19. januar 2017

Medieforsker finder Modkrafts lukning ‘begrædeligt’, da venstrefløjen er ‘dårligt udstyret med medier’

I en tid hvor ‘fake news’ er blevet synonymt med højreorienterede holdningsmedier, og bekæmpes på alle niveauer, så finder medieforsker omvendt Modkrafts lukning ‘begrædeligt’, da venstrefløjen – og jeg citerer – “… er dårligt udstyret med medier”. Vi taler om et organ, der i en årrække var ledet af AFA-grundlægger Martin Lindblom, et medie der lod nuværende AFA-leder Andreas Rasmussen dække ‘antifascisme’, og i øvrigt havde Rune Eltard-Sørensen som lønnet redaktør – mig bekendt, eneste dansker med to domme for politikeroverfald.

Artiklen fremhæver ‘perker-perle-sagen’, som værende et eksempel på hvorledes Modkraft gjorde en forskel. Modkraft breakede historien om en politimand der råbte ‘perker’, selvom redaktør Niels Fastrup senere måtte krybe til korset og erkende, at politimanden jo nok i virkeligheden brugte ordet ‘perle’. Det gør intet at den yderste venstrefløj har et talerør, men derfor behøves borgerlige Berlingske jo ikke ligefrem hylde venstreorienteret ‘fake news’. Fastrup, der tog ansvaret for fadæsen, dukkede op igen for et par år siden, denne gang som journalist for DR Nyheder. Hans chef var nyhedsredaktør Naja Nielsen, tidl. medlem af Danmarks Kommunistiske Ungdom, skolet i Moskva før Murens fald.

(Uriasposten, 2015: Journalist Niels Fastrup: Fra militante venstreradikale… til DR Nyheder)

Historien om et socialistisk medie der løb tør for andre folks penge, kan man læse på Berlingske – Venstrefløjen er blevet en stemme fattigere.

“Tager man sopranerne eller bas’erne ud af et kor, kommer der til at mangel noget. Man kan sagtens nyde harmonierne alligevel. Men sangen bliver fattigere. Sådan cirka definerer medieforsker på RUC, Michael Bruun Andersen konsekvensen af, at det venstreorienterede netmedie Modkraft tirsdag valgte at lukke per 1. februar efter 17 år. Mediebureauet Monsun, der står bag, har, trods 50.000 månedlige læsere, valgt ikke længere at bruge sit overskud på at drive netmediet med blandt andet to deltidsjournalister. Den frivillige arbejdskraft og ildsjæle som bloggere og debattører har også svigtet.

‘Hvis man har et ideal om et afbalanceret mediebillede, så er det af demokratiske grunde, begrædeligt, når der forsvinder medier i det hele taget og i særlig grad medier fra den fløj, som er dårligt udstyret med medier.’

Når det gælder deres egne medier, har venstrefløjen, i følge medieforsker Michael Bruun Andersen, altid haft problemer med økonomien og manglende annoncører. Og med tidsånden. … Michael Bruun Andersen, nævner i flæng: Socialistisk Dagblad og Socialistisk Weekend, der lukkede i 1982 og 1990. Samme år lukkede Land og Folk. Og selv Aktuelt og senere Det Fri Aktuelt måtte lukke i 2001 da fagbevægelsen ikke ville punge ud mere. Tilbage på den rene venstrefløj står kun det kommunistiske Dagbladet Arbejderen og enkelte blogbaserede holdnings sites.

»’I dag har vi et mediebillede, der læner sig kraftigt mod højrefløjen,’ siger Michael Bruun Andersen.

‘Højreorienterede netportaler som Snaphanen og Den Korte Avis ser også ud til at klare sig udmærket. …'”



6. september 2007

Medieforsker: Det er påfaldende at Jyllandsposten ikke har undersøgt TV2

Fra tirsdagens Fredericia Dagblad – Journalistik: DR opfordres til klare retningslinjer efter Nybroesag.

“Medieforsker Michael Bruun Andersen, der underviser i blandt andet medier og etik ved Roskilde Universitetscenter, mener, at sagen om Jeppe Nybroe ikke skiller sig voldsomt ud fra, hvordan hele tv-branchen bedriver journalistik. – Selv om Nybroe er væk, så er problemet i tv-branchen ikke væk, siger han til Ritzau. Lektoren langer ud efter DR for at have stukket halen mellem benene. – Danmarks Radio skulle have været modige og i stedet begynde at forklare folk, hvordan man laver tv. Hvad er forskellen på fremstillet virkelighed og reel virkelighed? Al journalistik er jo fremstillet og vinklet, og alle bruger hjælpemidler, siger Michael Bruun Andersen, der retorisk stiller spørgsmålet om, hvorvidt Jyllands-Posten har en politisk interesse i at gå efter DR og Jeppe Nybroe. Det var Jyllands-Posten, der skrev historien om de tre identiske granatnedslag. – Det er påfaldende, at avisen ikke også har undersøgt TV2, siger Michael Bruun Andersen, som mener, at tv-stationernes higen efter seere er problemets kerne.”

Bemærk hvorledes medieforskere der refereres i dagspressen, ikke kan nævne Jeppe Nybroes manipulationer uden samtidig at kommentere på TV2, eller omtale Tripple A-sagen.

  • 5/9-07 Nyhedsavisen – DR selv skyld i Nybroe-bommert (Jacob Mollerup-apologi).
  • 6/9-07 Jyllandsposten – Leder: Troværdighed på spil.
  • Oploadet Kl. 12:37 af Kim Møller — Direkte link8 kommentarer
    Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

     

    

     

    Vælg selv beløb



    Blogs


    Meta
    RSS 2.0
    Comments RSS 2.0
    Valid XHTML
    WP






    MediaCreeper