18. januar 2010

Ugebrevet A4: Forfatterforeningen forsøgte at stoppe vores undersøgelse om selvcensur

Jan Birkemose fra Ugebrevet A4 kommenterer debatten der fulgte deres undersøgelse om selvcensur. Fra Censurdebatten, der skulle censureres.

“Efter Ugebrevet A4 i sidste uge bragte en undersøgelse om selvcensur blandt danske kunstnere og udstillingsfolk trak dele af Dansk Forfatterforening det ultimative kort, når man ikke kan lide virkeligheden: Hvis det er faktum, benægter vi faktum.

At forfatterforeningen med formanden i spidsen valgte at underløbe undersøgelsens resultater med ukonkrete beskyldninger om manipulationer, kom dog ikke som nogen overraskelse. Allerede inden undersøgelsen blev gennemført forsøgte forfatterforeningen at forbyde A4 at kontakte foreningens medlemmer. Dette noget overraskende forsøg på at bortcensurere en censurundersøgelse, blev dog stoppet af foreningens advokat, der belærte formanden om, at det ikke var lovligt at forhindre A4 i at kontakte samtlige medlemmer.

Det store spørgsmål, som ikke bare A4’s læsere, men samtlige mediebrugere i dag står tilbage med, er hvorfor det er så magtpåliggende for forfatterforeningen, at man ikke må diskutere selvcensur. Er det fordi det krænker den faglige stolthed og identitet? Er det fordi de kræfter, som nogle bange kunstnere frygter, ikke må vide, at de har fået en delvis sejr eller er det fordi den debat uvilkårligt kan give lette point til den politiske højrefløj?”

Oploadet Kl. 14:26 af Kim Møller — Direkte link11 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/11256/trackback

11 Comments »

  1. Av av av

    Deadline 2.sektion havde selvcensur som emne i går aftes. De veg naturligvis hurtigt væk fra emnet og talte i stedet i vanlige floskler om multikulti og sameksistens m.m.
    Ikke tale om problemerne var devisen.

    Der var dog også enkelte lyspunkter. F.eks. Kristian Ditlev Jensen der var interviewet på forhånd som insisterede på at vi måtte tale om at det var islam og muslimer det handlede om, ikke tibetanske munker, hvorpå han latterliggjorde DR’s Livvagterne med der tegner-attentat.

    Selv den altid så sympatiske vært (omend dræbende forudsigelig og politisk korrekt), Jes Stein Pedersen måtte vist for første gang nogensinde træde ud af sin vante rolle og “irettesætte” en af deltagerne, skuespilchef fra det kongelige teater, da denne lukkede lort ud. Jes Stein sagde direkte til ham at han veg uden om spørgsmålet. Det var så sandt som det var sagt, men er vist aldrig hørt fra den kant før, og skuespilchefen var da også tydeligt fortørnet, og bragte det sågar op senere.

    Men alt i alt; selvcensur som ellers var emnet var overstået lynhurtigt, og så handlede det om at undgå provokationer og om at acceptere multikulti berigelsen og de nye vilkår. Ganske patetisk at overvære.

    Angående A4 ugebrevs undersøgelse. Var der ikke også en historie i Politiken om at den ene af kritikkerne fra forfatterforeningen sågar fortalte en løgn i forbindelse med kritikken ???

    Kommentar by Superman — 18. januar 2010 @ 15:58

  2. Det må man jo komme ihu til næste gang en litterær personlighed himler op om “cencur” fra den onde, bevillingsnærige regerings side.

    Kommentar by DaLi — 18. januar 2010 @ 16:03

  3. den debat uvilkårligt kan give lette point til den politiske højrefløj?

    Det er vist en meget indlysende forklaring. Højrefløjen er nu engang bannerfører for fri debat (DR taler vi ikke om her : ), og en fri debat om den frie debats vilkår vil umiddelbart gøre folk en tand mere højreorienterede og selvstændige. Hvilket måske ville være pinligt for folk med etablerede stillinger og prestige at forsvare, men godt for borgerne.

    Kommentar by Henrik R Clausen — 18. januar 2010 @ 16:04

  4. Det overså jeg.

    Så har man forfatterforeningens ord på, at sandheden er underordnet foreningens politiske opfattelse.

    Hvis der nogensinde var et bedre argument for statsstøttens ophør…

    Kommentar by DaLi — 18. januar 2010 @ 16:22

  5. Se i denne forbindelse også:

    Deadline 2. sektion: Hovedet i busken 17/01 2010

    Her kan vi igen høre nogle kulturpaver kritisere Jyllands-Posten, bl.a. Gyldendals direktør Johannes Friis og Emmet Feigenberg fra Det Kongelige Teater, sekunderet af studieværten Jes Stein Pedersen der skynder sig at indskyde en lang svada af programpunkter som vi alle sammen forventes at være enige i allerede inden vi tager debatten.

    Heldigvis var der også en Christian Gether, direktør af Arken, der ikke følte sig forpligtet til at stemme i med de slet skjulte dhimmier.

    Tolerance, multikultur; det går vi da ind for alle sammen ikke?

    Download Podcast Mp4 300 MB

    Kommentar by Balder — 18. januar 2010 @ 17:30

  6. Nu er jeg ikke den, der følger bedst med i den danske kulturproduktion, hverken på TV eller andre steder, men jeg mener ikke, der er nogen der har tematiseret den muslimske terrortrussel mod os? Det er da underligt, da den mere eller mindre bekymrer hele vejen rundt og omtales i medierne fra morgen til aften og f.eks betinger besværlige boarding procedurer i vore lufthavne? Jeg kan selv få en griner, når jeg forstiller mig, at Osama bin Laden landede sit eget fly med sine 4 koner og 16 børn i Kastrup Lufthavn og søgte politisk asyl i DK. Det får vi aldrig at se på Tv. Nej, i de statsejede medier producerer man endeløse krimiserier om samlivsproblemer i kriminalpolitiet. Jeg tror ikke, der er mulighed for at få noget vist eller trykt, hvis man som forfatter ikke øver selvcensur. Så måske er det ligeså meget kunststøtte-, Tv-, teater-direktørerne og forlæggerne, som det er islamisterne, forfatterne frygter?

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 18. januar 2010 @ 17:33

  7. Forøvrigt… som Google har Youtube heller ikke nogen søge-forslag til, hvad Islam er!? Men “Christianity” får da et ord med på vejen…

    christianity is fake Suggestions
    christianity is bullshit
    christianity is pagan
    christianity is a lie
    christianity is false
    christianity is true
    christianity is real
    christianity is wrong
    christianity islam
    christianity is indian

    Islam is… nå ja, de fleste ved det jo godt; noget lort! ;)

    Kommentar by Ab initio — 18. januar 2010 @ 19:26

  8. Skuffende at så mange kunstnere kun tænker til egen næsetip. Hvor er solidariteten med andre kunstnere og formidlere – andre der lever af at udtrykke sig skriftligt, i maleri eller i musik? Hvor er solidariteten med kolleger – selvom man er uenig?

    Kommentar by Liva — 18. januar 2010 @ 20:22

  9. Jeg betaler kun for værker fra modige kunstnere :)

    Kommentar by Henrik R Clausen — 18. januar 2010 @ 21:50

  10. Kan man efterhånden kalde de statsbetalte vensterfløjs propagandister for kunstner?
    De frembringer jo kun politisk korrekte makværker.
    Næ, dem køber jeg ikke.
    Men se om jeg kan få lov! til at købe Kurt Westergaards akvarel, nej, den er bort censureret af plat aktions firmaet lauritsen, trods ingen bomber eller muslimer i kunstværket, nej, aktionshuset som fik tilbudt kunstværket for at sælge det og pengene skulle gå til Haiti ofrene, bort censurerede dette kunstværk og tog mere hensyn til de måske krænkede muslimer som måske kunne føle sig trådt på, fordi en kunstner ville hjælpe lidende mennesker på Haiti.
    Føj, for makabre selv censur, at lefle og krybe for muslimers “måske” vredes udbrud og skide på døende mennesker på Haiti…føj..føj…hvor modbydeligt.
    Min foragt for disse laurits dhimmier kan ikke beskrives.
    Min afsky for muhammedanertroen er ubeskrivelig.
    For allah i helvede, er det der, vi er på vej hen!!!

    Kommentar by li — 19. januar 2010 @ 04:25

  11. Kan man efterhånden kalde de statsbetalte vensterfløjs propagandister for kunstner?

    Næh, det mener jeg ikke. I mine øjne er et kunstværk noget, som et menneske vil købe på grund af dets kunstneriske værdi.

    Kommentar by Henrik R Clausen — 19. januar 2010 @ 09:06

RSS feed for comments on this post.