25. april 2017

Tidl. korrespondent: Politiken frygtede for vort omdømme, men er selv kilde til de negative historier

For et par uger siden bragte Weekendavisen en kronik af tidligere EU-korrespondent Erik Høgh-Sørensen, der påpegede at Politiken kørte et parløb med New York Times, i forhold til at sætte Danmark og den danske udlændingepolitik i dårligt lys. Høgh-Sørensen påpegede, at Politikens dækning bør afbalanceres med alternative medier, herunder Uriasposten.

Tidliger redaktionschef for Politiken Jacob Nielsen svarede i fredags. Kronikken beskrives som et langt konspiratorisk causeri, og anbefalingen af Den Korte Avis og Uriasposten var udtryk for kronikørens ‘journalistiske deroute’. Døm selv.

Kronik i Weekendavisen Erik Høgh-Sørensen i Weekendavisen.

Politiken som omrejsende imam (7. april 2017)

Før vedtagelsen af den omstridte smykkelov advarede dagbladet Politikens daværende chefredaktør Bo Lidegaard 26. januar 2016 på lederplads om risikoen for en ny Muhammedkrise.
Nyheden om smykkeloven var gået ‘verden rundt som et skræmmeeksempel på, hvor små og uværdige selv højt respekterede demokratier kan blive,’ skrev Lidegaard og tilføjede:

‘Det kan godt være, at omverdenen har misforstået intentionen [med loven], og det er muligt, at der kan findes eksempler på, at også andre lande konfiskerer værdier. Men det ændrer ikke ved, at smykkeloven har fået sit eget liv, og at en vedtagelse vil skade Danmark enormt.’

Lidegaard advarede om ligheden med Muhammedkrisen i 2005: ‘Også dengang var dunkle kræfter på spil, og også dengang havde mange af dem, der råbte højest, deres egne grunde til at tillægge Danmark skumle motiver og handlinger.’

Bo Lidegaard havde næppe sin egen avis i tankerne som en ‘dunkel kraft’ med ‘egne grunde’ til at ’skade Danmark enormt’. Ikke desto mindre viser Politiken sig ofte at være hovedaktør i det velrenommerede New York Times’ negative historier om Danmark.

Opskriften er groft sagt, at Politiken-journalister først fodrer undertiden partiske oplysninger og citater til den amerikanske avis. Derefter overgår internationale medier hinanden med kritisk dækning, hvorpå Politiken (og dens uofficielle partiorgan, Det Radikale Venstre) til sidst bruger den udenlandske kritik som argument i den hjemlige debat.

Smykkeloven er ét af flere eksempler. Politiken figurerede, og figurerer, som overeksponeret kilde i New York Times og får konsekvent ros for at være en ‘førende’ avis i Danmark.

Smykkesagen blev for alvor international, da Dan Bilefsky fra New York Times skrev to artikler 13. og 26. januar 2016. I den første artikel satte daværende Politiken-redaktør Jakob Nielsen tonen ved at beskrive Danmark som ‘en af verdens mest generøse velfærdsstater’ med tilføjelsen ‘nu prøver regeringen at forværre vores image’.

New York Times begik imidlertid mindst to fejl. For det første blev nazikortet trukket. Bilefsky kontrasterede smykkeloven med redningsaktionen i 1943, da størstedelen af de danske jøder blev bragt i sikkerhed i Sverige. Kontrasten er falsk, for i 1943 var det naturligt for mange almindelige danskere at hjælpe en velintegreret minoritet, dvs. jødiske nabofamilier, mod en fælles nazistisk fjende. Det var ikke tilfældet i 2015 og 2016, da tusinder af mestendels mandlige muslimske migranter ankom til Danmark efter at have passeret adskillige sikre lande såsom Tyskland.

For det andet er New York Times-artiklerne præget af udeladelser eller nedprioritering af relevante og nuancerende oplysninger. En af disse nedprioriteringer handler om, at Danmark
i dag er præget af utryghed, fordi velfærdssamfundet er ved at falde fra hinanden. Dette er af enorm betydning i Danmark, men for især amerikanske mediebrugere udgør dette aspekt en kulturkløft. De kender ikke velfærdssamfundet i samme grad og har svært ved at forstå, at danskere på tværs af partiskel værner om det. I den sammenhæng var smykkekonfiskationsloven at betragte som en ligestilling mellem asylansøgere og danske bistandsklienter, der også skal bruge af egen opsparing, før de kan modtage offentlige ydelser.

Ganske sigende ignorerede både Politiken og New York Times en opsigtsvækkende tragedie, der udfoldede sig nøjagtig samtidig med smykkeloven. Den 12. januar 2016 døde en 46-årig etnisk dansk hjemløs i ætsende kulde i København på Købmagergade. Den kolde mand sov ind, mens han i myldretiden lå på en af landets travleste gågader. Tragedien var en god mulighed for i al fairness at beskrive det danske dilemma mellem trængt offentlig økonomi, velfærd og migration.

Nu er Politikens journalister, herunder Jakob Nielsen, ikke ansvarlige for, om New York Times laver fejl. Og dog. Både Nielsen og Bilefsky befandt sig i Bruxelles for godt 10 år siden som medlemmer af det internationale pressekorps. Her er det god skik at tilsidesætte egne politiske holdninger, hvis en forudsætningsløs udenlandsk kollega skulle bede om råd om eksempelvis danske forhold. Jeg har selv rådgivet Bilefsky, mens jeg var EU-korrespondent i Bruxelles.

Naturligvis kan man ved en sådan lejlighed bruge sin ytringsfrihed, som man vil, men i stigende grad er New York Times endt med at fremstå som en skinger oversættelse af Politikens lederartikler. Dette gjorde sig eksempelvis gældende, da Jakob Nielsen og yderligere én Politiken-journalist deltog i Bilefskys artikel 15. marts 2017 om integrationsminister Inger Støjbergs (V) omstridte asylstrammer-kage.

I artiklens top lød konklusionen: ‘For ikke længe siden brystede Danmark sig af sin humanisme, gavmilde ulandsbistand og en gæstfri holdning til udlændinge. Tiderne har ændret sig.’ Påstanden blev ikke understøttet af kilder, idet Støjbergs lagkage på ingen måde gav sagligt grundlag for en generalisering om ‘Danmark’.

Ligeledes med Bilefskys beskrivelse 20. januar 2016 af den såkaldte frikadelle-krig i Randers. Også her figurerede Politiken. En indvandrer blev citeret for, at Dansk Folkeparti ‘taler på vegne af svin’, og læserne blev snydt for oplysningen om, at nogle randrusianske institutioner vitterlig havde fjernet svin fra menuen, tilsyneladende af hensyn til islam.

New York Times ignorerede også dyrevelfærds-aspektet, hvilket afspejler en kulturkløft vedrørende religion. Et bredt udsnit af danskerne nærer uanset partifarve uvilje mod dyrplageri afstedkommet af irrationelle religionsfølelser. På dette felt mindede New York Times om et andet amerikansk medie, TIME Magazine, som i juli 2015 måtte beklage en artikel om et ‘nyt’ dansk forbud mod kosher- og halalslagtning. Forbuddet viste sig at være et halvandet år gammelt krav om, at dyr skal bedøves inden slagtning. Formelt var forbuddet religionsneutralt, men i Politiken fik ekstreme religiøse kredse lydhørhed i deres kamp mod dyrevelfærd. Temaet i et indlæg 22. februar 2014 var, at ‘danskerne er jo ekstremister’.

Også bilafbrændingerne i Danmark fik 10. oktober 2016 en ganske skæv beskrivelse i New York Times. Her forklarede Politiken-journalist Frank Hvilsom vandalernes mulige motiver ud fra ‘en giftig debat om immigration i dette land og immigranter, som får at vide ‘du er ikke dansk’.’

Udeladt var den kendsgerning, at både motorvejs-steninger og bilafbrændinger i nogle tilfælde er foretaget af personer med muslimsk baggrund, samt at danske kriminalitetsstatistikker rummer en grel overrepræsentation af folk med rod i islamisk kultur. Mens denne kendsgerning lades uomtalt, har New York Times omvendt brugt ordet xenofobi, dvs. fremmedhad, i beskrivelserne af Danmark.

Det karakteristiske er, at udenlandsk presse kun overfladisk strejfer utrygheden og presset mod velfærdssamfundet. Mulighedernes kø er ellers lang. Den danske utryghed kunne Bilefsky såmænd nemt beskrive uden at skulle sige farvel til kilderne i Politiken. Han kunne lave et interview med JP/ Politikens ledelse om dens krænkelser af ytringsfriheden i form af hård censur mod manden bag Muhammedtegninger ne, Flemming Rose. Dette blev blotlagt i 2016 i bogen ‘De besatte’. Den dødstruede Roses hårde exit fra en avis, han havde tjent loyalt i 16 år, er en relevant global nyhed. New York Times kunne også beskrive, hvordan 74 procent af de såkaldte ‘asylbørn’ viser sig at være over 18 år. Der er altså tale om voksne, som prøver at snyde sig til dansk velfærd.

Til forsvar for Bilefsky skal nævnes, at der er forskel på amerikansk og dansk journalistik. Det bemærkede jeg selv, da jeg som amerikanskuddannet journalist efter nogle års arbejde
i Californien vendte tilbage til Danmark i 1994. Jeg fandt et nogenlunde fristed på Ritzau, men opdagede snart, at danske medier har ret svært ved at efterleve princippet om tilstræbt objektivitet. En undersøgelse viste i 2012, at omkring 30 procent af danske journalister var tilhængere af Det Radikale Venstre, og 80 procent af de adspurgte ville stemme »rødt-grønt«. En procent sympatiserede med DF.

Det belyser, at danske journalisters tradition for tilstræbt objektivitet ikke er helt stærk nok til, at de politiske holdninger bliver filtreret væk i nyhedsdækningen. Netop heri finder man nok en hovedårsag til almindelige danskeres mistillid til elite-medierne. Netop heri ses også en årsag til Bilefskys fejl. Han stoler på det ‘førende’ dagblad Politiken uden at afsøge modpoler som Den Korte Avis eller Uriasposten.

New York Times’ fejl og manglende balance er fortsat Bilefskys ansvar, og jeg har i hovedtræk foreholdt ham kritikken i denne kronik. Hans version kunne være kommet med, men må vente til en anden god gang. Naturligvis skal han og New York Times fortsat skrive efter avisens 120 år gamle slogan om ‘all the news that’s fit to print’. Ordsproget blev i øvrigt opfundet som led i et opgør mod partisk skandalejournalistik.



23. april 2017

Køln: Flere tusinde venstreradikale ville forhindre AfD-møde, Ritzau udelader ideologisk etikette…

Flere blev anholdt i går, da omkring 10.000 venstreradikale forsøgte at ødelægge AfD’s kongres i Køln. Politiet var forberedt og modstod angrebet, omend en betjent blev såret under sikringen af mødet der havde deltagelse af hele 600 delegerede. Anti-demokrater angriber et lovligt parti. Punktum.

Twitter kan man læse, at borgerligt udseende journalister blev forvekslet med AfD-tilhængere, og antastet på åben gade. Jeg blev kaldt højreradikal, og var ‘tæt på at blive overfaldet’, skriver en dansk korrespondent på Facebook, og fortæller at han sidder ved siden af en journalist Der Spiegel, der blev ‘omringet af Antifa og kaldt nazist’.

Den slags detaljer afspejler sig ikke ligefrem i Ritzaus dækning, der nidkært undgår at sætte ideologisk etikette på moddemonstranterne. Her, paradoksalt nok, sakset fra borgerlige Berlingske – Betjent er såret ved tyske protester mod højrefløjsparti.

“Politi og demonstranter er stødt sammen i den tyske by Köln, hvor det omstridte parti Alternative für Deutschland (AfD) holder kongres. …

4000 betjente er blevet indsat for at forhindre voldsomme sammenstød mellem demonstranterne og tilhængere af højrefløjspartiet. … En betjent blev ramt af en træbjælke i ansigtet, da et medlem af AfD blev eskorteret gennem gaderne frem til hotellet, hvor kongressen finder sted.

– En AfD-delegeret er netop blevet angrebet på gaden. Maskerede mænd slog ud med en træbjælke, siger polititalsmand Wolfgang Baldes til Bild. … Ifølge dpa er en mandlig demonstrant blevet anholdt for episoden.

(Venstreradikale forsøger at forhindre AfD-kongres i Køln, 22. april 2017; Mere: RP Online, JF)



21. april 2017

Angrebet på Dortmunds spillerbus havde økonomisk motiv: MSM spekulerede i ‘højreradikale kræfter’

Mediedækningen af vejsidebomberne mod Borrusia Dortmunds spillerbus, illustrerer ganske fint problemet med de etablerede medier. Politiet finder islamiske bekenderbreve på gerningsstedet, og samme dag tager ‘Antifa’ ære på en venstreradikal nyhedsside. To dage senere kan Ritzaus Bureau fortælle, at det nok hverken var muslimer (eller venstreradikale, de skrives ud), men at sporene qua bekenderbrevenes atypiske henvisning til luftbasen Ramstein, førte til ‘højreradikale kræfter’ i Leipzig.

En 28-årig russer ved navn Sergej W. er anholdt. Han håbede på en større økonomisk gevinst, såfremt bomberne fik klubbens aktier til at falde i værdi. Godt politiarbejde, må man sige.

Fra JP.dk – Rapport: Islamister stod næppe bag busangreb i Dortmund.

“Eksperter i terrorbekæmpelse siger, at det især er atypisk, at der i brevene stilles krav om, at tyske Tornado-kampfly trækkes ud af Syrien. Det kræves også, at luftbasen Ramstein lukkes for amerikanerne.

– Det er fuldstændigt atypisk, siger Burkhard Freier, som følger radikale grupper i den tyske delstat Nordrhein-Westfalen.

Nyhedsmagasinet Focus citerer i en onlineudgave efterretningskilder for, at et spor i sagen fører til den østtyske delstat Sachsen.

Dermed bliver der lagt op til spekulationer om, at højreradikale kræfter eller militante fodboldfans fra Leipzig-området kan have stået bag angrebet.

(Islamisk bekenderbrev fundet ved gerningsstedet: “In namen Allahs…”; Foto: DM)

(Venstreradikale ‘Antifa’ bekender online: “Wir haben heute des bus den BVB…”; Foto: PI News)



16. marts 2017

Holland: Tyve procent fremgang til Geert Wilders – Ritzau & Co. omtaler det som ‘Wilders’ nedtur’

Europas ledere fryder sig over ‘Wilders’ nedtur’, skrev Ritzau, der konsekvent vinkler historier, så de bliver spiselige for internationalisterne. På samme måde med ikonet Ulla Terkelsen, der systematisk omtaler Geert Wilders med ideologisk præfiks, i modsætning til konkurrenterne.

TV2 har talt med Jeppe Juul, der netop har lanceret 24NYT.dk. Jan Birkemose fra Medietrends kalder 24NYT for ‘Fakenews’, da de efter hans mening skriver historier “som formentligt er fuldstændigt usande”. Ethvert medie der ikke flyder med mediestrømmens døde fisk, vil automatisk få dårlig presse. Jo mindre konkret kritikken er, jo færre fejl har de fundet.

Fra TV2 Online – Nyt dansk medie får hård medfart: – ‘Fake news’ og dårlig journalistik.

“Det indvandrekritiske medie 24nyt.dk har kun været i luften i kort tid, men er allerede blevet beskyldt for at udbrede falske nyheder…

Stifteren af mediet er nuværende chefredaktør Jeppe Juhl, som også er en del af det indvandrekritiske medie newspeek.info. Ifølge ham er 24nyt.dk vigtig i en tid, hvor de etablerede medier ikke er deres opgave voksen. …

Som eksempel på svigt fra de etablerede medier fremhæver han TV 2 News’ dækning af det hollandske valg.

Han mener, det er misvisende, når islamkritikeren Geert Wilders bliver udråbt som taber, når Frihedspartiet går markant frem, samtidigt med at den nuværende premierminister Mark Ruttes borgerligt-liberale parti VVD fik væsentligt færre stemmer end ved seneste valg.”

(Liberal vinder valget med 20 procent tilbagegang, Wilders taber med 30 procent fremgang)



13. marts 2017

AFA-leder Andreas Rasmussen, fra Projekt Antifa til Dagbladet Information, Ritzau og DR Online…

Det lykkedes ikke anklagemyndigheden at få AFA/Redox-leder Andreas Rasmussen dømt efter terrorparagraffen, men han blev dog dømt for flere alvorlige forhold, herunder vold. Fra fængslet skrev Andreas Rasmussen lange beretninger om isolationsfængslingens ubehageligheder, først anonymt til Projekt Antifa, senere til Internationalt Forums Gaia under aliase’et ‘Niclas’.

I 2014 stod han frem med navn i Dagbladet Information, og samme år deltog han i et norsk seminar i regi af ‘Skandinavisk Isolasjonsnettverk’. Ringen sluttes i torsdagens Information, hvor Andreas Rasmussen som journalist problematiserede forholdene for de indsatte i danske fængsler.

Artiklen blev en citat-historie på Ritzaus Bureau, og kunne blandt andet læses på DR.dk. Her lidt fra originalen på Information.dk – Flere selvmord i danske fængsler.

I 2016 begik otte indsatte i de danske fængsler selvmord. Det er en firedobling i forhold til året før og det højeste tal i de 11 år, som Kriminalforsorgens statistik dækker.

Alle undersøgelser på området dokumenterer, at det først og fremmest er mænd, der begår selvmord – både i fængsler og i samfundet som helhed. Det fortæller Lilian Zøllner, der er centerleder i Center for Selvmordsforskning.

‘Er man blevet varetægtsfængslet, så er man i en situation, der opleves som rædselsfuld og håbløst. Men har man god kontakt til sine nære relationer, f. eks. forældre, partner, søskende og børn, så kan det være en beskyttende faktor mod selvmord,’ siger centerledren.”

(Andreas Rasmussen i Dagbladet Information, 9. marts 2017)



10. marts 2017

Set i Fagbladet 3F: BJMF ville navngive ‘anonymiserede nedrivningsfirma’, bekymret for ‘asbest’-fare

Interessant artikel om rydningen af Jagtvej 69 i Fagbladet 3F, men mest for det der ikke fortælles. Bygge- Jord- og Miljøarbejdernes Fagforening (BJMF) er ikke bare en 3F-underafdeling, men en kommunistisk tidslomme, og forsøget på at stoppe nedrivningen tilbage i 2007 havde selvfølgelig et ideologisk motiv.

Jeg har tidligere gennemgået navne i BJMF’s top, og stødte eksempelvis på de to formænd Henrik Lippert (tidl. Danmarks Kommunistiske Parti) og Anders Olesen (Fonden Jagtvej 69, Foreningen Oprør). Sidstnævnte kom fra TIB-København, i lighed med Claus Hvitfeldt Christophersen (tidl. kandidat for Danmarks Kommunistiske Parti/Marxister-Leninister), der var tilstede da maskerede autonome angreb DNSB-hovedkvarteret i 1998. Tilstede var også Ole Søborg (Fagforeninger Mod Racisme, Ribus mv.) og Lars Pless (Kommunistisk Parti i Danmark), begge senere udvalgsmedlemmer for BJMF.

I stedet for at problematisere det faktum, at lønarbejdere blev nødt til at maskere sig for at undgå hævn fra venstreradikale, så vælger BJMF (3F) med stikordet ‘mulig asbestfare’, at få navngivet de truede håndværkere for på den måde at stoppe nedrivningen.

Artiklen er skrevet af Kit Lindhardt, der ifølge Twitter er journalist ved Ritzaus Bureau, og således ekspert i halve sandheder. Sakset fra Fagbladet 3F – Nu er det præcis ti år siden: Se mænd med ma sker rive Ungdomshuset ned.

“Det var sølvfarvede kraner uden synligt logo, der bid for bid flåede Ungdomshuset fra hinanden og jævnede det med jorden for præcis 10 år siden søndag 5. marts.

Nedrivningsfirmaet måtte ikke kunne blive identificeret af frygt for, at aktivister ville hævne sig.

Bygge- Jord- og Miljøarbejdernes Fagforening, BJMF, forsøgte at komme i kontakt med det anonymiserede nedrivningsfirma. BJMF var nemlig bekymret for, om der var asbest i den gamle bygning.

– Det så ud til, at firmaet bare gik til den uden at tage højde for, at der formentlig var en masse asbest i bygningen. Der var støv over det hele, og det kunne jo være til fare for københavnerne, siger Carsten Bansholm Hansen.

…De folk, der var med til at rive Ungdomshuset ned, var maskerede for at forblive anonyme. … – De havde tøj på uden mærker eller logo, og så havde de elefanthuer eller skimasker på, så man ikke kunne genkende dem, siger Carsten Bansholm Hansen fra BJMF.”

(Collage: TLB NYT, 2014)

BJMF-aktivist generer mand med ‘Stop jødeforfølgelserne’-skilt: “… pisse-ubehagelig. Det du står for.”

Oploadet Kl. 10:33 af Kim Møller — Direkte link12 kommentarer


23. februar 2017

Holland: Geert Wilders’ valgkamp-program lækket til marrokko-bande af marrokansk sikkerhedsvagt

“Læk får Geert Wilders’ parti til at aflyse kampagneprogram”, skriver Jyllands-Posten, i det der retteligt er et Ritzau-telegram. Det fortælles, at informationer om Wilders’ færden i forbindelse med den kommende valgkamp er lækket til marokkansk bande af ‘en sikkerhedsvagt’. Daily Express har en nok så interessant detalje – Security guard who protected Geert Wilders SUSPENDED over leak to criminal gang.

“A secret service agent who was part of the team responsible for protecting Geert Wilder has been suspended after allegedly leaking details about the Dutch election frontrunner to a criminal gang. …

Now it has been revealed details about the controversial politician’s movements have been leaked to a criminal gang – and reports suggest the suspect is of ‘Moroccan’ origin.

Dutch newspapers De Telegraaf and NRC Handelsblad and the country’s national broadcaster NOS identified the suspect as an experienced officer in his mid-30s.

While Secret Service chief Erik Akerboom said he could not confirm the man’s identity but confirmed he is from a ‘Moroccan background’.

(Geert Wilders med sikkerhedsvagter; Foto: Christian Science Monitor)

Oploadet Kl. 23:32 af Kim Møller — Direkte link15 kommentarer


22. februar 2017

DR om voldtægtsboom: “Forklaringen er dog næppe, at der bliver begået flere voldtægter end tidligere.”

I Radioavisen her klokken 14.00, blev det fortalt at antallet af voldtægtssager er eksploderet siden 2012, hvad blev forklaret med en ny og bedre praksis, og blev lanceret som en positiv udvikling. Jeg kan ikke lade være med at blive lidt imponeret, for det kræver trods alt visse evner, at dreje virkeligheden 180 grader.

Man kan angribe problemstillingen fra flere vinkler. Vi ved at der bliver flere og flere indvandrere og efterkommere, en gruppe vi ved er overrepræsenteret i de her sager. Alt andet lige betyder det, at der bliver begået flere voldtægter. Selvfølgelig kan noget være en konsekvens af en ny praksis, men udviklingen siden 2012 er faktisk ikke kun eksploderet indenfor ‘Voldtægt mv.’. Der er næsten identiske kurver i forhold til ‘Trusler’ og ‘Vold eller lignende mod offentlig myndighed’ og ‘Voldforbrydelser’.

Bemærk at forklaringen om ‘øget anmeldelsestilbøjelighed’ er baseret ikke bare på formodning, men også på ‘forhåbning’. Hvor der i 2012 var 317 voldtægtssager var der i 2016 hele 968. Det lader sig hverken forklare med en ny praksis eller en øget anmeldelsestilbøjelighed.

En klassisk Ritzau-vinkling på DR Online – Antallet af voldtægtssager eksploderer efter kritik.

“Antallet af voldtægtssager i landets politikredse er på få år eksploderet. Sidste år modtog politiet knap 1000 anmeldelser om voldtægt. Til sammenligning var der godt 300 anmeldelser tilbage i 2012.

Forklaringen er dog næppe, at der bliver begået flere voldtægter end tidligere.

– En del af forklaringen er, at vi i højere grad er gået over til at bruge det, vi kalder for ’skarpe journalnumre’ frem for undersøgelsesnumre. Og det giver en statistisk stigning i antallet af voldtægtssager, fortæller vicepolitiinspektør Lars Mortensen fra Nationalt Efterforskningscenter under Rigspolitiet. …

Ved gennemgang af 135 uopklarede voldtægtssager i efteråret 2015 fandt statsadvokaterne 67 sager, som burde optræde i de officielle statistikker. Men det gjorde de ikke. De var nemlig ikke journaliseret som voldtægtssager. På baggrund af kritikken har man i politikredsene indskærpet en ny praksis…

– Vi har som sådan ikke indtryk af, at der sker flere voldtægter. Men vi har formodning og forhåbning om, at en del af stigningen sker som følge af en øget anmeldelsestilbøjelighed.

– Det er set fra politiets side positivt, for det er vigtigt at få de her sager frem i lyset, siger Lars Mortensen.”

(Udtræk fra Statistikbanken)

Oploadet Kl. 16:15 af Kim Møller — Direkte link26 kommentarer


8. februar 2017

Ritzau fandt en brugbar sætning i PET-rapport: Falske nyheder er et ‘kæmpe problem’, skaber mistillid

Tirsdag udgav Center for Terroranalyse den årlige trusselsvurdering, der i lighed med tidligere år – i sagens natur, næsten udelukkende omhandler islamisk terror. Den 10 sider lange rapport afspejler i relation til venstre- og højreekstremisme, i høj grad det politiske klima. Eksempelvis noteres det, at “at aktioner fra højreekstremister kan føre til modreaktioner fra militante islamister eller fra personer i det venstreekstremistiske miljø i Danmark”. Venstreekstrem vold mod højreorienterede, er en modreaktion – ikke omvendt. Dybt forankret i varm luft.

Et enkelt citat fra rapporten er værd at gengive i sin helhed.

Sociale medier anvendes i stigende grad til at fremsætte truende og fjendtlige bemærkninger, herunder overfor offentlige personer, og til at sprede rygter og falske nyheder. Mens hovedparten af disse ytringer ikke fører til konkret angrebsplanlægning, vurderer CTA, at sådanne tilkendegivelser kan påvirke visse psykisk uligevægtige eller meget påvirkelige personer til at begå voldelige handlinger, der har karakter af terror.” (s. 8)

(PET, Center for Terroranalyse, Vurdering af terrortruslen mod Danmark, 7. februar 2017)

Den understregede sætning bruger Ritzaus Bureau som udgangspunkt for en hel artikel om falske nyheder. Journalist Jan Birkemose påpeger, at det her ‘kæmpe problem’, kan medføre at folk mister tilliden til ‘alt det sande, som for eksempel Ritzau skriver’. Fra EB.dk – Terror-advarsel i ny PET-rapport: Falske nyheder er et KÆMPE problem.

“Jan Birkemose, journalist, medieanalytiker og indehaver af medietrends.dk, som beskæftiger sig med tendenser i mediebranchen, kalder spredningen af falske nyheder for et kæmpe problem.

Han vurderer, at de kan være med til at sætte gang i nogle stemninger, som bliver forstærket af misinformationer. Det kan påvirke svage sjæle.

– Jeg kan sagtens se for mig, hvordan falske nyheder kan igangsætte en følelse, som får et ekstra twist, når man ikke skal forholde sig til sandheden. Det kan selvfølgelig påvirke både psykisk ligevægtige og uligevægtige, siger Jan Birkemose.

– Falske nyheder er et kæmpe problem. Man kan ikke bare isolere problemet til den falske nyhed alene. De ødelægger vores generelle tillid til informationer, så sande nyheder faktisk også risikerer at miste troværdighed, siger han. …

– Når selv USA’s præsident fuldstændig notorisk og med fuldt overlæg spreder falske nyheder, ender vi i en situation, hvor ingen kan stole på noget som helst. Heller ikke alt det sande, som for eksempel Ritzau skriver, siger Jan Birkemose.”



4. februar 2017

Medier gør fortalelse til bevidst løgn: Ikke ‘Bowling Green massacre’, men ‘Bowling Green terrorists’

‘Trump-rådgiver opdigter massakre i interview’ skriver Berlingske, og bringer en historie fra Ritzaus Bureu, som Jyllands-Posten eksempelvis giver overskriften ‘Trump-rådgiver ‘opfandt’ massakre på nationalt tv’. Under et interview med MSNBC om det såkaldte ‘Muslim ban’ henviste Kellyann Conway til ‘Bowling Green Massacre’, der ikke fandt sted. Der var en terrorsag relateret til Bowling Green involverende to irakiske flygtninge. Med ord som ‘opfandt’ og ‘opdigter’, insinueres der en bevidst løgn.

Hovedpersonen selv forklarer senere at hun ‘misspoke’, og henviser til en artikel fra 2013 om to irakiske terrorister der kom til USA som flygtninge, og bosatte sig i Bowling Green, Kentucky. Fra ABC-afsløringen – Exclusive: US May Have Let ‘Dozens’ of Terrorists Into Country As Refugees.

“Several dozen suspected terrorist bombmakers, including some believed to have targeted American troops, may have mistakenly been allowed to move to the United States as war refugees, according to FBI agents investigating the remnants of roadside bombs recovered from Iraq and Afghanistan.

The discovery in 2009 of two al Qaeda-Iraq terrorists living as refugees in Bowling Green, Kentucky — who later admitted in court that they’d attacked U.S. soldiers in Iraq — prompted the bureau to assign hundreds of specialists to an around-the-clock effort aimed at checking its archive of 100,000 improvised explosive devices collected in the war zones, known as IEDs, for other suspected terrorists’ fingerprints.

‘We are currently supporting dozens of current counter-terrorism investigations like that,’ FBI Agent Gregory Carl, director of the Terrorist Explosive Device Analytical Center (TEDAC), said in an ABC News interview to be broadcast tonight on ABC News’ “World News with Diane Sawyer” and “Nightline”.

‘I wouldn’t be surprised if there were many more than that,’ said House Committee on Homeland Security Chairman Michael McCaul. ‘And these are trained terrorists in the art of bombmaking that are inside the United States; and quite frankly, from a homeland security perspective, that really concerns me.’

As a result of the Kentucky case, the State Department stopped processing Iraq refugees for six months in 2011…

An intelligence tip initially led the FBI to Waad Ramadan Alwan, 32, in 2009. The Iraqi had claimed to be a refugee who faced persecution back home — a story that shattered when the FBI found his fingerprints on a cordless phone base that U.S. soldiers dug up in a gravel pile south of Bayji, Iraq on Sept. 1, 2005. The phone base had been wired to unexploded bombs buried in a nearby road.

An ABC News investigation of the flawed U.S. refugee screening system, which was overhauled two years ago, showed that Alwan was mistakenly allowed into the U.S. and resettled in the leafy southern town of Bowling Green, Kentucky, a city of 60,000 which is home to Western Kentucky University and near the Army’s Fort Knox and Fort Campbell. Alwan and another Iraqi refugee, Mohanad Shareef Hammadi, 26, were resettled in Bowling Green even though both had been detained during the war by Iraqi authorities, according to federal prosecutors.

… prosecutors later revealed at Hammadi’s sentencing hearing that he and Alwan had been caught on an FBI surveillance tape talking about using a bomb to assassinate an Army captain they’d known in Bayji, who was now back home – and to possibly attack other homeland targets.

‘Many things should take place and it should be huge,’ Hammadi told Alwan in an FBI-recorded conversation, which a prosecutor read at Hammadi’s sentencing last year.”

(Kellyanne Conway på MSNBC, 2. februar 2017)

Oploadet Kl. 10:43 af Kim Møller — Direkte link9 kommentarer
Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 

Næste side »



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper