20. april 2019

Initiativtager til anti-Paludan-indsamling er DR-tilknyttet journalist: Glemte TV-avisen lige at fortælle

Fredagens tophistorie i 21-udgaven af TV-avisen var en historie om mulig russisk indblanding i det kommende EP-valg. Herefter en historie om klimaaktivister i England, og så en historie om en mand der har startet en indsamling til Dansk Flygtningehjælp for at trolle ‘den racismedømte’ Rasmus Paludan. Påske-propaganda, så at sige.

Manden bag indsamlingen hedder Nicolai Würtz, hvad umiddelbart ikke sagde mig noget. Ballet Magnifique fortæller, at denne her tilfældige mand er journalist, har en fortid på DR og er kendt i mediebranchen. Går man lidt længere tilbage kan man se at han fra 1994 til 1997 var international sekretær for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) og bestyrelsesmedlem i Operation Dagsværk, to organisationer der gennem årene har været domineret af den yderste venstrefløj, herunder Danmarks Kommunistiske Ungdom (DKU). Få år forinden var formanden for DGS eksempelvis DKU’eren Naja Nielsen, der nu er chef for DR Nyheder med ansvar for TV-avisen.

Mens TV-avisen fortæller, at Paludans demonstration ‘og optøjerne’ motiverede ham til at lave en indsamling til Dansk Flygtningehjælp, ses indvandrere angribe politiet med kasteskyts i baggrunden. Vi kender det alle. Man ser indvandrere gå amok, og får spontan lyst til at støtte indvandringen økonomisk. Vi lever i absurde tider.

Endnu et pletskud fra Ballet Magnifique – Fake news alarm: Tidligere DR-kollega står bag anti-Rasmus Paludan-kampagne.

“Fredag aften viste TV Avisen på DR1 et nyhedsindslag med den ‘godhjertede’ mand, der står bag en ny anti-Paludan-kampagne, hvor manden samler ind til mere indvandring i Danmark

Netop flere penge til indvandring og had mod politikeren Rasmus Paludan er noget Danmarks Radio elsker. Så DR lavede et meget ukritisk nyhedsindslag med initiativtageren Nicolai Würtz. Det er Nicolai Würtz, der samler penge ind til mellemøstlige indvandrere i disse dage i Rasmus Paludans navn.

Problemet er bare, at Nicolai Würtz er tidligere mangeårig kollega med nyhedjournalisterne på DR. Det glemte TV Avisen at fortælle licensbetalerne.

I dag er Nicolai Würtz chef i et stort tv-selskab, der lever af at lave tv-programmer, der bliver solgt til Danmarks Radio. Så Nicolai Würtz har stadig snablen langt nede i licenskassen på DR.

Det var for eksempel Nicolai Würtz, der lavede den store Kim Larsen mindekoncert på Rådhuspladsen, og han står også bag programmer som ‘Gift ved første blik’ samt fredagsunderholdning på DR1 med den folkekære Mads Steffensen.

.. Licensbetalerne måtte ikke kende sandheden om anti-Paludan-kampagnen. Det er nemlig en tidligere god DR-kollega, der står bag. En ægte journalist, der omfavner islam og indvandring.”

(Collage: Nicolai Würtz, tidligere DR, TV-avisen, 19. april 2019)

Oploadet Kl. 22:17 af Kim Møller — Direkte link33 kommentarer


17. april 2019

Twitter raser over RP-interview, TV2-retræte: Ingen dokumentation for at kalde ham ‘højreorienteret’

Tirsdag besluttede Københavns Politi at give Rasmus Paludan og Stram Kurs et midlertidigt forbud mod at demonstrere i København, da der nu var ‘våben involveret’. Fundet af en ’skarp håndgranat’ på Blågårds Plads, samt anholdelsen af en mand med en pistol, gjorde udslaget. Politiet turde ikke lade Paludan fortsætte.

I naturlig forlængelse af beslutningen, var Rasmus i flere medier i dag. Jeg hørte ham først i P1 debatten, der havde titlen ‘Stop Paludan?‘, og senere i ’55 minutter’ på Radio24syv, hvor overskriften var ‘Rasmus Paludan skaber oprør på Nørrebro‘. Paludan gjorde det aldeles fremragende i P1, hvor skuespiller Ellie Jokar og projektchef Anne Esther Boukris til sidst lød som om, at de var klar til en krisepsykolog. Radio24syv talte med tre udover Paludan. Rosa Lund (Enhedslisten), Mogens Pedersen (tidl. talsmand for Ungdomshuset) og Khalid Alsubaihi (tidl. Hizb-ut-tahrir). To venstreradikale og en islamist.

Paludan var også gæst i Go Aften Danmark på TV2, og meget sigende for den danske debat, så gik Twitter-Danmark amok over at hovedpersonen fik taletid. Mest interessant blev dog TV2’s rygsvømning i den henseende. Først forsvarer de interviewet med, at Rasmus Paludan (skam) ikke kan siges at være ‘højreorienteret’. Det mildnede ikke ligefrem stemningen i ‘Plads til alle – nuancer af rød’-segmentet, og set herfra virker det også lidt som en ufrivillig indrømmelse af ideologisk censur. Hvorfor skulle højreorienterede ikke kunne få taletid på TV?

(TV2’s oprindelige svar: “Der er ingen dokumentation for at kalde ham ‘højreorienteret’.”; Foto: Twitter)

(TV2’s opfølgning: “Svaret var en klar fejl – som vi beklager meget.”; Foto: Twitter)

Fra The World News, der gengiver Ekstra Bladet – Seere raser over TV2: ‘Hvor er I afskyelige’ (kræver login).

“På de sociale medier stiller flere sig kritiske over for, at Paludan er blevet inviteret til et ‘hygge’-interview, hvor der ifølge mange seere ikke blev stillet nok kritiske spørgsmål til den kontroversielle partistifter.

Fy for satan, TV2! Føj hvor er I dog afskyelige. Tænk at invitere en nyligt dømt racist i studiet og give ham taletid. I er eddermame usle. Tænk at I er med til at normalisere en mand som Rasmus Paludan og hans hadske, racistiske, højrenationalistiske løgne!, skriver en vred Twitter-bruger. … en tredje fortsætter:

‘Hvis man skulle have glemt, hvilket formidabelt stykke arbejde TV2 har gjort for DF og fremmedhadet, kan man blive mindet om det i disse dage’, lyder det videre fra en bruger…”



16. april 2019

Lækket DR-notat: “Vedrørende sprogbrug omkring… Paludan. Vi kan også kalde ham racismedømt”

Den tidligere Radio24syv-vært, Poya Pakzad har lagt en ‘meddelelse’ online, lækket til ham via ‘en medarbejder fra Danmarks Radio’. Det bizarre ved det hele er at Poya Pakzad (og formentligt DR-medarbejderen) synes det er problematisk, at Rasmus Paludan ikke pinedød skal kaldes ‘racist’. Byrettens dom blev anket på stedet, og det er en klar overtrædelse af Pressenævnets regler, at kalde en person for dømt, før der foreligger en endelig afgørelse.

“At hans virke kan ses som gangbar religionskritik, frem for racistisk had, er et eksempel på, at islamofobi er en af racismens sidste respektable udtryksformer.” (Poya Pakzad, 15. april 2019)

(Poya Pakzad på Facebook, 15. april 2019)

Selvforklarende…

“Det er så rigtigt skrevet, Poya. Så sent som d. 5. april blev han endda dømt for racisme – det ligger friskt i alles erindring, men medierne nægter stædigt at kalde ham ved rette navn.” (Cihat Bardak, 15. april 2019)

“Indtil nu har formanden i Politiforbundet, Claus Oxfeldt, med vilje ikke forholdt sig til den racismedømte Rasmus Paludans mange demonstrationer, der kræver massiv tilstedeværelse af politi.” (DR Nyheder, 15. april 2019)

“Partileder Rasmus Paludan fra Stram Kurs er fredag blevet idømt 14 dages betinget fængsel for overtrædelse af straffelovens racismeparagraf. … Partilederen valgte at anke dommen på stedet, hvorfor sagen skal køre i Østre Landsret.” (EB, 5. april 2019)

Så længe en straffesag ikke er endeligt afgjort eller bortfaldet, må der ikke offentliggøres… tilkendegivelser om, at en sigtet eller tiltalt er skyldig. Ved omtale af en straffesag skal det klart fremgå, om sigtede/tiltalte har erklæret sig skyldig eller ikke-skyldig.” (Pressenævnet, Vejledning om god presseskik)


MSM danner front mod ikke-voldelige Paludan: 400 ‘vrede unge’ og en ultra-højrenationalisk partileder

Mandag havde Rasmus Paludan anmeldt en demonstration i Albertslund, men umiddelbart efter start, valgte politiet at aflyse, da de ikke kunne garantere hans sikkerhed. Op imod 400 ‘vrede unge’ var på gaden, lød det på TV2 News. På de ledsagende billeder kunne man se en mindre hær af maskerede indvandrere, der til forveksling lignede bandemedlemmer. Det er tankevækkende, at medierne per refleks omtaler en mindre hær af maskerede angribere eufemisk, men omvendt går i overdrive i omtalen af fredelige Paludan. Flere medier har introduceret etiketten ‘ultra-højrenationalistisk’, ligesom medierne kalder ham ‘racismedømt’, trods en verserende ankesag.

Det er ikke dårlig journalistik, det er bevidst misledende journalistik.

Det kan godt være Paludan virker som en detonator på Koran-tro, men krudtet er evig-tørt, og sommeren er på vej. For politiet er kortsigtet fred vigtigere end langsigtet frihed, men politikere bør i sagens natur tænke på hvordan Danmark vil være om 20-30 år. Flere ‘vrede unge’, flere triggerende ‘ultra-højrenationalister’, ja – nogle vil måske i fremtiden faktisk være det. Uanset hvad, vil det medføre mere konfrontation. Det vil ikke være muligt at holde den arabiske gade i ro, om så man indfører et DDR-inspireret diktatur. Tænk for pokker. Tænk!

Her på TV2 News tirsdag formiddag fortsætter det journalistiske frontalangreb på Paludan. Advokat Tyge Trier, der i flere sager har kæmpet for den journalistiske ytringsfrihed, mener ikke Paludans demonstrationer nødvendigvis er omfattende af menneskerettighederne. Loven giver mulighed for at forbyde disse.

Han suppleres af Claus Oxfeldt, forbundsformand for Politiforbundet. Fagforeningsmanden pointerede at hans ‘kollegaer har været i livsfare’ på grund af denne her ‘misbrug af ytringsfriheden’, og derfor bør man ‘overveje om man ikke kan forbyde denne ytringsfrihed på et eller andet niveau’.

(Mediernes ‘vrede unge’, Blågårdsplads, 14. april 2019; Fotos: Snapchat)

(Politibetjente ved Blågårdsplads, 14. april 2019)

MSM-eksempler.

“Urolighederne brød ud, da den ultra-højrenationalistiske leder af Stram Kurs, Rasmus Paludan, søndag eftermiddag blev angrebet under sin demonstration på Blågårds Plads.” (EB.dk, 14. april 2019)

“Indtil nu har formanden i Politiforbundet, Claus Oxfeldt, med vilje ikke forholdt sig til den racismedømte Rasmus Paludans mange demonstrationer, der kræver massiv tilstedeværelse af politi.” (DR Online, 15. april 2019)



14. april 2019

Et par ord om misvisende overskrifter: Fra omkostninger til politibeskyttelse’ til ‘politikeren har kostet’

Morten Uhrskov har nærstuderet DR’s faktatjek af 24NYT, og giver et eksempel på hvad DR betragter som en misvisende overskrift skråstreg fakenews.

“… ‘7. Det danske folk er godt i gang med at blive udskiftet.’ …

Går man ind på artikel 7, finder man en artikel, der siger, at fødselsraterne i den vestlige verden er langt lavere end i den tredje verden. DR skriver:

‘Faktatjek: Rubrikken er baseret på en 19 år gammel analyse fra FN, der ikke konkluderer, at det danske folk er ved at blive udskiftet.’

Ja, øh, og hvad så? 24nyt kan vel godt hæfte sig ved den kendsgerning, at fertiliteten i den vestlige verden er betydeligt lavere end i den tredje verden, uden at det af den grund bliver falske nyheder. Eller hvad?”

Det er således intet usandt i overskriften. 24NYT har anvendt officiel statistik, og ikke snydt på vægten – der bliver vitterlig færre vesterlændinge og færre danskere – og FN-rapporten taler derfor specifikt om (behovet for) ‘Replacement Migration’.

Lige nu kan man på TV2 Online læse at ‘Rasmus Paludans demoer har kostet samfundet seks millioner bare i år’. Overskriften er baseret på et spørgsmål til Justitsministeren, der ikke direkte fortæller hvad Paludans demoer har kostet. Spørgsmålet fra folkesocialisten Karsten Hønge går på “… de årlige omkostninger ved den hidtidige politibeskyttelse af Rasmus Paludan”.

(Spørgsmål nr. 479 (Alm. del) fra Retsudvalget til Justitsministeren, 12. april 2019)

Det kan lyde som en petitesse. Men når man gør ‘omkostninger til politibeskyttelse’ af en politiker til ‘politikeren har kostet’, så vinkler man historien. Intet odiøst i udgangspunktet, det gør alle medier – Sådan er journalistik. Hvorfor det kun er problematisk når højrefløjen vinkler, står hen i det uvisse.

Retsordførerens argumentation burde i øvrigt være hovedhistorien. Han vil graduere politibeskyttelsen efter holdninger, hvad i praksis vil gøre det umuligt for Paludan at demonstrere i det offentlige rum. Så sent som i går blev en 23-årig mand anholdt under en demonstration i Viborg, da han med en sten i hånden slog partilederen.

“Karsten Hønge er med på, at danskerne ikke skal lade sig provokere. Men vi skal også tage ved lære og kigge på det mønster, der tegner sig.

For én ting er pengene. Noget andet er, at han rent faktuelt rammer mange unge via sine instruerede og gennemtænkte videoer på Youtube, siger Karsten Hønge.

– Han skal til enhver tid beskyttes i sit private liv. Der skal han ikke lide overlast. Men når han direkte annoncerer happenings beregnet til Youtube, må vi da lave en vurdering som samfund, siger Karsten Hønge.”



12. april 2019

Stort set intet på dansk om Mueller-relateret sigtelse mod Greg Craig, tidl. rådgiver for Clinton, Obama

Jeg mener ikke danske medier nødvendigvis skal dække amerikansk indenrigspolitik helt ned i detaljen, men det er nu alligevel bemærkelsesværdigt, at kun EB.dk har skrevet om den Mueller-relaterede sigtelse mod Greg Craig. Han arbejdede på vegne af den pro-russiske Yanukovich-regering i Ukraine uden at registrere sig som agent for en fremmed magt, det samme som Trumps tidligere kampagnechef Paul Manafort blev sigtet for. Manafort kunne bruges i den løbende kampagne mod Trump, men Craig er demokrat, og så er det en ikke-historie.

Fra NPR – Greg Craig, Onetime White House Counsel, Charged In Ukraine Case.

“Former Obama White House counsel Greg Craig was charged with making false statements on Thursday in connection with what authorities called failures to report work for powerful clients in Ukraine.

A grand jury in Washington, D.C., returned an indictment on Thursday that included two charges, the Justice Department said.

In short, the indictment alleges that Craig withheld information he knew he should have given to the Justice Department and deliberately gave it other information he knew was false. …

The political consulting of that era is the origin of the legal troubles for Craig and Skadden: Manafort helped arrange for Ukraine’s then-pro-Russian government to hire the law firm at the time the regime was Manafort’s client. …

Craig, who stepped down from the firm Skadden, Arps last year without explanation, is part of the latest investigation by authorities involving the Foreign Agents Registration Act, which requires disclosures by people in the U.S. working for overseas entities. …

Craig has been a top player in Democratic politics for many years. He joined the administration of President Bill Clinton to help with the impeachment case brought by Republicans in Congress and then later became White House counsel to President Barack Obama.

(Leslie ‘Nothing to see here’ Nielsen som Frank Drebin i ‘The Naked Gun’, 1988; Foto: Youtube)

Opdate. Jeg tjekkede minutiøst DR Nyheder og TV2 Nyhederne online, og fandt intet. Herefter lavede jeg en google-søgning på dansk: ‘Greg Craig’. Intet udover en ældre Trump-basher. Nu viser det sig, at EB.dk faktisk bragte historien om ‘Gregory Craig’. Ret skal være ret, og jeg har derfor tilrettet denne blogpost. Se evt Obama-rådgiver sigtet for at have løjet.

Oploadet Kl. 23:07 af Kim Møller — Direkte link14 kommentarer


11. april 2019

Statsministeren ’svarer på spørgsmål fra seerne’, lød det i Aftenshowet (DR1): Gav tidl. kollega taletid

De Radikale og Enhedslisten er begyndt at stille ultimative krav til en kommende Mette Frederiksen-ledet regering, og selvom det næppe vinder valget for Lars Løkke, så er det trods alt en kærkommen gave. Enhedslisten vil formentligt lagde sig spise af med ‘velfærd’ finansieret af højere skatter, men for De Radikale er udlændingepolitikken hjerteblod. Angrebet blev sat ind tirsdag under et pressemøde på Christiansborg.

I forlængelse heraf, havde Aftenshowet på DR1 inviteret statsministeren i studiet, hvor han blandt andet tog imod ’spørgsmål fra seerne’. Her var en talende niqab fra ‘Kvinder i dialog’, og så var der cykelhandler Yael Hassan, der revsede Venstre for at ikke at gøre nok for miljøet.

Som Ballet Magnifique kan afsløre, så er Yael Michelle Elbaum Bassan ikke hvem som helst. Hun er ifølge LinkedIn journalistuddannet, er tilknyttet P1, har været en del af DR debat, og har tidligere været ansat på Aftenshowet. Den tilfældige seer, var en tidligere kollega. Tricket er velkendt: Få andre til at sige det du mener. Well played…

(Cykelhandler, og eks-Aftenshowet-tilknyttede Yael Bassan, DR1, 9. april 2019)

(Journalist Yael Michelle Elbaum Bassan, tidl. DR debat, P1, Aftenshowet; Collage: LinkedIn)

Apropos.

“Hvad vil der ske, hvis journalisten driver sin dokumentation videre, nemlig for at vise, at den statslige krise-politik ikke er vilkårlig, eller blot et produkt af Christiansborg-politikernes ondskab eller generelle uduelighed, men derimod er gjort nødvendig af kapitalens krise? Og at kritikken derfor først og fremmest skal rettes mod det kapitalistiske samfunds-system. … Så langt kan han eller hun ikke gå… Det ville blive udråbt som subjektiv eller tendentiøs journalistik.

Jamen, behøver journalisten at levere denne analyse selv? Kunne det gamle kneb med at få en anden til at sige det, man selv mener, ikke bruges? (Frants Mortensen et al, 1974, Ikke et ord om ytringsfrihed. Rapport om journalisters arbejdsvilkår på danske dagblade, s. 195)

Opdate. Indslaget diskuteres på Facebook, hvor Ballet Magnifiques pointe betegnes som en konspirationsk. Hovedpersonen er dog ærlig nok ift. kronologien: Aftenshowet kontaktede hende…

“… i forbindelse med Aftenshowet er jeg blevet spurgt, om jeg vil stille spørgsmål til statsministeren. Det kan alle gøre. …”

(Yael Bassan i kommentar på Facebook, 11. april 2019)


DR får fjernet 24NYT.dk fra Facebook, citerer professor: “… eksempler på misvisende overskrifter”

I et interview med Journalisten erklærer ledende redaktionschef Kirsten Svendsen, at DR fremover ændrer praksis og nu vil omtale Rasmus Paludan som værende ‘racismedømt’. Et brud på den uskrevne regel i journalistik, at man undlader en retorisk domfældelse under en igangværende ankesag. Ritzaus Martin Darling påpeger i samme ånd, at en neutral titel ikke er nok i omtale af Paludan, at der er behov for ‘en beskrivende kontekst’.

Såvidt toneangivende mediers manglende objektivitet. I dag kunne DR på flere flader fortælle, at Facebook har fjernet 24NYT fra det sociale medie, efter en forespørgsmål fra DR selv. Hele fem eksperter citeres i artiklen, herunder (venstreradikale) Johan Farkas, og professor i journalistik Morten Skovsgaard, der i et indslag i TV-avisen påpeger, at han har set “eksempler på misvisende overskrifter, manglende dokumentation og holdningstilkendegivelser inde i noget der ligner artikler”.

Det eneste eksempel er en sjuskefejl, som man ganske rigtigt ikke vil finde hos Information og Kristeligt Dagblad, men de får så også millioner i offentlig støtte. Ikke engang klar ideologisk varedeklaration mildner DR’s ekspertpanel. Artiklen slutter med et Farkas-postulat om ulovligt køb af ‘likes’ – “Alt tyder på…”. Første gang DR anvendte ham som kilde mod højrefløjen tog han forbehold med sætningen ’ser ud til’. Sidst var det indbyggede forbehold ordet ’sandsynligvis’.

Fra DR Online – Facebook smider den alternative netavis 24nyt på porten.

“For en uge siden kontaktede DR Facebook og forelagde dem en række fakta og spørgsmål vedrørende 24nyts ageren på deres platform. Siden gik det sociale medie i gang med at undersøge 24nyt. Facebook bekræfter i en sms til DR Nyheder, at de har lukket 24nyt på baggrund af den undersøgelse, men har endnu ikke uddybet, præcis hvad årsagen er. …

Men selvom 24nyt har formået at engagere et voksende publikum, rejser flere eksperter kritik af deres journalistiske indhold.

– Der eksempler på både misvisende overskrifter og vinkler, mangelfuld dokumentation, fordrejede fakta samt kommentarer forklædt som almindelige artikler, siger Morten Skovsgaard, professor i journalistik på Syddansk Universitet.

Han har gennemgået 11 artikler fra 24nyt, som DR har forelagt for ham. Og på den baggrund vurderer han, at 24nyts journalistik kan vildlede læserne. Det samme siger Eva Mayerhöffer, adjunkt ved RUC og forsker i alternative medier.

– Alle rubrikker er vinklet lige til grænsen, og nogle gange er de simpelthen ikke underbygget af kilder eller dokumentation.

selvom 24nyt deklarerer deres politiske ståsted tydeligt på deres hjemmeside, er det svært at gennemskue for brugerne, som primært ser journalistikken på Facebook, ifølge Eva Mayerhöffer fra Roskilde Universitet.

– Hele strategien er, at man som bruger får en oplevelse af 24nyt som en nyhedsavis. De fleste ser det bare på Facebook, og så betyder det ikke noget, at 24nyt indrømmer, at de er meget politiske på deres hjemmeside, siger hun. Samme vurdering har Morten Skovsgaard fra Syddansk Universitet.”

(Collage: Professor i journalistik Morten Skovsgaard)



9. april 2019

USA: 28-årig IS-støtte stjal lastbil, “… harbored ‘hatred’ for those who don’t practice the Muslim faith.”

“28-årig amerikaner anholdt for at ville køre ind i fodgængere”, skrev DR Nyheder, og fortæller at ‘en mand’ angiveligt ville køre en stjålen lastvogn ind i tilfældige mennesker. Jihadwatch citerer CBS Baltimore – Germantown Man Inspired By ISIS Allegedly Stole U-Haul To Use As Weapon At National Harbor.

“The government filed a motion Monday arguing for Henry to be detained pending trial as a flight risk and a danger to the community. They allege that Henry, who claimed to be inspired by the ISIS terrorist organization, stole a U-Haul van with the intention of using it as a weapon against pedestrians on sidewalks at National Harbor.

According to the detention memo, for two years, Henry has harbored ‘hatred’ for those who don’t practice the Muslim faith. Allegedly inspired by videos he watched of foreign terrorists, Henry decided to conduct a vehicular attack, similar to the 2016 truck attack in Nice, France, for which ISIS claimed responsibility.

After he stole the van, Henry drove around, arriving at Dulles International Airport in Virginia at around 5 a.m. on March 27.

The government claims Henry left the U-Haul and entered the terminal to try to find his way through security, allegedly to harm ‘disbelievers’ in a way designed for ‘maximum publicity,'”

(Henry Rondell, anholdt muslim, mistænkt for Islamisk Stat-inspireret terrorangreb)

Oploadet Kl. 12:49 af Kim Møller — Direkte link16 kommentarer
Arkiveret under:


8. april 2019

Ågerup om BUPL-mobilisering: “Det kan virke paradoksalt, men det er velfærdsstatens perverse logik.”

Lørdagens demonstrationer for mindstenormeringer i vuggestuer og børnehaver, handlede heller ikke om utilfredse forældre, men var også denne gang en mobilisering fra interesseorganisationerne. Blandt talerne denne gang var tv-værten Mattias Hundebøll (gift med Marie Plum, barnebarn af kommunisten Harald Plum), der på sin polterabend skød med bue og pil efter Inger Støjberg og ‘den politiske højrefløj’. Venstrefløjens overdrev.

Martin Ågerup renser luften – Pædagogerne gør vuggestuer og børnehaver til en politisk kampplads

“DR’s dokumentar ‘Hvem passer vores børn’ er den direkte anledning til demonstrationerne i dag. De præsenteres som et forældreinitiativ, men det er nu en sandhed med modifikationer. Rundtomkring i landet har pædagoger og pædagogiske ledere gjort deres for at mobilisere forældrene.

I nogle institutioner har ledelsen skrevet ud til forældrene med opfordring til at se dokumentaren. Jeg er blevet forelagt en e-mail, hvor man endda går så langt som til at fortælle forældrene, at der i deres institution hersker samme (angiveligt) kritisable forhold, som dokumentaren beskriver. Med andre ord er budskabet: Vi passer ikke jeres børn ret godt. …

En af de skyldige her er Danmarks Radio. Initiativtagerne til demonstrationerne har igen og igen henvist til DR’s dokumentar ‘Hvem passer vores børn’…

Som Berlingske Tidende har afdækket, er dokumentaren i det hele taget meget problematisk: Den bruger f.eks. forkerte, oppustede tal. Den er ikke et forsøg på at lave en nuanceret beskrivelse af udfordringerne i danske daginstitutioner, men fremsætter den påstand og anklage, at der er for få pædagoger. Men det, der er relevant at hæfte sig ved i denne sammenhæng, er, at dokumentaren retter skytset mod Christiansborg og socialminister Mai Mercado (K). Ikke imod de lokale folkevalgte.

Pædagogerne ønsker utilfredse forældre. Det kan virke paradoksalt, men det er velfærdsstatens perverse logik. Kun hvis der er generel utilfredshed, kan man få flere penge.

Timingen er perfekt her lige op til et folketingsvalg, hvor politikerne slås indbyrdes om at love flere penge til de mest højtråbende særinteresser. Bupl var lige så utilfredse, dengang normeringerne var højere

Ifølge Bupl ville de krævede mindstenormeringer bringe normeringerne tilbage til niveauet i 2009. Lad os derfor se på, hvad Bupl dengang havde at sige om normeringerne.

Til Ritzau kommenterede Bupl’s daværende formand Henning Pedersen de kommunale budgetforhandlinger med disse ord:

‘Det er en katastrofe. Man fortsætter den nedadgående spiral, man har haft i flere år. Kommunerne er så pressede på økonomien, at de trods løfter om det modsatte fra både regeringen og KL fortsætter med at forringe institutionsområdet. Bunden er for længst nået’.

I 2009 mente Bupl, at bunden var nået, at der var skåret helt ind til benet, at daginstitutionerne var presset langt ud over det acceptable, og at politikerne skulle øge normeringen. Det mener de også i 2018. Det vil Bupl altid mene. For Bupl er løsningen altid højere normeringer – ligegyldigt hvad problemet er. Og ligegyldigt om der er et problem eller ej.”

Oploadet Kl. 10:36 af Kim Møller — Direkte link17 kommentarer
Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 

Næste side »



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper