17. juli 2018

Prof.: Koranens vers om renhed/urenhed handler især om ‘markering af grænser til ikke-muslimer’

Professor Thomas Hoffmann i Weekendavisen – Religionens rene hænder (6. Juli 2018m, ikke online).

“Troen opfattes ofte som det reneste udtryk for religion. Vel vidende, at religion nok så meget er et spørgsmål om handlinger og dermed også om de kroppe, der nødvendigvis må udføre handlingerne. Når religioner sætter fokus på handlingerne og forlener dem med et særligt formaliseret og teatralsk udtryk, taler vi om rituelle handlinger.

… shariaen har efterfølgende opbygget et fyldigt katalog over ting, der gør uren. Grundreglen er dog, at så længe bønnen ikke er på færde, er den urene tilstand egentlig ikke noget problem. Urenheden bliver først relevant eller aktiveret, når bønnen står for at skulle udføres. På tærsklen til bønnen vil erindringen om døgnets tidligere almenmenneskelige foreteelser, der nu renses af med vand, psykologisk markere et kategorispring mellem livets rodede fysikalitet og den tilstundende rituelle orden og kropslige ensretning (kroppe på rækker, kroppe i én bederetning, synkrone bevægelser). …

En mere jordbunden sociologisk analyse vil bemærke, at Koranens vers om renhed og urenhed, renselse og besmudsning især samler sig om passager, der drejer sig om den muslimske menigheds markering af grænser til ikke-muslimer.

Oploadet Kl. 03:23 af Kim Møller — Direkte link19 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/93555/trackback

19 Comments »

  1. Muslimers markering af grænser til de urene vantro! Man skal da vist være idiot eller radigal, hvis man ikke har bemærket det.

    Kommentar by Menig 442 — 17. juli 2018 @ 08:04

  2. “Troen opfattes ofte som det reneste udtryk for religion”

    Tja. Faktisk opfatter de fleste danskere vel tro som en privatsag, mens religion ses som et organiseret fællesskab. Denne opfattelse kan ses som en konsekvens af skrifttro kristendom (fundamentalisme), hvor Jesus siger “Når du vil bede, så gå ind i dit lønkammer”.

    Skrifttro islam drejer sig omvendt om en synlig kadaverdisciplin i et fællesskab, hvor muslimen viser sin tro ved at overholde månegudens sære påbud om renhed m.m.

    Kommentar by traveler — 17. juli 2018 @ 08:18

  3. Altså (igen og igen og igen og igen). Islam er alene i dens konstruktion en- usekulær diktatorreligion (Muhammedanisme blev den kaldt før i tiden da såkaldt politisk korrektheds fejheddiplomati ikke dækkede over sandheden)- Punktum. Man følger den såkaldte profet som en diktator, og ud over Koranen (Maos- lille røde, Hitlers – Mein Kampf) er der et hav af Hadither som helt bizarti mindste detalje fortæller hvad Føreren (eller formanden) gjorde hid og did. Denne verdensomspændende religiøse psykose fører krig med sig, ikke alene alle de steder, hvor den opgrænser sig til andre kulturer eller internt i de andre kulturer, men også internt imellem Sunni og Shia muslimer (Sunni-majoriteten -sædvane-, som fik magten i khalifattet efter Muhammeds død, hvor Shia muslimer mener at Muhammeds barnebarn familiært skulle have overtaget magten i Khalifatet). Spørgsmålet er om Muhammed overhovedet har levet? Det har han nok ikke. Dels var det ikke et alment navn på det tidspunkt. Dels giver det skriftligt ingen mening ud fra datidens arabiske/Jødiske/ Semitiske alfabet. Men navnet Muhammed kan dengang nok betegnes som en titel – Den ophøjede. Apostlen. Altså en titel. Ikke et konkret navn. Mit gæt er at det er en sammensurium af Jødisk-kristne klaner der har skabt en ny religion, som undskyldning for deres røveriske overfald på alle andre, og som samlede en Koran, ige efter dengang biblen blev samlet. Længere er den ikke.

    Imodsætning til kristendommen er der overhovedet ingen menneskelig etik for udenforstående. Det er bare fordummende kadaverdisciplin, og underkastelse af den såkaldte Guds vilje (Og mændende kan have 4 koner, og slaver, hvilket jo er herligt motiverende på det kønschauvinistisk motiv. Imens kvinder nok skal være mascokister for at få noget ud af det.

    Jeg skammer mig inderligt (bevares mit eget ego behøver heller ikke fremhæves på den bekostning. Jeg er en livsnyder- gerne også på det hedonistiske niveau, hvis det blot er en gensidig fornøjelse) over min samtids leflen for denne ondskabsfulde fordummende undertrykkende terrorfremkaldende, krigsmotiverende, civilisationsødelæggende religion. Må idiotiet snart stoppes og må denne idiotreligion snart aktivt bekæmpes. Myanmar og Kina har indtil videre gjort det eneste rigtige. Til dels Rusland og Serbien.

    Støt SIAD alt det I kan. God tirsdag. mvh Michael Unna

    Kommentar by Michael Unna — 17. juli 2018 @ 09:11

  4. Renhedsneurosen har islam til fælles med mange politiske sekter – nazismen og kommunismen

    Kommentar by BB — 17. juli 2018 @ 09:31

  5. Jeg tror mange politikere godt er klar over islams negative indflydelse. ..men de er også klar over deportering af over 300000 slimerne vil medføre borgerkrig. Politikerne håber bare af de kan redde stormen af og de kan få et nogenlunde godt liv til de ikke selv er her mere. Herefter kan de blæse verden et stykke..

    Kommentar by jp — 17. juli 2018 @ 09:37

  6. At 5): “…ride stormen af…”.

    Kommentar by Bastardo — 17. juli 2018 @ 09:51

  7. Gad vide om det bare er grunden til at de mange kristne som har fået skåret halsen over af deres muslimske naboer simpelthen er fordi de ikke havde taget et bad inden at de gik i seng?
    Eller gad vide om den Armenske soldats kone som fik skåret begge bryster af, af en muslim for omkring 20 år siden simpelthen bare var fordi hun havde beskidte bryster?
    Så håber jeg at spasseren professor thomas hoffmann får en muslimsk nabo og stopper med at gå i bad.

    Kommentar by Piphans — 17. juli 2018 @ 10:45

  8. Imponerende (Læs: En nederdrægtig sjofelhed mod det danske folk) at denne Thomas Hoffmann kan oppebære en professor gage i omegnen af 800.000 kroner!?

    Kommentar by T. Flodur — 17. juli 2018 @ 11:22

  9. Østlandende. Polen, Ungarn, Slovakiet,…vistnok dem man kalder Visa landende. Har også gjort det rigtige….EU kan gå af helvede til med Deres multikultimoral…virkeligheden beviser det er noget lort. De blæser nogle få solsortehistorie helt op ude af propotion, og bruger det som bevis om at Islam er godt nok, helt udenom Sharialov, terror, og alle de undertrykkelsesofre der er i det uendelige kølvand.

    Kommentar by Michael Unna — 17. juli 2018 @ 12:43

  10. – Flere

    Det udklippede citat er lidt kort i forhold til konteksten, men hvad er det præcist I er uenige med Hoffmann i.

    Kommentar by Kim Møller — 17. juli 2018 @ 12:52

  11. 10 Kim Møller

    Som fritænker er jeg, uenig i, at der fortsat bruges midler på at et lille antal akademikere, siddende i deres elfenbenstårne, lystigt onanerende rundt i 1400 år gammelt religiøst affald! – Personligt er jag ligeglad med, om de muslimske bødler vaskede deres tæer, før eller efter, udåden på Bataclan – Der er ikke slet, slet ikke brug for typer Thomas Hoffmann. Det han kan bidrage med har længe været passe!

    Kommentar by T. Flodur — 17. juli 2018 @ 13:55

  12. Jeg mener; se så for helvede at bliver færdig med at forske i Islam – Tiden har, alt for længe, været moden til at trække stregen i sandet – Hvor mange flere lig skal der på bordet?

    Kommentar by T. Flodur — 17. juli 2018 @ 14:11

  13. Det er desværre nødvendigt at vedblive at forske i islam, ligesom i nazisme og kommunisme. Og Thomas Hoffmann har en del at sige. Værd at lytte til.
    I øvrigt er jeg enig med #4 BB: “Renhedsneurosen har islam til fælles med mange politiske sekter – nazismen og kommunismen.”
    Det er ret interessant, at dem, der lider af renhedsneurose, altid opfører sig som svin eller det, der er værre.
    Ligesom dem, der lider af godhedsneurose. De åbner ladeporte for alskens ondskab.

    Kommentar by Catfish — 17. juli 2018 @ 15:48

  14. Islam er ikke en religion.

    Kommentar by Professor Trivia — 17. juli 2018 @ 17:19

  15. Åh ja hvor er der dog behov for at forske i Islam, hvis man vel at mærke er en studentikos akademiker, der ikke har noget fornuftigt at bruge tiden og skattekroner på.

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hadath-Akbar

    Kommentar by Abdullah Terkelsen — 17. juli 2018 @ 17:52

  16. 7, ikke nere… jeg går heller ingens steder, vil blive heroppe, og kæmpe for vort fæfreland ;) jeg har din ryg nu brormand, skarpladt med en 9´er ;) hoffmand, hvor har jeg hørt om det… nå jo, netop under trofasthed ;)

    Kommentar by JustDozer — 17. juli 2018 @ 18:33

  17. om så jeg bliver set som uren, så selv i koranen hvis jeg føler mig som en minoritet i eget land af og til, når muslimer forsøger at danne grupperinger omkring en af og til, så henledes der faktisk af deres profet til, at de netop alligevel skal have reapekten ;) om end så prøv mig ;)

    Kommentar by JustDozer — 17. juli 2018 @ 18:36

  18. jeg anerkender jo netop bare naturen, derfor jeg mener de alle uden relation til vores blodsbeslægtede fælleskab, skal sættes på fly og bugseres hjem… selvfølgelig ikke på førsteklasse. men inden da, skal de lige aflevere diamantringene, for flyturen er jo ikke gratis ;) og skal man udskrive skatter til det danske folk, for at flyve dem hjem, ja så er gamle kampvognspor bestemt også en mulighed, der er værd at drøfte… og så ku de jo selv gå. ;)

    Kommentar by JustDozer — 17. juli 2018 @ 18:38

  19. mht. thomas hoffman, definition af renlighed, jeg troede såmænd bare det var fordi nogle af os var bleven trætte af Ismam, at så mange muslimer pludselig var begyndt at kikke samme vej på en ;) jo ikke ligefrem fordi de indtager en række ;) muhahahaha
    18: mht. nat-uren ;) så vil jeg hellere vente med at trampe nogen over fødderne når jeg er blevet 60. og selv om det er sådan trukket i langdrag ;) så burde det selv indenfor muhammeds lære da give lidt respekt. ellers har jeg stadig min stav, og mit navn er von ribbentrop ;)

    Kommentar by JustDozer — 21. juli 2018 @ 14:41

RSS feed for comments on this post.