31. januar 2019

Eks-gidsel om IS-bødler: “… er blevet svigtet, måske ikke af samfundet, men af deres medmennesker”

Det ville være fint, hvis Homo sapiens pludselig blev en fredelig art, men unilateral fornægtelse af virkeligheden fra vestlige side, bringer os desværre ikke nærmere målet. Jyllands-Posten har talt med Daniel Rye Ottosen, der som Islamisk Stats gidsel i Syrien tilbage i 2013-14, blev tortureret af Mehdi Nemmouche, der i denne uge er for retten i Bruxelles, sigtet for 2014-angrebet på det jødiske museum i samme by.

Fra JP.dk – Daniel Ryes vrede er ikke vendt mod den brutale fangevogter, men mod samfundets svigt (kræver login).

“Det særlige ved franskfødte Mehdi Nemmouche er, at han som én af de få blev fanget i live efter sin aktion. Derfor bliver han nu – som den første IS-fremmedkriger, der vendte hjem og udførte terror – stillet til ansvar for sine gerninger i retssystemet.

Særligt er det også, at sagen mod Mehdi Nemmouche trækker tråde til Danmark, helt præcist til den danske fotograf Daniel Rye, som i 2013 blev kidnappet af Islamisk Stat i Syrien.

Fire franske journalister, som i en periode delte celle med Daniel Rye under fangenskabet, har identificeret Nemmouche som deres – og dermed også danskerens – fangevogter. …

Den 17. maj 2013 blev den dengang 24-årige danske fotograf taget til fange af Islamisk Stat (IS) i Syrien. Han nåede at tilbringe 398 dage som ét af terrorbevægelsens gidsler. …

‘Jeg kan kun komme frem til, at det i bund og grund er super trist, at mennesker havner så langt ude. Når man dykker ned i folk som Nemmouches baggrund, så er det jo nogle mennesker, som er blevet svigtet, måske ikke af samfundet, men af deres medmennesker. Det er måske ikke lige dem, der er blevet spurgt, om de ville med ud at spille fodbold, og det var altid dem, der blev valgt sidst til et eller andet nede i skolegården. Jeg sidder med en følelse af vrede over for os som samfund, at vi ikke er bedre til at støtte dem, som har det svært. Det er det, der gør mig allermest trist.'”

(Daniel Rye Ottosen og Islamisk Stats Mehdi Nemmouche; Fotos: Daily Mail, Paris Match)

Oploadet Kl. 15:51 af Kim Møller — Direkte link29 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/98318/trackback

29 Comments »

  1. Daniel Rye Ottosens syn på sin plageånd, er jo den egentlige histore, men den venlige JP journalist overser den helt.

    Det lover jo ikke godt for vores overlevelse, hvis dette er den erkendelse, unge danske mænd opdrages til. Så vil de tabe i enhver konfrontation med barbarer.
    Den minder præcis om Justin Trudeaus erkendelse af Boston bomberne

    https://www.youtube.com/watch?v=_XRO4UGSiQo

    Kommentar by Snaphanen — 31. januar 2019 @ 15:57

  2. Stockholmsyndromet om igen.

    Kommentar by Hul igennem? — 31. januar 2019 @ 16:01

  3. Bødlerne er ofre og det er samfundets skyld alt sammen. Årtiers rødpædagogisk hjernevask fornægter sig ikke.

    Kommentar by Lukket fest, skrid hjem — 31. januar 2019 @ 16:36

  4. Forstår ikke hvorfor jeg altid leder febrilsk efter min Zippo. Når jeg ser billeder af brunt afskum, som “dét” her. Udstyret med det obligate tynde krusede f!sseskæg.

    Kommentar by White knight — 31. januar 2019 @ 16:47

  5. Hvem har lært ham at tænke sådan? Der er det virkelige problem.

    Kommentar by Per — 31. januar 2019 @ 16:52

  6. Og det var danskeren jeg mente, de fleste andre ved hvorfor islamisten tænker som han gør.

    Kommentar by Per — 31. januar 2019 @ 16:55

  7. Det er samfundets skyld alt sammen. Alle terrorister, mordere, pædofile mv. er bare sammenspils ramte stakler der var for gode til denne verden.

    Kommentar by Jp — 31. januar 2019 @ 16:55

  8. Ha Ha! Han konverterer til Islam en dag.

    Kommentar by Flaskeposten — 31. januar 2019 @ 17:03

  9. Hvad skulle Daniel Rye Ottosen i Syrien? Hvad skal unge mennesker, der rejser til Mellemøsten (eller Marokko) der?

    Kommentar by Ole Madsen — 31. januar 2019 @ 17:15

  10. Afværgemanøvren er obligatorisk rutine, nærmest en instrumentaliseret del af fortællingen, hver eneste gang det handler om islamister, utilpassede muslimer, terrorisme osv osv.

    Medierne kolporterer ivrigt disse antagelser, der som regel er grebet ud af den blå luft. De bliver aldrig nogen sinde undersøgt eller fuldt til dørs. Der sidder sjovt nok heller ingen blandt det humanistiske forskerslæng som tør at tage opgaven på sig. Når man tænker tilbage, og gerningsmænd og IS-krigeres liv er blevet rullet ud, er der heller ingen der opfylder skabelonen.

    Der er naturligvis tale om en kollektiv fortrængning. At forestille sig at islamister bliver islamister fordi de er blevet “svigtet”, er trods alt bedre at tænke på, end alternativet.

    At så mange nærer disse forestillinger ligger rodfæstet i vores kultur. Det er en slags årsag-virkning skabelon vi alle er blevet pisket med i folkeskolen. Hvem skulle ikke sidde og læse Morten Nielsens digt “Skæbne”? Det er så dejlig enkelt og forklarende, at “vi” egentlig slet ikke har nogen interesse i at finde ud, om det nu vitterlig hænger sådan sammen.

    Kommentar by DavidK — 31. januar 2019 @ 17:19

  11. Det stakkels eksgidsel er systematisk blevet mentalt kastreret af det danske samfunds femifiserede institutions og skolesystem.

    HAN er faktisk blevet svigtet af samfundet og må henslæbe resten af livet som nosseløs eksmand

    Kommentar by redneck — 31. januar 2019 @ 17:21

  12. Så man bliver muslimsk terrorist, fordi man bliver valgt som den sidste til fodboldt i skolegården. Altid noget, jeg blev valgt som den anden sidste ;9

    Jeg tror bare man må sige, at en del mennesker særligt i vesten i bund og grund er vildt naive når det kommer til muslimer. Det er rigtig godt, at opfatte andre mennesker som gode, men man begår en frygtelig fejl, hvis man tror at alle mennesker er gode. Det er langt de fleste, men nogle er også bare onde og kolde. Koblet med en muslimsk kultur gør det, det bare ikke bedre.

    Kommentar by na — 31. januar 2019 @ 17:38

  13. Stockholmsyndromet i fuldt flor.
    Hvorfor har han ikke været i behandling i de fire år, der er gået siden?

    Freelancefotograf uden forsikring.

    Kommentar by Anonym — 31. januar 2019 @ 17:57

  14. To teorier:

    Han tror selv på det med baggrund i en parallel til Søren Pinds logik om, at “selvfølgelig er vi ikke i krig med islam – det ville jo være forfærdeligt”.

    Han tror ikke selv på det, men han ved, hvor ustyrlig megen venstrefløjsfisse, han kommer til at score på sin foredragsturne.

    Kommentar by Henrik — 31. januar 2019 @ 17:58

  15. DANIEL RYE OTTOSEN OVERSER fuldstændig een ting: Dem i samfundet som får samfundet til at “svigte” terrorister og torturbødler, så de går fra at være små englebasser til at være terrorister og torturbødler, det er selvfølgelig politikere og journalister, som i deres barndom og ungdom ikke blev spurgt tit nok om de ville med ud at spille fodbold, og som blev valgt sidst til nede i skolegården. Så de kan heller ikke gøre for at de blev så onde, at de ikke støttede de forbryderspirer som havde det svært. For hvis disse politikere og journalister bare havde haft en lykkelig barndom med ægte næstekærlighed i ubegrænsede mængder, så ville de selvfølgelig have givet al denne næstekærlighed videre til forbryderspirerne, så de aldrig ville være endt som bombemænd, knivstikkere og skydegale terrorister.

    Med andre ord: der er ALDRIG nogen som kan gøre for det. Personligt ansvar har INGEN, og ALLE er uskyldige. Det var også samfundets skyld at Ubåds-Madsen myrdede sin passager, og at ham med det sort-hvide ansigt myrdede en enlig mor og hendes to små drenge.

    Bare tag vores egen statsmedister. Hvis han bare var blevet spurgt tit nok om han ville med til fodbold, havde han jo aldrig skrevet under på Marokko-traktaten. Og Marianne Helved var nok aldrig blevet en heks, hvis veninder tit nok havde inviteret hende med i strikkeklubben. Desværre ville de aldrig have hende med.

    Kommentar by ALEXANDER BEAUMONT — 31. januar 2019 @ 17:59

  16. LOL, hvornår bliver vi sure nok?

    Kommentar by Santor — 31. januar 2019 @ 18:18

  17. Det var da heldigt for Daniel at hans islamiske loverboy blev fanget levende .. så kan han altid besøge ham i fængslet når han trænger til at få noget i nummeren.

    Kommentar by Jan — 31. januar 2019 @ 18:30

  18. 12 Na og 15 Beaumont.
    Gode pointer. Jeg blev altid valgt som nummer næstsidst i skolegården til foldbold. Det var jeg ikke så god til. Men jeg blev ikke islamist af den grund. Jeg blev islamofob, som jo er endnu værre, fordi det er at være både racist, fascist og nazist ikke? Daniel Ottosen Rye har til trods for mere end et år i IS fangenskab intet forstået af sin situation – eller er det bare stockholmssyndromet?

    Kommentar by Tim Pallis — 31. januar 2019 @ 18:41

  19. Eller Sverigesyndromet med en skovlfuld Elbæk oveni.

    Kommentar by Hul igennem? — 31. januar 2019 @ 19:00

  20. Stockholmsyndrom blandet med angst for muslimer. En angst som vi alle går rundt med men har svært ved at st sætte ord på, italesætte og beskrive.
    Det er enklere at erkende at “fredens” religion ikke er fredens religion men krigens-. Hvilket også kan læses ud i terrormanualen koranen.

    Kommentar by Nielsen — 31. januar 2019 @ 19:29

  21. Det er simpelthen det helt rigtige spin fra Dannieboy’s side. Han kører den helt rigtig socialrealistiske smøre af, der nok skal sikre ham adskellige bookninger.

    Kommentar by Johnson — 31. januar 2019 @ 19:36

  22. Det er forståeligt at Daniel Rye Ottosen er psykisk mærket efter at have været gidsel hos Islamisk Stat i Syrien.

    Læste et sted, at han begyndte at ryste, bare han hørte ordet ‘terror’.

    Han frygtede, at han nu var nødt til at mindes og fokusere på det, nu han var en af de overlevende, der kunne vidne, men han syntes trods alt det var godt, at hans bøddel og vogter, Mehdi Nemmouche, nu var fanget og skulle stilles for retten.

    Han fortalte, at Mehdi Nemmouche havde ‘drillet’ ham med, at “din regering vil ikke betale løsepenge for dig” og lod ham forstå, at så var der kun døden.

    Udover afskyelig fysisk tortur begået af Mehdi Nemmouche, der angiveligt var den ondeste og mest opfindsomme af torturbødlerne, blev Daniel Rye Ottosen også psykisk tortureret.

    Bl.a kunne Mehdi Nemmouche detaljeret fortælle om de gader i København, han aldrig ville få at se igen. Mehdi Nemmouches detaljerede kendskab til danske gader fik Daniel Rye Ottosen til at frygte, at det var en slet skjult trussel om, at Islamisk stat ville finde og dræbe hans familie, hvis de ikke fik løsepengene.

    Det fremgik af det jeg læste, at familien, som ikke var formuende, selv med stort besvær og optagelse af ekstra lån i hus og ejendom og hjælp fra venner, havde samlet den millionsum sammen, som de måtte betale for at få ham frigivet.

    Jeg synes medierne burde lade Daniel Rye Ottosen være i fred, så han måske med tiden kan komme i psykisk balance.

    Jeg skriver ovenstående – som måske er kendt for mange her på Uriasposten? – fordi jeg ikke tror på, at løgnemedierne fortæller hele sandheden.

    Løgnemedierne bytter nærmest om på ofre og bødler og kræver psykologhjælp til bødlerne, når de kommer hjem.

    Jeg vil gerne vide, hvor meget de får i kontanthjælp – og for nogens vedkommende sågar hævede, mens de var nede som krigere i islamisk stat.

    Og hvor mange penge der i øvrigt bliver brugt på deres såkaldte “afradikalisering”. Et ord der gør mig edderspændt rasende og deprimeret, hver gang jeg hører det, ofte f.eks i statsradiofonien. Vi kan næsten ikke blive mere til grin for vores egne penge!

    Blandt andet hører vi ikke om hvad, der skete med de islamisk stat fanger, hvor der ikke var nogen, der kunne betale løsepenge?

    I øvrigt mener jeg heller aldrig at have set i løgnemedierne, hvor mange de hjemvendte europæiske islamisk stat frivillige – herunder de danske – hver enkelt personligt har skåret halsen over på og voldtaget og holdt som slavinder dernede? Skal de ikke dømmes for det eller er det helt “gratis”? De tyske kz-lejres bødler bliver jo dømt for deres ugerninger lige indtil de dør som oldinge, hvis man fanger dem inden?

    Læste i sin tid, at de tilrejsende islamisk stat krigere for at bevise, at de var ægte troende og ikke var spioner, skulle dræbe mindst én af de fanger de havde ved at skære halsen over på fangen. Så var de optaget i morderklubben og man kunne stole på dem!

    Man kan bl.a derfor uden videre gå ud fra, at de er mordere. Så et sted at franskmændene – som jo har erfaringer med muslimske hellige krigere helt tilbage fra 50-erne – havde valgt den løsning, at de franske islamisk stat krigere i Syrien først skulle udleveres til de muslimske grupper af ‘frihedskæmpere’, der havde kæmpet mod islamisk stat. Underforstået, så ville de selvfølgelig gøre kort proces med dem. Så slap Frankrig for, at de hjemlige ‘humanister’ gik i protest demonstationer og skrev læserbreve for at få dem fri.

    Kommentar by A-mad — 31. januar 2019 @ 19:48

  23. Hvis man ikke ønsker hævn over sine bødler, er man knækket og fortabt. Stakkels Daniel.

    Kommentar by JMR HH Jr — 31. januar 2019 @ 20:08

  24. Der er også den mulighed at Daniels udtalelser er blevet mere eller mindre forvansket. Der har tidligere været en del tilfælde hvor aviser svindler med ordene. Det har jeg selv prøvet med læserbreve hvor man ændrede meningen, ved at udelade enkelte ord og sætninger, eller man skrev læserbrevet helt om. (BT og EB)

    Idag havde “Information” en helt hysterisk forside om klimaet. Denne knaldrøde avis er lige så utroværdig som DR, TV2 og Pollertiken.

    Kommentar by tp — 31. januar 2019 @ 20:48

  25. Alt hvad de forskellige “medier”, herunder de danske, skriver eller publicerer som video er lavet under præmissen, at gøre os alle maksimalt gale i skralden, hver eneste gang.

    Fat nu, at det er udelukkende maksimale provokationer under de givne muligheder for at provokere. Alt hvad de skriver, har de selv digtet. Intet af det er andet end 100% pure opspind, som enten deres egne venner sidder og finder på, eller som de selv bare skriver uden nogen form for baggrund at gøre det på.

    Der er ingen sandhedsværdi udover, hvad en syg venstreorienteret, satanisk hjerne kan sidde og digte på vores regning, på redaktionen betalt af os med midler stjålet fra os.

    Kommentar by Cat Girl — 31. januar 2019 @ 21:35

  26. I går så jeg undtagelsesvis TV (DR1).
    Der sås dele af et foredrag som Daniel nu holder, der var intet spor af “forståelse” for bødlen/bødlerne, det jeg så var seriøst, samme var de udtalelser Daniel kom med i et interview med DR TV1. Om foredraget forstås.
    Mit gæt er at Daniel´s udsagn er blevet godt og grundigt forvasket, et forhold man ofte kan konstatere.
    INFORMATION vil jeg end ikke benytte mig til at tørre mig bagi med, i de første år efter “befrielsen” var INFORMATION en udmærket avis, det er længe siden, blot det at kaste et blik på de journalister der er ansat, det er nok.
    Ifm. Blekingesagen blev en journalist der havde fattet hvad denne bande kriminelle reelt foretog sig, godt og grundigt hængt ud af sine kollegaer.

    Kommentar by JEG ER ENIG, DET ER EN LUKKET FEST, SKRID HJEM. — 31. januar 2019 @ 23:22

  27. Svar til #9 Ole Madsen:
    Hvad han ville i Syrien?
    Han ville såmænd blot Rye og rejse.
    Når det er sagt. Hvad fanden er det for noget forvildet nonsens:
    “Han er muligvis er blevet valgt sidst til fodbold nede i skolegården… – eller slet ikke blevet inviteret med”
    Skal jeg efter denne dybsindige analyse, nu gå og være angst for at blive sprængt i stumper og stykker, af de – undskyld udtrykket: Boldmongoler, der hverken ku’ ramme eller gribe en bold i min gl. skoletid?
    Nej vel?
    Hrrrmm. Gad vide, om det mon i stedet bunder i iSlams iboende voldspsykopatiske kultur?
    Ja, nu skyder jeg blot helt i blinde og fra hoften. Af manglen på empiri. Not.
    Han er jo ikke rigtig rask , den stakkels forvildede Daniel. Eet blik på hans foto, og man er klar over, at han har taget alvorlig skade under tilfangetagelsen. Og hvem ville ikke det?
    Men der er ingen undskyldninger for så rendyrket Satanistisk ondskab. Som den der i grusomhed nærmest overgår alt tidligere og set komme til udtryk hos IS.
    Og da slet ikke manglende boldspil.
    Men Daniel; du så måske din protégé kompensere for svigtet og manglen på spilletid. Ved at spille bold med de afskårne menneskehoveder?

    Kommentar by White knight — 1. februar 2019 @ 11:46

  28. Ja som Jens Rohde så – vanvittigt vis- sagde det ovenpå terrorangrebet i strassbough….det har jo ik noget med Islam at gøre…..(Ak ja…..verden vil bedrages).

    Kommentar by Michael Unna — 1. februar 2019 @ 20:41

  29. Det kan jo være, at han er ret så forsigtig med negative udtalelser, alene pga. de mange, mange Fandens Tilbedere der findes i Danmark/Europa? Han kender jo, om nogen, deres adfærd.
    Vi kender deres livsforpligtelser iht. Fandens Voldsmanual og hvem af dem ville da snyde sig selv for at stige i anseelse, hvis nogen i IS skulle få anledning til, ved fornærmende/anklagende udtalelser fra Daniel, at tage hævn over ham?

    Kommentar by M.S. Carstens — 1. februar 2019 @ 21:29

RSS feed for comments on this post.