4. november 2019

Mads Kastrup: “Var jeg selv statsminister, havde jeg bedt Jonas Eika om at… rydde op på sit værelse.”

Her til morgen kunne man på Radio4 høre en længere debat om bandeord. Det handlede om kontekst, og blandt de interviewede var Enhedslistens Pelle Dragsted. Efter han havde talt om sit hyppige brug af bandeord, forklarede eksperten at det drejede sig om sociale klasser. Ikke et ord om at Pelle Dragsted er lægesøn, og kampen for arbejderklassen er påtaget af ideologiske årsager. Jeg kender ikke Jonas Eikas udgangspunkt, men han lyder næsten som en parodi på en forkælet voksen-teenager fra den pænere middelklasse.

Mads Kastrup kommenterer prisvindende Jonas Eika på EB.dk – Ryd nu op på dit værelse.

“Eikas tale var en påmindelse om, at der fortsat findes krigere i kultur- og værdikampen, der ikke er for smålige til at modtage 350.000 gavekroner og samtidig hævde, de lever i et fornæret, ekskluderende og umenneskeligt samfund. Det ville i og for sig alt sammen være ligegyldigt, hvis ikke man havde fornemmelsen af, at Eika repræsenterer en samfundsanalyse, der forbløffende nok fortsat er udbredt.

Der findes en forestilling om kunstnere som de gode mennesker. Som ægte mennesker, hvis følsomhed gør dem til sandsigere i etiske og moralske dilemmaer. Eksempelvis når man står med asylsøgere. … Vi kan kalde det Carsten Jensen-skolen.

… En analyse af de nordiske velfærdsstater, der beror på, at deres hvide opfindere og beboere er koloniale brutalis’er, der undertrykker tilrejsende, fredselskende muslimer, er naturligvis blind for virkeligheden, ubehjælpsom samt selvudleverende.

Det var nok også det, statsminister Mette Frederiksen tænkte. Hun sad der, blev direkte tiltalt af den unge forfatter-hedspore ved prisoverrækkelsen og tænkte: Nu har han lige fået en ordentlig røvfuld lommepenge, og hvad står han så og kalder mig? ’Statsracist’!

Var jeg selv statsminister, havde jeg bedt Jonas Eika om at gå tilbage og rydde op på sit værelse. …”

Oploadet Kl. 11:17 af Kim Møller — Direkte link30 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/105660/trackback

30 Comments »

  1. Carsen Jensen skolen hah.
    Er jeg dum hvis jeg fik medlidenhed med Mette F? Hun er trods alt kun lige over midten og det er vel ikke hendes værk det her?

    Kommentar by Realist — 4. november 2019 @ 11:42

  2. Fin stilren reference to Jordan Peterson af Kastrup.

    Kommentar by Morten Simonsen — 4. november 2019 @ 11:44

  3. “Eikas tale var en påmindelse om, at der fortsat findes krigere i kultur- og værdikampen, der ikke er for smålige til at modtage 350.000 gavekroner og samtidig hævde, de lever i et fornæret, ekskluderende og umenneskeligt samfund.”

    Mads Kastrups indlæg må være skrevet, før Jonas Eika oplyste, at han forærer pengene fra Nordisk Råds Litteraturpris til beboerne på udrejsecenter Sjælsmark.

    https://jyllands-posten.dk/kultur/ECE11730467/jonas-eika-foraerer-litteraturprispenge-til-sjaelsmark/

    Kommentar by np — 4. november 2019 @ 11:47

  4. At 1
    Det er utroligt, at hun skal finde sig i sådan en snothvalp.
    Håber, at hun næste år melder afbud, og i stedet passer sit arbejde.

    Kommentar by Bastardo — 4. november 2019 @ 11:50

  5. Er der nogen, der ved, hvordan skatte- og gaveafgiftsreglerne er i en sådan situation?

    Kommentar by Bastardo — 4. november 2019 @ 11:52

  6. Han har nok fået kolde fødder efter at have læst aviserne. Han skynder sig at bekendtgøre at han forærer pengene væk til fordel for Danmarks islamisering. Han har jo sin karriere og fremtid at tænke på. Han skulle nødigt blive betragtet som en hykler i det Carsten Jensen-segment, som skal købe hans bøger og sikre hans fremtidige levevej.

    Kommentar by JC — 4. november 2019 @ 11:53

  7. Jeg skal ikke læse hans noveller. Hvordan kan et følelsesmenneske uden jordforbindelse kunne skabe et fiktivt univers, som rationelle mennesker, der tænker på deres efterkommeres fremtid, gider sætte deres ben i. Spild af tid. Der findes så mange andre mere interessante og givende ting at beskæftige sig med.

    Kommentar by JC — 4. november 2019 @ 12:00

  8. Follow the money! Hvem betaler? Dig. Venstrefløjserne får løbende mia af kroner af skatteyderne, der også betaler Danmarks Radio, der laver venstrefløjs propagada. Det må stoppes nu. Dræn sumpen. Før det er for sent.

    Kommentar by A-mad — 4. november 2019 @ 12:03

  9. Der er et gammelt ord der siger at man ikke skal bide i den hånd der fodrer en. Det blæser han nok på, fordi han har indset at danskerne er nogle sløve padder der finder sig i hvad som helst og tilmed betaler for det.

    Kommentar by JC — 4. november 2019 @ 12:10

  10. Jeg fornemmer at Mads Kastrup har lyttet til Jordan B. Peterson. Det burde Jonas Eika måske også prøve.

    Kommentar by Hr. Snusk — 4. november 2019 @ 12:49

  11. .

    At det er VANVITTIGE OG UHYGGELIGE TIDER vi lever i, er vist klart for de fleste selvstændigt tænkende danskere. At det er en samling multi-kulti begejstrede tåber og kommunister der har tildelt rødkålshovedet Jonas Eika prisen, er der vel ingen tvivl om? Jonas er jo en nyttig idiot for godheds- og indvandringsindustrien.

    Jonas er en judas, for i realiteten er han hæmningsløs i sin støtte til at de røde skal have lov til at udslette Danmark som det danske folks fædreland, folkehjem, livsgrundlag og hjemstavn. Men at folkefjender og landsforrædere kan blive hyldet og tiljublet af de kliker som går ind for udemokratisk totalitær politik og danskernes fordrivelse/udskiftning og etniske udrensning, er efterhånden ingen overraskelse. Danmark har længe været regeret af tosser, pampere og krapyl.

    Jonas er enten koldt beregnende eller en virkelig stupid type.

    Kommentar by TP — 4. november 2019 @ 13:37

  12. .

    Selvom feminist-trollen “np” nu har afsløret sig selv som tilhænger af afrikanisering og islamisering, og en række bloggere har taget afstand fra hende, fortsætter hun uanfægtet med at indsende sine hykleriske, forvirrede og underlødige kommentarer. Se “Hysterisk verdensredder/dit fede svin” bloggen, de sidste 1O-12 indlæg.

    Kommentar by TP — 4. november 2019 @ 13:44

  13. Jonas Eika lever i en parallel verden hvor en lille klike af anti-fascister bekræfter hinanden i rigtigt og forkert. Han blev sikkert forbavset over den mur af tavshed, skuffelse og forundring han mødtes med da han fyrede sin salut af ved prisoverrækkelsen. Hvor blev bifaldet dog af?

    Kommentar by Zatopek — 4. november 2019 @ 14:06

  14. Den venstreradikale og islamofile chefredaktør Poul Madsen må have været fraværende på redaktionen den dag, hvor Mads Kastrup skrev ovenstående kommentar.

    Måske var gammelkommunisten Pølle Madsen til generalforsamling i AFA eller Hizb ut-Tahrir?

    Kommentar by Revisoren — 4. november 2019 @ 14:08

  15. @np: Jonas Eika kan formentlig ikke komme til at aflevere pengene til beboerne på Sjælsmark Udrejsecenter. De må, mig bekendt, ikke modtage noget som helst udefra. Så han bliver nok nødt til at forære dem til nogle væmligboere.

    Kommentar by ino — 4. november 2019 @ 14:41

  16. Kommentar fisket fra facebook:
    “Hvem er Jacob Eika?
    Sikkert en junkie forfatter, der ikke vandt nogen pris, for sin bog “Mig, mig, mig” udgivet som PIXIgyser med hele 8 sider.

    En junkieforfatter spasser ud i sin PIXIgyser på hele 8 sider, og hans ordblinde læsere er begejstrede for hans fordrukne junkietrækkerdrengsudseende og tilhørende omtågede stofforvirrede rablen..
    Lige noget til fredagsnumsenumse med de andre badesandalsbevæbnede jobcenterbesættere og slikbutiksfallenter..”

    Kommentar by Hul igennem? — 4. november 2019 @ 14:48

  17. Den afsluttende sætning må kandidere til Årets Citat 2019.

    Fra EB.dk, Mads Kastrup om Jonas Eika:
    “Var jeg selv statsminister, havde jeg bedt Jonas Eika om at gå tilbage og rydde op på sit værelse. I det mindste ryddeligt nok til, at et gulv og en jordforbindelse dukkede op.”

    Kommentar by Dansk Stolthed — 4. november 2019 @ 14:52

  18. Du er da bare en alt for langsomt opfattende opportunist Jonas Eika! – Hvis du havde været et menneske med format, så havde du straks ved overrækkelsen meddelt publikum, at pengene ville gå ubeskåret videre til Sjælsmark; og herefter, med et let buk forladt scenen uden videre ståhej!?

    Nu hvor skammen har ramt dig Jonas Eika, så forsøger du, som den luskepeter du tilsyneladende er, at redde stumperne – Tror du virkelig, at der er nogen som hopper på din limpind? Hold kæft hvor er du dog en primitiv nar!

    Kommentar by T. Flodur — 4. november 2019 @ 15:20

  19. Og prisen for Whataboutery går igen-igen-igen til trolden np

    Kommentar by Træt — 4. november 2019 @ 16:56

  20. JC og Flodur I kom mig i forkøbet :)

    Han blev først ramt af sin dårlige samvittighed da han læse aviserne. Nu ærgre han sig en lort i halsen over han var så rapkæftet. 350 tusinde lige ned i skraldespanden.

    Good Ridance – AssHat!

    Kommentar by Santor — 4. november 2019 @ 17:14

  21. ino kl. 14:41

    Jonas Eika præciserer selv på facebook:

    Citat begyndt:

    Eftersom flere medier har offentliggjort artikler om, hvad der skal ske med pengene fra Nordisk Råds litteraturpris, virker det nødvendigt at sige: De skal omfordeles. De skal ikke “doneres” eller “gives.” Det er ikke et moralsk eller humanitært spørgsmål, men et politisk og praktisk spørgsmål. En stor del af pengene kommer med al sandsynlighed til at gå til kampen for at få lukket udrejsecentrene, det vil sige: at få afskaffet lejrsystemet, detentionssystemet, deportationssystemet. (At sikre en form for social og økonomisk støtte til de mennesker, der i udrejsecentrene bliver frarøvet de mest grundlæggende rettigheder, den mest basale selvbestemmelse, er selvfølgelig også en del af den kamp.) Men beslutningen om den præcise omfordeling er ikke min alene; min plan er, at den skal træffes i fællesskab, af personer som er en aktiv del af forskellige antikapitalistiske og antiracistiske kampe.

    De overskrifter der har floreret (variationer over ”Forfatter donerer præmie til Sjælsmark”) – samt Naser Khaders og andre politikeres udtalelser om, hvad jeg bør gøre med pengene – peger for mig at se mest på:

    1) et borgerligt ideal om den konsistente og velgørende borger, der administrerer sig selv og sine midler med ren samvittighed – og gør det med fuld gennemsigtighed. Det ideal vil jeg ikke leve op til, derfor har jeg ikke villet sige noget om pengene. Nu da det alligevel er blevet nødvendigt, kan jeg samtidig sige til diverse journalister og politikere, der læser med her: It’s none of your business.

    2) en offentlighed der ikke er i stand til at tænke på flygtninge og migranter som politiske subjekter. Og det på trods af, at folk, som er placeret i Sjælsmark og Kærshovedgård, længe har gået forrest i kampen for at få lukket lejrene. De har arrangeret demonstrationer og sultestrejker og mobiliseret et solidarisk miljø omkring sig. De er kommet med tydelige udtalelser og krav, og gør det igen d. 30. november – til alle, der gerne vil støtte op om deres kamp, kom til demonstrationen:

    https://www.facebook.com/events/2106590379440688/

    Til folk på Sjælsmark, og de organisationer, der er blevet nævnt i artiklerne: Jeg er ked af forvirringen. Den oprindelige artikel i Politiken blev skrevet på baggrund af et interview med min redaktør, der flere gange understregede over for journalisten, at det endnu var usikkert, præcis hvor pengene skulle hen og hvordan. Da jeg opdagede nyheden, forsøgte jeg at præcisere over for Politiken, men da var overskriften desværre allerede blevet kopieret af mange andre medier.

    Citat slut.

    Link:

    https://www.facebook.com/pg/Sj%C3%A6lsmarks-Venner-502380140272964/posts/

    Desværre er det nødvendigt at præciserere, at jeg kun refererer fakta. Jeg sympatiserer som konservativt sindet naturligvis ikke med Jonas Eikas kamp mod “kapitalismen”.

    Det vil imidlertid prelle af på mine store fans her på sitet, “TP” og “Træt”. For nogen er det en uoverkommelig intellektuel opgave at skelne mellem kendsgerninger og politiske holdninger. De er permanent i deres følelser vold. Det er ikke et rart sted at være. Især ikke når følelserne kun er hadefulde.

    Kommentar by np — 4. november 2019 @ 20:00

  22. ino kl. 14:41

    Jonas Eika præciserer selv på facebook:

    Citat begyndt:

    Eftersom flere medier har offentliggjort artikler om, hvad der skal ske med pengene fra Nordisk Råds litteraturpris, virker det nødvendigt at sige: De skal omfordeles. De skal ikke “doneres” eller “gives.” Det er ikke et moralsk eller humanitært spørgsmål, men et politisk og praktisk spørgsmål. En stor del af pengene kommer med al sandsynlighed til at gå til kampen for at få lukket udrejsecentrene, det vil sige: at få afskaffet lejrsystemet, detentionssystemet, deportationssystemet. (At sikre en form for social og økonomisk støtte til de mennesker, der i udrejsecentrene bliver frarøvet de mest grundlæggende rettigheder, den mest basale selvbestemmelse, er selvfølgelig også en del af den kamp.) Men beslutningen om den præcise omfordeling er ikke min alene; min plan er, at den skal træffes i fællesskab, af personer som er en aktiv del af forskellige antikapitalistiske og antiracistiske kampe.

    De overskrifter der har floreret (variationer over ”Forfatter donerer præmie til Sjælsmark”) – samt Naser Khaders og andre politikeres udtalelser om, hvad jeg bør gøre med pengene – peger for mig at se mest på:

    1) et borgerligt ideal om den konsistente og velgørende borger, der administrerer sig selv og sine midler med ren samvittighed – og gør det med fuld gennemsigtighed. Det ideal vil jeg ikke leve op til, derfor har jeg ikke villet sige noget om pengene. Nu da det alligevel er blevet nødvendigt, kan jeg samtidig sige til diverse journalister og politikere, der læser med her: It’s none of your business.

    2) en offentlighed der ikke er i stand til at tænke på flygtninge og migranter som politiske subjekter. Og det på trods af, at folk, som er placeret i Sjælsmark og Kærshovedgård, længe har gået forrest i kampen for at få lukket lejrene. De har arrangeret demonstrationer og sultestrejker og mobiliseret et solidarisk miljø omkring sig. De er kommet med tydelige udtalelser og krav, og gør det igen d. 30. november – til alle, der gerne vil støtte op om deres kamp, kom til demonstrationen:

    (facebook-link som jeg sløjfer, red.))

    Til folk på Sjælsmark, og de organisationer, der er blevet nævnt i artiklerne: Jeg er ked af forvirringen. Den oprindelige artikel i Politiken blev skrevet på baggrund af et interview med min redaktør, der flere gange understregede over for journalisten, at det endnu var usikkert, præcis hvor pengene skulle hen og hvordan. Da jeg opdagede nyheden, forsøgte jeg at præcisere over for Politiken, men da var overskriften desværre allerede blevet kopieret af mange andre medier.

    Citat slut.

    Link:

    https://www.facebook.com/pg/Sj%C3%A6lsmarks-Venner-502380140272964/posts/

    Desværre er det nødvendigt at præciserere, at jeg kun refererer fakta. Jeg sympatiserer som konservativt sindet naturligvis ikke med Jonas Eikas kamp mod “kapitalismen”.

    Det vil imidlertid prelle af på mine store fans her på sitet, “TP” og “Træt”. For nogen er det en uoverkommelig intellektuel opgave at skelne mellem kendsgerninger og politiske holdninger. De er permanent i deres følelser vold. Det er ikke et rart sted at være. Især ikke når følelserne kun er hadefulde.

    Kommentar by np — 4. november 2019 @ 20:03

  23. Skrup nu af SimoNP

    Kommentar by Træt — 4. november 2019 @ 21:48

  24. Træt kl. 21:48

    Hvad er der galt med dig? Du virker rigtig ked af det.

    Kommentar by np — 4. november 2019 @ 21:51

  25. Til. Np
    Ja den er skrevet før tydeligvis når man læser datoerne. Grunden til at han donerer pengene så sent er selvfølgelig at han indser hvilken hykler han var da han tog imod pengene.

    Kommentar by Martin Olsen — 4. november 2019 @ 22:12

  26. @np: Jeg er heldigvis ikke på Facebook, men jeg fulgte linket og blev ikke stort klogere. Jeg glæder mig til engang at se dokumenteret hvor Jonas’, eller rettere vores, penge er havnet henne.

    Kommentar by ino — 4. november 2019 @ 22:13

  27. Spændende link til Sjælsmarks venner
    – de får så meget legetøj doneret at de siger nej tak til mere
    – de får penge mange steder fra, bla FOA der var forbi med en check på 70.000
    – I august kørte de 285 beboere til bonbonland

    Joeh, statsfacismen og koncentrationslejrene fungerer godt i Danmark i 2019

    Kommentar by redneck — 4. november 2019 @ 22:21

  28. np er Simon ban-as Hother Hansen, alias Simon73 fra 180grader, eller en ligesindet person fra ca. de radigale. Nominelt borgerlig, men glødende tilhænger af muslimsk indvandring.

    Taktikken han bruges er velkendt indenfor ledelse, når man vil kritisere en ansat, og ønsker at kritikken trænger igennem dennes forsvarsværker, som automatisk aktiveres ved direkte kritik.

    Det kaldes en sandwich, og består i hvad der umiddelbart virker som ros eller tilkendegivelse af enighed, hvorved målpersonen slapper af og sænker paraderne, hvorefter angriberen sætter ind med de dybe stød.

    Kommentar by Træt — 5. november 2019 @ 12:01

  29. Nu smed Jonas lige offerkortet:
    https://www.berlingske.dk/kultur/jonas-eika-foeler-sig-misforstaaet-pengepraemie-paa-350.000-bliver-ikke

    Kommentar by ino — 5. november 2019 @ 13:44

  30. Træt kl. 12:01

    Sikke noget vrøvl.

    Kommentar by np — 5. november 2019 @ 15:32

RSS feed for comments on this post.