5. april 2015

Kenya: Al-Shabaab likviderer 147 på universitet – “If you were a Christian you were shot on the spot.”

Selvom hele 83 procent af indbyggerne i Kenya er kristne, så er flertallet i Garissa-området muslimer, og i stedet for oprette hashtag’et ‘Onekenya‘, burde det kristne Kenya forskanse og inddæmme efter israelsk forbillede. Fra Daily Mail – Up to 150 killed in Kenyan university massacre following al-Shabaab Easter Week raid….

“Up to 150 people have been murdered by masked al-Shabaab terrorists who stormed a Kenyan university and shot and beheaded Christians in the worst attack in the country in 17 years. The group raided the Garissa University College campus shortly after 5am local time yesterday, overwhelming guards and murdering people they suspected of being a Christian. …

The terrorists stuck mid-way through Holy Week, the most solemn period in the Christian calendar. Last night, the Christian students were planning to celebrate the Last Supper in preparation for Good Friday. Pictures on social media of one of the dorms showed bloodstained floors, bodies of male students and splintered wooden chairs. …

Student Omar Ibrahim told News24 Kenya: ‘I was in a group that was saved by the KDF (Kenya Defence Forces) just after 1pm.

‘We saw many many bodies, some did not have heads. I don’t know why someone would do such a thing.’

(Garissa University College i Kenya, 2. april 2015)

‘The gunmen were saying sisi ni al-Shabaab (Swaihi for we are al-Shabaab).’

Mr Wetangula said he could hear the gunmen interrogating fellow students hiding inside their rooms about their religion.

He said: ‘If you were a Christian you were shot on the spot. …, he said.

[…]

Mr Alanga said any students attending morning prayers at the university’s mosque at 5.30am were not attacked. …

Yesterday, Sheikh Abdiasis Abu Musab, al-Shabaab’s ‘military operations spokesman’, said: ‘We sorted people out and released the Muslims. ‘There are many dead bodies of Christians inside the building. We are also holding many Christians alive. ….'”

(#OneKenya på Twitter, 2. april 2015)

“Kenyanske præster, der ofte er blevet angrebet af militante islamister, frygter angreb på kirker i påsken og har hyret bevæbnede vagter under gudstjenesterne.” (Ekstra Bladet, 5. april 2015)

Oploadet Kl. 19:18 af Kim Møller — Direkte link31 kommentarer

Hvid vipstjert, Langesø, 5. april 2015

Få sekunder efter jeg spurgte kæresten om hun ville med en tur i skoven, opdagede jeg, at AGF spillede klokken 15. Det blev således en hurtig gåtur, og jeg tog kun kameraet frem for at fotografere årets første Citronsommerfugl. Det lykkedes heller ikke at komme på skudhold denne gang, men Hvid vipstjert er også en forårsbebuder. Den første Gransanger så jeg skærtorsdag.

(Spætmejse, Hole skov, 2. april 2015)

(Hvid vipstjert, Langesø Golf Club, 5. april 2015)

Oploadet Kl. 17:24 af Kim Møller — Direkte link6 kommentarer
Arkiveret under:

Klaus Rifbjerg (1931-2015): “For mig eksisterer der principielt ingen grænser…”

Forfatteren Klaus Rifbjerg døde i går, og set herfra står det politiske eftermæle ikke til at redde. Den Kroniske Uskyld var pligtlæsning i folkeskolen, men meget vand er løbet i åen siden hen, og han var noget nær personificeringen af kulturradikalismens dannelsesmæssige arrogance. Projektet lykkedes på mange måder. Rifbjerg kom på finansloven, normerne faldt, og sigende for projektet, så endte Rifbjerg selv som forstenet venstreorienteret. “Det ligger ligesom i kortene, at Enhedslisten må være mit parti”, fortalte han Adam Holm i et længere interview på DR2 sidste år.

Jeg nåede ikke at blogge udsendelsen, men fik dog sakset enkelte citater. Samtalen omhandlede blandt andet fænomenet Yahya Hassan. En mand der ifølge Rifbjerg burde være ’stolt over at være muslim’, og det var i virkeligheden ‘ikke så vigtigt’, at han var født i Danmark. Væsentligt for forståelsen af Rifbjerg, er at han ikke kun havde et had til Danmark, men også et had til kulturbærende danskere, ikke mindst den del af folket der stemte DF.

Konkret blev han i medierne citeret for det synspunkt, at “… der er 2000 begavede mennesker i Danmark – og resten er dumme. Politisk dumme, menneskeligt dumme.” Han talte sikkert sig selv blandt de begavede, selvom han halvdelen af året residerede i en lun bjergdal lidt nord for Malaga i Spanien. For danskernes regning. Umådeligt dumt.

Herunder tre citater der fortæller hvorfor Klaus Rifbjerg var et menneske af i går.

“Og det er ganske vist, at kan vi ikke hamle op med invasionen, er det såmænd nok fordi, vi ikke er bedre værd. Vi burde med entusiasme tage imod tilskudet på et tidspunkt, hvor vi – ærlig talt – ikke har så forfærdelig meget at byde på selv.” (Politiken 24. april l988)

Jeg vil overhovedet ikke sætte nogen grænse overhovedet (for hvor mange flygtninge og indvandrere, vi kan tage imod, red.)… ikke bare integration men samgifteri – blanding af racer – er racens overlevelse….Er der noget smukkere end mulatter? Der kommer fantastisk flotte fyre buldrende fra Tyrkiet og Pakistan og alle mulige andre steder fra, og sikke nogle herlige børn, der kunne komme ud af det…” (Aktuelt, 14. december 1991)

“Se dog de fanstastiske og flotte mennesker, der kommer ud af blandingsforhold i f.eks. de tidligere franske kolonier i Nordafrika. Tilførsel af nyt blod er et sundhedstegn. Hvis vi kun dyrkede hinanden, havnede vi i indavl og incest med en farlig degeneration med deformiteter som hareskår, misvækst, skæve hoveder og korte arme til følge… For mig eksisterer der principielt ingen grænser… det har gennem historien vist sig, at de fremmede stille og roligt har assimileret sig…” (Jyllands-Posten, 11. januar 1994)

(Scene fra filmatiseringen af Klaus Rifbjergs Den Kroniske Uskyld, 1985; Youtube)

Apropos. Hans Rustad om kulturradikale Carsten Jensen på Document.no

En av de infantile oppfinnelsene til 68’erne var troen på at forfattere var gode politiske veivisere. De var kloke – menn – nesten alltid menn. Men forfattere har sjelden greie på politikk. Carsten Jensen har det ikke. Han fremfører sitt budskap med alvor og suffianse, men det er vrøvl. Danmark har vært i front, fordi det etter systemskiftet i 2001 lovet aldri mer å stå for samarbeidspolitikk som den som ble drevet under okkupasjonen. Danmark ble et lite Israel i nord. Når islamismen erklærer krig må det bli konfrontasjon hvis man vil forsvare demokratiet. Det er selvsagt utålelig for venstrefløyen som kun leser ondskap inn i en slik fasthet. Der Danmark kolliderer med den muslimske verden, enten det er hjemme eller ute, gjør Jensen seg til forsvarer av deres selvfølelse. – Hvis folk i den tredje verden møter en danske er det som regel et F16-fly som slipper bomber i hodet på dem. Det har vi holdt på med lenge. Sier Jensen.

Det er ham som har valgt side.

Det er ikke noe nytt at forfattere blir overløpere. Det var de overfor kommunismen og det var de overfor fascismen. Nå er de det overfor islamismen.

Oploadet Kl. 11:48 af Kim Møller — Direkte link72 kommentarer

JP-leder om ’systemisk hybris’ i Sverige: “Hvor det fører hen, kan ingen vide med sikkerhed…”

Når man nu ved at David Trads har været politisk redaktør for Jyllands-Posten, USA-korrespondent for Berlingske og haft eget talkshow på TV2 News, så står det klart at venstrefløjens tale om ‘landets borgerlige medier’ ikke er andet end ideologisk fatamorgana. Herunder en usædvanlig god leder sakset fra langfredagens udgave af Jyllands-Posten (avisen der netop har givet Trads en platform at forsvenske Danmark fra) – Undtagelsen Sverige.

“Formelt set er der stadig ytringsfrihed og parlamentarisme i Sverige. Men den reelle situation er særdeles segregeret. Enten er man inde eller ude i Sverige. Det gælder ikke alene den politiske korrekthed, men ligeledes parlamentarisk, idet den almindelige politiske konkurrence er sat ud af drift de kommende otte år takket være den famøse ‘decemberaftale’, indgået mellem Rigsdagens partier minus Sverigedemokraterne.

Udskamningen af dette ene parti og dets 800.000 vælgere, som i meningsmålinger står til at blive flere og flere, er helt bevidst og villet, og sammenligningen mellem dagens spage kritik af indvandringen fra islamiske lande og jødehadet i 1930’ernes Nazityskland er normalbilledet på den anden side af Kattegat.

I Sverige er det normale blevet ekstremt, og undtagelsen reglen. Mens Latinamerika og andre dele af verden går i retning af stadig mere politisk og økonomisk frihed, mister svenskerne deres frihedsgrader, fordi de har gjort sig selv og hinanden til slaver af en moralistisk renhed, som forplumrer alting. Den sekulære godhedsideologi i medier, politik, kulturliv, industri og det svenske uddannelsessystem er i løbet af de seneste årtier slået igennem med en fart og tyngde, så selv de største skeptikere er blevet overrasket. Der er tale om en overvældende, systematisk hybris, der kan føre landet ud i en mangeårig krise – ikke alene økonomisk. Stater kan tåle mange tæsk, og det ville være præmaturt at forudsige et kollaps. Men Sverige bevæger sig skridt for skridt i retning af mindre kontrol med den sociale, politiske og demografiske orden. Hvor det fører hen, kan ingen vide med sikkerhed…

(David Trads i Aktuellt på SVT, 1. april 2015, kl. 21.00, min 18.30)

“David Trads’ adfærd i denne debat er generel for store dele af den politiske venstrefløj. Her gælder det ikke om at skabe en debatkultur, hvor meninger kan brydes og diskuteres, men snarere at intimidere og moralisere i forhold til højrefløjen og dens repræsentanter. Det er jo at lægge gift ud for den politiske debat, der er kernen i folkestyret.” (Søren Hviid Pedersen om Uhrskov/Trads-konflikten, 1. april 2015)

Oploadet Kl. 00:47 af Kim Møller — Direkte link13 kommentarer


4. april 2015

Francisco de Zurbarán, Guds lam, 1635-40

(Francisco de Zurbarán, Agnus Dei, 1635-40; Museo Nacional del Prado)

“This votive image was wide-spread in seventeenth-century Spain. It represents an Agnus Dei or ‘Lamb of God’, in allusion to Christ’s sacrificial death to save humanity.”

Oploadet Kl. 23:22 af Kim Møller — Direkte link6 kommentarer
Arkiveret under:

Tryk avler modtryk, bl.a. mod Arshad: “Jeg er helt uforstående over for det… Hvorfor er han så hadsk”

Hver dag sine notitser om danskere der overfaldes af udlændinge. Tidligt fredag morgen blev ‘en 21-årig mand‘ slået ned ved et diskotek i Odense. Natten til lørdag gik det ud over ‘en 19-årig‘, der blev slået og frarøvet 2000 kroner han netop havde hævet i en bankautomat i Århus.

Medierne nævner det kort, men med mindre offeret selv udpensler detaljerne på sociale medier, så kommer det ikke frem, at gerningsmanden er muslim og offeret dansker. Jeg kan ikke engang vide det med sikkerhed, men statistikken taler sit klare sprog.

Tryk avler som bekendt modtryk, og danskernes ikke-voldelige online-reaktion dækker medierne til gengæld med masser af detaljer, herunder ofte navngivne ofre. En mand skrev “Fuck dig din muslim” i forbindelse med en bilhandel på Den Blå Avis, og medier er i disse år spækket med muslimske offerhistorier. Ikke ofre for vold, men grim retorik på Facebook.

Man hører ofte, at danskernes retorik skaber skaber vrede indvandrere (Læs: muslimer), men rigtig mange danskere oplever i disse år islamisk dominanskriminalitet på konkret hold, og der kommer naturligvis en indfødt reaktion. En reaktion der nogle gange har med højrefløjen at gøre, men ikke altid – SF’ere har også børn med daglig gang i multikulturens frontlinier. Fra Jyllands-Posten – ‘Har lige stalket ham. Der er noget helt og aldeles galt på øverste etage’.

“‘Typisk muhammadaner pige, skabt til sex og sprede ben.’ Sådan har en 21-årig mand skrevet til en fremmed, muslimsk kvinde over Facebook. Da hun opdagede beskeden, smed hun mandens profil, navn og billede op i gruppen ‘Anmeld had og hån’. Herfra gik det stærkt.

‘Hans far begik åbenbart selvmord,’ skriver en af medlemmerne en halv time efter. … Andre i gruppen skriver direkte til den unge mand og skælder ham ud… Den 29-årige kvinde, der satte jagten på afsenderen i gang, fortæller:

‘Jeg var inde på en Facebook-side, hvor der blev solgt biler. Manden begyndte at blande sig helt vildt, skrev grimt til mig og sendte hadebeskeder til min indbakke. Jeg blev sur og vred. Jeg er helt uforstående over for det. Jeg har svært ved at forstå hans verden. Hvorfor er han så hadsk,’ siger Arshad, der ikke ønsker hele sit navn frem, da hun frygter at få flere hadebeskeder.

Hun siger, at hun i perioder får flere hadebeskeder om ugen…”

(Jyllands-Posten, 3. april 2015, s. 10; Se evt. Uriasposten)

Oploadet Kl. 19:05 af Kim Møller — Direkte link4 kommentarer

S-politiker, sognepræst Flemming Pless er ‘lodret uenig’ i “at kristendom skulle være bedre end islam”

Man hører med jævne mellem ved festlige lejligheder, at Kristendommen og Islam har samme Gud. Direkte sammenligninger er således på ingen måde uacceptabel, hvis blot det kan bruges til at markedsføre multikulturen. Fra Berlingske – Naser Khader: ‘Kristendom er bedre end islam’. (se evt. Mai Mercados Berlingske-kronik)

“Med overskriften ‘Kristendommen er bedre end islam’ ruskede Mai Mercado (K) i en kronik i Berlingskes langfredagsavis lidt op i påskefreden. Og netop placeringen på den for kristne så hellige dag var ikke tilfældig. For få danskere er ifølge Mai Mercado nemlig bevidste om deres kristne kulturarv.

‘Man kan ikke sætte lighedstegn mellem danskhed og kristendom, men en væsentlig del af det at være dansker har med kristendommen at gøre. Det er en del af vores identitet,’ skrev hun. …

‘Alle muslimer siger også, at islam er bedre end kristendommen, og på det punkt skal man ikke være berøringsangst. Hvis man synes, at en anden religion er bedre, så bør man konvertere. Alle religiøse betragter lige præcis deres religion som værende bedst,’ siger Naser Khader.

[…]

‘Det handler ikke om sund fornuft, men om at der er et folketingsvalg på vej,’ siger derimod sognepræst og medlem af Regionsrådet for Socialdemokraterne, Flemming Pless, som er lodret uenig i Mai Mercados påstand om, at kristendom skulle være bedre end islam.

‘»Hvad er højest? Et tordenskrald eller Rundetårn?,’ spørger han retorisk.”


Tønder-socialdemokrat afviser tysk skiltning: Lad os ‘være danskere i ånd og sjæl også på byskiltene’

Selvom sagen må siges at have stor historisk-kulturel betydning, så er argumenterne 100 procent økonomiske. En socialdemokrat skiller sig positivt ud. Fra Flensborg Avis – Stemmer om tosprogede byskilte.

“Nu overvejer Tønder Kommune, hvorvidt skiltene på den danske side også skal være tosprogede. …

– Vi havde ikke diskuteret det politisk på daværende tidspunkt, men jeg har ikke noget personligt problem med, at vi skilter med de tyske bynavne på kommunens henvisningsskilte. Det vil være en fordel i vores område, da vi har mange tyske turister. …

– Forslaget om topsprogede byskilte er en god ide. Det er den officielle holdning i Dansk Folkeparti i Tønder.

Socialdemokraterne er derimod delt. Lars Rytter (S) er medlem af økonomiudvalget, og han synes personligt, at forslaget er en god ide. … Hans partikollega Palle Gravers­gaard (S)… har svært ved at se nødvendigheden.

– … jeg kan ikke se behovet. Vi har en særlig historie i Nordslesvig, da vi har været under en fortyskningsproces, så lad os lade det ligge og være danskere i ånd og sjæl også på byskiltene, siger Palle Gravers­gaard.”

(Tysk postkort, ca. 1910: Tondern, “Kreisstadt im Königreich Preußen, Provinz Schleswig-Holstein”)

Oploadet Kl. 07:15 af Kim Møller — Direkte link32 kommentarer


3. april 2015

Redox & Co. fik støtte fra Kommunistisk Arbejderparti – Redox-fotograf til SIAD-demo i Horsens…

Antifascistisk Aktion og Researchkollektivet Redox er to sider af samme sag, men der er flere forgreninger, herunder Produktionskollektivet Opbrud. Fornyligt offentliggjorde de filmen ‘Näste Station Rönninge‘, omhandlende vellykket chikane af svenske nationalisters årlige Salem-march. Filmen er støttet af de sædvanlige. Det være sig Enhedslisten Gribskov, Rosafonden, 1. majfonden, samt Den almennyttige fond af 15. september 1968. Sidstnævnte er identisk med de jordiske rester af Kommunistisk Arbejderparti. Den kommunistiske arv fornægter sig ikke. Herunder ses Redox’ Simon Bünger Paulsen i færd med at foto-registrere tilhørere til årets 7. SIAD-demonstration i Horsens.

(Redox’ Simon Bünger Paulsen til SIAD-demonstration i Horsens, 30. marts 2015)

“Vi får konkrete dødstrusler, og samtidig med at vi er ude og afdække deres demonstrationer, så forsøger de at angribe os.” (Simon Bünger Paulsen på TV2 Lorry, 22. marts 2015)

“På vej ind på demonstrationspladsen skubbede en blåjakket Redox-fotograf der tog billeder af de tilstedeværende til Anders Gravers. Anders stod heldigvis godt fast, så det var Redox-fotografen der væltede lidt. Han havde bagefter den frækhed at sige, at det var Anders der havde skubbet til ham, men heldigvis så politiet episoden, så de vidste hvem der skubbede. Redox-fotografen blev vist udenfor demonstrationen.” (SIAD, 31. marts 2015)

Oploadet Kl. 00:23 af Kim Møller — Direkte link26 kommentarer


2. april 2015

Tina Magaard mobbet ud af islamforskningen: “Det skal du ikke tale om, for det kan højrefløjen bruge.”

Sidste uges interview med Tina Magaard i Berlingske bragte interessante ting for dagen, men hun er tilsyneladende vågnet op til dåd. Fremragende interview af Søren Villemoes i seneste udgave af Weekendavisen – Folk vil tro, du er racist (ikke online). Køb avisen og læs det hele.

“I dag underviser hun i virksomhedsetik (CSR) på AU Herning. Det er langt fra, hvor hun befandt sig for små ti år siden. … I dag har hun forladt islamisme som professionelt interesseområde, men de sidste måneders begivenheder har fået hende til at tage bladet fra munden:

‘Situationen er alvorlig. Vi har lige oplevet terror på nært hold, og i Mellemøsten er Islamisk Stat i gang med kulturmord og storstilede massakrer. I Frankrig er debatten om disse emner i fuld gang, mens den i Danmark nærmest står stille, måske fordi man ikke som i Frankrig har forskere, der beskæftiger sig med feltet uden at være fedtet ind i de tabuer, der præger islamforskningsmiljøet,’ siger hun.

[…]

I sin ph. d.-afhandling beskæftigede hun sig med vestlige fascistiske bevægelser, men da hun i 2002 afleverede afhandlingen ved Sorbonne var fokus allerede skiftet til politisk islam. …

Jeg havde på statskundskab fået et helt begrebsapparat til at analysere og forstå fascismen. Det skete bare rigtig tit, at jeg stødte ind i begivenheder, hvor islamismen præsenterede forstyrrende ligheder med fascismen. Den passede punkt for punkt. Både i synet på kvinder, på anderledes tænkende og brugen af vold som politisk middel. Det var fortrinsvis gennem kontakten med mellemøstlige kunstnere, ateister, zoroastrer, baha’ier og kristne, jeg fik informationerne, men også af og til fra islamisterne selv. Det, som alle disse var rørende enige om, var, at når islamisterne gjorde, som de gjorde, så var det, fordi det stod i Koranen og Hadith. Det var helt i modstrid med, hvad jeg læste i den moderne islamforsknings værker…

[…]

Det var en udgivelse dedikeret til den franske forfatter David Rousset. Han havde været kommunist og modstandsmand under krigen og var spået en lovende forfatterkarriere. I 1949 opdager han, at der i Stalins Sovjet eksisterer koncentrationslejre.

Som en, der selv har overlevet ophold i to af nazisternes lejre, bliver Rousset oprevet og er den første, der bruger ordet ‘ gulag’ på fransk.

‘Alle slår hånden af ham. Der er kun nogle ganske få af hans nærmeste venner tilbage. Ellers mister han hele sit netværk. Hans forfatterkarriere ligger i ruiner. Selv blandt folk, der ikke var kommunister, mente man ikke, at han skulle tale om Stalins forbrydelser. Højrefløjen kunne jo bruge det, sagde man. Han lever resten af sit liv som udstødt. På en beskeden levefod. Han fik først oprejsning med dette posthume nummer, som Noël gav mig,’ fortæller hun.

Først forstår Magaard ikke Noëls pointe. Men som tiden går, dæmrer det. …

– Hvad har du da til fælles med David Rousset?

‘Jeg kan genkende det med, at man tager et tabu op, som man får ondt i maven af at tie stille med. For så at blive stemplet som ‘ikke stueren’. Og at man hele tiden møder argumentet: Det skal du ikke tale om, for det kan højrefløjen bruge. Folk, der kendte mig godt, har stået og råbt og tigget mig, om jeg ikke nok ville glemme det, for ‘folk vil tro du er racist’. I det miljø var det den absolutte sociale død, og slut på den akademiske karriere, for uden netværk, ingen karriere. Heldigvis havde jeg et bredt netværk, fordi jeg har været i kontakt med flere forskellige akademiske miljøer i løbet af mine studier. Derfor gik det ikke så slemt for mig som for Rousset, fordi jeg ikke var 100 procent afhængig af det ene miljø omkring islamforskningen.

[…]

‘Jeg kom jo med min baggrund fra Sorbonne, hvor man stadig holdt fast i den klassiske dannelse. Mit holdepunkt var Plutarks definition af, hvordan man skal opføre sig: Aldrig have personligt had på trods af kontrasterende synspunkter; være kompromisløs i den offentlige debat, men aldrig nære bitterhed mod politiske modstandere, og altid sørge for at opretholde en hjertelig tone over for modstanderne, så snart man er kommet ned fra debatpodiet. Det prøvede jeg at leve efter, men jeg syntes desværre, jeg i islamforskermiljøet fandt den præcis modsatte attitude: At man nægtede at debattere, men til gengæld gjorde alt, hvad der var muligt for at bagtale mig og ramme mig personligt. Jeg elsker den skarpe debat, hvor analyser, vurderinger og synspunkter fyger, men det er der simpelthen ikke nogen fra det miljø, der har villet gå ind i,’ siger hun. …

– Hvad var det da for ting, de ikke følte, at de kunne sige?

For eksempel at arabere også kunne være racister. Og at der i religionen er nogle dogmer, som konflikter med menneskerettighederne, hvis man følger dem bogstaveligt. Og så skulle man selvfølgelig hade Dansk Folkeparti,’ siger hun og tilføjer: ‘Jeg håber virkelig, at den nye generation af islamforskere vil bryde med de her tabuer, og ikke hænge fast i gammeldags forklaringer om, at alting er danskernes racisme og den europæiske kolonialismes skyld…’.”

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 

« Forrige sideNæste side »



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper