22. januar 2010

Thomas Hoffmann: Europæiske muslimers islam-tolkning bliver ikke nødvendigvis liberal

Interessant debat mellem Jørgen Bæk Simonsen og lektor Thomas Hoffmann i tirsdagens Deadline. Sidstnævnte væltede ikke paradigmerne, men fik dog leveret en mere virkelighedsbaseret analyse.

  • 19/1-10 Deadline, DR2 – Islam og vestlige værdier (9 min).
  • Jørgen Bæk Simonsen, professor: Der er et sikkerhedsaspekt involveret, men det er vigtigt at huske på, at de 16, 18, muligvis 20 millioner muslimer som i Europa, der kan vi jo lige så godt vende os imod de 19,5 millioner der er velintegreret og går på arbejde.

    Adam Holm, DR2-Vært: – og det er dem jeg lige vil tale om. Når man sidder og kigger på stakken, den meget imponerende stak, kan man roligt sige, af udgivelser der kommer om islam og Europa , i har også selv leveret noget i den sammenhæng, så er det slående at nogle lægger vægt på, at det er den kulturelle strømning – lidt ala den Naser Khader der har defineret, hvor han kalder sig kulturmuslim, som er stærkest – andre betoner at de radikale kræfter vinder frem. For at fortsætte ud ad det spor Thomas Hoffmann. Den kulturmuslimske strømning, er det den der, som du ser det – overvejende er stærkest blandt europas muslimer.

    Thomas Hoffmann: Jamen, jeg ville svare at billedet er broget, og jeg er sådan af natur pessimistisk anlagt, så jeg vil sige, at der selvfølgelig er positive trends, men der er også stærkt negative trends, og det har noget at gøre med, dels nogle sociale fænomener i Europa… Dels er der også nogle bredere transnationale globale strømninger som hedder jihadisme, salafisme, islamisme, som spiller ind på europas muslimer.

    Adam Holm: Ja, lige præcis. Netop den brydning mellem forskellige strømninger, som vi ser det. Lad os tage et land som Pakistan – det er velkendt at det er de moderate overfor de radikale. Vil vi kunne se den gentaget i Europa – er det en realitet?

    Jørgen Bæk Simonsen: Hvis du går ind på de forskellige muslimske debatfora, og følger med hvordan unge herboende muslimer diskuterer, og hvad de diskuterer om, så vil du se at der er meget skarpe meninger om alt mellem himmel og jord, men det er vigtigt at huske på, at lige præcis på det punkt, adskiller vores europæiske muslimer sig ikke fra alle andre europæere. Fordi alle andre europæere, etnisk-nationalt tilhørsforhold til trods, er også engagerede i en debat om hvilken fod man skal stå på, hvilken retning man skal gå, og hvordan man skal forholde sig til forskellige tendenser i samfundet.

    Adam Holm: – og så er der dog de kritikere og skeptikere, det kan være for eksempel fra politisk borgerlig hold, som vil sige, at så længe broderparten af europas muslimer modtager deres religiøse lærdom og doktriner fra imamer som fortrinsvist er uddannet i den arabiske og muslimske del af verden, så har vi ud fra et integrationsmæssigt synspunkt stadig et problem. Er der kød på den antagelse Thomas Hoffmann?

    Thomas Hoffmann: Ja, der er delvist kød på den, men det er også samtidig en naiv analyse, fordi det betyder ikke, at hvis du ligesom får afkoblet europas unge muslimer fra mellemøstlige mørkemænd, at så udvikler der sig ligesom bare per automatik en liberal selvkritisk islam blandt de unge muslimer. Det er langt fra givet.

    Adam Holm: Du omtaler i lidt hånlige vendinger. Hvorfor skulle det ikke kunne ske?

    Thomas Hoffmann: Det kan også ske, men det modsatte kan også ske.

    […]

    Jørgen Bæk Simonsen: Udsagn som vi hørte statsministeren ytre her i forbindelse med aftenens Deadline. Denne med at det er vores værdier. Jeg tror det er meget vigtigt, at huske på, at der er sket det heldige, at en lang række af værdierne omkring menneskerettigheder, kønnenes ligestilling, den individuelle frihed og så videre, er jo ikke længere værdier, som fysisk er knyttet til Vesten. Det er faktisk værdier som lovprises alle mulige steder.

    […]

    Adam Holm: … når religion spiller en så stor rolle for mange muslimer, og når det et stridspunkt i definitionen af hvordan man som samfund lever. Kunne man så ikke sige, at vestlige samfund, den danske stat for eksempel, burde gå ind og støtte økonomisk, støtte en imam-uddannelse.

    Jørgen Bæk Simonsen: Altså jeg vil jo mene, at dem der skal definere hvad indhold af en imam-uddannelse skal være, må være muslimer. Altså efter mine bedste liberale oplysningsprincipper, forekommer det mig absurd, at ikke-muslimer skal til at fortælle muslimer, hfvordan deres imamer skal uddannes. Men, vi kan være med i en afklaring af, og være med til at starte en debat om det ønskelige i, at noget bliver taget med i betragtning, når islam skal sættes på ord, og sættes på formel. Og der mener jeg da bestemt at vi alle kan være med. Ikke fordi vi er det ene eller anden religiøst, men fordi vi alle sammen er fortalere for det pluralistiske og rummelige samfund. Hvor vi kan hjælpe hinanden til en afklaring, hvor vi kan presse hinanden og hinandens synspunkter, så der ud af det kommer en form for – hvad skal man sige – gensidige anerkendelse af, at det er der det moderne flerkulturelle, flersproglige, flerreligiøse samfunds sammenhængskraft er.

    (Deadline, 19. januar 2010)

    Oploadet Kl. 20:45 af Kim Møller — Direkte link26 kommentarer

    The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/11398/trackback

    26 Comments »

    1. Hvordan er den mand blevet professor? I modsætning til Hoffmanns klare, præcise svar væver Bæk Simonsen i et væk. Denne her mystiske Erasmus-montanus-bevisførelse tager prisen:

      “Jørgen Bæk Simonsen: Hvis du går ind på de forskellige muslimske debatfora, og følger med hvordan unge herboende muslimer diskuterer, og hvad de diskuterer om, så vil du se at der er meget skarpe meninger om alt mellem himmel og jord, men det er vigtigt at huske på, at lige præcis på det punkt, adskiller vores europæiske muslimer sig ikke fra alle andre europæere. Fordi alle andre europæere, etnisk-nationalt tilhørsforhold til trods, er også engagerede i en debat om hvilken fod man skal stå på, hvilken retning man skal gå, og hvordan man skal forholde sig til forskellige tendenser i samfundet.”

      At unge muslimer på nettet diskuterer og har skarpe meninger gør dem åbenbart til europæere… Det er jo pladder! Det vigtige er HVAD de diskuterer, HVAD de mener, og ikke mindst GØR, ikke AT de diskuterer. Ufatteligt, at den mand kan kalde sig professor.

      Kommentar by ex-udlandsdanskeren — 22. januar 2010 @ 22:33

    2. Jørgen Bæk Simonsen: “… men det er vigtigt at huske på, at de 16, 18, muligvis 20 millioner muslimer som i Europa, der kan vi jo lige så godt vende os imod de 19,5 millioner der er velintegreret og går på arbejde.”

      Hvis disse tal var rigtige, går 97,5% af muslimerne i Europa på arbejde og er velintegrerede! Det er løgn.

      Kommentar by Niels P. — 22. januar 2010 @ 23:14

    3. Jeg så selve udsendelsen, og Thomas Hoffmann var eminent tør, men også uhyre præcis. Hans meget forsigtige kritik af Bæk Simonsens socialkonstruktivistiske tilgang til Islam, ser jeg som én af de begynde sprækker i “Benægter diget”, som er ved at opstå, selv indenfor universitetsverden. Det eneste vi kan håbe på er, at JBS ikke benytter sin stilling til at ødelægge Hoffmanns akademiske karriere.

      Kim jeg tror, at din indsats igennem årene, langsomt men sikkert er begyndt at eroderer den urørligheds piedestal, som Jørgen Bæk Simonsen hidtidigt har været placeret på.
      Hidtil har det kun været Tina Maggaard der har haft modet til at undsige de “lærte” på Carsten Nieburg instituttet. Det lyder som om, at der endelig er ved at ske noget i de hellige haller på Københavns universitet.
      mvh.
      Historyman

      Kommentar by Historyman — 22. januar 2010 @ 23:21

    4. Erhvervsfrekvensen for ikke vestlige indvandrere er pænt under 50. Mener jeg så nogen forleden, der jublede over at somaliske mænds var steget til 34 % (hvis jeg husker tallet ret)

      Hvis der er 20 mio muslimer, hvor kvinder og børn stort set ikke arbejderm, er vel så cirka 5 mio der arbejder.

      Kommentar by wied — 22. januar 2010 @ 23:47

    5. Jeg bed mærke i JBS`s sidste kommentar; “flerkulturrelle,flersproglige, flerreligiøse samfunds sammenhængskraft!!! Manden er måske uddannet og intellektuel, men klog er han ikke. Han har vel i tankerne et idealsamfund, hvor alt er ligefedt. Men har ikke opdaget, at sådan hænger det altså ikke sammen. “Flerreligiøse samfunds sammenhængskraft”???? Tag den!!!

      Venligst Erik

      Kommentar by Erik Balle Povlsen — 23. januar 2010 @ 01:09

    6. -> Erik

      Så var der også lige den afsluttende.

      1) Muslimer skal definere islam
      2) Vi må godt hjælpe til – vi arbejder jo alle for tolerance og pluralisme

      Kommentar by Kim Møller — 23. januar 2010 @ 01:45

    7. Danmarks store religionsekpert JBS skriver:

      ..”menneskerettigheder, kønnenes ligestilling, den individuelle frihed og så videre, er jo ikke længere værdier, som fysisk er knyttet til Vesten. Det er faktisk værdier som lovprises alle mulige steder.”

      Hvor! I Irak, Iran, Afghanistan, Saudiarabien, Somalia, Kurdistan osv. Eller mente vor religionsekspert Sverige, England, USA osv.

      Men jeg tror iøvrigt også – i modsætning til før – at Uriaspostens kritik af Islam og dens trofaste mænd begynder at bære frugt, så de politisk korrekte ikke er så korrekte længere.

      Men det gælder betsemt ikke kvinderne, de er rene medborger-fanatikere. Jeg får stadigvæl kuldegysninger ved tanken om, at skolelæreren Helle Hinke hun går frit omkring og spreder sine poliserende tanker om, hvordan man cementerer og udbygger parallelsamfundet.

      Men måske er det Elefantordenen, der i fremtiden venter på Kim Møller.

      Kommentar by dommedag — 23. januar 2010 @ 02:18

    8. Der er vist ikke fortilfælde, hvor den danske stat har støttet uddannelse inden for nogen som helst andre religioner end kristendom. Det gør ikke muligheden for noget sådan skulle ske i fremtiden forsvinder, naturligvis ikke.

      Bortset fra det har jeg aldrig blandt utallige bekendte og nogle venner truffet nogle, der ville flytte til steder hvor muslimer er flest eller lande hvor de er i flertal, dette sammenholdt med det store ønske hos mennesker i lande hvor muslimer er større grupper eller i flertal, dér findes store dele i befolkningerne, der søger væk fra sådanne samfund, væk fra en sådan trosfællekoncentration.

      For mig at se er sammenhængen tydelig – islam hos mange er lig samfunds sociale nederlag og utallige individers katastrofe.
      Ikke som eneste faktor for den i samfund og individer konstaterede beklagelige tilstand, men som en væsentlig faktor i en analyse der søger at se hvilke faktorer af et vist format og optrædende i større populationer, der er af betydning for samfund og individers succesratefaktor på virkeligheden barske grundlag.

      At ønske eller fastholde islam som faktor i ens liv såfremt man forlader sådanne steder eller samfund går simpelthen over min ringe forstand.

      http://da.wikipedia.org/wiki/Succes
      Begrebet Succes kommer fra latin suc’cessus, der betyder fremgang.
      At have succes som menneske afhænger af øjnene der ser. Succes har man, når noget lykkes for en, og andre anerkender det. Man kan have kortvarige succes, mellemlang succes og som det bedste, kan man tale om, at man har succes i livet. Problemet eller det gode ved succes – som man nu ser det – er, at succes er en relativ størrelse, og afhænger af, hvem der dømmer og skal anerkende. Når vi taler om succes i livet, så er det mere en subjektiv målt størrelse, end en objektiv, for alt afhænger af, hvordan der vægtes. Succes er kulturbestemt. Hvad vi ser som succes i Vesten, ses ikke som succes i f.eks. Mellemøsten. For succeskriterierne er forskellige, og de er også forskellige fra individ til indvid uanset om individerne lever i det samme land, i den samme by, på samme gade og i samme familie…

      Kommentar by Peter Buch — 23. januar 2010 @ 09:05

    9. virkelighedens barske grundlag…

      Kommentar by Peter Buch — 23. januar 2010 @ 09:08

    10. “Hvor vi kan hjælpe hinanden til en afklaring, hvor vi kan presse hinanden og hinandens synspunkter, så der ud af det kommer en form for – hvad skal man sige – gensidige anerkendelse af, at det er der det moderne flerkulturelle, flersproglige, flerreligiøse samfunds sammenhængskraft er.”

      Hvor er det flerkulturelle, flersproglige og flerreligiøse i koranen, hadith og sura? Og hvor er sammenhængskraften med og anerkendelse af anderledes troende og ikke-troende og homoseksuelle mennesker i koranen, hadith og sura?

      Hvad anerkendende er der i at kalde mennesker for svin, aber og vantro?

      Kommentar by Liva — 23. januar 2010 @ 09:31

    11. “Jeg tror det er meget vigtigt, at huske på, at der er sket det heldige, at en lang række af værdierne omkring menneskerettigheder, kønnenes ligestilling, den individuelle frihed og så videre, er jo ikke længere værdier, som fysisk er knyttet til Vesten. Det er faktisk værdier som lovprises alle mulige steder”.cit.JBS.

      Dette er en påstand der forekommer grebet ud af luften. Det kunne være ønskeligt at en såkaldt forsker dokumenterer denne påstand. Måske er det primært fordi J.Bæk Simonsen har sine kilder blandt imamer og fundamentalistiske muslimer, at han lader sig trække rundt i manegen. At han så udstiller og fremturer med sine dumheder på tv gør ikke hans position mere troværdig.

      Et hint til Jørgen Bæk Simonsen kan læses i simple tal om analfabetisme, vold mod kvinder , arbejdsløshed og familiestrukturer i stamme-og klanbaserede samfund i den muslimske verden.

      Kommentar by Limewoody — 23. januar 2010 @ 09:38

    12. 3

      “Det lyder som om, at der endelig er ved at ske noget i de hellige haller på Københavns universitet.”

      ‘hellige haller’. Det udtryk har da vist fået en helt ny vitalitet og betydning – samt politisk betydning – efter at vestlige universiteter en masse har indført tilbedelsesrum for bl.a. koranen. Har det ikke?

      Kommentar by Liva — 23. januar 2010 @ 09:50

    13. “Jeg tror det er meget vigtigt, at huske på, at der er sket det heldige, at en lang række af værdierne omkring menneskerettigheder, kønnenes ligestilling, den individuelle frihed og så videre, er jo ikke længere værdier, som fysisk er knyttet til Vesten. Det er faktisk værdier som lovprises alle mulige steder.”

      Hvor er den række af værdier at finde i koranen? Hvor er f.eks. menneskerettigheder, kønnenes ligestilling og den individuelle frihed i koranen? Hvor er de vestlige frihedsværdier at finde i koranen?

      Kommentar by Liva — 23. januar 2010 @ 09:55

    14. (5) Du sætter fingeren på et problem, som allerede Holberg belyste med Erasmus Montanus. Lillebroder gik derhjemme, mens Rasmus fik uddannelsen. Hvorfor? Fordi han var den ældste – ikke fordi han var den klogeste. JBS ved også godt, hvad han snakker om, og hvad han snakker udenom, man skal ikke underkende, at han er en studeret mand med en lang uddannelse bag sig, men det sikrer jo ikke, at han er specielt godt begavet eller har lyst til at omgås fakta på en troværdig måde. Erasmus Bæk Simonsen er hverken specielt godt begavet, hvis man skal tro han offentlige præstationer, eller specielt øm over sin videnskabelige troværdighed. Han forvalter sine talenter skidt og er efter min mening en skamplet videnskabeligt set.

      Med venlig hilsen

      Kommentar by Emeritus — 23. januar 2010 @ 10:26

    15. Undskyld, jeg burde selvfølgelig have taget (1) med – ex-udlandsdanskeren, som ligefrem skriver ‘Erasmus-montanus-bevisførelse’. Jeg farer somme tider for hurtigt rundt i blækhuset, men det er så til gengæld påfaldende, at vi er mindst tre på denne tråd, der oplever exakt det samme, når vi konfronteres med JBS.

      Med venlig hilsen

      Kommentar by Emeritus — 23. januar 2010 @ 10:51

    16. Det må være fantastisk at være muslim i Danmark.
      Alt de skal gøre for at overtage landet er: Modtage penge m.m.,
      føde og vente.
      Det er det hele,og en dag er Danmark et muslimsk land.
      På forhånd tillykke til Bæk-Simonsen og de andre muslimer.

      Kommentar by pk — 23. januar 2010 @ 12:55

    17. Nu skal jeg for èn gangs skyld undlade at udtale mig lige fra hjertet ang Bræk simonsen, så jeg nøjes med at tilslutte mig Erasmus-teorien!

      Kommentar by li — 23. januar 2010 @ 15:44

    18. øh..Bræk simomsen er også dum som et spækbræt!!!!

      Kommentar by li — 23. januar 2010 @ 15:46

    19. Den kulturmuslimske strømning er et fata-morgana. Baseret på nøjagtigt samme naive drøm som ligger bag Bjørn Elmkvists berømte udtalelse “Hvad betyder det, de får mange børn? De fødes jo i Danmark, og så bliver de ligesom os.”
      Hvis muslimer samler sig i bestemte områder, og bemærk at det vælger de selv at gøre, så lever man efter muslimske normer, afsondret fra det omgivende samfund. Så bliver ens holdninger som i det land ens bedsteforældre påstod at være flygtet fra.

      Kommentar by PeterK — 23. januar 2010 @ 16:24

    20. 11.Limewoody

      Angående Menneskerettigheder – så finder jeg det ubegribeligt at J.B.S. kan nævne disse UDEN at fortælle om at selv der har islam distanceret sig til Vesten og den øvrige del af den ikke-islamiske verden.

      Og det har islam gjort ved at oprette deres egne Menneskerettigheder, benævnt som CAIRO-DEKLARATION.

      Årsagen : at de Universelle Menneskerettigheder, som de ikke-islamiske lande vedgår sig, er skrevet af mennesker.

      Og muslimer må IKKE rette sig efter regler og love der er skabt af mennesker, men kun efter Allahs love og regler som er givet til muslimer via MO.

      Disse regler og love hviler nemlig på SHARIAEN – idet Shariaen er selveste rygraden i Islam.

      Så CAIRO-DEKLARATIONEN hviler på Shariaens regler og love, hvilket er åbenlyst i teksterne i denne deklaration.

      Så uanset hvor meget J.B.S. ønsker, håber og drømmer om et multi-kulti-fællesskab, kommer det ALDRIG til at foregå med islam og dens rettroende om bord.

      Desuden kan vi ikke tage ude af betragtning, at islam aldrig vil acceptere noget sådant, idet Allah vil have, at islam skal dominere og alle andre skal underkaste sig.

      Der pågår altså en kamp : Islam og dens rettroende versus hele den ikke-islamiske del af verden og dens vantro.

      Den islamiske ideologi ER i krig imod samtlige ikke-islamiske lande og befolkninger.

      Og det har islam været siden ideologien startede sine erobringskrige udenfor den Arabiske halvø – og det vil den være indtil det sidste ikke-islamiske land på denne klode er erobret for Allah.

      Dette er ikke noget jeg finder på for at fornærme islam/muslimer, men noget ALLAH har sagt og beordret hans muslimer til at udføre. Sådan!

      Kommentar by Vivi Andersen — 23. januar 2010 @ 19:00

    21. 19.PeterK

      Næe, at samle sig i ghettoer er ikke noget muslimer selv vælger at gøre.

      Det er hvad ALLAH har beordret dem til at gøre !

      Men smart har det da været at hænge skylden for den islamiske ghetto-dannelse her i landet op på danerne !

      Dette har man kunnet lade sig gøre, fordi danerne ikke har kendskab til hvad der står i de islamiske tekster.

      Hvis vi skal slås for vores ret til og selvbestemmelse i eget land skal vi altså se at komme igang med at sætte os ind i hvad der står i disse islamiske tekster !

      Og holde os informerede om, hvad der siges og skrives af topdogs´ene i den islamiske verden – for disse folk har nemlig indflydelse på de almindelige muslimer rundt omkring i den vestlige verden.

      Kommentar by Vivi Andersen — 23. januar 2010 @ 19:06

    22. ->20 Vivi Andersen.

      Det er et centralt problem. Hvis vi taler om vestlige juhu-ord som kvindefrigørelse, menneskerettigheder, terror, vold mod uskyldige, Jesus – whatever… Så har islam det. Og det er klart at sålænge man ikke kradser mere i overfladen end man gør vil det også for de dumme, de dovne og de demagogiske se ud som om man er enig.

      Det fjerner bare ikke konflikten. Som gode gamle Hr Kirkebakke sagde -at hvis man har fjender betyder det at man har taget stilling. Og det er præcist det der sker f. eks. store dele af institutionerne. Man tager ikke stilling, man vil ikke vide. Og man håber. Håber at man til den tid ikke har sin gang på jorden. Det er de andres problem. Børnenes.

      Store dele kirken jubler og opfinder sine egen “inkluderende” ideologi uagtet, at Jesus i islamisk ideologi er en krigsliderlig voldsfyrste, hvis genkomst varsler kristendommens endeligt.

      Og ikke venstrefløjen. Den venstrefløj som i mange år har udmærket sig ved at lave det ene eklatante svigt efter det andet overfor den danske befolkning. Fodnotepolitikken i 80`erne, indførelse af det multikulturelle/religiøse samfund og alliancen med islam, forringelsen af uddannelsessystemet osv..

      Kommentar by Limewoody — 23. januar 2010 @ 20:27

    23. -> 21
      Vivi Andersen skrev:
      “Og holde os informerede om, hvad der siges og skrives af topdogs´ene i den islamiske verden – for disse folk har nemlig indflydelse på de almindelige muslimer rundt omkring i den vestlige verden.”

      Du peger på noget væsentligt. En forudsætning er at der findes et troværdigt korps af tolke i de forskellige sprog, samt nok så vigtigt – at uddanne flere selv.

      Kommentar by boppo — 24. januar 2010 @ 02:22

    24. Deter forholdsvis leyt at skaffe sig viden om islam, koranen er oversat til alverdens sprog, også dansk, den koster et par hundrede kroner, og har man ikke det kan man downloade den flere steder, blandt andet det autotitive saudiske ministerium for islamiske anliggender. Her kan man også få seriøse svar på alt hvad man spørger om.

      En anden ting, som vi burde forlange, er der i moskeen prædikes på dansk, eller som et absolut lovfæstet minumumskrav simultantolkes til dansk. Gerne af en ikke-muslim for at forebygge fusk.

      Kommentar by PeterK — 24. januar 2010 @ 12:36

    25. 22.Limewoody

      Børnene, vores børn og børnebørn….se lige præcist dette kyniske spil med deres fremtid, som vores generationer leverer, gør mig vred og ked af det.

      For hvordan kan vi overhovedet se os selv i øjnene med den viden som vi alle uden undtagelse har, hvad enten vi vil være ved det eller ej, at vi skubber konsekvenserne af det vi laver over på dem ?

      Og disse, negative, konsekvenser fremkommer fordi vi enten er ligeglade med hvordan børnenes tilværelser skal blive ELLER dette sker fordi vi er bange og ikke tør stå op imod det der foregår med vores samfund.

      24. PETER K

      Præcist !

      Det eksisterer INGEN plausibel undskyldninger for bortset fra bevægelseshæmmede kan hovedparten af os bevæge os ned på det lokale bibliotek hvor der kan findes en hel del litteratur om islam – og så stiller biblio´erne altså også internet til rådighed .

      Nogle steder skal man aftale tidspunkt for brug af PC´erne – andre steder kan man blot dappe ind og gå igang.

      Men det er med islam og dens rettroende som med EU – europæerne, for de manges vedkommende, har ikke gidet / orket at sætte sig ind i hvad det egentlig drejer sig om.

      Og DET bliver vi altså straffet for !

      Kommentar by Vivi Andersen — 24. januar 2010 @ 16:47

    26. PS

      Jeg kan egentlig ikke fordrage udtrykket, ” den kloge narre den mindre kloge” – men det passer sågu meget godt på europæerne.

      For det er så uklogt ikke at orientere sig om hvad der foregår hos os selv, som rundt omkring os og hvordan det kan være at f.eks. vi er blevet og fortsat bliver beriget med indvandrere fra de arabisk-islamiske Middelhavslande.

      Med indvandrere der har en inkompatibel kultur med i bagagen, som medbringer en ideologi som med al tydelighed arbejder bevidst for at komme til at dominere, indenfor ALLE områder, indvandrelandet og dets oprindelige indbyggere.

      JIHAD er hvad vi oplever nu her i Europa og det for 3. gang !

      Denne gang er den blot anderledes idet den ikke føres med våben og soldater, men ved hjælp af indvandring til de vantro lande, opnåelse af statsborgerskaber i disse og reproduktion.

      Kommentar by Vivi Andersen — 24. januar 2010 @ 17:02

    RSS feed for comments on this post.