6. januar 2019

ARoS, 5. januar 2019

Jeg tilbragte lørdagen i Århus, og min løbemakker, mente det var tid til et gensyn med ARoS. Vi gik forbi Uffe Elbæk på trappen, og så var dagens museumsbesøg ligesom startet. Herunder en række mobilbilleder.

Banaan Al-Nasser (paraboler, se evt. tidligere post)

Rune Bosse (‘fødder ikke rødder’)

Papirklip i museumsbutikken (Støjberg med flygtninge, Putin og regnbue)

Olafur Eliasson (regnbuefarvet ringmuskel, se evt. Den Fri)

Agnes Slott-Møller, Ebbe Skammelsen i bryllupsgården, 1906-09

Oploadet Kl. 12:29 af Kim Møller — Direkte link28 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/97746/trackback

28 Comments »

  1. Modige, provokerende, nytænkende kunstnere, som præcist giver Elbæk-segmentet det de ønsker at se.

    Kommentar by Lukket fest, skrid hjem — 6. januar 2019 @ 12:37

  2. #lukRUCogAros

    Kommentar by Revisoren — 6. januar 2019 @ 12:41

  3. https://www.google.dk/amp/s/www.urbandictionary.com/define.php%3fterm=art%2bis%2bdead&amp=true

    Kommentar by Lukket fest, skrid hjem — 6. januar 2019 @ 13:07

  4. Apropos “fødder ikke rødder”…..

    Jeg læste engang en artikel om en ung mand, som var søn af diplomater. I løbet af sin barndom og ungdom havde han som en konsekvens af forældrenes arbejdsliv boet i 10-12 forskellige lande. Han havde så at sige fået den optimale globale verdensborger-opvækst. Og han havde da også fået en masse gode oplevelser – og havde umiddelbart meget nemt ved at indgå i sociale sammenhænge overalt på kloden.

    Men det der virkelig pinte ham og kom til at gennemsyre hans fortælling var, at han sådan set ikke følte sig hjemme nogen steder. Der var ikke noget tilhørsforhold til noget bestemt sted. Det var bagsiden af medaljen: Hjemløshed, overfladiskhed og rodløshed.

    Kommentar by BE — 6. januar 2019 @ 13:17

  5. Hvis man går til en klovnefestival eller er på besøg på den lukkede afdeling, eller sidder i en flyvemaskine, så er det vel naturligt at møde Uffe Elbæk, men at møde ham på trappen i Aaros må tage glansen af ethvert museumsbesøg.

    Kommentar by bjarne binee — 6. januar 2019 @ 13:27

  6. 13:17 Alle de ikke-etniske “personer” som bor i Danmark, og alle de sindssyge nazister, kommunister og socialister som huserer på slotsøen, hører tydeligvis ikke til her.

    Det piner også mig.

    Kommentar by Jack Nille — 6. januar 2019 @ 13:27

  7. Nazisterne:
    President’s “National Emergency” Means Martial Law
    https://www.youtube.com/watch?v=vdPMkTgidzI

    Kommentar by Jack Nille — 6. januar 2019 @ 13:30

  8. Efternavnet Bosse giver anledning til kraftige brækfornemmelser…

    Kommentar by Revisoren — 6. januar 2019 @ 13:53

  9. Tankevækkende billeder, hr. Møller, igen i dag. Ebbe Skammelsen skiller sig ud, fordi der 1) er et kunstnerisk håndelag til stede, og 2) en positiv idé.

    De andre værker er tåbelige og/eller ondsindede — som så meget af det, der fylder museer og medier og andre offentlige institutioner.

    Vi danskere betaler for det reb, vi skal hænges i.

    Kommentar by Crass Børsting — 6. januar 2019 @ 14:06

  10. Det er derfor kunst i dk er så kedeligt. Der er kun rød propaganda. Og det ligner det samme altsammen. Men sjov kronik af Uwe. Nummer på kaba. DR i kbh er i øvrigt også en kaba. Tilmed stofbeklædt.

    Kommentar by Nejslam — 6. januar 2019 @ 14:15

  11. Når jeg ser sådan noget affald vækkes min indre Rindalist uden besvær og anger.

    “Kunstnere” der ikke kan leve af deres kunst må og skal dø ( som kunstner ) fordi det er kendt uværdigt af de mennesker der skal se på det.

    Kommentar by Santor — 6. januar 2019 @ 14:54

  12. Hvis dette skal være kunst (bortset fra Agnes SM), så bekræftiger det bare en i, at såkaldt kunst i dag, bare er det rene skrald, uden ånd (lort på dåse/guldfisk i en blender/haven i Aarhus sprøjtet til med rød farve, og man kan blive ved).

    Agnes Slott Møller har bl.a. også malet “Kong Valdemars bryllup med dronning Dagmar, Prins Buris og Liden Kirsten og Fjenneslev”, disse billeder som mange ringeagter, viser et utroligt faglit talent, der ikke på nogen måde kan sammenlignes med et jordbunke, placeret midt på et gulv på Louisiana.

    Kommentar by der Adler — 6. januar 2019 @ 14:57

  13. Det er muligt, at Olafur Eliasson har installeret en regnbuefarvel homoseksuel ringmuskel på toppen af Aros.

    Jeg troede ellers, at det forestillede en glorie over selvgodhedens terningformede tempel, hvad enten det huser lavkvalitær venstreradikal installationskunst eller giver mindelser om Kaabaen som symbol på muslimers selvretfærdighed og selvgodhed. Farverne illustrerer så de selvgodes evige gloriepudsning.

    Kommentar by traveler — 6. januar 2019 @ 15:46

  14. Den omstændighed, at Uffe Elbæk viser sig på Aros (eller på et hvilket som helst andet kunstmuseum) er, selvfølgelig, et af hans sædvanlige opmærksomhedssøgende fupnumre – Bevis: Se på ham! – Manden er, i påfaldende grad, æstetik-retarderet! Og er, qua denne alvorlige lidelse, ude af stand til at tilegne sig værdien af god kunst, og for den sags skyld god arkitektur! – Så, stop nu bare dine skabagtige manerer og spil for galleriet Elbæk, vi har gennemskuet dig!

    Kommentar by T. Flodur — 6. januar 2019 @ 15:52

  15. Traveler, og så ødelægger det farvede glas fuldstændig den ellers positive oplevelse, som det er at se byen fra oven.

    Når jeg rejser, så besøger jeg altid kirker og tårne, netop for at nyde udsigten. Aros-regnbuen er at pisse på folk som mig.

    Og ja, jeg væmmes også over den moderne såkaldte kunst. Talentløshed og grimhed ophøjet til kunst. Vorherrebevares!

    Kommentar by Hr. Snusk — 6. januar 2019 @ 15:54

  16. Politikens anmelder fik kvalme midt under symbolistisk udstilling på ARoS:

    “ARoS ruller det helt store og flotte maskineri ud i deres udstilling med den danske maler Agnes Slott-Møller. Dog opleves hendes nationalistiske værker overvejende kvalmende, præsenteret i en samtid fuld af højreradikalisering.”

    https://politiken.dk/kultur/kunst/art6785372/Anmelder-fik-kvalme-midt-under-symbolistisk-udstilling-p%C3%A5-ARoS

    Kommentar by np — 6. januar 2019 @ 16:25

  17. Nævn mig en eneste borgerlig politiker der er klar til at tage kulturpolitik alvorligt og enten opgive armslængdeprincippet eller nedlægge Kulturministeriet…

    Staten *skal* åbenbart have en kulturpolitik, men den må for guds skyld ikke styres. I praksis har det ført til værdiløs kunst i enhver betydning af ordet “værdi”.

    Kommentar by Vagn Henning — 6. januar 2019 @ 18:33

  18. Ja deet siier enormt meget om saaamfundet altså…Altså Rune Bosse……..:-) .-) Altså hvor meget Bosse får for at udstille ved jeg ikke ,….men uanset er det for meget. Kunne vist gøre det ligesågodt (ligesom en 9 årig kunne).

    Kommentar by Michael Unna — 6. januar 2019 @ 18:50

  19. Jamen kasket Karl her, ka’ roligt beholde mavens inhold i sækken. Han er ung, og skal nok komme til at opleve al det mangfoldige

    Kommentar by White knight — 6. januar 2019 @ 19:13

  20. Jamen kasket Karl her, ka’ roligt beholde mavens inhold i sækken. Han er ung, og skal nok komme til at opleve al den mangfoldige monokultur frigjort for smukke billeder af en kvindelig billedkunstner – der i modsætning til at alle idioterne på akademierne – rent faktisk mestrede et håndværk. I dag er det rigeli gt, at pikhoved og pikhovedinderne blot tænker “store tanker” og ikke kan slå en streg på et stykke papir. Og hvis han er rigtig heldig, og det han øjensynligt hylder virkelig tager fat. Så bliver han også fri for at høre dansk og anden musik m.m.
    Viel spaß klaphat

    Kommentar by White knight — 6. januar 2019 @ 19:20

  21. Rune BOSSE hrmm.
    Som med ordet LORT, og ideen med McDonald, ved man også hvad også hvad man får, med ordet BOSSE. HVER GANG!
    Kunstverden er et lukket kredsløb where the same few people feed on each other. Det være sig anmeldere, kuratorer og de samme få kunstnere der promoveres igen og igen. Og hvor objektiv kvalitet intet har med noget at gøre – eller får en fod i døren. Der slikkes gensidig røv på hinanden, så alle – især de kvindelige aktører – helt kan spare penge på den anal-blegning så mange kvinder ønsker sig så brændende i disse år.

    Kommentar by White knight — 6. januar 2019 @ 19:34

  22. Øøøøj, der er nogen der har hængt nogle plexiglasplader op med en bøgebusk klemt ind imellem…

    Kommentar by Flaskeposten — 6. januar 2019 @ 20:07

  23. Moderne kunst er mest værd i en brændeovn.

    Kommentar by TT — 6. januar 2019 @ 21:50

  24. TT, tænk lige på miljøet kammerat! KommuneKemi er det rigtige sted for det skadelige lort.

    Kommentar by Hr. Snusk — 7. januar 2019 @ 00:01

  25. Er det nogen kunst, ar være så forudsigelig?

    Kommentar by Snaphanen — 7. januar 2019 @ 01:08

  26. Moderne kunst egner sig primært til at tage pis på folk for deres egne penge.
    Jeg har det problem, at når jeg ser en parabolantenne på en væg, så ser jeg en parabolantenne på en væg. Når jeg ser en bøgegren i plexiglas, ser jeg en bøgegren i plexiglas. Jeg indrømmer kun dette under garanti om anonymitet, da jeg ellers risikerer at blive stemplet som en, der ikke lader sig tage pis på.
    Men det bliver værre endnu. For når jeg ser Agnes Slott Møllers billede af Ebbe Skammelsen i bryllupsgården, så kommer jeg til at tænke på folkevisen, som vi lærte i skolen endnu sidst i 1950’erne, og som stadig sætter tanker i gang om fortiden, nutiden og fremtiden. Hvis det bliver almindelig kendt at jeg er en af dem, der lader god klassisk malerkunst, nationalromantisk eller ej, fortælle en historie, som man kan bifalde eller ej, så er jeg da helt sikker på at blive dømt ude af de toneangivende kredse.
    Nå, det er i det mindste en trøst at moderne kunstværker fra tid til anden får den skæbne de fortjener, selvom det sker alt for sjældent:
    https://www.berlingske.dk/kultur/seks-andre-tilfaelde-hvor-moderne-kunst-er-blevet-oedelagt-ved-et-uheld
    Eksempler hvor moderne kunst er blevet destrueret af personer, der ikke ved at de står med kostbare værker. Opmuntrende!

    Kommentar by JMR HH Jr — 7. januar 2019 @ 01:09

  27. Hvis man får offentlig støtte, er man ikke kunstner, men fupmager.

    Nogle der kalder sig kunstnere er også fup magere, selvom de ikke får offentlig støtte. De er kunstnere i at fuppe. De tjener deres egne penge i fri handel. En slags lovlige taskenspillere. Det er OK fordi det ikke er skatteydernes penge og lovligt.

    F.eks Tracy Enim som er installationskunstner (ikke at forveksle med elinstallatør!:-)

    “A 16-year-old unmade bed, turned into an artinstallation, sold for $4,351,969 dollars at aChristie’s art auction in London on Tuesday, according to Christie’s. Artist Tracey Emin calls it “My Bed,” because it was the bed where she spent four days in 1998 “heartbroken and feeling terrible” she tells CNN.7. jul. 2014″

    (hold så op med at skælde ud på din søn, fordi han aldrig reder sin seng!:-)

    https://www.cnn.com/2014/07/01/us/unmade-bed-art/index.html

    Kommentar by A-mad — 7. januar 2019 @ 10:32

  28. Der ligger noget selverkendelse i, at en kunstner ligefrem kalder sig “Nasser”. Og så endda “Al-Nasser” – altså en starut, der nasser I alle mulige sammenhænge.

    Kommentar by traveler — 7. januar 2019 @ 17:56

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper