1. juni 2018

Kirsten Damgaard: “Hvilke forhold i den muslimsk kultur… er det Danmark med fordel kunne lære af…”

Kultursociolog Kirsten Damgaard i fredagens Jyllands-Posten.

Utku H. Güzel skriver at ‘for at integrationen skal lykkes, skal majoriteten og minoriteten mødes på midten’ (JP 28. maj). Det er et argument som jeg har hørt mange gange fra muslimer. For de forestiller sig åbenbart at der kun er to kulturer – deres og den danske. At der også findes buddhister, hinduer, ateister, animister og mange andre ideologier og trosretninger i det land de har valgt at bo i, falder udenfor deres erkendelse.

Men lad mig så spørge Utku H. Güzel hvilke dele af den muslimsk kultur vedkommende synes at danskere skal tage til sig?. Lad os bare dele spørgsmålet op i to dele: Hvilke forhold i den muslimsk kultur – og Güzel forklarer jo at ‘den mellemøstlige kultur og religion går hånd i hånd’- er det Danmark med fordel kunne lære af og ændre i retning af det muslimske på det samfundsmæssige plan? Og hvilke værdier og normer på det individuelle plan mener Güzel at personer med fordel kunne tage til sig? Hvis Güzel efter denne øvelse har mere energi tilbage kan øvelsen fortsættes med værdier og holdninger fra andre religioner/ideologier. Så kan analysen vel føre til en model for ét samfund idealsamfund og vi kan slippe af med parallelsamfundene!

Oploadet Kl. 23:44 af Kim Møller — Direkte link24 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/92806/trackback

24 Comments »

  1. Jeg opfatter hendes svar som ironi.

    Kommentar by Odo — 2. juni 2018 @ 00:04

  2. Nok et af de indlæg hvor det ville være rart med lidt kontekst i stedet for kun et uddrag. Men KD skriver for Den Korte Avis, så hun er formentlig god nok.

    Kommentar by Odo — 2. juni 2018 @ 00:50

  3. Integration er en helt forkert målsætning, da stort set alle danskere kun er villig til at acceptere assimilering. Også assimilering er efter min mening en alt for risikofyldt vej at gå, i hvert fald i tilfældet med muhamedanerne. Skræmmeeksemplet er den spanske inkvisition, hvor alle de tilsyneladende assimilerede muhamedanere havde beholdt så meget af deres tro at de måtte udvises fra Spanien på et senere tidspunkt længe efter inkvisitionen var afsluttet.

    Kommentar by perhag — 2. juni 2018 @ 01:32

  4. Flot at komme til et andet land, slå sig ned, leve af dets befolkning – og dog generøst tilbyde at “mødes på midten” med det. Tak for Det Multikulti Samfund, Marianne Jelved. Så vidste du alligevel bedst, hvad der båder os.

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 2. juni 2018 @ 02:50

  5. Udryd aberne og lad os komme videre i teksten

    Kommentar by Christian — 2. juni 2018 @ 05:30

  6. Husk at melde os ud af abeforeningen, forenede nationer først

    Kommentar by Christian — 2. juni 2018 @ 05:31

  7. Du kan -integrere- en -usekulær diktatorreligion (med dens Førerprofet)- i et -frit demokratisk samfund med vægt på kærlighed til individet- uden at det ene eller andet går istykker. Det siger sig selv…..denne tomhjernede såkaldte integrationssnak fører igen steder hen og er spild af tid.

    Kommentar by Michael Unna — 2. juni 2018 @ 06:16

  8. perhag
    Den spanske inkvisition opstår 1478 og medfører blandt andet udvisninger 1492 og 1502. Det er for mig at se ikke længe efter inkvisitionen er afsluttet. Den spanske inkvisition afsluttes først i 1834…
    https://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_Inquisition

    Kommentar by Peter Buch — 2. juni 2018 @ 06:29

  9. Den diskussion har jeg taget til hudløshed med folk. Jeg elsker den konkrete verden. Derfor spørger jeg altid, “hvad er det konkret du mener, vi skal lære af muslimerne, og hvordan mødes vi på midten? I stedet for at hugge hænderne af folk, som straf for tyveri, skal vi så nøjes med at hugge fingrene af? Skal stening udmøntes i at folk kun stenes halvt og ikke helt ihjel? Er kvinder uden tørklæde kun lidt og ikke helt selv skyld i, hun bliver voldtaget, fordi hun ikke har klædt sig efter Allahs påbud?”
    Med andre ord, hvad er de I vil med jeres faktaresistente nonsens?

    Så får jeg altid at vide, jeg er “useriøs”. I så fald tør jeg ikke tænke på, hvad man er, når man bavler løs om ovenstående…

    Kommentar by Margrethe — 2. juni 2018 @ 07:30

  10. Yup Magrethe. Jeg kan heller ikke komme i tanke om en eneste islamisk “kvalitet” jeg er interesseret i at bruge i min hverdagen.

    Det er svært at gå på kompromis med en ideologi der helt grundlæggende vil slå dig ihjel. Der er vitterlig ingen blød mellemvej med islam, hverken på kort eller lang sigt.

    Kommentar by Santor — 2. juni 2018 @ 08:58

  11. Vi må prøve at finde et lille kompromis
    mellem ligegyldighed og hellig krig.
    Kombinere vores forskellige mærkesager
    ligesom mikse æresdrab og flødeskumskager.

    (Carl Erik Særensen)

    Kommentar by MartinH — 2. juni 2018 @ 09:13

  12. Den demografiske udvikling i både den vestlige del af Europa og her i Danmark, vil desværre bevirke at vi på et tidspunkt kommer til at leve med store dele af denne mellemøstlige kultur og islamiske ideologi.
    Så jo, vi kommer til at mødes med islam.
    De øvrige minoriteter, såsom budister og andre venligsindede religioner, formerer sig ikke i samme hast som den muslimske befolkning, så dem vil vi ikke fornemme i en større betydning i fremtiden. Men muslimer – jo. I Sverige – som er 10-15 år længere fremme end os – er man allerede dybt integreret i islam. Der bliver voldtaget ca. 7000 uledsagede etniske kvinder i Sverige om året, herunder en del gruppevoldtaget. Den etniske befolkning hetzes, diskrimineres og forfølges. Jo de er i Sverige beriget med en muslimsk kultur, som kun bliver værre år for år.

    Det er mig ubegribeligt, at ingen vil stoppe dette vanvid. Dansk Folkeparti er – som de øvrige partier – blevet et snakke-parti, som tænker stratetisk alene til egen fordel og ikke for Danmarks bedste. De deltager i stramninger, siger man. Ja men det er små lapperier og helt utilstrækkeligt. Tiden er inde til at sætte en stopper for dette vanvid og gennemtvinge ens udlændinge politiske stramninger, hvor man helt stopper al indvandring – al muslimsk indvandring, samtidig med at man stopper al familiesammenføring fra muslimske lande. Videre skal man igangsætte hjemsendelser i stor stil og gerne ledsaget med mange mange milioner, fulgt op med en hermetisk grænsekontrol for hvad der kommer ind i vort land. Dansk Folkeparti er med Thulesen Dahl blevet et snakke-parti, som vil festligholde små lapperier helt uden betydning. Dansk Folkeparti vil få stemme-prygl ved næste valg i det sønderjyske, hvor Pernille Vermund fra Nye Borgerlige stiller op. Det ser jeg frem til at opleve.
    Jeg tror på, at Nye Borgerlige vil handling og ikke som DF tænke stratetisk for egen vindings skyld.

    Kommentar by Erik Skifter — 2. juni 2018 @ 09:28

  13. Skraldespande skal ikke hælde det halve af indholdet ud i den pæne stue. Skraldespande skal smides ud og på lossepladsen, hvor de hører hjemme .
    Og tyrkere skal tage hjem til Tyrkiet og tage deres affald med sig.

    Kommentar by Hul igennem? — 2. juni 2018 @ 10:05

  14. At mødes på midten med en kultur, der kun kan tilbyde et rundt nul, er en umulig øvelse.
    Utqu mener vel, at det hele skal nulstilles.

    Kommentar by Menig 442 — 2. juni 2018 @ 10:26

  15. Folk der er tilhænger af multikultur kan ikke kende forskel på fantasi og virkelighed. Fantasien er faktisk vigtigere end virkeligheden. I fantasiens verden er islam fredelig og berigende. Hvordan kan det lade sig gøre? Det kan man læse om i bogen The Progressive Virus af Anthony Napoleon.

    Kommentar by Jake Sorensen — 2. juni 2018 @ 12:18

  16. Hovedmekanismen hvorved folk ikke kan kende forskel på fantasi og virkelig indprentes i hovedet på folket via konformitet som man kan få en idé om ved at se denne video:
    Asch Conformity Experiment
    https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA

    Kommentar by Jake Sorensen — 2. juni 2018 @ 12:20

  17. til Peter Buch:

    Hvis man regner den spanske inkvisition som afsluttet i 1834, så skete inden da udvisningen af de maurere som havde klaret sig gennem inkvisitionen ved at påstå de var omvendt til at blive kristne, nemlig 1609:

    https://www.jw.org/da/publikationer/blade/g201409/morisker/

    Drevet af blandt andet fordom og frygt for at moriskerne på et tidspunkt ville blive forrædere, besluttede Filip II i 1609 at udvise dem. * I årene derefter blev alle der var mistænkt for at være morisker, forfulgt. Ved hjælp af sådanne gemene midler blev Spanien helt igennem katolsk.

    Kommentar by perhag — 2. juni 2018 @ 12:38

  18. Der mangler gennem historien ikke advarsler mod muhammedanere, deres religion og levevis. Men vi er for dumme til at tage ved lære. Der er ingen nuancer i islam, der er kun islam. Og den er en ideologi fyldt med så megen ondskab, at ingen frie mennesker kan bruge den til noget som helst. Muslimerne derimod, kan bruge den som anvisning på, hvordan de undertvinger sig folk der ikke tror på pædofeten. Det gør de dygtigt. Og af grunde jeg ikke forstår, lader danske myndigheder dem gøre det her i vores land.

    Kommentar by Nielsen — 2. juni 2018 @ 14:41

  19. Nye Borgerlige kommer nok ind ved næste valg. Men vil de være store nok til at kunne udrette noget i første omgang? De danske vælgere er sløve og hjernevaskede af medierne og fatter ikke alvoren. Og danske politikere er for frygtsomme til at handle selvstændigt. Jeg tror at redningen skal komme fra de store lande i EU. Italien giver grund til en behersket optimisme. Hvis Italien formår at trodse diverse destruktive konventioner og lave et effektivt paradigmeskift, kan der muligvis startes en kædereaktion.

    Kommentar by J. Christensen — 2. juni 2018 @ 14:55

  20. Som Lars Hedegaard skrev for flere år siden:

    De kommer tilvandrende og får ophold, og så vil de forhandle om vores land.

    (Efter hukommelsen).

    Jeg blev faktisk selv engang, som folketingskandidat for DF, interviewet af nogle i øvrigt ret flinke muslimske 9-klasse elever. Et af deres spørgsmål lød: Hvad kan Danmark lære af islam og muslimerne?

    Jeg blev dem svar skyldig. Jeg kunne have svaret: Hvad mener I selv?

    Kommentar by Gunnar Biering — 2. juni 2018 @ 16:12

  21. perhag

    Korrekt, de tidligere, ikke lige aktuelle, udvisninger sker århundreder før inkvisitionen er afsluttet.

    Aktuelle udvisninger vi således ske knap 200 år efter inkvisitionen er afsluttet.

    Kommentar by Peter Buch — 2. juni 2018 @ 16:15

  22. Richard Riis, har igen begået et godt skriv, der trækker nogle ting frem:

    https://ricardtriis.wordpress.com/2018/06/01/selv-selvfoelgelighed-eller-selvfedme/

    Kommentar by M.S. Carstens — 2. juni 2018 @ 16:43

  23. @ 12 Erik Skifter

    Fornuftig snak, men det kommer desværre nok aldrig til at blive virkelighed. Danske landsforræderiske politikere har deponeret vores selvstændig som et suverænt land til EU. EU ret står over dansk ret.

    Som du ved, så underskrev 31 europæiske og 26 afrikanske lande den 18. maj i Marakesh en aftale,der skal fremme migrationen mod Europa, hvor det at migrere til Europa blev betegnet som en positiv proces!

    Først får EU nedlagt de indre grænser, uden at vogte de ydre grænser, og nu skal de sagesløse lande så invaderes af daglejere og gedehyrder uden kompetancer. Dette er EUs måde at ødelægge nationalstaterne på.
    Løbet er ved at være kørt.

    Kommentar by der Adler — 2. juni 2018 @ 16:57

  24. Enig med Kirsten Damgaard. Utku H. Güzel udtrykker den sædvanlige muslimske korantro erobrer jihad.

    Det er totalt intimidering af danskerne når han siger, at “for at integrationen skal lykkes, skal majoriteten og minoriteten mødes på midten”.

    For det første har han sovet i regnetimerne på koranskolen. Hvis muslimerne udgør 10% og danskerne 90%, hvorfor så halvvejen? Han dumper i koranregning.

    Flertallet af danskerne ønsker ikke at ‘integrationen skal lykkes’ ved, at vi går de uinviterede og uvelkomne muslimer i møde ved at gå tilbage til middelalderen og stenalderen.

    ->perhag 12:38 og Peter Buch @ 06:29
    Den spanske inkvisition er misforstået og tilsvinet som medløb af protestanterne, der skulle rakke pavekirken ned med alle midler. Det er protestantisk ubalanceret og propagandistisk. Check selv mere afbalancerede fremstillinger, der faktisk findes.

    Jeg vil derfor til slut heldigvis kunne citere migselv:

    “Reconquista er blevet hyper-aktuel for os nu vi igen er blevet besat af muhammedanerne. Hvad kan vi så lære af den spanske reconquista?

    Til en start ikke opmuntende at det tog 700 år at få dem ud af Spanien?Som du skriver, var det “en modstandskamp,der til sidst blev vundet af de kristne spaniere”

    Men hvornår blev den vundet? Efter at have sat mig grundigt ind i det, er jeg kommet frem til at general Franco’s reconquista, var den sidste vellykkede uddrivelse af en totalitær verdensrevolution. Hvis dens erobring af Spanien var lykkedes, havde den måske erobret en større bid af Europa end den endte med at gøre med Jerntæppets deling efter 1945? Eller sagt med andre ord Franco’s eftermæle er nok præget af røde historikere.

    Antony Beevors fremragende redegørelse om den spanske borgerkrig er heldigvis, synes jeg, mere afbalanceret ende de røde historikeres. Derfor.”
    http://www.uriasposten.net/archives/89936

    Kommentar by A-mad — 2. juni 2018 @ 18:15

RSS feed for comments on this post.