30. december 2009

Chili Magazine med venstreradikale som kilde, bl.a. om “politiske idealister”

I anledningen af COP15-topmødet havde det LO-ejede ungdomsblad Chili Magazine i november-nummeret et mindre tema om den internationale aktivisme (læs: venstreradikalisme). Kilderne var foruden sociolog René Karpantschof, også “Journalisten Niels Fastrup, der i flere år har skrevet om aktivisme for de store aviser i Danmark”. Karpantschofs virke på den yderste venstrefløj er alment kendt, men det er nok først gang han er den mindst inhabile kilde til en artikel.

Niels Fastrup var under COP15 presseansvarlig for Klima09, men er normalt en del af venstreradikale Modkraft. I 2007 blev han arresteret under optøjerne i forbindelse med rydningen af Jagtvej 69, og tilbragte otte dage i Vestre Fængsel (Nyhedsavisen, 22/3 2007). Mange vil nok også huske hans iscenesættelse af Perle/perker-sagen sidste vinter.

COP15-siderne er spækket med revolutionsromantik. Her lidt fra Karpantschofs ofte anvendte tredeling, hvor marxister og kommunister mere eller mindre direkte kaldes for “politiske idealister”. Johnni Hansen, DNSB-formand – politisk idealist og race-aktivist… Nej, vel.

(Chili Magazine, nov. 2009, s. 27)

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/10737/trackback

19 Comments »

  1. Faktisk staves det Jonni Hansen

    Kommentar by Altermedia - Danmark — 30. december 2009 @ 18:31

  2. Rigtig godt nytår
    flot arbejde Kim Møller. En lille komentar, jeg har mange gange
    tænkt på hvordan verden ser ud i deres øjne,gad vide om det bare er
    grådt og tomt. Når jeg ser og hører dem bliver min verden grå og tom.
    Men så bliver jeg til gengæld i bedre humør (selv om det ser sort ud)
    når jeg læser her på blokkene. Jeg er helt på bar bund ang pc-internet
    men når noget er virkeligt vigtigt som dette SÅ LÆRER JEG DET.
    Længe leve KONGEN, Ok det var en dumsmart bemærkning.

    Kommentar by gravballemanden — 30. december 2009 @ 18:32

  3. og ja jeg ved godt . , sidder helt tilfældigt dem har jeg det
    ikke så godt med. Dem må i selv sætte på plads.

    Kommentar by gravballemanden — 30. december 2009 @ 18:56

  4. Rigtigt godt nytår !!

    Kommentar by Altermedia - Danmark — 30. december 2009 @ 19:30

  5. “Skabe en ny verdensorden som ville faa Karl Marx til at juble i sin grav”………………..

    …….og faa de 100 mio. som allerede er ofre for hans menneskehadende ideologi til at vende sig i afsky i deres grave.

    Kommentar by marius — 30. december 2009 @ 19:37

  6. “Race-aktivist” :-)

    Kommentar by Henrik — 30. december 2009 @ 19:44

  7. Noget OT, og så alligevel: http://www.berlingske.dk/kommentarer/tryghed-til-tingbjerg

    Nogen, der har den ringeste anelse om, hvad den af Karen Ellemann konsekvent med stort stavet Programbestyrelse er for en fætter?

    Hvorfor flytter hun ikke selv en måneds tid ud i Tingbjerg for at vise, at der ikke er så slemt? Og at regeringens og ‘Programbestyrelsens’ indsats virker??

    Høje-Tåstrups borgmester havde desværre ikke så meget held med sin månedlange udflytning til Tåstrupgård.

    Well, måske for megen Ellemann og for lidt Jensen, som hendes farfar i sin tid sagde om den unge Uffe.

    Kommentar by hp — 30. december 2009 @ 21:07

  8. Ikke blot islam er genstand for apologi. Også venstreradikalismen. Resultatet er at vi får mere af begge dele.

    Kommentar by Niels P. — 30. december 2009 @ 21:41

  9. Jeg ser lige i politiken.dk et eksempel på hvordan en venstreekstremist gøres stueren. Det drejer sig om Balder Johansen der tidligere har været i fokus her på Uriasposten. Han er nu medlem af Politikens tænketank der skal komme med forslag til bekæmpelse af ungdoms-arbejdsløsheden. http://politiken.dk/erhverv/article870035.ece

    Kommentar by Niels P. — 30. december 2009 @ 21:54

  10. Hvilken menu mon venstre-aktivisterne vælger i fængslet?
    Samvirke Januar 2010:
    “God appetit”
    (Samvirke på besøg i arresthuset i Ringsted.)

    Det nye madkoncept består af 28 forskellige retter efter nutidens smagsløg og den nyeste viden om ernæring. Hver ret findes findes i versioner til normalt spisende, diabetikere, vegetarer og muslimer.

    De er vel solidariske og vælger muslimsk?
    Eller alternative og vælger vegetariske?
    Eller kæmper for specielle retter til hinduer og jøder – i den etniske ligestillings navn?

    Kommentar by Lars S. — 30. december 2009 @ 22:14

  11. Ja, den “tænke-tank” er da vist mere en “dumme-tank” for ideerne er håbløst forældede og beviseligt uden virkning – men væk dem endelig ikke fra dere illusioner….

    Der er én løsning som virker – fjern grænsen for mindstelønnen og sæt dagpengene ned. Så skal folk nok komme i arbejde, men uha-uha så får folk jo kun hvad deres produktion er værd, og det er jo iiiihhh og ååhhhh så synd for dem….

    PS: Brugen af ironi kan forekomme – godt nytår!

    Kommentar by Bjarne P. — 30. december 2009 @ 22:33

  12. Opdateret: Indlægget er opdateret siden udgivelsen, en fejl rettet (Det var René Fredensborg og ikke Niels Fastrup der kastede med sten under ansættelse på Nyhedsavisen) og yderligere information tilføjet (Niels Fastrups tid i Vestre Fængsel).

    Kommentar by Kim Møller — 31. december 2009 @ 00:53

  13. Hvem eller hvad er en “politisk idealist”?

    Kommentar by Århusianer — 31. december 2009 @ 15:02

  14. #13. Det afhænger meget af den tid vi er i /taler om, og jeg har en fornemmelse af at du ligger, afventend og glider lidt frem og tilbage, henover grænsen.
    Pas på du ikke (slimer) glider en vej du ikke kan overskue.

    Kommentar by PB — 31. december 2009 @ 18:36

  15. Bjarne P # 11

    UHA UHA, nu står du i fagforeningernes sorte bog. Det er jo dem, der bestemmer lønningerne. Det man kan er at mindske skatterne på arbejdskraft. Hvis der derved bliver underskud, kan man beskatte alle fondene som uddannelses fonde, strejkefonde mv.

    En anden mulighed er, at arbejdsgiverne punger ud til understøttelsen. Derved skal de betale, hvadenten folk er i arbejde eller uden. For at arbejdsgiverne ikke kan spekulere i at fyre de højtlønnede, skal understøttelsen naturligvis være den samme som lønnen var. Man kan gå et skridt videre og lade arbejdsgiverne finansiere efterlønnen. Det er en mulighed for at der ikke kan laves aldersdiskrimination.

    Og nu er jeg også i den sorte bog, hvis jeg ikke allerede var. For en del fonde og arbejdsløshedskasserne sorterer jo under fagforeningerne.

    Kommentar by Janette Lund — 31. december 2009 @ 20:15

  16. @PB
    Det afhænger meget af den tid vi er i /taler om…

    Hvordan?

    Kommentar by Århusianer — 1. januar 2010 @ 15:38

  17. @ Århusianer

    Pas nu på dig selv (og os andre).

    Kommentar by pet — 1. januar 2010 @ 20:24

  18. Fint indlæg

    Jeg har selv lige tage en hypnoseuddannelse, og glæder mig meget til at pratisere hypnose og nlp. ;)

    Er der nogen som har problemer med angst eller andet så vil jeg anbefale man tager et hypnosekursus

    Kommentar by hypnoseuddannelse — 4. februar 2010 @ 19:50

  19. Chili Magazine er ikke ejet af LO – men af Aller.

    Kommentar by Andreas — 26. august 2010 @ 14:11

RSS feed for comments on this post.