25. december 2018

Liberale Bertel Haarder om Wozniacki: Man er kun rigtig dansker, hvis man… betaler skat i Danmark

Hvert år kårer Berlingske ‘Årets dansker’. Sidst gik hæderen til afghanske Nadia Nadim, der kom til Danmark som 11-årig, og efter en årrække i USA, nu spiller fodbold professionelt for Manchester City i England. I det syv mand stærke dommerpanel sad blandt andet Bertel Haarder.

Interview med Bertel Haarder, blandt andet om ‘Årets dansker’ 2018 i JyskeVestkysten.

“Ansvaret for at vise samfundssind eller ‘patriotisme’, som Bertel Haarder kalder det, påhviler ifølge 74-årige sønderjyde ikke kun erhvervslivet, men os alle sammen. …

– Og nu inviterer Berlingske Tidende til, at man indstiller årets dansker, og der er Caroline Wozniacki jo et oplagt emne, men fordi hun ikke betaler skat i Danmark, så kunne jeg ikke drømme om at indstille hende, fortæller Bertel Haarder med henvisning til, at den berømte tennisspiller har boet i Monaco siden 2008.

– Det jeg siger, er i virkeligheden meget banalt. For hvad var det, hele folkehøjskolebevægelsen gik ud på? Det var jo at opbygge et samfundssind hos borgerne. Og samfundssind er det samme som ansvarlighed over for samfundet, og det er det samme som moral, slutter Bertel Haarder.”

(Odense-fødte Caroline Wozniacki efter sejr i ottedelsfinalen, Australian Open, 22. januar 2012)

“… al den negativitet om folk med anden etnisk baggrund, holdningen til mennesker i nød, debatten om at være ‘rigtig’ dansk – de konstante slag, man får i hovedet. Det gør faktisk, at jeg ikke vil være 100 procent dansk. For hvis det er den nye danskhed, vil jeg ikke være en del af den. Så vil jeg ikke være dansker.” (Afghanistan-fødte Nadia Nadim, 2017)

Oploadet Kl. 02:30 af Kim Møller — Direkte link36 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/97448/trackback

36 Comments »

  1. Det er jo typisk for den rødradikale politiske klasse at den vælger en udlænding, en afghaner, som årets dansker. Det var jo også Bertel Haarder som brugte venstrefløjsekstremister da han ville have en kulturkanon udarbejdet. Er Bertel Bims som han kaldes, et hak bedre end en typisk politiker fra Venstre? Han vil gerne have vores skattepenge, men er han loyal overfor Danmark? Jeg tvivler. For partiet Venstre er ihvertfald ikke. Tværtimod er partiet et landsskadeligt skabsradikalt parti

    Gik hele højskolebevægelsen ud på at opbygge ansvarlighed og samfundssind hos borgerne? Blev eleverne ikke udsat for marxistisk og radikal indoktrinering på mange af højskolerne?

    Kommentar by tp — 25. december 2018 @ 04:09

  2. PS: Bertel er også fan af den rødradikale feministiske bevægelse for “ligestilling”. En bevægelse som er mandsfjendsk og familiefjendsk og som bygger på hykleri, bedrag og falske problemstillinger. Feministerne kæmper ikke for ligestilling, men for fordele, privillegier og positiv særbehandling. Bevægelsen er kynisk og egoistisk. Og medlemmerne er som regel tilhængere af masseindvandring og multi-kulti.

    Kommentar by tp — 25. december 2018 @ 04:16

  3. Ën krone brugt på skat er ën krone givet til Danmarks død.

    Kommentar by Nielsen — 25. december 2018 @ 04:44

  4. PS 2: Partiet Venstre/ Lars Quisling og co. har siden det lovede “straks-stop” i 2O15 givet statsborgerskaber til over 3O.OOO migranter, og har ladet op mod 15O.OOO arabere og afrikanere slå sig ned i Danmark. (godt nok inclusive familie-sammenføringer, så de er ikke ankommet allesammen endnu. Men de er på vej) Yderligere har man i Marrakech sagt jatak til Merkels plan om endnu mere indvandring samt stats-censur. I samme anledning, kan man formode, arbejder Venstre nu på yderligere drastiske nedskæringer på velfærds- og sundhedsområderne.

    Venstre varetager overhovedet ikke det danske folks interesser, men lægger tværtimod op til afrikanisering, islamisering og “svenske” tilstande. Desværre bakkes Venstre op af S, R og DF mv. Det kan næsten ikke blive værre. Vores demokrati er et pampervælde og en parodi.

    Kommentar by tp — 25. december 2018 @ 04:49

  5. Det er da fint, Nadia Nadim. Du er politikernes landsmand, ikke vores. De har hentet dig, vi har ikke.

    Kommentar by BB — 25. december 2018 @ 07:17

  6. 07:17 Ja, hun er velkommen til at få et los i røven ud af landet, i centrum af hendes fede Afghanske røv.

    Kommentar by Jack Nille — 25. december 2018 @ 07:53

  7. Caroline er en ung blond pige. Unge blonde piger må ikke repræsentere Danmark. Da slet ikke, når de har Dannebrog om halsen!

    Kommentar by Sådan er det jo — 25. december 2018 @ 07:55

  8. Hvis der ikke betales skat til Danmark, skal de danske tilbud heller ikke kunne benyttes. Her tænker jeg i sygehuse, behandling. Men ikke nemt hvis det danske pas beholdes stadig.
    Jeg tænker netop på sports stjerner, der er kommet til skade og skal undersøges og behandles herhjemme, selvom de bor ude. Men stiller de så op for Danmark, hvad så?
    Skuespillere og kendis i Sverige eller bare pendlere boende i Sverige arbejder i Danmark

    Kommentar by P — 25. december 2018 @ 07:59

  9. Man bliver jo helt bange for, at Caroline går rundt og nynner danske sange dernede i Monaco, som er forbudt på Københavns ‘højere’ læreanstalter…

    Måske nynner hun Oehlenschlägers sang om hjemve i Italien. Skynd dig at lytte til digterens ord og Carl Nielsens stemningsfulde toner, før der bliver sat et brunt punktum for dem også:

    https://www.youtube.com/watch?v=f4nW8JNjuSQ

    Matte sol! bag bjergets stene
    luerød du daler ned,
    og nu sidder jeg alene
    i min dunkle ensomhed.
    Hjemme var der intet fjeld,
    ak! så er jeg ude vel,
    skal i nat ej barnligt blunde
    i min Herthas grønne lunde.

    Norges søn! jeg vel kan mindes,
    du har sagt med smeltet bryst,
    at i hjemmet ene findes
    rolighedens sande lyst.
    Schweizer! som på klippen bor,
    du har talt de samme ord.
    Hellig længsel drev med vælde
    begge til de vante fjelde.

    Tror I da, kun klipper ene
    præger sig i hjertet ind?
    Ak! fra disse nøgne stene
    vender sig mit mørke sind.
    Synger granens, fyrrens lov!
    hvor er Danmarks bøgeskov?
    Gustne flod, som her sig krummer,
    dysser ej min sjæl i slummer.

    Stille! stille! hisset gynger
    båden mellem siv og krat,
    sødt en mø ved cithren synger
    i den tavse, lune nat.
    Hvilke toner! milde lyst!
    hvor du strømmer i mit bryst!
    Men hvad savner jeg, og græder,
    mens hun dog så venligt kvæder?

    Det er ej den danske tunge,
    det er ej de vante ord,
    ikke dem, jeg hørte sjunge,
    hvor ved hytten træet gror.
    Bedre er de vel måske,
    ak, men det er ikke de!
    bedre, tror jeg vist, hun kvæder,
    men – tilgiver, at jeg græder!

    Tager ej min sang for andet
    end et ufrivilligt suk!
    Længselsfuldt heniler vandet,
    aftnen er så blid og smuk.
    Mangen sådan aftenstund
    sad jeg i min kære lund,
    mindet vender nu tilbage,
    det var årsag i min klage.

    Tidlig misted jeg min moder,
    ak! det gjorde mig så ve!
    Danmark er min anden moder,
    skal jeg mer min moder se?
    Livet er så svagt og kort,
    skæbnen vinker længer bort,
    skal jeg med den sidste varme
    slutte mig i hendes arme?

    Kommentar by Sådan er det jo — 25. december 2018 @ 08:02

  10. OT men vi bliver nød til at forlade EU. Det går ikke det her:

    https://www.dr.dk/nyheder/politik/ministerium-advarer-mod-eu-dom-om-familiesammenfoering

    Kommentar by Martin — 25. december 2018 @ 08:45

  11. Når jeg trænger til et godt grin, klikker jeg ind på YouTube og videoen (ca. 7 min.) med Bertel Haarder, der går amok på en journalist. Ingen tekstforfatter kunne have skrevet et bedre nummer til Cirkusrevyen.

    Kommentar by Jan Mølgaard — 25. december 2018 @ 10:14

  12. Danske top erhvervsfolk rager til sig med gyldne håndtryk. Penge de egentlig ikke har arbejdet for. Prøv at spørge dem hvor de mange millioner yngler bedst.
    Caroline Wozniacki har ikke opfundet gældende skatteregler, men benytter selvfølgelig de muligheder mange andre top sportsfolk også gør ved at sætte deres værdier i skattely.

    Kommentar by k.m. — 25. december 2018 @ 10:28

  13. EU vil have krig. Og det får de.

    Kommentar by Sindsro — 25. december 2018 @ 10:51

  14. Bertel Haarder har været ude over sidste salgsdato i tyve år. Har han ingen venner, der kan fortælle ham det?

    Kommentar by BB — 25. december 2018 @ 10:52

  15. Er der noget med at venstrefløjserne i DR bedst kan lide sange og salmer som synges i en let vrængende stil eller af sangere som er en smule umusikalske eller hvis stemmer ikke passer til opgaven. Det forekommer mig at mange nyindspilninger ikke er nær så gode som original-indspilningerne. Er der mon tale om at DR bevidst ønsker at håne danskerne med talentløse og vrængende udgaver af salmer og fædrelandssange? Mange af de bedste og mest fremragende indspilninger hører man heller ikke mere. Prøver man at gøre os historieløse på alle områder?

    Kommentar by Ole Jensen — 25. december 2018 @ 11:06

  16. Selvfølgelig kan en polak ikke blive årets dansker. Begge forældre er polakker, og hvis der overhovedet blev talt dansk i hjemmet, var det på ingen måde jævnbyrdigt med polsk.
    Man er kun dansk når man er opvokset med mindst en dansk forælder og dansk sprog og kultur var jævnbyrdig eller dominerende.
    Hendes flade døde dansk og modulerede levende polsk er afslørende.

    Kommentar by Træt — 25. december 2018 @ 11:07

  17. Bertel BIMS har vist fået risengrøden galt i halsen….. enhver kan da se han ikke er rigtig i hovedet

    Kommentar by redneck — 25. december 2018 @ 11:10

  18. Ole Jensen 11:06
    Den mistanke har jeg også. Næsten al ordentlig musik er væk fra DR.
    Man hører kun sangere m/k der lirer en eller anden talentløs tekst af til en ikke-eksisterende melodi. Det hele understøttes af en elektronisk stortromme bum bum bum bum bum

    Kommentar by k.m. — 25. december 2018 @ 11:14

  19. Mon manio-depression / bipolar lidelse skader intellektet i årenes løb?

    Bertel er bims, men Karolina Wozniacka er ikke dansker.
    Får hun børn med en dansker, der holder de danske traditioner i hævd, vil børnene blive danske, og Karolina fordansket af sine børn og sin mand.

    Kommentar by Træt — 25. december 2018 @ 11:35

  20. Bertel, Uffe og Mogens har skabt en politisk kultur mod Danskerne sammen med de statsstøde medier, hver gang de toner frem med deres politiske indavlede holdninger så bliver man dårlig og tænker at nu kan Danmark ikke synke dybere ned i den politiske søle, forbyd islam i Danmark.

    Kommentar by emmagad — 25. december 2018 @ 14:03

  21. Ole Jensen — 25. december 2018 @ 11:06 :

    Ja, det er en ren ynk at høre, hvorledes vore dejlige, melodiskønne sange bliver præsenteret, som var de kørt igennem en vridemaskine. Jeg tænker ofte, at det er synd for vore børn og børnebørn, at de aldrig kan lære/nyde de smukke variationer, vi giver (gav) vort, ellers ret flade, sprog gennem sangene.
    Da jeg boede i udlandet, lærte jeg rigtig meget af det pågældende sprog, ved at lytte til deres sange. Min ægtefælle har fundet samme “glæde” her i Danmark, men når sangene/melodierne er kørt igennem en vridemaskine, får man ikke de vigtige detaljer med, som den oprindelig melodi netop understregede.

    Jeg kan ikke sætte navne på, da jeg hver gang vælger at vende min opmærksomhed mod andre ting, men hvor er det dog skuffende, at høre hvordan gode sangere SELV står for åben skærm og roser skamferingen af deres egne sange.
    Det MÅ da være for, at de er så indsyltede i politisk korrekt knæfald, at de allerede/frivilligt har indtaget plads, som samfunds/kultur-destruktører, at de accepterer en sådan vanære af deres arbejde.

    Men i dag skal man jo helst ikke have rødder i den danske kultur, hvis man vil frem i medierne. Nej kendisser og brobyggere med fremmede navne hyldes fortsat som det ypperste, skønt de allerfleste af slagsen er klasket sammen, som vådt toiletpapir, efter kort tid. Det er ren forberedelse, til iSlammets enerådende (volds)kultur, der KUN giver plads til det, som Allaens syge sind gav plads til for 1400 år siden.

    Kommentar by M.S. Carstens — 25. december 2018 @ 15:15

  22. Dansk musik har været rædselsfuldt siden hippierne, helt sikkert. Kommunisterne elsker grimhed, det er også deres varemærke.

    Kommentar by Jack Nille — 25. december 2018 @ 15:19

  23. Hvad kan man sige om Bertel Bims?..jo før han stille træskoene desto bedre. Den mand har ødelagt så meget for Danmark hans navn burde slettes fra historien.

    Kommentar by Jp — 25. december 2018 @ 15:33

  24. Kunne godt tænke mig at se Bertels eget regnskab. Hvor mange skattepenge har han selv trukket ud af statskassen? Og hvor mange har han selv lagt i?
    Er han selv til mere økonomisk gavn end f.eks. Kaospiloterne?

    Kommentar by Hr. Snusk — 25. december 2018 @ 16:07

  25. NU ER VI JO MANGE som har haft en god og hyggelig jul. Men der er også mange som har haft en trist eller ligefrem sørgelig jul. Dem synes jeg godt man kan sende en tanke.

    Der er skilsmissefamilierne som der er rigtig mange af, nu hvor kommunistisk og feministisk propaganda og familiepolitik har fået skilsmisseprocenten op på omkring 6O-65%. Mange børn må undvære deres far i julen, og mange fædre må undvære deres børn. Der er også de børn som må undvære både deres far og mor, fordi de er blevet “anbragt”. Dvs. tvangsanbragt af et emsigt, nævenyttigt og magtfuldkomment bureaukratisk system som ikke kan lide hele familier og som gerne bruger politistats-metoder til at splitte familier og skille børn og forældre fra hinanden.

    Der er de mange sygehus-patienter og deres pårørende, som på grund af kyniske og hensynsløse sparekrav og nedskæringer, har fået en meget dårlig behandling i det skandaløst forringede sundhedsvæsen. Nogle patienter har i uge- eller månedsvis eller her i julen gennemgået store unødvendige lidelser. Deres pårørende har lidt med dem, eller de pårørende har lidt uerstattelige tab i form af at de har mistet en af deres kære.

    Der er også hjemløse og boligsøgende danskere som har det hårdt i denne tid, hvor de har må ligge og fryse i gaderne, på et stykke pap eller et par måtter. (som efter en ny regel kan defineres som at de har slået lejr, som er forbudt, hvorfor de kan få en bøde og forvises fra København, Odense eller Århus mv.)

    Så er der de mange ofre for arbejdsløshed eller kriminalitet. Deres vilkår er også blevet væsentligt forringet gennem de senere år.

    Politikerne og journalisterne er ikke skyld i alle ulykker. Men diskrimination, mange uretfærdigheder og sociale ulykker er de skyldige i, og tusindvis af familietragedier, etc.

    Og nu er de endda ved at gøre sig skyldige i en ødelæggelse af hele det Danmark vi kender. (men det er en anden historie)

    (læs “Sundhedsvæsnet er noget vi leger med”, Sundhedsplatformen dræber patienter, “Sundhedsvæsnets storhed og fald” mv.”, Marrakech traktaten kan blive terror-døden for millioner af europæere)

    Kommentar by Bent Nielsen — 25. december 2018 @ 16:39

  26. Bertil Bims og Løkke-Fonden … mage til kolbøtter.

    En muslimsk “beriger” kan de hylle og ære, men Caro fra Dalum, med lyst hår og blå øjne…. næh, det er sgu for nationalt og ekskluderende.

    Tænk på negrene.

    Kommentar by Iznogut — 25. december 2018 @ 17:03

  27. Hun er polak opvokset i danmark. Hun blev hjemmeskolet og Piotr vogtede over hende som en høg.
    Hun ved da godt at hun ikke har samme forfædre som danskerne, men andre, fuldt ud så agtværdige.
    Min søn er dansk pga. mig og polak pga. hans mor.
    Hvis Karolinaa var født og opvokset i Saudi Barbarien ville hun stadig være polak

    Kommentar by Træt — 25. december 2018 @ 17:41

  28. Det kan være svært at tjene to herskere, det så man blandt andet, da mange af de såkaldte hjemmetyskere smilende stod og heilede, da tyske tropper besatte Danmark.

    Kommentar by fidibus — 25. december 2018 @ 18:29

  29. Bertel Haarder er bims. Det er da konstateret med den udtalelse han har omkring Caroline Wozniacki.

    Utroligt godt sat op Kim Møller. Den store kontrast der er imellem Nadia Nadim og Caroline Wozniacki, hvor den afgansk fødte Nadim tvivler på om hun overhovedet vil være dansk og så Caroline Wozniacki der direkte reklamerer med at hun er dansk og stolt af det.

    Det er jo det glade vanvid, at Berlingske Tidende lader sig udstille som de jubelglade fjolser med denne afstemning om årets dansker. At kåre Nadia Nadim som årets dansker i 2017 og ikke vil kåre Caroline Wozniacki i 2018, fordi hun angiveligt ikke er dansksindet nok, er direkte latterligt og useriøst. Caroline Wozniacki har repræsenteret Danmark på flotteste vis nu gennem mere et årti, hvor hun stolt her meddelt verdenspressen at hun er dansk. Nadia Nadim tvivler formentlig stadig om hun er dansk.

    Bertel Haarder du er et kæmpefjols og forhåbentlig bliver du fyret som medlem af komiteen i Berlingske Tidende – eller også bør denne kåring skrottes som dybt useriøs og latterlig.

    Kommentar by Erik Skifter — 26. december 2018 @ 00:13

  30. DK’s officielle kæleperker #1 – nu da Naynay Hassan viste sig at være fææææk:
    Nadia Nadim skulle ligeså lidt have haft titlen som landets kælepo-lak.
    Hvilket hun med al tydelighed viser med sine danskfjendtlige udtalelser.
    At po-lakken heller ikke er i målgruppen, demonstrerer hun under hver eneste tennis match, ved konsekvent at kommunikere med daddy på sit sande hjemlands tungemål.

    Kommentar by White knight — 26. december 2018 @ 01:28

  31. Det er heller ikke hende der afgør om hun er dansker.
    Dansker er den , der er en del af dansk kultur og støtter dansk kultur.
    Det gør hun så ikke, derfor er hun ikke dansker.

    Kommentar by Hul igennem? — 26. december 2018 @ 10:14

  32. Man er kun dansk hvis man har en dansk forælder, men man kan blive fordansket ved at få børn med en dansker, som giver det danske videre til de fælles børn. Man opnår tilknytningen til det danske land og folk og dets historie via ens danske børn.

    Kommentar by Træt — 26. december 2018 @ 10:36

  33. Uh, hun er en lækker pige. Jeg vædder på at lallende alliances Joakim Olsen får jern på når han ser hende.

    Kommentar by Nielsen — 26. december 2018 @ 15:33

  34. Det er nok lidt svært. Caroline er måske ikke dansker, men føler sig nok som dansker. Når Caroline går på banen er det oftest et danske flag der vises ved scoreboard. Bertel er dansker, men har været med til at ødelægge Danmark. Caroline har ikke været med til at ødelægge Danmark…tværtimod.

    Kommentar by Jp — 27. december 2018 @ 06:58

  35. Den afghanske fodboldspiller Nadia Nadim bor p.t. i England, hvor hun spiller for Manchester City, og førhen boede hun i USA, og spillede for Portland.

    Hun har således ikke betalt skat i Danmark i en årrække, og Bertel må derfor kræve, at hun får frataget sin titel som Årets Dansker.

    I MSM fremhæves det endvidere ofte, at Nadim læser til læge, og taler 7-8 sprog flydende.

    Det undrer mig voldsomt.
    Når hun engang imellem udtaler sig på TV, fremstår hun nærmest som en sinke, og formulerer sig ekstremt dårligt.

    Formentlig et resultat af indavl…

    Kommentar by Revisoren — 27. december 2018 @ 11:05

  36. Ifølge min definition er Caroline som barn af indvandrede polske forældre en dansk statsborger og anden generation indvandrer, der vægter penge højere end solidaritet med det land, der har taget imod hendes familie.

    Hvad den afghanske fodboldspiller angår, opfatter jeg heller ikke hende som andet end en dansk statsborger og indvandrer, der blæser på solidariteten og sætter egne interesser i første række. Det skulle ikke undre mig, om hun udvandrer for godt en dag, så at hun heller ikke får afbetalt på den dyre uddannelse, som Danmark har bekostet for hende.

    Som tidligere vil jeg understrege, at der er en verden til forskel på at være i besiddelse af et stasborgerskab og at tilhøre en etnicitet.

    Kommentar by rasmus — 29. december 2018 @ 18:34

RSS feed for comments on this post.