14. august 2019

RUC-speciale: DR-ansatte ‘føler sig pressede til at servicere Dansk Folkeparti og deres dagsorden’

Fabian Uth Nielsen og Gustav Foss Fabricius har skrevet speciale om det politiske pres, de mener DR udsættes for fra politisk hold. De mener – quelle surprise, at det har gjort DR venligstemt overfor Dansk Folkeparti og deres dagsorden. De fik topkarakter på RUC, men det lå lidt i kortene. Kommentar af de to kandidater i seneste udgave af Weekendavisen – Danmarks Radio (ikke online)

“DR valgte i forbindelse med medieforliget ikke at sige fra over for regeringen og Dansk Folkepartis besparelser… Denne passivitet kan spores tilbage til topledelsen, der urokkeligt står fast på organisationens uafhængighed. Til gengæld påvirker det helt almindelige medarbejdere, som i særlig grad føler sig pressede til at servicere Dansk Folkeparti og deres dagsorden for at give indtrykket af et ’selvstændigt’ DR.

… Med udgangspunkt i interviews af medarbejdere i flere forskellige lag af organisationen undersøgte vi, hvordan ydre politiske debatter om DR påvirker organisationen indadtil. …

Den overordnede debat har først og fremmest været omgivet af politiske krav om et mindre DR til fordel for private medier. Alt imens har DRs prioriteter af produktioner og planlægning af kulturelt og samfundsrelevant indhold til den brede danske befolkning nærmest været usynlig i debatten.

… på trods af at armslængden er blevet kortere, fastholder topledelsen, at den lever i bedste velgående. Alt imens er den pressede medarbejder og mellemleder på gulvet bange for at træde Dansk Folkeparti over tæerne. Eksempelvis undlades indhold, som bestemte partier kan tolke som misvisende, samtidig med at mellemledere overtager assistenternes servicearbejde, når medlemmer af Dansk Folkeparti træder ind på nyhedsredaktionen. Det giver indtrykket af, at medarbejderne hos DR gør alt for at tilgodese politikerne…

Kan forklaringen være, at man frygter yderligere besparelser eller detailregulering på programniveau, som nogle medarbejdere i organisationen selv giver udtryk for? Eller kan det ses som et strategisk træk, der skal mobilisere lyttere og seere til DRs egne politiske kamptropper?

(Set på DR, 2016)

Oploadet Kl. 01:34 af Kim Møller — Direkte link47 kommentarer


11. juli 2019

“Jeg afventer en beklagelse og en berigtigelse fra DRs side, for så vidt angår de fremførte usandheder”

Det famøse Deadline-indslag kan stadig ses på DR.dk, og det bør ses, som et godt eksempel på, hvad vi er oppe imod. DR-vært Steen Nørskov taler om ‘den såkaldte Mosbjerg Folkefest’, hvorefter der blev vist billeder fra ‘en landsby i nærheden hvor beboerne viste deres utilfredshed’. Tre aldrende ungkommunister er folket, hvis det står til DR Nyheder. Det gør det gudskelov ikke på valgdagen. Heller ikke ved det sidste.

Aftenens tema var befolkningsudskiftning. Først en RUC-professor: ‘Forsker: Befolkningsudskiftning sker ikke i stor grad’, dernæst en samtale med en lektor og en journalist om højrefløjens misbrug af den postulerede myte: ‘Europas højrenationale taler om befolkningsudskiftning’. Spil til et mål. Kendt som public service.

Pressemeddelelse for arrangementskomitéen FF19 (se evt. Mosbjerg Folkefest 2019)

Klage med krav om berigtigelse og beklagelse

I Deadline lørdag d. 22. juni, hvor Folkefesten ved Mossø løb af stablen, havde en ekstremt forudindtaget TV-vært ved navn Steen Nørskov fundet tre såkaldte ‘eksperter’ frem, som naturligvis skulle give arrangementet et fordækt skær. Der kom ingen velunderbyggede fakta fra de tre, kun meninger og et enkelt pip fra en pensioneret lektor fra RUC om, at andelen af ikke-vestlige indvandrere i Danmark er stigende. Hvilken overraskende nyhed!

Indledningen til DRs Deadline lørdag d. 22. juni 2019 lød som følger: ‘Nogle af de kendteste ledere af Europas yderste højre mødtes i denne skov ved Skanderborg i dag.’ (Den 96 år gamle norske modstandsmand Jan Høeg og Marie Krarup var iblandt talerne – ‘det yderste højre’, javel, ja!) Deadline-værten siger, at Martin Sellner fra Generation Identitær Østrig og Tommy Robinson talte til arrangementet, hvorefter der blev vist billeder af de to og videoklip med Robinson fra England. Problemet for DR er imidlertid, at både Sellner og Robinson blev forhindret og derfor ikke ‘mødtes i denne skov ved Skanderborg’. 330 festdeltagere kan bevidne dette. De pågældende journalister, der uden nogen som helst research lader en sådan usandhed gå over skærmen i en public service-kanal, bør som minimum stå til en reprimande!

Forhistorien er, at jeg fem dage før arrangements afholdelse telefonisk blev kontaktet af vagthavende redaktør på DR-nyheder, Joakim Frøsig. Han bad om, at DR kunne få adgang til Folkefesten bl.a. for at interviewe Tommy Robinson. Til det svarede jeg, at både hans og Martin Sellners deltagelse hang i en tynd tråd pga. personlige forhold, men at jeg først kunne melde tilbage om de to herrers evt. deltagelse en eller to dage før Folkefestens afholdelse. Jeg sagde i øvrigt til Joakim Frøsig, at DRs deltagelse i Folkefesten kun kunne foregå på samme betingelser, som alle andre deltagere, nemlig ingen fotografering eller filmen, dog med den undtagelse, hvilket også fremgik af Folkefestens ordensregler, at hvis de potentielle emner til interviews indvilligede heri og med en neutral baggrund som søen eller skoven, så ville det være i orden

Fredag d. 21. juni var jeg igen i telefonisk kontakt med Joakim Frøsig, som jeg forklarede, at de to ovennævnte herrer havde meldt afbud. Til det sagde Joakim Frøsig, at så måtte han finde på at bringe noget andet nyhedsstof – underforstået – så havde Folkefesten ingen interesse for DR.

Desuagtet kom en DR-kassevogn med kameraudstyr forbi, 20 minutter før arrangementet skulle begynde om lørdagen. Journalisten spurgte mig – som en af arrangørerne af Folkefesten – om de måtte komme ind for at filme og lave interviews. Egentligt okay, at DR havde ændret mening. Jeg sagde imidlertid til den unge journalist: ‘Eftersom en del deltagere ikke ønsker at blive filmet eller fotograferet bl.a. pga. mulige repressioner på deres arbejde, har vi som arrangører garanteret dette, men I er naturligvis velkomne til at komme ind og kigge jer omkring og tale med og interviewe folk – blot uden at filme jfr. ordensreglementet for Folkefesten. Hermed kan I jo også forvisse jer om, at der intet fordækt foregår. Disse regler gælder for alle deltagere i Folkefesten.’ Det tilbud ønskede journalisten og kameramanden dog ikke at gøre brug af.

Man kan kun gisne om, hvorfor de ikke ville benytte sig af det tilbud? Måske fordi de så ud fra deres optik naturligvis ikke kunne få den vinkling på aftenens Deadline, som på forhånd var lagt til rette.

Dette blev i Deadline manipuleret til: ‘Folkefesten var lukket land for journalister, i hvert fald hvis man kom fra DR og havde et kamera med.’ Ved at have accepteret tilbuddet om at komme ind og kigge, lytte med og stille spørgsmål til deltagerne, kunne de så have meldt tilbage til studiet, at Martin Sellner og Tommy Robinson – af forskellige grunde i øvrigt – havde meldt afbud til arrangementet, således som jeg også havde fortalt Joakim Frøsig. Men nej, den journalistiske dovenskab vandt, og i Deadlines ‘rapportage’ blev det så til, at de Tommy Robinson og Martin Sellner talte til arrangementet. Et forrygende anskuelighedseksempel på, hvor jammerligt det står til i den journalistiske kaste. Man gider ikke engang tjekke mere, om de ‘nyheder’, man udsender, rent faktisk har fundet sted. Der er ikke kun tale om indolens, men om grov journalistisk pligtforsømmelse, som over for de ansvarlige som minimum bør udløse en indkaldelse til tjenestelig samtale med en advarsel til følge.

Radio 24syv havde i øvrigt til arrangementet d. 22. juni fået en journalist akkrediteret, som gik rundt og tog interviews, og det forløb uden problemer. Hun interviewede mig i øvrigt tre-fire minutter, hvilket dagen efter blev udsendt i æteren. Sidste år, hvor arrangementet blev afholdt uden for Jægerspris, dækkede en journalist for Information Folkefesten.

Jeg afventer en beklagelse og en berigtigelse fra DRs side, for så vidt angår de fremførte usandheder i Deadline d. 22. juni om, at Martin Sellner og Tommy Robinson talte til arrangementet i en skov uden for Skanderborg samt at Folkefesten var lukket land for DR.

Efter en beklagelse og berigtigelse fra DR vil jeg ikke foretage mig yderligere.

Skulle dette mod forventning ikke ske, bærer jeg sagen videre til Pressenævnet.

Med venlig hilsen

Søren Lind Jensen – Formand for arrangementskomitéen FF19



3. juli 2019

Velbalanceret: “Sådan sammenfatter DR’s medieforskere… danskernes vurdering af DR’s valgdækning”

Et statsmedie som DR har naturligvis ansat egne ‘medieforskere’, der kan fortælle hvor godt det går. Send flere penge! Fra DR Presse – Undersøgelse: DR’s valgdækning helt i top.

– Velbalanceret og bred folkelig opbakning. Ros, ros, ros.

Sådan sammenfatter DR’s medieforskere Michael Oxfeldt og Henrik Gregor Knudsen danskernes vurdering af DR’s valgdækning. De er netop blevet færdige med at granske svarene fra et repræsentativt udsnit af befolkningen, der i dagene efter folketingsvalget blev spurgt om, hvordan de oplevede mediernes dækning af valget. Altså ikke de konkrete seer- og lyttertal på programmerne, men hvordan de blev oplevet sammenlignet med andre mediers dækning og valget i 2015.”

Oploadet Kl. 10:30 af Kim Møller — Direkte link16 kommentarer
Arkiveret under:


2. maj 2019

DR-redaktionschef godtager Abdel-kampagne: “.. han har et liv udenfor DR, og det blander vi os ikke i”

Abdel Aziz Mahmoud fører kampagne mod Stram Kurs, men det er selvfølgelig ikke et problem for ‘hele Danmarks Radio’. Nuvel, uanset hvad Mahmoud har haft til hensigt, så skubber han blot Paludans kæpheste ind i Folketinget. Fra TV2.dk – DR-profil køber stram-kurs.dk – sender brugerne over på egen hjemmeside.

“Judith Skriver, der er redaktionschef for DR Perspektiv og Fakta, og som har ansvaret for programmerne ‘Abdel mellem fjender’ på DR2 og ‘Shitstorm’ på P1, hvor Abdel Aziz Mahmoud er vært, ser ikke noget problem i, at han har købt domænet stram-kurs.dk.

– Det er én ting, hvad Abdel gør uden for DR. Han er freelancer, og vi bruger ham i en række programmer. Men han har et liv udenfor DR, og det blander vi os ikke i.

Det er et specielt tilfælde med Abdel, da han ikke er et neutralt jakkesæt i sin rolle på DR. Han er hyret ind til programmer, hvor han bruger sig selv og sin person. Det ville være noget andet, hvis det eksempelvis var en på TV-Avisen, der gjorde noget tilsvarende, siger hun.”

(Mine Danmark på Facebook, 1. maj 2019)

“Jeg er kommet til at købe domænet www.stram-kurs.dk.
Upsiiii. 🤭
Vi har nemlig brug for en Stram Kurs mod et forenet Danmark.
Dét tror organisationen Mino Danmark også på.
Men vi har brug for medlemmer, så vi kan stå stærkt!
Del gerne og læs mere inde på www.Stram-kurs.dk – bliv en del af dette inkluderende fællesskab!”
(Abdel Aziz Mahmoud på Facebook, 1. maj 2019)

Oploadet Kl. 22:12 af Kim Møller — Direkte link84 kommentarer


13. april 2019

Lillelund om Radio24syv-lukning: “… det er klart, at når midlerne er statslige, så er pengene politiske”

Det er selvfølgelig ikke repræsentativt for kanalen som sådan, men de sidste to 24syv-dokumentarer illustrerer ganske fint hvorfor Radio24syv fortjener silkesnoren. I sidste uge hed udsendelsen ‘Hans Peter og Højrefløjen‘, og havde et helt klassisk setup. Røde Lea Kærn Linstow var gået undercover som nyt medlem af Nye Borgerlige Ungdom i København, med henblik på at ‘afsløre potentielle skandaler’. Hun fandt intet, og det blev en halvtrist affære om en mand med psykiske problemer.

I denne uge var det en genudsendelse fra 2011 om noget så eksotisk som kirkegårdshærværk i Mariager. Titlen ‘Mareridt i Mariager‘ er ironisk, og det virker som om at hensigten er at frame ældre borgere i byen som (halv-racistiske) bonderøve uden indhold i livet. Der optages blandt andet på ‘Á Porta’, DF-bodegaen. Dokumentaren indledes med lange sekvenser om rejsen til Mariager.

Niels Lillelund sætter skabet på plads – Staten gav, staten tog…

“… selv om man deler ærgrelsen over lukningen af denne glimrende og glimtvis geniale radiostation, så når sorgen også ret hurtigt et kvalmestadie, som offentligt sorg arbejde tit gør det.

…. hvad har forledt Jørgen Ramskov til at tro, at det var et spørgsmål om kvalitet, et spørgsmål om antal lyttere eller et spørgsmål om geografisk fordeling af lyttere? Er det først nu gået op for Radio24syv, at de ikke er kreative kunstnere, hvis umanerlige lækkerhed og utæmmelige talent har en naturlig, gudgiven forrang for budgetter og politiske rævekager? De synes at ligge under for et yderst romantisk syn på tilværelsen iblandet en ikke ubetydelig selvovervurdering. Vidste de ikke, at de var statsansatte på åremålskontrakter?

… det er og bliver jo skattekroner, det drejer sig om, det må vi ikke glemme. Det handler ikke om pressefrihed eller armslængder eller noget som helst andet, det handler om statsunderstøttede medier. Pengene kommer et sted fra, et faktum, der synes at fortone sig lidt i al vreden og sorgen.

‘Vi siger farvel til @24syv. Vi kan ikke fortsætte i radioens ånd, når 70 pct. skal flytte væk fra København. Det piner mig at sige farvel til så meget talent. Tak til alle på stationen.’ Skrev Anders Krab-Johansen på Twitter. Han er øverste chef på Berlingske, men for ikke længe siden skrev han liberale ledere i Børsen. Ak, nu har han end ikke fantasi til at forestille sig, at man kan lave radio uden statslig finansiering, socialdemokratismen tager bolig dybt i sjælene, det er trist at være vidne til.

For det er klart, at når midlerne er statslige, så er pengene politiske, og så har hverken Dansk Folkeparti eller for den sags skyld Mogens Jensen nogen planer om at blande sig udenom. Tværtimod. Man sætte ølse for, man sætte ølse bag, men statslige medier er underlagt statslig kontrol, og staten har det med at få de underligste idéer, fordi pengene kommer af sig selv.

Når staten betaler, så bestemmer politikerne. Hvordan skulle det ellers hænge sammen?

Oploadet Kl. 07:58 af Kim Møller — Direkte link55 kommentarer


11. april 2019

Statsministeren ’svarer på spørgsmål fra seerne’, lød det i Aftenshowet (DR1): Gav tidl. kollega taletid

De Radikale og Enhedslisten er begyndt at stille ultimative krav til en kommende Mette Frederiksen-ledet regering, og selvom det næppe vinder valget for Lars Løkke, så er det trods alt en kærkommen gave. Enhedslisten vil formentligt lagde sig spise af med ‘velfærd’ finansieret af højere skatter, men for De Radikale er udlændingepolitikken hjerteblod. Angrebet blev sat ind tirsdag under et pressemøde på Christiansborg.

I forlængelse heraf, havde Aftenshowet på DR1 inviteret statsministeren i studiet, hvor han blandt andet tog imod ’spørgsmål fra seerne’. Her var en talende niqab fra ‘Kvinder i dialog’, og så var der cykelhandler Yael Hassan, der revsede Venstre for at ikke at gøre nok for miljøet.

Som Ballet Magnifique kan afsløre, så er Yael Michelle Elbaum Bassan ikke hvem som helst. Hun er ifølge LinkedIn journalistuddannet, er tilknyttet P1, har været en del af DR debat, og har tidligere været ansat på Aftenshowet. Den tilfældige seer, var en tidligere kollega. Tricket er velkendt: Få andre til at sige det du mener. Well played…

(Cykelhandler, og eks-Aftenshowet-tilknyttede Yael Bassan, DR1, 9. april 2019)

(Journalist Yael Michelle Elbaum Bassan, tidl. DR debat, P1, Aftenshowet; Collage: LinkedIn)

Apropos.

“Hvad vil der ske, hvis journalisten driver sin dokumentation videre, nemlig for at vise, at den statslige krise-politik ikke er vilkårlig, eller blot et produkt af Christiansborg-politikernes ondskab eller generelle uduelighed, men derimod er gjort nødvendig af kapitalens krise? Og at kritikken derfor først og fremmest skal rettes mod det kapitalistiske samfunds-system. … Så langt kan han eller hun ikke gå… Det ville blive udråbt som subjektiv eller tendentiøs journalistik.

Jamen, behøver journalisten at levere denne analyse selv? Kunne det gamle kneb med at få en anden til at sige det, man selv mener, ikke bruges? (Frants Mortensen et al, 1974, Ikke et ord om ytringsfrihed. Rapport om journalisters arbejdsvilkår på danske dagblade, s. 195)

Opdate. Indslaget diskuteres på Facebook, hvor Ballet Magnifiques pointe betegnes som en konspirationsk. Hovedpersonen er dog ærlig nok ift. kronologien: Aftenshowet kontaktede hende…

“… i forbindelse med Aftenshowet er jeg blevet spurgt, om jeg vil stille spørgsmål til statsministeren. Det kan alle gøre. …”

(Yael Bassan i kommentar på Facebook, 11. april 2019)



23. november 2018

Michael Thestrup om licensbetalte postulater fra DR: “… alle falske nyheders moder”

Læserbrev af Michael Thestrup i Jyllands-Posten (12. november 2018).

Alle falske nyheders moder

Danmarks Radio har i årtier tvangsfodret licensbetalerne med den påstand, at masseindvandring fra muslimske lande er en ‘berigelse’, en ‘overskudsforretning’ og en ‘nødvendighed’ for Danmark (og Vesten), men Danmarks Statistik dokumenterer år efter år, at herboende muslimer, inklusive efterkommere, i gennemsnit er underbeskæftigede, underuddannede, overkriminelle og oversygelige i forhold til både etniske danskere og andre indvandrergrupper.

Nu har DR fået et yderligere forklaringsproblem, for ikke et eneste af EU’s 28 medlemslande vil lægge jord til de fælles modtagecentre i Europa, som EU’s regeringsledere i juni besluttede at oprette for at få bedre kontrol med indvandringen. Marokko, Tunesien, Libyen og Egypten afviser også centrene, selv om der følger en stor pose penge med.

Dermed revner bukserne på alle falske nyheders moder, for hvorfor er der ingen, som vil tage imod den ‘nødvendige og overskudsgivende berigelse’, som er forbundet med muslimsk indvandring? DR’s ‘røde’ journalister er så magtfulde, at et modsvar til deres falske nyhedsformidling kun kan finde sted i den frie presse, herunder Jyllands-Posten.

Oploadet Kl. 09:56 af Kim Møller — Direkte link75 kommentarer


27. juli 2018

Fra flygtningeklovn til LGBT+-dating: “Man er bare forelsket i mennesker, hvad køn de har – det…”

Jeg har det anstrengt med public service, lidt ligesom Denis Leary har det med børn: “Startet out with two kids, and now we think they are twelve!”. Onsdag kom jeg for skade, at høre radio i bilen på vej til Århus. Der stod 32,5 grader på panelet, og den har ikke klimaanlæg, så jeg skulle jo nok have valgt en soft listening-reklamekanal.

Jeg startede med Radio24syv, som af og til kan levere underholdning uden holdningsmassage. Kanalen sendte ‘Klovnen fra Lampedusa’. Endnu et timelangt afsnit i føljetonen om den tidligere skolelærer Henrik Nielsen, der med sin psykolog på sidelinjen er rejst til Lampedusa for at være ‘flygtningeklovn’. Da er normalt umuligt at høre for voksne mennesker, og da han refererede en samtale med en fugl fik jeg nok.

Jeg røg i eksil på P3, der havde gang i programmet ‘Line Kirsten Giftekniv’. Dagens emne var dating for queer-miljøet, og i studiet var en kvinde, der skulle prøve at date anden kvinde. Jeg kom fra asken til ilden, så at sige.

Indslaget kan høres her (ca. 18 min.)

Vært, mand: Vi har i dag et tema LGBT+-dating. Altså vi sætter simpelthen fokus på den her kultur LGBT+, som står for ‘lesbian, gay, bisexuals, transgender plus’, det stor alt.

Line Kirsten Nikolajsen, Vært: … datinghæren, overordnet set er heteroseksuel, så er det lidt naturligt blevet mand/pige-dating, og det er sgu lidt ensporet ik’.

Vært, mand: – Fuldstændig, så nu zoomer vi lidt ind i dag.

Maria Bülow Bach, dater: Jeg har altid betragtet mig selv som heteroseksuel, men i virkeligheden så har jeg jo nok fundet ud af, at det jo faktisk er personen jeg bliver tiltrukket af. Og jeg tror det bedste svar jeg kan give det er, at jeg er til mennesker, og at jeg er nysgerrig.

Line Kirsten Nikolajsen: Det synes jeg bare er så fint sagt, Maria, og det er jo i virkeligheden sådan man burde sige om det hele. Man er bare forelsket i mennesker, hvad køn de har – det kan man så se om man er til eller ej.

(Denis Leary, komiker)

Oploadet Kl. 10:57 af Kim Møller — Direkte link20 kommentarer


10. juli 2018

DDR anno 2018: Kendt kommunist etablerer Nørrebro-kollektiv med tre DR-journalister…

BT fortæller, at Enhedslistens Pernille Skipper er blevet husejer.

“Jeg er blevet husejer. Sammen med de her tre andre skønne mennesker har jeg købt et gammelt, faldefærdigt og helt igennem fantastisk hus lige i hjertet af Nørrebro. Og her skal vores to familier bygge, bakse og bo sammen. I hver vores lejlighed og fællesrum i stuen. Kæmpe optur på hippie-skalaen og lykke-barometeret!” (Pernille Skipper, 9. juli 2018)

De tre skønne mennesker som kommunisten opbygger et kollektiv med, er (ægtefællen) Oliver Routhe Skov og venneparret Esben Bjerre Hansen og Sisse Sejr-Nørgaard. Lad os tage dem enkeltvis. Førstnævnte har været ansat af DR siden 2006, blandt andet på DRs politiske redaktion på Christiansborg, Deadline og TV-Avisen. Han er bedst kendt som USA-korrespondent. Esben Bjerre Hansen er bedst kendt for værtsrollen i P3-programmet Monte Carlo, men har været tilknyttet DR siden 2009, og har blandt andet været journalist for Radioavisen og Deadline. Sidstnævnte er freelancer, men er tidligere været vært på P4 og DR3.

Huset koster i øvrigt den nette sum af 8,5 millioner kroner, men licensen kører over skatten, så det går jo nok.



2. juli 2018

Rune Selsing om den manglende diversitet: “Hvad er der egentlig til den konservative borgerlighed…”

Sidst jeg hørte Radio24syv blev Donald Trump kaldt racist, men det er ferietid, og hvis jeg skulle opsamle alle eksempler, så kunne jeg ikke lave andet. Radio24syv har en mindre venstre-ideologisk tilgang til stoffet end DR, men i det store og hele, er det ikke meget kanalen har at byde landets mange kulturkonservative. Altså, udover hån og slet skjult foragt. Personligt begræder jeg ikke flytningen af Radio24syv til en lokalitet vest for Storebælt. Om det hjælper på slagsiden er svært at sige, men selv gode journalister bliver håndtamme eftersnakkere, når de dagligt er nødt til at positionere sig i forhold til den yderste venstrefløj. Færre statsmedier havde været bedre.

Rune Selsing om flytningen af Radio24syv – Radio24syv blev straffet for at være venstreorienterede.

“Lad os bare tage programmet Cordua & Steno, der er blevet markedsført som Danmarks eneste borgerlige debatprogram. Det er dog så som så med borgerligheden. Jarl Cordua tilhører københavnerfløjen af Venstre (dvs. folk fra udkantsdanmark der er flyttet til København) og er kendt for at hade DF. I reklamerne til programmet benægter han i øvrigt at være højreorienteret. Torben Steno stemte ved sidste valg på Alternativet og er overhovedet ikke borgerlig.

Et andet fast program er Lars Trier Mogensens Det Røde Felt, der, som navnet indikerer, er et klassisk venstreorienteret program. Det er hører vel til et sted mellem SF og Socialdemokratiet. Og hvis Enhedslisten skulle føle sig udenfor, kan de tune ind på Pakzads Polemik, hvor de mest outrerede venstrefløjstanker kommer til orde. Både noget med imperialisme og kapitalen. Ren nostalgi!

Radio24syv giver også plads til programmer om udenrigspolitik, EU og prisværdigt nok et fast program om indvandring og integration. Det udenrigspolitiske program Datolinjen er bestyret af Anne Sofie Allarp, der er tidligere formand for SFs ungdom, tidligere ansat og medlem af socialdemokraterne. Hun er ikke medlem længere, fordi hun ikke kunne klare den uanstændige udlændingepolitik.

Europa i Flammer begyndte balanceret med Morten Messerschmidt og Dan Jørgensen som værter. Det kunne vel trods alt gå med lidt balance, når det bare er noget ligegyldigt som EU, det handler om. De er imidlertid skiftet ud med den socialdemokratiske jubeleuropæer Christel Schaldemose og den radikale jubeleuropæer Jens Rohde. Det er næppe mere end 5% af befolkningen, der er lige så prounion’ske som de to.

Rushys Roulettes er et program, der mest handler om indvandringsproblematikker og har overvejende venstreorienterede gæster, ligesom værten er tidligere folketingskandidat for socialdemokratiet.

Gad vide, hvad Kristian Thulesen Dahl tænker, når han kigger ned over listen af faste politiske programmer? Han tager det nok ganske roligt ved udsigten til at kanalen måske lukker, eller må opgive de etablerede koncepter. Hvad er der egentlig til den konservative borgerlighed, som alligevel fylder i hvert fald en tredjedel af befolkningen?

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 

Næste side »



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper