20. december 2018

Eks-kommunistisk professor advarer mod ‘fædrelandssangene’: Vi bør ‘indse, hvor hjemmeblinde vi er’

Jeg skrev om ‘branding-eksperten’ Mads Mordhorst tilbage i 2015, da han problematiserede den danske udlændingepolitik. Muhammedsagen blev nævnt, og det blev blandt andet brugt som argument for at Danmark fremover ‘vil få sværere ved at tiltrække kvalificeret arbejdskraft’. Klassisk holdningsmassage, der ikke lader sig anfægte af virkeligheden, såsom at englændere og amerikanere i disse år tilvælger Danmark som turistmål.

Som det fremgår af et interview i Kristeligt Dagblad, så mener Mordhorst ikke man skal gøre noget, som enkeltpersoner kan føle sig stødt af. Han problematiserer ‘fædrelandssangene’, der er problematiske per definition. Multikulturen skal ikke bare være altfavnende, men historieløs. Sagde historikeren.

Mikael Jalving husker ham fra studietiden, og han holder ikke igen – Nation Branding-professor slår til mod ung blond pige. Eller hvad foregår der egentlig på CBS?.

“Vi kaldte ham kærligt Hestemorderen. Han var skingrende kommunist og ikke ligefrem nogen charmetrold. Men efter et par øl var han ok.

Som så mange andre i sin årgang lagde Mads stille og roligt Marx på hylden, fordybede sig i Foucault og slog ind på magtens boulevard for at gøre karriere. Da jeg mødte ham på Copenhagen Business School (hvor jeg utroligt nok er censor) for nogle år siden, blev jeg overrasket over at møde Mads Mordhorst i kantinen og høre, han var blevet assistant professor ved Department of Management, Politics and Philosophy med speciale i noget, der vistnok hedder Nation Branding.

Jeg ønskede ham tillykke og tænkte i mit stille sind, at det alligevel var sigende, at den humorforladte unge marxist fra 1990’ernes historiestudium på Københavns Universitet var vandret ret igennem institutionerne og blevet professsor og viceinstitutleder på en skole, hvor man i bedste fald lærer at tjene penge. …

… ikke nok med det. Mads Mordhost advarer mod ’stort set alle fædrelandssange og Grundtvigs sange’. Som han uddyber: ‘For hvad er det for en opfattelse, der gør, at han mente, at småt er godt, og stort er ondt?’

Ja, det kunne jo for Grundtvig have været tabet af flåden i 1807, tabet af Norge i 1814 og nederlaget i 1864 – eller hans opgør med den københavnske kulturelite, Mads Mordhorst.”

(Interview med viceinstitutleder Mads Mordhorst i Kristeligt Dagblad, 18. december 2018)

“Jeg forstår hendes reaktion, og det er godt med den type konflikter… Ellers har vi ingen mulighed for at udvikle os og for at indse, hvor hjemmeblinde vi er. Det er en kultur, der skal behandles og forhandles på institutniveau. … Personligt vil jeg ikke synge med på den sang. Jeg kan heller ikke forestille mig, at der er nogen, der vil tage den op nu, hvor vi har den erfaring i bagagen, at den kan virke stødende. Så vil det jo være en provokation at synge den fremover(Mads Mordhorst)

Oploadet Kl. 11:32 af Kim Møller — Direkte link31 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/97291/trackback

31 Comments »

  1. Jeg føler mig stødt over M.M. og hans holdninger. Kunne man ikke finde et job der passer til hans intellekt?
    Er det mon fordi flaskedrengene i Føtex blev erstattet af automater?

    Kommentar by Erik — 20. december 2018 @ 11:50

  2. Mads Mordhorst er af det stof rødnazister og landsforrædere er gjort af. Er han i familie med Lars Quisling eller Uffe Elbæk? At hans hoved er fyldt med løse skruer, er tydeligt. En typisk pseudo-intellektuel som kun har en slags succés fordi dansk politik længe har været domineret af radikale galninge og blårøde banditter.

    Kommentar by tp — 20. december 2018 @ 11:53

  3. Det kan næppe vare længe før turister begynder at fravælge Danmark som turistmål. De er ihvertfald begyndt at fravælge Frankrig, Tyskland og Sverige pga. al den ballade og utryghed masseindvandringen har fremkaldt. I Paris er der ikke mange turister tilbage. Tusinder af hotel-værelser står tomme. I Belgien er regeringen blevet afsat pga. omfattende protester mod Marokko-pagten. I Frankrig kan Macron være på vej væk, efter anklager om forræderi.

    Kommentar by tp — 20. december 2018 @ 12:05

  4. “Hjemmeblinde” Mads Mordhorst er jo jubel idiot.

    Som gammel sømand kan jeg fortælle Mads Mordhorst at det netop var min kontakt med “de fremmede lande” at min kærlighed til Danmark blev vækket. Det var i udlandet jeg indså hvor stærkt, stabilt og velfunderet Danmark var og kontrasten var enorm. Det var hverken fattigdommen eller rigdommen, med “kulturen” der var forkellen.

    Danmark og for den sags skyld hele Skandinavien er en hel unik måde at leve sammen på, eller rettere, det var. Den levevis er nu i farer for at blive tilintetgjort af folk som Mads Mordhorst fordi de tror de ved bedre.

    Fremtiden vil fælde dom over tåberne, men det bliver dyrt, både i liv, penge og tid!

    Kommentar by Santor — 20. december 2018 @ 12:11

  5. Lars Quisling var lige med i radio-avisen, med en hyklerisk udmelding om at Danmark ikke skal give efter, men være stålsat overfor islam og terror-trusler. Men det er jo Lars Usling selv der for få dage siden i Marokko har sagt jatak til at Danmark skal modtage YDELIGERE flere hundrede tusinde migranter fra Afrika og Arabien. Han skrev under på den Marrakech-traktat der er kaldt en social atombombe mod Europa, og en opskrift på kaos, fattigdom, gangstervælde og krig.

    Sandelig en hyggelig fætter vi har som statsmedister. Det synes K, S og DF også. De bakker ham op.

    Kommentar by tp — 20. december 2018 @ 12:17

  6. I stedet for at bruge krudt på dem, der allerede ER toppet i deres ‘akademiske’ karriere, og derfor er urørlige, burde vi bruge krudt på dem der bliver næste generations skadedyr.

    Hvordan kan krænkelsesobjektet i denne historie stadig få lov at undervise på et offentligt uddannelsessted? Burde man ikke give hende chancen for at søge job et sted, hvor værdierne passer bedre til hendes? Den sorte skole?

    Kommentar by Bastardo — 20. december 2018 @ 12:30

  7. Hvem er den brune kvinde, som følte sig stødt over sangen? Hvad er hendes oprindelsesland?

    Hvis hun er muslim, kan hendes angreb på den danske sangskat ses i sammenhæng med den kulturkamp, muslimske studerende fører på danske uddannelsesinstitutioner for islams udbredelse (bederum og sindelagskontrol over muslimske medstuderende).

    Eller måske er hun psykisk syg, som nogle politikere mener at vide?

    De danske medier bør afdække sagen, så den danske befolkning oplyses og kan tage stilling på et korrekt grundlag.

    CBS er en offentlig undervisningsinstitution og kan ikke tillade sig at føre en underkastelsespolitik over for fremmed kultur, som alene er begrundet i en ansats yderligtgående politiske overbevisninger.

    Jeg synes, at Mads Mordhorst skal sendes på sygeorlov, indtil sagen er afdækket og en afgørelse om hans fortsatte ansættelse hos CBS er truffet.

    Kommentar by np — 20. december 2018 @ 13:18

  8. https://denkorteavis.dk/2018/merkels-integrationsminister-udsendte-julekort-uden-at-naevne-jul-og-kristendom-men-hun-sender-gode-oensker-til-muslimers-faste/

    Kommentar by k. m. — 20. december 2018 @ 13:41

  9. Jubelidiotiet er simpelthen for meget. En gammel sang, som synges af kærlighed til landet skal åbenbart nedgøres fordi man sammenligner den med en – ung blond pige-. Hvis man ikke kan lide blonde piger, kan man jo bare lade være med at synge med, og hvis man er så hysterisk petitese kværulant politisk korrekt svensk psykotisk, så gå dog til psykiater. Kan huske ABBA i sin tid blev kritiseret, fordi Agnetha Faltskog i nummeret- Thank you for the musik- sagde “Ive been so lucky i am the girl with golden hair”, som om man ikke kunne sige det uden at nedværdige sorthårede……troede kun det forekom i den poltisk korrekte psykotiske Sverige. Må jeg anbefale teraupetisk at CBS om morgenen starter med at udråbe mantraet i hallen- Say it loud, im black and proud…..(James Brown>) :-). Støt SIAD. God jul og godt nytår. mvh Michael Unna

    Kommentar by Michael Unna — 20. december 2018 @ 14:02

  10. Danmark fremover ‘vil få sværere ved at tiltrække kvalificeret arbejdskraft’.

    Det modsatte er tilfaeldet. Jeg har bemaerket at turistindustrien i Kbh er eksploderet det seneste aarti. Ser man travelogue-videoer fra isaer amerikanere, er noget af det foerste de naevner, hvor hvid Koebenhavn er, og hvor fredelig.

    Hvis Danmark lukkede graensen og smed muhammedanerne paa porten, ville vi kunne vaelge og vrage mellem verdens bedst uddannede personer.

    Kommentar by Erling — 20. december 2018 @ 14:07

  11. Læste i en artikel på bt.dk, at den forhenværende sangerinde i Tøsedrengene, Anne Dorthe Michelsen, er helt enig med Mordhorst.

    Måske den falmede “stjerne” savner livet i rampelyset, og håber på lidt opmærksomhed?

    Kommentar by Revisoren — 20. december 2018 @ 14:23

  12. Fantastisk “argumentation”: Når noget (eller nogen?) virker stødende på visse personer, så er det de facto “provokerende”, hvis man fastholder dette noget, f.eks. at synge en traditionel fædrelandssang, hvorfor vores professor selvfølgelig ikke vil gøre det fremover, og formodentlig ville han foretrække, at det slet ikke var tilladt fremover.

    Hvor var professoren eller allierede, da opsætningen af Jesus Christ Superstar blev opfattet som stødende, da Piss Christ blev udstillet? Nej, vel, ingen steder, for det afgørende er nu som før, HVEM der bliver stødt, og HVEM der viderebringer et stødende budskab, en stødende holdning o.s.v. .

    Af samme grund bliver vi ved med at være vidne til en stadig mere bizar opsætning i medierne, hvor det fortælles at 80 procent af danskerne har et problem med Dansk Folkeparti (for slet ikke at tale om NB), medens det samtidig påstås, at DF er det “mest magtfulde” parti, da 80 procent af partierne i Folketinget vedtager eller tilslutter sig oprindeligt DF´sk tankegods, åbenbart uden rigtig at ville det. Talking about contradiction in terms eller hvad….

    Kommentar by Henrik Larsen — 20. december 2018 @ 14:29

  13. Altså, efternavnet siger jo ligesom alt, som sædvanligt. Mon ikke en spændetrøje ville være passende?

    Kommentar by Jack Nille — 20. december 2018 @ 14:31

  14. Lever vi ikke efterhånden under et tredobbelt gangstervælde? Regeringens-, gammel-partiernes- og migranternes-……? Eller et fem-dobbelt hvis vi tæller bureaukratierne og medierne med.

    Kommentar by Ole Jensen — 20. december 2018 @ 14:33

  15. Enig med 14:07 Vi kunne let smide aberne ud ved ikke at sende dem flere penge, eventuelt lukke for det varme vand og varmen i vintermånederne.

    Kommentar by Jack Nille — 20. december 2018 @ 14:33

  16. SELVMORDHORST WESSEL

    Kommentar by White knight — 20. december 2018 @ 14:33

  17. DF er den mest åbenlyse kontrollerede opposition i hele den vestlige verden.

    Kommentar by Jack Nille — 20. december 2018 @ 14:36

  18. Mads Mordhorst er gjort af det stof, der kendetegnede landsforræderne Corfitz Ulfeldt og Erik Schavenius.
    Undertrykkelse af egne værdier, for at sledske for udefra kommendes babariske såkaldte “værdisæt.”

    Et ord siger: Skik følge eller land fly. Hvis udefra kommende ikke kan indordne sig, så ud af vagten. Hvorfor bosætter de sig i kristne lande? var det ikke mere nærliggende at vælge et muslimsk?

    Men vi skal bære denne store forsørgelsesbyrde, fordi halvhjernerne ikke gider at få armene ud fra kroppen og hænderne op af lommen. Helt utilstedeligt, at vore såkaldte politikere tillader sådan nassen på de etniske danskere, generation efter generation.

    For pokker danskere, skal vi ikke give dem kamp til stregen, og lade være med hver gang, at stemme på de samme gamle partier, der jo kun vil et, nemlig at berøve danskerne deres fædreland.

    Kommentar by der Adler — 20. december 2018 @ 15:22

  19. Vi skriger og råber – vi spræller og skyggebokser alt det vi kan……Intet sker af det vi gerne vil have skete – det bliver bare værre og værre…..Og når mikrofonerne og kameraerne er slukket skraldgriner alle systemets mandslinger og kællinger og vil pisse os et stykke inden de går i banken og stjæler vores penge…!

    Rigtig dårlig jul til os alle, dem der endnu ikke er halshugget af de muslimske galninge…lorteland!

    Kommentar by Black Watch — 20. december 2018 @ 15:45

  20. Jack Nille 14:33
    Er bange for aberne ville gå amok, og selv tage hvad de mener retmæssigt er “deres”.
    Selv når de får i hoved og aberøv, er det langt fra nok.
    Hvilket dagligt dokumenteres – senest med svindelprojekter med satspuljemidler og GREED.
    Foruden den lille hyggesvindel i hverdagen.
    Der er kun een mulig løsning tilbage. Og den bliver ikke fredelig.

    Kommentar by White knight — 20. december 2018 @ 16:03

  21. 4 Santor.

    Så er denne danske sang til dig.

    Den er ikke gammel, men gjort af det gamle stof: kærligheden til hjemmet og de nærmeste. Sunget af unge blonde piger for hjemvendte sømænd. Og de unge i dag er ikke mere blaserte, end at de må fælde en tåre ved det:

    https://www.youtube.com/watch?v=wlS7J4tYN0s

    Kommentar by Sådan er det jo — 20. december 2018 @ 16:20

  22. #21

    … Det betyder, at der er håb endnu.

    Kommentar by Sådan er det jo — 20. december 2018 @ 16:21

  23. Np.

    Jeg mener ikke hun er brun eller sort. Der er godt nok en sort kvinde på det Institut, men hun er ansat i administrationen.

    Skal det være en forsker – så er der nok tale om Ana Maria Munar.

    Kommentar by Vakse Viggo — 20. december 2018 @ 17:28

  24. Jeg føler mig dybt krænket hver gang jeg møder et brunt eller et sort menneske. Altså må de ( ifølge Mads Mordhorst ) lade være med at være sorte eller brune.

    Kommentar by Danskeren — 20. december 2018 @ 17:46

  25. Hvis vi ikke kaster ankeret nu og sætter hælene i ender vi som Sverige.

    https://m.youtube.com/watch?v=QJqtXndSUhs&feature=share

    Håber linket virker.

    Kommentar by P — 20. december 2018 @ 17:50

  26. Apropos skøre kommunister:

    Så i aftes et kort glimt af et interview med den såkaldte “kunstner” Kristian von Hornsleth i Go’aften Danmark.

    Her præsenterede han sit nye “kunstværk”; udstilling af hjemløse i montre på Strandvejen.

    Hornsleth forklarede:

    “Social ulighed er årsagen til, at fascismen nu kommer igen.
    USA er fortabt, England er på vej, og vi er det næste land.”

    Så gik jeg på druk…

    Kommentar by Revisoren — 20. december 2018 @ 20:04

  27. #21 Sådan er det jo.

    Tak for det :)

    Kommentar by Santor — 20. december 2018 @ 20:36

  28. Har også lige læst om Anne Dorte Michelsen. Jeg forbavses vedvarende over den dumhed og mangel på læsefærdigheder som hele sagen og flg udtalelse tyder på: “hvor jeg så har sagt, at man jo ikke behøver at være en blond pige, i og med at jeg som brunette står og synger den.”
    For hulan da osse!
    Den danske sang er en ung blond pige.
    Det er en METAFOR som siger at den danske sang er frisk, smuk osv.
    Den siger jo IKKE noget om hvordan dem, der synger sangen, ser ud!
    Sætningen siger heller ikke noget om at smukke mennesker skal være blonde….(bare lige en serviceoplysning til de fat-svage).

    Kommentar by Hovsada — 20. december 2018 @ 20:37

  29. Var selv så uheldig at have Mordhorst som underviser, da jeg i en kort periode havde forvildet mig ind på humaniora. Total tyndarmet vatpik skal man lede længe efter. En svag stodder som pippede op med ligegyldig ævl.

    Kommentar by Elegia — 20. december 2018 @ 20:44

  30. Tænk at man som historiker kan blive professer men ikke forstå, at sangen om den blonde pige er en metafor.

    Kommentar by Britta Due Andersen — 21. december 2018 @ 10:22

  31. # 7 np. De har gang i FB , se Ana Maria Munar CBS og ægtefællen Bjarke Møller CBS, de kan overhovedet ikke lide opmærksomheden. Forsvarer vennen Mads Mordhorst. Der blev ikke gjort noget forkert, ingen sag, intet forbud mod sangen. Der skal bare findes en løsning for den krænkede kvinde, som vistnok var adoptivbarn af danske forældre. Man må lade være med at synge den, men det er ikke en sag ( hvis det ikke er en sag på CBS er det ikke sag, må vi forstå ) Der er andre sange af tage af(?!) Det bare noget inde på CBS. De skal ikke hænges ud, det er uretfærdigt, nu går der identetspolitik i det(!?), og det går ikke, det bliver blæst op, det er had fra nationalistiske kredse….. sig mig, taler vi om voksne mennesker med høj uddannelse?

    Kommentar by Uno — 21. december 2018 @ 22:16

RSS feed for comments on this post.