2. november 2009

Moderat islam i multikulturelle Malaysia

Malaysia fremhæves ofte som et moderat islamisk land. Fra Kristeligt Dagblad – Kristne kirker: 15.000 bibler er blevet beslaglagt.

“På malaysisk findes kun et ord for Gud, og det er ‘Allah’.

Men myndighederne har forbudt at bruge ‘Allah’ med henvisning til andre guder end den muslimske. Derfor har myndighederne beslaglagt mere end 15.000 kristne bibler de seneste måneder, lyder det fra kristne kirker i landet.”

Oploadet Kl. 04:22 af Kim Møller — Direkte link8 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/9370/trackback

8 Comments »

  1. Og de mere end 15.000 kristne bibler har de malaysiske myndigheder vel brændt eller på anden måde destrueret ?
    Rettroende muslimer kan ikke tåle tilstedeværelsen af andre trosretninger, for tænk hvis muslimer tør forlade islam.

    Kommentar by HelgeD-H — 2. november 2009 @ 07:33

  2. Jeg kan ikke se problemet. allah er vistnok arabisk for gud, så det er da underligt at kristne malayere vil benytte et arabisk ord for gud – Især når dette ord er forbundet med så megen ondskab og had.

    At man i Indonesien & Malaysia benytter den arabiske/islamiske betegnelse for gud er vel også et tegn på, hvor dybt de arabiske/islamiske ord, handlinger, bereber og holdninger er presset ind i disse landes kulture og selvforståelse.

    De har ikke engang deres eget Malaysisk ord for gud eller guder tilbage men må benytte den imperialistiske arabiske betegnelse – selv for en gud der IKKE er islamisk.

    Som sagt, jeg kan ikke se problemer. Hvis islam-tosserne vil have ordet allah for sig selv, så ser jeg det kun som en fordel. Så kan man i det mindste skille skæg og snot ved at holde de to (eller flere) gudesyn adskilt, ikke alene ved opfattelse men også ved navn.

    Den kristne gud mener
    allah mener
    yahweh mener
    odin mener
    brahmen mener
    buddha mener

    catch my drift?

    Kommentar by Vantroende — 2. november 2009 @ 08:59

  3. FINT, så er der herefter kun EN ENESTE ting at gøre. Vi må hurtigt beslaglægge 15.000 koraner i Danmark og destruere dem.

    En rabiat ide??? Næhh, hvorfor ikke? De har selv givet bolden op.

    Kommentar by Ramses-2 — 2. november 2009 @ 09:53

  4. Hvor er Amnesty International??

    Kommentar by JensH — 2. november 2009 @ 11:18

  5. Vantroende: Du har utvivlsomt ret i, at det er pga. islams dominans, at “Allah” (der ganske rigtigt betyder “Guden” på arabisk) er blevet udbredt til andre sprogområder, herunder til Malaysia.

    Men hvis det nu *er* blevet sådan, at der på malajisk ikke findes andre ord for Gud end Allah, så er de vel nødt til at holde sig til det, uanset at vi finder det sært og evt. frastødende at omtale den kristne gud som Allah. Hvilket de lokale muslimer nødvendigvis må respektere, hvis de skal gå for at være “moderate”.

    Kommentar by Thomas — 2. november 2009 @ 17:59

  6. Tænk lige over, hvis mange muslimer bliver så rasende over 12 tegninger, hvordan skulle vi kristne så reagere, ved destrution af 15.000 bibler.????

    Kommentar by Flemming — 2. november 2009 @ 18:06

  7. muhammed og allah er nu forbudt…
    den korrekte tiltale fremover er “pædofilen” og “mæææh”..

    Kommentar by Mike — 2. november 2009 @ 19:03

  8. Allah er iøvrigt et teologisk meningsløst ord.

    Det er den arabiske variant af hebraisk “Eloah”, men det giver ingen mening. I hebraisk tradition blev verden ifølge bibelen skabt af “Elohim” (= magterne/herrerne). Elohim er flertal ligesom Nephilim (“gudesønnerne” fra Enochs bog). De gamle hebræere var simpelthen polyteister (eller rettere sagt henoteister). De valgte én gud ud af mange – Yahweh – der kan oversættes med “jeg (for)bliver (hos jer)” eller “jeg bliver (til hos jer)”. Et fint navn til en stammegud og det gamle testamente er da også historien om det jødiske folks fuldt forståelige og berrettigede søgen efter en national identitet. Monoteismen er simpelthen et menneskeligt valg – ikke en egenskab ved verden.

    Den kristne teologi er mere eller mindre – via urkristendommen som mystriereligion – bygget ovenpå dette fundament blot med inputs fra forskellige hedenske traditioner (mithraisme, græsk filosofi, romersk paganisme, asetro etc).

    Pointen er at Islam er totalt afvigende fra ALLE andre religioner.

    Islam bygger på en doktrin om èn eneste gud, som har skabt verden og som er transcedent, ufattelig, upersonlig og uerkendelig.

    Der er ingen andre religioner, som har en sådan doktrin.

    I stort set alle andre religioner er der faktisk en polyteistisk grund (selv i jødedom og kristendom selvom ikke alle ved det) og et personligt gudsforhold er i større eller mindre grad mulig.

    Men i Islam eksisterer kun den ubønhørlige doktrin om den uværdige underkastelse under én gudediktator som menneskeligt eksistentielt valg.

    Dette understreger, at Islam er det rene fup – urelateret til den tradition, den hævder at binde sig til.

    Allah er helt enkelt ikke lig med den jødiske og kristne gud!

    Kommentar by Sigwar — 2. november 2009 @ 21:24

RSS feed for comments on this post.