6. april 2021

J-P Bonde (d. ’21): Eks-kommunisten, der drømte om ‘en fælles, europæisk, demokratisk forbundsstat’

Jeg har et lidt ambivalent forhold til netop afdøde Jens-Peter Bonde. På den ene side var han en af de største kritikere af EU, men på den anden side, så kan man ikke være på den rigtige side af historien, når man efter nogle år som radikal, i en alder af 26-27 år melder sig ind i Dannmarks Kommunistiske Parti. Han blev et toneangivende medlem, var en del af Centralkomitéen, og blev først partiløs i 1992, året efter Ole Sohn, da partiet eroderes indefra. Bonde holdt tale ved Danmarks Kommunistiske partis 100 års jubilæum for to år siden, og delte her eksempelvis scene med Sven-Erik Simonsen, formand for Dansk-Cubansk Forening.

‘Verden vil savne din utrættelige kamp for ligeværd og demokrati – hjemme som ude’, skriver familien på Facebook, og lader professor Uffe Østergaard stå for mindeordet: “Vi har mistet en stor europæer med Jens-Peter Bondes død.” Her lidt fra et NOTAT-interview (2012).

“‘Jeg troede, at EF-modstand var et skandinavisk og britisk fænomen, og ikke noget, der fandtes i andre EU-lande. Men dagen efter, 3. juni (1992, Kim), skriver den franske avis Libération på forsiden ‘Merci le Danemark!’- Tak, Danmark. Og det viste sig så at være symptomatisk for reaktionen rundt om i Europa. De havde i den grad glædet sig til, at der var nogen, der gokkede dem i Bruxelles’. ‘I de dage gik min modstand fra at være dansk eller nordisk til at være europæisk’, siger Bonde med henvisning til den opbakning han fik i den kommende tid – i Tyskland, i Storbritannien, i Italien osv. …

‘Men jeg er ikke imod. Jeg har aldrig været imod den smukke drøm om en fælles, europæisk, demokratisk forbundsstat. Det er og forbliver en meget smuk drøm. Jeg kan bare ikke se den realiseret, fordi jeg ikke kan se, hvordan de to forudsætninger solidaritet og mobilitet skulle kunne komme til stede’. …

Jeg var ikke specielt meget imod EF. Jeg arbejdede med uddannelsespolitik i Studenterfronten i Århus og var næst- formand i Studenterrådet. Det var min verden dengang. … Jeg har faktisk aldrig nået at tage stilling til, om jeg er for eller imod EF, – hvor pudsigt det end lyder. Fordi jeg blev engageret i at rette op på de vanvittige udsagn, som politikere og eksperter kom med om, hvad EF var. Det var det, der fangede mig. Så kom jeg ind i Folkebevægelsens miljø. Men det var ud fra en europæisk og ikke en nationalistisk tankegang, og som sagt blev jeg fanget af, at ja-siden ikke sagde sandheden.” (Jens-Peter Bonde, NOTAT, 2012)

(Collage: Jens-Peter Bonde, medlem af Danmarks Kommunistiske Parti 1975-1992)

Vi har mistet en stor europæer med Jens-Peter Bondes død. Han gjorde siden 1970 politisk karriere på at kritisere EU for svindel, manglende demokrati og åbenhed. Valgt ved det første direkte valg til EU-parlamentet i 1979. Oprindelig med krav om dansk udmeldelse, men efter folkeafstemningen i 1986 som konstruktiv kritiker. Også efter at han i 2008 holdt op som parlamentariker, fortsatte han med at operere på den europæiske politiske scene for et reformeret, demokratisk samarbejde.” (Mindeord af Uffe Østergaard, Facebook, 2021)

Oploadet Kl. 12:26 af Kim Møller — Direkte link25 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/118224/trackback

25 Comments »

  1. Jeg troede han var anti EU. Men i virkeligheden var han en snylter,som alle andre politikere,som lever af danmarks befolknings penge og ejendom.

    Kommentar by Nielsen — 6. april 2021 @ 12:53

  2. Det siges jo, at Fanden hytter sine, så han skal nok få det lunt og godt i evigheden…

    Kommentar by Christian Sørensen — 6. april 2021 @ 13:26

  3. EN DEMOKRATISK FORBUNDSSTAT? Det rene dagdrømmeri. Det er kun praktisk muligt at have ægte og direkte demokrati i nationer med en begrænset størrelse. Når magten centraliseres, ender det med at alting centraliseres, og med planøkonomi, korruption, fjernstyring, mikkel mus parlamenter, samt 5, 10 og 20 års planer. Og med brutal magtudøvelse, statsterror/krig og kostbare, deciderede vanvidsprojekter, som både Kina, Sovjetunionen, EU, USA, Congo, Somalia og Brasilien etc. har demonstreret.

    De kan ikke sidde nede i f.eks. Berlin og have det lokalkendskab og den engagerede interesse i f.eks. Ålestrups problemer, som Ålestrup har brug for. De sidder heller ikke i København og interesserer sig levende for hvad der foregår af gode eller dårlige ting ude i provinsen, som kun får en tynd opmærksomhed i sammenligning med Copenhagen.

    I små og mindre lande har demokratiet en chance, men selv der kniber det tit.

    Det er tit blevet sagt at kommunismen er en smuk drøm. Men nej, det er en fjollet og dum drøm som altid ender som et mareridt.

    Kommentar by BENT A — 6. april 2021 @ 13:42

  4. Hvem fa’en er Uffe Østergård? Gider ikke sucker Marks svindel og humbug. Den lukkes ned ved enhver given lejlighed.

    Kommentar by Nielsen — 6. april 2021 @ 14:13

  5. PS: Officielt har vi demokrati i Danmark, men hvad er det i grunden for et demokrati? For det er hverken et ægte, direkte, oplyst eller familievenligt demokrati. Det synes nærmere at være et folkefjendsk, mandsfjendsk, børnefjendsk og mørkelagt demokrati.

    Det er også stærkt præget af fjernstyring, særinteresser, feminisme, marxisme og købte MSM. Så hvor meget folkestyre er der egentlig tilbage?

    Sejler vi tværs over Øresund, kommer vi til et land hvor demokratiet er dekadent, udartet og vanartet, og er blevet til noget der ligner et matriarkat/skørteregimente hvor feminister m/k svigter og undertrykker, tyranniserer og terroriserer den oprindelige befolkning, svenskerne. Landet er nu oversvømmet af anti-velfærd, ulykker, forbrydelser, skandaler og hverdagsterror.

    Det viser at demokrati aldrig er en selvfølge, og at hvis man ikke passer på det, kan det ende med at gå op i hat og briller. Det er ihvertfald ikke sjovt at være almindelig svensker i denne tid, hvor ondskaben og forbrydelsen ligger på lur overalt.

    Kommentar by BENT A — 6. april 2021 @ 14:16

  6. EU- dog mere frit end det det minder mest om, nemlig DDR- En Kommission, som er lukket for alle andre end Lobbyister, som styre med direktiver hen over hovedet på både parlamentet og de nationale parlamenter, imens EU-Parlamentet mest er til pynt, men en god politisk plads for Politisk otium, når man ikke gider mere. Det bliver mere og mere totalitært, jo mere de arabiske lobbyister bestemmer over EU. Hvem der ejer den kommision ved vi ikke, men ellers er det en papirtiger overfor omverdenen.

    Kommentar by Michael Unna — 6. april 2021 @ 14:48

  7. Jeg troede faktisk at Uffe Østergaard var blevet lidt klogere. Indrømmede han ikke på et tidspunkt, at han tog fejl i forhold til ikke-vestlig indvandring? Eller husker jeg forkert …?

    Kommentar by Peter Nielsen — 6. april 2021 @ 14:48

  8. #7
    Jo, Uffe Østergaard fik en åbenbaring, så snart at hans pension var i hus.

    Kommentar by Henrik Wegmann — 6. april 2021 @ 15:02

  9. Æret være Jens-Peter Bondes minde. Han var en meget skarp, vidende og lun fyr med en veludviklet humoristisk sans. Sådan oplevede jeg ham, når jeg arbejdede sammen med/for ham. Det har jeg altid ved enhver lejlighed rost ham for, når jeg har omtalt ham for andre. Så det gør jeg stadig. (Også her:-)

    Jens Peter Bonde, Ib Christensen (fra Retsforbundet), Mogens Camre (DF og socialdemokratiet) og Morten Messerschmidt er mine favorit politikere blandt EU-modstanderne. (So help me God!:-)

    Sjovt nok er der flere af ‘gammelkommunisterne’ som har mere personlighed end gennemsnittet man møder i den politiske boldgade?
    Preben Møller Hansen, Alfred Jensen, Carl Madsen, Jørgen Jensen og Knud Jespersen er nogen af dem, jeg lige kan komme i tanke om.

    Hvorfor topkommunister indimellem bliver sådanne personligheder, har jeg aldrig helt forstået. Min hypotese er, at deres religiøse tro i de bedste tilfælde nogengange frigør deres iboende vindende personlighed? Måske et interessant paradoks, politologerne burde forske mere i?

    Jeg har haft den glæde, at arbejde sammen med Jens-Peter Bonde i en ½ snes år for 40 år siden, da han var opstillet op valgt for Folkebevægelsen. Jeg vidste, at han var gammel kommunist og vi vidste begge, at vi ca. var på hver sin politiske fløj. Selv stemte jeg ja til DK’s indmeldelse i EU i 1972 (63,4% ja og 36,6 procent nej. Valg deltagelse 90,1%), men jeg blev hurtigt mere skeptisk, da jeg opdagede, at det ikke kun drejede sig om ‘et indre marked’.

    Kommentar by Amad — 6. april 2021 @ 16:19

  10. Han var medvirkende til, at jeg blev ved med at være positiv over for EU i alt for mange år. Jeg kunne slet ikke forlige mig med, at skulle tilslutte mig kommunisternes selskab, for at manifestere modstand for det lorte-EU.

    Kommentar by Knud Madsen — 6. april 2021 @ 17:33

  11. OT: Er Danmark ikke ved at udvikle sig til et af de mest groteske samfund i verden?

    Nu er tre politibetjente blevet idømt hver en bøde på 4000 kr. ved retten i Horsens. fordi de ikke var høflige og underdanige nok overfor tre kulturfremmede “berigere” som de havde stoppet for vanvidskørsel. De blev også beskyldt for at have forsøgt at få en tilståelse af hvem der havde kørt bilen, da der var tre på bagsædet, efter at føreren var hoppet derom.

    Er det retsvæsnets hensigt at lamme og chikanere politiet, så det ikke længere fungerer? Skal det straffes for at beskytte danskerne mod indvandrede vanvidsbilister mv.

    Der er også postvæsnet, som er røget 400 år tilbage i tiden, efter “postreformen”. (tre uger for at flytte et brev 30 km)

    Og der er den groteske rigsretssag mod Inger Støjberg. Der er de groteske domme på 30 dage for et fortovsdrab og 2 års fængsel for tre “forkerte” ord. Skattevæsnets groteske spild af 15-18 milliarder kroner. Bøden på 2500 kr for at sidde på en bænk udendørs. Og hundreder af andre groteske sager kunne nævnes.

    DK: Fra nogenlunde civiliseret samfund til galeanstalt på 10 år?

    Kommentar by BENT A — 6. april 2021 @ 17:37

  12. En død kommunist er en god kommunist.

    Forhåbentlig dør der en masse røde hel- og halvkommunister i de kommende år.

    Kommentar by Bilka — 6. april 2021 @ 17:43

  13. PS: Glemte lige at få denne sag med, omtalt på Politikens forside i forgårs: Dansk familie blev så mishandlet af behandler-system, at den forsøgte at flygte ud af landet. Barnet har fået varige mén af idiotisk og skandaløs/forbryderisk sagsbehandling.

    Kommentar by BENT A — 6. april 2021 @ 17:47

  14. Man kan selvsagt anklage kommunisterne o.lign. for meget, men må altid huske på, at i dansk sammenhæng er de ansvarlige for den konkrete udvikling ganske entydigt socialdemokraterne og de mainstream borgerlige, og deres ansvar mindskes ikke af, at de i nogle sammenhænge har valgt at tækkes den egentlige venstrefløj. Hvilke drømme man end har haft på denne fløj, har intet kunnet realiseres uden, at den “ansvarlige midte” har ageret villige håndlangere (eller rettere har man jo tit simpelthen været i skøn harmoni).

    Kommentar by Peter Neerup Buhl — 6. april 2021 @ 18:21

  15. Man kan selvsagt anklage kommunisterne o.lign. for meget, men må altid huske på, at i dansk sammenhæng er de ansvarlige for den konkrete udvikling ganske entydigt socialdemokraterne og de mainstream borgerlige, og deres ansvar mindskes ikke af, at de i nogle sammenhænge har valgt at tækkes den egentlige venstrefløj. Hvilke drømme man end har haft på denne fløj, har intet kunnet realiseres uden, at den “ansvarlige midte” har ageret villige håndlangere (eller rettere har man jo tit simpelthen været i skøn harmoni).

    Kommentar by Peter Neerup Buhl — 6. april 2021 @ 18:21

  16. Nå, jeg ynder ikke at gentage mig selv, men teknikken ville det åbenbart anderledes…

    Kommentar by Peter Neerup Buhl — 6. april 2021 @ 18:23

  17. Hitlers arvinger vandt magten over Europa alene ved at snakke, medens Hitler slagtede løs i forsøget på at få magten over samme Europa. Tyskerne må dog dele magten med arvefjenden Frankrig.
    Hermed er det blevet bevist, at ‘ord’ skaber virkelighed – godt støttet af finansiel magt.
    Vi står nu med den pudseløjerlige situation, at det protestantiske Nordeuropa er socialkontor for de dovne forvirrede katolikker i Sydeuropa plus alt det løse skravl fra islamistan.
    Merkel giver Merkel ta’r – Merkel er en guitar.

    Kommentar by Gustav Jensen — 6. april 2021 @ 18:29

  18. Jo jo, kommunisme er skam en smuk ideologi,- tænk bare på feriekolonien Gulag. Forstår da så udmærket, at ideologien tiltrækker “gode mennesker”

    Kommentar by centerpoint — 6. april 2021 @ 20:09

  19. Jeg stemte også ja, i 1972. Det var dog et ja til EF, og ikke til EU.

    Kommentar by Jsch. — 6. april 2021 @ 20:38

  20. Tja nu taler man jo ikke grimt om de nyligt afdøde, men så vidt jeg ved har han aldrig taget rigtigt afstand til Kommunismen! Og man taler heller ikke pænt om nyligt afdøde nazister!

    Kommentar by Den Nervøse — 6. april 2021 @ 20:45

  21. Der er ikke demokrati, men en totalitær stat kamoufleret som en retsstat, hvor ingen kan finde ud af EU og EUs opbygning og udemokratisk kan EU lave forordninger, der gælder direkte i Danmark. EU har lavet 370.000 retsakter, så DER ER INGEN, der kan finde rundt i det.
    Det er kafkask og latterligt totalitært, censur, sundheds totalitarisme.

    OG kan du finde ud af din SKAT? det kan INGEN. Du bliver snydt hver dag.

    De røde sataner skyr ingen midler.

    Kommentar by h.nielsen — 6. april 2021 @ 20:51

  22. Helt enig Bilka. Kommunister er apperatniker i statens tjeneste. De påstår ganske vist de handler på egen hånd.

    Kommentar by Nielsen — 6. april 2021 @ 22:08

  23. HVIS DER i 1971-1972 havde været nogen som havde uddelt uddrag af Romtraktaten til landets husstande, var det blevet et nej. For af den fremgik det tydeligt at det ikke bare var et handels-samarbejde det handlede om. Men de fleste stemte i blinde. De stolede naivt på propagandaen fra medierne, statsminister Jens Otto Krag og de radikale. 53 % stemte ja og 47 % nej.

    Kommentar by BENT A — 6. april 2021 @ 23:36

  24. Der er nok ikke mange her der husker det
    men
    Lige efter krigen var kommunisterne særdeles populære. De russiske officere havde – efter at have bombet Bornholm – deres gang på Amalienborg hos vende-kåbe-kongen.
    Om kommunisterne var i regeringen husker jeg ikke, men de var repræsenteret i Folketinget.
    Een af dem,Gert Petersen,udtalte fra Folketingets talerstol følgende:
    citat:
    “man kan sagtens få folk til at stemme på kommunismen – man skal bare kalde det noget andet….
    citat slut.
    – og det gjorde man så:
    Resultatet blev EU i Bruxelles…..

    Sic !

    Kommentar by frosthansen — 7. april 2021 @ 07:19

  25. Hårdt for Jens Peter Bonde at comecon bryder sammen i 1992.Derefter blev han åbenbart tilhænger af demokrati??????

    Kommentar by Rinus — 7. april 2021 @ 10:51

RSS feed for comments on this post.