arab: (Nede ved den sidste planche).
    https://www.youtube.com/channel/UC9JU55HpvRvCSb1TO2w_eDA/videos
    Men, multimedia afdelingen kommer sikkert ikke komme på tale. Vi skal jo helst være så politisk korrekte og følge det doktrin der er lagt ud foran os af den kultur marxistiske elite.

    Kommentar by P B — 15. april 2018 @ 19:53

  15. Politisk propaganda er politisk propaganda, selvom det ophænges på facaden af en Kunsthal. Det bliver hæsligt skrammel ikke forvandlet til kunst af. Hvis bygningen tilmed er fredet, er det ikke kun propaganda, men også hærværk. Det er helt efter bogen, at Slots- og kulturstyrelsen afviser hærværket. At Aros kunstmuseet i Århus så overtager skramlet, bekræfter blot, at de kulturradikale lever på deres egen planet, som ikke kan være den der hedder Jorden.
    Angående de berigende kulturmøder, så har vi afprøvet dem gennem de sidste 40 år, og nået til det resultat, at berigelsen er helt og aldeles på kulturberigernes side. Den danske befolkning kan derimod ikke ikke betale længere, kassen er tom og den sidste rest af livskvalitet er væk, berigelsen har allerede varet 40 år for meget. Kulturberigerne bedes derfor hurtigst muligt at skride hjem til ørkenen eller junglen eller hvor i Helvede de kommer fra, og de bedes tage deres kaffesække, redningsveste, paraboler og hvad de ellers har af hæsligt skrammel med.

    Kommentar by JMR HH Jr — 15. april 2018 @ 20:05

  16. Kundsd=talentløse tumpers tumleplads.

    Kommentar by barfbag — 15. april 2018 @ 22:23

  17. Jo, jo, mange får opmærksomhed, hvor den egentlig skulle tildeles andre,
    som f.eks. Ricard Riis i sit skriv her:

    https://ricardtriis.wordpress.com/2018/04/11/ulige-modstandere/

    ….

    Kommentar by M.S. Carstens — 15. april 2018 @ 22:28

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper