21. december 2018

Mordhorst undsagde Jordan Peterson-arrangement, “… der ‘tematiserede’ maskulinitet på den måde”

CBS-professor Mads Mordhorst vil ikke provokere minoriteter med fædrelandskærlige sange, og med den viden, er det skræmmende at høre, at han var en del af kuratorgruppen bag Bertel Haarders ‘Danmarkskanon’. Internationale socialister har altid haft det svært med nationalstaten, uden egentligt at formulere et troværdigt alternativ. Fra ortodoks marxisme til kulturmarxistisk ‘redepisseri’ på en generation.

Fra et indlæg hos Forskerforum – CBS-affære om sang er også intern institut-konflikt.

“Nu kan FORSKERforum så afsløre, at der har været en debat internt på instituttet om, hvad CBS-ansatte kan og ikke kan i CBS’ navn. Konkret handler det om et debatarrangement i aften om en kontroversiel, højredrejet canadisk kulturkriger: ‘Hvorfor snakker alle pludselig om ham der Jordan Peterson?’. Et af dagens temaer lyder: ‘Historien om patriarkatet er fake news. Kvinder og mænd har brug for hinanden, og børn har brug for en mor og en far som mesterlære i dualismen mellem det maskuline og det feminine’ …

Mordhorst blandede sig i den interne debat og tog afstand fra et sådant arrangement i en mail til instituttets ansatte: Instituttet burde ikke stå som arrangør af et sådant arrangement, der tematiserede ‘maskulinitet’ på den måde (mail til LPF-instituttets ansatte). Mordhorst understregede, at han gik ind i debatten med et personligt synspunkt og ikke som vice-institutleder.”

(Morgensang ved CBS, Solbjerg Plads, 21. december 2018; Foto: Tilsendt)

“Jeg sad sammen med Mads Mordhorst fra CBS i Bertel Haarders kuratorgruppe vedr. Danmarkskanon.

… Efter at vi havde løst opgaven i fordragelighed… sagde han til mig, at vi stod ‘langt’ fra hinanden rent politisk.

Det blev jeg overrasket over at høre, da jeg politisk ser mig selv på midten. Men han bekendte sig som hjemmehørende på den yderste venstrefløj. Så det må være, fordi politik på venstrefløjen i dag næsten kun handler om identitetspolitik og om man er for eller imod det nationale, at han sagde dette. Så kan liberale personer, som mig selv, pludselig se sig selv opfattet som hørende hjemme et stykke ude til højre.

Det er fuldstændigt tosset, at det er kommet dertil. Set fra den vinkel må alle partier til højre for Enhedslisten altså anses for højrepartier.” (Michael Böss på Facebook, 21. december 2018)

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/97387/trackback

52 Comments »

  1. Forbyd rødgardister og forbyd islam i Danmark.

    Kommentar by Carlo Di Napoli II — 21. december 2018 @ 14:47

  2. Mord-horst er blodrød kommunist. Det var for 5O år siden til nød forståeligt, for den gang var en stor del af kommunisternes forbrydelser og massemord stadig ikke blevet afsløret. Men nu om dage er en kommunist en person som er ekstremt uvidende eller har en defekt hjerne og en ret lav IQ. (det sidste gælder faktisk en del pseudo-intellektuelle) Da Mord-horst næppe kan være uden viden om rædslerne i de socialistiske KZ-lejre mv., må vi antage at han lider af nogle alvorlige personlighedsforstyrrelser og moralske brist. Han er nok blandt de brådne kar eller rådne æbler i CBS. Det er uforståeligt og pinligt at CBS, Copenhagen Business Scool (førhen Handelshøjskolen) har en så ignorant og underlødig “professor” ansat.

    Kommentar by tp — 21. december 2018 @ 15:01

  3. Nej, alle partierne til højre for konservative er stadig til venstre for Stalin inde på Christiansborg

    Kommentar by Jack Nille — 21. december 2018 @ 15:04

  4. ” Set fra den vinkel må alle partier til højre for Enhedslisten altså anses for højrepartier.” Mon ikke Böss mener i den akademiske verden? Ingen andre steder er nogen vel så tossede?

    Kommentar by Snaphanen — 21. december 2018 @ 15:37

  5. Han ER jo den rene selvMordhorst.
    Og leverer et af de tungeste beviser for, at vore undervisningsinstitutioner ER karmoisinrøde, og befolket med undervisere en anelse til venstre for Pol Pot.
    Et rent selvmål og selvMord.

    Kommentar by White knight — 21. december 2018 @ 15:47

  6. CBS er til for handel, industri og økonomi; ikke for at bruge skattemidler til pædagogisk alternativ lejestue.

    CBS har tabt sutten og realiteternes verden.

    Nogen burde sørge for oprydning i CBS’s moralske morads.

    Kommentar by Oppenheimer fan — 21. december 2018 @ 15:50

  7. HVIS VESTEN BLIVER EROBRET og overtaget af Islam, vil det ikke ske via en konventionel krig, men via en guerilla-krig. Hvor Vesten ikke kan sætte ind med tanks, kanoner og fly som i en “normal” krig. Det sandsynlige er en borgerkrig hvor der vil blive kæmpet fra hus til hus, fra gade til gade, og fra område til område.

    Tilhængerne af masseindvandring vil hævde at der aldrig bliver tale om en guerilla-krig. Men EU, Merkel, Macron, Lars Quisling og lignende typer er jo i fuld gang med at skabe FORUDSÆTNINGERNE for guerilla-krig/borgerkrig i hele Europa plus Skandinavien. En import af 2OO- 3OO- eller 5OO millioner migranter til vores lande, vil ikke gå stille af. Efterhånden som Europæerne opdager at deres boliger, kvinder, penge, jobs, skoler, hospitaler, gader og byer overtages af negre og arabere, vil der opstå en voldsom modvilje mod både politikerne og migranterne. En modvilje der vil vokse til et utæmmeligt raseri. Som det pt. demonstreres i Bruxelles, Paris og mange andre byer.

    I Spanien og Frankrig er migranter blevet afsløret i at opbygge våbendepoter med både maskingeværer, raketstyr, håndgranater og fjernstyrede bomber. I Sverige er en guerilla-krig mod svenskerne allerede begyndt. I Frankrig taler fremtrædende personligheder om at Frankrig og Europa vil blive en slagmark, hvis Marrakech-traktaten ikke annulleres.

    Da 15 lande har sagt fra…… da Merkel og Macron anklages for svigt og forræderi af Trump og en lang, lang række af generaler, admiraler, oberster, filosoffer, tænksomme borgere, borgmestre, en tidligere forsvarsminister, professorer og overlæger osv., osv……. kan vi vist godt tillade os at fastslå at Marrakech-pagten bør skrottes omgående, hellere i dag end i morgen.

    Det var en meget, meget stor fejl af Lars Quisling at skrive under på Danmarks vegne. Det var frækhed, mandatsvig og højforræderi, for Venstre og Lars Ulykke har ikke folket bag sig, men kun DR, Pollertiken og nogle uduelige pampere fra K, S, R, LA, DF samt små kliker af rødfascister.

    I Malmø og Gøteborg osv. er forholdene allerede utrolige og meget u-hyggelige. Sådan bliver det også i de danske byer inden længe, medmindre vælgerne vågner og smider de dårligste og mest uduelige partier på lossepladsen. For enten havner gammelpartierne dér, eller også bliver det hele Danmark som kommer til at lide og bløde.

    Kommentar by Ole Jensen — 21. december 2018 @ 16:17

  8. https://www.fyens.dk/article_gallery/3310484

    Skal ses, da fuglefotos af og til vises herinde…
    Jeg kommenterer så bare det ind i en anden sammnhæng…!

    Se det her foto af HVIDE sangsvaner der synger om en ung blond pige i Danmark…!

    Kommentar by Black Watch — 21. december 2018 @ 16:42

  9. @Ole Jensen 16:17 sig mig liiiige engang, er du stanghamrende, pisse stiv af fem liter juleglögg eller hvad!?!?

    Guerillakrig fra gade til gade!?

    I Danmark?!?

    Hvornår? i 2019?!?!!? Eller hvornår, Ole Jensen?

    Denne borgerkrig eller guerillakrig er hverken brudt ud i Sverigstan, Tyskland, Frankrig eller Belgien, så hvorfor fanden skulle vi være bange for guerillakrig eller borgerkrig i Danmark med de i øvrigt savlende, indavlede, retarderede møgperkere fra Muhamedanien, og forbyd islam i Danmark.

    Kommentar by Carlo Di Napoli II — 21. december 2018 @ 16:45

  10. 16:45 2019 er nok et godt bud :) Måske når vi det i år.

    Kommentar by Jack Nille — 21. december 2018 @ 16:55

  11. Jeg anser mine politiske anskuelser for at være ren mainstream.

    Kommentar by Hul igennem? — 21. december 2018 @ 16:55

  12. @Jack Nille 16:55, jeg bor i København og har været i Roskilde og Køge i dag, samt i Helsingør i går.

    Jeg har misset samtlige de aktuelle kamphandlinger; kan du linke til, hvor denne borgerkrig foregår pt, og forbyd islam i Danmark.

    Kommentar by Carlo Di Napoli II — 21. december 2018 @ 17:13

  13. Det er overhoved ikke overraskende at Mads Mordhorst fra CBS sad i Bertel Haarders kuratorgruppe ifbm. Danmarkskanonen.

    På Bertel Haarders kontor hænger der f.eks. et billede af en politimand på en motorvej, der leger titte-bøh med en halvstor ’syrisk’ flygtningepige…

    Vi bliver holdt for nar i en grad hvor det gør ondt!

    God jul!

    Kommentar by Polka — 21. december 2018 @ 17:18

  14. 17:13 Ja, det er i den by, du bor i. Der er en mand i Malmö, som blev sprunget i luften og meget mere i den boldgade ovre i København-Øst

    Kommentar by Jack Nille — 21. december 2018 @ 17:40

  15. @Jack Nille 17:40 skriver du: Ja, det er i den by, du bor i. Der er en mand i Malmö, som blev sprunget i luften og meget mere i den boldgade ovre i København-Øst

    Men hvor er de kontinuerlige kamphandlinger? Er der borgerkrig i hvilke byer og hvilke gader i dag, fredag, den 21. december 2018? Og er det DDR og TV 2 Fake NEWS, der ikke viser det?

    Kommentar by Carlo Di Napoli II — 21. december 2018 @ 18:17

  16. 1. Er der ikke noget, der hedder loyalitetspligt overfor arbejdsgiveren på CBS?

    2. Er der ikke en voksen, der kan udfri ham af det dilemma, som det tydeligvis er for ham at være ansat på CBS?

    Kommentar by Bastardo — 21. december 2018 @ 18:23

  17. Carlo Ikke det jeg ved af, men det udelukker vel ikke, at det kan ske? De er jo allerede massivt tilstede i krigshandlinger imod deres værtsbefolkninger. Vi gør bare ikke modstand, som gruppe imod deres gruppe, vel?

    Kommentar by Jack Nille — 21. december 2018 @ 18:27

  18. # Carlo 16.45 Ja, det er vist forbigået din opmærksomhed at guerilla-krigen ER brudt ud i Sverige. Ganske vist foreløbig mest i form af “nålestiks-operationer” hvor man på Marokko-vis kun mishandler og myrder en enkelt svensk kvinde eller to, og kun knivstikker eller skyder et par tilfældige fodgængere eller bilister. Stadig i småtingsafdelingen sammenlignet med en krig i fuld skala, men det løber op altsammen. Foreløbig er over 1OOO svenskere blevet myrdet, og mange flere lemlæstet. Der har også været noget på nettet om hvordan man terroriserer ældre svenskere til at fraflytte deres boliger, så de ender på gaden. Osv. Men du har da ret i at man ikke kan iagttage en frontlinje hvor kampene bølger frem og tilbage, mens kanoner brager, bomber springer, maskingeværer skratter, og panserkolosser kommer rullende i tætte kolonner. Men guerilla-krig er jo også en stille krig med snigangreb som ofte kommer hvor man mindst venter det, og hvor der kan være timer, dage og uger hvor der ikke sker en pind på en bestemt lokalitet. Folk dør eller lemlæstes bare alligevel. Da de to piger blev myrdet i Marrakech-området var der jo heller intet at se i dagene op til at terror-morderne slog til.

    I Frankrig HAR der også været dage med så voldsomme uroligheder i migrant-kvartererne at det næsten lignede optakten til regulær borgerkrig.

    Hvad juleglög angår, drikker jeg den altid af små glas, så jeg når sjældent op på 5 liter på een dag. Og der kan være dage hvor jeg kun får kaffe, mælk eller en fanta. Så på det punkt må jeg nok skuffe dig.

    Kommentar by Ole Jensen — 21. december 2018 @ 19:19

  19. https://peacerevolution.podomatic.com/

    Kommentar by Nielsen — 21. december 2018 @ 20:10

  20. # 15 Bastardo.
    Jeg tror desværre ikke at at den røde kulturradikale Mordhorst overhovedet har problemer med at være ansat på CBS. Mordhorst ledere har da udvist både forståelse for og støtte til ham.
    Det mest sørgelige er vel at man ikke engang er overrasket herover.

    Kommentar by bjarne binee — 21. december 2018 @ 21:12

  21. OT
    Snyd ikke jer selv for SGTs sidste med Brittany Pettibone:
    THE WAR AGAINST WOMEN, MEN & FAMILY — Brittany Pettibone
    https://www.youtube.com/watch?v=PZKWefDPCTM

    Kommentar by Jack Nille — 21. december 2018 @ 22:33

  22. Jeg har læst, at censuren mod vor fædrelands sang på CCB er en to år gammel sag, der først mu er kommet for dagens lys. Spørgsmålet er så, hvor meget mere af slagsen der gemmer sig under alle de institutioner i Danmark, der er topstyret af venstrefløjens kulturterrorister?

    Kommentar by M.S. Carstens — 21. december 2018 @ 23:47

  23. Sidste nyt er at Makronen nok vil blive afsat i morgen. Den belgiske statsminister blev afsat for to dage siden. De gule Veste fortsætter med deres protester mod EU og Marrakech. Nu i både Paris, Bruxelles, Rom og 5O andre byer. Madam Merkels og EUs magt skrumper for hver dag. Hvor længe holder Lars Quisling? Alt hvad han har rørt ved er blevet til skandaler og lort overfor danskerne.

    Kommentar by tp — 21. december 2018 @ 23:51

  24. Vil tilråde at så mange som muligt skriver på twitter og face-book om hvad de mener om Merkels Marrakech-traktat og om Lars Ulykkes underskrift. Der er en artikel hos Snaphanen om at traktaten er en ulykke eller katastrofe for Danmark.

    Fra 1. januar stiger fjernvarme-prisen voldsomt for tusinder af kunder.
    DR radio fortsætter med klima-hysteri. Og miljø-vrøvl. Der er ikke mange nyheder, men masser af propaganda. Regeringens svinestreger omtales sjældent, selvom de rammer millioner af danskere.

    Kommentar by tp — 22. december 2018 @ 00:06

  25. Selv de værste muslimske terrorister som halshugger og voldtager børn og kvinder er intet i forhold til den fare som Mads Mordhorst samt venstre og de konservatives vælgere udgør for Danmark og os danskere.

    Kommentar by Piphans — 22. december 2018 @ 00:23

  26. Jordan Peterson er der grund til at advare mod, dog fra en ganske anden synsvinkel end Mads Mordhorst anskuer fra. Meget tyder på at Jordan Peterson markedsføres så meget i de CIA-kontrollerede medier for at skabe en kontrolleret konservativ opposition, mens den oprigtige opposition forsøges bortfjernet med grove midler.

    Vox Day har skrevet en hel bog: Jordanetics, som han fortæller om 28 minutter inde i følgende video:

    https://www.youtube.com/watch?v=27zk6VJFNL8

    Kommentar by perhag — 22. december 2018 @ 02:52

  27. # 22 tp:
    Macron har jo flertal, så han kan ikke væltes politisk i modsætning til den belgiske leder, Michel. Vlaamse Belang er modstander af befolkningsudskiftningen og trak støtten til Michel efter han underskrev Marrakesh-erklæringen.

    Kommentar by perhag — 22. december 2018 @ 02:57

  28. Denne kulturradikale Mordhorst må være topkvalificeret til en stilling i den kommunistiske løgnefabrik Danmarks Radio.

    Mon ikke de har en ledig post som “mangfoldighedskonsulent” et sted i mastodonten?

    Hans handicap er dog i den forbindelse, at han er en hvid heteroseksuel (?) mand…

    Kommentar by Revisoren — 22. december 2018 @ 03:52

  29. Jeg har altid vidst der var noget galt på C(openhagen)B(ull)S(hit).

    Kommentar by Moth — 22. december 2018 @ 09:11

  30. Når det har kunnet komme dertil, at det politiske spektrum har rykket sig og gamle kommunister nu kan opnå ansættelse hos CBS, så skyldes det jo den manglende erkendelse efter anden verdenskrig om at kommunisme og kommunister i en hver moralsk henseende er fuldstændigt lig med nazisme og nazister.

    Der findes kort sagt ingen god kommunisme og ingen gode kommunister. Og først den dag det danske samfund er villig til at tage afstand fra kommunistisk tankegods på samme måde som man tager afstand fra nazistisk – først den dag får vi måske igen et samfund, der er værd at leve i.

    Kommentar by Mackety — 22. december 2018 @ 09:44

  31. Vox Day er skør science fiction forfatter der tjener penge på andre tosser (fx alex jones). Måske starten på en ny gakket religion a la Ron Hubbards Scientology?

    Kommentar by anno — 22. december 2018 @ 10:18

  32. Mon CBS også har forskning og undervisning i Monkey Business?

    Kommentar by Vakse Viggo — 22. december 2018 @ 10:39

  33. Jeg ser Jordan Peterson som Ben Shapiro, ved ikke lige hvorfor, men det vil sige, at jeg ikke ser ham.

    Kommentar by Jack Nille — 22. december 2018 @ 10:55

  34. At tage Vox Day seriøst er en enorm fejltagelse.

    Jeg vil sætte penge på, at de af jer herinde der har så ondt i røven over JBP pga. noget Vox Day har sagt om ham, har brugt mindre end ti minutter sammenlagt på rent faktisk at lytte til eller læse noget, JBP selv har sagt – og som ikke er klippet sammen med latterlig underlægningsmusik og stemme-forvrængnings-effekter.

    Helt ærligt. Det er bizart som bare fanden, at så mange hopper på den slags.

    Kommentar by Quark — 22. december 2018 @ 11:41

  35. Der er mange ting som gør at jeg er krænket….f.eks ordet…Far-ligt…..hvorfor skal det at være far gøres til noget negativt, som man skal passe på????? Ja jeg spørger bare!….Tænk sig alle de fædre der må føle sig krænket og nedværdiget hver gang man bruger det ord i en eller anden negativ sammenhæng,…for ikke at tale om mord…hvorfor skal det gøres som lydmsæssigt passer til en der dræber liv, til en som er med til at bære og føde liv???? Mor(d) er den bedste i verden…. tænk hvor alle forældre må føle sig krænket…..jeg forventer selvfølgelig en demonstration som Mads på CBS arrangere i den anledning :-) :-) :-) Støt SIAD. God jul og godt nytår. mvh Michael Unna

    Kommentar by Michael Unna — 22. december 2018 @ 11:42

  36. Lidt mere galde: det er pænt irriterende, at en håndfuld kommentatorer herinde, lader til at have gjort det til deres mission, at lave kommentarsporet om til et off-topic youtube URL feed.

    Kommentar by Quark — 22. december 2018 @ 11:47

  37. Kan nogen oplyse hvorvidt den krænkede på CBS følte sig krænket p.g.a. religion (islam) og/eller hudfarve…
    Mistænker det første da der ikke er fremkommet informationer desangående…

    Kommentar by frank mathiesen — 22. december 2018 @ 13:17

  38. 34 Quark.

    Jeg har ikke læst Vox Days bog om Peterson, men jeg må sige, at denne anmeldelse af bogen (skrevet af C. B. Robertson) ret præcist opsummerer min egen konklusion på det, jeg har læst og lyttet til af Peterson. Dens analyse af de 12 punkter er værd at læse.

    https://caffeineandphilosophy.com/2018/11/21/jordanetics-a-review/

    “Peterson’s worldview, so far as I can tell, cannot be made as an argument. It is a collection of name-drops, conflations, literary references, and metaphors, mixed up with some real psychological facts, and packaged in a peculiar, meandering manner of speaking. This leaves the listener with the feeling of depth and profundity.
    But if you actually take the trouble and pick up a scalpel, peel back the skin and look at the insides, there’s nothing there.”

    Jeg ser det som en indikation af dannelsestabet i vores kultur, at en floskeljonglør som Peterson kan blive forvekslet med en intellektuel sværvægter. Han har forskellige gode pointer, men bunden i dem mangler, når man går dem nærmere efter, og nogle af hans præmisser er decideret problematiske.
    En af disse er hans inflation af individet som sin egen moralske garant. (Han fremturer i at placere ’selvet’ i individet.) Det er den klassiske humanismes fejltagelse. Den skaber en katastrofal selvovervurdering, som i dag har gjort ‘verdensreddersyndromet’ udbredt. Den forhindrer virkelig objektivitet, og netop manglen på denne er en af mine anker mod Peterson. (Han hænger fast i en række relativistiske tilgange, selvom han selv påstår at transcendere dem.) Han er intelligent og kan nogle argumentationstricks, men disse to aspekter kan ikke erstatte sunde grundprincipper. Og her er ikke alt i orden hos ham.

    Kommentar by Sådan er det jo — 22. december 2018 @ 13:54

  39. Havde den tyndarmede Mordhorst som underviser kortvarig i 90’erne. Rent tidsspilde og useriøs sniksnak af en politisk korrekt underviser. Retrospektivt forstår jeg godt Mordhorst veneration mod det maskuline ligesom Henrik Marstal… de to ville ikke holde et minut i en regulær nævekamp.

    Kommentar by Veritas — 22. december 2018 @ 14:01

  40. Haarder var en total katastrofe som kulturminister (jeg tror ikke han forstod hvor vigtig den post er) og hans kanon var helt igennem latterlig. Jeg véd ikke (og jeg er ligeglad, for det har ingen funktionel betydning) om Haarder med vilje valgte personligheder med antinationale holdninger til at udvælge kanonen fordi han er en forræder eller fordi han ikke havde magt til andet.

    Kommentar by Vagn Henning — 22. december 2018 @ 14:23

  41. 14:23 De gjorde vel bare grin med ham. Han er jo ikke ligefrem en mand i balance med sig selv. Satanisterne elsker at gøre skade på folk og så gnide salt i såret og spytte offeret i ansigtet mens eller lige efter, at de gør det

    Kommentar by Jack Nille — 22. december 2018 @ 16:40

  42. @Sådan er det jo

    Nu ved jeg ikke hvilket materiale det er, du selv har læst fra JBP, men mit eget udgangspunkt er godt og vel 200 timers temmelig dybdegående debatter og foredrag fra JBP.

    Hvad angår den anmeldelse, kan jeg slet ikke nikke genkendende til det, den beskriver. Han bruger netop ikke name-drops og referencer i overflod; hvis du gør dig det besvær fx at se den nyeste debat han har med Christina Hoff Sommers, vil du også høre ham beskrive en lidt særlig strategi. Han laver netop ikke argumentet som en sindrig række af referencer. Det er kernen i hans foredrags-strategi IKKE at gøre sådan.

    Hvad angår at “peele back” – afdække argumenterne – så kan jeg heller ikke nikke genkendende til den del. Jovist, hvis man følger rækken af slutninger tilbage tilbage til start, så finder man nogle ret grundlæggende og ikke videre komplekse situationer. Man finder desuden ret mange af dem.

    Men er det egentlig ikke præcis det, der gør et argument godt? At det er solidt og bygger på genkendelige fakta?

    Så er der den med hans “world view”. JBP er meget, meget lidt ideologisk i sin fremgangsmåde – det er netop derfor, han ikke repræsenterer et “world view” som sådan, og derfor de folk, der går til ham med det som mission at finde et sådan, går forgæves. Du kan endda ikke engang klandre ham for at lade sin religiøsitet diktere, hvad han mener om evolutionsteori.

    Du kan også gå til hans materiale og finde meget lange argumenter om præcis det, du nævner – verdensredder-symptomet. Jeg vil bare sige, at nej – det lider han ikke af. Katastrofal selv-overvurdering? Jeg ved altså ikke hvad det er for noget, du har set/læst, men det passer ikke på virkeligheden.

    Alt i alt er der så uendeligt lidt at udsætte på JBP. Det er også grunden til, at din største anke imod ham er et eller andet om “sunde grundprincipper” hvor du ikke præciserer hvilke principper det er, JBP mangler.

    Afslutningsvis, to ting:

    1) Selvom hvis det du mener om JBP skulle være sandt – hvordan gør det så manden “farlig” eller tilnærmelsesvis kontroversiel? Hvis det værste der sker ved at lytte til ham er, at man får et forsimplet indtryk (af noget der er vældigt komplekst i kraft af mange komponenter, der forårsager komplekse funktioner)? Er det ikke netop en GOD ting – begyndelsen til indsigt er vel bedre end nul indsigt?

    2) Der findes et citat, jeg har glemt kilden, at når verden bliver besat af abstrakter, er det ofte intelligente menneskers første pligt, at sige det åbenlyse. Det synes jeg passer meget godt her. Det kan godt være nogen mener, de ting JBP siger åbenlyse, men det gør ham hverken kontroversiel eller farlig.

    Læg i øvrigt grundigt mærke til, at folk aldrig angriber JBP på at det han siger, er faktuelt forkert eller logisk inkonsistent. Læg mærke til den måde hans modstandere, også i ansigt-til-ansigt debatter, undgår pointerne og altid til tale om fortolkninger og konstant forsøger at klassificere hans meninger som et “world view” hvad det helt åbenlyst ikke er. Det er nærmere et “introspective view” der handler så uendeligt meget mere om hvad der foregår indeni os alle, end hvad der foregår udenfor.

    Grunden til, at han er blevet et fjendebillede både for venstre og (det yderste) højre er, at han angriber identitetspolitik og klassificerer det som ideologisk gift, noget af det mest usunde man kan gøre ved sit sind. Og dét kan identitetspolitikere ikke lide.

    Kommentar by Quark — 22. december 2018 @ 18:12

  43. Gider man ikke selv undersøge sagerne i dybden, så må man jo vælge at stole på dem man opfatter som mest troværdige. At stole på hvad medier som Washington Post og New York Times markedsfører som eksempelvis Jordan Peterson som en vigtig konservativ tænker gør jeg ikke, fordi disse medier har en bestemt agenda bestemt af noget bagvedliggende:

    https://www.globalresearch.ca/the-cia-and-the-media-50-facts-the-world-needs-to-know/5471956

    Kommentar by perhag — 22. december 2018 @ 18:24

  44. Globalresearch = fakenews, antivestlig + konspirationsteori

    C. B. Robertson er vist meget, meget hvid..

    Kommentar by anno — 22. december 2018 @ 20:33

  45. Washington Post og New York Times markedsfører Jordan Peterson? Der er ikke så meget andet at gøre med den påstand, end at le af den. Nu har jeg hørt det med.

    Ironisk at du efterlyser at man undersøger sagerne i dybden selv, samtidig med at du præsenterer en så forkert opfattelse af tingenes reelle tilstand… men det passer find ind i den endeløse række af projiceringer fra den kant.

    Niveauet blandt jer JBP-modstandere er kronisk lavt. Der er ingen af jer der gider lette røven og gøre arbejdet. I vil hellere have youtube-drama.

    > så må man jo vælge at stole på dem man opfatter som mest troværdige

    Ironien bliver tykkere og tykkere. Vil du lige gentage for os, hvor meget det er du rent faktisk SELV har undersøgt mht. Jordan Petersons argumentation, siden du insisterer på, at der skal advares imod ham? Hvad er det præcis, der er farligt?

    Fortæl, fortæl. Drop de youtube- og konspirations-links. Sig hvad du SELV mener, ikke hvad andre har fortalt dig om noget du ikke selv har undersøgt.

    Kommentar by Quark — 22. december 2018 @ 23:16

  46. Det jeg har hørt Jordan Peterson sige er ikke noget jeg er uenig med ham i, så jeg refererer bare de advarsler der er fra i hvert fald Vox Day og Alex Jones, som jeg er ret sikker på begge ved noget mere om baggrunden for Jordan Petersons karriere end selv Quark gør.

    Kommentar by perhag — 23. december 2018 @ 01:30

  47. Glemte at skrive at den måde magthavermedierne markedsfører Jordan Peterson er ved at være negativ om ham. De ved jo godt at konservative i USA ikke er enige med de såkaldt liberale efterretningstjenestedominerede medier, så ved at omtale Ben Shapiro, Glen Beck og Jordan Peterson som de liberales fjender vildledes konservative til ikke at lytte til den virkelige opposition til magthaverne.

    Kommentar by perhag — 23. december 2018 @ 02:01

  48. Med andre ord synes du, Jordan Peterson har ret, men du advarer imod ham uden indgående kendskab, pga. det Vox Day etc. har sagt om ham. Samtidig med at du ævler løs om “controlled opposition”. News flash: det er DIG der bliver manipuleret. Det er DIG, der ikke går til kilden men accepterer referater. Det er DIG, der peger på kilder som bruger fx stemmeforvrængning, 1-sekunders-klip og dyster underlægningsmusik for at sværte JBP.

    Vil du høre hvad jeg tror? Jeg tror Vox Day etc. bare er pigesure over, at det ikke er DEM medierne harcelerer imod og giver opmærksomhed – fordi de er ubetydelige, indbildske og bygger sine argumenter på konspirationsteorier.

    Kommentar by Quark — 23. december 2018 @ 10:11

  49. Quark 42

    “begyndelsen til indsigt er vel bedre end nul indsigt?”

    Helt enig, og hvis du har glæde af at lytte til/læse Peterson, ligger det mig fjernt at fordømme dette. Jeg skrev da også, at han havde forskellige gode pointer. Han formulerer jo nogle kritikker, som tiden har et brændende behov for at tematisere. Det er ikke uden grund, at han er så populær. Fred være med det.

    Men det er netop i forhold til den kontrast, du stiller op mellem “world view” og “introspective view”, jeg er kritisk. Det er naturligvis legitimt, at han taler om individets indre liv som psykolog. Problemet opstår, når han så bevæger sig ud på det område, hvor et “world view” faktisk er *påkrævet*: i spørgsmål om etik og samfund og hvilke grundværdier, der skal være fælles for samfundsborgerne – og han så i stedet bibeholder det “intrasubjektive” perspektiv.

    Så ender han med alligevel at videreføre nogle relativistiske elementer, som gør det svært at opnå en objektiv pointe og dermed en objektiv etisk diskussion. Hvis man forsøger at benytte beskrivelser af det der foregår psykologisk i et enkelt individ, på samfundet, går det galt! Det gælder ikke altid, at “som indeni, så udenfor” – mange gange tværtimod.

    Det er den fejl, SJW’er begår, når de vil forbyde folk at synge “den danske sang”, fordi de ikke selv kan identificere sig med en metafor i den. De kan ikke skelne mellem deres egen indre verden med dens personlige problemer, og den ydre verden, hvor andre mennesker lever helt andre liv. De vil med vold og magt omskabe hele verden i deres eget billede. Og ikke engang i deres reelle billede, men i det narcissistiske overmenneskebillede, de har af sig selv. Alle andre har bare at bøje sig. Hele den bevægelse er solipsistisk af natur.

    NB: Jeg siger ikke, at dette er Petersons budskab. Jeg har heller ikke hævdet, at han selv lider af et verdensreddersyndrom. Men jeg siger, at hans måde at beskrive bevidsthed og verden på hænger fast i nogle forestillinger, som kommer fra dén kulturmarxistiske, relativistiske tradition og derfor (bevidst eller ubevidst) viderefører de problemer, den skaber. Jungs gnostisk inspirerede tænkning havde et lignende problem.

    Hvis ikke Peterson får afklaret skellet mellem indre og ydre verden bedre, end han hidtil har gjort, kan han derfor uanset egne intentioner kommer til at forlænge det problem, som folk håber, han vil hjælpe med at løse. Når andre kritikere klager over et “gnostisk præg” ved Peterson, sigter de til dette. Han arbejder med myter og fletter dem sammen med samfundsspørgsmål på en måde, som tidligere er gået galt og har ødelagt meget i vores kultur.
    I nogle tilfælde lykkes det ham at angribe de eksisterende problemer effektivt med denne metode. Andre problemer kan desværre blive forstørret af den.

    Især det problem med selvovervurdering, som opstår ved at forveksle ens indre myteverden med den ydre verdens vilkår. Her mener jeg ikke, han skelner ordentligt rent sprogligt. Han kommer tit til at tale om ydre forhold med for megen sprogbrug hentet fra beskrivelsen af den indre, subjektive proces. Og selvom han ikke selv skulle lide af selvovervurdering, så kan andre let komme til det, hvis de følger den opskrift ukritisk.

    Fint, hvis du har glæde af ham, men vær opmærksom og bevar din kritiske sans overfor hans udtalelser på dette punkt. Det ville være min advarsel.

    Jeg har en anke til, men det må være nok for nu.

    Kommentar by Sådan er det jo — 23. december 2018 @ 11:03

  50. @Sådan er det jo

    Jeg tror du misforstår Petersons ærinde. Han forsøger ikke at foreskrive regler eller lovgivning for samfundet – men har dog gjort det modsatte i ét klart tilfælde ift. Canadas lovgivning. Det er vel okay i og med det er der, han bor.

    Eksemplet med hummerne er godt at bruge. Rigtig mange mennesker misforstår fuldstændig motivationen for at bringe det eksempel – fordi de opfatter det som præskriptivt, som noget Peterson mener vi bør tilstræbe. Problemet er, at hele afsnittet ikke indeholder så meget som skyggen af dette.

    Mht. at drage ud i samfunds-etik, så er min egen opfattelse, at Peterson mest taler om de psykologiske effekter, der har negative virkninger på individer, om vi som samfund måske gør bedst i at undgå dem. Det ser jeg ikke som væsensforskelligt fra fx en hjertekirurg der udtaler sig om det skadelige i transfedt og anbefaler klar deklaration på fritureolien.

    Eksempel kunne være, at vi som samfund ikke bør tage ansvarsfølelsen fra vores unge medborgere, fordi netop ansvar er med til at bygge stærke personer. Det er – igen, i min opfattelse – det omfang Petersons anbefalinger har i samfunds-etisk kontekst.

    Det er jeg sikker på du forstår. Det handler ikke om utopia, det handler om grundlæggende mentalt helbred. Derfor min skelen mellem “world view” på den ene side og Petersons materiale/argumentation på den anden.

    > Så ender han med alligevel at videreføre nogle relativistiske elementer, som gør det svært at opnå en objektiv pointe og dermed en objektiv etisk diskussion

    Jeg vil ikke beskrive det som relativistisk, snarere at Peterson undlader at (forsøge at) udlede nogle objektivt moralsk samfunds-vejledende dekreter. Det er ikke hans job at designe det ideelle samfund. Det er hans job at gøre vores eksistens i et ikke-ideelt samfund, så psykologisk sund som muligt.

    Helt korrekte betragtninger om naturen af SJW-fænomenet, ingen uenighed der.

    > Hvis ikke Peterson får afklaret skellet mellem indre og ydre verden bedre, end han hidtil har gjort, kan han derfor uanset egne intentioner kommer til at forlænge det problem, som folk håber, han vil hjælpe med at løse.

    Det tager jeg til efterretning, både den og næste paragraf, for du har muligvis en pointe der. Jeg har ikke selv problemer med selv at opfatte det skel, men nu du siger det, kunne det naturligvis gøres klarere. Det er god feedback som jeg vil sende videre og håbe Peterson ser det blandt titusindvis andre…

    Bare til OBS så fokuserer jeg selv på Petersons ikke-metaforiske arbejde og argumentation. Mit kendskab til hans diverse mytologiske serier er ikke så godt fordi mytologi ikke rigtig interesserer mig længere.

    > Fint, hvis du har glæde af ham, men vær opmærksom og bevar din kritiske sans overfor hans udtalelser på dette punkt. Det ville være min advarsel.

    Jamen selvfølgelig – det er den samme tilgang jeg har til alt her i livet. Det jeg ikke forstår er hvorfor det er grund til generelt at advare imod Peterson (hvis det ikke er grund til på samme måde at advare imod alle andre, konsekvent). Men det er positivt, at det er den største anke (?) du har. Også meget positivt at dit standpunkt, modsat @perhag, lader til at være informeret!

    Kommentar by Quark — 23. december 2018 @ 11:34

  51. “Med andre ord synes du, Jordan Peterson har ret, men du advarer imod ham uden indgående kendskab, pga. det Vox Day etc. har sagt om ham.”

    Ja, det var jo det jeg skrev: “Gider man ikke selv undersøge sagerne i dybden, så må man jo vælge at stole på dem man opfatter som mest troværdige.”

    Altså har jeg ikke selv undersøgt om Jordan Peterson er kontrolleret opposition, men når jeg opfatter Alex Jones og Vox Day som oprigtige og troværdige må det jo blive resultatet. Tror heller ikke andre danskere gider forsøge at analysere årsagen til Jordan Petersons mediefremkomst så grundigt som Vox Day ud fra egne ord og omtalen af bogen har gjort i Jordanetics.

    Kommentar by perhag — 23. december 2018 @ 16:44

  52. Quark 50

    “Det er god feedback som jeg vil sende videre”

    Tak for det. God jul!

    Kommentar by sådan er det jo — 23. december 2018 @ 20:09

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper