14. april 2021

Fog & Pihl: “Anklagemyndighedens optræden ligner et politisk målrettet indgreb i ytringsfriheden…”

Jeg hader at lyde konspiratorisk, men det er næppe tilfældigt at Anklagemyndigheden pludselig har set sig varm på Uwe Max Jensen, Steen Raaschou, Jaleh Tavakoli og undertegnede. God kommentar af Trykkefrihedsselskabets Aia Fog og Michael Pihl på JP.dk – Politisk damptromle mod ytringsfriheden (kræver login).

“Tiltalen mod Kim Møller føjer sig til rækken af retssager for overtrædelse af straffelovens paragraf 264 d, som nu gennemføres mod en række islamkritiske deltagere i den offentlige debat, med blogger Steen Raaschou og debattør Jaleh Tavakoli som de hidtil mest spektakulære sager. De er begge tiltalt for at have linket til eller vist videoen, hvor fire islamiske terrorister halshugger de to unge kvinder, der var på vandretur i Marokkos bjerge.

… Nu er Kim Møller så tiltalt, og i lyset af de foregående sager og de domme, der i øvrigt er faldet det seneste år, må selv den mest konspirationsresistente erkende, at der er noget, der lugter fælt ved både myndighedernes fremfærd og den totale ensidighed i forhold til, hvem man vælger at retsforfølge: Det har udelukkende været islamkritiske stemmer.

Hvorfor skal Kim Møller og hans meningsfæller straffes for noget, som andre kan gøre frit og ustraffet? Hvad er forskellen på at bringe et billede af offeret for en grusom terroraktion i Nice og at vise billedet af den mand, der lige har skudt og dræbt den russiske ambassadør i Tyrkiet stå sejrrigt ved siden af den mand, han lige har myrdet? Det billede gik verden rundt og blev endda indstillet som årets pressefoto.

Hvorfor er det kriminelt at linke til henrettelsesvideoen af de to unge kvinder i Marokkos bjerge, men helt legalt at lade videoen af George Floyds ydmygende sidste otte minutter køre i båndsløjfe på alverdens medier? Hvad med den verdensomspændende eksponering af en lille, druknet dreng på en græsk strand? Ingen medier blev straffet for det. …

Vi kan ikke se forskellen og har efterhånden indtryk af en politisk elite, som deler politisk observans og bruger ordensmagt og retsvæsen mod politiske modstandere. … Anklagemyndighedens optræden ligner et politisk målrettet indgreb i ytringsfriheden og dermed et uhørt angreb på demokratiet.”

(Jyllands-Posten, 13. april 2021)

Mere omtale på Journalisten.dk – Uriasposten anklaget for at vise foto af terroroffer – men hvor går grænsen?

Man kan groft sagt godt sammenligne med vinderbilledet fra World Press Photo, fordi det er mindst lige så voldsomt. Det blev bragt, og det var også en terrorhandling. … Medierne har jo for eksempel også vist billeder af biler, der kører ind i folkemængder. … Jeg ville ikke bringe det selv, fordi det kun er voldsomt, og det gør ikke noget, ud over at det er voldsomt. Men jeg vil forsvare andre mediers ret til at vise det.” (Søren Pagter, leder af fotouddannelsen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole)

Oploadet Kl. 00:23 af Kim Møller — Direkte link22 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/118436/trackback

22 Comments »

  1. Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide, hvem det er, der underskriver disse tiltaler. Hvem er de og hvem er deres herrer? Er der et mønster i uddannelsesbaggrund m.v.

    Kommentar by Anonym — 14. april 2021 @ 00:45

  2. Hvorfor bliver sammenligneligt billedmateriale – af Anklagemyndigheden – behandlet og vurderet forskelligt? Hvorfor slipper noget igennem uden problemer – og hvorfor skal der slås hårdt ned på noget andet?

    Der må jo komme en forklaring. Og jeg er ikke misundelig på den person, som skal løfte denne opgave. Det bliver ikke nemt.

    Kommentar by BE — 14. april 2021 @ 01:13

  3. De har ikke skyggen af en påtalebegæring fra afdødes nærmeste pårørende i dit tilfælde. Der er således kun et spørgsmål i din sag: Hvordan skal frifindelsen fejres?

    Kommentar by Ufrivillig skatteyder — 14. april 2021 @ 02:44

  4. det er jo kun islam-kritiske røster. hvad forsvarer man? er det egen ære der gåes for nær for de der er bag anklagerne ,- i betydningen , at historien strammer til – har man i godhedens navn alligevel kommet til at holde med de forkerte? eller er der også en angst tilstede for at lægge sig ud med og vække islamisk vrede? at “konflikt-skabende- adfærd” stoppes i sin begyndelse? er man ved at være egentligt bange i retssystemet? nogen bud eller svar?

    Kommentar by Tommy , Robin and son — 14. april 2021 @ 03:22

  5. Muslimer skal ses som ofre og ikke aggresorer.
    Sikkert noget Marrakech aftale noget
    Med den hvide mand er det omvendt

    Kommentar by Kratossen — 14. april 2021 @ 05:23

  6. HVORFOR BLEV EN UNG DAME opsøgt i sit hjem og arresteret af politiet i Århus, for at have brugt et foto som også TV2 havde brugt?? For ingen i TV2 er blevet arresteret af politiet. Er det kun de nemme ofre og redaktører af netaviser man går efter? Og hvorfor har Steen Raaschou fået ødelagt sin computer og andet udstyr? Er det jurister i justitsministeriet der trækker i trådene efter ordre “ovenfra”? Eller?

    Ja, det ligner kafkaske “1984” tilstande. Vores demokrati er ved at blive udskiftet med diktatur. Ligesom det danske folk er ved at blive udskiftet med kulturfremmede fra Afrika og omegn.

    Vi danskeres situation har længe været meget uhyggelig. Og værre bliver det. Det varer næppe længe før vi får et “Ministeriet for sandhed” og et “Kærlighedsministerium”. (Læs “1984”)

    Kommentar by BENT A — 14. april 2021 @ 06:18

  7. Sandheden er Ilde hørt, og så må vi selvfølgelig cencurere. Kafkastiske tilstande. Ligesom Tommy Robinson oplever i england.

    Kommentar by Michael Unna — 14. april 2021 @ 06:42

  8. Ellers vi jeg anbefale “Det Frie Ord” som Ole Hasselbalch (æret være hans minde) skrev på sit Dødsleje, og at man støtter -Ytringsfrihedsselskabet- ud over selvfølgelig Kim Møller.

    Kommentar by Michael Unna — 14. april 2021 @ 07:43

  9. Hvordan var det nu med billederne (plus video) af den jetpilot der blev nedskudt ?
    Og senere – iklædt en orange dragt – brændt levende i et metal-tremmebur ?
    Video’en blev endda vist på YouTube.
    Jeg mener ikke jeg hørte noget Rama-skrig i den anledning !

    Har alle glemt den ?

    Kommentar by frosthansen — 14. april 2021 @ 07:46

  10. Grundlovens § 77: Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tal, at offentligøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde på ny indføres.
    Den vigtigste paragraf i grundloven, måske side stillet med §73 om Ejendomsretten!
    Ejendomsretten er ukrænkelig. Ingen kan tilpligtes at afstå sin ejendom, uden hvor almenvellet kræver det. Det kan kun ske ved lov og mod fuldstændig erstatning.
    Det er i mine øjne nyt og forkert at en en paragraf i straffeloven §264 d kan sætte grundloven ud af kraft, den lyder: Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en andens private forhold eller i øvrigt billeder af den pågældende under omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget en bredere offentlighed.
    Jeg har uendelig svært ved, at se, at billedet af en lille død dreng i en rød trøje på stranden i Tyrkiet, kan være i orden at vise, når man ikke må linke til en henrettelsesvideo, der ligger frit tilgængeligt på nettet. Billedet af drengen blev åbenlyst bragt for at bane vejen for, at europæerne skulle accepterer de flygtningestrømme, som væltede op ad Europas motorveje, det til trods for at drengen druknede, fordi hans far ville gratis til Tandlæge i Europa, den sidste del af historien er blevet neddysset, af grunde man kun kan gisne om. Eller at et klip hvor man ser en russisk ambassadør blive skudt, skulle være værre end billedet af en kvinde der havde fået skåret halsen over, eller en frank lærers afskårne hoved. Forskellen er nok, at nogle billeder er designet til at godkende flygtningestrømme og det andet er designet til at advarer mod Islamisk terror! Det første er tilladt, det andet forbudt. Tja tendentiøst?

    Kommentar by Den Nervøse — 14. april 2021 @ 07:47

  11. De forsøger at indføre rødt verdensdiktatur.
    Joe Biden glæder sig til at hvide bliver i mindretal i USA. Hans egen yngel er ikke værd at samle på, men det behøver ikke gå ud over alle andre, der gerne vil have et ordentligt liv i frihed.

    Selvfølgelig kører MSM dødsvideoen af George Floyd 24/7. Historie passer jo ind i billedet af det de gerne vil beskrive som en sort , udsat for hvid politibrutalitet. At han var vind og skæv af stoffer og vistnok betalte med falske sedler i en butik, interesserer ikke medier og anklagemyndighed.

    Det er ufattelig, at dansk politi eller efterretningstjenesten uden videre gør en fredelig ældre herres computer ubrugelig efter gennemgang af indholdet. Jeg ved ikke om det var den der rummede Snaphanens fotoalbum, men det er alligevel en skandale.

    Det, og regeringens ageren på corona hænger sammen. Big Tech og multimilliardærer der har besluttet sig for New World Order trækker i trådene.

    Kommentar by k.m. — 14. april 2021 @ 08:10

  12. HVIS det utrolige skulle ske, at Kim Møller bliver dømt, så må der da også rejses tiltale imod Søren Pagter, som åbenbart opmuntrer de unge på de såkaldte journalisthøjskoler til at kolportere lignende billeder.

    Eller hvad?

    Kommentar by Bastardo — 14. april 2021 @ 08:35

  13. De, der argumenterer med, at “man kunne journalistisk beskrive det skete uden billeder”
    – glemmer at et billede siger mere end 100 ord,
    – undergraver fotouddannelsen som journalistisk gren.

    Vel kunne man fint have beskrevet 9/11 uden billeder og TV-optagelser – men er det ikke at gå lige lovligt langt i “den gode smags” tjeneste?

    Håber at journalistfaget vil støtte Kim Møllers utrættelige arbejde. Sandheden VIL frem

    Kommentar by Bastardo — 14. april 2021 @ 08:41

  14. Jeg venter på at retfærdigheden sker fyldest og dem der har arrangeret disse sager selv sidder på anklagebænken. Alt andet vil øger min foragt og afsky for det nuværende Danske retssystem og de korrupte svin der har skabt den udvikling.

    I sidste ende kommer de til at stå til ansvar, enten personligt eller deres eftermægle.

    Kommentar by Santor — 14. april 2021 @ 08:41

  15. Det er ulovligt at være højreorienteret, men heltemodigt, at være venstreorienteret. Det er forskellen

    Kommentar by HolgerD — 14. april 2021 @ 09:18

  16. Danmark har ikke magtens tredeling. Retsvæsenet er den til enhver tid siddende regering private domæne og dommene bliver derefter.
    Pudsigt nok kommer den største ‘udenretslige’ foragt for retten fra advokaterne. En advokat fortalte mig engang kort og klart “dommerne er nogle fæ”.

    Kommentar by Gustav Jensen — 14. april 2021 @ 09:24

  17. https://www.berlingske.dk/metropol/i-nordsjaellandsk-by-har-en-problemfamilie-vaeret-samtaleemne-i-aarevis

    Hvor er familien nu? og hvad ødelægger de næste gang?

    De kom fra shit-hole-land, og gør Danmark til shit-hole-land –

    Det er så nemt at være venstreorienteret. Spil verdensfrelser og lad andre betale.

    Kommentar by k.m. — 14. april 2021 @ 11:14

  18. Alle vestlige lande (med USA forrest) er på vej imod det, som den konservative skribent Samuel T. Francis kaldte for “Anarko-Tyranni” (“Anarcho-Tyranny”), hvor staten tyrannisk undertrykker almindelige (indfødte) borgere samtidig med at den tillader lovløshed (som fremmer dens interesser).

    Fx vil staten acceptere at BLM/Antifa raserer gaderne og brænder byen af, men vil slå hårdt ned på “Fru Jensen”, som skrev noget “racistisk” på Facebook.

    Kommentar by Peter Nielsen — 14. april 2021 @ 11:32

  19. Meget tyder på at også Kina trækker i trådene. Er BIDEN andet end en kinesisk marionet-dukke?

    Kommentar by BENT A — 14. april 2021 @ 14:00

  20. De glemte Uwe Max Jensen

    https://www.document.dk/2021/04/13/har-trykkefrihedsselskabet-opgivet-at-forsvare-ytringsfriheden/

    Kommentar by KineserSnot — 14. april 2021 @ 15:32

  21. KineserSnot — 14. april 2021 @ 15:32:

    Yikes! Det ser bestemt ikke godt ud for Trykkefrihedsselskabet.

    Kommentar by Peter Nielsen — 14. april 2021 @ 20:46

  22. YouTube er også blevet overtaget af disse fascister, de har lige lukket Tommy Robinson støtten Ezra Levants kanal RebelNews, angiveligt pga. simpel kritik af de løgnagtige MSM. En bekendt er lige blevet udelukket af Facebook i 30 dage, for noget så uskyldigt som det samme, efter kritik på Ekstra-Bladet hvor der åbenbart florerer ekstra mange røde høge.

    Kommentar by LarsB — 15. april 2021 @ 17:50

RSS feed for comments on this post.