10. februar 2019

75-årig forsker: Differentieret pensionsalder baseret på nedslidning skaber et ‘pensions-apartheid’

Jeg har ingen enkel løsning på pensiopnsproblematikken, men målet må være at folk sparer løbende op, og selv bestemmer hvornår de er pensionsklar. Der kommer ikke til at ske noget før valget, for i politik er prioritet et fyord, og før valg skal der stemmemaksimeres. En absurd 75-årig professor emeritus i Kristeligt Dagblad – Arbejdsmiljøforsker: Socialdemokratiet vil skabe en slags pensions-apartheid.

Det giver ingen mening at lade alle jord- og betonarbejdere gå tidligt på pension, for det er umuligt at opstille en liste over særligt opslidende fag. … Det mener en af Danmarks førende forskere i arbejdsmiljø, professor emeritus Tage Søndergård Kristensen

Tage Søndergård Kristensen, Socialdemokratiet vil indføre en differentieret pensionsalder, så fysisk nedslidte, der har arbejdet 40 år eller mere, kan gå tidligere på pension. Er det en god idé?

Ja, det er en glimrende idé med en differentieret pensionsalder, og det har vi for så vidt allerede. … Men hvis vi giver alle tømrere eller jord- og betonarbejdere adgang til pension efter 40 års arbejde, så vil vi komme til at pensionere en masse mennesker med god arbejdsevne. Det giver ingen mening, når der samtidig mangler arbejdskraft.

Det grundlæggende problem er, at man ikke kan lave en liste over erhverv, der giver nedslidning og andre, der ikke gør. I det hele taget er både fysisk og psykisk nedslidning et dårligt defineret begreb, for der er ingen diagnose eller redskaber til at afgøre, om der foreligger nedslidning eller ej. Dertil kommer, at Socialdemokratiet vil supplere med en ordning, hvor pension tilkendes efter individuel ansøgning. Lidt provokerende, kan man sige, at Socialdemokratiet vil skabe et moderne apartheidsystem, hvor nogle skal have behandlet deres pensionssag individuelt, mens andre automatisk får tilkendt pension.

Oploadet Kl. 11:48 af Kim Møller — Direkte link34 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/98575/trackback

34 Comments »

  1. Den 75 årige emeritus er sikkert ikke klar over at mange arbejdere med manuel arbejde flytter over 10 tons hver dag de er på arbejde plus at mange er på akkordlignende aftaler der maksimerer effektiviteten og øger lønnen, hvor de 40 år på arbejdsmarkedet er kommet fra må kun professoren vide, forbyd islam i Danmark.

    Kommentar by emmagad — 10. februar 2019 @ 12:08

  2. Personlig er jeg tilhænger af en flad skat, og så en tvungen pensionsopsparing som regnes ud som en procentdel af lønnen.

    Måske en flad skat på 37% (som NB foreslår) og så en tvungen ATP-lignende opsparing på 8-15% oveni. Procentsatsen sættes så ned når man når over bestemte beløbsgrænser

    Kommentar by kenneth — 10. februar 2019 @ 12:10

  3. Kommentar by emmagad — 10. februar 2019 @ 12:08

    En universitetsansat professor mener jeg har en månedsløn på mellem 50 og 60k plus 17% i pensionsindbetaling. Så behøver man nok ikke gøre sig de store bekymringer.

    Kommentar by kenneth — 10. februar 2019 @ 12:16

  4. Den absurde professor emeritus trænger til samme behandling, som Kulturrevolutionen i Kina gav akademikere: professorer og andre højtuddannede blev sendt på hårdt, fysisk arbejde, f.eks. i markerne, så kunne de prøve det, kunne de! Det var godt nok lige så absurd som professorens holdning, for resultatet blev, at adskillige med høje uddannelser omkom under de uvante anstrengelser, men ideen var lærerig.

    Kommentar by HP — 10. februar 2019 @ 12:17

  5. DER BLIVER IKKE RÅD til ordentlige velfærds- og pensions-ordninger i fremtiden. Udgifterne til indvandringen osv. vil blive ved med at svulme op. Marrakech-traktaten lægger ikke bare op til statscensur, men også til MEGET MERE INDVANDRING! Derfor vil private opsparinger blive underkastet endnu mere beskatning, og den statslige velfærd vil blive reduceret yderligere. Mens mængden af pengefrås og pengespild til alle mulige projekter som ikke bliver til gavn og glæde for danskerne, nok vil tiltage i takt med at demokratiet indskrænkes. Et regulært velfærds-kollaps a la Venezuela og Sverige er også en mulighed.

    Kommentar by Ole Jensen — 10. februar 2019 @ 12:24

  6. De fleste borgerlige partier mener at det skal være en individuel vurdering. Desværre har vi bare et sagsbehandlersystem der kan trække sager i årevis. Det skal ikke være op til en socialrådgiver på et jobcenter at afgøre om man er nedslidt eller ej. Det skal alene baseres på en lægefaglig vurdering. Nedlæg jobcentrene og send deres medarbejdere ud på arbejdsmarkedet.

    BTW. Der er massere af penge til velfærd hvis muslimen bliver fordrevet. Det er der bare ikke mange politikere der tør stå frem med.

    Kommentar by jrp — 10. februar 2019 @ 12:24

  7. @1 emmagad: Hvorfor skule vi andre, der ikke har haft akkordarbejde, betale for at akkordarbejderne kan gå tidligere på pension? Burde de ikke selv spare ekstra op til pensionen hvis arbejdet er så hårdt?

    Kommentar by ino — 10. februar 2019 @ 12:33

  8. #4 HP, spot on! Den idiot fatter tilsyneladende intet af virkeligheden. Jeg vil anbefale at idioten bruger et enkelt år på rengøringsarbejde eller som murerarbejdsmand. Lad os derefter høre hvad idioten har at sige. Han kunne passende vaske trapper i Vollsmose eller være med til såkaldt byfornyelse i Gjellerup, hvor det nye herrefolk, dagligt, kan vise deres foragt fom ham. Fucking nar!!!

    Kommentar by Hr. Snusk — 10. februar 2019 @ 14:23

  9. Jeg har ingen enkel løsning på pensiopnsproblematikken, men målet må være at folk sparer løbende op, og selv bestemmer hvornår de er pensionsklar. Citat Kim Møller.

    Du skriver du ikke har en enkelt løsning på pensionsproblematikken. Og svarer så at målet må være den enkelte eget ansvar. Korrekt!!! Det skulle være sket for længe siden.

    Kun I særtilfælde som f.eks handicappede skal staten hjælpe enkelte.

    Det nuværende system er et stort bluffnummer, som et kædebrev. Det er kun dem der kommer ind i starten 68′ generationen, der kan regne med pension.

    Alle der kommer senere på pension vil opdage, at kassen er tom. Spist op af somaliske storfamilier med 4 koner og 20 børn. Manden kan desværre ikke arbejde pga ondt i ryggen.

    Kommentar by XXXXX — 10. februar 2019 @ 14:38

  10. Er der nogen, der ikke har gennemskuet at dette er de røde, der slesker for deres egne! De vil give pension til alle deres akademisk-partifæller, der har islamberiget dk, invasion er hårdt arbejde. Og så rækker de hånden ud til de håndværkere de mistede med overdronning-snobben troll-thorning. Rød-fanden hytter sine egne. Med alt det overvåg og test idag er nedslidt nemt at måle, men her skal de røde udvælge, H ha. Emeri-rød-rus. Ugyldig titel. Invasionen er ikke

    Kommentar by Gaflen — 10. februar 2019 @ 14:38

  11. Men det er ikke let for han har faktisk en pointe i at det er vanskeligt at lave en liste.

    Nedslidning eksisterer, men afhænger også af mange andre ting end fysisk slid. Genetik, usund personlig livsstil og dårlig ledelse spiller f.eks. en stor rolle.

    Specielt er dårlig ledelse et kæmpestort og overset problem i det offentlige. Det undrer mig at der først kommer fokus på det nu (jf. Sophie Løhde).

    En løsning på pensionsproblemet kunne være Singapore systemet (arbejdsmarkedspensioner på 25% af lønnen hvert år).

    Kommentar by Acharya Tuisto — 10. februar 2019 @ 14:38

  12. Hele vefærdsstaten er et stort pyramidespil. Det holder kun så længe der kommer nye til i bunden, spm vil deltage.

    Man kan også sige, at natarbejde og skiftende arbejdstider videnskabeligt er bevist sundhedsskadelige, det medfører f.ex. forhøjet blodtryk, diabetes og meget andet, som kan være med ødelig udgang. Folk med den slags arbejde er ikke nævnt i debatten, der kun drejer sig om arbejdere med nedslidning i bevægeapparatet.

    Socialkammeraterne vil med andre ord have, at mennesker med arbejdsrelaterede potentielt dødelige sygdomme skal vedblive med at arbejde for at muliggøre tidlig pensionering af mennesker med nedslidning med ikke-dødelige sygdomme.

    Kommentar by Hodja — 10. februar 2019 @ 14:49

  13. Egon er 62år tømrersvend, arbejder hverdag i et mindre tømrerfirma, der laver alt fra nybygning til små ting som udskiftning af døre og vinduer, kort sagt alt. Egon var i sidste uge på tag arbejde med optering af Velux vinduer på 45g tag. fra mandag til fredag.

    Egon løber orinterings løb næsten hver weekend samme med sine børn og børnebørn, han har ingen planer om pension.

    Jan er 37år tømrersvend arbejder hverdag på værkstedet, han er fritaget for at skulle gå på stiger og tag. Jan er helt sikkert dygtig, men Jan vejer 127kg og er 176cm høj.

    Når Jan får fri tager han ofte omkring der lokale værtshus og et par øl, inden han går hjem og bestiller en pizza. Jan vil gerne på pension.

    Hvem vil Mette Fredriksen give pension?

    Kommentar by Anders Nielsen — 10. februar 2019 @ 14:56

  14. Flere bloggere her lader til at være ret optimistiske. Som om man “bare” kan spare op, eller forvente at der altid vil være noget folkepension eller lignende. Men hvis der kommer uorden i statens finanser, kan det gøre enhver opsparing værdiløs, eller afskaffe enhver form for ordentlig velfærd. Det er set i masser af lande, og sådan som der sjuskes, ødsles og fjolles med pengene og de folkeejede værdier i det her land, kan turen også komme til os.

    Kommentar by Ole Jensen — 10. februar 2019 @ 15:06

  15. Muhamedanerne koster i runde tal samfundet 100 milliarder om året. Ud ad vinduet.

    Kommentar by Bastardo — 10. februar 2019 @ 17:09

  16. Ægteparret Gerd og Karsten Visby fra Gevnø kunne jo passende understrege deres åhhhhh så gode hjerter til Fandens Tilbedere ved, at genhuse et par af sidstnævnte fra de nedrivnings-truede Ghetto-områder. På egen regning, selvfølgelig! Men det er der nok ingen fare for, så ægteparrets naboer kan fortsat tage det roligt.

    Men hvor er det til at få kvalme af, at Fandens nyttige idioter næsten pr. automatik får spalteplads i medierne, selv ved den mindste “dåd”.

    Kommentar by M.S. Carstens — 10. februar 2019 @ 21:42

  17. Ups. det var en forkert blog. Undskyld.

    Kommentar by M.S. Carstens — 10. februar 2019 @ 22:11

  18. DF har da vist på vælgerhugst. De vil give pædagogerne tidligere pension, for at tage sig ekstra godt af affaldet fra Fandens Tilbedere:

    https://ksdha.wordpress.com/2019/02/06/paedagogerne-vil-hjaelpe-migrantboern-df-vil-give-paedagogerne-ret-til-tidlig-pension/

    DF rammer da snart bunden!

    Kommentar by M.S. Carstens — 10. februar 2019 @ 22:19

  19. Jeg har været topskatteyder det meste af mit arbejdsliv og har pt. betalt både min egen, min kones og et par murerarbejdsmænds pension.

    Kommentar by redneck — 10. februar 2019 @ 22:33

  20. Pensionssystem med indbygget differentieret pensionsalder baseret på nedslidning og gennemsnitlig antal årlige arbejdstimer = flere penge til bureaukratiet og dermed djoef’erne

    Morten (djoef’er)

    Kommentar by Morten — 10. februar 2019 @ 23:06

  21. Tage Søndergård Kristensen er tydeligvis endnu en psykopat som alle de andre psykopater der ikke kan andet end at snylte på os skatteydere, die dumme dumme dänen.

    Kommentar by Piphans — 11. februar 2019 @ 01:40

  22. Der er flere og flere vi klart kan tilbyde en varm sommer i rismarkerne; jeg begynder at forstå Pol Pot og hvorfor at alle skulle prøve at svede..

    Kommentar by Hul igennem? — 11. februar 2019 @ 08:40

  23. Løsningen er at rulle folkepensionen tilbage, gøre pension til et personligt ansvar og at alle holder op med at kaste regningerne ind på børneværelset.

    Men den får vi aldrig nogensinde solgt til befolkningen. Børnene skal jo også have hvad forældrene fik, totalt uagtet at netop forældrene startede det ved at tage fra børnene. Som nu må tage fra deres børn, og så videre, i al evighed eller indtil socialstatens endeligt.

    Kommentar by Quark — 11. februar 2019 @ 08:55

  24. Det forsker i arbejdsmiljø, professor emeritus, sociolog Tage Søndergård Kristensen, siger, er almindelig kendt viden. Sådan er det ifølge arbejdsmiljøforskningen. De røde løgnemedier er ligeglad med kendsgerninger. De bruger fake news i den gode sags tjeneste. Så de propaganderer villigt for socialdemokraterne og Mette Frederiksen.

    Når socialdemokraterne og Mette Frederiksen kommer med sit socialt diskriminerende forslag til differentieret pensionsalder, er det for at købe stemmer ved det forestående folketingsvalg.

    Det er let gennemskueligt stemmekøb, der skal øge den sociale ulighed til fordel for socialdemokraternes kernemålgruppe, fagforeningerne med faglærte og ufaglærte arbejdere. Dem som i stort tal har forladt partiet i de sidste 30-40 år. De skal nu købes tilbage.

    Som Tage Søndergård Kristensen siger: “Lidt provokerende, kan man sige, at Socialdemokratiet vil skabe et moderne apartheidsystem, hvor nogle skal have behandlet deres pensionssag individuelt, mens andre automatisk får tilkendt pension.“

    Kender du ‘modellen’? ”Alle dyr er lige. Men nogle dyr er mere lige end andre” Kammerat Napoleon.

    Kommentar by A-mad — 11. februar 2019 @ 08:56

  25. Bla bla bla. Nedskæringerne på kontanthjælpen var budgetteret til at give ½ mia. om året. Nedskæringerne nuppede lige 1/5 af udbetalingen fra os enlige midaldrende mænd, der aldrig får et rigtigt arbejde igen.

    Man kan sige, at det fik vore budgetter til at implodere, så vi nu lever på privat nas og lånt tid.

    På samme tid bruger man 15 mia. kr. om året på Jobcentre som spanker os uden at skaffe arbejde til nogen andre end de kommunekælllinger, der er ansat der.

    Det, vi ikke har råd til, er kommunekællinger. Vi har rigeligt råd til at give folk et solidt minimum at leve af, men det kræver jo, at vi lukker grænserne.

    Man kan sige, at alle Uriaspostens liberalistiske sparegrise i virkeligheden abrjder for at harmonisere DK til international lavstandard for ydelser – sådan at grænserne kan droppes.

    Ægte nationale går ind for høj og rigelig kontanthjælp til taberne. Kun ved at insistere på vor gamle solidariske omfordeling, forpligter vi os på at holde grænserne lukkede!

    Kommentar by Kim Poulsen — 11. februar 2019 @ 11:19

  26. I øvrigt: privatisering af folkepensionen er jo ligeledes en våd globalkapitalistisk drøm. Er der overhovedet nogen nationale tilbage i kommentarsporet? ;)

    Kommentar by Kim Poulsen — 11. februar 2019 @ 11:33

  27. Hvis nogen er i tvivl om hvorfor vi, der ønsker folkepensionen afskaffet og trækker trådende tilbage til 68-generationen og konstant gør opmærksom på hvorfor vi ønsker den afskaffet…

    …ja, så kan I bare spørge Kim Poulsen, for han ved det bedre end vi selv gør. Det er selvfølgelig fordi vi er anti-nationale global-liberalister der ønsker grænserne afskaffet.

    Hvis vi andre havde sagt noget lignende eller forsøgt at inducere en tilsvarende drastisk mening i Kim Poulsens skriverier, ville han som den første råbe “bagvaskelse!”.

    @Kim Poulsen, må jeg forsigtigt anbefale at du lige skruer en tand ned for retorikken og de fjendebilleder, du maler? Med din nuværende opførsel frastøder du netop de allierede, du efterlyser. Vi ønsker fx begge at bevare nationalstaten og grænserne – men der er forskel på HVAD vi ønsker skal ske internt i nationen. Netop fordi vi er interesserede i, at nationen skal bestå.

    PS: jeg betegner ikke mig selv som liberalist – men jeg er heller ikke blind for de gode ideer, der kommer fra liberalismen. Eksempelvis idealet om selvforsørgelse og begrænsning af statens indflydelse over vores liv.

    Kommentar by Quark — 11. februar 2019 @ 12:32

  28. Læg for øvrigt mærke til Kim Poulsens brug af væselord. “Man kan sige (indsæt konspiratorisk motivationsanalyse).

    Når man skriver det på den måde kan afsenderen altid trække i land og sige “det har jeg aldrig sagt jeg mener”. Hvis man som debattør falder i fælden kan man derefter blive anklaget for bagvaskelse af Kim Poulsens person.

    Et retorisk kneb. Et blandt mange.

    Kommentar by Quark — 11. februar 2019 @ 13:24

  29. Udover to gange væsel-ord kan jeg identificere følgende i bare ét indlæg fra Kim Poulsen:

    > Ægte nationale går ind for høj og rigelig kontanthjælp til taberne

    “No True Scotsman”

    > Kun ved at insistere på vor gamle solidariske omfordeling, forpligter vi os på at holde grænserne lukkede!

    Falsk dikotomi og non sequitur.

    Men det tror jeg egentlig de fleste herinde har erfaring med og umiddelbart kan se…

    Kommentar by Quark — 11. februar 2019 @ 13:30

  30. til Kim Poulsen/Quark. Tilbage til emnet “indførelse af ulighed i aldersgrænsen for folkepension”? Det er en fjernelse af begrundelsen for den. Indtræder ved samme alder for alle m/k. Det er jo derfor det hedder FOLKEpension.

    Forslaget er let gennemskueligt stemmekøb. Efter recepten ”Alle dyr er lige. Men nogle dyr er mere lige end andre” (Kammerat Napoleon)

    Socialdemokraterne kunne lige så godt aflevere beløbet direkte med bud til vælgerne i kontanter i anonyme konvolutter? Skattefrit. Bare et forslag. Den metode bruges andre steder.

    Kommentar by A-mad — 11. februar 2019 @ 15:14

  31. @A-mad

    Helt kortfattet så mener jeg selv, at så længe vi har folkepension skal den være lige for alle, men jeg så den helst afskaffet og erstattet med privat pension – men jeg er samtidig klar over, at det nok ikke kommer til at ske i min levetid eller kun sker som konsekvens af velfærdssamfundets fallit (som jeg trods alt ikke ønsker. Begrænsning og simplificering er nok for mig). Og selvfølgelig kan jeg se at det bare er valgkamp/stemmekøb. Ligesom det meste andet Socialdemokratiet foretager sig op til et valg og gør det modsatte af efter valget.

    Kommentar by Quark — 11. februar 2019 @ 15:42

  32. NielsO og phgn savner jer ovre på 180grader, hvor de er enige om at drn brændte jords taktik vil få såvel perkerne som de på gulvet tabte danskere til henholdsvis at fortrække og til at bukke under.

    Kommentar by Træt — 11. februar 2019 @ 16:21

  33. @Træt

    Uha uha, nej. Jeg tror ikke Niels O og phgn savner mig. Hvis der er nogen derovre, der ikke savner mig, må det være præcis de to nævnte personer… og så frk. Balkert.

    https://www.180grader.dk/Sladder/julefred-og-kattekillinger-vs-niels-o-og-phgn/

    Kommentar by Quark — 11. februar 2019 @ 16:35

  34. Vi er vist helt enige Quark 15:42? Det er teknisk set en svær overgang at få folkepensionen afskaffet og erstattet med privat pension.

    En af mine 60år+ venner, brutto højtlønnet civilingeniør, og hans brutto højtlønnede søster (vistnok sygeplejerske) i Danmark, kunne ikke skaffe pengene (vistnok 1½ mio kr) til den operation (op), som deres gamle mor ikke kunne få bevilget af det danske ’system’, fordi hun af ‘myndighederne’ blev bedømt til at være over den øvre aldergrænse dvs hun blev bedømt som for gammel, da hendes forventede restlevetid var for kort.

    Deres bror, som tog til Amerika som ung og arbejdede som maskinarbejder dér hele sit arbejdsliv på en fabrik, kunne så heldigvis betale. Han betalte de 1½ mio kr, så hans gamle mor i Danmark kunne få råd til selv ar købe den nødvendige op i USA. Hun blev derefter hurtigt rask og levede en snes år efter i Danmark i bedste velgående.

    Hvis vi alle skal gå over til selvbetaling og egenpension, må vi have et kæmpe millionbeløb til gode? Det som vi har måttet aflevere til staten i skat? Staten kan jo ikke tage halvdelen eller mere af, hvad vi løbende tjener og så, når vi bliver gamle og står (ligger?:-) med tomme lommer, bede os om 1½ mio kroner forud for at få en nødvendig op?

    (Og dem i dit privatiserede system, der ikke fik tegnet en dækkende sygeforsikring, skal vi så lade dem ligge og krepere i rendestenen? Og hvad med indvandrerne, som kun har hævet kontanthjælp af kommunekassen? Skal de så også ligge og krepere i rendestenen?)

    Der bliver flere og flere ‘nydere’ i velfærdssamfundet – herunder de tilrejsende fra Langtbortistan – og færre og færre ‘ydere’, der gns bliver ældre og ældre. Det er nok derfor ‘yderne’ – hvis de ikke lige er pampere i samme fagforening/parti som Kammerat Napoleon/Mette Frederiksen – skal fortsætte med at arbejde i mange år efter, at de er døde? :-)

    Kommentar by A-mad — 12. februar 2019 @ 15:21

RSS feed for comments on this post.