5. december 2020

“Da er livet ej så svært, døden ikke heller.”

Uriasposten er en personlig blog, så her lige en meget personlig opdatering. Det har været en barsk uge. For nogle uger siden fik Kurt, min mors samlever siden 1996, konstateret leverkræft. Prognosen skulle foreligge i mandags, men søndag aften blev han imidlertid indlagt efter en hjerneblødning. Mandag aften sov han stille og roligt ind – uden smerte. Landmandssønnen fra Ikast, der i sine velmagtsdage ejede hoteller og restauranter, endte sine dage som en livsglad folkepensionist. Selvom han ikke var min far, blev han ‘farfar’ for mine børn. Han blev 77 år.

Begravelsen blev holdt tidligere i dag i Fredenskirken (Viby J). Vi sang ‘Dejlig er jorden’ (B.S. Ingemann, 1850) med fine ord om ’slægt skal følge slægters gang’, og sluttede af med Christian Richardts ‘Væbnersang’ (1867).

“Kæmp for alt, hvad du har kært,
dø, om så det gælder!
Da er livet ej så svært,
døden ikke heller.

(Fredenskirken, Viby, 5. december 2020)

Oploadet Kl. 19:23 af Kim Møller — Direkte link23 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/115448/trackback

23 Comments »

  1. Når man mister en af sine nære, så synes man altid at det er for tidligt, det positive er at man dør fredeligt i stedet for at lide inden, jeg kondolerer.

    Kommentar by emmagad — 5. december 2020 @ 19:29

  2. Jeg kondolerer.

    Kommentar by Kimski — 5. december 2020 @ 19:33

  3. Han er ikke død.
    Så længe han lever videre i jeres hjerter.

    Hvil i fred.

    Kommentar by XXXXX — 5. december 2020 @ 19:52

  4. Jeg kondolerer.
    Tiden iler.
    Eget førstevalg:
    Gades melodi. Lyder fantastisk med gode stemmer og musikere.
    https://www.youtube.com/watch?v=ifgGDiWK9UU
    Dagen går med raske fjed.
    da.wikipedia.org/wiki/Altid_frejdig,_n%C3%A5r_du_g%C3%A5r

    Kommentar by Peter Buch — 5. december 2020 @ 20:25

  5. Kondolerer. Kurts vej ud af jammerdalen lyder ikke til at have været den allerværste.

    Kommentar by Crass Børsting — 5. december 2020 @ 20:29

  6. Tak fordi du vælger at dele. Også selv om vi på bloggen jo ikke sådan kender dig – altså i virkeligheden. Og så alligevel.

    Jeg kondolerer.

    Kommentar by Henrik Wegmann — 5. december 2020 @ 20:39

  7. Jeg kondolerer.
    Kan du ikke vise nogle billeder af din passion : fugle og vise et flot billede fx Kongeørnen

    Kommentar by spørgejørgen — 5. december 2020 @ 20:44

  8. Jeg kondolerer.

    Det er svært at måtte sige farvel til en af sine kære, når livet går til ende. Men det er dog en trøst at vide, at de da ikke længere må lide, under jorderigets mange tyngder, smerter og udfordringer.

    Jeg mistede selv en kær sidste år, men er taknemmelig, for hvor han nu er.
    Min tilgang til at miste en af sine kære, er netop taknemmelighed, for alt det vi havde sammen.
    Mange græder og udtrykker “stakkels mig”, men ret egentlig er det jo egoisme/opgivenhed/afhængighed?

    Jeg fulgte min den kære på vejen, ved at give ham fri til den videre færd, sanse når han alligevel var nær og værne om alt det, vi begge havde kær.

    Vi skal alle samme vej, både frem og tilbage.

    Vigtig er de hverdagsdage,
    hvor noget dybere blev tilbage,
    som forplantede sig
    til vigtige værdier.

    Jeg ønsker Kurt en smuk rejse.

    Kommentar by M.S. Carstens — 5. december 2020 @ 21:47

  9. Jeg kondolerer!

    Var til begravelse i Aarhus for nylig, samme bedemand … Kendte ikke “Væbnersang”, den vil jeg huske.

    Kommentar by Migranter gider ikke telte — 5. december 2020 @ 22:04

  10. Hvil i fred, Kurt.
    Væbnersangen sang vi meget i folkeskolen (sang og musik) og vi unger forbandt den med 2. verdenskrig.
    Radioen spillede den også af og til.

    Kommentar by Iznogut — 5. december 2020 @ 22:18

  11. Kondolere.
    alt godt
    Mvh.
    Historyman

    Kommentar by Historyman — 5. december 2020 @ 23:32

  12. Kondolerer Kim, han er et bedre sted nu.

    Kommentar by FightingFalcon — 6. december 2020 @ 00:11

  13. Kondolerer til dig og dine!

    Kommentar by Black Watch — 6. december 2020 @ 00:31

  14. Kondolerer. Må du og dine gå lysere dage i møde.

    Kommentar by Sebastian — 6. december 2020 @ 01:04

  15. Jeg kondolerer.

    Kommentar by krassisten — 6. december 2020 @ 01:19

  16. De falder fra, de gamle. Og så er det med ét os, der er de gamle. Lad os håbe, vi har format til at være det på en god måde i den nye tid.

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 6. december 2020 @ 03:29

  17. Jeg kondolerer.
    Læste engang følgende som jeg gerne vil give videre:

    “Lev dit liv så du kan forlade det med et smil – og dem omkring dig græder”.

    (skribent ubekendt)

    Kommentar by Frost-Hansen — 6. december 2020 @ 04:04

  18. Kære Kim, jeg kondolerer. Jeg har ikke ordene til at udtrykke min deltagelse. Når jeg ser dit billede fra den kirke, jeg har mange minder fra, knuger det i mit hjerte af angst for at miste noget af det dyrebareste selv, og mine tanker går til jer, især din mor, som jeg ikke kender. Hun har al min sympati, men ikke noget at have den i. Det gør mig ondt for hende.

    Kommentar by Mette — 6. december 2020 @ 07:10

  19. Kondolere. Må Du og dine børn og dine kære trods alt for en god jul og et godt nytår. mvh Michael Unna

    Kommentar by Michael Unna — 6. december 2020 @ 09:09

  20. Jeg kondolerer.

    Kommentar by Danskeren — 6. december 2020 @ 09:26

  21. kondolere. det er gået stærkt. godt at høre at han blev farfar for dine børn. håber din mor finder støtte i dagene der kommer og tiden fremover.

    Kommentar by heisahero — 6. december 2020 @ 10:07

  22. Jeg kondolerer.

    Kommentar by LarsB — 6. december 2020 @ 23:14

  23. Jeg kondolerer.

    Kommentar by anno — 7. december 2020 @ 01:36

RSS feed for comments on this post.