26. februar 2019

Damm: “Spis! hvad du får serveret eller bliv væk.. Her handler det ikke om ‘mig-mig-mig’, men om os.”

Min fjerde kusine i rækken blev døbt i søndags, og den efterfølgende middag ‘ødelagde’ dagens kalorie-indtag, ligesom ‘low carb’-diæten blev midlertidigt afbrudt. En naturlig konsekvens af selskabelighed. Sådan må det være.

Gode borgerlige ord af Søren Jacobsen Damm i Berlingske – Mig-mig-mig-mad smadrer vores sidste fællesskaber.

“Den gode middag har længe fungeret som den store forsonende mediator for mennesket, for familien, for venskaberne, for de elskende, men nu den sat under pres, af en ny tids dekadent nerveadel af selviscenesættere.

… Jeg elsker personligt at invitere til middag, men jeg har også besluttet mig for, at jeg ikke vil tage særligt hensyn til folks skabagtige vaner. Spis! hvad du får serveret eller bliv væk – og nej, du skal ikke selv tage din egen birkesaft og ‘mad’ med i en lille fedtet boks. Det er din helt egen sag, hvilken pietistisk skammekost, du tvinger ned i dit eget CO2-neutrale hjem, men hos mig, der spiser man, hvad man får serveret – ellers kan du bare blive helt fri. Her handler det ikke om ‘mig-mig-mig’, men om os.

Skal vi undgå en fremtid, hvor mennesker har opgivet fælleskabet om bordet og i stedet sidder i stilhed i hvert sit rum med hver sin iPhone og hver deres gluten-laktose-sukkerfrie, bæredygtige pulvermad, så må vi også være i stand til at dispensere fra vores gastronomiske idiosynkrasier ind i mellem, og i stedet prioritere fællesskabet med andre mennesker.

Glem dig selv, blot for en aften. Fokusér på bare at sidde ved det gode bord, med de rigtige mennesker, og stjæl så en dag fra døden.

(P.S. Krøyer, Hip hip hurra! Kunstnerfest på Skagen, 1888; Foto: Wiki)

Oploadet Kl. 10:56 af Kim Møller — Direkte link17 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/99022/trackback

17 Comments »

  1. Det hele er startet med politikernes uhæmmede import af ikke selv forsørgende indavlede retarderede kriminelle korandyrkende terrorister, hensyntagen til de importerede har flyttet hele samfundet til at opføre sig som ofre i stedet for ganske normale der spiser alt også svinekød, forbyd islam i Danmark.

    Kommentar by emmagad — 26. februar 2019 @ 11:11

  2. Flot, godt og rammende (be)skrevet!

    Kommentar by Knights Templar — 26. februar 2019 @ 11:14

  3. Ulykken er desværre at de mennesker med reelle problematikker drukner i alle de andre tudefjæs. Før i tiden brugte vi begreber som solidaritet, medmennskelighed, lade tvivlen komme den anklagede tilgode. Det har visse strømninger, grupperinger, politikere og meningsdannere forvandlet til mistro, vrede og kynisme. Vi er vist rigtig mange efterhånden som er trætte af at blive udnyttet pga af vores gode opdragelse. Det fik dem med de ‘rigtige’ meninger ødelagt. I bund og grund er det jo dybt kontraproduktivt, i forhold til deres dagsorden. Som Uffe ville ha sagt: awaawawawaeawawaw…det CRAZY det her…..

    Kommentar by FrafaldenModerat — 26. februar 2019 @ 11:28

  4. DET FOLKELIGE fællesskab bliver (og søges) splittet på mange måder. Det at nogle har tillagt sig sære spisevaner, eller sidder og sms’er under en selskabelig sammenkomst, kan virke meget uhøfligt og irriterende, men er nok ikke det største problem for fællesskabet. Det værste er måske at danskerne er blevet opdelt i de vidende og de uvidende, de velorienterede og de velindoktrinerede.

    Vi har samme problem som svenskerne, hvor langt de fleste ikke forstår hvad der foregår i deres eget land. Det er det samme med os danskere. Langt de fleste nøjes med DR, TV og papiraviser. De tror de holder sig orienteret, men de vildledes og fyldes med halve og kvarte sandheder, fortielser og rødsorte løgnekampagner.

    De gamle partier er en blodig katastrofe. Derfor er det er livsvigtigt at få mange flere til at læse URIASPOSTEN, snaphanen og den korte avis osv. Men er der mere end et par stykker som arbejder på det?

    Kommentar by ALEXANDER BEAUMONT — 26. februar 2019 @ 11:34

  5. Godt skrevet af Hr. Damm. Og nej, det har intet med muslimer at gøre. Bare skabagtige dumme danskere, der absolut vil have opmærksomhed, fordi de selv tror at de er noget helt specielt. Curlingbørn, snowflakes.

    Kommentar by Hr. Snusk — 26. februar 2019 @ 12:41

  6. Til Islammerne:
    Spis Gris eller bliv væk fra Danmark.

    Kommentar by Sindsro — 26. februar 2019 @ 13:29

  7. Krøyers maler fra Skagen udtrykker en forgangen virkelighed, fra før virkeligheden blev postmoderne og uønsket. Vi lever i dag i et mareridt, et reelt mareridt, som bliver værre dag for dag.

    Kommentar by Tilfældig — 26. februar 2019 @ 14:45

  8. Jeg har altid troet det var snaps de skållede med, men nu erkender jeg at det må være champagne. Super skønt billede.

    Kommentar by Lars Hartvig — 26. februar 2019 @ 16:07

  9. Jeg tror situationen er 100% uforandret, det eneste der er sket er, at vi har fået øjnene op for, hvor sindssygt alting er

    Kommentar by Cat Girl — 26. februar 2019 @ 16:21

  10. Så godt skrevet, lige mine ord. Kan slet ikke holde alle de kræsne folk ud.

    Kommentar by IES — 26. februar 2019 @ 16:35

  11. Jeg vil mene Søren Jacobsen Damm overser at der er flere os’er end mig’er. Dette påstår jeg ud fra at enhver mig indgår i flere os’er -en familie, en arbejdsplads, en sportsklub o.s.v. Så det handler faktisk om individer, og ikke grupper.
    Hvis han mener os som individuelle medlemmer af den danske nation, synes jeg lovbryggere,politikere(grundlovsbrydere og domstole for længst har ødelagt det fællesskab.
    Med piphans’ ord: Danmark er færdigt. Lige til at lukke op og skide i. Hvad EU og FN i øvrigt er i fuld gang med.

    Kommentar by Nielsen — 26. februar 2019 @ 16:36

  12. parantes slut faldt af i grundlovsbrydere, pardon.

    Kommentar by Nielsen — 26. februar 2019 @ 16:37

  13. Øh- jeg tror jeg som så ofte løb med overskriften. Det ændrer dog ikke ved mine filosofiske betragtninger om dem og jeg. Jeg er principielt helt enig med Jacobsen Damm om familiesammenkomsten. Følg skikken eller forlad bordet.

    Kommentar by Nielsen — 26. februar 2019 @ 17:04

  14. Sidder med en underlig tanke.
    Snart bliver det yt at spise ude på frokost cafeer. Især hvis det er kød og aldeles svinekød. Salat, hø, saft fra selv nedfaldne frugter. Så bliver der mobbet og demonstrationer.
    Godt at jeg er inde spiser pga udendørs røg. Men der serveres nok også kaninføde.

    Kommentar by P — 26. februar 2019 @ 17:07

  15. Kunne være sat på tidligere post.
    klausriskaerpedersen.dk bor hos familjen blot to huse, og lidt trappe fra:
    https://krogs.dk/om-os/
    Jan E. Jørgensen i en lokal avis engang skrev pænt om cafe-sokkelund.dk
    Velbekomme.

    Kommentar by Peter Buch — 26. februar 2019 @ 20:35

  16. At det kræver en indsats fra hver enkelt, at indgå i et fællesskab, familie middag som andet, er noget SE-MIG-segmentet for længst har slettet af deres “bevidsthed”. I stedet går mange af dem nu rundt og spiller på offerrollen, fordi de, i de blandt tidligere ligestillede, ikke får samme opmærksomhed/inddragelse i fællesskabet som før. Nu har de så suppleret deres første anledning til udelukkelse, med en selvekskluderende anklage mod alle de andre, der hedder “SE Stakkels MIG” og har stadig ikke fattet, at de ekskluderer sig selv.
    En af slagsen jeg har mødt, var endda så langt ude, at hun hverken havde arbejde, venner eller bekendte. Ja, selv hendes børn og resten af familien havde fået nok af hendes krav, om stor respekt for hendes vegetarmad. Da hun så MEGET BEKLAGENDE over dette, tilmed begyndte at udbrede sig BELÆRENDE om hendes nye “SE MIG” interesse for veganermad, stod hun sq ikke til at redde mere her i det “thyske” og må enten flytte eller fortsat leve et ensomt liv, med de ynkelige realiteter hendes SE MIG-adfærd afstedkommer.
    Den slags må leve som de vil men de skal IKKE gøre andre ansvarlige for deres selvskabte problemer!

    Kommentar by M.S. Carstens — 27. februar 2019 @ 00:47

  17. Befriende nede på jorden. Det er OS danskere. Og vi vil ikke jages rundt i manegen af rettænkende apostle for dit eller dat.

    Kommentar by Torben Cároc — 27. februar 2019 @ 22:56

RSS feed for comments on this post.