8. oktober 2021

“Det lader til, at der sker en form for etnisk profilering.”, sagde professoren til Politiken: Misvisende!

Forleden gjorde Politiken det til en stor sag, at et studie angiveligt havde påvist at etnisk minoriteter var ofre for strukturel racisme. “Det står nu sort på hvidt, at der finder raceprofilering sted i det danske politi.”, lød det eksempelvis fra Sikandar Siddique. En klassisk ikke-historie, for selvfølgelig foregår der etnisk profilering i politiet. Politiet skal selvfølgelig trække på erfaringskataloget i det daglige arbejde.

Pressemeddelse fra Københavns Universitets Juridiske Fakultet – Forskere trækker artikel om politiets møder med etniske minoriteter tilbage.

“På baggrund af fejl i forhold til den anvendte data tilbagetrækker forskere artikel om politiets møder med etniske minoriteter.

I Politiken 2. oktober fremgår det – på baggrund af forskningsartiklen ‘Explaining Divergent Outcomes of Interactions between the Danish Police and Different Ethnic Groups’ – at der er en forskel mellem personer med dansk og anden etnisk baggrund i antallet af sigtelser, der fører til dom.

– Vi er, efter at artiklen er gået igennem fagfællebedømmelse og er blevet accepteret til publikation, blevet opmærksomme på en fejl i forhold til data, der går tilbage til projektets start. Data angår tiltaler og ikke sigtelser, som artiklen ellers er bygget op om. Selv om sigtelser i sagens natur influerer tiltaler, så kan de ikke sidestilles hermed. Vores fokus på sigtelser og politikontrol i artiklen og i medierne har dermed været misvisende og kan ikke underbygges af vores data. Artiklen er derfor trukket tilbage, siger professor MSO Mikkel Jarle Christensen og studielektor Christian Klement, Aalborg Universitet, der er forfattere til artiklen.

– Jeg kan pt ikke nærmere forklare, hvordan fejlen er opstået, men den har desværre betydning for artiklens konklusioner. I og med der nu er tvivl om artiklens konklusioner vælger vi at trække artiklen tilbage. Det er meget beklageligt, siger Mikkel Jarle Christensen.”

(Lenny Henry, der afvises som babymodel: ‘because i’m a black man’; Foto: YT)

Fra Politikens kioskbasker…

“I undersøgelsen er 1,7 millioner sager siden 1998 blevet analyseret, og tallene viser, at borgere med rødder i Mellemøsten og Afrika oftere oplever at blive sigtet for noget, de ikke bliver dømt for.

Er man fra Libyen, Syrien, Ghana eller Somalia, er der eksempelvis mellem 79 og 81 procent af sigtelserne, der fører til dom, mens samme tal for etniske danskeres vedkommende er 92 procent. Forskerne bag projektet mener, at de relativt flere grundløse sigtelser mod folk med anden etnisk baggrund kan skyldes en – måske ubevidst – raceprofilering hos politiet, altså at man vurderer borgerne også ud fra deres etniske baggrund og måske i højere grad fokuserer på disse grupper. …

Det lader til, at der sker en form for etnisk profilering. Vi kan simpelthen ikke forklare det på andre måder, end at der er en disproportional fokus på de her grupper’, har Mikkel Jarle Christensen blandt andet sagt om de tal, man er kommet frem til.” (Politiken, 3. oktober 2021, S afviser konklusioner i undersøgelse om etnisk slagside – ministeren skal i samråd)

The URI to TrackBack this entry is: https://www.uriasposten.net/archives/122518/trackback

36 Comments »

  1. Det gør mig ondt for Politiken. Det er et stort tilbageslag for kampen mod racisme i Danmark.

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 8. oktober 2021 @ 20:04

  2. Tiltale eller sigtelser, så ligger der jo antagelsen om en forbrydelse bag.

    Og mon ikke misforholdet, som artiklen byggede på, kunne skyldes, at flertallet af danske dommere ser med meget milde øjne på de forbrydelser, som muslimske indvandrere begår. Er der derimod tale om etniske danskere, så skal de bare have med grovfilen.

    Kommentar by Henrik Wegmann — 8. oktober 2021 @ 20:04

  3. Der er virkelig megen forvirring omkring forskellen mellem tiltale og sigtelse:

    Anklagemyndigheden rejser tiltale, hvis det vurderes, at der er beviser nok til at få en sigtet person dømt. At rejse tiltale betyder, at sagen bliver sendt til retten med et anklageskrift, der beskriver den strafbare handling. Personen, som tidligere var sigtet, er nu tiltalt.

    Man kunne sige, at politiet ’sigter’, og retten kan ‘tiltale’ en sigtet eller sikre uskyldige mod retsforfølgelse.
    På engelsk: charge = sigte – tiltale = prosecute, men på engelsk skelner man tilsyneladende ikke så skarpt (på nettet).

    Kommentar by Gustav Jensen — 8. oktober 2021 @ 20:15

  4. Mange kulturfremmede fra MENAPA er 200%-300% mere kriminelle end etniske danskere.
    Når man fisker, er det så bedst at gøre det, hvor der er mange fisk eller få fisk? Har politiet fokus på folk med sydlandsk kulør, er det nok fordi de véd, at der rigtig ofte er noget at komme efter.

    Kommentar by Hertz — 8. oktober 2021 @ 20:52

  5. Eller også har vi (omvendt)racistiske domstole, der lader de brune slippe for straf, men elsker at straffe danskerne.

    Kommentar by Jørgen Nielsen — 8. oktober 2021 @ 20:57

  6. Hør lige hvor komplet idiotisk den ene artikelforfatter, Christian Klement, lyder:

    “De her etniske grupper fylder mere i kriminalstatistikkerne.
    Hvis vi så ser på, at politiet selv har været med til at producere de her forhøjede kriminalitetsrater ved at være ekstra opmærksomme på de her grupper, så er det deres egne resultater, som de bruger til at retfærdiggøre deres handlinger.”

    Top-tossen mener altså, det er politiets skyld, at fx somalier er overrepræsenteret med hele 1500% i voldsstatistikken?!

    Hvilket jo så også må betyde, at enorme mængder røverier, voldtægter, mord, nedskydninger, knivstikkerier, bombesprængninger, … blandt etniske danskere går helt under radaren – tror idioten virkeligt selv på det???

    https://www.dr.dk/nyheder/indland/ikke-etniske-danskere-bliver-oftere-sigtet-uden-grund-politiet-afviser

    Kommentar by Jørgen Nielsen — 8. oktober 2021 @ 21:12

  7. Hver gang der blandes hudfarve ind i en “hændelse” får alle straks kolde fødder og forsøger at ryste “oplevelsen” af sig så hurtigt som muligt, i hvert fald så længe farven ikke er Hvid.

    Ligegyldigt om det er politiet, politikerne eller her forskere så bliver de bange når virkeligheden ikke stemmer overens med deres Wokeness ;)

    Løb rotter, løb!

    Kommentar by Santor — 8. oktober 2021 @ 21:21

  8. Hvorfor reviderer og publicerer man ikke bare studiet med rettelser?
    Man kunne mistænke, at forskerne ikke brød sig om den konklusion, man kunne drage af de reviderede data?

    Kommentar by Jern Henrik — 8. oktober 2021 @ 21:28

  9. Grunden til færre indvandrere bliver dømt er måske deres større erfaring i at lyve “taquia” som giver dem en fordel i retslokalet

    Kommentar by redneck — 8. oktober 2021 @ 21:47

  10. PS. Som en anden skrev, så kunne det også være, at det er danskerne, der diskrimineres og dømmes, mens de fremmede bliver frifundet af aktivistiske, venstreorienterede dommere.
    Endelig er der utvivlsomt en tendens til, at danskere oftere tilstår, mens de fremmede nægter, selv hvis de er grebet på fersk gerning. Det er noget kulturelt.

    Kommentar by Jern Henrik — 8. oktober 2021 @ 22:03

  11. Igen – igen har “forskere” der givetvis er lønnet af de som “forskerne” sviner til, måtte trække “forskning” tilbage.
    I øvrigt er der vel ingen røg uden brand. Som andre skriver er antallet af dømte med eksklusiv hudfarve markant højere end de der nu kaldes etniske danskere. Om føje år lever de etniske danskere i reservater. Hvor er det lige den slags er oplevet før?

    Kommentar by NED MED ALTING — 8. oktober 2021 @ 22:35

  12. #2 Henrik Wegmann er inde på noget som bakkes om af kriminolog David Sausdal i Berlingske:

    »Umiddelbart mener jeg, at det vil være interessant, hvis personer med anden etnisk baggrund end dansk sjældnere bliver dømt i retten, når de er tiltalt for kriminalitet, end danskere gør. For man kunne også forvente det modsatte, fordi anden forskning har peget på, at det betyder noget, hvordan den tiltalte gebærder sig i retten, hvem den tiltalte er, og hvordan denne ser ud,« siger han og fortsætter:

    »Hvis man ikke har så meget såkaldt »kulturel kapital«, kan sandsynligheden for at blive dømt være højere. Det er der forskning, der viser. Og derfor kunne man jo faktisk forvente, at indvandrere ville blive dømt oftere og ikke sjældnere,«

    https://www.berlingske.dk/samfund/kriminolog-aergrer-sig-over-kollegers-tilbagetrukne-studie-jeg-undrer-mig

    Kommentar by J — 8. oktober 2021 @ 22:44

  13. P0LITIKEN er enhedslistens, de radikales og indvandringsindustriens propaganda-organ. En anti-dansk, anti-hvid, anti-demokratisk avis, men en PLUS avis mht. feminisme, “ligestilling”, metoo, klima-hysteri, kønsforvirring, indvandring, afrikanisering, EU-fjernstyring, rød omstilling, BLM, AFA og LGBTQ mv.

    Kommentar by BENT A — 8. oktober 2021 @ 23:22

  14. Den ene forfatter er professor
    Hans konklusion på den fejlagtige rapport,at politiet åbenbart var medskyldige i overkriminaliteten, ville kunne pilles fra hinanden af en der gik i 10 klasse og stod på en tankstation i fritiden

    Akademia er åbenbart i frit fald når sådan et båthorn kan få den titel
    De kan ligeså godt lade betegnelsen være helt fri, for den har da ingen værdi længere
    Bare tænk på EU propagandaprofessor Malene Wind.Hun er heller ikke ligefrem imponerende i sin logik

    Kommentar by Geden — 8. oktober 2021 @ 23:39

  15. De fremmede hører ikke til her og det er derfor GODT og NATURLIGT hvis politiet er ekstra opmærksomme på deres kriminelle adfærd.

    Kommentar by Peter Nielsen — 9. oktober 2021 @ 01:05

  16. DR-KVINDERNE ER OGSÅ meget ivrige efter at problematisere enhver form for modstand mod Europas og Danmarks afrikanisering og islamisering. Der har lige været noget i P1 om at østlande brugte magt for at forhindre migranter i at invadere deres lande. Man omtalte det der foregik som “push backs”, og det var bare så umenneskeligt, (iflg.DR-pladderhumanisterne) at man ikke bare lod hærskarerne af afrikanere, arabere og tyrkere strømme ind i Europa.

    Det vil hurtigt blive til halve og hele millioner islamister pr. uge eller måned, hvis feltmadrasserne får lov til at fremture. Så vil portene blive åbnet på vid gab, og store færger sejle i fast rutefart fra Afrika til Grækenland og Italien. (som det skete en overgang)

    De røde “humanister” er virkelig gak-gak. Der er over 800 millioner kulturfremmede der gerne vil nordpå, for at kunne få gratis boliger, gratis forsørgelse, gratis kvinder og gratis alting.

    Hvis der gives los, bliver det Europas død. Men DR-kvinderne fatter ingenting, eller lige så lidt som Rosa Lund, Pernille Skipper, Mai Villadsen, Eva Flyvholm, Sofie Carsten, Helle T-S og Stine Bosse, osv.

    Kommentar by BENT A — 9. oktober 2021 @ 01:44

  17. De tre forrædderblade, JP B og P, er sjovt nok helt ens når det gælder stakkels islamister, Polens frihed og negerislamistekstremistvenstrenassere forklædte som kulturelle.
    Af samme grund har de færre og færre læsere, en skønne dag slet ingen.

    Kommentar by Hul igennem? — 9. oktober 2021 @ 04:16

  18. Den mest dækkende konklusion på undersøgelsen er, at fordi de etniske miljøer dækker over hinanden eller truer vidner til tavshed, er det svært at løfte en bevisbyrde tilstrækkeligt til at få en tiltalt eller sigtet dømt.

    For selvom de etniske miljøer er i drabelige interne konflikter, er der én ting, de er enige om, og det er at holde sammen mod det danske samfund.

    Kommentar by traveler — 9. oktober 2021 @ 05:43

  19. rejser de snart HJEM ? ( dommere og andre venstrefløjsere må gerne rejse me

    Hvornår tager de hjem/tilbage/rejser væk?

    Kommentar by Tommy , Robin & søn — 9. oktober 2021 @ 06:38

  20. Den bedste motivation for at skride ud af Danmark; nul penge.

    Kommentar by Hul igennem? — 9. oktober 2021 @ 07:50

  21. Nu kommer “forskerne” vel igen med klynkeriet om politisk indblanding? For forskerne er altid dadelfri, ifølge dem selv

    Kommentar by tavsen — 9. oktober 2021 @ 08:07

  22. I mine unge dage blev jeg i en periode konstant stoppet af politiet, mit bud har altid været at mit signalement passede på en de ledte efter. Det stoppede så og min konklusion var at de havde fået fat på bemeldte. Hvis menap-unge i større eller mindre grupper står for kriminalitet, trusler og dårlig adfærd i bybilledet, må andre der matcher deres signalement finde sig i at blive stoppet.

    Kommentar by Frafalden Moderat — 9. oktober 2021 @ 08:37

  23. by tavsen — 9. oktober 2021 @ 08:07.
    Kun muslimer er, henset til deres oprindelseslande, aldrig dadelfri og alligevel er det racistisk, fascistisk, subversivt dyrplageri at dadle dem. Danskerne er altid riddere uden frygt og dadler.

    Kommentar by Gustav Jensen — 9. oktober 2021 @ 08:38

  24. Aalborg Universitet + Politiken – sund kritisk sans = FAKE NEWS.

    Kommentar by Bastardo — 9. oktober 2021 @ 09:17

  25. At 11:
    Oprettelse af reservater til den oprindelige befolkning forudsætter, at statsmagten
    ønsker at bevare den oprindelige befolknings kultur nogenlunde ublandet.
    Så det kommer desværre ikke på tale i Danmark.

    Kommentar by Bastardo — 9. oktober 2021 @ 09:25

  26. Struktuel racisme min bare … .Det er et konstreret ord, som skal retfærdigøre en eller anden ligegyldigheds harme og forstærke en eller anden uretfærdighedsfølelse fra den blå luft. Sålænge loven og institutioner ikke gør forskel på hudfarve, sålænge kan rasmus og rasmussinepsykosen rende mig.
    Så må man finde sig i der er racistiske idioter i ethvert samfund. Hudfarve rager mig en papand. Den er opstået pga naturens tilpasningsevne i mennesket ud fra solens stråler (Pigment og D-vitamin optagelse).

    Kommentar by Michael Unna — 9. oktober 2021 @ 09:45

  27. Derimod er der kulturel forskel på folk især ud fra religion. Det kan både være godt og skidt. Hvad Islam angår er det en civilisationskatastrofe (med dens had til frihed ud fra dens autoritære ideal).

    Kommentar by Michael Unna — 9. oktober 2021 @ 09:46

  28. Gustav Jensen — 9. oktober 2021 @ 08:38

    Det irriterer mig grænseløst, jeg kun kan købe dadler fra Tyrkiet. Det mest beskidte land, jeg har oplevet

    http://www.uriasposten.net/archives/122524#comment-5514419

    Kommentar by tavsen — 9. oktober 2021 @ 15:09

  29. At negre og arabidske bæbrune aber er mere voldelige og primitive er en selvfølge. Men parnasset af de “pæne” holdninger skal selvklart skjule dette faktum så udskiftningen af den oprindelige befolkning sker mere glat og gnidningsfrit. Men den virkelige ufattelige dumhed i vort land er når jeg ser bevæbnede perkere/negre i politi uniform. Hvilken form for tåbelig selvmorderisk tanke har dog tilladt dette?

    Kommentar by Knee grow floydd — 9. oktober 2021 @ 16:03

  30. UNNA: DU HAR en forkert hudfarve. Det betyder at du er en 3. rangs borger i dit eget land. Du kan blive diskrimineret på mange måder. Prøv selv at tælle efter. En dag vil din provokerende hvide farve måske føre til at den ikke længere vil rage dig en papand. F.eks. hvis du sparkes ned pga. din ukorrekte hudfarve.

    Kommentar by BENT A — 9. oktober 2021 @ 17:42

  31. Politiken = lokumspapir

    Kommentar by Revisoren — 9. oktober 2021 @ 17:46

  32. Etnisk profilering?

    Systemisk racisme?

    Når det nu engang er kolde fakta, at de forkullede bare er langt mere kriminelle end de hvide Danskere, så er det da fuldstændigt reelt, at Lovens Lange Arm tager oftere fat i dem end i os andre!

    Længere er den ikke!!!

    Vi ser samme, bare langt værre, beskyldninger i USA!
    Hver eneste gang en hvid dræber en sort, er der 100 sorte, som hver dræber en af deres egne!!!!

    Kommentar by Ole Mejlstrøm — 9. oktober 2021 @ 20:45

  33. 6 Joergen Nielsen
    Ham tossen skriver nu Dansk

    Kommentar by dunk — 10. oktober 2021 @ 11:02

  34. Det data viser, er at islamister ikke bliver dømt hårdt nok og tit nok!
    Dommere skal tage sig sammen, og ligesom i Polen skal der luges kraftigt ud i de systematiske elastikslappere i dommersumpen.

    Kommentar by Hul igennem? — 11. oktober 2021 @ 06:23

  35. Forskellen behøver jo ikke at skyldes politiet. Det kunne lige så godt skyldes domstolene. Det faldt ikke “forskerne” ind.

    Kommentar by Harry — 11. oktober 2021 @ 16:51

  36. De ser også nedenstående som noget, særdeles fredeligt fra fredens religion –

    Sura 2.216 Jeres forskrift er at føre krig selv om det skulle være jer imod.

    Sura 9.73 Profet! Bekæmp de vantro. Vær skånselsløs mod dem! Deres herberg bliver helvede. Hvilket ondt endeligt!

    Sura 8.59-60 De, der er vantro, skal ikke regne med at undslippe; de kan ikke unddrage sig.

    Udrust imod dem så stor en styrke og så mange kampheste, som I formår, for dermed at sætte en skræk i Allah´s og jeres fjende og i andre…

    Sura 4.89 De (vantro) ville ønske, at I var vantro, lige som de selv er vantro, således at I var lige. Tag ikke nogen af dem til venner, før de udvandrer for Allahs sag! Hvis de vender sig bort, skal I gribe dem og dræbe dem, hvor I end finder dem.

    Sura 9.5 Når de fredhellige måneder er omme skal I dræbe dem, der sætter andre ved Allahs side, hvor som helst I finder dem! I skal gribe dem, belejre dem, ligge på lur efter dem i hvert baghold! Men hvis de omvender sig (bliver muslimer), holder bøn og giver almisse, så lad dem frit gå.

    Sura 47.36 Bed ikke om fred når I har overtaget, Allah er med jer.

    Sura 9.29 Bekæmp dem, som ikke tror på Allah og den yderste dag, og som ikke forbyder, hvad Allah og hans udsending forbyder; og blandt dem, der har fået skriften , skal I bekæmpe dem, der ikke bekender sig til den sande religion (islam), indtil de et kuet og betalt skat (til muslimerne). De kristne siger ”Messias er Guds søn!” Det er de ord de tager i deres mund. De efterligner, hvad de, der var vantro, sagde tidligere. Måtte Allah bekæmpe dem” Hvor kan de være så forløjede?

    Sura 8.17 Det var ikke jer, der slog dem ihjel, men Allah som slog dem ihjel,

    når du kastede (spydene mod dem) var det ikke dig der kastede, men Allah, der kastede.

    Sura 9.13 Kæmp mod dem! Så vil Allah straffe dem ved jeres hånd og gøre dem til skamme, hjælpe jer mod dem og læge hjertet hos de troende folk hånd.

    Sura 9.3 Forkynd dem, der er vantro en pinefuld straf.

    Sura 8.65 –66 Profet! Anspor de troende til at føre krig. Hvis der er 20 udholdende mænd af jer, vil de besejre 200, og hvis der 100 af jer, vil de besejre 1000 af dem, der er vantro, for de er folk, der intet forstår. Der tilkommer ikke en profet nogen fanger, før han har kæmpet og sejret i landet.

    Sura 9.123 I, som tror (på Allah)! Bekæmp dem af de vantro, der er i nærheden af jer! Lad dem finde jer skånselsløse! I skal vide, at Allah er med de gudfrygtige (muslimer).

    Sura 9.38-39 I,som tror (på Allah)! Hvad er der i vejen med jer? Når man siger til jer: ”Ryk ud for Allahs sag!” er I som tynget mod jorden… Hvis I ikke rykker ud, vil han tildele jer en pinefuld straf…

    Sura 9.41 Ryk ud med let oppakning eller med tung og før krig med jeres ejendom og liv for Allahs sag. Det er bedste for jer hvis I har viden.

    9.62 Ved I ikke, at den, der sætter sig op mod Allah og hans udsending, har Helvedes ild i vente. Der skal han blive til evig tid. Det er en vældig vanære.

    Sura 8.12-14 (Byttetagningen): Jeg vil sætte en skræk i livet på dem, der er vantro. Hug dem over nakken (med sværdet)! Hug dem over hver en finger! For de satte sig op mod Allah og hans udsending! Allah er streng til at straffe. Sådan er det, så smag det! De vantro har ildens straf i vente.

    Sura 5,33 Gengældelsen for dem, der bekæmper Allah og hans udsending og stræber efter at skabe fordærv i landet, er at de bliver dræbt eller kors-fæstet eller får deres hænder hugget af i modsat side eller bliver fordrevet fra landet. Sådan er det!

    Jihad som udvandring og overtagelse af de vantros land

    Sura 9.74 De, der tror (på Allah) og udvandrede og kæmpede for Allahs sag, og de, der gav jer husly og hjælp, det er de sande troende.

    Sura 9.20 De, som tror (på Allah) og udvandrede og kæmper med deres ejendom og deres liv for Allahs sag, de befinder sig på et højere rangtrin hos Allah. Det er dem, der vil sejre.

    Sura 33.26-27 Han (Allah) fik dem af skriftens folk (jøderne og de kristne) … til at komme ned fra deres befæstede stillinger og satte dem en skræk i livet, idet I dræbte en del og tog en del til fange. Han gav jer deres jord, deres boliger og deres ejendom i arv, og desuden jord, som I endnu ikke havde betrådt. Allah er i stand til alt..

    Sura 48.20-21 Allah lovede jer meget bytte, som i skulle tage, og dette lod han hurtigt ske for jer…

    Og noget andet bytte, som I endnu ikke har bemægtiget jer, har Allah allerede indkredset. Allah er i stand til alt.

    Hvis de, der er vantro, havde taget kampen op mod jer, ville de snart have vendt ryggen til. Siden finder de ingen ven og ingen til at hjælpe sig.

    Allah giver muslimerne meget bytte og fuldstændig magt over alle vantro

    Sura 59.6 Hvad Allah gav sin udsending som bytte fra dem (fra de vantro) skulle I hverken transportere på heste eller kameler for at få fat i. Allah giver sine udsendinge magt over hvem, han vil. Allah er i stand til alt.

    Profetens udvandring, som er basis for islams tidsregning, er vigtig for alle muslimer. Engang var det Mekka, som skulle erobres, nu er det nyt land i Vesten, som skal koloniseres og som Allah vil skænke alle dem som bytte, der følger ham jfr.

    Kommentar by Mads kering — 13. oktober 2021 @ 16:54

RSS feed for comments on this post.