9. september 2021

Arbejdsløs DPU-kandidat: Lavere dimittendsats ville tvinge mig i arbejde, og give mig ‘et dårligere liv’

Berlingske har talt med 34-årige ‘Morten’, der som uddannet i ‘datalogi og musik’ fik tilbudt job som enten receptionist eller indenfor rengøring. “Jeg kom til at grine hende fra jobcentret lige op i ansigtet.”, fortæller han, og påpeger at han kun søger job indenfor softwareudvikling, omend han også her er ‘lidt småkræsen’.

Fyens Stiftstidende har talt med Mette Pugflod Madsen, der har gået ledig siden hun færdiggjorde sin kandidat i pædagogisk filosofi for to år siden. Hun drømmer om at skrive en ph.d., så hun kan være med til at ændre forholdene i folkeskolen. Hun er uddannet skolelærer, men vil ikke arbejde indenfor faget, da forholdene strider imod hendes ‘personlige og faglige integritet’. En rød verdensredder, så at sige.

Fra Fyens.dk – Filosofiuddannede Mette har været på dagpenge i to år: – Ny reform kan tvinge mig til at tage et rengøringsjob og give mig et dårligere liv (kræver login).

“Filosofiuddannede Mette Pugflod er ikke i tvivl. Hun ville få problemer med at få sin økonomi til at hænge sammen, hvis dagpengesatsen for nyuddannede sænkes, som regeringen lægger op til i sit reformudspil. Derfor er hun heller ikke i tvivl om, at formålet med reformen ville virke. Flere dimittender som hende selv ville komme i arbejde hurtigt.

– Det ville formentlig tvinge mig til at gå ud og tage et rengøringsjob eller arbejde på et hotel. På den måde ville det virke. Men jeg vil virkelig også få et dårligere liv af det, siger hun. …

… ligesom hun ikke lod sig påvirke af, hvilke kvalifikationer arbejdsgiverne efterspurgte, da hun valgte uddannelsen, lader hun sig heller ikke påvirke nu. Pædagogisk filosofi var den rigtige uddannelse for hende, slår hun fast.

– Jeg har overhovedet ikke fortrudt, at jeg har taget uddannelsen. Jeg kan heller ikke se, at den ikke skulle være samfundsnyttig, heller ikke selv om der for mange bagefter er en længere vej ind på jobmarkedet. Jeg håber, at jeg, hvis det lykkes at komme igennem med en ph.d., kan være medvirkende til at ændre noget, siger hun.”

(Mette Pugflod Madsen i Information, 17. september 2020)

“Det kunne være skønheden i en komposition, pingvinernes høreegenskaber eller kærlighed. Måske er det væsentligere at spørge, hvorfor noget er vigtigt at vide, end hvad det kan bruges til. … Der er noget galt… Vi har vendt det hele på hovedet – vi lever, ånder og dør for arbejdsmarkedet.” (Mette Pugflod Madsen, Information, 2020)

“Jeg skulle vælge en af fire jobkategorier, blandt andet receptionist og rengøring. Jeg kom til at grine hende fra jobcentret lige op i ansigtet. Jeg synes, det var så upassende. Det virker helt utopisk efter fem år på universitetet at gå ud og stå i en reception. … Jeg ville føle, jeg ikke udnyttede mit potentiale. Jeg har brugt mit liv på at lære noget så komplekst og at skulle varetage et job, der ikke kræver den baggrundsviden, vil jeg ikke.” (‘Morten’)

Oploadet Kl. 01:10 af Kim Møller — Direkte link28 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/121599/trackback

28 Comments »

  1. USOLIDARISKE EGOISTER, og de stemmer vel så på rød fløj af ren og skær dårlig samvittighed.

    Den blodrøde fløj skal nok beskytte dem, den fløj vil helst have klienter, der kan bruges på diverse kurser

    Prøvede at være offentlig ansat et par år. Fik det venlige råd, altid at gå rundt med nogle papirer

    Kommentar by tavsen — 9. september 2021 @ 01:24

  2. Lad erhvervslivet bestemme, hvilke uddannelser der skal være i et samfund. Indfør brugerbetaling, afskaf SU og gratis a-kasser under studietiden. Man skal arbejde før, under og efter studiet. I perioder 2-3 forskellige jobs. Lige som i alle andre lande i hele verden.

    Kommentar by Ufrivillig skatteyder — 9. september 2021 @ 01:52

  3. Den ringeste avis.

    Kommentar by Nielsen — 9. september 2021 @ 02:23

  4. Der er en kæmpe uddannnelsesboble i hele den vestlige verden siden man i 90erne besluttede, at 50% af en årgang skulle gå på universitetet. Der skete i vækst i studieretninger og typisk indenfor bløde områder. I USA og England er dette ikke betalt af staten men via gæld om man er i USA og England endt med en enorm gæld som reelt set ikke kan betales fordi uddannelserne reelt set ikke giver et afkast. Folk ender i en art service job. Reelt set regner man med, at mange må få eftergivet deres gæld. I England regner man med, at 5-60% aldrig kommer fri af deres gæld. De skal først afdrage ved en minimumsgrænse i indkomst som nok aldrig bliver realiseret. I Danmark er det staten og skatteyderne som hænger på denne fejldisponering. Jeg ser lidt initiativet som et forskud på en debat om denne ekspansion af universiteterne man så i 90erne. Jeg er sikker på den vil blive kørt tilbage på et tidspunkt i flere vestlige lande.

    Kommentar by CCC — 9. september 2021 @ 02:30

  5. UMIDDELBART kan det evt. eller muligvis godt virke urimeligt eller forkælet, når folk med en lang uddannelse ikke har lyst til at tage et deltids-rengøringsjob eller lignende.

    Men man kan også se på tingene fra en anden synsvinkel. Hvis politikerne ikke fra 1983 havde ladet over et over en million indvandrere, asylanter, migranter, socialnassere, kulturfremmede, evighedsturister og arabiske-afrikanske berigere slå sig ned i Danmark til gratis forsørgelse og gratis alting, SÅ HAVDE DER OVERHOVEDET INGEN PROBLEMER VÆRET, hverken økonomiske eller jobmæssige.

    For så havde vi forlængst haft en borgerløn til ALLE danskere, og alle havde haft frihed til selv at bestemme om de ville holde fri eller arbejde og tjene ekstra. Men den enorme årlige udgift på omkring eller over 200 milliarder kroner til indvandring osv., plus hvad der ellers fråses væk på andre idiotiske projekter, (2-300 mia.) betyder at økonomien er så stram, at der må spares, skæres ned og strammes op på alt muligt.

    Hospitalerne er pålagt at spare milliarder. Der er ingen penge til livsvigtig behandling af diverse patientgrupper. Pengekassen er smækket i. For de syge en humanitær katastrofe. Velfærden til danskerne er mere end halveret, forsvaret er i bund, politiet bruges til skatteopkrævning, fængselsvæsnet og skolevæsnet er i bund, og mange andre dele af infrastrukturen er i bund eller sparet væk. Behandlingen af børn, unge og ældre er kraftigt forringet.

    Mange reformer hvor der snakkes om forbedringer, optimeringer og effektiviseringer, er ikke andet end camouflerede spareøvelser.

    Så bør man også tænke på hvordan tingene fungerede i tresserne, hvor samfundet var langt friere og bedre at leve i. Det er beskrevet på et par foregående blogs. Dengang blev arbejdsløse ikke pryglet og tyranniseret af jobcentrene eller af 35.000 A4 ark fyldt med smålige regler, danskernes penge og arbejdspladser var ikke blevet foræret væk til fremmede, togfabrikker og værksteder, masser af butikker og landsbyer blev endnu ikke chikaneret af EU og nævenyttige politikere, der var fuld beskæftigelse, det var pærelet at få et vellønnet job, og familierne trivedes fint med husmødre, lækre hjemmebagte æbletærter, glade børn og forældre som ikke blev overvåget, presset og udplyndret på utallige måder. Og sundhedsvæsnet og meget mere var i topklasse. SV nok nr. 1 eller 2 i Verden.

    Næsten alle de nuværende samfundsulykker og problemer er skabt af uduelige, uvidende, håbløse, forkælede og anti-danske politikere der har levet i kontor-, teori- og fantasibobler hele deres liv.

    Den skumle borgs politik er blevet så pervers, at den på det seneste er gået i gang med en folkeudskiftning. Der er ikke længere råd til eller lyst til at varetage det danske folks interesser.

    Se ang. pervers lovgivning mv. under den foregående blog om en bøsse der gerne vil være gode venner med islamister.

    Kommentar by BENT A — 9. september 2021 @ 02:44

  6. ..ikke havde ladet over en million indvandrere….. (pc’en er af og til noget balstyrig)

    Kommentar by BENT A — 9. september 2021 @ 02:50

  7. CCC 02.30: Ja, de røde besluttede at ligegyldigt om folk havde evnerne eller ej, skulle de have lange uddannelser. Det var en af metoderne til at skaffe kommunisterne fremgang. Og lokkemaden virkede.

    Kommentar by BENT A — 9. september 2021 @ 03:02

  8. Utroligt at man som uddannet ledig skolelærer kan få lov at gå i to år, uden at blive henvist til at møde op på nærmeste skole.
    Så mange skolelærere mangler der åbenbart ikke.

    Mon man kan få lov at skrive en PhD når man åbenbart aldrig har brugt sin forudgående uddannelse?
    Det bliver jo ren teori, da hun ikke har erfaring at bygge på.
    Håber at dem, der udbyder PhD’en, vælger en anden

    Kommentar by Hema — 9. september 2021 @ 06:06

  9. Snob!

    Kommentar by Den Nervøse — 9. september 2021 @ 06:28

  10. Det strider altså ikke mod hendes personlige integritet at leve af andres penge? Kender hun overhovedet betydningen af det ord: integritet? Eller er det ikke noget, man bliver undervist i på universitetet?

    Kommentar by Peter Faber — 9. september 2021 @ 07:14

  11. ingen job, ingen penge.
    Luk kassen i!

    Kommentar by P — 9. september 2021 @ 07:34

  12. PhD inden for humaniora er rent recitering=omskrivning af uddrag andres
    PhD afhandlinger.

    PhD stipendier og anden kreativ betaling gives kun til de rigtige meninger.

    Kommentar by Oppenheimer fan — 9. september 2021 @ 08:17

  13. Som ung færdiguddannet gymnasielærer kunne jeg vælge mellem fire stillinger i provinsen, men ingen i Københavnsområdet hvor vi boede. Vi flyttede derfor til provinsen, hvad min kone hurtigt fortrød. Fire år senere flyttede vi tilbage igen.
    Da jeg langt senere i livet ville forsøge mig som forfatter, tog jeg et banklån for at have noget at leve af.
    Jeg kan nu forstå at jeg bare skulle have ladet mig underholde af penge fra alle andres lommer!

    Kommentar by ino — 9. september 2021 @ 08:19

  14. Jeg er – tro det eller lad være – civilingeniør af uddannelse. Mit første job var i metalbranchen, i Vestjylland, hvor man ikke gav meget for teoretisk viden. Men jeg fik prøvet tingene af i praksis, og lærte faktisk også ledelse på den hårde måde. Som da jeg smed et plørefuld nathold ud af kantinen efter et tip.

    Næste job i elbranchen, andre udfordringer men stadigt lærerigt.

    3. job i en amerikansk ejet koncerns danske afdeling. Et drive og et “just do it” man ellers kun ser på amerikanske film, og jeg fik bla brug for mit lastbilkørekort når projekter skulle realiseres på rekordtid og maskiner skulle flyttes.

    Jeg er stadig i samme firma, omend det er blevet overtaget af en anden koncern, og blevet mere “teoretisk”. Og selvom min karriere nok har taget et par afstikkere og ikke altid har matchet mit uddannelsesniveau, har jeg været i uafbrudt beskæftigelse siden jeg dimitterede i efteråret 1995… og leveret en betragtelig del af min indkomst til “velfærdssamfundet”

    Så bare rul ærmerne op, ufatteligt mange gode jobs kræver hårdt arbejde

    Kommentar by redneck — 9. september 2021 @ 11:08

  15. Christiansborgs politikere burde prøve at udføre ærligt arbejde, da de jo er lønmodtagere, betalt af det danske folk. Det hader snakkehovederne på borgen at indrømme; altså at de er gemene lønmodtagere, dog med tidsbegrænset ansættelse og uden ansvar for det de laver.
    Ingen parlamentariker burde får mere i årsløn end hvad en ufaglært får gennemsnitligt. For siden DK blev overtaget af D og F i EU, er Danmark blevet reduceret til et lydland under D, F, EU, USA og NATO, hvor regeringen blot retter ind og adlyder ordrer.
    Danske politikere er reduceret til lakajer, sprællemænd og stik-i-rend-drenge for gnomerne i Frankfurt, Paris, Bruxelles og Wall Street.

    Kommentar by Gustav Jensen — 9. september 2021 @ 11:50

  16. Så bare rul ærmerne op, ufatteligt mange gode jobs kræver hårdt arbejde

    Kommentar by redneck — 9. september 2021 @ 11:08

    NEMLIG,
    men arbejde er blevet noget afskyeligt noget, der helst skal undgås. Trods alt mere behageligt at snakke om det

    Kommentar by tavsen — 9. september 2021 @ 11:56

  17. Apropos arbejde. Skal eu og verden bestemme vores indvandrer politik.
    Hvis danskerne skal arbejde for deres penge, hvorfor så ikke indvandrer. Hvorfor skal de fredes.

    Kommentar by P — 9. september 2021 @ 12:03

  18. Jeg forsår slet ikke at Morten og Mette er ledige. Der må da være en enorm efterspørgsel efter personer der er uddanet i “datalogi og musik” og “Pædagogisk filosofi”. Jeg forstå glimrende deres behov for at sidde derhjemme og vente på, at der en dag kommer en arbejdsgiver forbi og tilbyder dem en stilling indenfor deres speciale, for det gør der da, især når man tænker på at de har den yderligere kvalifikation, at deres uddannelse efterhånden er flere år gammel.

    Kommentar by bjarne binee — 9. september 2021 @ 13:22

  19. lange uddannelser på fx RUC gør den almindelige lønmodtager ulykkelig.
    i filmatiseringen af Gullivers Rejse møder Ted Danson (Gulliver) en forsker der moser agurker for at udvinde solstråler…, her passagen fra bogen (Gulliver’s Travels):

    PART III. A VOYAGE TO LAPUTA, BALNIBARBI, LUGGNAGG, GLUBBDUBDRIB, AND JAPAN.
    5. CHAPTER V.

    [The author permitted to see the grand academy of Lagado. The academy largely described. The arts wherein the professors employ themselves.]

    This academy is not an entire single building, but a continuation of several houses on both sides of a street, which growing waste, was purchased and applied to that use.

    I was received very kindly by the warden, and went for many days to the academy. Every room has in it one or more projectors; and I believe I could not be in fewer than five hundred rooms.

    The first man I saw was of a meagre aspect, with sooty hands and face, his hair and beard long, ragged, and singed in several places. His clothes, shirt, and skin, were all of the same colour. He has been eight years upon a project for extracting sunbeams out of cucumbers, which were to be put in phials hermetically sealed, and let out to warm the air in raw inclement summers. He told me, he did not doubt, that, in eight years more, he should be able to supply the governor’s gardens with sunshine, at a reasonable rate: but he complained that his stock was low, and entreated me “to give him something as an encouragement to ingenuity, especially since this had been a very dear season for cucumbers.” I made him a small present, for my lord had furnished me with money on purpose, because he knew their practice of begging from all who go to see them.

    I went into another chamber, but was ready to hasten back, being almost overcome with a horrible stink. My conductor pressed me forward, conjuring me in a whisper “to give no offence, which would be highly resented;” and therefore I durst not so much as stop my nose. The projector of this cell was the most ancient student of the academy; his face and beard were of a pale yellow; his hands and clothes daubed over with filth. When I was presented to him, he gave me a close embrace, a compliment I could well have excused. His employment, from his first coming into the academy, was an operation to reduce human excrement to its original food, by separating the several parts, removing the tincture which it receives from the gall, making the odour exhale, and scumming off the saliva. He had a weekly allowance, from the society, of a vessel filled with human ordure, about the bigness of a Bristol barrel.

    Glistrup advarede mod Totalstatens komme, en uendelig “velfærd” der, med stigende skattetryk som følge, voksede og voksede,
    belastede almindelige mennesker for at “intellektuelle” i deres
    elfenbenstårne kunne “studere” og sige “kloge ting”.

    Lagerforvalter Rindal fra Kolding advarede mod en kunststøtte der brugte skattekroner på projekter sat i søen af en selvoptaget elite alt imens der i samfundet som et hele skulle spares.
    Rindal understregede at han som sådan ikke havde noget imod kunst, men hvis den ikke kunne sælges, hvis ingen ville købe den, så måtte kunstneren have det som en hobby.

    Denne Mette Pugflod Madsen har læst en snæver uddannelse og nu vil hun
    ikke arbejde udenfor det specifikke område, hun vil hellere “dygtiggøre” sig yderligere og læse en overbygning.
    Dernæst forventer hun vel at kunne diktere lønvilkår svarende
    til de mange år på “skolebænken”, helst i en offentligt betalt stilling hun selv bestemmer indholdet af.

    Det hele er meget barokt.

    Swifts citater er bragt for at finde en skønlitterær parallel til det vanvid der udspiller sig på mange studier.

    Særligt sætningen:
    “The arts wherein the professors employ themselves.” passer rammende
    på de woke/røde uddannelseslinjer som oprettes i disse år.

    Kommentar by konservativ — 9. september 2021 @ 15:36

  20. 9: lige præcis – en snob.

    Kommentar by Hans peteresen — 9. september 2021 @ 17:57

  21. # 18
    HÆ HÆ, jeg de af dig nævnte uddannelser er der med garanti stort behov for.
    Det forekommer mig at Mette Pugflod Madsen og lign. blot er nasserø..,

    Kommentar by NED MED ALTING — 9. september 2021 @ 19:33

  22. # 10.
    Enig. Men hvor og hvornår finder man “politikere” der har mod nok til at sætte handling bag at disse umuliguser er til gene og ikke andet.
    SUK, det sker nok aldrig.
    At andre betaler for deres fine fornemmelser, det tænker de ikke på. Det nå være pinligt at være forældre til sådanne typer.

    Kommentar by NED MED ALTING — 9. september 2021 @ 19:37

  23. Det er da vist ikke så ringe endda, hvis man lige må en tur omkring det almene liv i dagens Danmark, for at få rettet op manglerne, ift. studie-“lærdom” og ansvar for eget liv/praktisk erfaring for livet?

    Koblingen mellem ud”dannelse” og ansvar for eget liv mangler!!!

    Kommentar by M.S. Carstens — 9. september 2021 @ 21:43

  24. Kræsen er en egenskab, de arbejdsløse og de, der i realiteten ikke er det, kun kan tillade sig, fordi staten tillader dem at være det!

    Hvis der virkelig ikke fandtes jobs derude, kan man glimrende argumentere for økonomisk bistand, men når der vitterligt findes jobs, så må de arbejdsløse tvinges til at tage det, indtil deres ønskejobs er der!
    Efter 3 mdr, hvor en arbejdsløs har nægtet at påtage sig et anvist fuldtidsjob, skal der lukkes for udbetaling af enhver art!

    Det samme gælder for migranter og andre os totalt ligegyldige herboende!

    Har de ikke arbejde og er selvforsørgende i løbet af 3 mdr, så er det ud af klappen!
    Vi kan og skal ikke forsørge denne verdens brunsorte masser!

    Kommentar by Ole Mejlstrøm — 9. september 2021 @ 23:36

  25. Afskaf SU og lad de studerende selv betale deres leveomkostninger. Frit studievalg med stopprøver efter 1-2 år for at skille fårene fra bukkene.
    Universitets studier bør være drevet af interesse for faget og kun evt af muligheden for højere løn, hvis man er efterspurgt på arbejdsmarkedet. Låntagning til leveomkostninger i studietiden betales af kandidaten selv efter endt uddannelse (eller af den der stopper under studiet inden eksamen.

    Kommentar by Amad — 10. september 2021 @ 13:48

  26. PS. Universitetsuddannelser er til for at uddanne videnskabsmænd og de erhvervsuddannelser, der knyttet til de forskellige fag/videnskaber f.eks cand.polit for økonomisk begavede, cand.polyt for ingeniørbegavede og medicin for lægeligt interesserede osv.

    Ingen kan forudsige det fremtidige behov for akademikere om 5-7 år eller mere. Det skal efterspørgslen på det arbejdsmarkedet afgøre. Det bør være en personlig satsning at tage en videregående uddannelse. De fleste er kvalificerede til at bestride et andet job, hvis ‘drømmejobbet’ ikke dukker op. Det er der tusindvis af eksempler på. Mange folk i særdeles udemærkede jobs har en hel eller halv videregående uddannelse indenfor et andet område end det de beskæftiger sig med i deres nuværende erhverv og lever fint med det. Sån’t er livet! Universitetet og videregående uddannelser bør ikke være et bekyttet værksted for evighedsstuderende.

    Kommentar by Amad — 10. september 2021 @ 16:24

  27. Skattetrykket er så højt, at danskerne har brug for tilskud til alt muligt, som de ellers nemt selv kunne betale. Se nr. 5 ovenfor.

    Kommentar by BENT A — 10. september 2021 @ 17:51

  28. Enig BENT A 17:51. Også i det du skriver ovnfor (også det i nr. 5) “danskerne har brug for tilskud til alt muligt, som de ellers nemt selv kunne betale”. Det såkaldte ‘lommepenge samfund”. Staten tager det meste og det, der er tilovers, bør du betragte som dine lommepenge!:-)

    Vi bør ikke have statsdirigering af borgerne, borgerne er ikke statens kvæg. Med adgangsgivende eksamen (studentereksamen) skal der efter min mening være fri adgang til at vælge fag på universitet. Stopprøver efter 1-2 år sørger for at skille fårene fra bukkene. Ingen ved hvilke universitetsuddannede der vil være mere behov for i fremtiden.
    Hvis man ser på back-data, kan man se at næsten alle statens forudsigelser af det fremtidige akademikerbehov tog fejl. Markedet har altid ret. Arbejdsmarkedet. Det er derfor vi har (havde?) frie markeder herunder arbejdsmarkedet. Som vistnok salig Storm P sagde: “Det er svært at spå, især om fremtiden!”:-)

    Kommentar by Amad — 11. september 2021 @ 09:01

RSS feed for comments on this post.