12. juli 2013

Radio24syv lancerer ‘Danmarks eneste venstreorienterede debatprogram’…

“Start ugen med et direkte, kritisk, konstruktivt debatprogram, med klar slagside til venstre.” , lyder det i programomtalen til Det røde felt på Radio24syv, der også får skudsmålet ‘Danmarks eneste venstreorienterede debatprogram’. For mig at se har vi ikke andet, og meget symptomatisk er de første gæster René Karpantschof, Chris Holmsted Larsen og Enhedslistens Per Clausen, identisk med venstreradikale der taler solen sort på alle kanaler hele tiden.

DR2 lancerede Frank ser rødt tidligere på året, og P1 er pudsigt nok et af de tilbageværende licensfinansierede medier der ikke har et venstreorienteret debatprogram. Det kan man så tænke lidt over.

Oploadet Kl. 16:48 af Kim Møller — Direkte link24 kommentarer


16. marts 2013

“Det siger.. alt, at det bedste eksempel på en borgerlig DR2-journalist viser sig at være socialdemokrat.”

Jan ‘Ominal’ Christensen har en god opsamlende kommentar om licensfinansierede DR2 på 180 grader – Det nye, velafbalancerede DR2 har den danske Michael Moore som chef.

“Der tales og skrives meget om det nye DR2 i disse dage og uger. Personligt trækker jeg bare på smilebåndet, når jeg igen og igen kan konstatere, at dagsordenen i f.eks. Deadline – jeg kalder det bare for Politiken-tv – sjovt nok er den samme, man har i programmets store inspirationskilde. Jeg morer mig, når Kristian Madsen, gammel socialdemokratisk taleskriver, hangaround i fagbevægelsen etc. mindst et par gange om ugen er hidkaldt som fortolker af dansk politik; når Peter Hummelgaard Thomsen, socialdemokratisk folketingskandidat og tidligere DSU-formand, er endnu oftere på skærmen – burde han egentlig ikke have sin egen seng i DR-byen, når han nu er der så ofte og så sent så mange gange om ugen? – eller når man for gud ved hvilken gang har indkaldt tre venstreorienterede gæster til programmet for ligesom at få belyst en sag fra alle vinkler…

I den forbindelse er det faktisk uhyre morsomt, når Martin Krasnik og Niels Krause-Kjær af mange nævnes som eksempler på borgerlige DR2-journalister. Førstnævnte stemte for sit vedkommende nemlig personligt på Helle Thorning-Schmidt ved det seneste valg. Det vides med sikkerhed, for det fortalte han selv statsministeren, da han interviewede hende under Århus Festuge sidste år. Det siger vist alt, at det bedste eksempel på en borgerlig DR2-journalist viser sig at være socialdemokrat. Hvad angår Adam Holm, kom han til DR2 fra en stilling som debatredaktør på Politiken, og det er vist også meget begrænset, hvor mange borgerlige, der er ansatte på netop den avis.

M.h.t. Niels Krause-Kjær, der af DR2-chef Michael Thouber fremhæves som et eksempel på en entydigt borgerlig journalist, ved alle, der har fulgt med i hans skriverier på hans blog på Berlingske og B.dk de seneste år, at han er meget venstreorienteret i værdipolitikken. Som han selv sagde til Katrine Winkel Holm i Deadline i 2008 eller 2009 – inden han var ved at komme op at slås med hende – Jeg har ikke muslimer på hjernen. Det har Krause-Kjær rigtig nok ikke. …

Han havde tilmed den frækhed at sammenligne mordforsøget på Lars Hedegaard med et cykeltyveri, hans kone var udsat for for nylig, efter devisen: Ejendomsretten er ikke truet, fordi min kones cykel bliver sjålet, og ytringsfriheden er ikke truet, bare fordi Lars Hedegaard… bliver forsøgt slået ihjel. … M.h.t. hans ansættelse, er det i øvrigt også relevant at nævne, at DR’s nyhedsdirektør, Ulrik Haagerup, er, hvis ikke hans bedste-, så i hvert fald én af hans bedste venner.

Den største skandale ved DR2 er imidlertid ansættelsen af Christoffer Guldbrandsen som redaktør. Så vidt jeg kan forstå, får han det overordnede ansvar for Deadline, Debatten og Detektor, og det er meget bemærkelsesværdigt, for vi taler om en mand, hvis had til, især, partiet, Venstre næsten ingen grænser kender. …

Jeg vil gå så langt som at sige, at hans program på Radio 24/7, Regnskabets Time – det kan høres her – er det mest grotesk ensidige eksempel på venstreorienteret journalistik, jeg nogensinde har oplevet i Danmark. P1 i 90′erne var til sammenligning ekstremt velafbalanceret og upolitisk radio. Guldbrandsen hader Venstre og alt, hvad der har med partiet at gøre og fokuserer kun på Troels Lund Poulsen, Peter Loft, Peter Arnfeldt etc., mens han fuldstændig ignorerer aspekter, der stiller Erling Andersen, Lisbeth Rasmussen, Stephen Kinnock, Helle Thorning-Schmidt, Socialdemokraterne som parti etc. i et dårligt lys. Det kan ikke forklares, men skal opleves. Der er tale om en nytolkning af Pravda-, Radio Tirana-journalistik etc. Derfor giver det også god mening at læse, hvad en, anonym, bruger skrev om ham her på 180 Grader for nylig:

(…) Har mødt Guldbrandsen og kender ham perifert. Sidst jeg så ham var omkring årsskiftet. Han lagde ikke skjul på, at han mener, hans vigtigste opgave er at bringe partiet Venstre til fald, fordi de efter hans mening er kriminelle.

(…) Han kalder konsekvent Peter Christensen for Grisen, og han mener at Lars Løkke og de folk, han har omgivet sig, med er sindssyge og kriminelle. Han harcellerede specielt imod Søren Pind, Troels Lund og Peter Christensen.

(…) Jeg ønsker bare at advare om, at han er på en mission og, at man ikke behøver at være særlig bekendt med hans arbejde for at vide, at han er ekstremt målrettet og ikke skyr nogen midler for at nå sine mål. Han har draget den konklusion, at dette er Danmarks svar på Watergate, og at hele Venstres top er Nixon, så at sige….

(…) Kan se, at nogen længere ned i tråden spørger, om han er socialist, men det tror jeg bestemt ikke, han er. Ud fra hans generelle holdninger til ting tror jeg mest, han er radikal.”

Oploadet Kl. 19:14 af Kim Møller — Direkte link14 kommentarer


16. december 2012

Regeringens nye mediestøtte omdøbes til ‘demokratistøtte’ – flere skattekroner til kommunistisk partiavis

Den nye mediestøtte som regeringen barsler med, har til hensigt at flytte støttekronerne fra distribution over på produktion af journalistisk indhold, og skal fremover kaldes ‘demokratistøtte’. Licensen er værre, men statsmedier har fanden skabt. Fra lørdagens Berlingske – Regeringen vil frede kommunistisk avis (ikke online).

“Selv om regeringens ekspertudvalg tydeligt har anbefalet at sløjfe støtten til medier, der er afhængige af politiske interesser, lægger regeringen nu op til at støtte det kommunistisk ejede dagblad Arbejderen. Samtidig vil regeringen indføre et ejerskabskriterium, som sikrer støtte til medier, der er delvist ejede af fagbevægelsen eller arbejdsgiverorganisationer.

Den ordning vil sikre Avisen.dk andel i den attraktive mediestøttepulje på ca. 400 millioner kroner.

»Hvis fagforeninger og arbejdsgiverorganisationer ikke ejer mere end to tredjedele, så vil man kunne få støtte. Det er for at sikre, at medier, der også er ejet af faglige organisationer, kan få støtte, hvis de har et bredt journalistisk sigte,« siger Socialdemokraternes kulturordfører, Mogens Jensen. …

Dagbladet Arbejderen er ejet af Kommunistisk Parti, udkommer med et oplag på 2.300 fra tirsdag til lørdag og får rundt regnet 1,6 mio. kr. om året i mediestøtte. … Selv om regeringen lagde op til et bredt politisk forlig, tyder mere og mere på, at regeringen skal finde sit flertal med Enhedslisten, som nu erklærer sig klar til at indgå en aftale.”

(Dagbladet Arbejderen, officielt organ for Kommunistisk Parti)

Oploadet Kl. 02:16 af Kim Møller — Direkte link12 kommentarer


26. marts 2012

“Licens er ikke noget, vi giver til hinanden. Det er noget, staten under trussel om vold tvinger os til…”

Lørdag kunne DR Online fortælle, at filmmanden Tørk Høxthausen (der i 18 år var konsulent for DR), er død i en alder af 87 år. DR citerer “hjemmesiden modkraft.dk”, og fortæller ikke at afdøde er tidligere medlem af Danmarks Kommunistiske Parti, og så sent som i forrige uge undsagde det repræsentative demokrati.

Mia Harder om stats-tv i Jyllands-Posten – Uden for kategori: Med licens til tvang.

“Når nyheder fra andre landes statslige medier gengives, følges det næsten altid af en eksplicit reference til, at der her at tale om statsmedier. Nyheder fra DR følges aldrig af slige forbehold, og selvom danskerne i en nylig undersøgelse viste en sund skepsis over for medierne over en bred kam, betragtes det statsejede DR alligevel som det mest troværdige nyhedsmedie i Danmark.

DR er også vores allesammens fælles projekt, ikke sandt? Det er i hvert fald det billede, som DR gerne vil sende med den seneste licenskampagne, hvor sloganet meget sigende er ”Licens er noget, vi giver til hinanden”. …

Licens er ikke noget, vi giver til hinanden. Det er noget, staten under trussel om vold tvinger os til at betale. Men den historie ville selvfølgelig ikke lyde nær så sympatisk. Ikke desto mindre kan man altså ikke give gaver for andre menneskers penge, og man kan ikke bygge fællesskab på et grundlag af tvang.

Oploadet Kl. 07:11 af Kim Møller — Direkte link12 kommentarer


4. november 2011

Radio24syv, en mindre ideologisk hæmmet fræk udgave af P1 – men stadig statsfinansieret

Tirsdag gik Danmarks nye licensfinansierede Radio24syv i luften, men selvom kanalen er tiltænkt at give P1 (ideologisk) modspil, og selvom Georg Metz er skuffet, så er det alligevel ikke godt nok. Flere statsmedier løser ikke det grundlæggende problem, og noget nyskabende er det på ingen måde. Journalistiske outcasts som Rene Fredensborg og Lars Willemoes har fået en platform, og det samme har sjove journalister som Mads Brügger og Mikael Bertelsen, men det Danmark har brug for, er ikke en lidt mindre ideologisk hæmmet fræk udgave af P1.

Fredag eftermiddag var Michael Jeppesen vært, og efter en samtale om ‘krig’ med Erik Clausen, skulle der debatteres ‘Palæstina’ med Mogens Lykketoft – klassisk P1-setup. Det timelange ‘Globus USA’ står David Trads for, og minsanten om ikke også Knud Romer har fået eget program kaldet ‘RomerRiget’. Fra segmentet der ikke er ideologisk stabile nok til P1, og ikke sjove nok til P3, kan nævnes Gertrud Højlund, der sidste år i en klumme forklarede, at det var DR’s opgave at klargøre folk til stemmeboksen.

Der sendes i døgndrift, og vært på ‘Nattevagten’ natten til torsdag var for mig ukendte Keith Thomas Lohse, der havde eks-punkeren Kenneth Thordal i studiet. Her blev der talt om vores angst for de fremmede, og den overdrevne fokus på ofrene for 11. september, og mere i den dur. Folk der gider høre på den slags, går næppe væk fra P1, der har haft adskillige år til at finpudse det kulturmarxistiske verdensbillede.

(Jørgen Ramskov, tidl. Kommunistisk Arbejderparti og P1; Uriasposten)

Det hele er selvfølgelig ikke skidt. Med Søren Fauli, Mette Bom og Nanna Kalinka Bjerke bliver den kønspolitiske debat næppe helt så queer-teoretisk som den ofte bliver på P1. På listen over de godt 50 værter er dog ikke en eneste der er kendt for nationalkonservative ytringer, omend det selvfølgelig i en dansk kontekst er revolutionært med et program som ‘Cordua & Steno’, hvor det liberale standpunkt ikke præsenteres som en underlig holdning hos en eksotisk gæst.

Jeg noterer dog, at første udgave af det mest borgerlige program på kanalen der skal konkurrere med P1, indledes med en 50 minutter lang debat om privatisering af kongehuset. Der er rigeligt med rød radio, og skal jeg høre det, foretrækker jeg P1-seniorene på Den2Radio, der i det mindste bekæmper mig og mine for egen regning.

Jan ‘Omnial’ Christensen har anmeldt første afsnit af ‘Cordua & Steno’. Fra Henrik Dahl uddeler drøje hug til Thorning-Schmidt, Carsten Jensen m.fl. og roser Bødskov og Vestager i nyt radioprogram.

“Den kendte sociolog, forfatter og samfundsdebattør, Henrik Dahl, var i dag gæst i det nye politiske program, Cordua & Steno, på den ligeledes spritnye radiokanal, Radio24syv. Hvis han er i godt selskab og får tid til at folde sig ud, er han i dén grad værd at lytte til, og det var netop tilfældet i dag. Henrik Dahl talte om en lang række politiske emner og personer med udgangspunkt i sin egen rejse fra den yderste venstrefløj og helt over til den anden side af det politiske spektrum til sit nuværende ståsted ved partiet Venstre, som han stemte på ved det nyligt overståede Folketingsvalg.

Bl.a. kom Dahl ind på venstrefløjens Offentlig sektorisme, argumentresistens og ligegyldighed over for den personlige frihed, der har så stor betydning for ham. Han gjorde sig også lystig over, hvordan venstrefløjen i årtier har klaget over højrefløjens tone, samtidig med, at de mest beskidte, grove og ureglementerede mennesker i den offentlige debat kommer fra selvsamme venstrefløj. Direkte adspurgt om forfatteren og samfundsdebattøren, Carsten Jensen, der netop er kendt for at være én af de selvudnævnte vogtere af den gode tone, selvom han på samme tid slynger om sig med de mest perfide og injurierende udtalelser om specielt politikere fra Dansk Folkeparti (senest slimede kældermennesker) sagde Dahl, at Det er verdens største vits… Altså, en meget stor procentdel af det grimme sprog i den offentlige debat kommer jo fra ham personligt. Han kunne jo starte med at holde sin mund, så ville tonen i den offentlige debat blive betydelig bedre.

Ikke overraskende gik Henrik Dahl også til frontalangreb på den nyudnævnte statsminister, Helle Thorning-Schmidt, som han kender personligt fra en række læse- og diskussionsgrupper i sin tid hos Socialdemokraterne. Hun er, sagde han, den første statsminister, Danmark har haft, der kun har stræbt efter stillingen, fordi det kunne være sjovt, og altså ikke ud fra en vision for, hvor hun vil føre det danske samfund hen. Han kritiserede hende også… for at være en politisk kamæleon og enorm opportunist, der er parat til at mene hvad som helst for at få og bevare magten.”

Da ‘Cordua & Steno’ ikke podcastes, har Omnial sammenklippet 12 minutter med Henrik Dahl.



21. august 2011

Fra George Soros til Jacob Mollerup, og hermed Danmarks Radio

Den ungarnske milliardær George Soros beskrives undertiden som filantrop i de danske medier, formentligt fordi han via sit Open Society Institute investerer store summer i venstrefløjens mærkesager, og mere eller mindre åbent forsøger at præge medierne i venstreorienteret retning.

De danske medier er altid hurtige til at kritisere Silvio Berlusconi’s medievirksomhed, og hvor Ted Turner tidligere fik det glatte lag for at amerikanisere mediebilledet med CNN, så er Rupert Murdoch som ejer af Fox News inkarneringen af alt det venstrefløjen hader – konservativ uden blusel – uden venstreintellektuel distance.

Business Media Institute har set nærmere på mediemogulen George Soros. Fra Lefty Businessman Spends Millions Funding Journalism. Den fulde rapport kan læses her.

“Through his foundation network, Soros has helped numerous left-wing operations either be born or grow. Many of those are either associated with the media – such as Free Press which pushes for media regulation and government-funded journalism – or have media components to their operation.

That has given Soros far more influence than even many of his harshest critics realize. He has managed to insinuate himself and his money into the media culture, making connections with the nation’s top publishing organizations. He has direct ties to more than 30 mainstream news outlets – including The New York Times, Washington Post, the Associated Press, CNN and ABC. Each one of those operations has employees, often high-level ones, on the boards of Soros-funded media operations.

It’s a connection hard to deny. But Soros does so, blaming the claim on Fox News. ”Another trick is to accuse your opponent of the behavior of which you are guilty, like Fox News accusing me of being the puppet master of a media empire,” wrote Soros in the introduction to the new book ”The Philanthropy of George Soros.’‘ That book was written by former New York Times reporter Chuck Sudetic who now works for Soros’ Open Society Foundations.”

På listen over Soros-relaterede er flere kendte amerikanske journalister, men fra et dansk perspektiv springer det i øjnene, at der blandt listens fire ledende ‘News ombudsmen’ er et dansk islæt. Jacob Mollerup, Lytternes og seernes redaktør på DR.

Fra Top Journalists that Serve on Soros-Funded Boards of Directors or Advisers.

“Officers and Directors
Jacob Möllerup – Danish Broadcasting Corporation and president of ONO

Debbie Kornmiller – Reader advocate of the Arizona Daily Star

Julie Miville-Dechene – Radio-Canada

Judi Whetstine – Gazette Communications”

Jacob Mollerup er også præsident for ONO, en international organisation af medie-ombudsmænd, og det er ganske givet derfor han er interessant for en mand som Soros. Tidligere på sommeren blev Mollerup interviewet af TVnyt.com, om sine aktiviteter i ONO.

“Det er nyttigt og interessant at diskutere medieetik med folk fra kvalitetsmedier verden over. Det er forbløffende hvor mange problemer, der går igen. Det, der særligt slog mig i Montreal var, at også folkene fra de største tv-stationer og aviser satte stor pris på at være med og deltage i erfaringsudvekslingen. Det var tankevækkende at høre folkene fra de amerikanske public service medier – NPR og PBS – fortælle om det pres, de rent faktisk arbejder under.

(George Soros på forsiden af Fortune og Time)

Oploadet Kl. 10:08 af Kim Møller — Direkte link58 kommentarer


3. maj 2011

Vores licenskroner – Deres kunst

Fra 180 Grader – Vores kunst? Nej DR’s!

“Alle der (ganske naivt) troede at DR’s projekt Vores Kunst rent faktisk betød noget med vores alle sammens kunst, har lige fået en lang næse. De to klare publikumsfavoritter: Lars Kragh Andersens “Skamstøtte over stats-tv og statskunst” og Valdemar Pustelniks “1,5 mio. skattekroner – lige i lokummet.” blev slet ikke udtaget af DR’s kunstpanel til næste rundte, på trods af overvældende stemmeantal. I radioomtalen på P4, blev disse to yderst relevante kunstværker for samfundsdebatten end ikke nævnt med så meget som et ord!”

(Lars Kragh Andersens populære ‘Skamstøtte over stats-tv og statskunst’)

(Et projekt der gik videre til semifinalen: Pladsen foran Asylcenter Sandholm)

Oploadet Kl. 16:21 af Kim Møller — Direkte link27 kommentarer
Arkiveret under:


13. april 2011

Socialdemokraterne er åbne over for højere licens, så DR kan styrke nyhedsdækningen…

De socialdemokratiske aviser forsvandt med farve-tv’et, og det er ikke svært at følge Mogens Jensens rationale. Fra Information – S åbne over for højere licens.

Socialdemokraterne tager godt imod Danmarks Radios medieudspil og er enige i, at der skal rettes op på tv-stationens økonomi i et kommende medieforlig.

Socialdemokraternes medieordfører, Mogens Jensen, frygter for flere genudsendelser, hvis ikke Danmarks Radio tilføres flere penge.

… Generelt er medieordføreren positiv over for DR’s mediepolitiske udspil, der blandt andet indebærer en styrket nyhedsdækning, mere HD-tv og en ny historisk dramaserie. Han er samtidig enig med DR i, at det særligt er vigtigt at styrke nyhedsdækningen over for de unge og i regionerne.”

Oploadet Kl. 05:20 af Kim Møller — Direkte link19 kommentarer


18. februar 2011

DR-chef: Wilders-film gav ‘et nuanceret billede’: ‘Programmet lever op til DRs Programetik’

I gårsdagens postering om Red Rebel-dokumentaren, fremhævede jeg blandt andet, at dokumentaren hævdede at Lars Hedegaard finansierede Geert Wilders, ligesom det med grafik insinueres, at Trykkefrihedsselskabet (herunder rigmanden Asger Aamund), også havde en finger med i spillet.

Absurde påstande, der fik Alex Ahrendtsen til at klage til DR. Herunder det meste fra svaret, der er underskrevet Mette Hoffmann Meyer, ‘Head of documentaries and co-productions’.

“Programmet vil undersøge personen og politikeren Geert Wilders. Det opsøger både Geert Wilders støtter og hans kritikere i en biografisk gennemgang af hans liv og baggrund. Programmet ser på, hvorledes Geert Wilders er blevet omtalt i pressen og på TV og forsøger at undersøge rigtigheden af en del af de påstande, der er fremsat.

Du klager konkret over to ting.

For det første skriver du, at det i programmet siges, at Trykkefrihedsselskabet og Lars Hedegaard finansierer Geert Wilders. For det andet skriver du, at filmen rummer en raffineret antisemitisme. ”Den postulerer en verdensomspændende jødisk sammensværgelse mod muslimerne. Dokumentaren mere end antyder, at Wilders er israelsk agent.”

Jeg vil i det følgende svare på disse klager.

Programmet siger ikke, at Trykkefrihedsselskabet og Lars Hedegaard finansierer Geert Wilders. I programmet hedder det:

‘All other costs such as campaign costs, travel expenses, production costs for propaganda films like Fitna are paid with the international donations from people like Hedegaard. …’

Programmet siger… at udgifter såsom produktionsomkostninger, rejseomkostninger og produktionsomkostninger til propaganda film som FITNA er betalt gennem internationale donationer fra folk som Hedegaard. Det siges således ikke, at Trykkefrihedsselskabet har doneret penge til Geert Wilders. …

Jeg skal endvidere understrege, at der ikke er noget mistænkeligt, forkert eller ulovligt i at støtte en legitim politiker eller dennes parti.

Programmet skildrer Geert Wilders forhold til Israel.

Instruktøren undersøger en påstand om at Geert Wilders er eller har været agent for Mossad. Denne er fremsat dels af det hollandske magasin Vrij Nederland og dels af en kvinde i en erklæring, som instruktøren har fundet på nettet. Instruktøren betegner påstanden som grotesk og den tilbagevises af en et tidligere medlem af Mossad, Gad Shimron. Det er et eksempel på, hvordan filmen undersøger postulater om Wilders, som programmet i dette tilfælde tilbageviser.

Det, der står tilbage, er, at Geert Wilders og hans parti støtter Israel og at Geert Wilders nærer stor kærlighed til landet, hvilket hverken er enestående eller suspekt.

Jeg er ked af, at du opfatter filmen som antisemitisk. Sådan opfatter jeg den ikke. Der er uomtvisteligt jøder og jødiske organisationer, der opfatter Islam og islamismen som en trussel og derfor netværker med Geert Wilders, hvilket fremgår af filmen.

Jeg mener filmen giver et kritisk og nuanceret billede af Wilders… Jeg mener, at programmet lever op til DRs Programetik…



28. december 2010

‘Godt politikerne ikke har kontrol med fjernsynsproduktionen. Så havde vi stadig sort-hvid’

Kommentar af Christopher Arzrouni i Jyllandsposten – Røde puritanere.

“De røde puritanere hader reklamer. De ser stort på, at reklameaviser fra Bilka og Brugsen gør det muligt for ganske almindelige forbrugere at orientere sig hurtigt i supermarkedernes tilbud…

Ser jeg røde spøgelser? Nixen bixen. Sandelig om ikke de fagforeningsbetalte dilletanter i ”tænketanken” Cevea for nylig bestilte en meningsmåling, hvor sagesløse respondenter skulle tage stilling til følgende udsagn: »Jeg oplever en tendens til, at emner som forbrug og reklamer fylder mere i medierne end emner som demokrati og medborgerskab«. Deri var 69 pct. helt eller delvist enige.

»De seneste årtiers deregulering, globalisering og nyliberalisme har (?) tippet balancen til fordel for markedet,« lød konklusionen i Ceveas såkaldte analyse. Der skulle være »fartgrænse på markedsgørelsesekspressen«. For netop her ligger hunden begravet. Modstanden mod reklamer skyldes deres irrationelle had til markedet.

Markedet er jo ikke andet end et frivilligt mødested mellem forbrugere og virksomheder. Det er god folkelig visdom. Men så kan venstrefløjen i stedet påstå, at reklamer er unødvendige og fordyrende. Hvorfor bruge penge på markedsføring, hvis produkterne i sig selv er nødvendige? Hvorfor skabe ”kunstige behov”? Det gav bilfabrikanten Henry Ford engang et udmærket svar på: »Hvis man havde spurgt folk, hvad de ville have, havde de svaret: Hurtigere heste«. Derfor. Vi ved ikke, hvad vi vil have, før vi ved, hvad vi kan få.

Markedsøkonomi handler om at lave noget nyt, opdage et hidtil ukendt behov og blive belønnet med profit. Helt uden om reaktionære politikere. Godt politikerne ikke har haft kontrol med fjernsynsproduktionen. Så havde vi stadig haft sort-hvid.

Hvis jeg absolut vil undgå reklamer, kan jeg tilbringe aftenen med DR, eller bedre endnu: Slukke tossekassen. Så slipper jeg i hvert fald for at se, hvordan mine tvangsinddrevne licenspenge til ”public service”-medierne går til en lind strøm af reklamer for større offentlige udgifter.

De venstreorienterede hader markedet, netop fordi det ikke er politisk. Og de hader reklame for kommercielle produkter. Ikke reklame som sådan. Ikke reklame for politiske produkter. Fagforeningerne betaler jo for spaltekilometer af reklamer for deres venner i de røde partier op til hvert eneste valg.”

Oploadet Kl. 00:49 af Kim Møller — Direkte link22 kommentarer
Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 

« Forrige sideNæste side »



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper