8. november 2008

Præsidentvalget på DR & TV2 og lidt om Obama-hysteriet

Mediernes dyrkelse af Barack Obama når absurde højder i disse dage, og valgnatten blev lige som man kunne frygte. Herunder et kort referat og et par betragtninger.

DR / DR Update.

DRs dækning var pinlig, idet de blot sendte CBSnews’ dækning afbrudt af korte opdateringer fra Abdel Aziz Mahmoud i studiet. Herunder var der korte indslag fra korrespondenter, ikke mindst Informations Annegrethe Rasmussen, der ikke lød så slem som hun plejede, men dog i sin mimik ikke kunne skjule sine politiske preferencer. Thomas Falbes reaktion, da han i sin øresnegl fik at vide at Ohio gik til Obama, og han dermed var USAs næste præsident tager dog prisen.

  • 5/11-08 DR Update – DR-korrespondents reaktion da Obama vinder

  • DR haltede konstant bagefter, og historien fra først på natten, om at McCain havde klaget over at nogle udstationerede soldater ikke havde haft tid nok til at brevstemme kørte helt til den tidlige morgen under et skilt, omhandlende McCain og klage over ‘valgsvindel’. Historien var ude længe før hans nederlag var definitiv, og folk der fulgte de sidste timer før de skulle på job, fik således helt forkerte associationer. DR Update bekendtgjorde Obamas sejr på dansk 16 minutter efter de fire store amerikanske kanaler havde gjort det samme – ikke godt nok. Timingen var heller ikke helt i top. Obama kom på scenen i Chicago 30 sekunder før TVavisens ekstra-udsendelse kl. 06.00, lige netop da kanalen havde taget samsendingen med CBS af, og den kunne ikke reddes. Hvis det som kommentatorene postulerer, var en historisk begivenhed på linie med månelandingen, ja, så var DR den forkerte kanal at følge.

    TV2 / TV2news.

    TV2news var med på et helt andet niveau, men også her var der ikke helt styr på det formelle. Det var tydeligt, at begge kanaler i forhold til tidligere havde neddroslet ambitionsniveauet. Ikke helt unaturligt, nu hvor de fleste forstår engelsk, ikke mindst de seere der ville holde sig vågen natten igennem, men det gav altså nogle uhensigtsmæssigheder. TVnews baserede sig på CNNs dækning, men det virkede som om – ikke mindst tidligt på natten, at de ikke helt havde styr på begivenhederne. Ret skal være ret, det var svært at gennemskue de amerikanske kanalers prognoser – hvorvidt de baserede sig på exitpolls, kvalificerede fremskrivninger på basis af repræsentative counties eller foreløbige optællinger, men det siger sig selv – alle i studiet skal have tjek på den slags før de begynder at analysere på tallene. TV2news havde sat journalist Jesper Zølck til at give regelmæssige briefinger fra diverse netsider, og det var klart en succes, men det udstillede også problemet med at dække valget med udgangspunkt i en enkelt kanal. Vi er ikke amerikanere, og det ville være klart bedre, hvis TV2news satte sig for at anaysere udviklingen med udgangspunkt i de løbende prognoser fra ABC, CNN, MSNBC og Foxnews. De kunne så konkretisere forskellen (eks. ABC projekterer som eneste Virginia til Obama).

    Det er svært at sende live en hel nat, og der var selvfølgelig en hel del fyld. Reportagerne fra de danske valgfester fungerede ikke helt, men værst var nu kommentatorernes pinlige forsøg på at gøre race til et emne. Det gik helt i selvsving for Poul Erik Skammelsen og den normalt ikke uefne Mads Fuglede, der sendte live fra Howard University i Washington – et overvejende sort universitet. Ulla Therkelsen var også fikseret på race-spørgsmålet, og selv om kanalen lige havde sendt CNN-målinger der konkluderede at kun tre pct. af de sorte i sydstaterne stemte på McCain og 27 pct. af de hvide stemte på Obama, så bralrede hun løs om sydstaternes hvid-racistiske konservatisme. I den store norske undersøgelse af danske journaliststuderende fra 2006, var Ulla Therkelsen den journalist de fleste så op til. Valgnatten var bestemt ikke hendes ‘finest hour’. Hun var som sagt ikke alene om det. Flere af kanalens journalister og hidkaldte eksperter insinuerede i de tidlige morgentimer, at Obama kun tabte i de racistiske egne af USA. Sådanne underlødigheder var der masser af, men sydstaterne har altid stemt republikansk, herunder Indiana, som Obama vandt.

    Allan Silberbrandt, TV2: Pånær i nogle få områder, “har USA sat sig udover racismen”.

    Generelt.

    Samlet set, så lykkedes det de to danske kanaler at bekræfte danskernes fordomme i forhold til det republikanske USA. Krasnik der normalt er en reflekterende borgerlig var på TV2 hele natten, og selvom han vaklerne lidt mellem kandidaterne, så talte han på valgnatten om Obama som en ‘messias’ og hans retorik var klart pro-Obama.

    Det lykkedes kun de danske kanaler af finde enkelte McCain-støttere: Michael Ehrenreich, Søren Pind og Kasper Elbjørn. Obama-støttere har jeg ikke tal på, men det var resten. Derudover var selvfølgelig også et par McCain-støttere ved valgfesterne, men det skriger til himlen, at det eneste parti i
    folketinget som før valget åbent har bekendt sig til McCain ikke var inviteret. Man savnede en vidende kulturkonservativ, eksempelvis en Søren Espersen. De røde var der nok af – Auken, Nyrup, Thorning-Schmidt, Søvndal, og de holdt ikke igen i modsætning til Venstres Troels Lund Poulsen.

    Det må siges, at Pia Kjærsgaard også er begyndt at synge med på sangene, og det betyder at Metroxpress kan berette om ‘et valg uden tabere’. Urban tager dog prisen med denne grafik (->).

    Valget er efterfølgende blevet udlagt som en jordskredssejr, men det skal man tage med et gran salt. 47 pct. af de amerikanske vælgere stemte på John McCain, og man skal huske på at den årelange Bush-bashing også har virket på amerikanerne. Herhjemme virker det ikke som om folk er vilde med Obama på grund af hans holdninger, men fordi hans bløde retorik, står i modsætning til Bushs kompromisløse stil. Ligesom det var store begivenheder der endte med at gøre Bush til skurk, så kan det meget vel gå samme vej for Obama. Der finder et kultursammenstød sted i de her år, og spredes demokratiet ikke, så forsvinder det gradvist. I så fald skyldes det næppe Barack Obama som person, men mere den tomme idealisme der kårede ham.

    Uriaspostens løbende referat fra valgnatten kan læses her.

    “Vi har to valgmuligheder: Enten ændrer vi måden, vi lever på, eller også ændrer vi måden, de lever på. Vi vælger det sidste.” (Donald Rumsfeld, 2001)

    Diverse.

  • 30/10-08 24timer – Tæt forhold kan give bagslag i Danmark (af Tea Sletved; ikke online).
  • “Professor mener Foghs begejstring for præsident Bush giver os skrammer… Det tætte forhold er i det hele taget højst sædvanligt for en statsleder, mener professor emeritus Nikolaj Petersen fra Århus Universitet.

    ‘.. Men her er der tale om samarbejde med en meget kontroversiel og ikke særlig agtet politiker…’

    Tidligere udenrigsminister Niels Helveg Petersen… ‘En Obama-administration vil blive befolket med dygtige folk, som vil forstå, at Foghs fletten fingre med Bush…’ Professor Ole Wæver… ‘… Det har kostet, at andre lande har rystet på hovedet og ment, at Danmark var alt for langt ovre på den ene fløj.'”

  • 4/11-08 Uriasposten – Medieforsker Mark Ørsten: Den danske valgkamp-dækning er fair.
  • 4/11-08 Journalisten – Susanne Hegelund: Hamrende billig valgdag.
  • 5/11-08 Jyllandsposten – Ekspert: Yt at være republikaner.
  • “… at racespørgsmålet har været en gevinst for Barack Obama.” (Mads Fuglede)

  • 5/11-08 Kurt Lundgren – Hela lördagsdygnet i TV ägnas åt Obama (via Snaphanen).
  • “17.00: Är Obama genusfeminist? Tiina Rosenberg analyserar.”

  • 5/11-08 WSJ – Jeffrey Scott Sharpiro: The Treatment of Bush Has Been a Disgrace.
  • 6/11-08 Kristeligt Dagblad – Obama bremser civilisationernes sammenstød (Ole Wæver-lyrik).
  • 6/11-08 JP Århus – Obama-sejr er godt for Århus (kræver login).
  • 6/11-08 24timer – Obama viser vej for danske ghetto-unge (forside-historie).
  • Fokuserer vi i Danmark for meget på hudfarve og accent og for lidt på kvalifikationer?” (spm. til Birthe Rønn Hornbech)

  • 6/11-08 Metroxpress – Valgnat uden tabere (overskrift, s. 22; ikke online).
  • 6/11-08 24timer – Alle elsker Obama (ikke online).
  • “Obamas sejr er en mavepuster til Fogh. Statsministeren har mistet sin politiske guru… Nu synker Bush, og så følger Fogh med.” (Villy Søvndal, populist)

  • 6/11-08 Mediawatch – TV 2 vandt arbejdssejr.
  • 6/11-08 Mediawatch – Valgdækningen sætter nye standarder for udlandsjournalistik (kræver login).
  • “Generelt roser Mark Blach-Ørsten de danske mediers dækning af valget.

    ”Der har været meget godt, og vi har fået mere baggrund end tidligere. I stedet for en stor mængde telegrammer har vi på avissiden fået stemningsmættede reportager og dybdeborende artikler”, siger han.”

  • 7/11-08 Jyllandsposten – Kenneth Kristensen Berth: Amerikanerne som racister.
  • 

    20. september 2007

    Danmarks Radios forlag udgiver bog om Hillary Clinton…

    Fra dagens Berlingske Tidende. Bent Blüdnikow anmelder en bog om Hillary Clinton skrevet af Sarah von Essen med bidrag fra en række DR-journalister – udgivet på Danmarks Radios forlag. Fra Når DR-skærmtrolde vejer deres ord på en guldvægt.

    “Forholdet til USA vækker heftige følelser hos os. Anti-amerikanismen og specielt anti-Bushismen har kronede dage, hvilket vi har set talende eksempler på i de seneste dage. Danmarks Radio er sårbar, og medarbejdernes udsagn om amerikanske forhold vejes nu på en guldvægt. Det er derfor med en vis spænding, at man åbner en ny bog om Hillary Rodham Clinton udsendt af Danmarks Radio under medvirken af institutionens egne journalistiske medarbejdere som Steffen Gram, Frank Esmann, Torsten Jansen, Kim Bildsøe Lassen og Thomas Falbe, og spændingen bliver ikke mindre af, at sidstnævnte i denne uge var ude med en kronik i Politiken, hvor præsident George Bush og hans tidligere strateg Karl Rove blev beskrevet som politikere med en kynisk og anløben politik.

    […]

    Der er generelt tale om en nuanceret og hovedsagelig beskrivende behandling… Der tegnes ikke et utvetydigt positivt billede af den lidt »kolde og reserverede« politiker, og man føler, at bogen gør en hel del ud af ikke at beskrive Bush-regeringen og det konservative USA i for mørke eller dæmoniske farver.

    Danmarks Radios egne journalisters vurderinger er flettet ind i teksten, og også her gælder det, at de hovedsagelig er beskrivende og forsigtige, og når man tænker på bl.a. Thomas Falbes seneste kronik føler man, at der måske har været tale om en redaktionel henstilling: »For Guds skyld sig ikke noget for væmmeligt, som vi kan hænges op på.«

    Selvfølgelig er der nogle enkelte udslip. Frank Esmann citeres for at ønske, at Hillary Clinton burde have stået stærkere vedrørende børns vilkår, sundhedsreformen og uddannelse:

    »Og på netop de punkter, hvor Frank Esmann mener, der er meget at lave om, synes han ikke, at ‘Hillary har bevæget sig så fandens meget’«.

    Esmann citeres også for denne sammenligning af Bush- og Clinton-dynastiet:

    »For mig at se er der mere kynisme i Bush-dynastiet, end der er i Clinton-dynastiet. At George W. Bush blev omvendt til genfødt kristen og pludselig appellerede til kristne værdier er lige så – hvis ikke mere – beregnende end en manøvre som Hillarys omvendelse fra glødende socialdemokrat, eller hvad du vil kalde det, til at være midtsøgende og moderat«.

    Hvor Esmann ved fra, at Bushs kristne værdier skulle være beregnende, forbliver helt udokumenteret.

    Det er også en subjektiv værdidom, når Torsten Jansen, der i øvrigt er gået fra Danmarks Radio, påstår, at Bill Clintons genvalg i 1996 skete, fordi han havde gjort det »ret forrygende«. Men det er småting i en bog, der faktisk forsøger at give et afbalanceret billede af amerikansk politik og ikke forfalder til hurtig Bush-hadske tilbøjeligheder eller ahistoriske angreb på udenrigspolitikken. Alt i alt ikke nogen dårlig bog, men om det så er Danmarks Radios opgave at udsende bøger om demokratiske præsidentkandidater må man spørge. Kommer der også en om republikaneren Rudy Giuliani?

    

    18. september 2007

    DR’s nyhedschef Ulrik Haagerup kritiserer USA-korrespondent Thomas Falbe

    Fra Jyllandsposten. Lidt fra Restriktioner for DR-journalister .

    “DR’s nyhedschef Ulrik Haagerup siger nej til, at journalistiske medarbejdere skriver kronikker i aviserne. Det sker, efter at DR’s korrespondent i USA i Politiken har fremsat en sønderlemmende kritik af George W. Bush og Karl Rove.

    DR er ofte blevet hudflettet for en påstået anti-amerikansk holdning, et synspunkt, der fik ny næring i går, da DR’s korrespondent i USA Thomas Falbe i en kronik i Politiken gik til angreb på præsident George W. Bush og hans tidligere toprådgiver Karl Rove. Ifølge kronikken udgør præsidenten og hans rådgiver et nærmest dæmonisk makkerpar, der systematisk har forsøgt at undergrave det amerikanske samfund for at få tag i flere vælgere til det republikanske parti.

    Kronikken sår også tvivl om journalistiske medarbejderes evne til at skelne mellem uhildet reportage og analyse på den ene side og åbenlyse politiske tilkendegivelser finansieret af skatteyderne på den anden.

    »Min opfattelse er, at en kronik per definition ikke er en analyse, det er en holdning. Fordi det er skrevet i dette format, så bliver det opfattet som Thomas Falbes personlige holdning, selv om det er tænkt som en analyse, der kan underbygges med fakta og kilder,« siger DR’s nyhedschef Ulrik Haagerup.

    »Jeg synes, at DR’s medarbejdere skal holde sig fra at skrive kronikker og give udtryk for deres personlige holdninger om det stofområde, de dækker. Ligesom jeg synes, at DR’s medarbejdere heller ikke skal stille op til Folketinget for politiske partier og samtidig dække politik i DR.”

  • 17/9-07 Politiken – Thomas Falbe: Et makkerskabs fallit.
  • Oploadet Kl. 04:00 af Kim Møller — Direkte link114 kommentarer
    Arkiveret under:
    Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

     

    

     

    Vælg selv beløb



    Blogs


    Meta
    RSS 2.0
    Comments RSS 2.0
    Valid XHTML
    WP






    MediaCreeper