16. marts 2017

Holland: Tyve procent fremgang til Geert Wilders – Ritzau & Co. omtaler det som ‘Wilders’ nedtur’

Europas ledere fryder sig over ‘Wilders’ nedtur’, skrev Ritzau, der konsekvent vinkler historier, så de bliver spiselige for internationalisterne. På samme måde med ikonet Ulla Terkelsen, der systematisk omtaler Geert Wilders med ideologisk præfiks, i modsætning til konkurrenterne.

TV2 har talt med Jeppe Juul, der netop har lanceret 24NYT.dk. Jan Birkemose fra Medietrends kalder 24NYT for ‘Fakenews’, da de efter hans mening skriver historier “som formentligt er fuldstændigt usande”. Ethvert medie der ikke flyder med mediestrømmens døde fisk, vil automatisk få dårlig presse. Jo mindre konkret kritikken er, jo færre fejl har de fundet.

Fra TV2 Online – Nyt dansk medie får hård medfart: – ‘Fake news’ og dårlig journalistik.

“Det indvandrekritiske medie 24nyt.dk har kun været i luften i kort tid, men er allerede blevet beskyldt for at udbrede falske nyheder…

Stifteren af mediet er nuværende chefredaktør Jeppe Juhl, som også er en del af det indvandrekritiske medie newspeek.info. Ifølge ham er 24nyt.dk vigtig i en tid, hvor de etablerede medier ikke er deres opgave voksen. …

Som eksempel på svigt fra de etablerede medier fremhæver han TV 2 News’ dækning af det hollandske valg.

Han mener, det er misvisende, når islamkritikeren Geert Wilders bliver udråbt som taber, når Frihedspartiet går markant frem, samtidigt med at den nuværende premierminister Mark Ruttes borgerligt-liberale parti VVD fik væsentligt færre stemmer end ved seneste valg.”

(Liberal vinder valget med 20 procent tilbagegang, Wilders taber med 30 procent fremgang)



7. maj 2016

Ny London-borgmesters søster var gift med Al-Muhajiroun-leder, flere Hizb ut-Tarir-støttere i familien…

Så fik London sin første muslimske borgmester, og medierne er naturligvis ved at koge over af begejstring. Det var ‘en sejr for tolerancen’, som man kunne høre på TV i aftes. Den pakistansk-fødte borgmester er ‘en mand af folket’, og med Ulla Therkelsens ord, en mand der ‘giver håb’. Intet indikerer at Sadiq Khan er værre end Ken Livingstone, og måske er han vitterlig blot en socialdemokrat, der på Obama-vis suger minoritetsstemmer til sig, og helt i tidens ånd knuselskes af hvide multikulturalister. Det kan også være slemt nok, for uanset hensigten, så er multikultur reelt blevet et andet ord for islamisering. Den næste muslimske borgmester, vil have et mere Koran-tro udgangspunkt.

Jeg plejer at sige, at den moderate muslim kendes på livvagten, og Sadiq Khan har faktisk fået dødstrusler fra rettroende muslimer, og blev sågar hængt ud som frafalden. Han er ingen Lutfur Rahman, der sad som borgmester i Tower Hamlets (kommune i Øst-London) indtil sidste år, men radikale muslimer er aldrig langt fra den moderate undtagelse. Danske medier fortæller, at konservative har ført ‘en smædekampagne’ mod Khan, men altså, det er medier som rask væk associerer Donald Trump med Ku Klux Klan på det mest absurde grundlag.

Hele historien skal med, og der er nøgternt set lig i lasten. Formentligt fordi han som pakistaner ikke kan tillade sig at trodse sit islamiske bagland, men ikke desto mindre yderst problematisk. Her lidt fra The Sun – Revealed: London Mayor candidate Sadiq Khan’s links to Islamic extremist….

“Mr Khan claims to have distanced himself from jihad-monger Makbool Javaid, but The Sun can reveal the Tooting MP also had family links to four members of the extremist group Hizb ut-Tahrir.

Speaker-turned-lawyer Makbool Javaid was married to the Labour MP’s sister Farhat from 1989 until 2011 — on Friday shocking footage of him preaching anti-western hate emerged.

In 2007 Mr Khan admitted that he was related to four other men through evil Javaid who were members of Hizb ut-Tarir. The fundamentalist group wanted to turn Britain into an Islamic state under Sharia law.

Mr Khan’s former brother-in-law also belonged to the notorious Islamist group Al-Muhajiroun and spoke alongside banned cleric Omar Bakri.

Shocking footage shows of him savaging the West during a central London rally in 1997, as the crowd chanted ‘Allahu Akbar’.

Javaid’s name even appears on a ‘fatwa’ declaring holy war upon Britain and the USA.

Mr Khan claims: ‘I have had no contact with him for more than a decade,’…”

(London-borgmester Sadiq Khans tidligere svoger Makbool Javaid, 1997)

Mere.

“Sadiq Khan, Labour’s candidate for London mayor, supported groups promoting Islamic extremism and gave a speech while the ‘black flag of jihad’ was openly flying, MailOnline can reveal. In a series of incidents between 2008 and 2012, Mr Khan promoted organisations that have advocated violence against women, been accused in Parliament of spreading anti-Semitism and homophobia, and staged events featuring extremists and terrorists.” (Daily Mail, 16. februar 2016)

“The first question for Mr Khan is why he shared so many platforms before he became an MP in 2005 with so many unpleasant individuals whose unacceptable comments about women, gays, Jews and non-believers perhaps did not deserve what Ms Cooper called the ‘legitimising’ effect of having a proper mainstream politician alongside? … For example, he spoke at a conference alongside Yasser al-Sirri, who claimed al Qaeda leader Osama bin Laden ‘died an honourable death’, and Sajeel Abu Ibrahim, who the Sunday Times reported ran a camp in Pakistan that trained militants including the 7/7 bomber Mohammad Sidique Khan.” (Evening Standard, 21. april 2016)

Oploadet Kl. 10:28 af Kim Møller — Direkte link18 kommentarer


16. september 2015

Ungarn forsvarer EU’s ydre grænser mod stenkastende grænseoverløbere, medierne problematiserer

TV2 News har i flere timer sendt live fra Roszke, grænsebyen mellem Serbien og Ungarn, hvor flere tusinde aggressive arabere og afrikanere forsøger at forcere grænsen til EU. Mediedækningen er tragikomisk. Uffe Dreesen og Ulla Therkelsen taler fra her sin vinkel om Ungarns problematiske ageren, alt imens Astrid Jensen fra Dansk Folkehjælp supplerer med anekdoter om de stakkels flygtninge. I baggrunden ses heftige gadekampe, herunder stenkastende maskerede mænd på taget af en nedlagt grænsebod. Vi lever i spændende tider, og når medierne fortæller sandheden, så har de sjusket med redigeringen.

Nyhedsvært Jesper Zølck har lige fortalt, at Serbien kritiserer ungarns brug af tåregas, og i skrivende stund fortæller udenrigsordfører Michael Aastrup Jensen (V), at Ungarn er for hårdhændede mod illegale indvandrere. En dag forstår forkælede nordeuropæere, at forsvaret for den suveræne nationalstat kun lader sig sig gøre fysisk. Med massive hegn og våbenføre mænd. Alternativt bliver Schengen og Dublin slumområder i Eurabia.

(Illegale indvandrere angriber EU’s ydre grænser fra Horgos, Serbien, 16. september 2015)

Diverse.

“På den ungarske side af grænsen har myndighederne sat store styrker ind. Hundredvis af politifolk bakket op af anti-terrorist enheder med armerede køretøjer og vandkanoner er sat ind. (TV2 Online, 16. september 2015: Sten og tåregas flyver over den ungarsk-serbiske grænse)

“- Folk er desperate og rådvilde. Ved midnat stod hundredvis og slog på hegnet og råbte ‘Vi vil ind, åben porten’, fortæller TV 2’s korrespondent Uffe Dreesen, der befinder sig i Hodmezovasarhely tæt ved grænsen.” (TV2 Online, 16. september 2015: Her er tusindvis af flygtninge strandet: ‘Vi vil ind, åben porten’)

“- Lige nu er situationen kaotisk, fortæller Astrid Jensen fra Dansk Folkehjælp, der er til stede ved grænseovergangen, til TV 2. Hun er teamleder for Dansk Folkehjælps Nødberedskab på stedet. – Der er brugt tåregas lige der, hvor flygtningene har oprettet en uformel lejr. Så når folk prøver at komme væk, så bliver både kvinder og børn væltet rundt, fortæller hun.” (TV2 Online, 16. september 2015: Sten og tåregas: Ungarn lukker grænsen i 30 dage)

Oploadet Kl. 18:01 af Kim Møller — Direkte link67 kommentarer


2. januar 2014

Peter Schäffer, lavede kommunistisk propaganda for Polen, senere udenrigsredaktør for Ritzaus Bureau

TV2’s udenrigskorrespondent Ulla Therkelsen udgav i 2011 den selvbiografiske Vi kan sove i flyvemaskine, hvor hun kronologisk beretter om sit liv som rejsende journalist. Som nyudklækket journalist var hun medlem af Danmarks Kommunistiske Ungdom, men et længerevarende ophold i Polen fik hende til at revidere synet på den anvendte socialisme. Herunder et interessant citat fra Polen-tiden (ca. 1964), hvor hun henkastet fortæller om mødet med en senere udenrigsredaktør for Ritzaus Bureau.

“Det er utroligt at tænke på i dag. Den arrogance de lade for dagen, folkene bag det kommunistiske diktatur. De undertrykte folk på fuld knald, samtidig med at de sikrede endelige privilegier til sig selv og deres nærmeste. Alligevel står tiden i Polen som en af de lykkeligste perioder i mit liv. Jeg lærte, at man ikke kan knuse et folks ånd, man kan allerhøjst holde den i ave i en periode, men aldrig kan et folk forgå, der ikke vil det selv. …

Jeg fik job på den polske radio. Der skulle man være medlem af partiet. Jeg var stadig DKU’er. Det var en propagandacentral styret af den polske stat. Redaktionen lå på Uafhængighedsalléen. Lederen af afdelingen havde været officer i den polske efterretningstjeneste inden Gomulka. Han var en af de grimme. Ideen var at lave udsendelse til dansk, til danskere, på engelsk til englændere, på tysk til tyskere, sendt fra Polen, udsendelser, som redegjorde for, hvor vidunderligt der var i det kommunistiske paradis.

Den danske delegation blev ledet af Peter Schäffer. Han var kommunist og som ung en del af Clarté-bevægelsen, der blev grundlagt af den franske skribent Henri Barbusse i 1919 og vel definerede sig selv som en intellektuel socialistisk samling, inden han røg videre til Land & Folk, og siden til Polen. Senere blev han udenrigsredaktør på Ritzaus Bureau. (Ulla Terkelsen, Vi kan sove i flyvemaskinen, s. 65)

(Ritzaus Bureau, Danmarks største nyhedsbureau)

“De to største ejere af Ritzaus Bureau A/S er DR og JP/Politiken. De øvrige 13 ejere er Dagbladet Børsen, Information, Kristeligt Dagblad, Sjællandske Medier, Fynske Medier, Helsingør Dagblad, Herning Folkeblad, A/S Medieselskabet Nordvestsjælland, Jyske Medier A/S, Lolland-Falsters Folketidende, Midtjyllands Avis, Skive Folkeblad og Nordjyske Medier A/S.” (Ritzau.dk)

Oploadet Kl. 18:12 af Kim Møller — Direkte link7 kommentarer


3. juni 2013

‘Islamisering’ forsvandt som begreb med muslimsk indvandring – Just in: ’socialt betinget’ jihadisme…

Det går stærkt i de her år. I forbindelse med mit historiespeciale fandt jeg ved gennemlæsning af Jørgen Bæk Simonsens tidlige forfatterskab 13-14 eksempler på brug af begrebet ‘islamisering’, der ganske uproblematisk blev brugt til at beskrive Islams fremfærd som politisk-ideologisk kraft. I dag hvor Islam helst ikke må defineres, og da slet ikke som et demokratisk problem, bruges udtrykket ikke mere på universiteterne.

I en nylig rapport udgivet af ‘The International Centre for the Study of Radicalisation and Political Violence’, et flersidet samarbejde fysisk placeret på Kings College i London, er danske Nicolai Sennels omtalt, og afsnittet illustrerer udviklingen. Fra A Neo-Nationalist Network: The English Defence League and Europe’s Counter-Jihad Movement i kapitlet med titlen The Islamisation Conspiracy (s. 41).

“In an article on the Gates of Vienna blog entitled ‘What is Islamization?’ the author, Nicolai Sennels, offers:

The word ‘Islamization’ was originally coined by Muslims to describe the conversion of a kufr (infidel) society to an ‘enlightened’ (Islamic) society. Islamization is a phenomenon that has existed since the Muslim prophet Mohammed lived 1,400 years ago. The article posits that there are three forms of Islamisation currently in progress in the West:

• The removal of Christian or Jewish symbols from the public sphere so as to avoid offending the Muslim population;
• the imposition of Islamic traditions on non-Islamic societies;
• the creation of ‘no-go’ areas in Western cities, which are predominantly made up of Muslims and enforce forms of sharia
law.

The article concludes that Islamisation is carried out through the ‘elimination of the indigenous culture, introduction of Islamic traditions [and] immigration.The Islamisation narrative is thus formulated through the ECJM’s own use of terminology and references from the history of Islam. According to this narrative, the current jihadist terrorist threat is part of a centuries-long effort by Islam and Muslims to dominate Western civilisation.

The other main agents of the conspiracy, along with Muslims…”

ICSR, 2013: A Neo-Nationalist Network: The English Defence League and Europe’s Counter-Jihad Movement, 68 sider)

Vestlige universiteter droppede begrebet ‘islamisering’, og alle der fastholder begrebets relevans i en tid hvor kædeindvandring fra islamiske lande presser islamiske normer ned over sekulære samfund, er radikaliserede neo-nationalistiske konspirationsteoretikere, som forskere frit kan associere med Breivik. For selvom det noteres, at counterjihad-bevægelsen som sådan ikke er voldelig, så kan ‘The islamisation narrative’ fremme politisk vold.

Hvor argumenteret modstand mod Islam er ekstremt per definition og tenderer politisk vold, så er det omvendt umuligt for forskere at se opfordringer til vold i Koranen. Noget der ret beset ikke kræver et professorat i koranstudier på ‘Afdeling for Bibelsk Eksegese’. Selvfølgelig er der risiko for ‘case-building’ når debatten ruller, men jeg er efter efterhånden kommet til den konklusion, at man kan kloge sig væk fra virkeligheden. Drabet i Woolwich på Lee Rigby gav flere groteske eksempler, blandt andet dette, opridset af Rachel Adelberg Johansen i Fyens Stiftstidende, onsdag i sidste uge.

“I sidste uge ramte den blodige islamiske terror igen på vestlig grund. … Her er blandt andet, hvad den ene terrorist sagde: “Vi sværger ved den almægtige Allah, vi vil aldrig holde op med at bekæmpe jer. I vil aldrig føle jer trygge.(..) Vi er tvunget til det af Koranens sura 9, 5; vi må bekæmpe dem, som de bekæmper os”. …

Selv efter de to terroristers Allah-u-akbar råb direkte ind i kameraerne, kunne man til stor forundring opleve de to danske journalister Ulla Terkelsen og Jens Gaardbo forsøge at kaste røgslør over terrorhandlingen. På TV2 NEWS kunne journalisterne konkludere, at man ikke kunne sige om terrorangrebet var religiøst betinget, men at angrebet i hvert fald havde et socialt budskab! Om disse journalister i bedste fald er drevet af politisk korrekthed, eller i værste fald manipulation skal være usagt. Ikke engang når virkeligheden kastes ind i hovedet på dem, har de format til at sige det, som det er. Seerne skal åbenbart forstå, at vi ikke ser det, vi faktisk ser. Heller ikke selv om de islamiske terrorister selv udtrykker deres motiver direkte.

Gad vide om terrorangrebene i New York, Madrid, Beslan, Boston, Mombay, Bali, mv. også blot havde et ’socialt budskab’ ifølge disse journalister, eller om der er tale om globale islamiske terrorangreb? Bedøm det selv.”



3. januar 2013

‘Populistiske’ Mogens Camre afviser velfærdsturisme: “Hvorfor tillader vi denne indvandring?”

Forleden dag kom jeg for uforvarende til at se TV2 News. Her hørte jeg eks-kommunisten Ulla Therkildsen rapportere om budgetforhandlingerne i USA. Hun forklarede, at Republikanerne fastholdt en ‘populistisk linie’, og modsatte sig skatteforhøjelser. Få sekunder efter, ja, næsten i samme sætning, forklarede hun henkastet, at Barack Obama havde haft stor succes med skatteforhøjelser for de rigeste, da ‘det er voldsomt populært’.

‘Populistisk’ er noget man kalder politiske modstandere, når de har folkelig opbakning, så mon ikke Camre får med grovfilen de kommende dage, når han argumentere imod velfærdsturisme. Læserbrev i dagens Jyllands-Posten – Hvorfor tillader vi denne indvandring?

“»Min mand er syg, og sygehusene er bedst her«, sagde en kvinde fra Bosnien i TV-Avisen 20/12, da hun blev spurgt, hvorfor familien ønskede asyl i Danmark.

Nu er der desværre mindst en halv milliard mennesker i verden, som har mindst lige så gode grunde til hellere at ville være i Danmark end i deres hjemland, men denne velfærdsturisme er absurd.

Hvis vi fortsætter med at acceptere den form for økonomisk udnyttelse, går velfærdsstaten til grunde. Tænker de røde ikke? Det er deres vælgere, det går hårdest ud over, men måske spekulerer de i at importere nye vælgere?

Hvorfor tillader vi denne indvandring?

Vi ved, at indvandrerne målrettet går efter de højtudviklede, vestlige lande, og at målet er økonomisk udbytning. Vi ved også, at vi får voldsomt øget kriminalitet, sammenbrudte skoler og et splittet samfund til gengæld. I England, Frankrig og Tyskland er førhen sunde retssamfund under nedbrydning. …

Det er, fordi vore politikere satser på anerkendelse fra folk i internationale organer som EU og Europarådet, som har gjort det til deres ideologi – og levebrød – at ødelægge Europas nationalstater. De internationale konventioner kræver det, messer regeringen.

Men konventionerne er skabt under helt andre forudsætninger og pålægger os ikke at ødelægge Europa. Realiteten er, at politikerne i vidt omfang er ligeglade med deres befolkninger. I Tyskland, Frankrig og England ønsker massive flertal stop for indvandringen og repatriering af kriminelle og folk, der ikke vil arbejde. …

Det er let at komme til at tænke, at Europas egentlige fjender sidder i vores parlamenter og regeringskontorer.”



17. september 2010

Mads Kastrup 0 – Ekstra Bladet 1

I mandags skrev Berlingske Tidendes Mads Kastrup følgende på sin blog .

“Skal nogen ikke fremhæve overdrevet i en mediedækning, hvor op mod halvdelen af TV-nyhedsudsendelserne og flere sider i dagbladene er koncentreret om en uidentificerbar mand, hvis oprindelse samt ærinde med besiddelse af sprængstof og en pistol, vi ikke kender?… Vi har Ekstra Bladet til at opfinde et kort med en cirkel omkring Jyllands-Posten.

Det gav senere et interview med Journalisten.dk, og deltagelse i Mennesker og Medier. Lad os se lidt på beskyldningen mod Ekstra Bladet, fra den Cavlingpris-nominerede Mads Kastrup.

Ekstra Bladet skrev sidste lørdag:

En cirkel tegnet rundt om Morgenavisen Jyllands-Postens adresse i Viby, Århus, på et kort over området var blandt de effekter, som politiet fandt hos den cirka 40-årige mand, der lørdag blev fængslet i bombesagen fra København.” (11/9-10: Han ville bombe Jyllands-Posten)

Politiets talsmand Svend Foldager udtrykte sig tvetydigt om de nye oplysninger, hvad fik Mads Kastrup og andre til at afvise Ekstra Bladets afsløring. Her lidt fra et referat af pressemødet.

Vi er i besiddelse af materiale, der gør, at vi er opmærksomme på, at Jyllands-Posten kan være et mål for terror,« siger chefpolitiinspektør ved Københavns Politi Svend Foldager. Men om manden havde et konkret kort med avisens adresse eller ej, som Ekstra Bladet i går skrev, vil politiet ikke bekræfte.” (Ritzaus Bureau, 13/9-10)

Til Ekstra Bladet forklarede han enslydende.

– Vi har et materiale, der viser, at Jyllands-Posten kan have været målet for en terrorhandling, bekræfter politiinspektør Svend Foldager fra Københavns Politi. Så klar i mælet er politiet nu efter Ekstra Bladets afsløringer om Jyllands-Posten som målet for det mislykkede terrorangreb…

– Ingen kommentar, lyder det fra politiinspektør Svend Foldager, da han bliver spurgt, om det var bombemandens plan at sende Morgenavisen Jyllands-Posten i Århus en bombe med posten.

… Svend Foldager vil ikke… bekræfte en oplysning om, at der er fundet et stort antal stålkugler, der kan bruges som dræbende fragmenter i en bombe.” (13/9-10: Terrormistænkt købte dele til brevbombe)

Bemærk det sidste afsnit. Politiet ville heller ikke bekræfte, hvorvidt der fundet stålkugler hos bombemanden.

På et pressemøde her fredag eftermiddag, kom der mere frem. Politiet mener nu, at Jyllandsposten skulle være målet for en brevbombe. En brevbombe, der inkluderer de stålkugler, som Ekstra Bladet heller ikke kunne få bekræftet eksistensen af.

Svend Foldager, Københavns Politi: Bomben var af meget lav-teknologisk art med et højeksplosivt stof i. Bomben var fremstillet af TATP som selve sprængstoffet, og så har den været foret med små metalkugler til at forårsage skade… Omkring målet, der anser vi det for sandsynligt, at det var Jyllandsposten i Århus, der var målet. Det har vi en begrundet formodning, om det har vi ud fra de spor vi har fundet i sagen.

(DR Update, 17. september 2010: – Som en håndgranat)

Journalister kritiserer ofte politikernes brug af spiondoktorer, der professionaliserer kommunikationen og gør det svært at afdække sandheden. Ekstra Bladet udnyttede sit kildenetværk, og journalistisk set var deres dækning lige efter bogen. Intet tyder på avisen har ‘opfundet’ noget som helst i den aktuelle sag. De har fået oplysninger, som Politiet af hensyn til efterforskningen ikke ønskede at bekræfte.

Det er først nu medierne åbent omtaler bombemanden som islamisk terrorist, og guderne skal vide de har været vidt omkring i mulige bortforklaringer. Manden var ateist, vegetar, spion, lejemorder, ikke-religiøs, en sød dreng, en rar mand, en god bokser.

Da jeg startede med at skrive på denne postering, talte Ulla Therkelsen på TV2 News om et afværget terrorangreb på Paven under et besøg i London. Hun spekulerede over mulige ‘ikke-kristne’ gerningsmænd, og fortalte så at det kunne være frustrerede ofre for katolsk incest. Scotland Yard har nu anholdt fem muslimer, så mon ikke Hans-Jørgen Bonnichsen snart toner frem, og forklarer at der er mange åbne spørgsmål. Det kunne katolsk-opdragede mænd, der tilfældigvis på et senere tidspunkt er konverteret til Islam.



8. november 2008

Præsidentvalget på DR & TV2 og lidt om Obama-hysteriet

Mediernes dyrkelse af Barack Obama når absurde højder i disse dage, og valgnatten blev lige som man kunne frygte. Herunder et kort referat og et par betragtninger.

DR / DR Update.

DRs dækning var pinlig, idet de blot sendte CBSnews’ dækning afbrudt af korte opdateringer fra Abdel Aziz Mahmoud i studiet. Herunder var der korte indslag fra korrespondenter, ikke mindst Informations Annegrethe Rasmussen, der ikke lød så slem som hun plejede, men dog i sin mimik ikke kunne skjule sine politiske preferencer. Thomas Falbes reaktion, da han i sin øresnegl fik at vide at Ohio gik til Obama, og han dermed var USAs næste præsident tager dog prisen.

  • 5/11-08 DR Update – DR-korrespondents reaktion da Obama vinder

  • DR haltede konstant bagefter, og historien fra først på natten, om at McCain havde klaget over at nogle udstationerede soldater ikke havde haft tid nok til at brevstemme kørte helt til den tidlige morgen under et skilt, omhandlende McCain og klage over ‘valgsvindel’. Historien var ude længe før hans nederlag var definitiv, og folk der fulgte de sidste timer før de skulle på job, fik således helt forkerte associationer. DR Update bekendtgjorde Obamas sejr på dansk 16 minutter efter de fire store amerikanske kanaler havde gjort det samme – ikke godt nok. Timingen var heller ikke helt i top. Obama kom på scenen i Chicago 30 sekunder før TVavisens ekstra-udsendelse kl. 06.00, lige netop da kanalen havde taget samsendingen med CBS af, og den kunne ikke reddes. Hvis det som kommentatorene postulerer, var en historisk begivenhed på linie med månelandingen, ja, så var DR den forkerte kanal at følge.

    TV2 / TV2news.

    TV2news var med på et helt andet niveau, men også her var der ikke helt styr på det formelle. Det var tydeligt, at begge kanaler i forhold til tidligere havde neddroslet ambitionsniveauet. Ikke helt unaturligt, nu hvor de fleste forstår engelsk, ikke mindst de seere der ville holde sig vågen natten igennem, men det gav altså nogle uhensigtsmæssigheder. TVnews baserede sig på CNNs dækning, men det virkede som om – ikke mindst tidligt på natten, at de ikke helt havde styr på begivenhederne. Ret skal være ret, det var svært at gennemskue de amerikanske kanalers prognoser – hvorvidt de baserede sig på exitpolls, kvalificerede fremskrivninger på basis af repræsentative counties eller foreløbige optællinger, men det siger sig selv – alle i studiet skal have tjek på den slags før de begynder at analysere på tallene. TV2news havde sat journalist Jesper Zølck til at give regelmæssige briefinger fra diverse netsider, og det var klart en succes, men det udstillede også problemet med at dække valget med udgangspunkt i en enkelt kanal. Vi er ikke amerikanere, og det ville være klart bedre, hvis TV2news satte sig for at anaysere udviklingen med udgangspunkt i de løbende prognoser fra ABC, CNN, MSNBC og Foxnews. De kunne så konkretisere forskellen (eks. ABC projekterer som eneste Virginia til Obama).

    Det er svært at sende live en hel nat, og der var selvfølgelig en hel del fyld. Reportagerne fra de danske valgfester fungerede ikke helt, men værst var nu kommentatorernes pinlige forsøg på at gøre race til et emne. Det gik helt i selvsving for Poul Erik Skammelsen og den normalt ikke uefne Mads Fuglede, der sendte live fra Howard University i Washington – et overvejende sort universitet. Ulla Therkelsen var også fikseret på race-spørgsmålet, og selv om kanalen lige havde sendt CNN-målinger der konkluderede at kun tre pct. af de sorte i sydstaterne stemte på McCain og 27 pct. af de hvide stemte på Obama, så bralrede hun løs om sydstaternes hvid-racistiske konservatisme. I den store norske undersøgelse af danske journaliststuderende fra 2006, var Ulla Therkelsen den journalist de fleste så op til. Valgnatten var bestemt ikke hendes ‘finest hour’. Hun var som sagt ikke alene om det. Flere af kanalens journalister og hidkaldte eksperter insinuerede i de tidlige morgentimer, at Obama kun tabte i de racistiske egne af USA. Sådanne underlødigheder var der masser af, men sydstaterne har altid stemt republikansk, herunder Indiana, som Obama vandt.

    Allan Silberbrandt, TV2: Pånær i nogle få områder, “har USA sat sig udover racismen”.

    Generelt.

    Samlet set, så lykkedes det de to danske kanaler at bekræfte danskernes fordomme i forhold til det republikanske USA. Krasnik der normalt er en reflekterende borgerlig var på TV2 hele natten, og selvom han vaklerne lidt mellem kandidaterne, så talte han på valgnatten om Obama som en ‘messias’ og hans retorik var klart pro-Obama.

    Det lykkedes kun de danske kanaler af finde enkelte McCain-støttere: Michael Ehrenreich, Søren Pind og Kasper Elbjørn. Obama-støttere har jeg ikke tal på, men det var resten. Derudover var selvfølgelig også et par McCain-støttere ved valgfesterne, men det skriger til himlen, at det eneste parti i
    folketinget som før valget åbent har bekendt sig til McCain ikke var inviteret. Man savnede en vidende kulturkonservativ, eksempelvis en Søren Espersen. De røde var der nok af – Auken, Nyrup, Thorning-Schmidt, Søvndal, og de holdt ikke igen i modsætning til Venstres Troels Lund Poulsen.

    Det må siges, at Pia Kjærsgaard også er begyndt at synge med på sangene, og det betyder at Metroxpress kan berette om ‘et valg uden tabere’. Urban tager dog prisen med denne grafik (->).

    Valget er efterfølgende blevet udlagt som en jordskredssejr, men det skal man tage med et gran salt. 47 pct. af de amerikanske vælgere stemte på John McCain, og man skal huske på at den årelange Bush-bashing også har virket på amerikanerne. Herhjemme virker det ikke som om folk er vilde med Obama på grund af hans holdninger, men fordi hans bløde retorik, står i modsætning til Bushs kompromisløse stil. Ligesom det var store begivenheder der endte med at gøre Bush til skurk, så kan det meget vel gå samme vej for Obama. Der finder et kultursammenstød sted i de her år, og spredes demokratiet ikke, så forsvinder det gradvist. I så fald skyldes det næppe Barack Obama som person, men mere den tomme idealisme der kårede ham.

    Uriaspostens løbende referat fra valgnatten kan læses her.

    “Vi har to valgmuligheder: Enten ændrer vi måden, vi lever på, eller også ændrer vi måden, de lever på. Vi vælger det sidste.” (Donald Rumsfeld, 2001)

    Diverse.

  • 30/10-08 24timer – Tæt forhold kan give bagslag i Danmark (af Tea Sletved; ikke online).
  • “Professor mener Foghs begejstring for præsident Bush giver os skrammer… Det tætte forhold er i det hele taget højst sædvanligt for en statsleder, mener professor emeritus Nikolaj Petersen fra Århus Universitet.

    ‘.. Men her er der tale om samarbejde med en meget kontroversiel og ikke særlig agtet politiker…’

    Tidligere udenrigsminister Niels Helveg Petersen… ‘En Obama-administration vil blive befolket med dygtige folk, som vil forstå, at Foghs fletten fingre med Bush…’ Professor Ole Wæver… ‘… Det har kostet, at andre lande har rystet på hovedet og ment, at Danmark var alt for langt ovre på den ene fløj.'”

  • 4/11-08 Uriasposten – Medieforsker Mark Ørsten: Den danske valgkamp-dækning er fair.
  • 4/11-08 Journalisten – Susanne Hegelund: Hamrende billig valgdag.
  • 5/11-08 Jyllandsposten – Ekspert: Yt at være republikaner.
  • “… at racespørgsmålet har været en gevinst for Barack Obama.” (Mads Fuglede)

  • 5/11-08 Kurt Lundgren – Hela lördagsdygnet i TV ägnas åt Obama (via Snaphanen).
  • “17.00: Är Obama genusfeminist? Tiina Rosenberg analyserar.”

  • 5/11-08 WSJ – Jeffrey Scott Sharpiro: The Treatment of Bush Has Been a Disgrace.
  • 6/11-08 Kristeligt Dagblad – Obama bremser civilisationernes sammenstød (Ole Wæver-lyrik).
  • 6/11-08 JP Århus – Obama-sejr er godt for Århus (kræver login).
  • 6/11-08 24timer – Obama viser vej for danske ghetto-unge (forside-historie).
  • Fokuserer vi i Danmark for meget på hudfarve og accent og for lidt på kvalifikationer?” (spm. til Birthe Rønn Hornbech)

  • 6/11-08 Metroxpress – Valgnat uden tabere (overskrift, s. 22; ikke online).
  • 6/11-08 24timer – Alle elsker Obama (ikke online).
  • “Obamas sejr er en mavepuster til Fogh. Statsministeren har mistet sin politiske guru… Nu synker Bush, og så følger Fogh med.” (Villy Søvndal, populist)

  • 6/11-08 Mediawatch – TV 2 vandt arbejdssejr.
  • 6/11-08 Mediawatch – Valgdækningen sætter nye standarder for udlandsjournalistik (kræver login).
  • “Generelt roser Mark Blach-Ørsten de danske mediers dækning af valget.

    ”Der har været meget godt, og vi har fået mere baggrund end tidligere. I stedet for en stor mængde telegrammer har vi på avissiden fået stemningsmættede reportager og dybdeborende artikler”, siger han.”

  • 7/11-08 Jyllandsposten – Kenneth Kristensen Berth: Amerikanerne som racister.
  • Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

     

    

     

    Vælg selv beløb



    Blogs


    Meta
    RSS 2.0
    Comments RSS 2.0
    Valid XHTML
    WP






    MediaCreeper