7. december 2018

Klimaforsker om julens ‘overforbrug’: “Alle, der går op i vores klima, burde have dårlig samvittighed…”

Alternative Uffe Elbæk og hans mand har i år besluttet at droppe juletræet og gavekøb (til andre end børnebørnene), af hensyn til klimaet. De sidste tre år har han holdt nytår i Athen, Lissabon og Rom, men i år bliver det blot til et togrejse til Berlin.

Vi bør alle tænke menneskehedens overforbrug ind i juletraditionerne forklarer professor emeritus Aksel Walløe Hansen til BT.- Uffe Elbæk dropper juletræet og gaverne: ‘Jeg kan mærke, at jeg har fået nok’.

“Står det til klimaforsker og professor emeritus ved Niels Bohr Instituttet på Københavns Universitet, Aksel Walløe Hansen, bør vi allerede nu tage vores liv – og herunder juletraditionerne – til grundig overvejelse.

Vi kan i hvert fald ikke fortsætte, som vi gør nu. Vores ressourceforbrug er alt for stort. Udviklingen skal vende. Ellers ender det galt,’ siger han.

Aksel Walløe Hansen understreger, at julen kun er et symptom på det overforbrug af jordens ressourcer, som på sigt kan få katastrofale konsekvenser. Og at løsningen på den gordiske miljøknude ikke ligger lige for.

‘Det er et kæmpe dilemma. På den ene side ved vi de fleste jo godt, at klimaet lider skade af menneskehedens overforbrug. Men på den anden side vil vi jo gerne leve det gode liv med rejser, forbrug og god mad.’

Skal vi danskere så have dårlig samvittighed over at holde jul som vi plejer?

‘Hvad vil du have, jeg skal svare til det? Lad mig sige det sådan her: Alle, der går op i vores klima, burde have dårlig samvittighed over vores overforbrug hver eneste dag, og ikke kun i julen.‘”

Oploadet Kl. 12:32 af Kim Møller — Direkte link23 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/96950/trackback

23 Comments »

  1. Bøsser med børnebørn?

    Kommentar by Moth — 7. december 2018 @ 13:09

  2. Hold nu med at gå islams veje.
    At forbyde jul.?
    Hvor meget forbruger de små led lys så egentligt? Og stearinlys er på batterier Idag.
    Gave køb må da give ekstra i moms og told kassen.

    Kommentar by P — 7. december 2018 @ 13:19

  3. Heldigvis har “klimaforskernes” mange forudsigelser om diverse katastrofer altid ramt ved siden af.

    Kommentar by Ole Madsen — 7. december 2018 @ 13:29

  4. Jeg tænder med stor fornøjelse min strømsluger af en receiver.

    Veganere og klimafanatikere som Uffe Elbæk og co. må gerne græde sig i søvn hver nat, det viser kun deres syge forhold til fakta.

    Kommentar by k.m. — 7. december 2018 @ 13:46

  5. Skulle de ikke hellere blive hjemme under dynen og knushygge sig med slukkede radiatorer hele julen på vand og brød? Hvis de altså vil gøre noget for børnebørnenes skyld.

    Kommentar by mvjensen — 7. december 2018 @ 14:29

  6. Den dag de forbyder Eid’en kan vi snakke …

    Kommentar by Realist — 7. december 2018 @ 15:27

  7. Hmmm, og alligevel vil man have en Marrakesh-aftale, så flere migranter kan komme herop og producere (hø hø, de vil sgu nok hellere have sociale ydelser) flere varer til de hungrende forbrugere – det afrikanerne tjener skal så sendes til Afrika, så flere afrikanere kan købe flere varer. De nu mere velhavende afrikanere gider ikke æde planter, de vil have KØD, ergo skal vi have mere kødopdræt. Samtidig står Læger uden grænser i kø for at redde flere afrikanske menneskeliv, så befolkningstallet kan eksplodere … hvad fanden gør vi med alle de afrikanere, grise og køer, som alle kommer til at skide og bøvse i stride strømme og derved ødelægge Ozonlaget?!

    Nå, nej, det er kun den hvide heteroseksuelle mand der er problemet ;-)

    PS: læste et sted at den frelste Elbæk tager dieseltoget til Berlin og forurener lige meget af den grund.

    Kommentar by Migranter gider ikke telte — 7. december 2018 @ 15:31

  8. Jeg har kun dårlig samvittighed over e´n samlet katastrofe:
    De 179 nuværende politikere i Folketinget, der alle som en agerer for fri iSlamisering af Danmark!

    Kommentar by M.S. Carstens — 7. december 2018 @ 15:32

  9. Og i øvrigt skulle cirkusklovnen og hans galeparti SKAMME SIG over, ikke med bare et ord, at nævne den største klimasynder i verden: iSlammets uhæmmede produktion af retarderede “stakler”, der i millionvis forventer at blive fede forbrugere på vor regning!
    Er det ikke halalslagtet oksekød der er deres foretrukne, at mæske sig i?

    Kommentar by M.S. Carstens — 7. december 2018 @ 15:41

  10. Jamen så lad os håbe at muslimerne slår til igen i år i berlin, det vil også gavne de offentlige budgetter i Mohammedanmark.

    Kommentar by Piphans — 7. december 2018 @ 17:47

  11. Klima-hysteriet baserer sig på nogle løgnagtige co2-postulater der ikke er andet end spekulation i hvordan man kan vride endnu flere penge ud af de uvidende masser. det er solens varierende udstråling der varierer klimaet. Læs “Den maniske sol” og forskeren Svensmarks analyser.

    De røde “verdensfrelsere” er iøvrigt i gang med at afskaffe Europas fred og sikkerhed og meget mere. Læs om det i øverste blog over denne. “Balkanske syge”. Mens de ævler løs om co2, forbereder de med Marokko-pagten KRIG i Europa.

    Kommentar by tp — 7. december 2018 @ 18:27

  12. EN BALKANSK SYGDOM – idag har den bredt sig. (øverste blog)

    Kommentar by tp — 7. december 2018 @ 18:31

  13. Jeg har netop i Jyllandsposten set et interessant verdenskort. der viser satellit målinger af kilderne til verdens ammoniak udslip. Ammoniak er en klimagas der er langt værre end CO2, og som hænger sammen med landbrug og husdyrhold.

    Det interessante ved kortet er at de værste udslipsområder er steder i Afrika, Indien og Kina. Farvekoden var her blodrød. Det viser jo blot at befolkningstæthed i høj grad har noget med ammoniakudslip at gøre. Så skal man jo ikke kun give den vestlige verden skylden for klimaproblemerne. I højere grad skal man til at give befolkningstilvæksten i ulandene et stort medansvar.

    Kommentar by JC — 7. december 2018 @ 18:52

  14. Vrøvleakrobat- og partiformand Uffe Elbæk: Du er, ikke overraskende, en stupid IKKE-menneskekender – Netop på denne årstid, hvor kulde og mørke hjemsøger vores dejlige land, er der, henset til menneskenes mentale sundhed, brug for en overdådig lysets fest!

    Hvis du, Uffe Elbæk, absolut vil brillere med din manglende, ikke eksisterende, psykologiske tæft , så vælg en anden årstid til lancering af dit perverse evangelium!? – Og hold så i øvrigt din kæft, din kvalmende usunde stakkel!

    Kommentar by T. Flodur — 7. december 2018 @ 18:53

  15. Det er i virkelig den vestlige verdens U-landsbistand, der er den store klimaskurk. Det er den der har været skyld i befolkningseksplosionen i U-landene og den deraffølgende kraftige væskst i produktionen af Klimagasser.

    Kommentar by JC — 7. december 2018 @ 18:56

  16. Igen, det rager almindelige mennesker hvor og hvorfor uffe elbæk holder Jul og Nytår. Han er ikke andet end en forkælet overklasse bums der nu er så gammel at han bliver træt af en flyvetur over Europa. Han er IKKE en profet, der er intet nytænkt budskab i han meninger.

    Hvis Julens overforbrug skal skaleres så er det folk som elbæk der er de store syndere. Start med jer selv, røvhuller!

    Kommentar by Santor — 7. december 2018 @ 21:25

  17. Sædvanlige svansepolitikere, alle politikere er ikke andet end svanser og lebbere – det er derfor de er så sataniske, det hænger sammen med segmentet.

    Kommentar by Jack Nille — 7. december 2018 @ 21:50

  18. Når jeg læser klovnepartiets leders udtalelser, kommer jeg til, at tænke på, om ikke Lars Løkke Landsforræder også er bøsse/ekstrem venstredrejet? Ikke at jeg har noget mod bøsser, men lige for tiden er det det samme hjernedøde gylle de spyr om sig med til borgerne: “Underkast Jer vore ordre, goderne tilhører alene os og det vil vi kæmpe videre for, indtil I borgere har fattet det!”

    Kommentar by M.S. Carstens — 7. december 2018 @ 22:39

  19. # 13 JC:

    Ammoniak er giftigt men er vist ikke det man kalder klimagas. Per A Hansen har på klimadebat gjort rede for hvad det handler om:

    “Klimaeffekten af dyreholdet er næppe måleligt, for den “højpotente klimagas METAN” er en meget svag klimagas, da den kun absorberet et par meget smalle absorbtionsbånd.
    Men så har man konstrueret en usikker matematisk formel, der kan regne klimaeffekten ud over ethvert antal år, GWP-værdien for metan er sat til ca. 23 over 100 års levetid.
    Her ser man helt væk fra, at levetiden for metan er ca. 12 år!
    Til gengæld ansættes CO2 til en levetid på flere hundrede år, det mere rigtige er ca. 10 år!

    Mange af de bølgelængder metan kan absorbere, er allerede optages af vanddamp.
    Hvornår indvælger man videnskabsfolk i klimapanelet, som kan bruge HITRAN-dsatabasen?”

    Kommentar by perhag — 7. december 2018 @ 23:06

  20. VORES POLITIKERE går op i de helt forkerte ting. De er meget optaget af at skaffe migranter og kriminelle til Danmark, de vil gerne bruge milliarder på vindmøller, på klima-hysteri, på at skaffe ligestilling og anerkendelse til bøsser og lesbiske langt nede i Afrika. (størstedelen af milliarder “forsvinder” på mystisk vis ud i ørkener, jungler og regeringsbureaukratier)

    Men hvad rød og radikal politik fører til, er der nu et godt eksempel på. En hel region i Sverige med 49 kommuner og 1.6 millioner borgere er nu gået konkurs. Et velfærdskollaps er det endnu ikke blevet til, men den kan være på vej. (se Snaphanen)

    At V, K, S og R samt vrøvleakrobaterne fra Alternativet har en utrolig stupid (og livsfarlig) opfattelse af hvad der er ret og rimeligt, kan man læse om hos den korte avis og 24nyt.dk.

    Kommentar by Bent Nielsen — 7. december 2018 @ 23:15

  21. Er det ikke hamrende ligegyldigt med at købe spare-pærer og spise veganer-burger, når der bliver 1 million afrikanere mere hver 12. dag.

    Kommentar by M.P. — 8. december 2018 @ 11:39

  22. Mon professor Aksel bare en enkelt gang har overvejet, hvor pengene til professorens eksorbitante gage og pension kommer fra?

    Kommentar by Revisoren — 8. december 2018 @ 12:41

  23. Før i tiden skulle vi tage hensyn til de fattige og paven, nu skal vi tage hensyn til vejret og de homoseksuelle. Vi lever minsandten i spændende tider.

    Kommentar by Nielsen — 8. december 2018 @ 22:49

RSS feed for comments on this post.