31. oktober 2004

DR Udefra i frontalangreb mod vicepræsident Dick Cheney med ny pseudo-dokumentar

Emnet for denne uges Udefra var USAs vicepræsident Dick Cheney, og indkøbt var en ‘dokumentar’ fra canadiske CBCs Fifth Estate med den meget sigende titel: The Unauthorized Biography of Dick Cheney. CBC var dem med Conspiracy Theories, og værten i begge programmer var Bob McKeon – en ikke særlig tillidsvækkende person, for nu at sige det pænt. Den danske titel blev Skyggen bag Bush – Dick Cheney, ikke at forveksle med “mørkets fyrste” Richard Perle.

Tyge Petersen var synlig tilfreds under introduktionen til det han betegnede som et “nærgående og kritisk portræt” af vicepræsidenten der fik etiketten “en yderst kontroversiel person”.

Første ekspert var venstrefløjs-aktivi..journalisten Seymour Hersh, der kunne dementere tidligere Udefra-dokumentarer – ‘det handler ikke om olie eller Israel’… Men derimod om en ‘ide’ udtænkt af Dick Cheney. [Hersh var også medansvarlig for Die story: Operation Saddam Amerikas Propagandaschlacht, sendt på Udefra i januar under overskriften At sælge en krig]

Det dementerede en anden ekspert dog umiddelbart efter – det handler om “magt, egeninteresse og penge”.

Blandt de hidkaldte eksperter var de fleste gengangere. Seymour Hersh er nævnt – en anden var Dan Briody der her angriber Dick Cheney, hvor han i The Carlyle Group Exposed tidligere sendt i Udefra gik i clinch med Bush Senior.

Derefter gik det slag i slag med de sædvanlige udokumenterede påstande: “a family friend pulled some strings…”, suppleret med Bush-bashing ala “George W. Bush who squreeked through Yale himself with a C-average”.

Vietnam-krigen var en af hovedhistorierne, og sørme om ikke Dick Cheney undgik at blive udstationeret…

“Da USA meddelte at man ville indkalde gifte mænd som ikke havde børn, blev Cheneys første barn, med held og fin timing født 9 måneder senere.”

Dernæst blev der sat spot på Halliburton, et firma som Cheney tidligere var chef for – mens firmaet via et udenlandsk datterselskab handlede med Iran. Har Halliburton gjort noget ulovligt? Nej, det er heller ikke nødvendigt for “der er ingen mangel på beviser på at Halliburton var imod embargoen” – således er tankegangen, og værten Bob McKeon er generelt ikke kræsen. Lidt senere bliver Iran betegnet som “old businesspartners” velvidende at Halliburton havde flere selskaber end der er faktuelle fejl i Fahrenheit 9/11.

Skyggen bag Bush forsøger at bevise at Dick Cheney ’solgte krigen’ mod Irak til præsidenten, på samme måde som han ifølge dem også gjorde det for ti år siden under den første golfkrig. Her gik man og troede, at første golfkrig den startede med Saddam Husseins annektering af Kuwait. Tesen er at Cheney pressede CIA til at levere efterretninger, som kunne bruges til at underbygge krigen mod Irak – kilden… indtil nærmere oplyses: Canadiske CBC.

Der blev også plads til Uran-Nigeria-sagen, hvor en utilfreds Joseph Wilson atter engang fik taletid. Et indslag som næsten var identisk med den udgave fik i sidste uge med ‘Verden ifølge Bush’.


[Sammenlign med Verden ifølge Bush – og tjek evt. 1 & 2]

Generelt var dokumentaren ligeså tendensiøs som man kunne frygte. Virkemidlerne var ikke blot afliring af rygter, absurde påstande, underlødige antydninger, men også billedmanipulation der bragte minder frem om Scifi-filmen Blade Runner . Et godt eksempel: Wilsons kone, der også var CIA-agent – fik sin identitet lækket til en avis. Journalisten (Novak) vil kun sige han fik informationen fra ‘to ledende embedsmænd’ – Wilson digter selv videre – footage lavet til lejligheden:

Slutteligt var der ikke som vanligt debat i studiet om den netop viste film, men derimod et interview med David Gress om amerikansk politik og den igangværende valgkamp. Gress var fornuftig som altid, og aflivede uden videre sværdslag nogle af pseudo-dokumentarernes mange myter. Gress sagde eksempelvis at “Bush har skuffet i det kristne højre”, og når Tyge forsøgte at dreje dialogen ind på filmen med ord som “Der er også dem der påstår at han [Cheney] i virkeligheden er den der har magten i det hvide hus. Hvordan vurderer du det?” – fik han velfortjente rap over nallerne: “Det har han ikke. Det er der kun en der har, og det er George W. Bush!”

Udefras indkøb af dokumentarer til visning i månederne op imod den amerikanske valgkamp, fremstår for mig at se, som et monument over DRs manglende objektivitet. Jeg ved ikke om bz-organet TV-Stop dækker den amerikanske valgkamp, men hvis de gjorde, og havde midlerne – så ville de indkøbe nøjagtigt de samme film. Tyge Petersen skal fyres før han går på pension!

Oploadet Kl. 22:04 af Kim Møller — Direkte link8 kommentarer
Arkiveret under:

100.000 civile døde i Irak – tallet er rent gætværk, men var sanktionerne ‘gratis’

I fredags kunne man på DRs Tekst-tv læse at “mindst 100.000 civile irakere er blevet dræbt som følge af krigen i Irak”, samt at “de fleste er kvinder og børn som er blevet ofre for de allieredes luftangreb”.

Det er jo rent guf for krigsmodstanderne, men som sædvanligt er det halve sandheder. 100.000 er et lidt for rundt tal, og det virker ikke særligt troværdigt at amerikanerne har bombedræbt flere civile kvinder og børn end mænd. DR Online gav en lidt mere uddybende gennemgang, og det kan næppe undre at det blev til et indslag i fredagens TV-Avisen.

Udover det tvivlsomme kildegrundlag (interviews med familier), og det lidt for runde tal – så virker det påfaldende at en rapport af den karakter offentliggøres ugen før det amerikanske præsidentvalg.

Filtrat har bragt solid kritik af rapporten [1 & 2], og her fremgår det klart at såvel de ‘100.000’, som oplysningerne tallet er beregnet udfra – gør at analysen i praksis intet siger… Ja, altså udover at der dør flere visse steder end andre steder under krigshandlinger.

Iraqi Body Count – en anden politisk motiveret undersøgelse udført af forskere med samme fokus vurderer i skrivende stund dødstallet til et sted mellem 14.181 og 16.312.

Man skal pr. definition tage sådanne tal med et gran salt, og nyheden om ‘100.000’ døde irakiske civile burde egentlig følges op af de menneskelige omkostninger ved sanktionerne. Nogen der husker Unicef-udgivelsen Results of the 1999 Iraq Child and Maternal Mortality Surveys, og konklusionen fra afsnittet A note on estimation of under-five deaths for Iraq over the period 1980 to 1998, hvori det blandt andet lød:

“… if the substantial reduction in the under-five mortality rate during the 1980s had continued through the 1990s, there would have been half a million fewer deaths of children under-five in the country as a whole during the eight year period 1991 to 1998.”

Såfremt Bush Senior havde fjernet Saddam Hussein i 1991, så ville det have sparet den irakiske civilbefolkning for over 500.000 døde børn under fem år. Kilden var her FNs Unicef, men jeg husker bestemt at en af de internationale læge-organisationer talte om 1 mio. døde, hvad den yderste venstrefløj pyntede op til 1,5-2 mio.

Nutidens ‘krigsmodstandere’ skulle hellere kritisere Bush Senior for ikke at gøre jobbet færdig, da han havde chancen – fremfor at kritisere den nuværende præsident for at tage den naturlige konsekvens af 12 års fejlslagen FN-appeasement.

Hvis medierne er demokratiets vagthund, så er Ekstra Bladet i dette tilfælde en hvid puddel med lyserød sløjfe.

PS: Link til Lancet-rapporten: Iraqi Civilian Deaths Increase Dramatically After Invasion.

Oploadet Kl. 21:12 af Kim Møller — Direkte linkSkriv!
Arkiveret under:

Svend Aukens selektive udpluk fra amerikansk undersøgelse

Endnu et eksempel på Bush-bashing fra dagens Ekstra Bladet. Svend Auken i Frontalt-klummen om den amerikanske præsidentvalgkamp. Udover det vanvittige i at Ekstra Bladet vælger at kalde Svend Auken for “ekspert i amerikansk politik” , så fortæller artiklen en hel del om Svend Auken. Jeg bed mærke i følgende sentens:

“Bush-folkene har fat i alle de faste, hvide kirkegængere, der ikke stemt ved valget i 2000. 70 % af dem holder med præsidenten, der har sagt, at ‘Jesus er min politiske læremester, og biblen er mit program’.

De 70 pct. har Auken uden tvivl hentet fra den på Uriasposten tidligere omtalte analyse, som konkluderede at 70 pct. af ‘det religiøse højre’ stemte på Bush. Når nu Auken tillægger analysen så stor værdi, hvorfor vælger han så at supplere med et tilfældigt citat fra et vælgermøde – fremfor at fortælle at analysen han citerede fra placerer George Bush, som hørende til en mindre religiøs kategori.

Oploadet Kl. 16:47 af Kim Møller — Direkte linkEn kommentar
Arkiveret under:

Ekstra Bladet om sundhedstilstanden i “George Bushs hjemstat Texas”

Alle som følger med i de danske medier ved at Texas er befolket af religiøse fanatikere. Ekstra Bladet åbnede i dagens avis en ny front:

Oploadet Kl. 16:28 af Kim Møller — Direkte link3 kommentarer
Arkiveret under:

Propagandaen virker – om verdenshistoriens største politiske forbryderbande

De lange seje træk af utilslørede propaganda-dokumentarer imod Bush bærer nu frugt. Her et læserbrev i dagens Ekstra Bladet – Iøvrigt mener jeg:

Oploadet Kl. 16:15 af Kim Møller — Direkte link2 kommentarer
Arkiveret under:


30. oktober 2004

Kritik af DRs dækning af den amerikanske valgkamp i Weekendavisen

En sjælden kommentar til DRs dækning af den amerikanske præsidentvalgkamp i denne uges Weekendavisen ved Jesper Vind Jensen. Ikke meget nyt i artiklen – men for fuldstændighedens skyld, her lidt fra Bush-Kerry 10-0!:

Mange af de dokumentarudsendelser om USA, DR2 har vist i oktober, har været solid undersøgende journalistik – mens nogle har været stærkt ensidige. Men alle ti udsendelser har haft det til fælles, at de stiller præsident Bush i et dårligt lys. Weekendavisen har spurgt DR2s chef, Gitte Rabøl, hvorfor ingen af dokumentarudsendelserne har handlet om Demokraterne og fortalt om John Kerrys politiske og økonomiske bagland?

‘Jeg er faktisk i tvivl om, hvorvidt der er lavet gode, kritiske dokumentarprogrammer om Kerry. Vi har i hvert fald ikke kunnet finde nogen på markedet, der så ham nærmere efter i sømmene. Det er smadder ærgerligt,’ konstaterer Gitte Rabøl. Hun understreger, at DR2s USA-dækning skal ses i forhold til hele DR2s programflade og DR1 i øvrigt.

‘DR2 har andre programmer, hvor seerne har fået information om Kerry. Vi har for eksempel vist tre debatter mellem Kerry og Bush. På Deadline har der været analyser af Kerry fra vores udsendte i USA. Og på DR2s Debatten torsdag (28. oktober) aften repræsenterede Svend Auken og Uffe Ellemann-Jensen henholdsvis Kerry og Bush.’

– Har DR2 været klar over, at filmen Outfoxed blev finansieret af Kerry-tilhængere?

‘Jeg vidste det ikke, og jeg ved ikke om vores indkøber har været klar over det. Det ville have klædt os at have fortalt seerne det, hvis det er rigtigt. Det er i hvert fald ikke noget, vi bevidst har forsøgt at skjule. Men det burde have fremgået som en tydelig forbrugerdeklaration til seerne,’ erkender DR2-chefen.

Personligt kan jeg ikke klare udglattende fyld ala “Mange af de dokumentarudsendelser om USA, DR2 har vist i oktober, har været solid undersøgende journalistik…”, for journalisten kan næppe give et eneste eksempel. [Udfordring!]

Kritikken er dog som helhed hård og nødvendig, og underholdningsværdien er helt i top med DR2-chefens absurde bortforklaringer. Kan man kalde sig journalist uden at give indkøbte dokumentar-programmer en ophavsanalyse?

Oploadet Kl. 20:22 af Kim Møller — Direkte link3 kommentarer
Arkiveret under:


29. oktober 2004

Cand. Polit. Boye Haure om Bush: ‘Hvordan er det muligt at tage Bibelen bogstaveligt?’

Propagandaen virker! Her en Cand. Polit. ved navn Boye Haure i tirsdagens Kristeligt Dagblad: Kristendom og præsidentvalg. Et citat:

“George Walker Bush tilhører en kristen fraktion, der af nogle kaldes fundamentalistisk. Men hvordan er det muligt at tage Bibelen (Det Nye Testamente) bogstaveligt…

Som tidligere skrevet: 88 pct. af ‘det religliøse højre’ mener bibelen skal tages bogstaveligt. Bush tilhører ikke dette segment. [Kilde: John Green, Akron University]

Oploadet Kl. 20:37 af Kim Møller — Direkte link11 kommentarer
Arkiveret under:

‘Ingen sex for unge i Texas’ – rabiat fundamentalist fra Texas…

Igår skulle DR have sendt dokumentaren Hvid muslim i Texas, hvad blev udsat pga. strejken. Det er nemt at få det indtryk at DR scanner markedet for ‘dokumentarer’ om alt som kan relateres til George W. Bush. Sidste søndags var det:

– omhandlende religionens betydning for den texanske ungdom. Flere gange blev Bush omtalt, som ansvarlig for afholdenheds-politikken i staten, der ifølge dokumentaren ikke virkede. Dokumentarens emne – en bogstavtro kristen fundi:

– som benyttede lejligheden til at lufte påstanden om ‘huller i kondomerne’. [Udefra & Egon Tiedemann]

Hvad har det så med Bush at gøre. De kommer begge fra Texas.

PS: Originaltitel Texas teenage virgins (Channel Four) – DR presse kan næppe have set dokumentaren før de skrev omtalen.

Oploadet Kl. 20:19 af Kim Møller — Direkte link2 kommentarer
Arkiveret under:

Eminem kan ikke lide Bush – hvad mon Rune Lykkeberg synes om Enimen, tænkte DR…

Den amerikanske rapper Eminem har netop udgivet videoen Mosh, hvor han gør grin med præsident Bush. En sådan historie skal naturligvis inkluderes i 21.00-nyhederne (24/10), suppleret med kommentarer fra en uvildig kender af genren…

Oploadet Kl. 20:03 af Kim Møller — Direkte link3 kommentarer
Arkiveret under:

Fire dage offline – DR strejkede desværre kun den ene

Da en eller flere på en eller andet måde har udnyttet min ip-adresse til at spamme andre, måtte TDC tage sine forholdsregler – hvad i sidste ende betød at jeg ikke har været online siden mandag middag. Et stort problem, for som en Ceres-drikkende barfly forklarede mig på et værtshus for nogle år siden – så brygger Ceres i treholdsskift. DRs strejke torsdag var kærkommen, men rækker som en skrædder i helvede.

Oploadet Kl. 19:37 af Kim Møller — Direkte linkSkriv!
Arkiveret under:
Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 

Næste side »



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper